Terug
Gepubliceerd op 24/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 17/12/2025 - 20:30

Financiën - Reglement 'Contantbelasting op het verwijderen van sluikstorten, opruimen van zwerfvuil en op het uitvoeren van werken voor of in plaats van derden vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031': Vaststelling

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Fonderie, Wim Van der Donckt, gemeenteraadsleden

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld voor de periode 2026-2031 een contantbelasting op het verwijderen van sluikstorten, opruimen van zwerfvuil en op het uitvoeren van werken voor of in de plaats van derden vast te stellen. De opgenomen bedragen worden jaarlijks geïndexeerd.

Voorgeschiedenis

18/12/2019: Besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling van het reglement contantbelasting op het verwijderen van sluikstorten, opruimen van zwerfvuil en op het uitvoeren van werken voor of in de plaats van derden 2020-2025.

Feiten en context

Het politiereglement bevat diverse verplichtingen voor burgers opgelegd in het belang van de openbare orde, veiligheid, gezondheid en hygiëne en het voorkomen van openbare overlast. Sancties zijn tevens voorzien.

Het gebeurt echter vaak dat zulke overtredingen een interventie van de gemeente noodzakelijk maakt in het belang van de openbare orde, veiligheid, gezondheid en hygiëne. Deze interventies brengen bijkomende kosten met zich mee, welke verhaald dienen te worden op de overtreder. Hiertoe dient een belastingreglement op het verwijderen van sluikstort, opruimen van zwerfvuil en uitvoeren van werken voor of in de plaats van derden, te worden vastgesteld.

Adviezen
Juridische grond
  • De gecoördineerde Grondwet van 17/02/1994, meer bepaald:
    • Art. 41 dat bepaalt dat de uitsluitend gemeentelijke of provinciale belangen door de gemeenteraden of de provincieraden worden geregeld volgens de beginselen bij de Grondwet vastgesteld;
    • Art. 162 dat bepaalt dat de provinciale en gemeentelijke instellingen bij de wet worden geregeld;
    • Art. 170, §4, dat bepaalt dat geen last of belasting kan door de agglomeratie, de federatie van gemeenten en de gemeente worden ingevoerd dan door een beslissing van hun raad.
  • Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald: 
    • Art. 40,§3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt en dat deze reglementen o.m. betrekking kunnen hebben op de gemeentelijke belastingen en retributies;
    • Art. 41/14 dat bepaalt dat de bevoegdheid tot het vaststellen van gemeentebelastingen en tot het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies en de voorwaarden ervan (inclusief verminderingen en vrijstellingen) tot de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad behoort. Deze bevoegdheid kan m.a.w. niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd.
  • Het Decreet van 30/05/2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20/04/2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.
  • Het gemeentelijk politiereglement.
Argumentatie

Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente, gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.

Financiële gevolgen

De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031, A2.10.5101 Contantbelasting verwijderen sluikstort, opruimen zwerfvuil en uitvoeren werken voor of i.p.v. derden.

Financieel advies:

Adviezen
  • Gunstig visum FA 2025/00304 van Financiele dienst van 23 november 2025

Publieke stemming
Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Stelt het reglement 'Contantbelasting op het verwijderen van sluikstorten, opruimen van zwerfvuil en op het uitvoeren van werken voor of in plaats van derden vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031' vast als volgt:

Artikel 1 - De belastbare grondslag of het belastbaar feit 

De gemeente heft een contantbelasting op het verwijderen van sluikstorten, opruimen van zwerfvuil en op het uitvoeren van werken voor of in plaats van derden.

Artikel 2 - De belastbare periode

De belasting wordt geheven voor de periode vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031.

Artikel 3 - De belastingplichtige 

De belasting is verschuldigd door de persoon die verantwoordelijk is voor de inbreuk op de toepasselijke bepalingen in het gemeentelijk politiereglement, welke een ambtshave tussenkomst van de gemeente noodzaakt met het oog op de bescherming van de openbare orde, veiligheid, gezondheid en hygiëne en het voorkomen van openbare overlast. In voorkomend geval is de belasting verschuldigd door de wettelijk vertegenwoordiger van de belastingschuldige. De daartoe beëdigde aangestelden zijn gemachtigd alle inbreuken vast te stellen.

Artikel 4 - Hoofdelijkheid

Als er meerdere belastingplichtigen zijn, zijn zij hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.

Artikel 5 - Berekeningsgrondslag en tarief  

De verschuldigde belasting wordt als volgt vastgesteld:

    • Ambtshalve interventie door personeel van de gemeente: met een minimum totaal van € 125
      • administratieve kost: € 50
      • uitvoeringskost: € 50 per begonnen uur/ per arbeider
      • zaterdagsupplement uitvoeringskost: + 150%
      • zon- en feestdagen supplement uitvoeringskost: + 200%
      • nachtsupplement ( tussen 22u en 6u) uitvoeringskost: + 200%
      • vervoerskost per begonnen uur/ per voertuig:
        • bestelwagen: € 30
        • vrachtwagen: € 45
        • tractor: € 45
        • veegmachine klein: € 90
        • veegmachine groot: € 110
        • graafkraan: € 125
      • afvalverwerkingskost indien afval moet verwerkt worden: € 0,25/ kg
      • stockagekost indien gestockeerd moet worden: € 0,15/ m2/ dag
    • Ambtshalve interventie via opdracht toevertrouwd aan derden:
      • administratieve kost: € 125
      • uitvoeringskost: factuurbedrag van de derde
    • Ambtshalve interventie door zowel eigen personeel en materieel van de gemeente, als van een derde:
      • zelfde bedragen
      • administratieve kost: € 125
    • Verwijderen van zwerfvuil en/of verwijderen van op een verkeerd tijdstip aangeboden huishoudelijke afvalstoffen in een correct afvalrecipiënt op het correct perceel:
      • forfaitaire kost: € 50
De in dit reglement opgenomen bedragen worden jaarlijks, op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptie-index zoals gepubliceerd door de FOD Economie (STATBEL) volgens de volgende formule:
Basisbedrag   x   Nieuw indexcijfer (november)
-----------------------------------------------------   = geïndexeerd bedrag
aanvangsindexcijfer (november 2025)
Waarbij:
    • basisbedrag: oorspronkelijk vastgesteld bedrag
    • aanvangsindexcijfer: consumptie-indexcijfer van de maand november 2025 (basis=2013)
    • nieuw indexcijfer: consumptie-indexcijfer van de maand november van het afgelopen jaar (basis=2013)
De aldus bekomen bedragen worden afgerond naar een veelvoud van 10 cent. Dit betekent dat een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 1, 2, 3  of 4 cent wordt afgerond naar het lagere veelvoud van 10 cent. Een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 5, 6, 7, 8 of 9 wordt afgerond naar het hogere veelvoud van 10 cent.

Indien de index negatief evolueert, blijven de bedragen op het niveau van het voorgaande jaar.

De belasting wordt gevorderd onverminderd strafrechtelijke of administratiefrechtelijk vervolging.

Artikel 6 - Wijze van inning

De belasting wordt betaald via overschrijving na ontvangst van een betaalverzoek.  Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting. 

Artikel 7 - Bezwaarmogelijkheid 

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag of de administratieve geldboete (in voorkomend geval) bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen van het Decreet van 30/05/2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Het bezwaar moet worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.

Artikel 8 - Inwerkingtreding

Het reglement treedt in werking op 01/01/2026 en vervangt alle voorgaande reglementen, inzake dezelfde materie.

Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 285 en 288 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.