Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor de periode 2026-2031 een retributiereglement vast te stellen voor een per post aangetekende herinneringsbrief aan een nalatige debiteur van zowel fiscale als niet-fiscale schuldvorderingen.
18/12/2019: Besluit gemeenteraad houdende vaststelling retributie op de aanrekening van administratie- en aanmaningskosten van openstaande fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen 2020-2025.
Een aantal debiteuren laten na de door hen aan de gemeente verschuldigde bedragen tijdig te voldoen. Het groot aantal gewone en aangetekende aanmaningen verhogen aanzienlijk de administratieve- en frankeringskosten. Het is aanvaardbaar om hiervoor een retributie aan te rekenen.
Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen voor de dienst die de gemeente aanbiedt, gelet op de financiële toestand van het lokaal bestuur en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031, A7.51.11 Terugvordering van procedure en vervolgingskosten.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2025/00299 van Financiele dienst van 23 november 2025
Artikel 1 - Stelt het reglement 'Retributie op de aanrekening van administratie- en aanmaningskosten van openstaande fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031' vast als volgt:
Artikel 1 - Verleende dienst waarvoor de retributie wordt geheven
De gemeente heft een retributie op de aanrekening van administratie- en aanmaningskosten van openstaande fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen.
Artikel 2 - De periode van heffing
De retributie wordt geheven voor de periode vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031.
Artikel 3 - Definities
Voor de toepassing van dit retributiereglement wordt verstaan onder:
Artikel 4 - De retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de debiteur voor wiens openstaande schuld de aangetekende aanmaning wordt verstuurd.
Artikel 5 - Berekeningsgrondslag en tarief
Basisbedrag x Nieuw indexcijfer (november)
----------------------------------------------------- = geïndexeerd bedrag
aanvangsindexcijfer (november 2025)
Waarbij:
Een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 5, 6, 7, 8 of 9 wordt afgerond naar het hogere veelvoud van 10 cent.
Indien de index negatief evolueert, blijft het tarief op het niveau van het voorgaande jaar.
Artikel 6 - Wijze van inning en betalingstermijn
De retributie wordt samen met de openstaande schuld aangerekend.
Artikel 7 - Schorsing dienstverlening
Bij vastgestelde wanbetaling, in het bijzonder als er sprake is van onwil, herhaling of nalatigheid, kan het college van burgemeester en schepenen beslissen om de dienstverlening van de gemeente te schorsen of stop te zetten op advies van de bevoegde dienst, zonder dat dit enig recht geeft op schadevergoeding uit hoofde van de debiteur.
Artikel 8- Inwerkingtreding
Het reglement treedt in werking op 01/01/2026 en vervangt alle voorgaande reglementen, inzake dezelfde materie.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 285 en 288 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.