Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld voor de periode 2026-2031 een retributie vast te stellen op de afgifte van administratieve stukken. Een tariefaanpassing wordt voorzien voor de afgifte van reispassen voor volwassenen vanaf 18 jaar en reisdocumenten voor vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen. Alle tarieven worden jaarlijks geïndexeerd.
De gemeente levert diverse administratieve stukken aan de burger af. Dit brengt kosten voor de administratie met zich. Om deze bijkomende kosten te dekken, dient een retributiereglement vastgesteld te worden.
Wet van 19/07/1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten.
Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen voor de dienst die de gemeente aanbiedt, gelet op de financiële toestand van het lokaal bestuur en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.
De meerderheidsfracties stellen volgend amendement voor:
Artikel 4:
Wordt:
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen.
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031, A9.06 Retributie op afgifte van administratieve stukken en prestaties.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2025/00308 van Financiele dienst van 23 november 2025
Artikel 1 - Stelt het reglement 'Retributie op de afgifte van administratieve stukken vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031' vast als volgt:
Artikel 1 - Verleende dienst waarvoor de retributie wordt geheven
De gemeente heft een Retributie op de afgifte van administratieve stukken.
Artikel 2 - De periode van heffing
De retributie wordt geheven voor de periode vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031.
Artikel 3 - De retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de persoon op wiens verzoek de stukken worden afgeleverd.
Artikel 4 - Berekeningsgrondslag en tarief
De verschuldigde retributie wordt als volgt vastgesteld:
Reispassen:
De in dit reglement opgenomen bedragen worden jaarlijks, op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptie-index zoals gepubliceerd door de FOD Economie (STATBEL) volgens de volgende formule:
Basisbedrag x Nieuw indexcijfer (november)
----------------------------------------------------- = geïndexeerd bedrag
aanvangsindexcijfer (november 2025)
Waarbij:
De aldus bekomen bedragen worden afgerond naar een veelvoud van 10 cent. Dit betekent dat een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 1, 2, 3 of 4 cent wordt afgerond naar het lagere veelvoud van 10 cent. Een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 5, 6, 7, 8 of 9 wordt afgerond naar het hogere veelvoud van 10 cent.
Indien de index negatief evolueert, blijven de bedragen op het niveau van het voorgaande jaar.
Artikel 5 - Wijze van inning en betalingstermijn
De retributie wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs.
Bij gebreke aan betaling van de retributie kan het bedrag ingevorderd worden conform artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 6 - Inwerkingtreding
Het reglement treedt in werking op 01/01/2026 en vervangt alle voorgaande reglementen, inzake dezelfde materie.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 285 en 288 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.