Terug
Gepubliceerd op 02/05/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 23/04/2024 - 12:30

Tijdelijke verkeersverordening n.a.v. jaarlijkse Color Run op 05/05/2024: Vaststelling

Aanwezig: Lode Van Looy, burgemeester-voorzitter
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur

In het kader van de 52ste Meimaand Sportmaand staat op zondag 05/05/2024 een Color Run op de agenda van 14.00 u. tot 16.00 u.

Aan het college van burgemeester en schepenen wordt toelating voor een tijdelijke verkeersverordening gevraagd.

Voorgeschiedenis
  • 16/04/2024: Aanvraag via evenementenformulier door sport en jeugd.
  • 16/04/2024: Adviesvraag aan Leen Hammels, hoofdinspecteur - wijkcoördinator PZ BODUKAP.
  • 16/04/2024: Adviesvraag de dienst mobiliteit.
Feiten en context
  • Een Color Run is een ludieke loopwedstrijd waarbij de deelnemers geheel in het wit gekleed starten en gedurende de loop met kleurstoffen overgoten worden, zodat zij vrolijk de finish passeren. Onderweg dienen ze zich een weg te banen langsheen verschillende obstakels. Er is keuze uit een parcours van 2,5 of 5 km.
  • Deze Color Run zal vanuit de dienst sport & jeugd worden georganiseerd in samenwerking met Bonheiden Atletiekclub.
  • Voor de veiligheid van de deelnemers en passanten zullen er tijdelijk bijkomende verkeersmaatregelen genomen worden.
  • Er zullen seingevers worden ingezet aan de kruisingen met de openbare weg. De politie voorziet 2 mensen op de meest kritieke punten. 
  • Er wordt een aanvraag gedaan voor het aanbrengen van tijdelijke wegwijzers.
  • Er wordt een aanvraag gedaan voor het gebruik van een drone.
Advies

16/04/2024: Gunstig advies van Leen Hammels, hoofdinspecteur - wijkcoördinator PZ BODUKAP.

Advies van de dienst mobiliteit: 

Adviezen
  • Advies

    Geen bezwaar vanuit mobiliteit tegen deze wedstrijd en het afsluiten van de opgenoemde straten.

    Advies ADV/2024/351 van Mobiliteit van 23 april 2024: Gunstig

Juridische grond
  • Het Koninklijk Besluit van 01/12/1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
  • Het Ministerieel Besluit en wijzigingen van 11/10/1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het Ministerieel rondschrijven van 14/11/1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens.
  • De Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid de artikelen 130bis en 135. De Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd door het Koninklijk Besluit van 16/03/1968.
  • Het Decreet over het lokaal bestuur.
  • Het gemeentelijk politiereglement, inzonderheid Hoofdstuk 8, Rubriek 8.3. Wegwijzers.
Argumentatie

In het kader van de verkeersveiligheid dienen een aantal extra maatregelen genomen te worden.

Adviezen
Publieke stemming
Aanwezig: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Ineke van Rijsbergen
Voorstanders: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Gaat akkoord om bijkomende maatregelen te nemen voor een veilig verloop van de Color Run op 05/05/2024. De Color Run vertrekt vanuit de Krankhoeve door het Krankhoevebos langs de Groenstraat naar de Uyerenboslaan, van hier naar de Kleinhoflaan, de Pelgrimstraat, door het Vennebos naar de Berentrodedreef. 

  • Deze straten zullen afgesloten worden tussen 12.00 u. en 17.00 u.: 
    • Uyerenboslaan (vanaf kruising met Groenstraat tot aan de Kleinhoflaan);
    • Pelgrimstraat (vanaf kruising Kleinhoflaan tot aan kruising met 't Vennebos);
    • Berentrodedreef (volledig).

Artikel 2 - Meldt aan de organisator dat het noodzakelijk is om de bewoners langsheen het parcours vooraf in te lichten over deze tijdelijke maatregel.

Artikel 3 - Meldt aan de organisator om aan de nadarbarelen met een C3-bord seingevers te voorzien.

Artikel 4 - Maakt deze beslissing, overeenkomst artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur, hiervan dezelfde dag op de hoogte.

Artikel 5 - Meldt dat de plaatsing van de wegwijzers moet gebeuren rekening houdend met de bepalingen van het politiereglement, m.n. “De tijdelijke wegwijzers voor een manifestatie mogen slechts geplaatst worden maximaal 3 dagen voor de aanvang van deze manifestatie en moeten onmiddellijk erna verwijderd worden. De wegwijzers moeten worden geplaatst op een plaats en wijze zodat ze geen hinder of geen problemen voor de (verkeers)veiligheid veroorzaken. Deze wegwijzers moeten eveneens stevig worden vastgehecht of in de grond geplaatst, zodat ze niet kunnen loskomen, ongeacht de weersomstandigheden. De wegwijzers hebben een maximale grootte van 0,5 m²”. Voor de plaatsing van bordjes op private eigendom is een voorafgaand akkoord van de eigenaar nodig.

Artikel 6 - Zendt afschriften van deze verordening via mail aan de griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg en de Politierechtbank te Mechelen, aan de PZ BODUKAP, aan de brandweerdiensten te Mechelen, aan het Imeldaziekenhuis en aan 'De Lijn' te Mechelen.