Terug
Gepubliceerd op 24/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 26/11/2025 - 20:30

VERWORPEN - Aanpassing snelheidsregimes en trajectcontroles in de avond- en nachturen

Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Jan Fonderie, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Guido Vaganée, Dirk Keuleers, gemeenteraadsleden

Dit agendapunt wordt geagendeerd op vraag van Geert Teughels, fractieleider N-VA.

Verkeersveiligheid is voor ons een absolute prioriteit. Wij zijn niet tegen trajectcontroles, maar vinden dat ze het sluitstuk moeten vormen van een goed onderbouwd en coherent veiligheidsbeleid.

Dit punt wordt verworpen.

Feiten en context

In onze gemeente worden trajectcontroles vandaag echter vooral ingezet als bijkomende inkomstenbron. Zoals wij eerder voorspelden, rijzen deze inkomsten de pan uit. De zogenaamde “pestinkomsten” lopen jaar na jaar op. Om dit te verhelpen pleiten wij voor de invoering van flexibele snelheidsregimes die inspelen op de verkeerssituatie en het tijdstip van de dag. Op die manier verbeteren het draagvlak en verhogen we de naleving, zonder dat de nadruk ligt op sanctionering

Argumentatie

De cijfers spreken voor zich: trajectcontroles schieten hun oorspronkelijke doel – het verhogen van de verkeersveiligheid – vaak voorbij.
In 2024 stond onze gemeente op de 6e plaats in Vlaanderen met maar liefst 151 euro GAS-boete per inwoner.
Dit jaar zal het totaalbedrag aan boetes opnieuw de kaap van 2 miljoen euro overschrijden.

Met de invoering van flexibele trajectcontroles kan de toegelaten snelheid worden aangepast aan de omstandigheden:

  • 30 km/u tussen 7.00 en 22.00 uur
  • 50 km/u tussen 22.00 en 7.00 uur

Deze aanpak is zowel rechtvaardiger als realistischer en draagt bij aan een beter evenwicht tussen veiligheid en leefbaarheid.

Daarnaast vragen wij een grondige evaluatie van alle bestaande trajectcontroles, om te beoordelen of ze effectief bijdragen aan verkeersveiligheid en of hun locaties nog verantwoord zijn.

Publieke stemming
Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Jan Fonderie, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Sofie Crauwels, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Jef Jacobs
Tegenstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Marcel Claes, Julie De Clerck, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Chantal Jacobs
Resultaat: Met 10 stemmen voor, 13 stemmen tegen
Besluit

Artikel 1 - De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht om op korte termijn in de dorpskernen flexibele snelheidsregimes in te voeren:

  • 30 km/u tussen 7.00 en 22.00 uur
  • 50 km/u tussen 22.00 en 7.00 uur

Artikel 2 - Er wordt een grondige evaluatie uitgevoerd van alle bestaande trajectcontroles, met bijzondere aandacht voor hun verkeersveiligheidseffecten én proportionaliteit.