Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn aan te passen wat betreft:
Volgende legislatuur worden er geen tablets meer voorzien voor de raadleden maar krijgen zij een toelage. Bijgevolg dient, voor de installatievergadering op 04/12/2024, het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn aangepast te worden.
Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Past hoofdstuk 40, artikel 36,§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn, zijnde:
De gemeente stelt aan de raadsleden een tablet en een applicatie voor digitaal vergaderen ter beschikking voor de duurtijd van de legislatuur. Als het toestel gedurende de zes jaren van de legislatuur niet meer bruikbaar zou zijn, dan bestaat de mogelijkheid per uitzondering een nieuw toestel te verkrijgen. Deze vraag dient te worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau. Het oude toestel wordt terug gegeven aan de ICT-dienst van de gemeente. De ICT-dienst haalt alle gegevens van het beschadigde toestel en stelt deze informatie ter beschikking van de mandataris.
[..]
aan, als volgt:
Aan de raadsleden, met uitzondering van de leden van het college van burgemeester en schepenen, wordt via het budget een individuele enveloppe van maximaal 600 €/legislatuur ter beschikking gesteld voor de terugbetaling van gemaakte kosten in het kader van hun mandaat om hen in staat te stellen communicatiemateriaal (laptop of tablet) aan te schaffen waarmee zij de dossiers van de bestuursorganen kunnen raadplegen in de digitale besluitvormingstoepassing, de vergaderingen kunnen voorbereiden alsook digitaal kunnen stemmen tijdens de vergaderingen. Voor telefoon-, data- en internetkosten wordt geen tussenkomst voorzien.
De terugbetaling van de kosten geschiedt onder navolgende voorwaarden:
De ICT-dienst zal geen ondersteuning verlenen wat betreft de aankoop van ICT-middelen.
Na aankoop kan er ook geen beroep worden gedaan op de ICT-dienst voor installatie van software of onderhoud op dit toestel, behoudens installatie voor programma's eigen aan het werk van mandatarissen (e-notulen en beveiliging).
Enkel voor de zaken die vermeld zijn onder “HOOFDSTUK 13 Ter beschikking gestelde diensten en cybersecurity” zal de ICT-dienst ondersteuning bieden.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.