Terug
Gepubliceerd op 24/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 17/12/2025 - 20:30

Financiën - Reglement 'Kohierbelasting op het huis-aan-huis verspreiden van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031': Vaststelling

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Fonderie, Wim Van der Donckt, gemeenteraadsleden

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld een kohierbelasting op het huis-aan-huis verspreiden van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente voor de periode 2026-2031 vast te stellen.

Voorgeschiedenis

18/12/2019: Besluit gemeenteraad houdende reglement kohierbelasting op het huis-aan-huis verspreiden van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente 2020-2025: Vaststelling.

Feiten en context

De belasting op de verspreiding van ongeadresseerd reclamedrukwerk en gelijkgestelde producten heeft een ecologische component, met name het ontmoedigen van de veelverspreiding van reclame of publiciteit en het ontmoedigen van communicatiecampagnes op papier of wegwerpmateriaal. Deze hebben immers niet alleen een negatieve impact op het grondstoffenverbruik, maar ook op de inzameling en verwerking van afval door de gemeente.

Het tarief voor het drukwerk wordt vastgesteld per begonnen 100-tal exemplaren en per bladoppervlakte. Deze berekeningswijze huldigt het principe ‘de vervuiler betaalt’.

Adviezen
Juridische grond
  • De gecoördineerde Grondwet van 17/02/1994, meer bepaald:
    • Art. 41 dat bepaalt dat de uitsluitend gemeentelijke of provinciale belangen door de gemeenteraden of de provincieraden worden geregeld volgens de beginselen bij de Grondwet vastgesteld;
    • Art. 162 dat bepaalt dat de provinciale en gemeentelijke instellingen bij de wet worden geregeld;
    • Art. 170, §4, dat bepaalt dat geen last of belasting kan door de agglomeratie, de federatie van gemeenten en de gemeente worden ingevoerd dan door een beslissing van hun raad.
  • Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald:
    • Art. 40,§3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt en dat deze reglementen o.m. betrekking kunnen hebben op de gemeentelijke belastingen en retributies;
    • Art. 41/14 dat bepaalt dat de bevoegdheid tot het vaststellen van gemeentebelastingen en tot het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies en de voorwaarden ervan (inclusief verminderingen en vrijstellingen) tot de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad behoort. Deze bevoegdheid kan m.a.w. niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd.
  • Het Decreet van 30/05/2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
  • Decreet van 23/12/2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet).
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20/04/2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register en betreffende de raadpleegbaarheid van de besluiten van de politiezones en hulpverleningszones.
  • Besluit Vlaamse regering van 17/02/2021 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
Argumentatie

Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente, gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.

Financiële gevolgen

De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031, A9.11 Belasting op het verspreiden van reclamedrukwerk.

Financieel advies:

Adviezen
  • Gunstig visum FA 2025/00312 van Financiele dienst van 30 november 2025

Publieke stemming
Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Stelt het reglement 'Kohierbelasting op het huis-aan-huis verspreiden van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031' vast als volgt:

Artikel 1 - De belastbare grondslag of het belastbaar feit 

De gemeente heft een kohierbelasting op het huis-aan-huis verspreiden van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente.

Artikel 2 - De belastbare periode

De belasting wordt geheven voor de periode vanaf 01/01/2026 tot en met 31/12/2031.

Artikel 3 - Definities

Voor de toepassing van dit belastingreglement wordt verstaan onder: 

    • Huis-aan-huis verspreiding: Het systematisch achterlaten van drukwerk zonder individuele adressering in de brievenbussen van woningen, zonder dat de bestemmeling hiervoor enig initiatief heeft genomen. Collectieve adresaanduiding per straat of gedeeltelijke adresvermelding worden niet beschouwd als zijnde geadresseerd.
    • Reclamedrukwerk: Elke publicatie die er toe strekt bekendheid te geven aan commerciële activiteiten, handelszaken, merknamen en andere elementen, en die erop gericht is een potentieel cliënteel er toe te bewegen gebruik te maken van de diensten en/of producten van de adverteerder.
    • Gelijkgestelde producten: De stalen en reclamedragers van gelijk welke aard die aanzetten tot gebruik van het aangewezen product of de aangeboden dienst.

Artikel 4 - De belastingplichtige 

De belasting is verschuldigd door de verantwoordelijke uitgever. Wanneer de verantwoordelijke uitgever niet gekend is, is de belasting in afnemende volgorde verschuldigd door de genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerde drukwerk draagt, de opdrachtgever van de verdeler of de verdeler zelf. Indien de verantwoordelijke uitgever in het buitenland is gevestigd, is de belasting verschuldigd door de Belgische vestiging van de verantwoordelijke uitgever. Wanneer er geen Belgische vestiging is, is de belasting in afnemende volgorde verschuldigd door de genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product draagt, de opdrachtgever van de verdeler of de verdeler zelf.

Artikel 5 - Hoofdelijkheid

De genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product draagt, is steeds hoofdelijk gehouden tot betaling van de belasting.

Artikel 6 - Berekeningsgrondslag en tarief 

 De belasting wordt vastgesteld volgens onderstaande indeling per bedeling van een publicatie en dit per begonnen 100-tal bedeelde exemplaren. Het al dan niet volledig bedrukt zijn van de pagina’s geeft geen aanleiding tot belastingvermindering.

    • Bedeling van een niet-geadresseerd reclameblad met een oppervlakte groter dan 1 A4-blad (d.i. 2 A4 bladzijden), doch maximum 25 bladen of een equivalent hiervan: € 3,00 per begonnen 100-tal exemplaren met een minimum van € 70,00
    • Bedeling van een niet-geadresseerd reclameblad met een oppervlakte groter dan 1 A4-bladen doch tussen 25 bladen of een  equivalent hiervan en maximum 100 A4 bladen of een equivalent hiervan: € 6,00 per begonnen 100-tal exemplaren met een minimum van € 120,00. 
    • Bedeling van een niet-geadresseerd reclameblad met een oppervlakte groter dan 1 A4-bladen doch meer dan 100 bladen of een equivalent hiervan: € 9,00 per begonnen 100-tal exemplaren met een minimum € 180,00.

De in dit reglement opgenomen bedragen worden jaarlijks, op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptie-index zoals gepubliceerd door de FOD Economie (STATBEL) volgens de volgende formule:

Basisbedrag   x   Nieuw indexcijfer (november)

-----------------------------------------------------   = geïndexeerd bedrag

aanvangsindexcijfer (november 2025)

Waarbij:

    • basisbedrag: oorspronkelijk vastgesteld tarief
    • aanvangsindexcijfer: consumptie-indexcijfer van de maand november 2025 (basis=2013)
    • nieuw indexcijfer: consumptie-indexcijfer van de maand november van het afgelopen jaar (basis=2013)

De aldus bekomen bedragen worden afgerond naar een veelvoud van 10 cent. Dit betekent dat een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 1, 2, 3  of 4 cent wordt afgerond naar het lagere veelvoud van 10 cent.

Een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 5, 6, 7, 8 of 9 wordt afgerond naar het hogere veelvoud van 10 cent.

Indien de index negatief evolueert, blijven de bedragen op het niveau van het voorgaande jaar.

Artikel 7 - Vrijstellingen en/of verminderingen

Zijn van de belasting vrijgesteld:

    • Publicaties van publiekrechtelijke personen
    • Publicaties van politieke, socio-culturele en sportverenigingen
    • Publicaties van scholen die gevestigd zijn op het grondgebied van de gemeente Bonheiden
    • Publicaties kleiner dan of gelijk aan 1 A4-blad

Artikel 8 - Wijze van inning

De belasting wordt ingevorderd met een kohier, vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 9 - Aangifteplicht 

De belastingplichtigen zijn ertoe gehouden minstens 3 werkdagen voor de verspreiding spontaan aangifte te doen bij het gemeentebestuur van de gegevens benodigd voor de belastingberekening. De gemeente kan specimen van het verspreide drukwerk of van de gelijkgestelde producten opvragen.

Artikel 10 - Belastingverhoging 

Bij gebrek aan aangifte binnen de termijn als vermeld in artikel 9, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte, kan de belasting ambtshalve worden gevestigd.

Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting. De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen volgend op de datum van verzending van de betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
In het geval van de ambtshalve vestiging van de belasting wordt de belasting verhoogd met 100%  van de totale basisbelasting en afzonderlijk in het kohier en op het aanslagbiljet vermeld.

Artikel 11 - Bezwaarmogelijkheid 

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de belastingaanslag bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Het bezwaar moet worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.

Artikel 12 - Inwerkingtreding

Het reglement treedt in werking op 01/01/2026 en vervangt alle voorgaande reglementen, inzake dezelfde materie.

Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 285 en 288 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.