Terug
Gepubliceerd op 24/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 17/12/2025 - 20:30

Financiën - Reglement 'Belasting op niet-conforme privéwaterafvoer vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031': Vaststelling

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Fonderie, Wim Van der Donckt, gemeenteraadsleden

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor de periode 2026-2031 een belasting te heffen op niet-conforme privéwaterafvoer.

Als aanslagvoet wordt € 100 per maand voorgesteld volgend op de maand van datum van het proces-verbaal, zolang de niet-conformiteit blijft bestaan.

Feiten en context

De privé-waterafvoer moet volgens de gangbare wettelijke en technische voorschriften aangelegd worden.

Een keuring hiervan is verplicht:

  • vóór de eerste ingebruikname, nl. bij de aanvraag tot een nieuwe aansluiting op de riolering of de indienststelling van een IBA;
  • bij belangrijke wijzigingen;
  • na vaststelling van een inbreuk op de gelijkvormigheid, op verzoek van de exploitant;
  • bij de aanleg van gescheiden riolering op het openbaar domein, met de verplichting om af te koppelen op privédomein, volgens de bepalingen van VLAREM.

Bij de aanleg van een gescheiden riolering in de straat moet de eigenaar binnen de hersteltermijn die vastgelegd is in de herinneringsbrief van PIDPA de afkoppeling en keuring uitvoeren. De klant/titularis moet de keuring aanvragen bij PIDPA.

Indien dit niet gebeurde binnen de hersteltermijn in de herinneringsbrief, stuurt de rioolbeheerder PIDPA een eerste aanmaning (aangetekend). Wanneer er nog steeds geen keuring heeft plaatsgevonden of de installatie werd niet-conform bevonden na keuring, verzendt de gemeente een tweede aanmaning.

In geval de eigenaar in gebreke blijft, kan een proces-verbaal (milieumisdrijf) opgemaakt worden door de handhavingsambtenaar of toezichthouder van de gemeente. Vanaf dit ogenblik kan de gemeente een belasting heffen op het niet-afkoppelen van hemelwater. Een heffing van € 100 per maand wordt voorgesteld.

Adviezen
Juridische grond
  • De wet van 26/03/1971 inzake de bescherming van oppervlaktewateren tegen verontreiniging en later wijzigingen.
  • De gecoördineerde Grondwet van 17/02/1994, meer bepaald:
    • Art. 41 dat bepaalt dat de uitsluitend gemeentelijke of provinciale belangen door de gemeenteraden of de provincieraden worden geregeld volgens de beginselen bij de Grondwet vastgesteld;
    • Art. 162 dat bepaalt dat de provinciale en gemeentelijke instellingen bij de wet worden geregeld;
    • Art. 170, §4, dat bepaalt dat geen last of belasting kan door de agglomeratie, de federatie van gemeenten en de gemeente worden ingevoerd dan door een beslissing van hun raad.
  • Het Decreet van 05/04/1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM) en latere wijzigingen.
  • Het Besluit van de Vlaamse regering van 01/06/1995, houdende algemene sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (VLAREMII) en latere wijzigingen.
  • De Europese kaderrichtlijn Water van 22/12/2000, welke tot doel stelt de watervoorraden, de waterbeheersing en de kwaliteit van de leefomgeving tegen 2015 veilig te stellen.
  • Het Besluit van de Vlaamse regering van 08/04/2001, houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting (de niet-aangesloten binnen-installatie en installaties voor tweede-circuitwater in onroerende goederen die niet aangesloten zijn of worden op het openbaar waterdistributienetwerk) en het algemeen waterverkoopreglement en later wijzigingen.
  • Het Besluit van de Vlaamse regering van 28/06/2001, betreffende de keuring van de binnen-installatie en de privé-waterafvoer.
  • Het Decreet van 18/07/2003 betreffende het integraal waterbeleid.
  • Het Besluit van de Vlaamse regering van 10/03/2006, houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsplicht en et vaststellen van de zoneringsplannen.
  • Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald: 
    • Art. 40,§3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt en dat deze reglementen o.m. betrekking kunnen hebben op de gemeentelijke belastingen en retributies;
    • Art. 41/14 dat bepaalt dat de bevoegdheid tot het vaststellen van gemeentebelastingen en tot het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies en de voorwaarden ervan (inclusief verminderingen en vrijstellingen) tot de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad behoort. Deze bevoegdheid kan m.a.w. niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd.
  • Het Decreet van 30/05/2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
  • Het Besluit van de Vlaamse regering van 05/07/2013, houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20/04/2018, betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.
  • Het Ministerieel Besluit van 17/08/2020 tot goedkeuring van het bijzonder waterverkoopreglement van PIDPA in uitvoering van artikel 2.5.3.1 §2 van het decreet van 18/07/2003 betreffende het integraal waterbeleid.
  • Het Decreet van 30/11/2018 tot bekrachtiging van de coördinatie van de waterregelgeving in het decreet van 18/07/2003 en tot opheffing van de gecoördineerde regelgeving.
Argumentatie

Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente, gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.

Financiële gevolgen

De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031, A2.4.34131 Belasting op het niet-afkoppelen van hemelwater.

Financieel advies:

Adviezen
  • Gunstig visum FA 2025/00315 van Financiele dienst van 30 november 2025

Publieke stemming
Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Stelt het reglement 'Belasting op niet-conforme privéwaterafvoer vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031' vast als volgt:

Artikel 1 - De belastbare grondslag of het belastbaar feit 

De gemeente heft een belasting op niet-conforme privéwaterafvoer.

Er geldt een afkoppelingsplicht om een optimaal gescheiden rioleringsstelsel op het openbaar domein aan te leggen. Elke nieuwe rioolaansluiting dient te gebeuren in gescheiden stelsel, ongeacht of de riolering in de straat in gescheiden of gemengd stelsel is aangelegd. Indien een gescheiden stelsel in de straat aanwezig is, dient het afvalwater uitsluitend aangesloten te zijn op de droogweerafvoer (DWA). Het hemelwater dient maximaal op eigen terrein ter plaatse te blijven en mag in geen geval aangesloten zijn op de DWA.

Bij de aanleg van een gescheiden riolering(aanleg/afkoppelingstraject) in de straat dient de rioolaansluiting te gebeuren in gescheiden stelsel. Het afvalwater wordt uitsluitend aangesloten op de DWA en het hemelwater wordt optimaal afgekoppeld. Indien er uitsluitend een DWA wordt aangelegd, dient de eigenaar zelf in te staan voor de opvang en infiltratie van het regenwater op eigen terrein. De private eigenaar draagt zelf de kosten van deze werken.

De eigenaar die zijn rioleringsstelsel aanpast of uitbreidt nadat de gemeente heeft vastgesteld dat de afkoppeling werd gerealiseerd en die daardoor niet meer voldoet aan de regels van de afkoppeling en geheel of gedeeltelijk een gemengde riolering installeert, zal eveneens aan de handhavingsprocedure worden onderworpen.

    • Het niet-afkoppelen van hemelwater en alle handelingen die leiden tot een vergelijkbaar resultaat worden als niet-conform beschouwd in volgende gevallen:
      • het niet-afkoppelen van hemelwater op privéterrein van bestaande woningen, aansluitbaar op een gescheiden stelsel in de straat, en aangetoond door een niet-conform keuringsattest of het ontbreken van een keuringsattest;
      • het niet-afkoppelen van hemelwater op privéterrein, zoals opgelegd in de omgevingsvergunning en/of aangeduid op het goedgekeurde plan dat deel uitmaakt van deze vergunning;
      • het weigeren samen te werken voor de bouw van een IBA wanneer de gemeente of PIDPA de eigenaar contacteert;
      • het niet-lozen van afvalwater in de openbare riolering als er riolering (gemengd of gescheiden) in de straat aanwezig is (aansluitingsplicht). Hiervan kan worden afgeweken indien de aansluiting (bij een bestaande woning) overmatige kosten met zich zou meebrengen.;
      • het gebruiken van een IBA bij woningen die aansluitbaar zijn op een bestaande riolering en die gelegen zijn in centraal gebied of geoptimaliseerd buitengebied volgens het zoneringsplan. In te optimaliseren buitengebied niet buiten werking stellen van een IBA en aansluiting op de riolering binnen de termijn opgelegd door de rioolbeheerder;
      • een niet-aangevraagde aansluiting;
      • het niet voorhanden zijn van een geldig keuringsattest, vastgesteld door de gemeente of de rioolbeheerder, ingeval dit verplicht is.

Indien in de hierboven vermelde gevallen een vermoeden van niet-conformiteit bestaat en er geen verplichte keuring is opgelegd, is de gemeente/PIDPA gemachtigd zelf een ambtshalve keuring te laten uitvoeren. De eigenaar is verplicht zijn medewerking hieraan te verlenen. Het niet verlenen van medewerking bevestigt het vermoeden van niet-conformiteit. Bijgevolg zal de handhaving toegepast worden.

    • De privé-waterafvoer wordt geacht niet-conform de geldende wettelijke en reglementaire voorschriften te zijn indien:
      • de aansluiting van het afvalwater in strijd is met de geldende milieu voorschriften;
      • huishoudelijk afvalwater wordt geloosd in het gedeelte van de privé-waterafvoer dat bestemd is om hemelwater af te voeren;
      • hemelwater wordt geloosd in het gedeelte van de privé-waterafvoer dat bestemd is om huishoudelijk afvalwater af te voeren, tenzij hiervan kan worden afgeweken ter uitvoering van art. 4.2.1.3 of art. 6.2.2.1.2 VLAREM II;
      • uit de keuring in art. 12 §1, lid 3 BVR van 08/04/2001 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitant van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsplicht en het algemeen waterreglement, blijkt dat niet voldaan is aan alle bepalingen van het BVR van 05/07/2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater, en aan de bepalingen van de omgevingsvergunning over de waterafvoer.
De regels m.b.t. de keuring privéwaterafvoer liggen vast in het Algemeen Waterverkoopreglement en bijhorend Ministerieel besluit keuring. Indien er (nog) geen conform keuringsattest is kan de rioolbeheerder de aansluiting weigeren, of de aansluiting schorsen of beperken. De rioolbeheerder zal de klant hiervoor 2 aanmaningen sturen om zich in orde te stellen. In geval geen bewijs van het verdwijnen van de niet-conformiteit zet de gemeente te handhaving voort. In het kader van  het Decreet algemene bepalingen milieubeleid kan de handhavingsambtenaar/toezichthouder in geval van milieumisdrijf een proces-verbaal opstellen. Vanaf de maand volgend op de datum van het proces-verbaal zal de belasting verschuldigd zijn. Het proces-verbaal wordt overgemaakt aan de bevoegde Procureur des Konings. Ongeacht het gevolg dat het parket hieraan geeft, blijft de belasting verschuldigd zolang de niet-conformiteit blijft bestaan.

Artikel 2 - De belastbare periode

De belasting wordt geheven voor de periode vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031.

Artikel 3 - Definities

Voor de toepassing van dit belastingreglement wordt verstaan onder: 

    • Afvalwater: Bestaat enkel uit water afkomstig van normale huishoudelijke activiteiten. Concreet gaat het om sanitaire installaties, keukens, reiniging van gebouwen en afvalwater afkomstig van wassalons waar de toestellen enkel door de klanten zelf worden bediend. Het lozen van huishoudelijk afvalwater van woongelegenheden vereist in principe geen omgevingsvergunning.
    • Hemelwater: de verzamelnaam voor regen, sneeuw, hagel met inbegrip van dooiwater.
    • Exploitant: een natuurlijke of rechtspersoon die een ingedeelde inrichting exploiteert. In dit geval beheert en onderhoudt de exploitant het openbaar waterdistributienetwerk.
    • Gescheiden riolering: een dubbel stelsel van leidingen of openluchtgreppels waarvan het ene stelsel bestemd is voor het  opvangen en transporteren van afvalwater en het andere stelsel voor het opvangen en transporteren van regenwater.
    • Algemeen waterverkoopreglement (AWVR): het algemeen waterverkoopreglement reguleert de rechten en plichten van waterbedrijven en hun klanten in Vlaanderen en voorziet een uniforme behandeling bij de aansluiting op drinkwater- rioleringsnetwerken.
    • Bijzonder waterverkoopreglement (BWVR): dit reglement bevat aanvullende bepalingen op het algemeen waterverkoopreglement met betrekking tot de uitvoering van de saneringsverplichting in het algemeen  waterreglement.
    • Individuele behandelingsinstallatie voor afvalwater (IBA): een systeem dat het huishoudelijk afvalwater zuivert alvorens het water geloosd kan worden in het oppervlaktewater of gelijkmatig op de bodem. In het individueel te optimaliseren buitengebied koggen de woningen te ver van een riolering en zal er in de toekomst geen riolering worden aangelegd. Volgens het zoneringsplan is dan het plaatsen van een IBA verplicht.

Artikel 4 - De belastingplichtige 

De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die eigenaar is van het af te koppelen onroerend goed.

Artikel 5 - Hoofdelijkheid

Als er meerdere belastingplichtigen zijn, zijn zij hoofdelijk gehouden voor de betaling van de belasting.

Artikel 6 - Berekeningsgrondslag en tarief  

De belasting wordt vastgesteld op € 100 per begonnen kalendermaand, volgend op de maand van datum van proces-verbaal, zolang de niet-conformiteit blijft bestaan.

Het in dit reglement opgenomen bedrag wordt jaarlijks, op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptie-index zoals gepubliceerd door de FOD Economie (STATBEL) volgens de volgende formule:

Basisbedrag   x   Nieuw indexcijfer (november)

-----------------------------------------------------   = geïndexeerd bedrag

aanvangsindexcijfer (november 2025)

Waarbij:

    • basisbedrag: oorspronkelijk vastgesteld bedrag
    • aanvangsindexcijfer: consumptie-indexcijfer van de maand november 2025 (basis=2013)
    • nieuw indexcijfer: consumptie-indexcijfer van de maand november van het afgelopen jaar (basis=2013)

Het aldus bekomen bedrag wordt afgerond naar een veelvoud van 10 cent. Dit betekent dat een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 1, 2, 3  of 4 cent wordt afgerond naar het lagere veelvoud van 10 cent. Een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 5, 6, 7, 8 of 9 wordt afgerond naar het hogere veelvoud van 10 cent.

Indien de index negatief evolueert, blijft het bedrag op het niveau van het voorgaande jaar.

Artikel 7 - Wijze van inning

De belasting wordt ingevorderd met een kohier dat twee maal per jaar vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 8 - Bezwaarmogelijkheid 

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag of de administratieve geldboete (in voorkomend geval) bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30/05/2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Het bezwaar moet worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.

Artikel 9 - Inwerkingtreding

Het reglement treedt in werking op 01/01/2026.

Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 285 en 288 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.