Terug
Gepubliceerd op 24/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 17/12/2025 - 20:30

Financiën - Reglement 'Retributie voor projecten met ondersteuning van de kwaliteitskamer vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031': Vaststelling

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Fonderie, Wim Van der Donckt, gemeenteraadsleden

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld voor de periode 2026-2031 een retributie te heffen voor projecten met ondersteuning van de kwaliteitskamer tegen een tarief van € 3.000 met een jaarlijkse indexatie.

Voorgeschiedenis

15/12/2021: Besluit van de gemeenteraad houdende de vaststelling van het retributiereglement voor projecten met ondersteuning van de kwaliteitskamer 2022-2025.

Feiten en context

Ruimtelijke projecten die een grote impact hebben, zowel qua complexiteit, als qua schaal op de omgeving op het grondgebied van de gemeente verdienen de nodige aandacht. Ze beïnvloeden de ruimtelijke kwaliteit en de identiteit van de gemeente. De evaluatie van deze projecten vereist een grote inzet van de administraties en het bestuur.

Projecten die voldoen aan een minimum aantal vastgelegde criteria dienen verplicht te worden voorgelegd aan de kwaliteitskamer. Naast een kwaliteitstoets, wordt er tevens een objectief, deskundig en omstandig gemotiveerd advies overgemaakt aan de dienst omgeving van de gemeente. Het voorleggen van een project aan de kwaliteitskamer geeft echter geen garantie op het bekomen van een vergunning.

De kosten voor de tussenkomst van de kwaliteitskamer, inclusief de voorbereiding, de bespreking en het verslag vallen ten laste van de initiatiefnemer van het project. Hiertoe wordt het retributiereglement 'projecten met ondersteuning van de kwaliteitskamer' vastgesteld.

Adviezen
Juridische grond
  • De gecoördineerde Grondwet van 17/02/1994, meer bepaald:
    • Art. 173 dat bepaalt dat behalve voor de provincies, de polders en wateringen en de gevallen uitdrukkelijk uitgezonderd door de wet, het decreet en de regelen bedoeld in artikel 134, kan van de burgers geen retributie worden gevorderd dan alleen als belasting ten behoeve van de Staat, de gemeenschap, het gewest, de agglomeratie, de federatie van gemeenten of de gemeente.
  • Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald: 
    • Art. 40,§3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt en dat deze reglementen o.m. betrekking kunnen hebben op de gemeentelijke belastingen en retributies;
    • Art. 41/14 dat bepaalt dat de bevoegdheid tot het vaststellen van gemeentebelastingen en tot het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies en de voorwaarden ervan (inclusief verminderingen en vrijstellingen) tot de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad behoort. Deze bevoegdheid kan m.a.w. niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd;
    • Artikel 177 dat bepaalt dat de financieel directeur een dwangbevel kan uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen of door het vast bureau, om onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen in te vorderen. Dat dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20/04/2018, betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.
Argumentatie

Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen voor de dienst die de gemeente aanbiedt, gelet op de financiële toestand van het lokaal bestuur en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.

Financiële gevolgen

De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031: A9.26 Retributie voor projecten met ondersteuning van de kwaliteitskamer.

Financieel advies: 

Adviezen
  • Gunstig visum FA 2025/00325 van Financiele dienst van 30 november 2025

Publieke stemming
Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Stelt het reglement 'Retributie voor projecten met ondersteuning van de kwaliteitskamer vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031' vast als volgt:

Artikel 1 - Verleende dienst waarvoor de retributie wordt geheven

De gemeente heft een retributie voor projecten met ondersteuning van de kwaliteitskamer.

Artikel 2 - De periode van heffing

De retributie wordt geheven voor de periode vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031.

Artikel 3 - Definities

Voor de toepassing van dit retributiereglement wordt verstaan onder:

    • Kwaliteitskamer: adviescommissie voor ruimtelijke projecten met een grote impact zowel qua complexiteit als qua schaal, samengesteld uit onafhankelijk, externe deskundigen/experten met bijzondere kennis inzake o.m. architectuur en stedenbouw, ruimtelijke ordening, erfgoed, mobiliteit, milieu en landschap.

Artikel 4 - De retributieplichtige 

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die initiatiefnemer is van een project waarvan door het college van Burgemeester en Schepenen werd beslist, na advies van de dienst Vergunningen, hiervoor een advies in te winnen bij de kwaliteitskamer. 
De dienst Vergunningen kan een adviesaanvraag aan de kwaliteitskamer adviseren indien het project minstens twee of meer van de hieronder vermelde criteria bevat of op basis van andere relevante overwegingen inzake ruimtelijke kwaliteit;

    • Het project bevat 5 of meer woongelegenheden;
    • Het project bevat meer dan 100 mhandelsruimte, dienstenruimte, werkplaats, loods, stalling en dergelijke;
    • Het project ontvangt zwaar vervoer (+3,5T);
    • Het project brengt meer dan 250 vervoersbewegingen met zich;
    • Het project wijkt af van het referentiebeeld in de omgeving;
    • Het project bevat beschermd bouwkundig erfgoed, beschermd dorpsgezicht of beschermd landschap of is gelegen binnen het gezichtsveld van beschermd erfgoed, dorpsgezicht of landschap;
    • Het project bevat geïnventariseerd bouwkundig erfgoed of paalt aan geïnventariseerd bouwkundig erfgoed.

Artikel 5 - Hoofdelijkheid

Als er meerdere retributieplichtigen zijn, zijn zij hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de retributie.

Artikel 6 - Berekeningsgrondslag en tarief  

De verschuldigde retributie bedraagt € 3.000 per project dat wordt voorgelegd aan de kwaliteitskamer.

Het in dit reglement opgenomen bedrag wordt jaarlijks, op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptie-index zoals gepubliceerd door de FOD Economie (STATBEL) volgens de volgende formule:

Basisbedrag   x   Nieuw indexcijfer (november)

-----------------------------------------------------   = geïndexeerd bedrag

aanvangsindexcijfer (november 2025)

Waarbij:

    • basisbedrag: oorspronkelijk vastgesteld bedrag
    • aanvangsindexcijfer: consumptie-indexcijfer van de maand november 2025 (basis=2013)
    • nieuw indexcijfer: consumptie-indexcijfer van de maand november van het afgelopen jaar (basis=2013)
Het aldus bekomen bedrag wordt afgerond naar een veelvoud van 10 cent. Dit betekent dat een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 1, 2, 3  of 4 cent wordt afgerond naar het lagere veelvoud van 10 cent. Een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 5, 6, 7, 8 of 9 wordt afgerond naar het hogere veelvoud van 10 cent.
Indien de index negatief evolueert, blijft het bedrag op het niveau van het voorgaande jaar.
Artikel 7 - Vrijstellingen en/of verminderingen
De retributie is niet verschuldigd voor projecten:
    • op initiatief van de gemeente, het autonoom gemeentebedrijf, het OCMW en de intercommunale waarbij de gemeente aangesloten is;
    • voor de bouw van sociale huurwoningen door de VMSW en de door haar erkende huisvestingsmaatschappijen;
    • voor de hogere overheden (het Rijk, het Vlaams Gewest en de provincie).
Artikel 8 - Wijze van inning en betalingstermijn
De retributie wordt na ontvangst van een factuur uiterlijk 5 werkdagen voorafgaand aan de bespreking van het project in de kwaliteitskamer betaald.
Artikel 9 - Inwerkingtreding
Het reglement treedt in werking op 01/01/2026 en vervangt alle voorgaande reglementen, inzake dezelfde materie.

Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 285 en 288 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.