Terug
Gepubliceerd op 24/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 17/12/2025 - 20:30

Vrije Tijd - Actualisatie gebruikersreglement patrimonium vzw Krankhoeve: Goedkeuring

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Fonderie, Wim Van der Donckt, gemeenteraadsleden

Naar aanleiding van stelselmatige opmerkingen over gebrekkige schoonmaak bij de huur van patrimonium onder beheer van de vzw Krankhoeve, wordt een structurele bijsturing voorgesteld om deze problematiek aan te pakken.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deze aanpassing van het gebruikersreglement goed te keuren.

Voorgeschiedenis
  • 26/09/2018: Beslissing van de gemeenteraad houdende de goedkeuring van de gebruikersreglementen van het patrimonium onder beheer van vzw Krankhoeve.
  • 28/09/2022: Beslissing van de gemeenteraad houdende goedkeuring uitbreiding samenwerkingsovereenkomst vzw Krankhoeve-lokaal bestuur Bonheiden met uitbreiding van het in beheer zijn de patrimonium met feestzaal Sint-Martinus.
  • 18/10/2022: Beslissing van het college van burgemeester en schepenen houdende het gebruikersreglement feestzaal Sint-Martinus.
  • 01/12/2025: Positief advies betreffende de aanpassing van het gebruikersreglement vzw Krankhoeve door het bestuursorgaan vzw Krankhoeve.
Feiten en context
I. Inleiding:
Het huidige principe is dat de huurder van patrimonium in beheer van de vzw Krankhoeve de gehuurde locatie schoonmaakt i.f.v. een net gebruik voor de volgende gebruiker.
Helaas zijn er regelmatig opmerkingen waarbij in hoofdzaak klachten binnenkomen na gebruik door een huurder van categorie C of D. De erkende verenigingen voeren meestal plichtsgetrouw hun schoonmaaktaak naar behoren uit. 
Naar aanleiding van een nieuwe reeks klachten inzake schoonmaak kwam het voorstel om op korte termijn bij te sturen.
Deze bijsturing verloopt voorafgaand aan een grondigere actualisatie van de gebruikersreglementen, een actualisatie die voorzien is in de loop van het komende werkjaar.
II. Knelpunten bij het huidig reglement:
  • Een huurder heeft geen garantie op een nette locatie bij aankomst;
  • Bij betalende schoonmaak wordt nog veel verwacht van inspanning huurder;
  • Grote schoonmaakboete (€ 125) ligt lager dan het tarief voor externe schoonmaak (€ 150).
III. Visie aanpak:
  1. Verhuring door categorie C en D in het weekend of feestdag + vooravond schoonmaak verplicht betalend te maken.  
  2. Bij huur door een erkende vereniging of buurtcomité i.f.v. een buurtfeest momenteel de keuze laten of er zelf schoongemaakt wordt of ervoor betaald wordt. Bij 2x vaststelling binnen een jaar van onvoldoende schoonmaak door een vereniging (de opmerking zal schriftelijk overgemaakt worden), zal de vereniging ook de verplichte betalende schoonmaak worden opgelegd voor het komende jaar.
  3. In de servicemail bij elk verhuur wijzen op het belang van het respecteren van de voorschriften inzake schoonmaak.
  4. Bij betalende schoonmaak de inspanning van de huurder beperken tot:
    • verwijderen aangebrachte versieringen;
    • vuilnis verwijderen;
    • tafels opruimen en de afwas doen.

IV. Aanpassing gebruikersreglement:

  • In het algemeen gebruikersreglement wordt het deel schoonmaak aangepast. Meer specifiek zijn aanpassingen aangebracht op pagina 8 punt II.2d., pagina 12 punt IV afdeling 5 en pagina 16 punt V afdeling 2.
  • In de specifieke reglementen Krankhoeve, Sint-Martinus, Pastorij Rijmenam en Sint-Maartensberg worden eveneens de delen schoonmaak aangepast. Meer specifiek pagina 2 punt 3.3.

V. Ingangsdatum:

Gezien de problematiek wordt voorgesteld deze aanpassingen te laten ingaan bij verhuur vanaf 01/01/2026.

Advies

Op 01/12/2025 gaf het bestuursorgaan van de vzw Krankhoeve gunstig advies voor deze aanpassingen.

Juridische grond

Het Decreet over het lokaal bestuur.

Argumentatie

Deze aanpassingen in de gebruikersreglementen zijn dringend, gezien de problematiek inzake het onvoldoende net achter laten bij huur, door vooral huurders van categorie C en D, relatief frequent voorkomt. Met de aanpassing wordt getracht een garantie te bieden om een nette locatie aan te treffen bij aankomst en start van de huur.

Financiële gevolgen

Na een simulatie wordt ingeschat dat de vzw Krankhoeve door deze maatregel geen financiële hinder ondervindt en de begroting niet belast. De ingeschatte ontvangsten compenseren de extra te maken kosten.

Publieke stemming
Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Chantal Jacobs
Tegenstanders: Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Jef Jacobs
Onthouders: Peggy Aerts
Resultaat: Met 16 stemmen voor, 6 stemmen tegen, 1 onthouding
Besluit

Artikel 1 - Geeft goedkeuring aan de aanpassing van het algemene gebruikersreglement vzw Krankhoeve voor het deel betreffende de bepalingen inzake schoonmaak

zijnde:

punt II. Afdeling 1 punt d Schoonmaak 

'Wat betreft schoonmaak kan beroep gedaan worden op een betalende schoonmaakservice - tarieven per locatie zie gebruikersovereenkomst per gebouw. In deze schoonmaakservice zit de schoonmaak van de infrastructuur en het meubilair. Gebruikte materialen en keukenmateriaal zijn niet inbegrepen in de schoonmaakservice en moeten steeds door de gebruiker schoongemaakt worden – zie ook de schoonmaakinstructies ter plaatse in de lokalen.   

Betalende schoonmaakaanvragen moeten minimum 1 maand vooraf aangevraagd worden.'

en 

punt IV. Afdeling 5 . Schoonmaak

'Om de volgende gebruiker een nette ruimte aan te bieden, dienen na gebruik alle lokalen terug in de oorspronkelijke toestand en in nette toestand achtergelaten worden. Dit houdt naast het terugzetten van het lokaal in de standaardopstelling ook schoongemaakt moet worden. 

Wanneer de betalende schoonmaakservice van toepassing is, dienen de zelf aangebrachte versieringen verwijderd worden, het verwijderen van al de eigen gebruikte materialen incl afval en het gebruikte keukenmateriaal en servies afgewassen worden. 

        Voor het gebruik van de infrastructuur in het weekend en feestdagen incl het dagdeel voorafgaand aan een weekend- of feestdag, dienen alle huurders van categorie C en D verplicht betalende schoonmaak te nemen. 

        Gebruikers van categorie A en B kunnen zelf beslissen of ingegaan wordt op de dienstverlening van betalende schoonmaak.'

en 

punt V. Afdeling 2 Inbreuk ten aanzien van de schoonmaak 

'Bij het vaststellen van de gebreken inzake schoonmaak wordt onderscheid gemaakt tussen kleine en grote opmerkingen.  

Kleine opmerkingen: kleine, beperkte bevuilingen zoals vuile vloer, bevuild meubilair, vuil servies, afwas onvoldoende uitgevoerd, … 

Grote opmerkingen: grote bevuiling van het lokaal zoals volledige wanorde, intense bevuiling van vloer, meubilair, afwas laten staan. 

Een kleine opmerking geeft aanleiding tot een boete van €50.   

Een grote opmerking geeft aanleiding tot een boete van €175.   

De vzw Krankhoeve met delegatie tot het personeel van de cultuurdienst is bevoegd tot het geven van opmerkingen en het bepalen van de categorie van de opmerking. 

Het niet-betalen van de schoonmaakvergoeding geeft aanleiding tot weigering van een nieuwe aanvraag tot reservatie in alle infrastructuur of aanvragen van uitleenmateriaal beheerd door de vzw Krankhoeve/cultuurdienst.  

Huurders van categorie B die opteren om zelf schoon te maken en binnen een periode van een jaar een tweede maal een schoonmaakboete krijgen, worden gedurende het volgende jaar verplicht om de dienstverlening van betalende schoonmaak te bestellen' 

Artikel 2 - Geeft goedkeuring aan de aanpassing van het specifieke gebruikersreglement vzw Krankhoeve voor het deel OC Krankhoeve betreffende de bepalingen inzake schoonmaak zijnde punt 3.3. Schoonmaak:

'Op deze locatie kan u kiezen voor een betalende poets of zelf schoonmaken. De prijs van de betalende poets bedraagt € 125.

Kiest u voor een betalende poets:

    • Minimum 1 maand op voorhand aanvragen;
    • Aangebrachte versieringen en zelf mee gebrachte materialen verwijderen, afval meenemen of selectief deponeren in de gepaste afvalcontainer, afwassen van gebruikte keukenmaterialen en servies, het leegmaken van de afwasmachine.  

Kiest u om zelf te poetsen:

    • Gehele locatie met nat schoonmaken;
    • Keuken en toebehoren grondig poetsen;
    • Toiletten grondig poetsen.

Basispoetsmateriaal is in het inkomsas aanwezig. Handdoeken en afwasmiddel zijn zelf mee te brengen.'

Artikel 3 - Geeft goedkeuring aan de aanpassing van het specifieke gebruikersreglement vzw Krankhoeve voor het deel OC Sint-Maartensberg betreffende de bepalingen inzake schoonmaak, zijnde punt 3.3. Schoonmaak:

'Op deze locatie kan u kiezen voor een betalende poets of zelf schoonmaken.

De prijs van de betalende poets bedraagt € 125.

Kiest u voor een betalende poets:

    • Minimum 1 maand op voorhand aanvragen;
    • Aangebrachte versieringen en zelf mee gebrachte materialen verwijderen, afval meenemen of selectief deponeren in de gepaste afvalcontainer, afwassen van gebruikte keukenmaterialen en servies, het leegmaken van de afwasmachine.  

Kiest u om zelf te poetsen:

    • Gehele locatie met nat schoonmaken;
    • Keuken en toebehoren grondig poetsen;
    • Toiletten grondig poetsen.

Basispoetsmateriaal is in de berging achter de keuken aanwezig. Handdoeken en afwasmiddel zijn zelf mee te brengen.'

Artikel 4 - Geeft goedkeuring aan de aanpassing van het specifieke gebruikersreglement vzw Krankhoeve voor het deel Pastorij Rijmenam betreffende de bepalingen inzake schoonmaak, zijnde punt 3.3. Schoonmaak:

'Op deze locatie kan u kiezen voor een betalende poets of zelf schoonmaken.

De prijs van de betalende poets bedraagt € 125.

Kiest u voor een betalende poets:

    • Minimum 1 maand op voorhand aanvragen;
    • Aangebrachte versieringen en zelf mee gebrachte materialen verwijderen, afval meenemen of selectief deponeren in de gepaste afvalcontainer, afwassen van gebruikte keukenmaterialen en servies, het leegmaken van de afwasmachine.  

Kiest u om zelf te poetsen:

    • Gehele locatie met nat schoonmaken;
    • Keuken en toebehoren grondig poetsen;
    • Toiletten grondig poetsen.

Basispoetsmateriaal is in de aanpalende garage aanwezig. Handdoeken en afwasmiddel zijn zelf mee te brengen.'

Artikel 5 - Geeft goedkeuring aan de aanpassing van het specifieke gebruikersreglement vzw Krankhoeve voor het deel feestzaal Sint-Martinus betreffende de bepalingen inzake schoonmaak, zijnde punt 3.3. Schoonmaak:

'Op deze locatie kan u kiezen voor een betalende poets of zelf schoonmaken.

De prijs van de betalende poets bedraagt € 125.

Kiest u voor een betalende poets:

    • Minimum 1 maand op voorhand aanvragen;
    • Aangebrachte versieringen en zelf mee gebrachte materialen verwijderen, afval meenemen of selectief deponeren in de gepaste afvalcontainer, afwassen van gebruikte keukenmaterialen en servies, het leegmaken van de afwasmachine.  

     Kiest u om zelf te poetsen:

    • Gehele locatie met nat schoonmaken;
    • Keuken en toebehoren grondig poetsen;
    • Toiletten grondig poetsen.

Basispoetsmateriaal is in de berging aanwezig. Handdoeken en afwasmiddel zijn zelf mee te brengen.'

Artikel 6 - Geeft goedkeuring om deze aanpassingen in werking te laten treden vanaf verhuur na 01/01/2026.

Artikel 7 - Maakt dit reglement binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website, overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur.