De voorzitter opent de zitting op 27/11/2024 om 20:19.
De fractie N-VA vraagt de bespreking van een variapunt in besloten zitting. De voorzitter schorst de zitting tijdens de behandeling van dit variapunt.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 23/10/2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
23/10/2024: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 23/10/2024 goed.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn aan te passen wat betreft:
Volgende legislatuur worden er geen tablets meer voorzien voor de raadleden maar krijgen zij een toelage. Bijgevolg dient, voor de installatievergadering op 04/12/2024, het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn aangepast te worden.
Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Past hoofdstuk 40, artikel 36,§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn, zijnde:
De gemeente stelt aan de raadsleden een tablet en een applicatie voor digitaal vergaderen ter beschikking voor de duurtijd van de legislatuur. Als het toestel gedurende de zes jaren van de legislatuur niet meer bruikbaar zou zijn, dan bestaat de mogelijkheid per uitzondering een nieuw toestel te verkrijgen. Deze vraag dient te worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau. Het oude toestel wordt terug gegeven aan de ICT-dienst van de gemeente. De ICT-dienst haalt alle gegevens van het beschadigde toestel en stelt deze informatie ter beschikking van de mandataris.
[..]
aan, als volgt:
Aan de raadsleden, met uitzondering van de leden van het college van burgemeester en schepenen, wordt via het budget een individuele enveloppe van maximaal 600 €/legislatuur ter beschikking gesteld voor de terugbetaling van gemaakte kosten in het kader van hun mandaat om hen in staat te stellen communicatiemateriaal (laptop of tablet) aan te schaffen waarmee zij de dossiers van de bestuursorganen kunnen raadplegen in de digitale besluitvormingstoepassing, de vergaderingen kunnen voorbereiden alsook digitaal kunnen stemmen tijdens de vergaderingen. Voor telefoon-, data- en internetkosten wordt geen tussenkomst voorzien.
De terugbetaling van de kosten geschiedt onder navolgende voorwaarden:
De ICT-dienst zal geen ondersteuning verlenen wat betreft de aankoop van ICT-middelen.
Na aankoop kan er ook geen beroep worden gedaan op de ICT-dienst voor installatie van software of onderhoud op dit toestel, behoudens installatie voor programma's eigen aan het werk van mandatarissen (e-notulen en beveiliging).
Enkel voor de zaken die vermeld zijn onder “HOOFDSTUK 13 Ter beschikking gestelde diensten en cybersecurity” zal de ICT-dienst ondersteuning bieden.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
De burgemeester was van donderdag 24/10/2024 tot en met zaterdag 02/11/2024 verhinderd zijn ambt uit te oefenen.
Deze verhindering en de beëindiging van de periode van verhindering wordt aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd.
18/10/2024: Besluit van de burgemeester houdende aanduiding van zijn plaatsvervanger bij zijn afwezigheid van 24/10/2024 tot en met 02/11/2024.
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 62.
Overeenkomstig artikel 62 van het Decreet over het lokaal bestuur dient de gemeenteraad akte te nemen van de verhindering van de burgemeester en van de beëindiging van de periode van verhindering.
Enig artikel - Neemt er kennis van dat de burgemeester van donderdag 24/10/2024 tot en met zaterdag 02/11/2024 verhinderd was zijn ambt uit te oefenen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening 2023.
Op 19/06/2024 stelde de gemeenteraad de jaarrekening 2023 vast.
Op 09/10/2024 keurde de gouverneur deze jaarrekening 2023 goed.
De gouverneur keurde de jaarrekening 2023 goed en brengt via het Agentschap voor Binnenlands Bestuur volgende verantwoording ter kennis:
Uit het onderzoek van de jaarrekening blijkt niet dat ze onjuist en onvolledig is of dat ze geen waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand.
Fasering:
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid art. 173,§2.
Artikel 1 - Neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Antwerpen van 09/10/2024, houdende goedkeuring van de jaarrekening 2023.
Artikel 2 - Neemt kennis van de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur, Afdeling lokale financiën, van 24/10/2024, betreffende de jaarrekening 2023.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening 2023 AGBPB, die door de raad van bestuur vastgesteld werd op 19/06/2024. In toepassing van artikel 243bis van het Decreet over het lokaal bestuur is er geen gemeentelijk advies nodig, aangezien de gemeenteraad ervoor gekozen heeft om alle leden van de gemeenteraad te benoemen als lid van de raad van bestuur.
Aan de bestuurders kan pas kwijting worden gegeven na goedkeuring van de rekening door de gouverneur.
De gouverneur keurde de jaarrekening 2023 goed op 09/10/2024.
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid art. 332,§1, derde lid dat bepaalt dat het besluit van de gouverneur ter kennis dient gebracht te worden op de eerstvolgende vergadering van de raad.
Artikel 1 - Neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Antwerpen van 09/10/2024 houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2023 van het AGBPB.
Artikel 2 - Neemt kennis van het feit dat door de goedkeuring van de provinciegouverneur, er kwijting wordt verleend aan de bestuurders van het AGBPB.
De meerderheidsfracties stellen voor om dit agendapunt van de agenda af te voeren.
Enig artikel - Voert dit punt van de agenda af.
Op 25/06/2024 werd een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het afsplitsen van een lot voor een vrijstaande bebouwing en de plaatselijke wijziging van de rooilijn van de Koning Albertlaan met als projectnummer omgevingsloket OMV_2024089672 en gemeentelijk projectnummer 2024/007 V. De aanvraag voorziet het plaatselijk wijzigen van de bestaande feitelijke rooilijn. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voorafgaand aan een beslissing over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, de zogenaamde 'zaak der wegen', te beslissen over het al dan niet plaatselijk wijzigen van de feitelijke rooilijn van de gemeenteweg Koning Albertlaan.
Advies van PIDPA-Riolering van 03/09/2024:
Voorwaardelijk gunstig advies: "Het advies is gunstig. Er dient voldaan te worden aan de bovenstaande te volgen richtlijnen, voorwaarden en regelgeving."
Advies van PIDPA-Drinkwater van 03/09/2024:
Voorwaardelijk gunstig advies: "Het advies voor deze ontwikkeling is gunstig."
Advies van het Agentschap voor Natuur en Bos van 06/09/2024:
Voorwaardelijk gunstig: "Op basis van bovenstaande uiteenzetting verleent het Agentschap voor Natuur en Bos een gunstig advies mits naleving van de volgende voorwaarde(n): Het goedgekeurde boscompensatievoorstel met inbegrip van haar voorwaarde(n) op het gebied van compenserende maatregelen dient integraal deel uit te maken van de omgevingsvergunning.
Volgende voorwaarden moeten letterlijk in de vergunningsvoorwaarden van de omgevingsvergunning worden opgenomen:
Op 17/09/2024 deelde PIDPA-Riolering mee dat de offerte voor de uitbreiding op de riolering € 4.062,62 bedraagt.
Op 10/09/2024 deelde Fluvius mee dat de offerte voor de uitbreiding van de distributienetten buiten het project € 318,77 bedraagt.
De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek dat werd opgestart op 05/09/2024 en eindigde op 04/10/2024. Er werden geen opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
Enig artikel - Hecht goedkeuring aan de gedeeltelijke wijziging van de rooilijn, voor wat betreft de gemeenteweg Koning Albertlaan, zoals voorgesteld op het bijgevoegde ontwerp van rooilijnplan dd. 05/08/2024 horende bij de omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_2024089672 (gemeentelijk dossier met nummer 2024/007 V).
Op 25/06/2024 werd een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het afsplitsen van een lot voor een vrijstaande bebouwing en de plaatselijke wijziging van de rooilijn van de Koning Albertlaan met als projectnummer omgevingsloket OMV_2024089672 en gemeentelijk projectnummer 2024/007 V. De aanvraag voorziet het plaatselijk wijzigen van de bestaande feitelijke rooilijn. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om te beslissen over de zaak van de wegen, m.n. de plaatselijke wijziging van de gemeenteweg Koning Albertlaan, waarbij de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, waarbij rekening wordt gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Advies van PIDPA-Riolering van 03/09/2024:
Voorwaardelijk gunstig advies: "Het advies is gunstig. Er dient voldaan te worden aan de bovenstaande te volgen richtlijnen, voorwaarden en regelgeving."
Advies van PIDPA-Drinkwater van 03/09/2024:
Voorwaardelijk gunstig advies: "Het advies voor deze ontwikkeling is gunstig."
Advies van het Agentschap voor Natuur en Bos van 06/09/2024:
Voorwaardelijk gunstig: "Op basis van bovenstaande uiteenzetting verleent het Agentschap voor Natuur en Bos een gunstig advies mits naleving van de volgende voorwaarde(n): Het goedgekeurde boscompensatievoorstel met inbegrip van haar voorwaarde(n) op het gebied van compenserende maatregelen dient integraal deel uit te maken van de omgevingsvergunning.
Volgende voorwaarden moeten letterlijk in de vergunningsvoorwaarden van de omgevingsvergunning worden opgenomen:
Op 17/09/2024 deelde PIDPA-Riolering mee dat de offerte voor de uitbreiding op de riolering € 4.062,62 bedraagt.
Op 10/09/2024 deelde Fluvius mee dat de offerte voor de uitbreiding van de distributienetten buiten het project € 318,77 bedraagt.
De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek dat werd opgestart op 05/09/2024 en eindigde op 04/10/2024. Er werden geen opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Artikel 1 - Neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de aanleg en wijziging van een gemeenteweg.
Artikel 2 - Keurt de wijziging van de gemeenteweg gelegen Koning Albertlaan, zoals aangeduid op het rooilijnplan dd. 05/08/2024 horende bij de omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_2024089672 (gemeentelijk dossier met nummer 2024/007 V), ontvangen op 25/06/2024, ontvankelijk en volledig verklaard op 02/09/2024, goed. De vermelde plannen maken integrerend deel uit van deze beslissing.
IVAREM leidde een aantal personeelsleden op voor het opmaken van GAS-vaststellingen in het kader van openbare netheid. De gemeenteraad stelde deze GAS-vaststellers reeds aan. Sinds 08/01/2024 is de nieuwe GAS-wetgeving van kracht. Eén van de wijzigingen is dat de GAS-vaststellers niet meer op naam aangesteld moeten worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om IVAREM als gewestelijke vaststeller voor sluikstort bij brengplaatsen van huisvuil (OCT's en glasbolsites) aan te stellen, waarbij de personeelsleden, die aangeduid worden door deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Bonheiden. Deze aanstelling is dan blijvend geldig indien er interne personeelsverschuivingen zouden plaatsvinden binnen de organisatie.
Sluikstorten is al jaren een ecologisch en maatschappelijk probleem, dat veel geld kost aan de maatschappij. Op Vlaams en lokaal niveau wordt een geïntegreerd beleid gevoerd, gebaseerd op 5 pijlers: infrastructuur (o.a. vuilbakken), sensibilisering en communicatie, omgeving, participatie en handhaving.
Ook in Bonheiden wordt rond deze 5 pijlers gewerkt. Handhaving vormt het sluitstuk van dit beleid. Een versterking van de handhaving kan een belangrijke bijdrage leveren aan de netheid van de gemeente.
Enig artikel - Stelt IVAREM aan als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Bonheiden, voor de vaststelling van overtredingen bepaald in de artikelen 5.2.2, 5.2.5, 5.6.3.2, 5.6.4.1, 7.2.5 uit het gemeentelijk politiereglement.
Op 09/12/2024 vindt er een algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm vzw Berentrode.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het Extern Verzelfstandigd Agentschap moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld deze agendapunten goed te keuren.
Omdat een gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm instaat voor de uitvoering van een taak van gemeentelijk belang, stelt artikel 246 van het Decreet over het lokaal bestuur de meerderheidspositie van de gemeente in de organen van het EVA veilig, ongeacht de omvang van de participatie door derden.
Bij toepassing van vermeld artikel moet de gemeente steeds beschikken over een meerderheid van stemmen in de algemene vergadering van het EVA en draagt de gemeente steeds de meerderheid voor van de leden van de Raad van Bestuur, welke ook de omvang is van de eventuele inbreng van de verschillende partijen.
De gemeentelijke vertegenwoordigers in de algemene vergadering worden door de gemeenteraad uit zijn midden gekozen. Zij zijn verplicht te handelen overeenkomstig de instructies die de gemeenteraad hen geeft.
Op 09/12/2024 om 20.00 u. vindt er in het gemeentehuis een algemene vergadering van de vzw Berentrode plaats.
Volgende punten staan geagendeerd:
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van vzw Berentrode die op 09/12/2024 plaatsvindt en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van deze agendapunten. Deze agendapunten zijn:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Berentrode, met name Daan Versonnen, schepen van sport, het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving toe aan vzw Berentrode.
Op 12/12/2024 vindt er een algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm vzw Krankhoeve.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het Extern Verzelfstandigd Agentschap moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
Omdat een gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm instaat voor de uitvoering van een taak van gemeentelijk belang, stelt artikel 246 van het Decreet over het lokaal bestuur de meerderheidspositie van de gemeente in de organen van het EVA veilig, ongeacht de omvang van de participatie door derden.
Bij toepassing van vermeld artikel moet de gemeente steeds beschikken over een meerderheid van stemmen in de algemene vergadering van het EVA en draagt de gemeente steeds de meerderheid voor van de leden van de Raad van Bestuur, welke ook de omvang is van de eventuele inbreng van de verschillende partijen.
De gemeentelijke vertegenwoordigers in de algemene vergadering worden door de gemeenteraad uit zijn midden gekozen. Zij zijn verplicht te handelen overeenkomstig de instructies die de gemeenteraad hen geeft.
Op 12/12/2024 om 20.00 u. vindt er in de vergaderzaal van GC 't Blikveld een algemene vergadering van vzw Krankhoeve plaats.
Volgende punten staan geagendeerd:
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Visum:
Gunstig visum FA 2024/00258 van Financiele dienst van 17 november 2024
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van vzw Krankhoeve die op 12/12/2024 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van deze agendapunten.
Deze agendapunten zijn:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Krankhoeve, met name Mieke Van den Brande, schepen van cultuur, het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving toe aan vzw Krankhoeve.
Aangezien de zitting van de gemeenteraad van 27/11/2024, naar alle waarschijnlijkheid, de laatste vergadering van deze raad is tijdens huidige legislatuur, is het wenselijk dat de notulen ervan tijdens de vergadering worden opgemaakt en ondertekend door de meerderheid van de raadsleden en de algemeen directeur.
27/11/2024: Laatste vergadering van de gemeenteraad in zijn huidige samenstelling en waarvan de notulen tijdens dezelfde zitting ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van heden goed.
De algemeen directeur Ethel Van den Wijngaert |
|
Voorzitter van de gemeenteraad Julie De Clerck |
Raadsleden |
||
Frans Uytterhoeven |
Jan Fonderie |
Yves Goovaerts |
Guido Vaganée |
Lode Van Looy |
Mieke Van den Brande |
Eddy Michiels |
Barbara Maes |
Annick Van den Broeck |
Wim Van der Donckt |
Hilde Smets |
Daan Versonnen |
Bart Vanmarcke |
Rudi Withaegels |
Geert Teughels |
Pascal Vercammen |
Karl Theerens |
Marcel Claes |
Julie De Clerck |
Sofie Crauwels |
Hilde De Ruysscher |
Lola Vanderweyen |
Veerle Stephani |
De voorzitter sluit de zitting op 27/11/2024 om 21:40.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad