Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor de periode 2026-2031 een belasting te heffen op valse alarmmeldingen.
Als aanslagvoet wordt een bedrag van € 155 met een jaarlijkse indexaanpassing voorgesteld.
30/06/2021: Besluit van de gemeenteraad betreffende de vaststelling van het belastingreglement op valse alarmmeldingen tot en met 2025.
Op voorstel van de politiezone BODUKAP werd in 2021 een nieuw belastingreglement ingevoerd op valse alarmmeldingen.
De politiezone BODUKAP wordt regelmatig geconfronteerd met valse alarmmeldingen. Elke alarmmelding wordt steeds ernstig genomen en onderzocht met de nodige aandacht en mankracht. Als achteraf blijkt dat dit om een valse melding ging, is er steeds veel tijd, geld en energie verloren gegaan. Bovendien ondermijnt dit de mogelijkheden om echte alarmmeldingen snel en adequaat te onderzoeken.
Voor de toepassing van het reglement wordt verstaan onder:
De belasting zal worden geheven vanaf de derde interventie binnen een periode van één jaar ten gevolge van de in dit reglement opgenomen alarmmeldingen per installatie.
Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente, gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031, A9.05 Belasting op vals alarm.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2025/00283 van Financiele dienst van 16 november 2025
Artikel 1 - Stelt het reglement 'Belasting op de valse alarmmeldingen' vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031 vast als volgt:
Artikel 1 - De belastbare grondslag of het belastbaar feit
De gemeente heft een belasting op de valse alarmmeldingen en alarmmeldingen waarbij binnen de tijdspanne van aankomst bij de plaats van het alarm afgesproken met de politiediensten, de gebruiker, een contactpersoon of een bewakingsagent niet aanwezig is.
De belasting zal worden geheven vanaf de derde interventie binnen een periode van één jaar ten gevolge van de in dit reglement opgenomen alarmmeldingen per installatie.
Artikel 2 - De belastbare periode
De belasting wordt geheven voor de periode vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031.
Artikel 3 - Definities
Voor de toepassing van dit belastingreglement wordt verstaan onder:
Artikel 4 - De belastingplichtige
De belasting valt ten laste van de persoon, de rechtspersoon of de feitelijke vereniging als gebruiker van de alarminstallatie.
Artikel 5 - Hoofdelijkheid
Als er meerdere belastingplichtigen zijn, zijn zij hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
Artikel 6 - Berekeningsgrondslag en tarief
De belasting wordt vastgesteld op een forfaitair bedrag van € 155,00 per nodeloos alarm.
Het in dit reglement opgenomen bedrag wordt jaarlijks, op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptie-index zoals gepubliceerd door de FOD Economie (STATBEL) volgens de volgende formule:
Basisbedrag x Nieuw indexcijfer (november)
----------------------------------------------------- = geïndexeerd bedrag
aanvangsindexcijfer (november 2025)
Waarbij:
Het aldus bekomen bedrag wordt afgerond naar een veelvoud van 10 cent. Dit betekent dat een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 1, 2, 3 of 4 cent wordt afgerond naar het lagere veelvoud van 10 cent. Een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 5, 6, 7, 8 of 9 wordt afgerond naar het hogere veelvoud van 10 cent.
Indien de index negatief evolueert, blijft het bedrag op het niveau van het voorgaande jaar.
Artikel 7 - Wijze van inning
De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs of via overschrijving na ontvangst van een betaalverzoek. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.
Artikel 8 - Bezwaarmogelijkheid
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30/05/2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Het bezwaar moet worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Artikel 9 - Inwerkingtreding
Het reglement treedt in werking op 01/01/2026 en vervangt alle voorgaande reglementen, inzake dezelfde materie.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 285 en 288 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.