Naar aanleiding van stelselmatige opmerkingen over gebrekkige schoonmaak bij de huur van patrimonium onder beheer van de vzw Krankhoeve, wordt een structurele bijsturing voorgesteld om deze problematiek aan te pakken.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deze aanpassing van het gebruikersreglement goed te keuren.
IV. Aanpassing gebruikersreglement:
V. Ingangsdatum:
Gezien de problematiek wordt voorgesteld deze aanpassingen te laten ingaan bij verhuur vanaf 01/01/2026.
Op 01/12/2025 gaf het bestuursorgaan van de vzw Krankhoeve gunstig advies voor deze aanpassingen.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Deze aanpassingen in de gebruikersreglementen zijn dringend, gezien de problematiek inzake het onvoldoende net achter laten bij huur, door vooral huurders van categorie C en D, relatief frequent voorkomt. Met de aanpassing wordt getracht een garantie te bieden om een nette locatie aan te treffen bij aankomst en start van de huur.
Na een simulatie wordt ingeschat dat de vzw Krankhoeve door deze maatregel geen financiële hinder ondervindt en de begroting niet belast. De ingeschatte ontvangsten compenseren de extra te maken kosten.
Artikel 1 - Geeft goedkeuring aan de aanpassing van het algemene gebruikersreglement vzw Krankhoeve voor het deel betreffende de bepalingen inzake schoonmaak
zijnde:
punt II. Afdeling 1 punt d Schoonmaak
'Wat betreft schoonmaak kan beroep gedaan worden op een betalende schoonmaakservice - tarieven per locatie zie gebruikersovereenkomst per gebouw. In deze schoonmaakservice zit de schoonmaak van de infrastructuur en het meubilair. Gebruikte materialen en keukenmateriaal zijn niet inbegrepen in de schoonmaakservice en moeten steeds door de gebruiker schoongemaakt worden – zie ook de schoonmaakinstructies ter plaatse in de lokalen.
Betalende schoonmaakaanvragen moeten minimum 1 maand vooraf aangevraagd worden.'
en
punt IV. Afdeling 5 . Schoonmaak
'Om de volgende gebruiker een nette ruimte aan te bieden, dienen na gebruik alle lokalen terug in de oorspronkelijke toestand en in nette toestand achtergelaten worden. Dit houdt naast het terugzetten van het lokaal in de standaardopstelling ook schoongemaakt moet worden.
Wanneer de betalende schoonmaakservice van toepassing is, dienen de zelf aangebrachte versieringen verwijderd worden, het verwijderen van al de eigen gebruikte materialen incl afval en het gebruikte keukenmateriaal en servies afgewassen worden.
Voor het gebruik van de infrastructuur in het weekend en feestdagen incl het dagdeel voorafgaand aan een weekend- of feestdag, dienen alle huurders van categorie C en D verplicht betalende schoonmaak te nemen.
Gebruikers van categorie A en B kunnen zelf beslissen of ingegaan wordt op de dienstverlening van betalende schoonmaak.'
en
punt V. Afdeling 2 Inbreuk ten aanzien van de schoonmaak
'Bij het vaststellen van de gebreken inzake schoonmaak wordt onderscheid gemaakt tussen kleine en grote opmerkingen.
Kleine opmerkingen: kleine, beperkte bevuilingen zoals vuile vloer, bevuild meubilair, vuil servies, afwas onvoldoende uitgevoerd, …
Grote opmerkingen: grote bevuiling van het lokaal zoals volledige wanorde, intense bevuiling van vloer, meubilair, afwas laten staan.
Een kleine opmerking geeft aanleiding tot een boete van €50.
Een grote opmerking geeft aanleiding tot een boete van €175.
De vzw Krankhoeve met delegatie tot het personeel van de cultuurdienst is bevoegd tot het geven van opmerkingen en het bepalen van de categorie van de opmerking.
Het niet-betalen van de schoonmaakvergoeding geeft aanleiding tot weigering van een nieuwe aanvraag tot reservatie in alle infrastructuur of aanvragen van uitleenmateriaal beheerd door de vzw Krankhoeve/cultuurdienst.
Huurders van categorie B die opteren om zelf schoon te maken en binnen een periode van een jaar een tweede maal een schoonmaakboete krijgen, worden gedurende het volgende jaar verplicht om de dienstverlening van betalende schoonmaak te bestellen'
Artikel 2 - Geeft goedkeuring aan de aanpassing van het specifieke gebruikersreglement vzw Krankhoeve voor het deel OC Krankhoeve betreffende de bepalingen inzake schoonmaak zijnde punt 3.3. Schoonmaak:
'Op deze locatie kan u kiezen voor een betalende poets of zelf schoonmaken. De prijs van de betalende poets bedraagt € 125.
Kiest u voor een betalende poets:
Kiest u om zelf te poetsen:
Basispoetsmateriaal is in het inkomsas aanwezig. Handdoeken en afwasmiddel zijn zelf mee te brengen.'
Artikel 3 - Geeft goedkeuring aan de aanpassing van het specifieke gebruikersreglement vzw Krankhoeve voor het deel OC Sint-Maartensberg betreffende de bepalingen inzake schoonmaak, zijnde punt 3.3. Schoonmaak:
'Op deze locatie kan u kiezen voor een betalende poets of zelf schoonmaken.
De prijs van de betalende poets bedraagt € 125.
Kiest u voor een betalende poets:
Kiest u om zelf te poetsen:
Basispoetsmateriaal is in de berging achter de keuken aanwezig. Handdoeken en afwasmiddel zijn zelf mee te brengen.'
Artikel 4 - Geeft goedkeuring aan de aanpassing van het specifieke gebruikersreglement vzw Krankhoeve voor het deel Pastorij Rijmenam betreffende de bepalingen inzake schoonmaak, zijnde punt 3.3. Schoonmaak:
'Op deze locatie kan u kiezen voor een betalende poets of zelf schoonmaken.
De prijs van de betalende poets bedraagt € 125.
Kiest u voor een betalende poets:
Kiest u om zelf te poetsen:
Basispoetsmateriaal is in de aanpalende garage aanwezig. Handdoeken en afwasmiddel zijn zelf mee te brengen.'
Artikel 5 - Geeft goedkeuring aan de aanpassing van het specifieke gebruikersreglement vzw Krankhoeve voor het deel feestzaal Sint-Martinus betreffende de bepalingen inzake schoonmaak, zijnde punt 3.3. Schoonmaak:
'Op deze locatie kan u kiezen voor een betalende poets of zelf schoonmaken.
De prijs van de betalende poets bedraagt € 125.
Kiest u voor een betalende poets:
Kiest u om zelf te poetsen:
Basispoetsmateriaal is in de berging aanwezig. Handdoeken en afwasmiddel zijn zelf mee te brengen.'
Artikel 6 - Geeft goedkeuring om deze aanpassingen in werking te laten treden vanaf verhuur na 01/01/2026.
Artikel 7 - Maakt dit reglement binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website, overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur.