Terug
Gepubliceerd op 02/05/2024

Besluit  Gemeenteraad

wo 24/04/2024 - 20:30

Mobiliteit - Aanvullend verkeersreglement: Aanpassingen

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Frans Uytterhoeven, Sofie Crauwels, gemeenteraadsleden

Als gevolg van een aanpassing in het parkeerbeleid in de Amerstraat, volgens besluit van het college van burgemeester en schepenen op 21/03/2023, beschikt een bewoner niet meer over een parkeerplaats in de nabije omgeving van zijn woning, zijnde in de Brugstraat. Via de organisatie Oikonde wordt de vraag gesteld een parkeerplaats voor mindervaliden te voorzien. De bewoner bezit een parkeerkaart voor mindervaliden en heeft zelf geen mogelijkheid tot parkeren op zijn eigendom. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een aanpassing te doen in het parkeerbeleid.

Voorgeschiedenis
  • 21/03/2023: Besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende standpuntbepaling parkeerprobleem Amerstraat.
  • 08/08/2023: Mail van Oikonde voor de aanvraag van een parkeerplaats voor mindervaliden. 
  • 14/11/2023: Besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende standpuntbepaling voor de inrichting van een parkeerplaats voor mensen met een handicap.
Advies

De technische dienst geeft volgend advies:

  • Na zorgvuldige evaluatie van de evolutie in Bonheiden betreffende aanvullende reglementen in de loop der jaren, hebben we vastgesteld dat het bestaande document aanzienlijk is gegroeid en momenteel te veel informatie bevat. Deze overmatige omvang heeft helaas geleid tot een aantal onnauwkeurigheden en fouten in het document, waardoor de effectiviteit en de naleving van de reglementen in het gedrang kunnen komen.
  • Om deze kwesties aan te pakken en ervoor te zorgen dat de aanvullende reglementen nauwkeurig en toegankelijk blijven, heeft de technische dienst, afdeling mobiliteit, besloten om een nieuwe aanpak te volgen. In de toekomst zullen we bij nieuwe herinrichtingen/verkeerssituaties ervoor kiezen om aanvullende reglementen op straatniveau te ontwikkelen. Deze strategie biedt meerdere voordelen voor onze gemeente:
    • Ten eerste maakt het opstellen van aanvullende reglementen op straatniveau het mogelijk om specifieke en gedetailleerde voorschriften te formuleren die nauwkeurig zijn afgestemd op de lokale omstandigheden en behoeften. Hierdoor kunnen we flexibeler inspelen op veranderende omstandigheden en de verkeerssituatie in verschillende delen van onze gemeente optimaliseren. 
    • Daarnaast is deze benadering in lijn met de aanbevelingen van het MOW-Vlaanderen (Mobiliteit en Openbare Werken-Vlaanderen).
  • Er is een recente aanvraag van een bewoner, waarbij er een behoefte is geuit voor een extra mindervaliden parkeerplaats. Deze aanvraag is van belang voor het waarborgen van een adequate parkeervoorziening voor personen met beperkte mobiliteit in onze gemeente.
  • Op dit moment is er reeds een mindervaliden parkeerplaats beschikbaar in de Amerstraat, echter wordt deze vaak bezet door andere bewoners, wat de toegankelijkheid voor de bewoner van de Brugstraat ernstig bemoeilijkt. Om deze reden overwegen wij de instelling van een extra mindervaliden parkeerplaats ter hoogte van Brugstraat 2.
  • Ook in kader van de recente opening van de nieuwe zaal Sint-Martinus is de vraag naar parkeerfaciliteiten in dit gebied toegenomen. De aanvraag voor een extra mindervaliden parkeerplaats van een bewoner heeft ook het volledig aanvraag proces doorlopen en is gunstig geadviseerd vanuit de dienst mobiliteit.
Juridische grond
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16/03/1968.
  • Het Decreet van 16/05/2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het Koninklijk Besluit van 01/12/1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
  • Het Ministerieel Besluit van 11/10/1976, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23/01/2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het Decreet over het lokaal bestuur. 
Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Past het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement aan als volgt:

  • Op locatie Brugstraat ter hoogte van huisnummers 2, 5, 16 en 19 geldt: de bestuurders hebben voorrang.
    • Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: B15
  • Op het kruispunt van de Brugstraat met het Gemeenteplein geldt: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
    • Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: B1 en WM76.2
  • Op locatie Brugstraat ter hoogte van huisnummer 25 geldt het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen. De parkeerreglementering geldt over een afstand van 10 m.
  • Op locatie Brugstraat ter hoogte van huisnummer 34 geldt het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen. De parkeerreglementering geld over een afstand van 18 m.
    • Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens: E9b en GXc
  • Op locatie Brugstraat ter hoogte van huisnummer 2 geldt het parkeren is voorbehouden voor mindervaliden. De parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.
    • Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens: E9a ‘mindervaliden’ en GXc
  • Op locatie Brugstraat ter hoogte van de brug over de Dijle geldt: Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
  • Op locatie Brugstraat ter hoogte van huisnummer 30 geldt: Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
  • Op het kruispunt van de Brugstraat met het Gemeenteplein geldt: Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
    • Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens: WM76.3
  • Op het kruispunt van de Brugstraat met het Gemeenteplein geldt: fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.
    • Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens: WM74

Artikel 2 - Maakt dit aanvullend reglement ter kennisgeving over aan de afdeling Beleid Mobiliteit en verkeersveiligheid.

Artikel 3 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.