Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor de periode 2026-2031 een retributie te heffen op de inname van het openbaar domein en elk domein in private eigendom van het openbaar bestuur of in private eigendom van derden, waarop het bestuur gebruikersrechten heeft, voor ambulante handel, evenementen en activiteiten en het afnemen van gemeentelijke nutsvoorzieningen op het openbaar domein.
18/12/2019: Besluit van de gemeenteraad houdende de vaststelling van het retributiereglement voor het gebruik van het openbaar domein voor ambulante handel en afname van elektriciteit van gemeentelijke elektriciteitskasten 2020-2025.
Het geactualiseerde retributiereglement voorziet tarieven voor zowel ambulante handel binnen en buiten de wekelijkse markt, evenementen en activiteiten georganiseerd door particulieren, verenigingen, handelaars en commerciële organisaties als kermissen, circussen en tijdelijke exposities.
Tevens voorziet dit reglement nieuwe tarieven voor de afname van elektriciteit en water via gemeentelijke afnamepunten.
Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen voor de dienst die de gemeente aanbiedt, gelet op de financiële toestand van het lokaal bestuur en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031:
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2025/00314 van Financiele dienst van 30 november 2025
Artikel 1 - Stelt het reglement 'Retributie op de inname van het openbaar domein en elk domein in private eigendom van het openbaar bestuur of in private eigendom van derden waarop het bestuur gebruikersrechten heeft, voor ambulante handel, evenementen en activiteiten en het afnemen van gemeentelijke nutsvoorzieningen vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031' vast als volgt:
Artikel 1 - Verleende dienst waarvoor de retributie wordt geheven
De gemeente heft een retributie op op de inname van het openbaar domein en elk domein in private eigendom van het openbaar bestuur of in private eigendom van derden waarop het bestuur gebruikersrechten heeft, voor ambulante handel, evenementen en activiteiten en het afnemen van gemeentelijke nutsvoorzieningen.
Artikel 2 - De periode van heffing
De retributie wordt geheven voor de periode vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031.
Artikel 3 - Definities
Voor de toepassing van dit retributiereglement wordt verstaan onder:
Artikel 4 - De retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de houder van de toelating inname openbaar domein en afname elektriciteit en/of water.
Artikel 5 - Berekeningsgrondslag en tarief
De retributie wordt als volgt vastgesteld:
De in dit reglement opgenomen bedragen worden jaarlijks, op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptie-index zoals gepubliceerd door de FOD Economie (STATBEL) volgens de volgende formule:
Basisbedrag x Nieuw indexcijfer (november)
----------------------------------------------------- = geïndexeerd bedrag
aanvangsindexcijfer (november 2025)
Waarbij:
De aldus bekomen bedragen worden afgerond naar een veelvoud van 10 cent. Dit betekent dat een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 1, 2, 3 of 4 cent wordt afgerond naar het lagere veelvoud van 10 cent. Een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 5, 6, 7, 8 of 9 wordt afgerond naar het hogere veelvoud van 10 cent.
Indien de index negatief evolueert, blijven de bedragen op het niveau van het voorgaande jaar.
Artikel 6 - Wijze van inning en betalingstermijn
Artikel 7- Boete
Artikel 8 - Inwerkingtreding
Het reglement treedt in werking op 01/01/2026 en vervangt alle voorgaande reglementen, inzake dezelfde materie.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 285 en 288 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.