Dit agendapunt wordt geagendeerd op vraag van Geert Teughels, fractieleider N-VA.
Verkeersveiligheid is voor ons een absolute prioriteit. Wij zijn niet tegen trajectcontroles, maar vinden dat ze het sluitstuk moeten vormen van een goed onderbouwd en coherent veiligheidsbeleid.
Dit punt wordt verworpen.
In onze gemeente worden trajectcontroles vandaag echter vooral ingezet als bijkomende inkomstenbron. Zoals wij eerder voorspelden, rijzen deze inkomsten de pan uit. De zogenaamde “pestinkomsten” lopen jaar na jaar op. Om dit te verhelpen pleiten wij voor de invoering van flexibele snelheidsregimes die inspelen op de verkeerssituatie en het tijdstip van de dag. Op die manier verbeteren het draagvlak en verhogen we de naleving, zonder dat de nadruk ligt op sanctionering
De cijfers spreken voor zich: trajectcontroles schieten hun oorspronkelijke doel – het verhogen van de verkeersveiligheid – vaak voorbij.
In 2024 stond onze gemeente op de 6e plaats in Vlaanderen met maar liefst 151 euro GAS-boete per inwoner.
Dit jaar zal het totaalbedrag aan boetes opnieuw de kaap van 2 miljoen euro overschrijden.
Met de invoering van flexibele trajectcontroles kan de toegelaten snelheid worden aangepast aan de omstandigheden:
Deze aanpak is zowel rechtvaardiger als realistischer en draagt bij aan een beter evenwicht tussen veiligheid en leefbaarheid.
Daarnaast vragen wij een grondige evaluatie van alle bestaande trajectcontroles, om te beoordelen of ze effectief bijdragen aan verkeersveiligheid en of hun locaties nog verantwoord zijn.
Artikel 1 - De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht om op korte termijn in de dorpskernen flexibele snelheidsregimes in te voeren:
Artikel 2 - Er wordt een grondige evaluatie uitgevoerd van alle bestaande trajectcontroles, met bijzondere aandacht voor hun verkeersveiligheidseffecten én proportionaliteit.