Terug
Gepubliceerd op 24/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 17/12/2025 - 20:30

Financiën - Reglement 'Retributie met betrekking tot de gemeentelijke buitenschoolse kinderopvang De Wiebelboom vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031': Vaststelling

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Fonderie, Wim Van der Donckt, gemeenteraadsleden

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor de periode 2026-2031 een retributie te heffen op het gebruik van de gemeentelijke buitenschoolse kinderopvang (kleuteropvang met kwaliteitslabel De Wiebelboom).

Voorgeschiedenis
  • 18/12/2019: Besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling van het retributiereglement met betrekking tot het Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang 2020-2025.
  • 25/10/2023: Besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling van het retributiereglement met betrekking tot de kleuteropvang met kwaliteitslabel De Wiebelboom 2020-2025: aanpassing.
Feiten en context

Om de werking van het IBO in goede banen te leiden en te organiseren, conform het besluit van de Vlaamse Regering van 23/02/2001 houdende de voorwaarden inzake erkenning en subsidiëring van initiatieven voor buitenschoolse opvang en de latere wijzigingen, is het noodzakelijk een retributiereglement vast te stellen voor de periode 2026-2031.

Gezien de tarieven recent in 2023 (van kracht vanaf 01/01/2024) werden geactualiseerd, wordt er geen tariefverhoging voorzien.

Voor het gebruik van de afwezigheidsjokers wordt benadrukt dat deze enkel kunnen ingezet worden, mits voorafgaande verwittiging van de afwezigheid zonder medisch attest.

In geval van afloop van een geattesteerde periode van recht op verhoogde tegemoetkoming, dient onverwijld een nieuw attest voorgelegd te worden om verder van het sociaal tarief te kunnen genieten.

Adviezen
Juridische grond
  • De gecoördineerde Grondwet van 17/02/1994, meer bepaald:
    • Art. 173 dat bepaalt dat behalve voor de provincies, de polders en wateringen en de gevallen uitdrukkelijk uitgezonderd door de wet, het decreet en de regelen bedoeld in artikel 134, kan van de burgers geen retributie worden gevorderd dan alleen als belasting ten behoeve van de Staat, de gemeenschap, het gewest, de agglomeratie, de federatie van gemeenten of de gemeente.
  • Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald: 
    • Art. 40,§3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt en dat deze reglementen o.m. betrekking kunnen hebben op de gemeentelijke belastingen en retributies;
    • Art. 41/14 dat bepaalt dat de bevoegdheid tot het vaststellen van gemeentebelastingen en tot het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies en de voorwaarden ervan (inclusief verminderingen en vrijstellingen) tot de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad behoort. Deze bevoegdheid kan m.a.w. niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd;
    • Artikel 177 dat bepaalt dat de financieel directeur een dwangbevel kan uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau, om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen. Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20/04/2018, betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.
Argumentatie

Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen voor de dienst die de gemeente aanbiedt, gelet op de financiële toestand van het lokaal bestuur en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.

Financiële gevolgen

De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031: A3.2.2103 Wiebelboom: Opbrengsten.

Financieel advies: 

Adviezen
  • Gunstig visum FA 20205/00298 van Financiele dienst van 23 november 2025

Publieke stemming
Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Stelt het reglement 'Retributie met betrekking tot de gemeentelijke buitenschoolse kinderopvang De Wiebelboom vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031' vast als volgt:

Artikel 1 - Verleende dienst waarvoor de retributie wordt geheven

De gemeente heft een retributie op het gebruik van de gemeentelijke buitenschoolse kinderopvang.

Artikel 2 - De periode van heffing

De retributie wordt geheven voor de periode vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031.

Artikel 3 - Definities

Voor de toepassing van dit retributiereglement wordt verstaan onder: 

    • IBO: Initiatief buitenschoolse opvang
    • Afwezigheidsjoker: Per kind beschikt een gezin over 4 jokers per schooljaar die kunnen ingezet worden om een afwezigheid zonder medisch attest tijdens schooldagen te wettigen en vrijgesteld te worden van de in artikel 6 voorziene retributie op voorwaarde dat de afwezigheid vooraf werd gemeld. Deze joker kan enkel ingezet worden tijdens schooldagen, niet tijdens vakantiedagen of schoolvrije dagen. Ongebruikte afwezigheidsjokers kunnen niet worden overgedragen naar een volgend jaar.
    • Annuleringskost: Kost die in rekening wordt gebracht in geval van niet of laattijdig annuleren van gereserveerde opvang.

Artikel 4 - De retributieplichtige 

De retributie is verschuldigd door de ouder(s) of wettelijk vertegenwoordiger van het opgevangen kind.

Artikel 5 - Hoofdelijkheid

Als er meerdere retributieplichtigen zijn, zijn zij hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de retributie.

Artikel 6 - Berekeningsgrondslag en tarief  

De retributie wordt als volgt vastgesteld:

    • Basistarief:

Voor- en naschoolse opvang

Per begonnen half uur

€ 1

Woensdagnamiddag,

vakantiedag &schoolvrije dagen (snipperdagen)

- 3 uur

€ 5

3 tot 6 uur

€ 8

+ 6 uur

€ 15

Daguitstap

 

€ 20

    • Annuleringskost / wijzigingskost schooldagen:
      • tot 14 kalenderdagen vóór gereserveerd moment: kosteloos
      • minder dan 14 kalenderdagen vóór gereserveerde dag: forfait volledig dagtarief
    • Annuleringskost / wijzigingskost vakantiedag of schoolvrije dag:
      • tot 14 kalenderdagen vóór gereserveerde dag: forfait € 5 administratiekost
      • minder dan 14 kalenderdagen vóór gereserveerde dag: forfait volledig dagtarief
    • ophalen van kinderen na sluitingstijd:   
      • € 5 per begonnen half uur mits voorafgaande verwittiging van laattijdigheid
      • extra forfait € 5 ingeval geen voorafgaande verwittiging van laattijdigheid 

Artikel 7 - Vrijstellingen en/of verminderingen

  • Bij gelijktijdige opvang van meerdere kinderen uit hetzelfde gezin: een korting van 25% op de voor die dag verschuldigde retributie vastgelegd in artikel 6.
  • Sociaal tarief: een korting van 50% op de verschuldigde retributie vastgelegd in artikel 6 ingeval van recht op verhoogde tegemoetkoming. Hiertoe dient een bewijsstuk (attest van de mutualiteit) overgemaakt te worden aan de coördinator van de kinderopvangdienst. Bij afloop van de geattesteerde periode dient onverwijld een nieuw attest van recht op verhoogde tegemoetkoming overgemaakt te worden om verder in aanmerking te komen voor het sociaal tarief. Bij gelijktijdige opvang van meerdere kinderen uit hetzelfde gezin geldt ook een korting van 25% voor die dag.
  • De forfaitaire annuleringskost, wijzigingskost of kost wegens laattijdig ophalen vervalt of er kan een vrijstelling verkregen worden ingeval:
    • er gebruik wordt gemaakt van de 4 afwezigheidsjokers die per kind ingezet kunnen worden tijdens het schooljaar (enkel op schooldagen, niet op schoolvrije dagen of vakantiedagen) als het kind afwezig is zonder medisch attest mits voorafgaande verwittiging van afwezigheid.
    • het laattijdig ophalen, annuleren of wijzigen het gevolg is van ziekte. Binnen 48 u dient een medisch attest overgemaakt te worden aan de begeleiding of de coördinator van de kinderopvangdienst.       
    • overmacht. Dit dient binnen 48 u gemeld te worden aan de coördinator van de kinderopvangdienst.
  • Een reservatie van een schooldag kan kosteloos geannuleerd of gewijzigd worden tot 7 kalenderdagen voor het gereserveerde moment indien beide ouders te kampen hebben met laat gemelde werkschema’s (Imeldaziekenhuis en andere shiftberoepen). Deze gezinnen staven dit mits voorlegging van een document op erewoord, dat ze beroepshalve in deze situatie verkeren. Wanneer er niet tijdig wordt geannuleerd of een wijziging wordt doorgegeven, wordt het volledige dagtarief aangerekend
  • Een reservatie van een vakantiedag of schoolvrije dag kan geannuleerd of gewijzigd worden tot 7 kalenderdagen voor het gereserveerde moment indien beide ouders te kampen hebben met laat gemelde werkschema’s (Imeldaziekenhuis en andere shiftberoepen). Deze gezinnen staven dit mits voorlegging van een document op erewoord, dat ze beroepshalve in deze situatie verkeren Er wordt bij elke wijziging of annulatie een administratieve kost aangerekend van € 5 per dag en per kind. Wanneer er niet tijdig wordt geannuleerd of een wijziging wordt doorgegeven, wordt het volledige dagtarief aangerekend. 
Artikel 8 - Wijze van inning en betalingstermijn
  • De retributie wordt betaald via overschrijving na ontvangst van een factuur.
  • Bij gebreke aan betaling van de retributie kan het bedrag ingevorderd worden conform artikel 177 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 9 - Inwerkingtreding
Het reglement treedt in werking op 01/01/2026 en vervangt alle voorgaande reglementen, inzake dezelfde materie.

Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 285 en 288 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.