Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld voor de periode 2026-2031 een retributie te heffen voor projecten met ondersteuning van de kwaliteitskamer tegen een tarief van € 3.000 met een jaarlijkse indexatie.
15/12/2021: Besluit van de gemeenteraad houdende de vaststelling van het retributiereglement voor projecten met ondersteuning van de kwaliteitskamer 2022-2025.
Ruimtelijke projecten die een grote impact hebben, zowel qua complexiteit, als qua schaal op de omgeving op het grondgebied van de gemeente verdienen de nodige aandacht. Ze beïnvloeden de ruimtelijke kwaliteit en de identiteit van de gemeente. De evaluatie van deze projecten vereist een grote inzet van de administraties en het bestuur.
Projecten die voldoen aan een minimum aantal vastgelegde criteria dienen verplicht te worden voorgelegd aan de kwaliteitskamer. Naast een kwaliteitstoets, wordt er tevens een objectief, deskundig en omstandig gemotiveerd advies overgemaakt aan de dienst omgeving van de gemeente. Het voorleggen van een project aan de kwaliteitskamer geeft echter geen garantie op het bekomen van een vergunning.
De kosten voor de tussenkomst van de kwaliteitskamer, inclusief de voorbereiding, de bespreking en het verslag vallen ten laste van de initiatiefnemer van het project. Hiertoe wordt het retributiereglement 'projecten met ondersteuning van de kwaliteitskamer' vastgesteld.
Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen voor de dienst die de gemeente aanbiedt, gelet op de financiële toestand van het lokaal bestuur en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031: A9.26 Retributie voor projecten met ondersteuning van de kwaliteitskamer.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2025/00325 van Financiele dienst van 30 november 2025
Artikel 1 - Stelt het reglement 'Retributie voor projecten met ondersteuning van de kwaliteitskamer vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031' vast als volgt:
Artikel 1 - Verleende dienst waarvoor de retributie wordt geheven
De gemeente heft een retributie voor projecten met ondersteuning van de kwaliteitskamer.
Artikel 2 - De periode van heffing
De retributie wordt geheven voor de periode vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031.
Artikel 3 - Definities
Voor de toepassing van dit retributiereglement wordt verstaan onder:
Artikel 4 - De retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die initiatiefnemer is van een project waarvan door het college van Burgemeester en Schepenen werd beslist, na advies van de dienst Vergunningen, hiervoor een advies in te winnen bij de kwaliteitskamer.
De dienst Vergunningen kan een adviesaanvraag aan de kwaliteitskamer adviseren indien het project minstens twee of meer van de hieronder vermelde criteria bevat of op basis van andere relevante overwegingen inzake ruimtelijke kwaliteit;
Artikel 5 - Hoofdelijkheid
Als er meerdere retributieplichtigen zijn, zijn zij hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de retributie.
Artikel 6 - Berekeningsgrondslag en tarief
De verschuldigde retributie bedraagt € 3.000 per project dat wordt voorgelegd aan de kwaliteitskamer.
Het in dit reglement opgenomen bedrag wordt jaarlijks, op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptie-index zoals gepubliceerd door de FOD Economie (STATBEL) volgens de volgende formule:
Basisbedrag x Nieuw indexcijfer (november)
----------------------------------------------------- = geïndexeerd bedrag
aanvangsindexcijfer (november 2025)
Waarbij:
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 285 en 288 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.