Terug
Gepubliceerd op 05/12/2024

Notulen  Gemeenteraad

wo 27/11/2024 - 20:30 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden
Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Hilde De Ruysscher, gemeenteraadslid

De voorzitter opent de zitting op 27/11/2024 om 20:19.

De fractie N-VA vraagt de bespreking van een variapunt in besloten zitting. De voorzitter schorst de zitting tijdens de behandeling van dit variapunt. 

  • Openbaar

    • Gemeenteraad - Notulen vergadering 23/10/2024: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde De Ruysscher, gemeenteraadslid

      De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 23/10/2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Voorgeschiedenis

      23/10/2024: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.

      Feiten en context
      • De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      • Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering.  Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
      • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 50, vijfde lid, 277 en 278,§1.
      • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, inzonderheid Hoofdstuk 7.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 23/10/2024 goed.

    • Gemeenteraad - Huishoudelijk reglement: Aanpassing

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde De Ruysscher, gemeenteraadslid

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn aan te passen wat betreft:

      • Een terugbetaling van gemaakte kosten voor mandatarissen om hen in staat te stellen communicatiemateriaal (laptop of tablet) aan te schaffen waarmee zij de dossiers van de bestuursorganen kunnen raadplegen in de digitale besluitvormingstoepassing, de vergaderingen kunnen voorbereiden alsook digitaal kunnen stemmen tijdens de vergaderingen.
      Voorgeschiedenis
      • 27/03/2019: De gemeenteraad stelt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vast.
      • 27/03/2019: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn vast.
      • 26/06/2019: De gemeenteraad wijzigt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad (betreffende het vraagrecht).
      • 26/06/2019: De raad voor maatschappelijk welzijn wijzigt het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • 23/10/2019: De gemeenteraad wijzigt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad (betreffende de gemeenteraadscommissies).
      • 28/04/2021: De gemeenteraad wijzigt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.
      • 25/05/2022: De gemeenteraad wijzigt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.
      Feiten en context

      Volgende legislatuur worden er geen tablets meer voorzien voor de raadleden maar krijgen zij een toelage. Bijgevolg dient, voor de installatievergadering op 04/12/2024, het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn aangepast te worden.

      Juridische grond

      Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Past hoofdstuk 40, artikel 36,§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn, zijnde:

      De gemeente stelt aan de raadsleden een tablet en een applicatie voor digitaal vergaderen ter beschikking voor de duurtijd van de legislatuur. Als het toestel gedurende de zes jaren van de legislatuur niet meer bruikbaar zou zijn, dan bestaat de mogelijkheid per uitzondering een nieuw toestel te verkrijgen. Deze vraag dient te worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau. Het oude toestel wordt terug gegeven aan de ICT-dienst van de gemeente. De ICT-dienst haalt alle gegevens van het beschadigde toestel en stelt deze informatie ter beschikking van de mandataris.
      [..]

      aan, als volgt:

      Aan de raadsleden, met uitzondering van de leden van het college van burgemeester en schepenen, wordt via het budget een individuele enveloppe van maximaal 600 €/legislatuur ter beschikking gesteld voor de terugbetaling van gemaakte kosten in het kader van hun mandaat om hen in staat te stellen communicatiemateriaal (laptop of tablet) aan te schaffen waarmee zij de dossiers van de bestuursorganen kunnen raadplegen in de digitale besluitvormingstoepassing, de vergaderingen kunnen voorbereiden alsook digitaal kunnen stemmen tijdens de vergaderingen. Voor telefoon-, data- en internetkosten wordt geen tussenkomst voorzien. 

      De terugbetaling van de kosten geschiedt onder navolgende voorwaarden:  

        • de terugbetaling gebeurt op voorlegging van de nodige bewijsstukken zoals origineel factuur en binnen de perken van het hiertoe voorziene begrotingskrediet;  
        • de enveloppe voor terugbetaling van gemaakte kosten wordt herleid in functie van de duur van het mandaat (bv. helft legislatuur = € 300);  
        • bij ieder verzoek tot terugbetaling van gemaakte kosten verklaart elke mandataris op eer dat hij of zij geen terugbetaling geniet van andere instellingen voor dezelfde uitgave. 

      De ICT-dienst zal geen ondersteuning verlenen wat betreft de aankoop van ICT-middelen.

      Na aankoop kan er ook geen beroep worden gedaan op de ICT-dienst voor installatie van software of onderhoud op dit toestel, behoudens installatie voor programma's eigen aan het werk van mandatarissen (e-notulen en beveiliging).

      Enkel voor de zaken die vermeld zijn onder “HOOFDSTUK 13 Ter beschikking gestelde diensten en cybersecurity” zal de ICT-dienst ondersteuning bieden. 

      Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.

    • Mandatarissen - Verhindering burgemeester: Kennisneming

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde De Ruysscher, gemeenteraadslid

      De burgemeester was van donderdag 24/10/2024 tot en met zaterdag 02/11/2024 verhinderd zijn ambt uit te oefenen.

      Deze verhindering en de beëindiging van de periode van verhindering wordt aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd.

      Voorgeschiedenis

      18/10/2024: Besluit van de burgemeester houdende aanduiding van zijn plaatsvervanger bij zijn afwezigheid van 24/10/2024 tot en met 02/11/2024.

      Feiten en context
      • Zelfs bij een tijdelijke afwezigheid moet de burgemeester worden vervangen omdat de continuïteit van zijn ambt steeds moet verzekerd zijn.
      • Tijdens volgende periode van de verhindering werd de burgemeester van rechtswege vervangen: van donderdag 24/10/2024 tot en met zaterdag 02/11/2024 door Mieke Van den Brande, eerste schepen.
      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 62.

      Argumentatie

      Overeenkomstig artikel 62 van het Decreet over het lokaal bestuur dient de gemeenteraad akte te nemen van de verhindering van de burgemeester en van de beëindiging van de periode van verhindering.

      Besluit

      Enig artikel - Neemt er kennis van dat de burgemeester van donderdag 24/10/2024 tot en met zaterdag 02/11/2024 verhinderd was zijn ambt uit te oefenen.

    • Financiën - Goedkeuring rekening 2023 door gouverneur: Kennisneming

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde De Ruysscher, gemeenteraadslid

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening 2023.

      Op 19/06/2024 stelde de gemeenteraad de jaarrekening 2023 vast.

      Op 09/10/2024 keurde de gouverneur deze jaarrekening 2023 goed.

      Voorgeschiedenis
      • 19/06/2024: Besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling jaarrekening dienstjaar 2023.
      • 28/06/2024: Digitale rapportering van het dossier aan de toezichthoudende overheid.
      • 24/10/2024: Brief van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling Lokale Financiën met als bijlage een afschrift van het besluit van de gouverneur en de technische bemerkingen en aanbevelingen bij de jaarrekening 2023.
      • 24/10/2024: Mail van het loket van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling Lokale Financiën met vermelding dat de jaarrekening 2023 door de gouverneur werd goedgekeurd en met vaststellingen en aanbevelingen van technische aard.
      Feiten en context

      De gouverneur keurde de jaarrekening 2023 goed en brengt via het Agentschap voor Binnenlands Bestuur volgende verantwoording ter kennis:

      Uit het onderzoek van de jaarrekening blijkt niet dat ze onjuist en onvolledig is of dat ze geen waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand.

      Fasering:

      • 19/06/2024: Besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling jaarrekening dienstjaar 2023.
      • 27/06/2024: Ontvangst jaarrekening door de gouverneur.
      • 28/06/2024: Digitale rapportering van het dossier aan de toezichthoudende overheid.
      • 09/10/2024: Goedkeuring jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 door de gouverneur.
      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid art. 173,§2.

      Besluit

      Artikel 1 - Neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Antwerpen van 09/10/2024, houdende goedkeuring van de jaarrekening 2023.

      Artikel 2 - Neemt kennis van de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur, Afdeling lokale financiën, van 24/10/2024, betreffende de jaarrekening 2023.

    • Financiën - Goedkeuring jaarrekening 2023 AGBPB door gouverneur: Kennisneming

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde De Ruysscher, gemeenteraadslid

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening 2023 AGBPB, die door de raad van bestuur vastgesteld werd op 19/06/2024. In toepassing van artikel 243bis van het Decreet over het lokaal bestuur is er geen gemeentelijk advies nodig, aangezien de gemeenteraad ervoor gekozen heeft om alle leden van de gemeenteraad te benoemen als lid van de raad van bestuur.

      Aan de bestuurders kan pas kwijting worden gegeven na goedkeuring van de rekening door de gouverneur.

      De gouverneur keurde de jaarrekening 2023 goed op 09/10/2024.

      Voorgeschiedenis
      • 27/06/2024: Toezending door het autonoom gemeentebedrijf van het dossier aan de gouverneur.
      • 28/06/2024: Digitale rapportering.
      • 24/10/2024: Mail van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale Financiën, dat de jaarrekening 2023 van het AGBPB door de gouverneur werd goedgekeurd.
      Feiten en context
      • De gouverneur keurde de jaarrekening 2023 van het AGBPB goed en brengt via het Agentschap voor Binnenlands Bestuur volgende verantwoording ter kennis: Uit het onderzoek van de jaarrekening blijkt niet dat ze onjuist of onvolledig is of dat ze geen waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand.
      • Fasering:
        • 28/06/2024: Digitale rapportering jaarrekening 2023 van het AGBPB en melding van deze publicatie op de gemeentelijke webtoepassing.
        • 09/10/2024: Goedkeuring jaarrekening 2023 van het AGBPB door de gouverneur.
      Juridische grond

       Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid art. 332,§1, derde lid dat bepaalt dat het besluit van de gouverneur ter kennis dient gebracht te worden op de eerstvolgende vergadering van de raad.

      Besluit

      Artikel 1 - Neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Antwerpen van 09/10/2024 houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2023 van het AGBPB.

      Artikel 2 - Neemt kennis van het feit dat door de goedkeuring van de provinciegouverneur, er kwijting wordt verleend aan de bestuurders van het AGBPB.

    • AFGEVOERD - Openbaar domein/Omgeving - Rooilijnplan Befferdreef: Voorlopige vaststelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde De Ruysscher, gemeenteraadslid

      De meerderheidsfracties stellen voor om dit agendapunt van de agenda af te voeren.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Voert dit punt van de agenda af.

    • Openbaar domein/Omgeving - Gedeeltelijke wijziging rooilijn Koning Albertlaan i.h.k.v. omgevingsproject OMV_2024089672 'het afsplitsen van een lot voor een vrijstaande bebouwing' (2024/007 V): Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde De Ruysscher, gemeenteraadslid

      Op 25/06/2024 werd een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het afsplitsen van een lot voor een vrijstaande bebouwing en de plaatselijke wijziging van de rooilijn van de Koning Albertlaan met als projectnummer omgevingsloket OMV_2024089672 en gemeentelijk projectnummer 2024/007 V. De aanvraag voorziet het plaatselijk wijzigen van de bestaande feitelijke rooilijn. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voorafgaand aan een beslissing over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, de zogenaamde 'zaak der wegen', te beslissen over het al dan niet plaatselijk wijzigen van de feitelijke rooilijn van de gemeenteweg Koning Albertlaan.

      Voorgeschiedenis
      • 25/06/2024: Indiening aanvraag (PIV1) via beveiligde zending.
      • 05/08/2024: Indiening gewijzigde projectinhoud (PIV2) via beveiligde zending.
      • 02/09/2024: Aanvaarden van de gewijzigde projectinhoud (PIV2).
      • 02/09/2024: Beslissing van de gemeentelijke omgevingsambtenaar tot volledigheid en ontvankelijkheid van de aanvraag.
      • 02/06/2024: Aanvragen van de noodzakelijke adviezen aan Fluvius, PIDPA-Riolering, PIDPA-Drinkwater, Agentschap voor Natuur en Bos.
      • 05/09/2024: Start openbaar onderzoek.
      • 04/10/2024: Einde openbaar onderzoek.
      • 14/02/2025: Uiterste beslissingsdatum.
      Feiten en context
      • Op 25/06/2024 werd een aanvraag ingediend voor het afsplitsen van een lot voor een vrijstaande bebouwing en de plaatselijke wijziging van de rooilijn van de Koning Albertlaan.
      • Het projectgebied betreft een terrein bebouwd met een eengezinswoning en een bijgebouw tegen de achterste perceelsgrens. Het linkse gedeelte van het perceel is bebost.  
      • De aanvraag voorziet het afsplitsen van een lot voor het oprichten van een vrijstaande eengezinswoning. Het nieuwe perceel is vooraan 25 m breed, achteraan 15 m breed en 44,3 m diep. Op het nieuw gevormde lot wordt een bouwstrook met een breedte van 16,8 m vooraan en 13,1 m achteraan en een diepte van 17 m op 9 m uit de voorste perceelsgrens en op 3 m uit de zijdelingse perceelsgrenzen ingeplant. 
      • Aan dit omgevingsproject is het plaatselijk wijzigen van de bestaande rooilijn van de gemeenteweg Koning Albertlaan verbonden. Het betreft een feitelijk rooilijn van de gemeenteweg. Als gevolg van deze plaatselijke wijziging van rooilijn zullen delen van het perceel gelegen Koning Albertlaan 9 te 2820 Bonheiden, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie C nrs. 202/g in het openbaar domein van de gemeenteweg opgenomen worden. 
      • De bestaande inrichting van de voorliggende weg blijft daarbij ongewijzigd. 
      • Het betreft een aanvraag waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is als vergunningverlenende overheid.
      Advies

      Advies van PIDPA-Riolering van 03/09/2024:

      Voorwaardelijk gunstig advies: "Het advies is gunstig. Er dient voldaan te worden aan de bovenstaande te volgen richtlijnen, voorwaarden en regelgeving."

      Advies van PIDPA-Drinkwater van 03/09/2024:

      Voorwaardelijk gunstig advies: "Het advies voor deze ontwikkeling is gunstig."

      Advies van het Agentschap voor Natuur en Bos van 06/09/2024:

      Voorwaardelijk gunstig: "Op basis van bovenstaande uiteenzetting verleent het Agentschap voor Natuur en Bos een gunstig advies mits naleving van de volgende voorwaarde(n): Het goedgekeurde boscompensatievoorstel met inbegrip van haar voorwaarde(n) op het gebied van compenserende maatregelen dient integraal deel uit te maken van de omgevingsvergunning.

      Volgende voorwaarden moeten letterlijk in de vergunningsvoorwaarden van de omgevingsvergunning worden opgenomen:

      • De vergunning wordt verleend op grond van artikel 90bis, §5, derde lid, van het Bosdecreet en onder de voorwaarden zoals opgenomen in het hierbij gevoegde compensatieformulier met kenmerk: 24-213474.
      • De te ontbossen oppervlakte bedraagt 880 m². Deze oppervlakte valt niet meer onder het toepassingsgebied van het Bosdecreet."

      Op 17/09/2024 deelde PIDPA-Riolering mee dat de offerte voor de uitbreiding op de riolering € 4.062,62 bedraagt.

      Op 10/09/2024 deelde Fluvius mee dat de offerte voor de uitbreiding van de distributienetten buiten het project € 318,77 bedraagt.

      Openbaar onderzoek

      De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek dat werd opgestart op 05/09/2024 en eindigde op 04/10/2024. Er werden geen opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 2. 
      • Het Koninklijk besluit van 28/12/1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen. 
      • Het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, inzonderheid artikel 15,§1, eerste lid, artikel 17,§4, artikel 23, artikel 30, artikel 31, artikel 32, artikel 65 en artikel 75. 
      • Het Besluit van de Vlaamse regering van 27/11/2015 tot uitvoering van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, inzonderheid artikel 13, tweede lid (procedure), Titel 3, Hoofdstuk 5 (openbaar onderzoek) en artikel 47 (zaak van de wegen). 
      • Het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, inzonderheid artikel 3, artikel 4, artikel 8, artikel 10 en artikel 12. 
      • De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, inzonderheid op artikel 4.2.1. (vergunningsplichtige handelingen), artikel 4.3.5. (voldoende uitgeruste wegenis), artikel 4.4.7. (handelingen van algemeen belang) en artikel 4.4.7/1.
      Argumentatie
      • Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad (artikel 8 van het gemeentewegendecreet). De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond. De gemeentelijke rooilijnplannen komen tot stand op de wijze, vermeld in afdeling 2. De procedure voor het tot stand komen van gemeentelijke rooilijnplannen is ook van toepassing op het wijzigen ervan. De opheffing van een gemeenteweg gebeurt door een besluit tot opheffing van de rooilijn, in voorkomend geval met inbegrip van het daartoe vastgestelde rooilijnplan, op de wijze, vermeld in afdeling 3 (artikel 11 van het gemeentewegendecreet). 
      • In afwijking van artikel 11 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat (artikel 12,§2 eerste lid van het gemeentewegendecreet). 
      • Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning (artikel 12,§2 tweede lid van het gemeentewegendecreet). 
      • De mogelijkheid, vermeld in het vorige punt geldt, niet als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeenteweg die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd is, of op een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen. In dat geval gelden de procedureregels voor het opstellen van een ruimtelijk uitvoeringsplan (artikel 12,§2 derde lid van het gemeentewegendecreet). 
      • Met betrekking tot de in voormeld omgevingsproject voorgestelde aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van gemeentewegen (zaak van de wegen) werden volgende documenten bij het aanvraagdossier gevoegd: 
        • Een ontwerp van het gemeentelijk rooilijnplan 'Rooilijn- en innemingsplan' dd. 05/08/2024, met de actuele en toekomstige rooilijn van de betrokken gemeenteweg alsook de op te heffen rooilijn of het desbetreffende deel daarvan, de kadastrale vermelding van de sectie, de nummers en de oppervlakte van de getroffen dan wel aanpalende kadastrale percelen en onroerende goederen en de naam van de eigenaars van de getroffen en aanpalende kadastrale percelen en onroerende goederen volgens kadastrale gegevens of andere gegevens die voor het gemeentebestuur beschikbaar zijn; 
        • Een berekening van de eventuele waardevermindering en -vermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging van een gemeenteweg, overeenkomstig artikel 28. 
      • De aanvraag is volgens het gewestplan Mechelen, zoals vastgesteld bij koninklijk besluit van 05/08/1976, gelegen in woongebied. In deze zone gelden de stedenbouwkundige voorschriften van artikel 5 1.0 Woongebieden van het Koninklijk besluit van 28/12/1972, betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen. De voorgestelde plaatselijke wijziging en opheffing van gemeentewegen past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. 
      • Het bij de aanvraag gevoegde ontwerp van rooilijnplan en de bijhorende berekening van de eventuele waardevermindering en -vermeerdering voldoen aan de vereisten vermeld in artikel 12,§2, eerste lid, artikel 16,§2 en §3 en artikel 20,§2 en §3 van het Decreet houdende de gemeentewegen. 
      • De voorgestelde plaatselijke wijziging van de gemeenteweg heeft betrekking op een feitelijke rooilijn, maar heeft geen betrekking op gemeentewegen die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd zijn, noch op een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen. 
      • Bijgevolg is er voldaan aan de bepalingen van artikel 12,§2 van het gemeentewegendecreet en kan de gemeenteraad volgens het tweede lid een beslissing nemen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, de zogenaamde 'zaak van de wegen', voor zover de gemeenteraad eerst over het al dan niet wijzigen en opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan.
      Financiële gevolgen

      Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Hecht goedkeuring aan de gedeeltelijke wijziging van de rooilijn, voor wat betreft de gemeenteweg Koning Albertlaan, zoals voorgesteld op het bijgevoegde ontwerp van rooilijnplan dd. 05/08/2024 horende bij de omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_2024089672 (gemeentelijk dossier met nummer 2024/007 V).

    • Openbaar domein/Omgeving - Aanleg en wijziging van gemeenteweg i.h.k.v. omgevingsproject OMV_2024089672 'het afsplitsen van een lot voor een vrijstaande bebouwing' (2024/007 V): Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde De Ruysscher, gemeenteraadslid

      Op 25/06/2024 werd een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het afsplitsen van een lot voor een vrijstaande bebouwing en de plaatselijke wijziging van de rooilijn van de Koning Albertlaan met als projectnummer omgevingsloket OMV_2024089672 en gemeentelijk projectnummer 2024/007 V. De aanvraag voorziet het plaatselijk wijzigen van de bestaande feitelijke rooilijn. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om te beslissen over de zaak van de wegen, m.n. de plaatselijke wijziging van de gemeenteweg Koning Albertlaan, waarbij de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, waarbij rekening wordt gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

      Voorgeschiedenis
      • 25/06/2024: Indiening aanvraag (PIV1) via beveiligde zending.
      • 05/08/2024: Indiening gewijzigde projectinhoud (PIV2) via beveiligde zending.
      • 02/09/2024: Aanvaarden van de gewijzigde projectinhoud (PIV2).
      • 02/09/2024: Beslissing van de gemeentelijke omgevingsambtenaar tot volledigheid en ontvankelijkheid van de aanvraag.
      • 02/06/2024: Aanvragen van de noodzakelijke adviezen aan Fluvius, PIDPA-Riolering, PIDPA-Drinkwater, Agentschap voor Natuur en Bos.
      • 05/09/2024: Start openbaar onderzoek.
      • 04/10/2024: Einde openbaar onderzoek.
      • 14/02/2025: Uiterste beslissingsdatum.
      Feiten en context
      • Op 25/06/2024 werd een aanvraag ingediend voor het afsplitsen van een lot voor een vrijstaande bebouwing en de plaatselijke wijziging van de rooilijn van de Koning Albertlaan.
      • De aanvraag werd op 02/09/2024 volledig en ontvankelijk verklaard door de vergunningverlenende overheid.
      • De omgevingsvergunningsaanvraag draagt als kenmerk OMV_2024089672 en is geregistreerd onder het gemeentelijk nummer 2024/007 V. De uiterste datum voor de vergunningverlenende overheid om een beslissing te nemen over de aanvraag is 14/02/2025. 
      • Het projectgebied betreft een terrein bebouwd met een eengezinswoning en een bijgebouw tegen de achterste perceelsgrens. Het linkse gedeelte van het perceel is bebost.  
      • De aanvraag voorziet het afsplitsen van een lot voor het oprichten van een vrijstaande eengezinswoning. Het nieuwe perceel is vooraan 25 m breed, achteraan 15 m breed en 44,3 m diep. Op het nieuw gevormde lot wordt een bouwstrook met een breedte van 16,8 m vooraan en 13,1 m achteraan en een diepte van 17 m op 9 m uit de voorste perceelsgrens en op 3 m uit de zijdelingse perceelsgrenzen ingeplant. 
      • Aan dit omgevingsproject is het plaatselijk wijzigen van de bestaande rooilijn van de gemeenteweg Koning Albertlaan verbonden. Het betreft een feitelijk rooilijn van de gemeenteweg. Als gevolg van deze plaatselijke wijziging van rooilijn zullen delen van het perceel gelegen Koning Albertlaan 9 te 2820 Bonheiden, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie C nrs. 202/g in het openbaar domein van de gemeenteweg opgenomen worden. 
      • De bestaande inrichting van de voorliggende weg blijft daarbij ongewijzigd. 
      • Het betreft een aanvraag waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is als vergunningverlenende overheid.
      Advies

      Advies van PIDPA-Riolering van 03/09/2024:

      Voorwaardelijk gunstig advies: "Het advies is gunstig. Er dient voldaan te worden aan de bovenstaande te volgen richtlijnen, voorwaarden en regelgeving."

      Advies van PIDPA-Drinkwater van 03/09/2024:

      Voorwaardelijk gunstig advies: "Het advies voor deze ontwikkeling is gunstig."

      Advies van het Agentschap voor Natuur en Bos van 06/09/2024:

      Voorwaardelijk gunstig: "Op basis van bovenstaande uiteenzetting verleent het Agentschap voor Natuur en Bos een gunstig advies mits naleving van de volgende voorwaarde(n): Het goedgekeurde boscompensatievoorstel met inbegrip van haar voorwaarde(n) op het gebied van compenserende maatregelen dient integraal deel uit te maken van de omgevingsvergunning.

      Volgende voorwaarden moeten letterlijk in de vergunningsvoorwaarden van de omgevingsvergunning worden opgenomen:

      • De vergunning wordt verleend op grond van artikel 90bis, §5, derde lid, van het Bosdecreet en onder de voorwaarden, zoals opgenomen in het hierbij gevoegde compensatieformulier met kenmerk: 24-213474.
      • De te ontbossen oppervlakte bedraagt 880 m². Deze oppervlakte valt niet meer onder het toepassingsgebied van het Bosdecreet."

      Op 17/09/2024 deelde PIDPA-Riolering mee dat de offerte voor de uitbreiding op de riolering € 4.062,62 bedraagt.

      Op 10/09/2024 deelde Fluvius mee dat de offerte voor de uitbreiding van de distributienetten buiten het project € 318,77 bedraagt.

      Openbaar onderzoek

      De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek dat werd opgestart op 05/09/2024 en eindigde op 04/10/2024. Er werden geen opmerkingen of bezwaren ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 2. 
      • Het Koninklijk besluit van 28/12/1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen. 
      • Het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, inzonderheid artikel 15,§1, eerste lid, artikel 17,§4, artikel 23, artikel 30, artikel 31, artikel 32, artikel 65 en artikel 75. 
      • Het Besluit van de Vlaamse regering van 27/11/2015 tot uitvoering van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning, inzonderheid artikel 13, tweede lid (procedure), Titel 3, Hoofdstuk 5 (openbaar onderzoek) en artikel 47 (zaak van de wegen). 
      • Het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, inzonderheid artikel 3, artikel 4, artikel 8, artikel 10 en artikel 12. 
      • De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, inzonderheid op artikel 4.2.1. (vergunningsplichtige handelingen), artikel 4.3.5. (voldoende uitgeruste wegenis), artikel 4.4.7. (handelingen van algemeen belang) en artikel 4.4.7/1.
      Argumentatie
      • Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad (artikel 8 van het gemeentewegendecreet). De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond. De gemeentelijke rooilijnplannen komen tot stand op de wijze, vermeld in afdeling 2. De procedure voor het tot stand komen van gemeentelijke rooilijnplannen is ook van toepassing op het wijzigen ervan. De opheffing van een gemeenteweg gebeurt door een besluit tot opheffing van de rooilijn, in voorkomend geval met inbegrip van het daartoe vastgestelde rooilijnplan, op de wijze, vermeld in afdeling 3 (artikel 11 van het gemeentewegendecreet). 
      • In afwijking van artikel 11 van het gemeentewegendecreet kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat (artikel 12,§2 eerste lid van het gemeentewegendecreet). 
      • Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning (artikel 12,§2 tweede lid van het gemeentewegendecreet). 
      • De mogelijkheid, vermeld in het vorige punt, geldt niet als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeenteweg die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd is, of op een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen. In dat geval gelden de procedureregels voor het opstellen van een ruimtelijk uitvoeringsplan (artikel 12,§2 derde lid van het gemeentewegendecreet). 
      • Het omgevingsvergunningendecreet stelt in artikel 31,§1 tweede lid dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt. 
      • Elke beslissing dienaangaande dient erop gericht te zijn om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om die doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op (1) de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau, en (2) de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak (artikel 3 van het gemeentewegendecreet). 
      • Daarnaast dient bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening te worden gehouden met de volgende principes: (1) wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang, (2) een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd, (3) de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen, (4) wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief, en (5) bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Hierbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen (artikel 4 van het gemeentewegendecreet). 
      • Met betrekking tot de in voormeld omgevingsproject voorgestelde aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van gemeentewegen (zaak van de wegen) werden volgende documenten bij het aanvraagdossier gevoegd: 
        • Verduidelijkende addenda, plannen en foto's conform het overzichtsdiagram en normenboek (verantwoordingsnota, legende, inplantingsplannen, terreinprofielen); 
        • Een ontwerp van het gemeentelijk rooilijnplan 'Rooilijn- en innemingsplan' dd. 05/08/2024, met de actuele en toekomstige rooilijn van de betrokken gemeenteweg alsook de op te heffen rooilijn of het desbetreffende deel daarvan, de kadastrale vermelding van de sectie, de nummers en de oppervlakte van de getroffen dan wel aanpalende kadastrale percelen en onroerende goederen en de naam van de eigenaars van de getroffen en aanpalende kadastrale percelen en onroerende goederen volgens kadastrale gegevens of andere gegevens die voor het gemeentebestuur beschikbaar zijn; 
        • Een berekening van de eventuele waardevermindering en -vermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging van een gemeenteweg, overeenkomstig artikel 28. 
      • De aanvraag is volgens het gewestplan Mechelen, zoals vastgesteld bij koninklijk besluit van 05/08/1976, gelegen in woongebied. In deze zone gelden de stedenbouwkundige voorschriften van artikel 5 1.0 Woongebieden van het Koninklijk besluit van 28/12/1972, betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen. De voorgestelde plaatselijke wijziging en opheffing van gemeentewegen past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden in die zin, dat zowel de woongebouwen als de aanleg van het terrein eigen zijn aan de woongebieden en in functie staan van het voorzien van mogelijkheden, opdat de gezinnen hun sociaal-culturele en economische activiteiten kunnen ontplooien in een gunstig woonmilieu, met een evenwicht tussen woonst, productie, diensten, recreatie en natuur. 
      • Het bij de aanvraag gevoegde ontwerp van rooilijnplan en de bijhorende berekening van de eventuele waardevermindering en -vermeerdering voldoen aan de vereisten vermeld in artikel 12,§2, eerste lid, artikel 16,§2 en §3 en artikel 20,§2 en §3 van het Decreet houdende de gemeentewegen. 
      • De voorgestelde plaatselijke wijziging van de gemeenteweg heeft betrekking op een feitelijke rooilijn, maar heeft geen betrekking op gemeentewegen, die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd zijn, noch op een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen. 
      • In de zitting van 27/11/2024 wordt door de gemeenteraad een beslissing genomen over het agendapunt 'Openbaar domein/Omgeving - Gedeeltelijke wijziging rooilijn Koning Albertlaan in het kader van omgevingsproject OMV_2024089672 'het afsplitsen van een lot voor een vrijstaande bebouwing' (2024/007 V)'. Bijgevolg is er voldaan aan de bepalingen van artikel 12,§2 van het gemeentewegendecreet en kan de gemeenteraad een beslissing nemen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het Decreet van 25/04/2014, betreffende de omgevingsvergunning, de zogenaamde 'zaak van de wegen'. Hierbij spreekt de gemeenteraad zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, waarbij rekening wordt gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen. 
      • De beoogde wijzigingen inzake de breedte van de gemeenteweg aan de voorzijde van het projectgebied vinden hun oorsprong in de opportuniteit die ontstaat door het verkavelen van het perceel, waarbij lasten kunnen opgelegd worden, zoals o.a. gratis grondafstand. Het is aangewezen de strook op te nemen in het openbaar domein en het als onverharde berm te gebruiken voor o.a. het plaatsen van nutsvoorzieningen. 
      • Gezien deze wijziging, dient rekening te worden gehouden met de minwaardevergoeding/meerwaardevergoeding (artikel 28 gemeentewegendecreet): “De aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg geeft aanleiding tot een waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden waarop de gemeenteweg gesitueerd is. De vergoeding voor waardevermindering is verschuldigd door de gemeente aan de eigenaar van de grond in kwestie. De vergoeding voor waardevermeerdering is verschuldigd door de eigenaar van de betrokken grond en komt ten goede aan de gemeente.” Het algemeen uitgangspunt bij het Decreet houdende de gemeentewegen is dat een meerwaarde betaald moet worden bij verplaatsingen of opheffingen van gemeentewegen. Hierbij wordt onder meer rekening gehouden met: 
        • Het verschil in venale waarde; 
        • Het algemeen belang; 
        • Een gelijke behandeling; 
        • ‘Verevening’ bij gelijktijdige waardevermeerderingen en -verminderingen op een terrein. 
      • Bij het bepalen van de meerwaardevergoeding zal de gemeente ook rekening kunnen houden met specifieke situaties, waarbij de overheid in het verleden bepaalde beslissingen heeft genomen, zoals het afleveren van bouw- of verkavelingsvergunningen, of de aanleg van wegen, kanalen of spoorwegen, waarbij de buurtwegen de facto verdwenen zijn. 
      • Uit het schattingsverslag op 05/08/2024, dat opgemaakt werd door dhr. Jeroen Verhaegen, landmeter-expert, blijkt dat de vergoeding voor waardevermindering, die verschuldigd is door de gemeente aan de eigenaar van de grond in kwestie, wordt geschat op nul euro (€ 0). 
      • Op basis van de elementen in het aanvraagdossier en voorgaande motiveringen is het mogelijk dat de gemeenteraad zich, op basis van artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet, gunstig uitspreekt over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over opname in het openbaar domein.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de aanleg en wijziging van een gemeenteweg.

      Artikel 2 - Keurt de wijziging van de gemeenteweg gelegen Koning Albertlaan, zoals aangeduid op het rooilijnplan dd. 05/08/2024 horende bij de omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_2024089672 (gemeentelijk dossier met nummer 2024/007 V), ontvangen op 25/06/2024, ontvankelijk en volledig verklaard op 02/09/2024, goed. De vermelde plannen maken integrerend deel uit van deze beslissing.

    • Leefmilieu - GAS-vaststellers openbare netheid IVAREM: Aanstelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde De Ruysscher, gemeenteraadslid

      IVAREM leidde een aantal personeelsleden op voor het opmaken van GAS-vaststellingen in het kader van openbare netheid. De gemeenteraad stelde deze GAS-vaststellers reeds aan. Sinds 08/01/2024 is de nieuwe GAS-wetgeving van kracht. Eén van de wijzigingen is dat de GAS-vaststellers niet meer op naam aangesteld moeten worden.

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om IVAREM als gewestelijke vaststeller voor sluikstort bij brengplaatsen van huisvuil (OCT's en glasbolsites) aan te stellen, waarbij de personeelsleden, die aangeduid worden door deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Bonheiden. Deze aanstelling is dan blijvend geldig indien er interne personeelsverschuivingen zouden plaatsvinden binnen de organisatie.

      Voorgeschiedenis
      • 01/02/2023: Startoverleg tussen IVAREM, milieudienst, technische uitvoeringsdienst en politie over de mogelijkheden van IVAREM om GAS-vaststellingen te doen rond sluikstort bij brengplaatsen van huisvuil (OCT's en glasbolsites).
      • 13/02/2023: Mail van IVAREM met de vraag om 2 GAS-vaststellers van IVAREM aan te stellen door de gemeente Bonheiden.
      • 07/10/2024: Mail van Yamina Van der Zande, reeds GAS-vaststeller voor IVAREM voor de gemeente Bonheiden, met de vraag voor aanstelling van een extra GAS-vaststeller. Sinds de wijziging in de GAS-wet dit jaar is de vermelding van de namen niet meer verplicht, waardoor één goedkeuring door de gemeenteraad volstaat om IVAREM als entiteit aan te wijzen.
      Feiten en context
      • Lokale besturen kunnen een beroep doen op GAS-vaststellers van IVAREM ter ondersteuning van handhavingsacties in het kader van openbare netheid.
      • Er wordt focus gelegd op sluikstort van huisvuil aan de brengplaatsen van huisvuil zoals ondergrondse containers (OCT's) en de glasbolsites, maar in de toekomst kan er ook handhaving gebeuren op andere overtredingen in het kader van de netheid.
      • In overleg met de lokale besturen kan er een aanpak op maat afgesproken worden. Er vond reeds een eerste overleg plaats tussen IVAREM, milieudienst, politie en technische uitvoeringsdienst, maar ook bij de verdere uitrol van het project is een goede onderlinge communicatie en afsprakenkader belangrijk.
      • De GAS-vaststellers moeten voldoen aan de vereisten zoals bepaald in het Koninklijk Besluit van 21/12/2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie. Dit zijn enerzijds aanwerving- of aanstellingsvoorwaarden en anderzijds het slagen voor een verplichte opleiding. Deze personen die aangesteld worden als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties, mogen enkel optreden binnen hun welomschreven bevoegdheid.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur.
      • Het gemeentelijk politiereglement vastgesteld voor de gemeenteraad op 30/06/2021, en meer bepaald de volgende artikelen: artikel 1.2.4 en alle artikelen uit hoofdstuk 5.
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17/02/2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringenlopen en afvalstoffen (VLAREMA), en meer bepaald art 4.6.1, 4.6.2 (verbod op sluikstorten en zwerfvuil) en 1.2.1 §2 (definities).
      • De Wet van 24/06/2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en meer bepaald artikel 21.§1.2°.
      • Het Koninklijk Besluit van 21/12/2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding, bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
      Argumentatie

      Sluikstorten is al jaren een ecologisch en maatschappelijk probleem, dat veel geld kost aan de maatschappij. Op Vlaams en lokaal niveau wordt een geïntegreerd beleid gevoerd, gebaseerd op 5 pijlers: infrastructuur (o.a. vuilbakken), sensibilisering en communicatie, omgeving, participatie en handhaving.

      Ook in Bonheiden wordt rond deze 5 pijlers gewerkt. Handhaving vormt het sluitstuk van dit beleid. Een versterking van de handhaving kan een belangrijke bijdrage leveren aan de netheid van de gemeente.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Stelt IVAREM aan als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Bonheiden, voor de vaststelling van overtredingen bepaald in de artikelen 5.2.2, 5.2.5, 5.6.3.2, 5.6.4.1, 7.2.5 uit het gemeentelijk politiereglement.

    • Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm vzw Berentrode - Agendapunten algemene vergadering 09/12/2024: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde De Ruysscher, gemeenteraadslid

      Op 09/12/2024 vindt er een algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm vzw Berentrode.

      Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het Extern Verzelfstandigd Agentschap moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld deze agendapunten goed te keuren.

      Voorgeschiedenis
      • 18/12/2013: De gemeenteraad besluit om vzw Berentrode om te vormen tot een EVA in privaatrechtelijke vorm en stelt de ontwerpstatuten vast.
      • 10/04/2014: Ministerieel Besluit houdende goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing van Bonheiden van 18/12/2013, houdende de omvorming van de bestaande vzw “Berentrode” tot een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm met als naam “Berentrode” vzw. Brief Agentschap Binnenlands Bestuur met als bijlage voormeld Ministerieel Besluit.
      • 30/01/2019: De gemeenteraad duidt de leden in de algemene vergadering van categorie A en B nominatief aan.
      • 27/03/2019: Besluit van de gemeenteraad houdende de wijziging van afvaardiging in de organen van EVA Berentrode.
      • 25/11/2020: Besluit van de gemeenteraad houdende de wijziging van afvaardiging in de organen van EVA Berentrode.
      • 26/01/2022: Besluit van de gemeenteraad houdende de wijziging van afvaardiging in de organen van EVA Berentrode.
      • 24/09/2024: De raad van bestuur stelt de agenda vast van de algemene vergadering van 09/12/2024.
      Feiten en context

      Omdat een gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm instaat voor de uitvoering van een taak van gemeentelijk belang, stelt artikel 246 van het Decreet over het lokaal bestuur de meerderheidspositie van de gemeente in de organen van het EVA veilig, ongeacht de omvang van de participatie door derden.
      Bij toepassing van vermeld artikel moet de gemeente steeds beschikken over een meerderheid van stemmen in de algemene vergadering van het EVA en draagt de gemeente steeds de meerderheid voor van de leden van de Raad van Bestuur, welke ook de omvang is van de eventuele inbreng van de verschillende partijen.
      De gemeentelijke vertegenwoordigers in de algemene vergadering worden door de gemeenteraad uit zijn midden gekozen. Zij zijn verplicht te handelen overeenkomstig de instructies die de gemeenteraad hen geeft.
      Op 09/12/2024 om 20.00 u. vindt er in het gemeentehuis een algemene vergadering van de vzw Berentrode plaats.

      Volgende punten staan geagendeerd:

      1. Goedkeuring verslag vorige algemene vergadering
      2. Ontslag en benoeming bestuurders
      3. Goedkeuring begrotingswijziging 2024 en begroting 2025
      4. Overzicht van goedgekeurde investeringen
      5. Sportpromotie
      6. Varia
      7. Rondvraag
      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur.

      Argumentatie
      • Er zijn geen redenen voorhanden om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
      • De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het EVA dient te handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van vzw Berentrode die op 09/12/2024 plaatsvindt en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van deze agendapunten. Deze agendapunten zijn:

      1. Goedkeuring verslag vorige algemene vergadering
      2. Ontslag en benoeming bestuurders
      3. Goedkeuring begrotingswijziging 2024 en begroting 2025
      4. Overzicht van goedgekeurde investeringen
      5. Sportpromotie
      6. Varia
      7. Rondvraag

      Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Berentrode, met name Daan Versonnen, schepen van sport, het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.

      Artikel 3 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving toe aan vzw Berentrode.

    • Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm vzw Krankhoeve - Agendapunten algemene vergadering 12/12/2024: Standpuntbepaling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde De Ruysscher, gemeenteraadslid

      Op 12/12/2024 vindt er een algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm vzw Krankhoeve.

      Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het Extern Verzelfstandigd Agentschap moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.

      Voorgeschiedenis
      • 18/12/2013: De gemeenteraad besluit om vzw Krankhoeve om te vormen tot een EVA in privaatrechtelijke vorm en stelt de ontwerpstatuten vast.
      • 10/04/2014: Ministerieel Besluit houdende goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing van Bonheiden van 18/12/2013, houdende de omvorming van de bestaande vzw “Krankhoeve” tot een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm met als naam “Krankhoeve” vzw. Brief Agentschap Binnenlands Bestuur met als bijlage voormeld Ministerieel Besluit.
      • 30/01/2019: De gemeenteraad duidt de leden in de algemene vergadering van categorie A en B nominatief aan.
      • 24/10/2019: De raad van bestuur stelt de agenda vast van de algemene vergadering van 02/12/2019.
      • 12/11/2019: Het college van burgemeester en schepenen verzoekt de voorzitter van de gemeenteraad dit punt te agenderen op de zitting van de gemeenteraad van 27/11/2019.
      Feiten en context

      Omdat een gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm instaat voor de uitvoering van een taak van gemeentelijk belang, stelt artikel 246 van het Decreet over het lokaal bestuur de meerderheidspositie van de gemeente in de organen van het EVA veilig, ongeacht de omvang van de participatie door derden.
      Bij toepassing van vermeld artikel moet de gemeente steeds beschikken over een meerderheid van stemmen in de algemene vergadering van het EVA en draagt de gemeente steeds de meerderheid voor van de leden van de Raad van Bestuur, welke ook de omvang is van de eventuele inbreng van de verschillende partijen.
      De gemeentelijke vertegenwoordigers in de algemene vergadering worden door de gemeenteraad uit zijn midden gekozen. Zij zijn verplicht te handelen overeenkomstig de instructies die de gemeenteraad hen geeft.
      Op 12/12/2024 om 20.00 u. vindt er in de vergaderzaal van GC 't Blikveld een algemene vergadering van vzw Krankhoeve plaats.

      Volgende punten staan geagendeerd:

      1. Goedkeuring verslag algemene vergadering van 03/06/2024
      2. Goedkeuring begrotingswijziging 2024 en begroting 2025
      3. Varia en rondvraag
      Adviezen
      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur. 

      Argumentatie
      • Er zijn geen redenen voorhanden om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren. 
      • De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het EVA dient te handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad.
      Financiële gevolgen

      Visum:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2024/00258 van Financiele dienst van 17 november 2024

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van vzw Krankhoeve die op 12/12/2024 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van deze agendapunten.
      Deze agendapunten zijn:

      1. Goedkeuring verslag algemene vergadering van 03/06/2024
      2. Goedkeuring begrotingswijziging 2024 en begroting 2025
      3. Varia en rondvraag

      Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Krankhoeve, met name Mieke Van den Brande, schepen van cultuur, het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
      Artikel 3 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving toe aan vzw Krankhoeve.

    • Gemeenteraad - Notulen vergadering van heden: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Hilde De Ruysscher, gemeenteraadslid

      Aangezien de zitting van de gemeenteraad van 27/11/2024, naar alle waarschijnlijkheid, de laatste vergadering van deze raad is tijdens huidige legislatuur, is het wenselijk dat de notulen ervan tijdens de vergadering worden opgemaakt en ondertekend door de meerderheid van de raadsleden en de algemeen directeur.

      Voorgeschiedenis

      27/11/2024: Laatste vergadering van de gemeenteraad in zijn huidige samenstelling en waarvan de notulen tijdens dezelfde zitting ter goedkeuring worden voorgelegd.

      Feiten en context
      • De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      • Elke gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
      • Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.
      Juridische grond
      • Het Gemeentedecreet, inzonderheid de artikelen 33, 51, vijfde lid, 180 en 181,§1.
      • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, inzonderheid Hoofdstuk VIII.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van heden goed.

       

       

       

      De algemeen directeur

      Ethel Van den Wijngaert                          

                                               

       

       

       

      Voorzitter van de gemeenteraad

      Julie De Clerck    

       

       

      Raadsleden

       

       

       

       

       Frans Uytterhoeven

       

       

       

      Jan Fonderie

       

       

       

      Yves Goovaerts

       

       

       

      Guido Vaganée

       

       

       

      Lode Van Looy

       

       

       

      Mieke Van den Brande

       

       

       

      Eddy Michiels

       

       

       

      Barbara Maes

       

       

       

      Annick Van den Broeck

       

       

       

      Wim Van der Donckt

       

       

       

      Hilde Smets

       

       

       

      Daan Versonnen

       

       

       

      Bart Vanmarcke

       

       

       

      Rudi Withaegels

       

       

       

      Geert Teughels

       

       

       

      Pascal Vercammen

       

       

       

      Karl Theerens

       

       

       

      Marcel Claes

       

       

       

      Julie De Clerck

       

       

       

      Sofie Crauwels

       

       

       

      Hilde De Ruysscher

       

       

       

      Lola Vanderweyen

       



      Veerle Stephani

       

De voorzitter sluit de zitting op 27/11/2024 om 21:40.

Namens Gemeenteraad,

Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur

Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad