Terug
Gepubliceerd op 24/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 17/12/2025 - 20:30

Financiën - Reglement 'Belasting op de valse alarmmeldingen vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031': Vaststelling

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Fonderie, Wim Van der Donckt, gemeenteraadsleden

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor de periode 2026-2031 een belasting te heffen op valse alarmmeldingen. 

Als aanslagvoet wordt een bedrag van € 155 met een jaarlijkse indexaanpassing voorgesteld.

Voorgeschiedenis

30/06/2021: Besluit van de gemeenteraad betreffende de vaststelling van het belastingreglement op valse alarmmeldingen tot en met 2025.

Feiten en context

Op voorstel van de politiezone BODUKAP werd in 2021 een nieuw belastingreglement ingevoerd op valse alarmmeldingen.
De politiezone BODUKAP wordt regelmatig geconfronteerd met valse alarmmeldingen. Elke alarmmelding wordt steeds ernstig genomen en onderzocht met de nodige aandacht en mankracht. Als achteraf blijkt dat dit om een valse melding ging, is er steeds veel tijd, geld en energie verloren gegaan. Bovendien ondermijnt dit de mogelijkheden om echte alarmmeldingen snel en adequaat te onderzoeken.
Voor de toepassing van het reglement wordt verstaan onder:

  • een valse alarmmelding: elke alarmmelding ten gevolge van een alarmsignaal dat niet het gevolg is van een inbraak of een poging daartoe;
  • gebruiker van de alarminstallatie: een natuurlijke persoon, rechtspersoon of feitelijke vereniging die het genot heeft van de alarminstallatie.

De belasting zal worden geheven vanaf de derde interventie binnen een periode van één jaar ten gevolge van de in dit reglement opgenomen alarmmeldingen per installatie.

Adviezen
Juridische grond
  • De gecoördineerde Grondwet van 17/02/1994, meer bepaald:
    • Art. 41 dat bepaalt dat de uitsluitend gemeentelijke of provinciale belangen door de gemeenteraden of de provincieraden worden geregeld volgens de beginselen bij de Grondwet vastgesteld;
    • Art. 162 dat bepaalt dat de provinciale en gemeentelijke instellingen bij de wet worden geregeld;
    • Art. 170, §4, dat bepaalt dat geen last of belasting kan door de agglomeratie, de federatie van gemeenten en de gemeente worden ingevoerd dan door een beslissing van hun raad.
  • Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald:
    • Art. 40,§3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt en dat deze reglementen o.m. betrekking kunnen hebben op de gemeentelijke belastingen en retributies;
    • Art. 41/14 dat bepaalt dat de bevoegdheid tot het vaststellen van gemeentebelastingen en tot het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies en de voorwaarden ervan (inclusief verminderingen en vrijstellingen) tot de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad behoort. Deze bevoegdheid kan m.a.w. niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd.
  • Het Decreet van 30/05/2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20/04/2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.
Argumentatie

Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente, gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.

Financiële gevolgen

De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031, A9.05 Belasting op vals alarm.

Financieel advies: 

Adviezen
  • Gunstig visum FA 2025/00283 van Financiele dienst van 16 november 2025

Publieke stemming
Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Stelt het reglement 'Belasting op de valse alarmmeldingen' vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031 vast als volgt:

Artikel 1 - De belastbare grondslag of het belastbaar feit 

De gemeente heft een belasting op de valse alarmmeldingen en alarmmeldingen waarbij binnen de tijdspanne van aankomst bij de plaats van het alarm afgesproken met de politiediensten, de gebruiker, een contactpersoon of een bewakingsagent niet aanwezig is.

De belasting zal worden geheven vanaf de derde interventie binnen een periode van één jaar ten gevolge van de in dit reglement opgenomen alarmmeldingen per installatie.

Artikel 2 - De belastbare periode

De belasting wordt geheven voor de periode vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031.

Artikel 3 - Definities

Voor de toepassing van dit belastingreglement wordt verstaan onder: 

    • Valse alarmmelding: elke alarmmelding ten gevolge van een alarmsignaal dat niet het gevolg is van een inbraak of een poging daartoe of een alarmmelding waarbij binnen de tijdspanne van aankomst bij de plaats van het alarm afgesproken met de politiediensten de gebruiker, een contactpersoon of een bewakingsagent niet aanwezig is.
    • Gebruiker van de alarminstallatie: een natuurlijk persoon, rechtspersoon of feitelijke vereniging die het genot heeft van de alarminstallatie.

Artikel 4 - De belastingplichtige 

De belasting valt ten laste van de persoon, de rechtspersoon of de feitelijke vereniging als gebruiker van de alarminstallatie.

Artikel 5 - Hoofdelijkheid

Als er meerdere belastingplichtigen zijn, zijn zij hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.

Artikel 6 - Berekeningsgrondslag en tarief  

De belasting wordt vastgesteld op een forfaitair bedrag van € 155,00 per nodeloos alarm.

Het in dit reglement opgenomen bedrag wordt jaarlijks, op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptie-index zoals gepubliceerd door de FOD                Economie (STATBEL) volgens de volgende formule:

Basisbedrag   x   Nieuw indexcijfer (november)

-----------------------------------------------------   = geïndexeerd bedrag

aanvangsindexcijfer (november 2025)

Waarbij:

    • basisbedrag: oorspronkelijk vastgesteld bedrag
    • aanvangsindexcijfer: consumptie-indexcijfer van de maand november 2025 (basis=2013)
    • nieuw indexcijfer: consumptie-indexcijfer van de maand november van het afgelopen jaar (basis=2013)

Het aldus bekomen bedrag wordt afgerond naar een veelvoud van 10 cent. Dit betekent dat een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 1, 2, 3  of 4 cent wordt afgerond naar het lagere veelvoud van 10 cent. Een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 5, 6, 7, 8 of 9 wordt afgerond naar het hogere veelvoud van 10 cent.

Indien de index negatief evolueert, blijft het bedrag op het niveau van het voorgaande jaar.

Artikel 7 - Wijze van inning

De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs of via overschrijving na ontvangst van een betaalverzoek. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.

Artikel 8 - Bezwaarmogelijkheid 

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag  bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30/05/2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Het bezwaar moet worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.

Artikel 9 - Inwerkingtreding

Het reglement treedt in werking op 01/01/2026 en vervangt alle voorgaande reglementen, inzake dezelfde materie.

Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 285 en 288 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.