Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld voor de periode 2026-2031 een retributie vast te stellen op administratieve prestaties. De vastgestelde tarieven worden jaarlijks geïndexeerd.
Het leveren van bijkomende administratieve prestaties brengt voor de gemeente kosten met zich. Hiervoor kan de gemeente een kostendekkende vergoeding vragen aan de aanvrager van de administratieve prestaties door middel van een retributie.
Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen voor de dienst die de gemeente aanbiedt, gelet op de financiële toestand van het lokaal bestuur en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031, A9.06 Retributie op afgifte van administratieve stukken en prestaties.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2025/00309 van Financiele dienst van 23 november 2025
Artikel 1 - Stelt het reglement 'Retributie op administratieve prestaties vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031' vast als volgt:
Artikel 1 - Verleende dienst waarvoor de retributie wordt geheven
De gemeente heft een retributie op administratieve prestaties.
Artikel 2 - De periode van heffing
De retributie wordt geheven voor de periode vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031.
Artikel 3 - De retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de prestatie.
Artikel 4 - Berekeningsgrondslag en tarief
De verschuldigde retributie wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 285 en 288 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.