Terug
Gepubliceerd op 24/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 17/12/2025 - 20:30

Financiën - Reglement 'Retributie op administratieve prestaties vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031': Vaststelling

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Fonderie, Wim Van der Donckt, gemeenteraadsleden

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld voor de periode 2026-2031 een retributie vast te stellen op administratieve prestaties. De vastgestelde tarieven worden jaarlijks geïndexeerd.

Voorgeschiedenis
  • 18/12/2019: Besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling van het retributiereglement op administratieve prestaties 2020-2025.
  • 18/11/2025: Besluit van het college van burgemeester en schepenen betreffende het principieel akkoord m.b.t. de retributie op Belgische nationtaliteitsaanvragen.
Feiten en context

Het leveren van bijkomende administratieve prestaties brengt voor de gemeente kosten met zich. Hiervoor kan de gemeente een kostendekkende vergoeding vragen aan de aanvrager van de administratieve prestaties door middel van een retributie.

Adviezen
Juridische grond
  • De gecoördineerde Grondwet van 17/02/1994, meer bepaald:
    • Art. 173 dat bepaalt dat behalve voor de provincies, de polders en wateringen en de gevallen uitdrukkelijk uitgezonderd door de wet, het decreet en de regelen bedoeld in artikel 134, kan van de burgers geen retributie worden gevorderd dan alleen als belasting ten behoeve van de Staat, de gemeenschap, het gewest, de agglomeratie, de federatie van gemeenten of de gemeente.
  • Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald: 
    • Art. 40,§3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt en dat deze reglementen o.m. betrekking kunnen hebben op de gemeentelijke belastingen en retributies;
    • Art. 41/14 dat bepaalt dat de bevoegdheid tot het vaststellen van gemeentebelastingen en tot het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies en de voorwaarden ervan (inclusief verminderingen en vrijstellingen) tot de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad behoort. Deze bevoegdheid kan m.a.w. niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd;
    • Artikel 177 dat bepaalt dat de financieel directeur een dwangbevel kan uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau, om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen. Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20/04/2018, betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.
  • De wet van 18/06/2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing, in het bijzonder art. 116/1 en 116/2.
  • De omzendbrief van de FOD Justitie van 18/07/2018 met betrekking tot de procedure voornaamsverandering.
Argumentatie

Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen voor de dienst die de gemeente aanbiedt, gelet op de financiële toestand van het lokaal bestuur en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.

Financiële gevolgen

De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031, A9.06 Retributie op afgifte van administratieve stukken en prestaties.

Financieel advies:

Adviezen
  • Gunstig visum FA 2025/00309 van Financiele dienst van 23 november 2025

Publieke stemming
Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Stelt het reglement 'Retributie op administratieve prestaties vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031' vast als volgt:

Artikel 1 - Verleende dienst waarvoor de retributie wordt geheven

De gemeente heft een retributie op administratieve prestaties.

Artikel 2 - De periode van heffing

De retributie wordt geheven voor de periode vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031.

Artikel 3 - De retributieplichtige 

De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de prestatie.

Artikel 4 - Berekeningsgrondslag en tarief  

De verschuldigde retributie wordt als volgt vastgesteld:

    • voor verzoeken tot voornaamswijziging:
      • Gewoon tarief: € 200
      • Tarief voor transgenders: € 20 (de retributie mag niet meer bedragen dan 1/10de van het gewone tarief)
    • Voor stamboomopzoekingen:
      • voor complexe opzoekingen welke meer dan 15 minuten werktijd vergen: € 20 per begonnen uur werktijd
    • Voor Belgische nationaliteitsaanvragen:
      • per dossier: € 50
De in dit reglement opgenomen bedragen worden jaarlijks, op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptie-index zoals gepubliceerd door de FOD Economie (STATBEL) volgens de volgende formule:
Basisbedrag   x   Nieuw indexcijfer (november)
-----------------------------------------------------   = geïndexeerd bedrag
aanvangsindexcijfer (november 2025)
Waarbij:
    • basisbedrag: oorspronkelijk vastgesteld bedrag
    • aanvangsindexcijfer: consumptie-indexcijfer van de maand november 2025 (basis=2013)
    • nieuw indexcijfer: consumptie-indexcijfer van de maand november van het afgelopen jaar (basis=2013)
De aldus bekomen bedragen worden afgerond naar een veelvoud van 10 cent. Dit betekent dat een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 1, 2, 3  of 4  cent wordt afgerond naar het lagere veelvoud van 10 cent. Een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 5, 6, 7, 8 of 9 wordt afgerond naar het hogere veelvoud van 10 cent.
Indien de index negatief evolueert, blijven de bedragen op het niveau van het voorgaande jaar.
Artikel 5 - Vrijstellingen en/of verminderingen
    • Voor verzoeken tot naamsverandering:
      • voor personen van vreemde nationaliteit die een verzoek tot verkrijgen van de Belgische nationaliteit hebben ingediend en geen voorna(a)m(en) hebben bij het verzoek tot voornaamtoevoeging: € 0
    • voor stamboomopzoekingen:
      • voor eenvoudige opzoekingen die minder dan 15 minuten werktijd vergen: € 0
      • voor stamboomopzoekingen op vraag van studenten die een verzoek indienen in opdracht van de school met een bewijs van de school: € 0 
    • voor Belgische nationaliteitsaanvragen:
      • personen die recht hebben op verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg en dit kunnen aantonen via een attest van hun ziekenfonds
      • personen die aantonen dat zij reeds een retributie hebben betaald voor dezelfde aanvraag bij een andere gemeente, in geval van administratieve overdracht van het dossier.    
Artikel 6 - Wijze van inning en betalingstermijn
De retributie wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs. 
Bij gebreke aan betaling van de retributie kan het bedrag ingevorderd worden conform artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 7 - Inwerkingtreding
Het reglement treedt in werking op 01/01/2026 en vervangt alle voorgaande reglementen, inzake dezelfde materie.

Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 285 en 288 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.