De voorzitter opent de zitting op 22/10/2025 om 20:12.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 24/09/2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.
24/09/2025: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 24/09/2025 goed.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Ludwina stelde op 15/03/2025 zijn rekening van 2024 vast.
Er is geen exploitatietoelage, noch investeringstoelage gevraagd.
De rekening sluit met een exploitatieoverschot van € 20.380,61 en een investeringsoverschot van € 425,00.
Aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2024, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld gunstig advies te verlenen aan deze rekening.
Het nazicht van de rekening houdt voornamelijk in:
Het technisch nazicht geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
Fasering:
De rekening van een kerkfabriek dient in principe vóór 01/05/2025 gecoördineerd bij de provinciegouverneur en de gemeenteoverheid te worden ingediend door het centraal kerkbestuur. Sinds 01/02/2023 verloopt de communicatie tussen de kerkfabrieken, het centraal kerkbestuur, het bisdom, de gemeentelijke overheid en de provinciegouverneur digitaal. Deze manier van werken verloopt niet vlekkeloos. De documenten van de verschillende kerkfabrieken werden pas 14/09/2025 digitaal doorgestuurd door het CKB naar de bevoegde instanties (in deze de gemeentelijke overheid en de provinciegouverneur).
Deze rekening geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
Enig artikel – Verleent gunstig advies aan de rekening Sint-Ludwina, dienstjaar 2024, die werd ingediend als volgt:
| Exploitatieontvangsten |
4.729,95 |
| Exploitatieuitgaven |
7.418,09 |
| Exploitatie voor overboekingen |
-2.688,14 |
| Overboekingen |
0,00 |
| Exploitatie eigen financieel boekjaar |
-2.688,14 |
| Overschot/tekort N-1 |
23.068,75 |
| Exploitatie voor toelage |
20.380,61 |
| Exploitatietoelage |
0,00 |
| Overschot/tekort exploitatie |
20.380,61 |
| Investeringsontvangsten |
0,00 |
| Investeringsuitgaven |
0,00 |
| Investeringen voor overboekingen |
0,00 |
| Overboekingen |
0,00 |
| Investeringen eigen financieel boekjaar |
0,00 |
| Overschot/tekort N-1 |
425,00 |
| investeringen voor toelage |
|
| Investeringstoelage |
0,00 |
| Overschot/tekort investeringen |
425,00 |
De kerkraad van de kerkfabriek Sint Martinus stelde op 12/02/2025 zijn rekening van 2024 vast.
De gewone exploitatietoelage bedroeg € 25.293,00. Er is geen investeringstoelage.
De rekening sluit af met een exploitatieoverschot van € 10.847,29.
Aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2024, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld gunstig advies te verlenen aan deze rekening.
Het nazicht van de rekening houdt voornamelijk in:
Het technisch nazicht geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
Fasering:
De rekening van een kerkfabriek dient in principe vóór 01/05/2025 gecoördineerd bij de provinciegouverneur en de gemeenteoverheid te worden ingediend door het centraal kerkbestuur. Sinds 01/02/2023 verloopt de communicatie tussen de kerkfabrieken, het centraal kerkbestuur, het bisdom, de gemeentelijke overheid en de provinciegouverneur digitaal. Deze manier van werken verloopt niet vlekkeloos. De documenten van de verschillende kerkfabrieken zijn digitaal aanwezig in de hiertoe voorziene software, maar werden digitaal pas doorgestuurd per 13/09/2025 naar de bevoegde instanties (in deze de gemeentelijke overheid en de provinciegouverneur).
Deze rekening geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
De afspraken m.b.t. de overeenkomst m.b.t. de aanpassingswerken en verhuring bovenverdieping pastorie Rijmenam werden correct verwerkt.
Enig artikel – Verleent gunstig advies aan de rekening Sint-Martinus, dienstjaar 2024, die werd ingediend als volgt:
| Exploitatieontvangsten |
23.887,25 |
| Exploitatie uitgaven |
36.581,58 |
| Exploitatie voor overboekingen |
- 12.694,33 |
| Overboekingen |
- 6.000,00 |
| Exploitatie eigen financieel boekjaar |
- 18.694,33 |
| Overschot/tekort N-1 |
4.248,62 |
| Exploitatie voor toelage |
- 14.445,71 |
| Exploitatietoelage |
25.293,00 |
| Overschot/tekort exploitatie |
10.847,29 |
| Investeringsontvangsten |
0,00 |
| Investeringsuitgaven |
6.000,00 |
| Investeringen voor overboekingen |
- 6.000,00 |
| Overboekingen |
6.000,00 |
| Investeringen eigen financieel boekjaar |
0,00 |
| Overschot/tekort N-1 |
0,00 |
| investeringen voor toelage |
0,00 |
| Investeringstoelage |
0,00 |
| Overschot/tekort investeringen |
0,00 |
De kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw stelde op 22/01/2025 zijn rekening van 2024 vast.
De exploitatietoelage bedroeg € 13.627. Er werd in 2024 een investeringstoelage van € 15.917,15 uitbetaald (investeringstoelage 2023).
De rekening sluit met een exploitatieoverschot van € 56.231,14 en een overschot/tekort investeringen van € 0,00.
Aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2024, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld gunstig advies te verlenen aan deze rekening.
Het nazicht van de rekening houdt voornamelijk in:
Het technisch nazicht geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
Fasering:
De rekening van een kerkfabriek dient in principe vóór 01/05/2025 gecoördineerd bij de provinciegouverneur en de gemeenteoverheid te worden ingediend door het centraal kerkbestuur. Sinds 01/02/2023 verloopt de communicatie tussen de kerkfabrieken, het centraal kerkbestuur, het bisdom, de gemeentelijke overheid en de provinciegouverneur digitaal. Deze manier van werken verloopt niet vlekkeloos. De documenten van de verschillende kerkfabrieken zijn digitaal aanwezig in de hiertoe voorziene software, maar werden nog niet digitaal doorgestuurd naar de bevoegde instanties (in deze de gemeentelijke overheid en de provinciegouverneur). De gemeente heeft er voor geopteerd om de rekening 2024 toch reeds na te kijken.
Het exploitatieresultaat van € 56.231,14 zal worden verrekend met de toelage aan de kerkfabriek van het dienstjaar 2026.
Enig artikel – Verleent gunstig advies aan de rekening Onze-Lieve-Vrouw, dienstjaar 2024 die werd ingediend als volgt:
| Exploitatieontvangsten |
37.006,86 |
| Exploitatieuitgaven |
36.976,40 |
| Exploitatie voor overboekingen |
30,46 |
| Overboekingen |
0,00 |
| Exploitatie eigen financieel boekjaar |
30,46 |
| Overschot/tekort N-1 |
42.573,68 |
| Exploitatie voor toelage |
42.604,14 |
| Exploitatietoelage |
13.627,00 |
| Overschot/tekort exploitatie |
56.231,14 |
| Investeringsontvangsten |
15.917,15 |
| Investeringsuitgaven |
0,00 |
| Investeringen voor overboekingen |
15.917,15 |
| Overboekingen |
0,00 |
| Investeringen eigen financieel boekjaar |
15.917,15 |
| Overschot/tekort N-1 |
-15.917,15 |
| investeringen voor toelage |
|
| Investeringstoelage |
|
| Overschot/tekort investeringen |
0,00 |
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de budgetwijziging 1 2025 van de kerkfabriek Sint-Ludwina.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Ludwina stelde op 15/03/2025 de budgetwijziging 2025 vast. De gemeentelijke bijdrage wijzigt niet en blijft dus binnen de grenzen van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan.
De voorgelegde budgetwijziging 1 2025 sluit aan bij het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
De budgetwijziging betreft een herverdeling binnen de ontvangsten, zonder budgettaire impact.
Voor de exploitatie-uitgaven betreft het een herverdeling van rubriek 21 naar rubriek 20 voor het kinderkoor en worden, in het kader van het kerkenplan, middelen herverdeeld van rubriek 21 naar rubriek 22 bij de exploitatie-uitgaven van het bestuur van de eredienst.
Fasering:
Op 19/09/2025 werd er gunstig advies uitgebracht door het erkend representatief orgaan.
De gemeentelijke toelage wijzigt niet en blijft binnen de grenzen van het bedrag opgenomen in het goedgekeurd meerjarenplan.
Artikel 1 - Neemt akte van de budgetwijziging 1 2025 vastgesteld door de kerkraad van kerkfabriek Sint-Ludwina op 15/03/2025 en dit met volgende cijfers:
| Exploitatieontvangsten |
2.160,00 |
Investeringsontvangsten |
0,00 |
| Exploitatieuitgaven |
9.907,00 |
Investeringsuitgaven |
0,00 |
| Exploitatie voor overboekingen |
-7.747,00 |
Investeringen voor overboekingen |
0,00 |
| Overboekingen |
0,00 |
Overboekingen |
0,00 |
| Exploitatie eigen financieel boekjaar |
-7.747,00 |
Investeringen eigen financieel boekjaar |
0,00 |
| Gecorrigeerd overschot N-2 |
9.760,10 |
Overschot/tekorten n-1 |
0,00 |
| K1 overschot expl rek N-2 |
23.068,75 |
Overschot/tekort invest. N-2 |
425,00 |
| K2 gecorrigeerd overschot budget N-1 |
13.308,65 |
Overschot/tekort budgetwijz. N-1 |
0,00 |
| Exploitatie voor toelage |
2.013,10 |
Overschot/tekort investeringen |
425,00 |
| Exploitatietoelage |
0,00 |
Investeringstoelage |
0,00 |
| Overschot/tekort exploitatie |
2.013,10 |
|
|
Artikel 2 - Zendt een afschrift van dit besluit toe aan het Centraal Kerkbestuur Bonheiden, de kerkfabriek Sint-Ludwina, de gouverneur en het erkend representatief orgaan.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus stelde op 07/05/2025 zijn budgetwijziging 1 2025 vast waarbij de gevraagde exploitatietoelage van € 23.096,62 niet wijzigt t.o.v. het oorspronkelijk budget en binnen de grenzen van het goedgekeurd meerjarenplan blijft. Er is geen investeringstoelage voorzien.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de budgetwijziging 1 2025 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
Bij de voorgelegde budgetwijziging 1 2025 verhogen zowel de inkomsten als de uitgaven met € 4.487,37. Daardoor blijft de toelage die voorzien is op € 23.096,62 onveranderd.
19/09/2025: Gunstig advies van het erkend representatief orgaan.
De budgetwijziging is budgetneutraal.
Voor wat betreft exploitatie wijzigt de exploitatietoelage niet.
Wat betreft investeringen wordt de de verkoop van het appartement Wavera en 2 gronden t.b.v. € 472.387,00 boekhoudkundig verwerkt (nl. ontvangst wordt tijdelijk belegd op hun patrimoniumrekening).
De exploitatietoelage is voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 onder A29.1/0790-00/6494000.
Artikel 1 – Neemt akte van de budgetwijziging 1 2025, vastgesteld door de kerkraad van kerkfabriek Sint-Martinus op 07/05/2025 en dit met volgende cijfers:
| Exploitatieontvangsten |
14.112,37 |
Investeringsontvangsten |
472.387,46 |
| Exploitatieuitgaven |
42.630,37 |
Investeringsuitgaven |
473.263,09 |
| Exploitatie voor overboekingen |
-28.518,00 |
Investeringen voor overboekingen |
-875,63 |
| Overboekingen |
-875,63 |
Overboekingen |
875,63 |
| Exploitatie eigen financieel boekjaar |
-29.393,63 |
Investeringen eigen financieel boekjaar |
0,00 |
| Gecorrigeerd overschot N-2 |
6.297,01 |
Overschot/tekorten n-1 |
0,00 |
| K1 overschot expl rek N-2 |
4.248,62 |
Overschot/tekort invest. N-2 |
0,00 |
| K2 gecorrigeerd overschot budget N-1 |
-2.048,39 |
Overschot/tekort budgetwijz. N-1 |
1.223,04 |
| Exploitatie voor toelage |
-23.096,62 |
Overschot/tekort investeringen |
1.223,04 |
| Exploitatietoelage |
23.096,62 |
Investeringstoelage |
0,00 |
| Overschot/tekort exploitatie |
0,00 |
|
|
Artikel 2 – Zendt een afschrift van dit besluit toe aan het Centraal Kerkbestuur Bonheiden, de kerkfabriek Sint-Martinus, de gouverneur en het erkend representatief orgaan.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus stelde op 01/09/2025 zijn budgetwijziging 2 2025 vast waarbij de gevraagde exploitatietoelage wordt verhoogd met € 4.000 van € 23.096,62 naar € 27.096,62. Er is geen investeringstoelage voorzien.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de budgetwijziging 2 2025 van de kerkfabriek Sint-Martinus goed te keuren.
Bij de voorgelegde budgetwijziging 2 2025 wordt de exploitatietoelage verhoogd met € 4.000 van € 23.096,62 naar € 27.096,62. Dit heeft te maken met het onderhoud van het privaat patrimonium. Alle andere veranderingen zijn verschuivingen tussen de hoofdfamilies.
19/09/2025: Gunstig advies van het erkend representatief orgaan.
Exploitatie: De exploitatietoelage wordt verhoogd met € 4.000,00 van € 23.096,62 naar € 27.096,62. Dit heeft alleen te maken met onderhoud van privaat patrimonium wegens het snoeien van overhangende takken op de openbare weg t.h.v. Heidebos Zilverberklaan-Heidestraat. Alle andere veranderingen zijn verschuivingen tussen de hoofdfamilies.
Investeringen: Mar 430 aankopen gebouwen: de kerkfabriek heeft een appartement met een bovengrondse staanplaats gekocht (compromis getekend 26/05/2025) ter waarde van € 409.889,00. Hierbij komen nog schilderwerken, aansluiting elektriciteit en water als ook de notaris kosten. Ruw geschat een totaal € 421.589,00. Het appartement zal in schijven betaald worden volgens de vordering van de bouwwerken. Een deel in 2025, een deel in 2026 en een deel in 2027. Een schatting voor 2025: € 358.286,78.
De exploitatietoelage is voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 onder A29.1/0790-00/6494000.
Visum:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2025/00258 van Financiele dienst van 06 oktober 2025
Artikel 1 – Keurt de budgetwijziging 2 2025, vastgesteld door de kerkraad van kerkfabriek Sint-Martinus op 01/09/2025 goed en dit met volgende cijfers:
| Exploitatieontvangsten |
14.284,01 |
Investeringsontvangsten |
830.674,24 |
| Exploitatieuitgaven |
46.802,01 |
Investeringsuitgaven |
831.549,87 |
| Exploitatie voor overboekingen |
-32.518,00 |
Investeringen voor overboekingen |
-875,63 |
| Overboekingen |
-875,63 |
Overboekingen |
875,63 |
| Exploitatie eigen financieel boekjaar |
-33.393,63 |
Investeringen eigen financieel boekjaar |
0,00 |
| Gecorrigeerd overschot N-2 |
6.297,01 |
Overschot/tekorten n-1 |
0,00 |
| K1 overschot expl rek N-2 |
4.248,62 |
Overschot/tekort invest. N-2 |
0,00 |
| K2 gecorrigeerd overschot budget N-1 |
-2.048,39 |
Overschot/tekort budgetwijz. N-1 |
1.223,04 |
| Exploitatie voor toelage |
-27.096,62 |
Overschot/tekort investeringen |
1.223,04 |
| Exploitatietoelage |
27.096,62 |
Investeringstoelage |
0,00 |
| Overschot/tekort exploitatie |
0,00 |
|
|
Artikel 2 – Zendt een afschrift van dit besluit toe aan het Centraal Kerkbestuur Bonheiden, de kerkfabriek Sint-Martinus, de gouverneur en het erkend representatief orgaan.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Ludwina stelde op 30/06/2025 zijn meerjarenplan 2026-2031 vast.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld dit meerjarenplan 2026-2031 goed te keuren.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Ludwina keurde op 30/06/2025 het meerjarenplan 2026-2031 goed.
Fasering:
Dit meerjarenplan en de wijzigingen zijn onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan, en aan de goedkeuring van de gemeenteraad.
Bij ontstentenis van het versturen van zijn advies naar de gemeenteraad binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat de dag na het inkomen bij het representatief orgaan van het meerjarenplan, wordt deze geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de goedkeuring binnen een termijn van honderd dagen, die ingaat op de dag na het inkomen van het advies van het representatief orgaan bij de gemeenteoverheid of de dag na het verstrijken van de termijn van vijftig dagen, en verstuurt zijn besluit uiterlijk de laatste dag van deze termijn aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het representatief orgaan.
Op 19/09/2025 bracht het representatief orgaan gunstig advies uit.
Het meerjarenplan is tot stand gekomen overeenkomstig de wettelijke voorschriften, na herhaaldelijk overleg en er werden inspanningen geleverd om de gemeentelijke bijdrage binnen de perken te houden.
De nodige kredieten dienen opgenomen te worden in het gemeentelijk meerjarenplan 2026-2031.
| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
| 15.268,60 |
Er wordt geen investeringstoelage gevraagd.
Visum:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2025/00256 van Financiele dienst van 03 oktober 2025
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan het meerjarenplan 2026-2031 en de bijhorende strategische nota, vastgesteld op 30/06/2025 door de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Ludwina, zoals gevoegd in bijlage.
Artikel 2 - Geeft aan de financiële dienst de opdracht om onderstaande cijfers op te nemen in de gemeentelijke meerjarenplan 2026-2031.
Artikel 3 - Zendt een afschrift van dit besluit via Relgiosoft toe aan het Centraal Kerkbestuur Bonheiden, de kerkfabriek Sint-Ludwina, de gouverneur en het Erkend Representatief Orgaan.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus stelde op 25/06/2025 zijn meerjarenplan 2026-2031 vast.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld dit meerjarenplan 2026-2031 goed te keuren.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus keurde op 25/06/2025 het meerjarenplan 2026-2031 goed.
Fasering:
Dit meerjarenplan en de wijzigingen zijn onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan, en aan de goedkeuring van de gemeenteraad.
Op 19/09/2025 bracht het representatief orgaan gunstig advies uit.
Het meerjarenplan is tot stand gekomen overeenkomstig de wettelijke voorschriften, na herhaaldelijk overleg en er werden inspanningen geleverd om de gemeentelijke bijdrage binnen de perken te houden.
De nodige kredieten dienen opgenomen te worden in het gemeentelijk meerjarenplan 2026-2031.
Exploitatietoelage:
| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
| 24.982,72 | 17.869,00 | 20.328,80 | 12.558,26 | 12.810,16 | 16.077,36 |
Er wordt geen investeringstoelage gevraagd.
Visum:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2025/00255 van Financiele dienst van 03 oktober 2025
Artikel 1 – Hecht goedkeuring aan het meerjarenplan 2026-2031, vastgesteld op 25/06/2025 door de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus, zoals gevoegd in bijlage van dit punt.
Artikel 2 - Geeft opdracht aan de financiële dienst om onderstaande cijfers op te nemen in het gemeentelijk meerjarenplan 2026-2031.
Artikel 3 – Zendt een afschrift van dit besluit via Religiosoft toe aan het Centraal Kerkbestuur Bonheiden, de kerkfabriek Sint-Martinus, de gouverneur en het Erkend Representatief Orgaan.
De kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw stelde op 18/06/2025 zijn meerjarenplan 2026-2031 vast.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld dit meerjarenplan 2026-2031 niet goed te keuren.
De kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw keurde op 18/06/2025 het meerjarenplan 2026-2031 goed.
Fasering:
Dit meerjarenplan en de wijzigingen zijn onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan, en aan de goedkeuring van de gemeenteraad.
Bij ontstentenis van het versturen van zijn advies naar de gemeenteraad binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat de dag na het inkomen bij het representatief orgaan van het meerjarenplan, wordt deze geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de goedkeuring binnen een termijn van honderd dagen, die ingaat op de dag na het inkomen van het advies van het representatief orgaan bij de gemeenteoverheid of de dag na het verstrijken van de termijn van vijftig dagen, en verstuurt zijn besluit uiterlijk de laatste dag van deze termijn aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het representatief orgaan.
Op 19/09/2019 bracht het representatief orgaan gunstig advies uit.
Op het overleg met het centraal kerkbestuur van 11/06/2025 werd het voorontwerp van meerjarenplan van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw overlopen. Hierin werd de hoogte van de exploitatietoelage afgeklopt, alsook de gevraagde investeringen kritisch overlopen. Tijdens het overleg zelf werd door de kerkfabriek hierin reeds een aantal aanpassingen doorgevoerd.
Bij het definitief ontvangen van het meerjarenplan 2026-2031 bleek echter dat deze afspraken niet werden vertaald in het aangeleverde meerjarenplan. Er werd tevens opgemerkt dat de exploitatietoelage met +/- € 10.000 steeg t.a.v. wat reeds was afgesproken.
Op een bijkomend overleg met de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw bleek dat inderdaad de ontvangsten uit verhuur van een zendmast door Proximus in de kerktoren was stopgezet, wat deze minderontvangst verklaart. Echter hiertegenover werd afgesproken dat deze minderontvangst zou gecompenseerd worden door:
Bovendien werd in het overleg aangegeven dat het de bedoeling was om de diverse onderhoudswerken, waarvoor een investeringstoelage werden gevraagd, te betalen via het reguliere onderhoudskrediet. Deze investeringstoelagen zijn dan ook onterecht opgenomen in huidig meerjarenplan.
Echter, door omstandigheden kon deze versie van meerjarenplan niet meer worden ingetrokken en werd afgesproken dat de gemeente deze niet zou goedkeuren, zodat eventuele aanpassingen van rechtswege zouden kunnen doorgevoerd worden. Bovendien ontbreekt de verplichte strategische nota.
De fractie N-VA stelt volgend amendement voor:
Inleiding
De kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw vervult al decennialang een belangrijke rol in het religieuze, culturele en sociale weefsel van Bonheiden. In die context zijn ook de koren die onze erediensten opluisteren - het Gemend Koor OLV Bonheiden en het Jongerenkoor Lyric Music - onmisbare pijlers van onze gemeenschap.
De voorgestelde besparingen binnen het meerjarenplan 2026-2031 bedreigen echter het voortbestaan van deze koren, en daarmee ook de kwaliteit en waardigheid van onze erediensten. Deze nota beoogd daarom de aandacht van de gemeenteraad te vestigen op de juridische, culturele en morele implicaties van deze beslissing, en formuleert concrete amendementen die nodig zijn om de toekomst van onze koren te verzekeren.
Context
Op 30 november 1974 werd het gemengd koor OLV Bonheiden opgericht. In 2024 vierde het koor zijn 50-jarig jubileum. Naast dit gemengd koor draagt ook het Jongerenkoor Lyric Music met enthousiasme bij aan de opluistering van erediensten in onze parochie.
De laatste jaren wint het samen zingen opnieuw aan populariteit - denk aan initiatieven zoals Start to Sing, dat recent nog nationaal nieuws haalde. De korten in onze gemeente spelen een meervoudige rol: ze maken integraal del uit van de erediensten, bevorderen de zangcultuur en het gemeenschapsleven in Bonheiden, en openen de deuren van de kerk opnieuw voor een breed publiek via concerten en culturele activiteiten.
De beslissing die vandaag voorligt, en vooral de motivering ervan, zet de toekomst van deze koren ernstig op de helling.
Juridisch kader
Volgens het Decreet betreffende de materiele organisatie en werking van de erkende erediensten:
Artikel 4 (01/03/2005 - ..)
De kerkfabriek is belast met de zorg voor de materiële voorwaarden die de uitoefening van de eredienst en het behoud van de waardigheid ervan mogelijk maken. Zij staat in voor het onderhoud van de kerk(en) van de parochie en voor het beheer van de goederen en gelden die bestemd zijn voor de eredienst.
Artikel 49 (01/01/2013 - ...)
§1. Wanneer het budget niet past in het goedgekeurde meerjarenplan, kan de gemeenteraad dit plan aanpassen, behalve wat betreft de kosten die betrekking hebben op het vieren van de eredienst.
De werking van de koren valt onmiskenbaar onder deze categorie: de voorbereiding, repetities en uitvoering maken deel uit van de kosten die verbonden zijn aan de eredienst. De bepaling uit de beslissing van de gemeenteraad van 22 oktober 2025, waarbij de vergoeding van de vrijwilligers wordt verlaagd van € 9.250 naar € 5.00, en betalende leden van het koor enkel worden vergoed voor prestaties tijdens vieringen en niet tijdens repetities, is dan ook niet in overeenstemming met het decreet. De lokale overheid heeft geen bevoegdheid om te bepalen hoe middelen worden aangewend die rechtstreeks verband houden met de voorbereiding en uitvoering van erediensten.
Gevolgen van de voorgestelde besparing
Indien de beslissing gehandhaafd blijft, dreigen zware gevolgen voor de werking van de koren van de parochie Onze-Lieve-Vrouw. Zonder een correcte vergoeding voor de professionele begeleiders - dirigent en organist - die vandaag al onder het gangbare tarief in omliggende gemeenten betaald worden (slechts €42 per repetitie of opvoering), kunnen de koren hun werking niet langer voortzetten. Het verdwijnen van deze korten zou niet alleen de muzikale kwaliteit van de erediensten aantasten, maar ook de gemeenschapszin, liturgische beleving en culturele uitstraling van onze parochie ernstig verarmen.
Amendement op de beslissing
Om de continuïteit en kwaliteit van de erediensten te waarborgen, wordt de gemeenteraad verzocht om de volgende amendementen goed te keuren ende extra artikels toe te voegen aan de beslissing na artikel 3 van het besluit.
Artikel 4. De gemeenteraad vraagt aan het Centraal Kerkbestuur het Decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten naar letter en geest te respecteren.
Artikel 5. De gemeenteraad vraagt aan het Centraal Kerkbestuur om de voorgestelde besparingen te heroverwegen, zodat een kwalitatieve opluistering van de erediensten verzekerd blijft. Dit dient opgenomen te worden in de meerjarenplanning en het budget 2026 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw.
Artikel 6. De gemeenteraad vraagt aan de Kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw om de voorgestelde besparingen te herzien, met hetzelfde doel: de kwaliteitsvolle muzikale ondersteuning van de erediensten behouden, en dit op te nemen in het meerjarenplan en budget 2026.
Slotbeschouwing
Red jij mee onze koren in onze gemeente?
De koren van Onze-Lieve-Vrouw zijn niet enkel uitvoerders van muziek, maar dragers van gemeenschapszin, traditie en geloofsbeleving, traditie en geloofsbeleving. Hun inzet overstijgt het louter artistieke: ze vormen de ziel van onze liturgie en brengen generaties samen in gebed en zang
We doen dan ook een dringende oproep aan de gemeenteraad en het kerkbestuur om deze waardevolle traditie te beschermen, de decretale bepalingen te respecteren en de nodige financiële middelen te voorzien zodat onze koren kunnen blijven doen wat ze al vijftig jaar lang doen: mensen verbinden door muziek en geloof.
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen.
De nodige verminderde kredieten dienen opgenomen te worden in het gemeentelijk meerjarenplan 2026-2031.
| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
| 0,00 | 40.780,00 | 41.491,00 | 42.208,00 | 42.932,00 | 43.664,00 |
Visum:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2025/00257 van Financiele dienst van 06 oktober 2025
Artikel 1 – Hecht geen goedkeuring aan het meerjarenplan 2026-2031 en de bijhorende beleidsnota, vastgesteld op 18/06/2025 door de kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw.
Artikel 2 - Geeft aan de financiële dienst de opdracht om de verminderde cijfers op te nemen in het gemeentelijk meerjarenplan 2026-2031.
Artikel 3 – Zendt een afschrift van dit besluit toe aan het Centraal Kerkbestuur Bonheiden, de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw, de gouverneur en het Erkend Representatief Orgaan.
Artikel 4 - De gemeenteraad vraagt aan het Centraal Kerkbestuur het Decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten naar letter en geest te respecteren.
Artikel 5 - De gemeenteraad vraagt aan het Centraal Kerkbestuur om de voorgestelde besparingen te heroverwegen, zodat een kwalitatieve opluistering van de erediensten verzekerd blijft. Dit dient opgenomen te worden in de meerjarenplanning en het budget 2026 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw.
Artikel 6 - De gemeenteraad vraagt aan de Kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw om de voorgestelde besparingen te herzien, met hetzelfde doel: de kwaliteitsvolle muzikale ondersteuning van de erediensten behouden, en dit op te nemen in het meerjarenplan en budget 2026.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2026 van de kerkfabriek Sint-Ludwina.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Ludwina stelde op 30/06/2025 zijn budget 2026 vast, waarbij er geen exploitatietoelage wordt gevraagd. Er is geen investeringstoelage voorzien.
Volgens het Decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten dient de kerkfabriek het budget vóór 30/06 in te dienen bij het centraal kerkbestuur. De budgetten worden na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 01/10 gecoördineerd bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid.
Het voorgelegde budget 2026 sluit aan bij het goedgekeurde meerjarenplan 2026-2031 en dient dus enkel voor aktename aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.
Op 19/09/2024 bracht het erkend representatief orgaan advies uit.
Het budget 2026 van een kerkfabriek dient vóór 01/10/2025 gecoördineerd, na advies van het bisdom, te worden ingediend door het centraal kerkbestuur bij het gemeentebestuur.
Er wordt geen toelage gevraagd.
Artikel 1 – Neemt akte van het budget 2026 vastgesteld door de kerkraad van kerkfabriek Sint-Ludwina op 30/06/2025 en dit met volgende cijfers:
| Exploitatieontvangsten |
2.183,40 |
Investeringsontvangsten |
0,00 |
| Exploitatieuitgaven |
11.942,00 |
Investeringsuitgaven |
0,00 |
| Exploitatie voor overboekingen |
-9.758,60 |
Investeringen voor overboekingen |
0,00 |
| Overboekingen |
0,00 |
Overboekingen |
0,00 |
| Exploitatie eigen financieel boekjaar |
-9.758,60 |
Investeringen eigen financieel boekjaar |
0,00 |
| Gecorrigeerd overschot N-2 |
10.620,51 |
Overschot/tekorten n-1 |
0,00 |
| K1 overschot expl rek N-2 |
20.380,61 |
Overschot/tekort invest. N-2 |
425,00 |
| K2 gecorrigeerd overschot budget N-1 |
9.760,10 | Overschot/tekort budgetwijz. N-1 |
425,00 |
| Exploitatie voor toelage |
861,91 |
Overschot/tekort investeringen |
825,00 |
| Exploitatietoelage |
0,00 |
Investeringstoelage |
0,00 |
| Overschot/tekort exploitatie |
861,91 |
|
|
Artikel 2 – Bezorgt dit besluit aan het Centraal Kerkbestuur Bonheiden, de kerkfabriek Sint-Ludwina, de gouverneur en het erkend representatief orgaan.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen het budget 2026 van de kerkfabriek Sint-Martinus.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus stelde op 25/06/2025 zijn budget 2026 vast, waarbij de gevraagde exploitatietoelage van € 24.982,72 binnen de grenzen van het vastgestelde meerjarenplan blijft. Er is geen investeringstoelage voorzien.
Volgens het Decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten dient de kerkfabriek het budget vóór 30/06 in te dienen bij het centraal kerkbestuur. De budgetten worden na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 01/10 gecoördineerd bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid.
Het voorgelegde budget 2026 sluit aan bij het vastgestelde meerjarenplan 2026-2031.
Op 19/09/2025 bracht het erkend representatief orgaan advies uit.
Het budget 2026 van een kerkfabriek dient vóór 01/10/2025 gecoördineerd, na advies van het bisdom, te worden ingediend door het centraal kerkbestuur bij het gemeentebestuur.
De nodige kredieten voor de voorziene exploitatietoelage dienen opgenomen te worden in het nieuw op te maken meerjarenplan.
Artikel 1 – Neemt akte van het budget 2026 vastgesteld door de kerkraad van kerkfabriek Sint-Martinus op 25/06/2025 en dit met volgende cijfers:
| Exploitatieontvangsten | 10.284,00 | Investeringsontvangsten | 302.467,24 |
| Exploitatieuitgaven | 39.817,00 | Investeringsuitgaven | 302.467,24 |
| Exploitatie voor overboekingen | -29.533,00 | Investeringen voor overboekingen | 0,00 |
| Overboekingen | 0 | Overboekingen | 0,00 |
| Exploitatie eigen financieel boekjaar | -29.533,00 | Investeringen eigen financieel boekjaar | 0,00 |
| Gecorrigeerd overschot N-2 | 4.550,28 | Overschot/tekorten n-1 | 0,00 |
| K1 overschot expl rek N-2 | 10.847,29 | Overschot/tekort investeringen | 1.223,04 |
| K2 gecorrigeerd overschot budget N-1 | 6.297,01 | ||
| Exploitatie voor toelage | -24.982,72 | ||
| Exploitatietoelage | 24.982,72 | Investeringstoelage | |
| Overschot/tekort exploitatie | 0 |
Artikel 2 – Bezorgt dit besluit digitaal aan het Centraal Kerkbestuur Bonheiden, de kerkfabriek Sint-Martinus, de gouverneur en het erkend representatief orgaan.
De kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw stelde op 18/06/2025 zijn budget 2026 vast.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het budget 2026 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw niet goed te keuren, gezien het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek eveneens niet werd goedgekeurd.
Volgens het Decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erediensten dient de kerkfabriek het budget vóór 30/06 in te dienen bij het centraal kerkbestuur. De budgetten worden na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 01/10 gecoördineerd bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid.
Op 19/09/2025 bracht het erkend representatief orgaan gunstig advies uit.
Het budget 2026 van een kerkfabriek dient in principe vóór 01/10/2025 gecoördineerd, na advies van het bisdom, te worden ingediend door het centraal kerkbestuur bij het gemeentebestuur.
Gezien het voorgelegde budget overeenkomt met het eerste jaar van het niet goedgekeurde meerjarenplan 2026-2031, wordt ook dit budget niet goedgekeurd.
Er wordt geen exploitatietoelage voorzien in 2026.
Artikel 1 – Keurt het budget 2026, vastgesteld door de kerkraad van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw op 18/06/2025 niet goed.
Artikel 2 – Bezorgt dit besluit digitaal aan het Centraal Kerkbestuur Bonheiden, de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw, de gouverneur en het erkend representatief orgaan.
De zoneraad van Hulpverleningszone Rivierenland legde op 05/09/2025 de gemeentelijke dotaties 2026-2031 vast.
Alvorens de ontwerpbegroting voor het dienstjaar 2026 aan de zoneraad te kunnen voorleggen, dienen ook de 18 gemeenteraden de dotaties in hun meerjarenplan in te schrijven.
De wettelijke voorziene timing voor de goedkeuring van de gemeentelijke dotaties in de gemeenteraad is uiterlijk 01/11/2025.
Een goedkeuring van dotaties in de gemeenteraden is tevens van belang in het kader van de financiering van de hulpverleningszone voor de financiering van werkingskosten en personeelsuitgaven, en in het vervolledigen van de gemeentelijke begroting en meerjarenplanning 2026-2031.
Er wordt een exploitatietoelage voor de gemeente Bonheiden voor de periode 2026-2031 vastgesteld op € 956.318.
De investeringstoelage bedraagt € 17.398,13.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de gemeentelijke dotatie dienstjaar 2026-2031 van de gemeente Bonheiden voor de hulpverleningszone Rivierenland vast te stellen.
De zoneraad van 04/07/2025 bereikte een akkoord over de gemeentelijke dotaties voor de periode 2026-2031. Deze zijn als volgt samengesteld:
De zoneraad van 05/09/2025 bereikte een akkoord over de verdeling over de gemeenten van deze bedragen. De bestaande verdeelsleutel op basis van het inwonersaantal wordt voor 75% gehandhaafd. Voor de periode 2026-2031 wordt het inwonersaantal van 01/01/2025 als basis gehanteerd. De overige 25% is een berekening op basis van diverse bijkomende parameters, zoals oppervlakte, kadastraal en belastbaar inkomen en risico’s op het grondgebied van de gemeente. Deze parameters zijn afkomstig uit de Wet op de Civiele Veiligheid.
Met dit ontwerpbesluit schrijft de gemeente het voorziene jaarlijkse bedrag in de gemeentelijke begroting in voor de hele bestuursperiode.
Alvorens de ontwerpbegroting voor het dienstjaar 2026 aan de zoneraad te kunnen voorleggen voor goedkeuring dienen de 18 gemeenteraden de dotaties voor de jaren 2026-2031 goed te keuren. De wettelijk voorziene timing voor goedkeuring van de gemeentelijke dotaties in de gemeenteraad is uiterlijk 01/11/2025. Een goedkeuring van dotaties in de gemeenteraden is tevens van belang in het kader van de financiering van de hulpverleningszone voor de financiering van werkingskosten en personeelsuitgaven, en in het vervolledigen van de gemeentelijke begroting en meerjarenplanning 2026-2031.
De totale gemeentelijke dotaties, zoals goedgekeurd door de zoneraad van 04/07/2025, is enerzijds samengesteld uit een basisdotatie en investeringsdotatie:
Bij de aanvang van de legislatuur werd de zoneraad geïnformeerd over de uitdagingen van de komende legislatuur:
Op basis hiervan werden een aantal beleidsvoorstellen voorbereid. Wanneer de zone tegemoet wil komen aan de huidige uitdagingen, is hiervoor 9 miljoen euro extra per jaar nodig overeenkomstig de voorstellen van het Technische Commissie.
Bijkomend werd berekend dat verderzetting van het huidige beleid er 6,25 miljoen bijkomend per jaar nodig is. Dat bestaat erin iedereen die vandaag in dienst is te verlonen, het aanwezige materiaal te onderhouden en minimaal de investeringen van de vorige legislatuur voort te zetten, waarbij uit een vergelijkende studie van de brandweerzones blijkt dat hulpverleningszone Rivierenland inzake exploitatie de 8ste en inzake investeringen de 3de goedkoopste zone van België is.
Op basis van de inspanningen van de werkgroep Financiering, werd de gewenste jaarlijkse meerkost van 9 miljoen gereduceerd tot een jaarlijkse meerkost van € 2.369.998.
Er wordt meegeven dat de stijging van het exploitatiebudget reeds rekening houdt met een aantal maatregelen/parameters die de zoneraad op 04/07/2025 goedkeurde:
De zoneraad van 05/09/2025 bereikte een akkoord over de verdeling over de gemeenten van deze bedragen. De bestaande verdeelsleutel op basis van het inwonersaantal wordt voor 75% gehandhaafd. Voor de periode 2026-2031 wordt het inwonersaantal van 01/01/2025 als basis gehanteerd. De overige 25% is een berekening op basis van diverse bijkomende parameters, zoals oppervlakte, kadastraal en belastbaar inkomen en risico’s op het grondgebied van de gemeente. Deze parameters zijn afkomstig uit de Wet op de Civiele Veiligheid.
De vastlegging van de dotaties voor een periode van 6 jaar betekent dat er in het begin van de legislatuur de zone in verhouding meer middelen ter beschikking krijgt. Dit dient echter om de tekorten van de stijgende kosten van de volgende jaren op te vangen via de overdrachten van de vorige jaren. Bijgevolg worden die overschotten niet terug gestort naar de gemeenten.
Dit heeft het voordeel dat er niet jaarlijks (moeilijke) discussies moeten gevoerd worden en dat er, zowel voor gemeenten als voor de zone, duidelijkheid is voor een langere periode.
Dit heeft echter als nadeel voor de zone dat er vanuit de gemeenten wordt verwacht dat de brandweerzone binnen de afgesproken portefeuille blijft. Uitzonderlijke omstandigheden, zoals een extreme indexering, dient dan, onder de vorm van besparing, door de brandweerzone opgevangen te worden. Dit is in de voorbije legislatuur de realiteit geweest.
Het tijdsschema voor de goedkeuring van de begroting van de hulpverleningszone voor het dienstjaar 2026 is als volgt:
Dit tijdschema kan enkel gehandhaafd worden indien alle gemeenteraden hun goedkeuring verleend hebben aan de gemeentelijke dotaties voor de komende jaren.
Concreet betekent dit dat de beslissingen van de gemeenteraden bekend moeten zijn bij de zonesecretaris op 02/10/2025.
Artikel 1 - Stemt de dotatie 2026-2031 die aan de hulpverleningszone Rivierenland wordt toegekend als volgt:
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Artikel 3 - Bezorgt een afschrift van dit besluit aan de zonesecretaris van Hulpverleningszone Rivierenland.
Op 28/02/2024 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst met PIDPA voor het project K-11-064 "Wegen- en rioleringswerken in de Oude Booischotsebaan, Martstraat, Rehaegenstraat, Brandheidestraat" goed. De gemeente staat in voor de inrichting van de bovenbouw.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het gemeentelijk aandeel van het aanbestedingsdossier.
Het aanbestedingsdossier werd door het studiebureau afgeleverd op 08/09/2025. In het bestek en meetstaat zijn er bepalingen opgenomen voor het beschermen van de bomen tijdens deze werken. De nieuwe wegmarkeringen en bebordingen zijn mee voorzien in het aanbestedingsdossier om mee te laten uitvoeren door de aannemer van de werken. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te geven voor het gemeentelijk aandeel van het aanbestedingsdossier.
De uitvoering van wegen- en rioleringswerken omvat een overheidsopdracht voor de uitvoering van werken.
PIDPA treedt op als opdrachtgevend bestuur, volgens de afgesloten samenwerkingsovereenkomst staan alle partijen in voor de financiering en goedkeuring van het ontwerp voor het deel dat te hunnen laste is.
De geraamde kosten voor het gemeentelijk aandeel van de riolerings- en wegenwerken bedragen:
De definitieve vaststelling van het gemeentelijk aandeel zal gebeuren op basis van het bedrag van de toewijzing van de werken.
Financieel advies:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2025/00250 van Financiele dienst van 06 oktober 2025
Artikel 1 – Hecht goedkeuring aan het ontwerp en aanbestedingsdossier voor de wegen- en rioleringswerken in de Oude Booischotsebaan, Martstraat, Rehaegenstraat, Brandheidestraat, in het bijzonder voor wat betreft het gemeentelijk aandeel.
Artikel 2 – Bepaalt dat de definitieve vaststelling van het gemeentelijk aandeel door het college van burgemeester en schepenen zal gebeuren op basis van het bedrag van de toewijzing van de werken.
Vanaf 2026 is het verplicht om een overlijdensaangifte via het digitale platform eLys te behandelen. Verschillende actoren zijn hierbij betrokken en zullen elk toegang hebben tot een aparte module waarbinnen ze hun administratie kunnen toevoegen. Op die manier wordt informatie snel met elkaar gedeeld en kan er dus op een meer efficiënte wijze samengewerkt worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toetredingsovereenkomst met Athumi - het Vlaams Datanutsbedrijf goed te keuren. Het is een verzelfstandigd Vlaams agentschap dat optreedt als neutrale partner die instaat voor de bouw en het beheer van eLys.
In het verleden werden reeds twee platformen opgericht door de overheid om de overlijdensaangiftes te digitaliseren (Osiris en Sokaris). Echter bleken niet alle betrokken partijen klaar te zijn om volledig digitaal te gaan werken waardoor deze platformen niet in stand zijn gehouden.
Binnen de nieuwe set-up van het platform eLys zullen alle betrokken partijen meegenomen worden, in tegenstelling tot de vorige platforms. Deze zijn lokale besturen, uitvaartondernemers, artsen, crematoria en departement zorg. Dit moet zorgen voor een meer efficiënte samenwerking en communicatie tussen de betrokken partijen onderling. Het nieuw voorgestelde platform eLys zal anders gaan werken zodat dit project een grotere slaagkans zal bieden. De papieren stroom zal volledig opgeheven worden (verdwijning van model IIIC en model IIID). Daarnaast zal er een verplicht gebruik zijn van het platform in Vlaanderen en zal na de start van het project het platform verder ontwikkeld worden. Dit laatste gebeurde bij de vorige platforms niet.
Alleen de verplicht aan te geven documenten zullen in het platform komen. Aanvragen zoals onder andere concessies, gedenkplaten en naamplaatjes zullen nog steeds rechtstreeks via de burgerlijke stand van de gemeente verlopen op een eigen gekozen communicatiemanier. Dit gaat uitsluitend over begravingen die in Bonheiden en Rijmenam zullen plaatsvinden.
Advies van het diensthoofd burgerlijke stand:
Het gebruik van het platform van eLys zal verplicht in gebruik genomen moeten worden vanaf 2026. Het advies van het diensthoofd burgerlijke stand is bijgevolg gunstig.
Een volledig digitaal proces biedt voordelen voor een lokaal bestuur:
Voor de koppeling tussen CSdabs en het platform eLys is er een kost van een eenmalige set-upvergoeding van € 1.200 en een maandelijkse vergoeding van € 90. De prijzen zijn excl. btw. De kosten zullen gefactureerd worden begin 2026. De softwareleverancier vraagt een ondertekende bestelbon ten laatste eind maart 2025. Dit werd eerder geagendeerd op het college van burgemeester en schepenen waarbij een goedkeuring werd gegeven.
Visum:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2025/00259 van Financiele dienst van 07 oktober 2025
Enig artikel - Keurt de toetredingsovereenkomst goed met Athumi voor de opstart van digitale aangifte van overlijden via het eLys-platform.
De gemeentebesturen van Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte wensen over te gaan tot de aanwerving van een intergemeentelijke coördinator integrale veiligheid. De coördinator integrale veiligheid coördineert via een netwerkaanpak op BODUKAP-niveau de volledige veiligheidsketen van preventie tot handhaving. Hij adviseert en begeleidt de gemeenten Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte met betrekking tot alle aangelegenheden die de openbare orde en de publieke veiligheid (niet-politionele veiligheid) en de volksgezondheid aanbelangen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze overeenkomst goed te keuren.
De coördinatie integrale veiligheid is een zeer specifieke functie die een terdege kennis en achtergrond van (bestuurlijke) politieregels vereist. Bij geen enkele van de vier gemeenten is deze gespecialiseerde achtergrond aanwezig. Een fulltime invulling op gemeentelijk niveau is echter niet nodig. Gelet op de noodzakelijke achtergrond kennis en de grote linken met de politiematerie wordt het de beste optie geacht een intergemeentelijke functie binnen de gemeenten van de politiezone BODUKAP aan te werven. De betrokken gemeenten beogen bovendien:
Deze nieuwe intergemeentelijke fulltime medewerker wordt bij elke gemeente 1 dag per week ingezet. Elke vijfde dag van de werkweek wordt deze medewerker tewerkgesteld bij de politie, met als doel ook met de politie contacten te onderhouden en zo doende in te spelen op de noden. Deze samenwerking zal gebeuren met eerbiediging van eenieders autonomie.
Gelet op de specifieke verwachtingen wordt aanwerving op A1a-A3a-niveau voorzien.
De gemeente Bonheiden zal aanwerven en aan elke andere gemeente (Duffel, Putte en Sint-Katelijne-Waver) 1/4devan de kostprijs van het brutoloon (vermeerderd met patronale bijdragen) doorrekenen. Het te betalen bedrag wordt jaarlijks in twee schijven doorgerekend, een eerste schijf in juni en een tweede schijf in december.
Binnen de gemeente Bonheiden wordt deze functie ingetekend in het organogram bij het secretariaat, zodat samenwerking met de burgemeester, die bevoegd is voor bestuurlijke politie, optimaal kan verlopen.
Fasering van de procedure:
Deze samenwerkingsovereenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur en gaat in nadat de gemeenteraden van de 4 deelnemende gemeenten deze samenwerkingsovereenkomst hebben goedgekeurd.
Criminele organisaties zijn lokaal op verschillende manieren actief; ze investeren in vastgoed en horeca om geld wit te wassen, maken gebruik van verenigingen om sociale erkenning te krijgen en ontmoetingsplaatsen te creëren (bijvoorbeeld clubhuizen van criminele motorbendes), en huren ze panden binnen de gemeente om gestolen goederen in op te slaan of om hun criminele activiteiten (zoals het opzetten van cannabisplantages) te faciliteren.
De reactieve strafrechtelijke aanpak komt vaak te laat om deze vormen van georganiseerde criminaliteit effectief aan te pakken. Daarom is het essentieel dat gemeenten via een bestuurlijke aanpak preventief optreden en voorkomen dat criminele organisaties zich in de gemeente vestigen om hun criminele activiteiten op te zetten.
Zowel de federale als de Vlaamse overheid hebben de nodige initiatieven genomen om de bestuurlijke aanpak op lokaal niveau te versterken:
Het is nu aan de lokale besturen om te beslissen of en hoe met deze nieuwe bestuurlijke toolkit aan de slag te gaan. Op voorstel van de korpschef zijn de burgemeesters en algemeen directeurs van de BODUKAP-gemeenten in 2024 een traject gestart om hiervoor een samenwerking aan te gaan. De bedoeling is om gezamenlijk een coördinator aan te werven, waarbij ook andere gemeentelijke bevoegdheden op het vlak van veiligheid vanuit deze functie gecoördineerd zullen worden (denk hierbij aan de LIVC-R en de GAS).
De intergemeentelijk coördinator integrale veiligheid wordt personeelslid van de gemeente Bonheiden. Elk bestuur staat in voor 1/4 van de totale loonkost van de coördinator A1a-A3a. De kost wordt geraamd op € 25.000 per jaar.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2025/00249 van Financiele dienst van 06 oktober 2025
Artikel 1 - Keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte m.b.t. de aanwerving van een gezamenlijke functie ‘coördinator integrale veiligheid’ goed als volgt:
Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte m.b.t. de aanwerving van een gezamenlijke functie ‘coördinator integrale veiligheid’.
Hoofdstuk 1: Voorafgaand
De gemeentebesturen van Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte wensen over te gaan tot de aanwerving van een intergemeentelijke coördinator integrale veiligheid.
De coördinatie integrale veiligheid is een zeer specifieke functie die een terdege kennis en achtergrond van (bestuurlijke) politieregels vereist. Bij geen enkele van de vier gemeenten is deze gespecialiseerde achtergrond aanwezig. Een fulltime invulling op gemeentelijk niveau is echter niet nodig. Gelet op de noodzakelijke achtergrond kennis en de grote linken met de politiematerie wordt het de beste optie geacht een intergemeentelijke functie binnen de gemeenten van de politiezone BODUKAP aan te werven. De betrokken gemeenten beogen bovendien:
Deze nieuwe intergemeentelijke fulltime medewerker wordt bij elke gemeente 1 dag per week ingezet. Elke vijfde dag van de werkweek wordt deze medewerker tewerkgesteld bij de politie, met als doel ook met de politie contacten te onderhouden en zo doende in te spelen op de noden. Deze samenwerking zal gebeuren met eerbiediging van eenieders autonomie.
Gelet op de specifieke verwachtingen wordt aanwerving op A1a-A3a-niveau voorzien.
De gemeente Bonheiden zal aanwerven en aan elke andere gemeente (Duffel, Putte en Sint-Katelijne-Waver) 1/4de van de kostprijs van het brutoloon (vermeerderd met patronale bijdragen) doorrekenen.
Binnen de gemeente Bonheiden wordt deze functie ingetekend in het organogram bij het secretariaat, zodat samenwerking met de burgemeester, die bevoegd is voor bestuurlijke politie, optimaal kan verlopen.
Hoofdstuk 2: Functie-inhoud
Doel van de functie
De coördinator integrale veiligheid coördineert via een netwerkaanpak op BoDuKaP-niveau de volledige veiligheidsketen van preventie tot handhaving. Hij adviseert en begeleidt de gemeenten Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte met betrekking tot alle aangelegenheden die de openbare orde en de publieke veiligheid (niet-politionele veiligheid) en de volksgezondheid aanbelangen.
Taken
1. Beleid bestuurlijke handhaving – integrale veiligheid
Je staat in voor het opmaken en coördineren van een beleid van bestuurlijke handhaving betreffende openbare overlast (loslopende honden, sluikstorten, geluidsoverlast, afvalverbrandingen, inname openbaar domein, wildplassen, …) en opstellen van de specifieke reglementen hieromtrent.
Doel: zorgen voor een beleid rond veiligheid op het grondgebied van de gemeenten.
Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:
2. Toepassing van bestuurlijke handhaving – integrale veiligheid.
Je geeft uitvoering aan het beleid rond bestuurlijke handhaving, controle en veiligheid.
Doel: erop toezien dat planningsprincipes, reglementen en afgeleverde vergunningen worden nageleefd.
Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:
3. Noodplanning
Je zorgt bij grote rampen voor de coördinatie van de vrijwilligers op het terrein.
4. Professionele netwerking
Je organiseert en participeert aan intergemeentelijk en multidisciplinair overleg.
Doel: kennisdeling en informatie-uitwisseling tussen diverse gemeenten en disciplines bewerkstelligen.
Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:
5. Externe communicatie
Je staat in voor een open externe communicatie.
Doel: verzorgen van de communicatiestroom naar de burger en andere belanghebbenden.
Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:
6. Interne communicatie
Je staat in voor een open interne communicatie naar de medewerkers, de dienstverantwoordelijke, de andere entiteiten en het bestuur.
Doel: zorgen dat iedereen toegang heeft tot de informatie die noodzakelijk is om zijn taak optimaal te kunnen realiseren.
Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:
7. Wetgeving en regelgeving
Je zorgt dat je steeds op de hoogte blijft van de ontwikkelingen rondom de wetgeving en regelgeving van belang voor de entiteit.
Doel: de entiteit voorzien van de nodige kennis voor het uitvoeren van de taken.
Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:
8. Beleidsvoorbereiding en beleidsevaluatie
Op basis van de prioriteiten van het bestuur en in overleg met het politiecollege maak je een voorstel op voor beleidsdoelstellingen, je toetst deze regelmatig en stuurt bij waar nodig.
Doel: voor het bestuur en de administratie een kader creëren dat richting geeft bij het nemen van de dagelijkse operationele beslissingen en acties.
9. Voorbereiding bestuursorganen
Je bereidt de dossiers en de agendapunten voor de bestuursorganen voor.
Doel: het voorleggen van informatieve en te beslissen agendapunten en dossiers.
Dit omvat onder meer de volgende concrete taken:
10. Projectmatig werken
Je beheert specifieke, duidelijk afgebakende en dienstoverschrijdende projecten.
Op vraag van de directe leidinggevende verricht je ondersteunend taken in het kader van een ruime integrale veiligheid zoals bv. preventiebeleid en -projecten.
Doel: het meetbaar maken van vooropgestelde doelen, het tijdelijk bijeenbrengen van verschillende kennis en disciplines en het doorvoeren van veranderingen.
Hoofstuk 3: Kostenverdeling
De gemeente Bonheiden betaalt alle kosten verbonden aan dit initiatief en rekent deze door aan de deelnemende gemeenten volgens de verdeelsleutel:
Het te betalen bedrag wordt jaarlijks in twee schijven doorgerekend, een eerste schijf in juni en een tweede schijf in december.
Hoofdstuk 4: Duur
Deze samenwerkingsovereenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur.
Indien een participerende gemeente uit het samenwerkingsverband wenst te stappen, dan kan dat via een schriftelijke opzegging aan de drie andere gemeenten (meer bepaald via een mail aan de algemeen directeurs van de andere gemeenten). De opzegging dient te gebeuren met inachtneming van een opzeggingstermijn van 3 maanden, die ingaat op de eerste van de maand volgend op de maand waarin de opzeg werd betekend.
Hoofdstuk 5: Inwerkingtreding
Deze samenwerking gaat in:
| Voor de gemeente Putte | |
| Algemeen directeur | Burgemeester |
| Ernie Kasprzak | Glen Smets |
| Voor de gemeente Duffel | |
| Algemeen directeur | Burgemeester |
| Tim Op De Beeck | Sofie Joosen |
| Voor de gemeente Bonheiden | |
| Algemeen directeur | Burgemeester |
| Ethel Van den Wijngaert | Lode Van Looy |
| Voor de gemeente Sint-Katelijne-Waver | |
| Algemeen directeur | Burgemeester |
| Gunter Desmet | Ronny Slootmans |
Artikel 2 - Zendt een afschrift van dit besluit aan de gemeentes Duffel, Putte en Sint-Katelijne-Waver.
Dit agendapunt wordt geagendeerd op vraag van Geert Teughels, fractieleider N-VA.
De drie digitale schermen zijn intussen al meer dan zes maanden actief. Dat betekent dat het tijd is voor een grondige evaluatie van het systeem en het huidige reglement.
Zoals voorzien krijgen verenigingen 50% van de zendtijd ter beschikking, en dit maximum drie keer per kalenderjaar. Daarnaast zijn er een aantal bijkomende beperkingen:
In de praktijk merken we echter enkele problemen:
Verschillende verenigingen organiseren meer dan drie activiteiten per jaar. Dat leidt tot moeilijkheden, zeker als de bedoeling blijft om de analoge borden volledig af te bouwen.
Daarnaast blijkt dat 6 seconden vaak te kort zijn om een boodschap goed leesbaar over te brengen, zeker voor voorbijgangers.
Daarom willen wij voorstellen om samen met de adviesraden een grondige evaluatie te maken, met het oog op een aanpassing van het reglement.
Onze concrete suggesties zijn:
1. Het verhogen van het aantal toegelaten activiteiten per vereniging,
2. Het optrekken van het maximum aantal boodschappen van 10 naar 20 per week,
3. Het verlengen van de weergaveduur van 6 naar 10 seconden.
4. Hierdoor komt elke boodschap 180 keer per dag op het scherm
Op die manier geven we verenigingen meer kansen om hun activiteiten bekend te maken en verhogen we tegelijk de leesbaarheid en effectiviteit van de digitale schermen.
Enig artikel - De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om op korte termijn met de verschillende adviesraden een evaluatie te organiseren over het reglement van de digitale schermen. Onze suggesties kunnen hierbij meegenomen worden als concrete aanpassingen.
Dit agendapunt wordt geagendeerd op vraag van Geert Teughels, fractieleider N-VA.
Met dit voorstel wordt gevraagd om de financiële ondersteuning voor verenigingen binnen de gemeente die een G-werking (sport-, jeugd- of vrijetijdsaanbod voor personen met een beperking) organiseren, te verhogen. Op die manier wil de gemeente haar engagement voor inclusie, gelijke kansen en maatschappelijke participatie versterken.
Verenigingen die inzetten op een G-werking leveren een belangrijke maatschappelijke meerwaarde. Ze maken het mogelijk dat mensen met een beperking actief kunnen deelnemen aan het verenigingsleven, wat hun sociale contacten, zelfvertrouwen en fysieke of mentale gezondheid bevordert.
Tegelijkertijd vergt een G-werking vaak extra middelen zoals aangepast materiaal en intensieve, gespecialiseerde begeleiding door vrijwilligers. Het huidige economische klimaat is niet bevorderlijk om het hoofd boven water voor deze verenigingen.
Dikwijls dekken de lidgelden en de huidige financiële steun onvoldoende de kosten waardoor zij hun werking moeilijk kunnen uitbreiden of verduurzamen! Daarom is het nodig dat de gemeente de financiële steun voor de G-werking beschermt en waar mogelijk versterkt.
Door de financiële steun te verhogen, toont de gemeente haar waardering voor het engagement van deze verenigingen en investeert ze in een inclusieve samenleving waarin iedereen volwaardig kan meedoen.
De gemeenteraad stelt volgend amendement voor:
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Enig artikel - De gemeenteraad vraagt het college van burgemeester en schepenen om in de komende meerjarenplanning de financiële steun voor G-werking te bekijken.
De voorzitter stelt voor om punt 20: Overheidsopdrachten - Voorwaarden van de overheidsopdracht 'De Splinter: binnenafwerking' en wijze van gunning: Vaststelling te verdagen en te verplaatsen naar de volgende gemeenteraad.
Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.
Enig artikel - Verdaagt dit punt naar de gemeenteraad van 26/11/2025.
De voorzitter sluit de zitting op 22/10/2025 om 21:46.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Daan Versonnen
voorzitter gemeenteraad