Terug
Gepubliceerd op 05/12/2024

Besluit  Gemeenteraad

wo 27/11/2024 - 20:30

Gemeenteraad - Huishoudelijk reglement: Aanpassing

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Hilde De Ruysscher, gemeenteraadslid

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn aan te passen wat betreft:

  • Een terugbetaling van gemaakte kosten voor mandatarissen om hen in staat te stellen communicatiemateriaal (laptop of tablet) aan te schaffen waarmee zij de dossiers van de bestuursorganen kunnen raadplegen in de digitale besluitvormingstoepassing, de vergaderingen kunnen voorbereiden alsook digitaal kunnen stemmen tijdens de vergaderingen.
Voorgeschiedenis
  • 27/03/2019: De gemeenteraad stelt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vast.
  • 27/03/2019: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn vast.
  • 26/06/2019: De gemeenteraad wijzigt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad (betreffende het vraagrecht).
  • 26/06/2019: De raad voor maatschappelijk welzijn wijzigt het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
  • 23/10/2019: De gemeenteraad wijzigt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad (betreffende de gemeenteraadscommissies).
  • 28/04/2021: De gemeenteraad wijzigt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.
  • 25/05/2022: De gemeenteraad wijzigt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.
Feiten en context

Volgende legislatuur worden er geen tablets meer voorzien voor de raadleden maar krijgen zij een toelage. Bijgevolg dient, voor de installatievergadering op 04/12/2024, het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn aangepast te worden.

Juridische grond

Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.

Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Past hoofdstuk 40, artikel 36,§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn, zijnde:

De gemeente stelt aan de raadsleden een tablet en een applicatie voor digitaal vergaderen ter beschikking voor de duurtijd van de legislatuur. Als het toestel gedurende de zes jaren van de legislatuur niet meer bruikbaar zou zijn, dan bestaat de mogelijkheid per uitzondering een nieuw toestel te verkrijgen. Deze vraag dient te worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau. Het oude toestel wordt terug gegeven aan de ICT-dienst van de gemeente. De ICT-dienst haalt alle gegevens van het beschadigde toestel en stelt deze informatie ter beschikking van de mandataris.
[..]

aan, als volgt:

Aan de raadsleden, met uitzondering van de leden van het college van burgemeester en schepenen, wordt via het budget een individuele enveloppe van maximaal 600 €/legislatuur ter beschikking gesteld voor de terugbetaling van gemaakte kosten in het kader van hun mandaat om hen in staat te stellen communicatiemateriaal (laptop of tablet) aan te schaffen waarmee zij de dossiers van de bestuursorganen kunnen raadplegen in de digitale besluitvormingstoepassing, de vergaderingen kunnen voorbereiden alsook digitaal kunnen stemmen tijdens de vergaderingen. Voor telefoon-, data- en internetkosten wordt geen tussenkomst voorzien. 

De terugbetaling van de kosten geschiedt onder navolgende voorwaarden:  

    • de terugbetaling gebeurt op voorlegging van de nodige bewijsstukken zoals origineel factuur en binnen de perken van het hiertoe voorziene begrotingskrediet;  
    • de enveloppe voor terugbetaling van gemaakte kosten wordt herleid in functie van de duur van het mandaat (bv. helft legislatuur = € 300);  
    • bij ieder verzoek tot terugbetaling van gemaakte kosten verklaart elke mandataris op eer dat hij of zij geen terugbetaling geniet van andere instellingen voor dezelfde uitgave. 

De ICT-dienst zal geen ondersteuning verlenen wat betreft de aankoop van ICT-middelen.

Na aankoop kan er ook geen beroep worden gedaan op de ICT-dienst voor installatie van software of onderhoud op dit toestel, behoudens installatie voor programma's eigen aan het werk van mandatarissen (e-notulen en beveiliging).

Enkel voor de zaken die vermeld zijn onder “HOOFDSTUK 13 Ter beschikking gestelde diensten en cybersecurity” zal de ICT-dienst ondersteuning bieden. 

Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.