Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld voor de periode 2026-2031 een retributie vast te stellen inzake omgevingsvergunningen en vastgoedinformatie. De vastgestelde bedragen worden jaarlijks geïndexeerd.
Het vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vatgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvrager. De gemeente kan via het vastgoedinformatieplatform (VIP) de door de aanvrager gevraagde vastgoedinformatie verzamelen en vastgoeddossiers ontsluiten. De kost hiervan wordt verhaald op de aanvrager.
Tevens wordt een retributie vastgesteld op prestaties verbonden aan de melding/aanvraag van een omgevingsvergunning, het afleveren van stedenbouwkundige attesten, planologische attesten, digitalisering en opname in het vergunningenregister.
Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen voor de dienst die de gemeente aanbiedt, gelet op de financiële toestand van het lokaal bestuur en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031:
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2025/00330 van Financiele dienst van 30 november 2025
Artikel 1 - Stelt het reglement 'Retributie met betrekking tot omgevingsvergunningen en vastgoedinformatie vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031' vast als volgt:
Artikel 1 - Verleende dienst waarvoor de retributie wordt geheven
De gemeente heft een retributie met betrekking tot omgevingsvergunningen en vastgoedinformatie.
Artikel 2 - De periode van heffing
De retributie wordt geheven voor de periode vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031.
Artikel 3 - Definities
Voor de toepassing van dit retributiereglement wordt verstaan onder:
Artikel 4 - De retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 5 - Hoofdelijkheid
Als er meerdere aanvragers/melders zijn, zijn zij hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de retributie.
Artikel 6 - Berekeningsgrondslag en tarief
1. Aanvraag via vastgoedinformatieplatform:
2. Omgevingsvergunning:
3. Stedenbouwkundige attesten, planologische attesten, digitalisering, opname in het vergunningenregister:
De in dit reglement opgenomen bedragen worden jaarlijks, op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptie-index zoals gepubliceerd door de FOD Economie (STATBEL) volgens de volgende formule:
Basisbedrag x Nieuw indexcijfer (november)
-----------------------------------------------------= geïndexeerd bedrag
aanvangsindexcijfer (november 2025)
Waarbij:
De aldus bekomen bedragen worden afgerond naar een veelvoud van 10 cent. Dit betekent dat een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 1, 2, 3 of 4 cent wordt afgerond naar het lagere veelvoud van 10 cent. Een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 5, 6, 7, 8 of 9 wordt afgerond naar het hogere veelvoud van 10 cent.
Indien de index negatief evolueert, blijven de bedragen op het niveau van het voorgaande jaar.
Artikel 7 - Vrijstellingen en/of verminderingen
De retributie is niet verschuldigd als de melding of de aanvraag omgevingsvergunning wordt afgewezen als onontvankelijk.
Worden van de retributie vrijgesteld, de meldingen en aanvragen:
Artikel 8 - Wijze van inning en betalingstermijn
De retributie wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs of na verzending van een factuur.
Bij gebreke aan betaling van de retributie kan het bedrag ingevorderd worden conform artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 9 - Inwerkingtreding
Het reglement treedt in werking op 01/01/2026 en vervangt alle voorgaande reglementen, inzake dezelfde materie.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 285 en 288 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.