Terug
Gepubliceerd op 24/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 17/12/2025 - 20:30

Financiën - Reglement 'Retributie betreffende concessies voor een grafkelder, columbarium-nis of urnenkelder en het graveren van gedenkplaten vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031': Vaststelling

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Fonderie, Wim Van der Donckt, gemeenteraadsleden

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor de periode 2026-2031 een retributie vast te stellen betreffende concessies voor een grafkelder, columbariumnis of urnenkelder en het graveren van gedenkplaten. De vastgestelde tarieven worden jaarlijks geïndexeerd.

Voorgeschiedenis
  • 18/12/2019: Besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling van het retributiereglement op het graveren van gedenkplaten 2020-2025.
  • 18/12/2019: Besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling van het retributiereglement betreffende grondconcessies met grafkelder 2020-2025.
  • 18/12/2019: Besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling van het retributiereglement betreffende columbariumconcessies en urnenveld met columbarium of urnenkelder 2020-2025.
Feiten en context

De huidige retributiereglementen betreffende concessies voor grafkelders, columbarium-nissen en urnenkelders en het graveren van gedenkplaten worden samengebracht in één retributiereglement. Enkele retributies op bijkomende diensten werden geactualiseerd en een indexatieformule werd toegevoegd.

Adviezen
Juridische grond
  • De gecoördineerde Grondwet van 17/02/1994, meer bepaald:
    • Art. 173 dat bepaalt dat behalve voor de provincies, de polders en wateringen en de gevallen uitdrukkelijk uitgezonderd door de wet, het decreet en de regelen bedoeld in artikel 134, kan van de burgers geen retributie worden gevorderd dan alleen als belasting ten behoeve van de Staat, de gemeenschap, het gewest, de agglomeratie, de federatie van gemeenten of de gemeente.
  • Het Decreet op de begraafplaatsen en lijkbezorging van 16/01/2004.
  • Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald: 
    • Art. 40,§3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt en dat deze reglementen o.m. betrekking kunnen hebben op de gemeentelijke belastingen en retributies;
    • Art. 41/14 dat bepaalt dat de bevoegdheid tot het vaststellen van gemeentebelastingen en tot het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies en de voorwaarden ervan (inclusief verminderingen en vrijstellingen) tot de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad behoort. Deze bevoegdheid kan m.a.w. niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd;
    • Artikel 177 dat bepaalt dat de financieel directeur een dwangbevel kan uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau, om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen. Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20/04/2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.
Argumentatie

Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen voor de dienst die de gemeente aanbiedt, gelet op de financiële toestand van het lokaal bestuur en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.

Financiële gevolgen

De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031:

  • A15.7 Begraafplaatsen: Opbrengst grafconcessies;
  • A15.6 Begraafplaatsen: Opbrengst retributie graveren gedenkplaten.

Financieel advies: 

Adviezen
  • Gunstig visum FA 2025/00306 van Financiele dienst van 23 november 2025

Publieke stemming
Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Stelt het reglement 'Retributie betreffende concessies voor een grafkelder, columbarium-nis of urnenkelder en het graveren van gedenkplaten vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031' vast als volgt:

Artikel 1 - Verleende dienst waarvoor de retributie wordt geheven

De gemeente heft een retributie betreffende concessies voor een grafkelder, columbarium-nis of urnenkelder en het graveren van gedenkplaten. Dit ongeacht het gaat over een bestaande, dan wel een hernieuwing.

Artikel 2 - De periode van heffing

De retributie wordt geheven voor de periode vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031.

Artikel 3 - Definities

Voor de toepassing van dit retributiereglement wordt verstaan onder:

    • concessie voor een grafkelder is een concessie voor:
      • ofwel een perceel in volle grond van 2 m voor het begraven in een kelder, van maximum 2 niet-veraste lichamen, boven elkaar van personen van minimum 7 jaar oud;
      • ofwel een perceel in volle grond van 1,2 m2 voor het niet-veraste lichaam van een kind jonger dan 7 jaar;
      • ofwel een perceel met grafmonument en kelder, dat voor hergebruik werd aangeduid.
    • concessie voor een columbarium-nis is een concessie voor een columbarium-nis voor het bijzetten van maximum 2 veraste lichamen.
    • concessie voor een urneveldkelder is een concessie voor een perceel op het urneveld, in volle grond van 0,48 mvoor het begraven in een kelder, van maximum 2 veraste lichamen.

Artikel 4 - De retributieplichtige

De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de concessie.

Artikel 5 - Berekeningsgrondslag en tarief

De retributie wordt als volgt vastgesteld:

  • Concessie grafkelder, urnenkelder of columbarium-nis:
    • voor inwoners van de gemeente:
      • termijn van 20 jaar: € 300
      • termijn van 30 jaar: € 450
      • hernieuwing per jaar: € 15
      • termijn van 20 jaar bij hergebruik van een bestaande grafkelder (die voor hergebruik werd aangeduid): € 150
    • voor niet-inwoners van de gemeente:
      • termijn van 20 jaar: € 975
      • termijn van 30 jaar: € 1425
      • hernieuwing per jaar: € 45
      • termijn van 20 jaar bij hergebruik van een bestaande grafkelder (die voor hergebruik werd aangeduid): € 525
  • Bijkomende diensten:
    • leveren en plaatsen van een grafkelder: € 1000
    • leveren en plaatsen van een columbarium-nis of urnekelder: € 375
    • graveren en plaatsen van een gedenkplaat grafkelder, columbarium-nis of urnekelder: € 400
    • Bij-graveren van de naam en/of het overlijdensjaar van de bijkomende persoon (voor bijzettingen met of zonder concessie): € 140
    • graveren gedenkplaatje strooiweide: € 50
  • begraving of bijzetting in een niet-geconcedeerde grond, columbarium-nis of urnekelder en asverstrooiïng op de daartoe bestemde asverstrooiïngsweide: kosteloos
De in dit reglement opgenomen bedragen worden jaarlijks, op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptie-index zoals gepubliceerd door de FOD Economie (STATBEL) volgens de volgende formule:
Basisbedrag   x   Nieuw indexcijfer (november)
-----------------------------------------------------   = geïndexeerd bedrag
aanvangsindexcijfer (november 2025)
Waarbij:
  • basisbedrag: oorspronkelijk vastgesteld bedrag
  • aanvangsindexcijfer: consumptie-indexcijfer van de maand november 2025 (basis=2013)
  • nieuw indexcijfer: consumptie-indexcijfer van de maand november van het afgelopen jaar (basis=2013)

De aldus bekomen bedragen worden afgerond naar een veelvoud van 10 cent. Dit betekent dat een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 1, 2, 3  of 4 cent wordt afgerond naar het lagere veelvoud van 10 cent. Een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 5, 6, 7, 8 of 9 wordt afgerond naar het hogere veelvoud van 10 cent.

Indien de index negatief evolueert, blijven de bedragen op het niveau van het voorgaande jaar.

Artikel 6 - Gelijkstellingen en specifieke bepalingen

Worden gelijkgesteld met inwoners van de gemeente voor de toepassing van dit reglement:

  • EU-ambtenaren, die als gevolg van hun persoonlijk statuut vrijgesteld zijn van inschrijving in de gemeentelijke bevolkings- of vreemdelingenregisters en die werkelijk in de gemeente verblijven. Het bewijs van verblijf dient geleverd te worden aan de bevoegde ambtenaar.
  • Personen die de gemeente verlaten hebben na een onafgebroken verblijf van 10 jaar in de gemeente, en die vervolgens opgenomen zijn in een woonzorgcentrum of een andere instelling of die bij een familielid, niet-inwoner van de gemeente, van thuiszorg genieten en om die reden niet gedomicilieerd zijn in de gemeente. Het bewijs van verblijf en de duur ervan dient geleverd te worden aan de bevoegde ambtenaar.
Personen die niet in de gemeente wonen of verblijven kunnen uitsluitend in geconcedeerde grond begraven of in een nis worden bijgezet waarop de vastgestelde retributies van toepassing zijn.

Artikel 7 - Wijze van inning en betalingstermijn

De retributie wordt betaald via overschrijving na ontvangst van een factuur.

Bij gebreke aan betaling van de retributie kan het bedrag ingevorderd worden conform artikel 177 van het Decreet lokaal bestuur.

Artikel 8 - Inwerkingtreding

Het reglement treedt in werking op 01/01/2026 en vervangt alle voorgaande reglementen, inzake dezelfde materie.

Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 285 en 288 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.