Terug
Gepubliceerd op 04/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 22/10/2025 - 20:30

Personeel - Samenwerkingsovereenkomst BODUKAP-gemeentes houdende aanwerving gezamenlijke functie 'coördinator integrale veiligheid': Goedkeuring

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Conny Van den Brande, gemeenteraadslid

De gemeentebesturen van Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte wensen over te gaan tot de aanwerving van een intergemeentelijke coördinator integrale veiligheid. De coördinator integrale veiligheid coördineert via een netwerkaanpak op BODUKAP-niveau de volledige veiligheidsketen van preventie tot handhaving. Hij adviseert en begeleidt de gemeenten Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte met betrekking tot alle aangelegenheden die de openbare orde en de publieke veiligheid (niet-politionele veiligheid) en de volksgezondheid aanbelangen.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze overeenkomst goed te keuren.

Feiten en context

De coördinatie integrale veiligheid is een zeer specifieke functie die een terdege kennis en achtergrond van (bestuurlijke) politieregels vereist. Bij geen enkele van de vier gemeenten is deze gespecialiseerde achtergrond aanwezig. Een fulltime invulling op gemeentelijk niveau is echter niet nodig. Gelet op de noodzakelijke achtergrond kennis en de grote linken met de politiematerie wordt het de beste optie geacht een intergemeentelijke functie binnen de gemeenten van de politiezone BODUKAP aan te werven. De betrokken gemeenten beogen bovendien:

  • Nastreven van schaalvoordelen;
  • Betere beleidscoördinatie voor zaken uit de politiematerie;
  • Coherent en gelijkwaardig bestuurlijk politiemanagement op intergemeentelijk niveau, met name op het niveau van de politiezone.

Deze nieuwe intergemeentelijke fulltime medewerker wordt bij elke gemeente 1 dag per week ingezet. Elke vijfde dag van de werkweek wordt deze medewerker tewerkgesteld bij de politie, met als doel ook met de politie contacten te onderhouden en zo doende in te spelen op de noden. Deze samenwerking zal gebeuren met eerbiediging van eenieders autonomie.

Gelet op de specifieke verwachtingen wordt aanwerving op A1a-A3a-niveau voorzien.

De gemeente Bonheiden zal aanwerven en aan elke andere gemeente (Duffel, Putte en Sint-Katelijne-Waver) 1/4devan de kostprijs van het brutoloon (vermeerderd met patronale bijdragen) doorrekenen. Het te betalen bedrag wordt jaarlijks in twee schijven doorgerekend, een eerste schijf in juni en een tweede schijf in december.

Binnen de gemeente Bonheiden wordt deze functie ingetekend in het organogram bij het secretariaat, zodat samenwerking met de burgemeester, die bevoegd is voor bestuurlijke politie, optimaal kan verlopen.

Fasering van de procedure:

  • 2024: voorbereiding binnen de BODUKAP-gemeenten.
  • September/oktober 2025: goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst door de gemeenteraden.
  • Oktober-november 2025: selectie intergemeentelijk coördinator integrale veiligheid.
  • Januari 2026: start tewerkstelling (hopelijk) en begin uitrol bestuurlijke aanpak.

Deze samenwerkingsovereenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur en gaat in nadat de gemeenteraden van de 4 deelnemende gemeenten deze samenwerkingsovereenkomst hebben goedgekeurd.

Adviezen
Juridische grond
  • De Nieuwe Gemeentewet
  • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.
  • Het Decreet van 22/12/2023 houdende de bevordering van de integriteitsbeoordeling door het openbaar bestuur.
  • De Wet van 15/01/2024 over gemeentelijke bestuurlijke handhaving en integriteitsonderzoek
  • Het Koninklijk Besluit van 22/04/2024 betreffende de economische sectoren en activiteiten op basis waarvan een politieverordening kan worden uitgevaardigd overeenkomstig artikel 119ter van de Nieuwe Gemeentewet.
Argumentatie

Criminele organisaties zijn lokaal op verschillende manieren actief; ze investeren in vastgoed en horeca om geld wit te wassen, maken gebruik van verenigingen om sociale erkenning te krijgen en ontmoetingsplaatsen te creëren (bijvoorbeeld clubhuizen van criminele motorbendes), en huren ze panden binnen de gemeente om gestolen goederen in op te slaan of om hun criminele activiteiten (zoals het opzetten van cannabisplantages) te faciliteren. 

De reactieve strafrechtelijke aanpak komt vaak te laat om deze vormen van georganiseerde criminaliteit effectief aan te pakken. Daarom is het essentieel dat gemeenten via een bestuurlijke aanpak preventief optreden en voorkomen dat criminele organisaties zich in de gemeente vestigen om hun criminele activiteiten op te zetten.
Zowel de federale als de Vlaamse overheid hebben de nodige initiatieven genomen om de bestuurlijke aanpak op lokaal niveau te versterken:

  • Het wettelijk kader voor gemeentelijke bestuurlijke handhaving tegen ondermijnende criminaliteit is sinds midden 2024 voltooid. 
  • Federaal is er de Wet van 15/01/2024 over gemeentelijke bestuurlijke handhaving en integriteitsonderzoek. 
  • Het Koninklijk Besluit van 22/04/2024 bepaalt welke economische sectoren en activiteiten onder artikel 119ter van de Nieuwe Gemeentewet vallen en waarvoor een politieverordening kan worden uitgevaardigd. 
  • Vlaams is er het Decreet van 22/12/2023 houdende de bevordering van de integriteitsbeoordeling door het openbaar bestuur. Dit helpt lokale overheden in Vlaanderen om de strijd tegen criminele activiteiten te versterken door de informatie-uitwisseling tussen verschillende bestuursniveaus mogelijk te maken.

Het is nu aan de lokale besturen om te beslissen of en hoe met deze nieuwe bestuurlijke toolkit aan de slag te gaan. Op voorstel van de korpschef zijn de burgemeesters en algemeen directeurs van de BODUKAP-gemeenten in 2024 een traject gestart om hiervoor een samenwerking aan te gaan. De bedoeling is om gezamenlijk een coördinator aan te werven, waarbij ook andere gemeentelijke bevoegdheden op het vlak van veiligheid vanuit deze functie gecoördineerd zullen worden (denk hierbij aan de LIVC-R en de GAS). 

Financiële gevolgen

De intergemeentelijk coördinator integrale veiligheid wordt personeelslid van de gemeente Bonheiden. Elk bestuur staat in voor 1/4 van de totale loonkost van de coördinator A1a-A3a. De kost wordt geraamd op € 25.000 per jaar.
Financieel advies:

Adviezen
  • Gunstig visum FA 2025/00249 van Financiele dienst van 06 oktober 2025

Publieke stemming
Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte m.b.t. de aanwerving van een gezamenlijke functie ‘coördinator integrale veiligheid’ goed als volgt:

Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte m.b.t. de aanwerving van een gezamenlijke functie ‘coördinator integrale veiligheid’.

Hoofdstuk 1: Voorafgaand

De gemeentebesturen van Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte wensen over te gaan tot de aanwerving van een intergemeentelijke coördinator integrale veiligheid.

De coördinatie integrale veiligheid is een zeer specifieke functie die een terdege kennis en achtergrond van (bestuurlijke) politieregels vereist. Bij geen enkele van de vier gemeenten is deze gespecialiseerde achtergrond aanwezig. Een fulltime invulling op gemeentelijk niveau is echter niet nodig. Gelet op de noodzakelijke achtergrond kennis en de grote linken met de politiematerie wordt het de beste optie geacht een intergemeentelijke functie binnen de gemeenten van de politiezone BODUKAP aan te werven. De betrokken gemeenten beogen bovendien:

    • Nastreven van schaalvoordelen
    • Betere beleidscoördinatie voor zaken uit de politiematerie
    • Coherent en gelijkwaardig bestuurlijk politiemanagement op intergemeentelijk niveau, met name op het niveau van de politiezone.

Deze nieuwe intergemeentelijke fulltime medewerker wordt bij elke gemeente 1 dag per week ingezet. Elke vijfde dag van de werkweek wordt deze medewerker tewerkgesteld bij de politie, met als doel ook met de politie contacten te onderhouden en zo doende in te spelen op de noden. Deze samenwerking zal gebeuren met eerbiediging van eenieders autonomie.

Gelet op de specifieke verwachtingen wordt aanwerving op A1a-A3a-niveau voorzien.

De gemeente Bonheiden zal aanwerven en aan elke andere gemeente (Duffel, Putte en Sint-Katelijne-Waver) 1/4de van de kostprijs van het brutoloon (vermeerderd met patronale bijdragen) doorrekenen.

Binnen de gemeente Bonheiden wordt deze functie ingetekend in het organogram bij het secretariaat, zodat samenwerking met de burgemeester, die bevoegd is voor bestuurlijke politie, optimaal kan verlopen.

Hoofdstuk 2: Functie-inhoud

Doel van de functie

De coördinator integrale veiligheid coördineert via een netwerkaanpak op BoDuKaP-niveau de volledige veiligheidsketen van preventie tot handhaving. Hij adviseert en begeleidt de gemeenten Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte met betrekking tot alle aangelegenheden die de openbare orde en de publieke veiligheid (niet-politionele veiligheid) en de volksgezondheid aanbelangen.

Taken

1. Beleid bestuurlijke handhaving – integrale veiligheid

Je staat in voor het opmaken en coördineren van een beleid van bestuurlijke handhaving betreffende openbare overlast (loslopende honden, sluikstorten, geluidsoverlast, afvalverbrandingen, inname openbaar domein, wildplassen, …) en opstellen van de specifieke reglementen hieromtrent.

Doel: zorgen voor een beleid rond veiligheid op het grondgebied van de gemeenten.

Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:

      • Je werkt een handhavingsbeleid uit in het omgaan met openbare overlast;
      • Je geeft mee vorm aan het integraal veiligheidsbeleid;
      • Je coördineert de Lokale Integrale Veiligheidscellen (LIVCR) in de gemeenten;
      • Je integreert politiereglementen en de toepassing ervan binnen de handhaving;
      • Je behoudt een overzicht van de bestaande en nieuwe subsidies die de gemeenten kunnen aanvragen in het kader van de werking rond integrale veiligheid en handhaving;
      • Je stelt een eengemaakt overkoepelend vergunningenbeleid op met ruimte voor accenten naar de specifieke noden van de individuele gemeenten (vb. nachtwinkels, massagesalons, shishabars, handcarwashes, …);
      • Je vertaalt de hogere wetgeving naar gemeenteniveau (vb. vuurwerk, …);
      • Je werkt algemene en bijzondere politiereglementen, retributie- en belastingsreglementen, … bij;
      • Je ondersteunt de lokale besturen inzake procedures camerabewaking;
      • Je ondersteunt de lokale besturen bij de beleidsvorming m.b.t. gemeentelijke administratieve sancties.  

2. Toepassing van bestuurlijke handhaving – integrale veiligheid.

Je geeft uitvoering aan het beleid rond bestuurlijke handhaving, controle en veiligheid.

Doel: erop toezien dat planningsprincipes, reglementen en afgeleverde vergunningen worden nageleefd.

Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:

      • Je zet een systeem op rond vestigings- en uitbatingsvergunningen dat dagelijks door een lokaal contactpersoon per gemeente beheerd kan worden;
      • Je stelt burgemeestersbesluiten op in het kader van de bestuurlijke handhaving;
      • Je coördineert en organiseert flexcontroles samen met politie, brandweer, voedselveiligheid, stedenbouw, noodplanning, …;
      • Je wisselt informatie uit met het Parket (in het kader van bv. uitvoeren van vonnissen);
      • Je verzekert een structurele samenwerking met het Arrondissement Informatie en Expertisecentrum (ARIEC) Antwerpen;
      • Je voert preventief onderzoek uit op het terrein;
      • Je ondersteunt de bestuursorganen bij het nemen van bewarende maatregelen (vb. stakingsbevel);
      • Je voert controle uit op het veld;
      • Je creëert een beleidsmatig kader voor de handhaving binnen o.a. bouw- en milieuovertredingen. Je doet in samenwerking met de Intergemeentelijke Omgevingshandhavingscel (IGOHC).

3. Noodplanning

Je zorgt bij grote rampen voor de coördinatie van de vrijwilligers op het terrein.

4. Professionele netwerking

Je organiseert en participeert aan intergemeentelijk en multidisciplinair overleg.

Doel: kennisdeling en informatie-uitwisseling tussen diverse gemeenten en disciplines bewerkstelligen.

Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:

      • Je organiseert een structureel periodiek intergemeentelijk en multidisciplinair overleg rond het toepassen van het handhavingsbeleid (vb. voor het toekennen van specifieke exploitatievergunningen of om kwetsbare personen of groeperingen korter op te volgen);
      • Je organiseert ad-hoc overleg naar aanleiding van specifieke situaties (vb. voor het toekennen van specifieke vestigings- en uitbatingsvergunningen, het korter opvolgen van specifieke situaties van overlast, …);
      • Je onderhoudt goede contacten met politie, hulpverleningszones, diens(en) ruimtelijke ordening, Noodplanning Waterkant en het ARIEC Antwerpen;
      • Je neemt deel aan vergaderingen en studiedagen met betrekking tot dienstrelevante onderwerpen.

5. Externe communicatie

Je staat in voor een open externe communicatie.

Doel: verzorgen van de communicatiestroom naar de burger en andere belanghebbenden.

Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:

      • Je werkt samen en pleegt overleg met derden;
      • Je handelt telefonische en schriftelijke contacten op een efficiënte en professionele manier af;
      • Je handelt binnenkomende vragen, opmerkingen en klachten af;
      • Je staat in voor een vlot contact met de burger.

6. Interne communicatie

Je staat in voor een open interne communicatie naar de medewerkers, de dienstverantwoordelijke, de andere entiteiten en het bestuur.

Doel: zorgen dat iedereen toegang heeft tot de informatie die noodzakelijk is om zijn taak optimaal te kunnen realiseren.

Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:

      • Je handelt binnenkomende vragen en opmerkingen af;
      • Je informeert de leden van het managementteam en de functioneel bevoegde schepen over de projecten en werkzaamheden van de entiteit;
      • Je werkt mee aan en waakt over een optimale interne communicatie binnen de entiteit (met de betrokken diensten) en organiseert intern overleg en volgt dit op;
      • Je zorgt voor de informatiestroom van de entiteit naar de dienst communicatie (intranet, info voor de website, folders en brochures, jaarverslag, pers, …);
      • Je signaleert noden, behoeften en tekorten vastgesteld tijdens het werken met de diverse entiteiten en medewerkers.

7. Wetgeving en regelgeving

Je zorgt dat je steeds op de hoogte blijft van de ontwikkelingen rondom de wetgeving en regelgeving van belang voor de entiteit.

Doel: de entiteit voorzien van de nodige kennis voor het uitvoeren van de taken.

Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:

      • Je doet de nodige vakkennis op en integreert de opgedane kennis in de werking van de organisatie;
      • Je vertaalt wet- en regelgeving in richtlijnen naar de medewerkers van de eigen entiteit;
      • Je brieft medewerkers zodat zij het benodigde kennisniveau op peil kunnen houden;
      • Je kan wet- en regelgeving toepassen;
      • Je raadpleegt vakgerichte informatie.

8. Beleidsvoorbereiding en beleidsevaluatie

Op basis van de prioriteiten van het bestuur en in overleg met het politiecollege maak je een voorstel op voor beleidsdoelstellingen, je toetst deze regelmatig en stuurt bij waar nodig.

Doel: voor het bestuur en de administratie een kader creëren dat richting geeft bij het nemen van de dagelijkse operationele beslissingen en acties.

9. Voorbereiding bestuursorganen

Je bereidt de dossiers en de agendapunten voor de bestuursorganen voor.

Doel: het voorleggen van informatieve en te beslissen agendapunten en dossiers.

Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:

      • Voorbereiden en afwerken van dossiers;
      • Opmaken van ontwerpbeslissingen.

10. Projectmatig werken

Je beheert specifieke, duidelijk afgebakende en dienstoverschrijdende projecten.

Op vraag van de directe leidinggevende verricht je ondersteunend taken in het kader van een ruime integrale veiligheid zoals bv. preventiebeleid en -projecten.

Doel: het meetbaar maken van vooropgestelde doelen, het tijdelijk bijeenbrengen van verschillende kennis en disciplines en het doorvoeren van veranderingen.

Hoofstuk 3: Kostenverdeling

De gemeente Bonheiden betaalt alle kosten verbonden aan dit initiatief en rekent deze door aan de deelnemende gemeenten volgens de verdeelsleutel:

    • 1/4de per deelnemende gemeente

Het te betalen bedrag wordt jaarlijks in twee schijven doorgerekend, een eerste schijf in juni en een tweede schijf in december.

Hoofdstuk 4: Duur

Deze samenwerkingsovereenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur.

Indien een participerende gemeente uit het samenwerkingsverband wenst te stappen, dan kan dat via een schriftelijke opzegging aan de drie andere gemeenten (meer bepaald via een mail aan de algemeen directeurs van de andere gemeenten).  De opzegging dient te gebeuren met inachtneming van een opzeggingstermijn van 3 maanden, die ingaat op de eerste van de maand volgend op de maand waarin de opzeg werd betekend. 

Hoofdstuk 5: Inwerkingtreding

Deze samenwerking gaat in:

    • Vanaf 01/11/2025
    • Nadat de gemeenteraden van de vier deelnemende gemeenten deze samenwerkingsovereenkomst hebben goedgekeurd
Voor de gemeente Putte       
Algemeen directeur   Burgemeester
Ernie Kasprzak Glen Smets
Voor de gemeente Duffel  
Algemeen directeur   

Burgemeester

Tim Op De Beeck  Sofie Joosen
Voor de gemeente Bonheiden  
Algemeen directeur Burgemeester
Ethel Van den Wijngaert   Lode Van Looy
Voor de gemeente Sint-Katelijne-Waver            
Algemeen directeur    Burgemeester
Gunter Desmet  Ronny Slootmans

Artikel 2 - Zendt een afschrift van dit besluit aan de gemeentes Duffel, Putte en Sint-Katelijne-Waver.