De gemeentebesturen van Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte wensen over te gaan tot de aanwerving van een intergemeentelijke coördinator integrale veiligheid. De coördinator integrale veiligheid coördineert via een netwerkaanpak op BODUKAP-niveau de volledige veiligheidsketen van preventie tot handhaving. Hij adviseert en begeleidt de gemeenten Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte met betrekking tot alle aangelegenheden die de openbare orde en de publieke veiligheid (niet-politionele veiligheid) en de volksgezondheid aanbelangen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze overeenkomst goed te keuren.
De coördinatie integrale veiligheid is een zeer specifieke functie die een terdege kennis en achtergrond van (bestuurlijke) politieregels vereist. Bij geen enkele van de vier gemeenten is deze gespecialiseerde achtergrond aanwezig. Een fulltime invulling op gemeentelijk niveau is echter niet nodig. Gelet op de noodzakelijke achtergrond kennis en de grote linken met de politiematerie wordt het de beste optie geacht een intergemeentelijke functie binnen de gemeenten van de politiezone BODUKAP aan te werven. De betrokken gemeenten beogen bovendien:
Deze nieuwe intergemeentelijke fulltime medewerker wordt bij elke gemeente 1 dag per week ingezet. Elke vijfde dag van de werkweek wordt deze medewerker tewerkgesteld bij de politie, met als doel ook met de politie contacten te onderhouden en zo doende in te spelen op de noden. Deze samenwerking zal gebeuren met eerbiediging van eenieders autonomie.
Gelet op de specifieke verwachtingen wordt aanwerving op A1a-A3a-niveau voorzien.
De gemeente Bonheiden zal aanwerven en aan elke andere gemeente (Duffel, Putte en Sint-Katelijne-Waver) 1/4devan de kostprijs van het brutoloon (vermeerderd met patronale bijdragen) doorrekenen. Het te betalen bedrag wordt jaarlijks in twee schijven doorgerekend, een eerste schijf in juni en een tweede schijf in december.
Binnen de gemeente Bonheiden wordt deze functie ingetekend in het organogram bij het secretariaat, zodat samenwerking met de burgemeester, die bevoegd is voor bestuurlijke politie, optimaal kan verlopen.
Fasering van de procedure:
Deze samenwerkingsovereenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur en gaat in nadat de gemeenteraden van de 4 deelnemende gemeenten deze samenwerkingsovereenkomst hebben goedgekeurd.
Criminele organisaties zijn lokaal op verschillende manieren actief; ze investeren in vastgoed en horeca om geld wit te wassen, maken gebruik van verenigingen om sociale erkenning te krijgen en ontmoetingsplaatsen te creëren (bijvoorbeeld clubhuizen van criminele motorbendes), en huren ze panden binnen de gemeente om gestolen goederen in op te slaan of om hun criminele activiteiten (zoals het opzetten van cannabisplantages) te faciliteren.
De reactieve strafrechtelijke aanpak komt vaak te laat om deze vormen van georganiseerde criminaliteit effectief aan te pakken. Daarom is het essentieel dat gemeenten via een bestuurlijke aanpak preventief optreden en voorkomen dat criminele organisaties zich in de gemeente vestigen om hun criminele activiteiten op te zetten.
Zowel de federale als de Vlaamse overheid hebben de nodige initiatieven genomen om de bestuurlijke aanpak op lokaal niveau te versterken:
Het is nu aan de lokale besturen om te beslissen of en hoe met deze nieuwe bestuurlijke toolkit aan de slag te gaan. Op voorstel van de korpschef zijn de burgemeesters en algemeen directeurs van de BODUKAP-gemeenten in 2024 een traject gestart om hiervoor een samenwerking aan te gaan. De bedoeling is om gezamenlijk een coördinator aan te werven, waarbij ook andere gemeentelijke bevoegdheden op het vlak van veiligheid vanuit deze functie gecoördineerd zullen worden (denk hierbij aan de LIVC-R en de GAS).
De intergemeentelijk coördinator integrale veiligheid wordt personeelslid van de gemeente Bonheiden. Elk bestuur staat in voor 1/4 van de totale loonkost van de coördinator A1a-A3a. De kost wordt geraamd op € 25.000 per jaar.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2025/00249 van Financiele dienst van 06 oktober 2025
Artikel 1 - Keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte m.b.t. de aanwerving van een gezamenlijke functie ‘coördinator integrale veiligheid’ goed als volgt:
Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte m.b.t. de aanwerving van een gezamenlijke functie ‘coördinator integrale veiligheid’.
Hoofdstuk 1: Voorafgaand
De gemeentebesturen van Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte wensen over te gaan tot de aanwerving van een intergemeentelijke coördinator integrale veiligheid.
De coördinatie integrale veiligheid is een zeer specifieke functie die een terdege kennis en achtergrond van (bestuurlijke) politieregels vereist. Bij geen enkele van de vier gemeenten is deze gespecialiseerde achtergrond aanwezig. Een fulltime invulling op gemeentelijk niveau is echter niet nodig. Gelet op de noodzakelijke achtergrond kennis en de grote linken met de politiematerie wordt het de beste optie geacht een intergemeentelijke functie binnen de gemeenten van de politiezone BODUKAP aan te werven. De betrokken gemeenten beogen bovendien:
Deze nieuwe intergemeentelijke fulltime medewerker wordt bij elke gemeente 1 dag per week ingezet. Elke vijfde dag van de werkweek wordt deze medewerker tewerkgesteld bij de politie, met als doel ook met de politie contacten te onderhouden en zo doende in te spelen op de noden. Deze samenwerking zal gebeuren met eerbiediging van eenieders autonomie.
Gelet op de specifieke verwachtingen wordt aanwerving op A1a-A3a-niveau voorzien.
De gemeente Bonheiden zal aanwerven en aan elke andere gemeente (Duffel, Putte en Sint-Katelijne-Waver) 1/4de van de kostprijs van het brutoloon (vermeerderd met patronale bijdragen) doorrekenen.
Binnen de gemeente Bonheiden wordt deze functie ingetekend in het organogram bij het secretariaat, zodat samenwerking met de burgemeester, die bevoegd is voor bestuurlijke politie, optimaal kan verlopen.
Hoofdstuk 2: Functie-inhoud
Doel van de functie
De coördinator integrale veiligheid coördineert via een netwerkaanpak op BoDuKaP-niveau de volledige veiligheidsketen van preventie tot handhaving. Hij adviseert en begeleidt de gemeenten Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte met betrekking tot alle aangelegenheden die de openbare orde en de publieke veiligheid (niet-politionele veiligheid) en de volksgezondheid aanbelangen.
Taken
1. Beleid bestuurlijke handhaving – integrale veiligheid
Je staat in voor het opmaken en coördineren van een beleid van bestuurlijke handhaving betreffende openbare overlast (loslopende honden, sluikstorten, geluidsoverlast, afvalverbrandingen, inname openbaar domein, wildplassen, …) en opstellen van de specifieke reglementen hieromtrent.
Doel: zorgen voor een beleid rond veiligheid op het grondgebied van de gemeenten.
Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:
2. Toepassing van bestuurlijke handhaving – integrale veiligheid.
Je geeft uitvoering aan het beleid rond bestuurlijke handhaving, controle en veiligheid.
Doel: erop toezien dat planningsprincipes, reglementen en afgeleverde vergunningen worden nageleefd.
Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:
3. Noodplanning
Je zorgt bij grote rampen voor de coördinatie van de vrijwilligers op het terrein.
4. Professionele netwerking
Je organiseert en participeert aan intergemeentelijk en multidisciplinair overleg.
Doel: kennisdeling en informatie-uitwisseling tussen diverse gemeenten en disciplines bewerkstelligen.
Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:
5. Externe communicatie
Je staat in voor een open externe communicatie.
Doel: verzorgen van de communicatiestroom naar de burger en andere belanghebbenden.
Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:
6. Interne communicatie
Je staat in voor een open interne communicatie naar de medewerkers, de dienstverantwoordelijke, de andere entiteiten en het bestuur.
Doel: zorgen dat iedereen toegang heeft tot de informatie die noodzakelijk is om zijn taak optimaal te kunnen realiseren.
Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:
7. Wetgeving en regelgeving
Je zorgt dat je steeds op de hoogte blijft van de ontwikkelingen rondom de wetgeving en regelgeving van belang voor de entiteit.
Doel: de entiteit voorzien van de nodige kennis voor het uitvoeren van de taken.
Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:
8. Beleidsvoorbereiding en beleidsevaluatie
Op basis van de prioriteiten van het bestuur en in overleg met het politiecollege maak je een voorstel op voor beleidsdoelstellingen, je toetst deze regelmatig en stuurt bij waar nodig.
Doel: voor het bestuur en de administratie een kader creëren dat richting geeft bij het nemen van de dagelijkse operationele beslissingen en acties.
9. Voorbereiding bestuursorganen
Je bereidt de dossiers en de agendapunten voor de bestuursorganen voor.
Doel: het voorleggen van informatieve en te beslissen agendapunten en dossiers.
Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:
10. Projectmatig werken
Je beheert specifieke, duidelijk afgebakende en dienstoverschrijdende projecten.
Op vraag van de directe leidinggevende verricht je ondersteunend taken in het kader van een ruime integrale veiligheid zoals bv. preventiebeleid en -projecten.
Doel: het meetbaar maken van vooropgestelde doelen, het tijdelijk bijeenbrengen van verschillende kennis en disciplines en het doorvoeren van veranderingen.
Hoofstuk 3: Kostenverdeling
De gemeente Bonheiden betaalt alle kosten verbonden aan dit initiatief en rekent deze door aan de deelnemende gemeenten volgens de verdeelsleutel:
Het te betalen bedrag wordt jaarlijks in twee schijven doorgerekend, een eerste schijf in juni en een tweede schijf in december.
Hoofdstuk 4: Duur
Deze samenwerkingsovereenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur.
Indien een participerende gemeente uit het samenwerkingsverband wenst te stappen, dan kan dat via een schriftelijke opzegging aan de drie andere gemeenten (meer bepaald via een mail aan de algemeen directeurs van de andere gemeenten). De opzegging dient te gebeuren met inachtneming van een opzeggingstermijn van 3 maanden, die ingaat op de eerste van de maand volgend op de maand waarin de opzeg werd betekend.
Hoofdstuk 5: Inwerkingtreding
Deze samenwerking gaat in:
| Voor de gemeente Putte | |
| Algemeen directeur | Burgemeester |
| Ernie Kasprzak | Glen Smets |
| Voor de gemeente Duffel | |
| Algemeen directeur | Burgemeester |
| Tim Op De Beeck | Sofie Joosen |
| Voor de gemeente Bonheiden | |
| Algemeen directeur | Burgemeester |
| Ethel Van den Wijngaert | Lode Van Looy |
| Voor de gemeente Sint-Katelijne-Waver | |
| Algemeen directeur | Burgemeester |
| Gunter Desmet | Ronny Slootmans |
Artikel 2 - Zendt een afschrift van dit besluit aan de gemeentes Duffel, Putte en Sint-Katelijne-Waver.