Terug
Gepubliceerd op 24/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 17/12/2025 - 20:30

Financiën - Reglement 'Retributie op de inname van het openbaar domein en elk domein in private eigendom van het openbaar bestuur of in private eigendom van derden waarop het bestuur gebruikersrechten heeft, voor ambulante handel, evenementen en activiteiten en het afnemen van gemeentelijke nutsvoorzieningen vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031': Vaststelling

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Fonderie, Wim Van der Donckt, gemeenteraadsleden

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor de periode 2026-2031 een retributie te heffen op de inname van het openbaar domein en elk domein in private eigendom van het openbaar bestuur of in private eigendom van derden, waarop het bestuur gebruikersrechten heeft, voor ambulante handel, evenementen en activiteiten en het afnemen van gemeentelijke nutsvoorzieningen op het openbaar domein.

Voorgeschiedenis

18/12/2019: Besluit van de gemeenteraad houdende de vaststelling van het retributiereglement voor het gebruik van het openbaar domein voor ambulante handel en afname van elektriciteit van gemeentelijke elektriciteitskasten 2020-2025.

Feiten en context

Het geactualiseerde retributiereglement voorziet tarieven voor zowel ambulante handel binnen en buiten de wekelijkse markt, evenementen en activiteiten georganiseerd door particulieren, verenigingen, handelaars en commerciële organisaties als kermissen, circussen en tijdelijke exposities.

Tevens voorziet dit reglement nieuwe tarieven voor de afname van elektriciteit en water via gemeentelijke afnamepunten.

Adviezen
Juridische grond
  • De Wet van 25/06/1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten en de latere wijzigingen.
  • De gecoördineerde Grondwet van 17/02/1994, meer bepaald:
    • Art. 173 dat bepaalt dat behalve voor de provincies, de polders en wateringen en de gevallen uitdrukkelijk uitgezonderd door de wet, het decreet en de regelen bedoeld in artikel 134, kan van de burgers geen retributie worden gevorderd dan alleen als belasting ten behoeve van de Staat, de gemeenschap, het gewest, de agglomeratie, de federatie van gemeenten of de gemeente.
  • Het Koninklijk Besluit van 24/09/2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten. 
  • Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald: 
    • Art. 40,§3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt en dat deze reglementen o.m. betrekking kunnen hebben op de gemeentelijke belastingen en retributies;
    • Art. 41/14 dat bepaalt dat de bevoegdheid tot het vaststellen van gemeentebelastingen en tot het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies en de voorwaarden ervan (inclusief verminderingen en vrijstellingen) tot de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad behoort. Deze bevoegdheid kan m.a.w. niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd;
    • Artikel 177 dat bepaalt dat de financieel directeur een dwangbevel kan uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau, om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen. Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20/04/2018, betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.
Argumentatie

Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen voor de dienst die de gemeente aanbiedt, gelet op de financiële toestand van het lokaal bestuur en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.

Financiële gevolgen

De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031:

  • A4.7.02 Wekelijkse markt / ambulante handel;
  • A13.11 Elektriciteit marktkasten incl. retributie.

Financieel advies: 

Adviezen
  • Gunstig visum FA 2025/00314 van Financiele dienst van 30 november 2025

Publieke stemming
Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Peggy Aerts, Chantal Jacobs
Tegenstanders: Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Jef Jacobs
Resultaat: Met 17 stemmen voor, 6 stemmen tegen
Besluit

Artikel 1 - Stelt het reglement 'Retributie op de inname van het openbaar domein en elk domein in private eigendom van het openbaar bestuur of in private eigendom van derden waarop het bestuur gebruikersrechten heeft, voor ambulante handel, evenementen en activiteiten en het afnemen van gemeentelijke nutsvoorzieningen vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031' vast als volgt:

Artikel 1 - Verleende dienst waarvoor de retributie wordt geheven

De gemeente heft een retributie op op de inname van het openbaar domein en elk domein in private eigendom van het openbaar bestuur of in private eigendom van derden waarop het bestuur gebruikersrechten heeft, voor ambulante handel, evenementen en activiteiten en het afnemen van gemeentelijke nutsvoorzieningen.

Artikel 2 - De periode van heffing

De retributie wordt geheven voor de periode vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031.

Artikel 3 - Definities

Voor de toepassing van dit retributiereglement wordt verstaan onder: 

    • Inname openbaar domein: het gebruik of bezet houden van de openbare ruimte zoals straten, pleinen, voetpaden, bermen, parkeerplaatsen e.d., voor private of publieke doeleinden, waarvoor een toestemming of vergunning van de gemeente vereist is.
    • Ambulante handel: De verkoop, het te koop aanbieden of het uitstallen met het oog op verkoop van producten en diensten aan de consument door een handelaar buiten een vaste vestiging of commerciële ruimte.
    • Evenement: een publiek toegankelijke sociaal-culturele activiteit, beperkt in tijd, die verplaatsbaar is en erop gericht is een publiek uit te nodigen om de activiteit bij te wonen.
    • Activiteit: georganiseerde handelingen of bezigheden, al dan niet publiek, georganiseerd door particulieren, verenigingen, handelaars of commerciële organisaties, met het oog op deelname door de burger.
    • Nutsvoorzieningen: elektriciteit afgenomen van een gemeentelijke nutskast, alsook leidingwater afgenomen van het lokaal bestuur.

Artikel 4 - De retributieplichtige 

De retributie is verschuldigd door de houder van de toelating inname openbaar domein en afname elektriciteit en/of water.

Artikel 5 - Berekeningsgrondslag en tarief  

De retributie wordt als volgt vastgesteld:

    • Ambulante handel
      • Inname openbaar domein binnen de organisatie van de wekelijkse markt:
        • Zonder abonnement:
          • standplaats: € 2,50 per lopende meter per dag
          • gebruik elektriciteit: € 5 per aansluiting per dag
          • gebruik water: € 5 per aansluiting per dag
        • Met abonnement - periode 1 jaar:
          • standplaats: € 1,25 per lopende meter per dag
          • gebruik elektriciteit: € 5 per aansluiting per dag
          • gebruik water: € 5 per aansluiting per dag
      • Inname openbaar domein buiten de organisatie van de wekelijkse markt/ losse standplaats:
        • Zonder abonnement:
          • standplaats: € 5 per lopende meter per dag
          • gebruik elektriciteit: € 5 per aansluiting per dag
          • gebruik water: € 5 per aansluiting per dag
        • Met abonnement - periode 1 jaar:
          • standplaats: € 2,5 per lopende meter per dag
          • gebruik elektriciteit: € 5 per aansluiting per dag
          • gebruik water: € 5 per aansluiting per dag
      • Inname openbaar domein buiten de organisatie van de wekelijkse markt/ vaste staanplaats:
        • Met abonnement - periode 3 maanden:
          • standplaats: € 500 per periode van 3 maanden
          • gebruik elektriciteit: € 5 per aansluiting per dag
          • gebruik water: € 5 per aansluiting per dag
        • Met abonnement - periode 1 jaar:
          • standplaats: € 1750 per jaar
          • gebruik elektriciteit: € 5 per aansluiting per dag
          • gebruik water: € 5 per aansluiting per dag
    • Evenementen en activiteiten:
      • Inname openbaar domein door erkende verenigingen van de gemeente Bonheiden:
        • standplaats of inname: kosteloos
        • gebruik elektriciteit: kosteloos
        • gebruik water: kosteloos
      • Inname openbaar domein door particulieren, handelaars of commerciële organisaties van de gemeente Bonheiden:
        • standplaats of inname: kosteloos
        • gebruik elektriciteit en/of water: forfait € 15 per dag
      • Inname openbaar domein door particulieren, handelaars, commerciële organisaties of verenigingen van buiten de gemeente Bonheiden:
        • Inname openbaar domein met een oppervlakte < 1000 m2:
          • inname: € 50 per dag
          • gebruik elektriciteit en/of water: forfait € 15 per dag
        • Inname openbaar domein met een oppervlakte > 1000 m2
          • inname: € 100 per dag
          • gebruik elektriciteit en/of water: forfait € 15 per dag
      • Inname openbaar domein kermissen:
          • inname: kosteloos
          • gebruik elektriciteit en/of water: kosteloos
      • Inname openbaar domein circussen en tijdelijke exposities:
        • inname openbaar domein en gebruik elektriciteit en/of water: forfait € 75 per dag

De in dit reglement opgenomen bedragen worden jaarlijks, op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptie-index zoals gepubliceerd door de FOD Economie (STATBEL) volgens de volgende formule:

Basisbedrag   x   Nieuw indexcijfer (november)

-----------------------------------------------------   = geïndexeerd bedrag

aanvangsindexcijfer (november 2025)

Waarbij:

    • basisbedrag: oorspronkelijk vastgesteld bedrag
    • aanvangsindexcijfer: consumptie-indexcijfer van de maand november 2025 (basis=2013)
    • nieuw indexcijfer: consumptie-indexcijfer van de maand november van het afgelopen jaar (basis=2013)

De aldus bekomen bedragen worden afgerond naar een veelvoud van 10 cent. Dit betekent dat een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 1, 2, 3  of 4 cent wordt afgerond naar het lagere veelvoud van 10 cent. Een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 5, 6, 7, 8 of 9 wordt afgerond naar het hogere veelvoud van 10 cent.

Indien de index negatief evolueert, blijven de bedragen op het niveau van het voorgaande jaar.

Artikel 6 - Wijze van inning en betalingstermijn

  • De retributie wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs of via overschrijving na ontvangst van een factuur.
  • Bij gebreke aan betaling van de retributie kan het bedrag ingevorderd worden conform artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.

Artikel 7- Boete 

  • In geval van het niet-respecteren van de aanvraagvoorwaarden, o.m. het verstrekken van foutieve of onvolledige gegevens, het laattijdig verstrekken van gegevens, het niet indienen van een aanvraag e.d. kan leiden tot een weigering van inname openbaar domein en/of gebruik van nutsvoorzieningen. Bijkomend wordt een boete opgelegd van € 250 vermeerderd met het dubbele van de toepasselijke retributie. 
  • Schade te wijten aan een oneigenlijk of niet-correct gebruik van het openbaar domein en/of de nutsvoorzieningen dient volledig vergoed te worden.

Artikel 8 - Inwerkingtreding

Het reglement treedt in werking op 01/01/2026 en vervangt alle voorgaande reglementen, inzake dezelfde materie.

Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 285 en 288 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.