De voorzitter opent de zitting op 24/04/2024 om 20:10.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 27/03/2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
27/03/2024: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 27/03/2024 goed.
De burgemeester was van dinsdag 02/04/2024 (vanaf 13.00 u.) tot en met zaterdag 13/04/2024 verhinderd zijn ambt uit te oefenen.
Deze verhindering en de beëindiging van de periode van verhindering wordt aan de gemeenteraad ter kennisneming voorgelegd.
22/03/2024: Besluit van de burgemeester houdende aanduiding van zijn plaatsvervanger bij zijn afwezigheid van 02/04/2024 tot en met 13/04/2024.
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 62.
Overeenkomstig artikel 62 van het Decreet over het lokaal bestuur dient de gemeenteraad akte te nemen van de verhindering van de burgemeester en van de beëindiging van de periode van verhindering.
Enig artikel - Neemt er kennis van dat de burgemeester van dinsdag 02/04/2024 (vanaf 13.00 u.) tot en met zaterdag 13/04/2024 verhinderd was zijn ambt uit te oefenen.
OVAM heeft een 30-tal handhavers die in samenspraak met de lokale besturen en op basis van de lokale politiereglementen werken als GAS-vaststellers voor zwerfvuil. De gemeenteraad stelde deze GAS-vaststellers reeds aan. Sinds 08/01/2024 is de nieuwe GAS-wetgeving van kracht. Een van de wijzigingen is dat de GAS-vaststellers niet meer op naam aangesteld moeten worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de OVAM als gewestelijke vaststeller voor zwerfvuil aan te stellen, waarbij de personeelsleden, die aangeduid worden door de leidend ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Bonheiden. Deze aanstelling is dan blijvend geldig indien er interne personeelsverschuivingen zouden plaatsvinden binnen de organisatie.
Zwerfvuil en sluikstorten zijn al jaren een ecologisch en maatschappelijk probleem, dat veel geld kost aan de maatschappij. Op Vlaams en lokaal niveau wordt een geïntegreerd beleid gevoerd, gebaseerd op 6 pijlers: preventie, infrastructuur (o.a. vuilbakken), omgeving, communicatie, participatie en handhaving.
Ook in Bonheiden wordt rond deze 6 pijlers gewerkt. Handhaving vormt het sluitstuk van dit beleid. Een versterking van de handhaving kan een belangrijke bijdrage leveren aan de netheid van de gemeente.
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente voor dit project. Lokale besturen kunnen gratis beroep doen op de gewestelijke vaststellers.
Om niet telkens bij personeelswissels een nieuwe aanstelling te moeten doen, is het wenselijk om OVAM als entiteit aan te stellen als GAS-vaststeller.
Enig artikel - Stelt OVAM aan als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Bonheiden, voor de vaststelling van overtredingen bepaald in de artikelen 5.2.2, 5.2.5, 5.6.3.1, 5.6.3.2, 5.6.4.1, 7.2.5 uit het gemeentelijk politiereglement.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de rapportering 2023 betreffende het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP).
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Voor de cijfers op het Lokaal Klimaatpactportaal wordt er gewerkt met verschillende authentieke databronnen. Zo dient het lokaal bestuur niet zelf alle cijfers te rapporteren, wordt extra planlast vermeden en is er een goede vergelijking mogelijk tussen verschillende gemeenten.
In de toekomst wenst Vlaanderen nog meerdere databronnen op punt te stellen voor deze en andere doelstellingen uit het LEKP. Zo wordt er een steeds vollediger beeld van alle lokale klimaatinspanningen bekomen.Enig artikel - Neemt kennis van de rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Het bos gelegen langs de Kanonniersweg met kadastrale aanduiding Bonheiden sectie C nrs. 109,109/2 A, 109/2 B, 110 F deel 111 K deel, 112, 113, 114, 115 en 116 en het bos langs de Kanonniersweg, gelegen in woonuitbreidingsgebied met kadastrale aanduiding sectie C nrs. 110 F deel en 111 K deel wordt aan de gemeente te koop aangeboden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld met deze aankoop akkoord te gaan tegen de prijs van € 250.000.
Het Decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 10°.
De huidige eigenaar van het bos gelegen langs de Kanonniersweg met kadastrale aanduiding Bonheiden sectie C nrs. 109,109/2 A, 109/2 B, 110 F deel 111 K deel, 112, 113, 114, 115 en 116 en het bos langs de Kanonniersweg, gelegen in woonuitbreidingsgebied met kadastrale aanduiding sectie C nrs. 110 F deel en 111 K deel, biedt dit goed te koop aan.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat, is het aan de gemeenteraad om de voorwaarden hiervan vast te stellen.
De aankoopprijs bedraagt € 250.000.
De bijkomende kosten met name registratierechten, ereloon notaris, administratieve kosten e.d. worden geraamd op € 35.000.
Visum:
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan zou worden aangegaan mits interne verschuiving van A7.6.13 Bonheiden koopt gronden aan om te bebossen.
Gunstig mits aanpassing visum Visum 2024/0119 van Els Van Bever van 05 april 2024
Enig artikel - Gaat akkoord met de aankoop van het bos gelegen langs de Kanonniersweg met kadastrale aanduiding Bonheiden sectie C nrs. 109,109/2 A, 109/2 B, 110 F deel 111 K deel, 112, 113, 114, 115 en 116 en het bos langs de Kanonniersweg, gelegen in woonuitbreidingsgebied met kadastrale aanduiding sectie C nrs. 110 F deel en 111 K deel, tegen de prijs van € 250.000.
In de stedenbouwkundige vergunning met gemeentelijk dossiernummer B/2017/194 werd als last opgelegd om de strook grond gelegen voor de rooilijn gratis af te staan aan de gemeente.
Het perceel Bonheiden 2de afdeling sectie C nummer 271 D/deel, volgens huidig kadaster sectie C nummer 271 L P0000, wordt aan de gemeente kosteloos aangeboden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
In Rattenberg wordt perceel 2de afdeling sectie C nummer 271 L P0000, met een oppervlakte van 263 m², gratis afgestaan om te worden opgenomen in het openbaar domein.
De overdracht van de percelen moet bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat, is het aan de gemeenteraad om de voorwaarden (akte) hiervan vast te stellen.
Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de akte voor de kosteloze overdracht van het perceel gelegen in Rattenbergstraat met kadastrale aanduidingen:
Lot X: Bonheiden 2de afdeling/Bonheiden C 271 L P0000,
die als bijlage bij dit besluit is gevoegd en er integrerend deel van uitmaakt.
Artikel 2 - Duidt de burgemeester en de algemeen directeur aan om de gemeente te vertegenwoordigen bij het verlijden van de authentieke akte.
In de stedenbouwkundige vergunning met gemeentelijk dossiernummer V/2014/944 werd als last opgelegd om de grond gelegen binnen de rooilijn gratis af te staan aan de gemeente. De percelen gelegen 1ste afdeling volgens titels sectie A, deel van nummers 259/G/3, 259/H/3 en 275/E, onder grotere oppervlakte en volgens recent kadastraal uittreksel sectie A, nummers 386M, 259D5, 259G5 en 259H5, voor een totale oppervlakte van negenendertig are negenendertig centiare (39a39ca) volgens kadaster en zevenendertig are twintig centiare (37a20ca) volgens nagemeld meetplan, worden aan de gemeente kosteloos aangeboden. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Langs de Putsesteenweg worden percelen Bonheiden 1ste afdeling volgens titels sectie A, deel van nummers 259/G/3, 259/H/3 en 275/E, onder grotere oppervlakte en volgens recent kadastraal uittreksel sectie A, nummers 0386M, 0259D5, 0259G5 en 0259H5, voor een totale oppervlakte van negenendertig are negenendertig centiare (39a39ca) volgens kadaster en zevenendertig are twintig centiare (37a20ca) volgens nagemeld meetplan, gratis afgestaan om te worden opgenomen in het openbaar domein.
De overdracht van de percelen moet bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat, is het aan de gemeenteraad om de voorwaarden (akte) hiervan vast te stellen.
Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de akte voor de kosteloze overdracht van een perceel grond langsheen de Putsesteenweg, ten kadaster gekend volgens titels sectie A, deel van nummers 259/G/3, 259/H/3 en 275/E, onder grotere oppervlakte en volgens recent kadastraal uittreksel sectie A, nummers 0386M, 0259D5, 0259G5 en 0259H5, voor een totale oppervlakte van negenendertig are negenendertig centiare (39a39ca) volgens kadaster en zevenendertig are twintig centiare (37a20ca) volgens nagemeld meetplan, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd en er integraal deel van uitmaakt.
Artikel 2 - Duidt de burgemeester en de algemeen directeur aan om de gemeente Bonheiden te vertegenwoordigen bij het verlijden van de authentieke akte.
Als gevolg van een aanpassing in het parkeerbeleid in de Amerstraat, volgens besluit van het college van burgemeester en schepenen op 21/03/2023, beschikt een bewoner niet meer over een parkeerplaats in de nabije omgeving van zijn woning, zijnde in de Brugstraat. Via de organisatie Oikonde wordt de vraag gesteld een parkeerplaats voor mindervaliden te voorzien. De bewoner bezit een parkeerkaart voor mindervaliden en heeft zelf geen mogelijkheid tot parkeren op zijn eigendom. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een aanpassing te doen in het parkeerbeleid.
De technische dienst geeft volgend advies:
Artikel 1 - Past het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement aan als volgt:
Artikel 2 - Maakt dit aanvullend reglement ter kennisgeving over aan de afdeling Beleid Mobiliteit en verkeersveiligheid.
Artikel 3 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
De raad van bestuur van IGEMO keurt op 28/10/2023 het actieprogramma 'Bereikbare Regio 2024–2026' goed.
Inhoudelijk is het actieprogramma opgebouwd rond zes actiedomeinen. Die zijn in aflopende volgorde van belangrijkheid:
In het gemeentelijk meerjarenplan zijn heel wat raakpunten te vinden op het gebied van deelmobiliteit, Hoppinpunten en de klimaatdoelstellingen. Voorts sluiten de acties aan bij de in het Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoerregio Mechelen voorziene acties.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om toe te treden tot het samenwerkingsverband 'Bereikbare Regio' en de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017, artikel 56.
De toetreding tot Bereikbare Regio en de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst van onbepaalde duur is de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het door de gemeente te voorziene budget wordt bepaald in functie van het inwonersaantal. De basisbijdrage voor 2024 voor Bonheiden bedraagt € 4.063,31. Dit is een jaarlijkse bijdrage, die geïndexeerd wordt.
Gezien de investeringen van de voorbije jaren in het samenwerkingsverband 'Bereikbare Regio', wordt aan Bonheiden een bijdrage gevraagd voor de hertoetreding ten bedrage van € 4.063,31.
Visum:
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan, zou worden aangegaan.
Gunstig visum Visum 2024/0122 van Els Van Bever van 05 april 2024
Artikel 1 - Keurt de samenwerkingsovereenkomst met IGEMO goed voor het samenwerkingsverband 'Bereikbare Regio', die als bijlage aan dit besluit wordt gehecht.
Artikel 2 - Besluit dat de burgemeester en de algemeen directeur de samenwerkingsovereenkomst namens de gemeente ondertekenen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het netwerk van deelfietslocaties uit te breiden door toe te treden tot het deelfietsensysteem Donkey Republic. Zo zal de mobiliteit verder verbeteren en de regio nog meer bereikbaar gemaakt worden.
24/04/2024: Besluit van de gemeenteraad houdende de toetreding tot de 'Bereikbare Regio' van IGEMO.
Er is opnieuw toegetreden tot de 'Bereikbare Regio' van IGEMO, wat een positieve stap is voor mobiliteit en connectiviteit in de regio. Als onderdeel van deze ontwikkeling ontvangt de gemeente 12 deelfietsen, waarvan maar liefst 10 elektrische fietsen, zijn van Vervoersregio Mechelen. Deze fietsen zullen strategisch worden geplaatst bij belangrijke knooppunten, zoals de Ludwinakerk en de Wissel, dewelke ook hoppinpunten zullen worden. Om ervoor te zorgen dat de deelfietsen optimaal worden gebruikt, moeten er echter nog meer locaties worden toegevoegd. Dit zal de toegankelijkheid vergroten en mensen aanmoedigen om duurzame vervoersmiddelen te gebruiken, wat gunstig is voor zowel het milieu als de gemeenschap. Het uitbreiden van het netwerk van deelfietslocaties zal de mobiliteit verder verbeteren en de regio nog meer bereikbaar maken.
Het voorgestelde systeem, aangedragen door IGEMO, volgt het "back-to-many" principe, wat betekent dat fietsen op alle aangewezen locaties kunnen worden teruggebracht, zelfs over gemeentegrenzen heen, mits men gebruik maakt van dezelfde aanbieder. In de Vervoerregio Mechelen is dit het geval, terwijl andere regio's nog in discussie zijn met hun aanbieder.
In de gemeente Bonheiden zullen de volgende locaties (zie ook plan in bijlage) gefaciliteerd worden met deelfietsen:
Een minimum van 4 fietsen per locatie wordt aanbevolen door IGEMO om een adequaat aanbod te garanderen. Daarom zullen er in totaal 8 elektrische fietsen moeten worden gehuurd tegen een huurprijs van € 1.200,00 excl. btw en € 1.452,00 incl. 21% btw per fiets per jaar.
Het contract wordt voor 4 jaar afgesloten.
Meer locaties toevoegen aan een "back-to-many" deelfietsensysteem draagt aanzienlijk bij aan duurzame verplaatsingen om diverse redenen:
Om voldoende spreiding over het grondgebied te waarborgen worden er 8 extra elektrische fietsen gehuurd. Per fiets wordt een bedrag van € 1.200,00 excl. btw per jaar en 1.452,00 incl. btw per jaar aan huurkost voorzien. Over een looptijd van 4 jaar is een totaal budget nodig van € 38.400,00 excl. btw en € 46.464,00 incl. btw.
Financieel advies:
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan zou worden aangegaan mits verschuiving van €2.000 van A18.1 Elektriciteit openbare verlichting.
Gunstig mits aanpassing visum Visum 2024/0127 van Els Van Bever van 05 april 2024
Artikel 1 - Gaat akkoord met de toetreding tot het onderdeel "Deelfietsen Donkey Republic" binnen Bereikbare Regio's van Igemo voor een periode van 4 jaar.
Artikel 2 - Gaat akkoord met de huur van 8 elektrische fietsen over een periode van 4 jaar voor een totaalbedrag van € 38.400,00 excl. btw en € 46.464,00 incl. btw.
In het kader van het onderhoud van de gemeentewegen moet de verharding van een aantal wegen worden vernieuwd en/of hersteld.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld een overheidsopdracht voor de noodzakelijke herstellingswerken op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming: € 119.378,50 excl. btw of € 144.447,99 incl. 21% btw.
Jaarlijks voorziet de gemeente een aanneming voor de uitvoering van werken in het kader van het onderhoud van wegen. Voor het dienstjaar 2024 worden volgende delen van straten in de aanneming opgenomen:
De werken omvatten telkens het affrezen van de bestaande asfaltlaag, het plaatsen van een nieuwe toplaag en opnieuw aanbrengen van wegmarkeringen.
Raming: € 119.378,50 excl. btw of € 144.447,99 incl. 21% btw.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2024/00084 van Financiele dienst van 09 april 2024
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Asfalteringswerken dienstjaar 2024' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2024/RR-1384, opgesteld door de technische dienst en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 119.378,50 excl. btw of € 144.447,99 incl. 21% btw.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
PIDPA plant het project K-11-060 Gemeente Bonheiden: "Aanleg van een gescheiden stelsel in de Plasstraat, Plaslei, Molenlei en Weyneshoflei".
Aangezien PIDPA het grootste aandeel heeft, treden ze op als bouwheer. PIDPA stelt voor om voor het gemeentelijk aandeel in de werken een samenwerkingsovereenkomst met de gemeente af te sluiten.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de samenwerkingsovereenkomst voor de gezamenlijke werken goed te keuren, waarbij PIDPA zal optreden als opdrachtgevend bestuur voor het gehele project.
Het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomst op zich heeft geen financiële gevolgen.
Alle partijen dienen financieel in te staan voor hun aandeel in het project.
Financieel advies:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2024/00085 van Financiele dienst van 05 april 2024
Artikel 1 - Keurt de samenwerkingsovereenkomst met PIDPA goed voor K-11-060 Gemeente Bonheiden: "Aanleg van een gescheiden stelsel in de Plasstraat, Plaslei, Molenlei en Weyneshoflei", die als bijlage aan dit besluit wordt gehecht.
Artikel 2 - Besluit dat de burgemeester en de algemeen directeur de samenwerkingsovereenkomst namens de gemeente ondertekenen.
Er dient een dienstverlener aangesteld te worden om de wegen te vegen en het onkruid te bestrijden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Om het vegen van de straten en de onkruidbestrijding te kunnen blijven garanderen, is het aangewezen om een dienstverlener aan te stellen.
De dienstverlener neemt de grote wegen extra voor zijn rekening om de voedingsbodem voor onkruid zo klein mogelijk te maken (met name het zand in de straatgoten) en de resterende overlast van bladeren te verwijderen.
Raming: € 41.400 excl. btw of in totaal € 50.094 incl. 21% btw.
Financieel advies:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2024/00092 van Financiele dienst van 05 april 2024
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Vegen van straten' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2024/ID-1401, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Er dient een nieuwe opdracht opgestart te worden voor het onderhoud en de herstellingen van de verkeerslichten op grondgebied Bonheiden. Er wordt voorgesteld dit voor 1 jaar te voorzien met de mogelijkheid om het maximum 3 maal met 1 jaar te verlengen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 20.097,00 excl. btw of € 24.317,37 incl. 21% btw voor één jaar. Voor 4 jaar kan het geraamd worden op € 80.388,00 excl. btw of € 97.269,48 incl. 21% btw.
De verkeerslichten op grondgebied Bonheiden moeten op regelmatige basis onderhouden en hersteld worden.
Er wordt voorgesteld dit voor 1 jaar te voorzien, te starten op 17/06/2024, met de mogelijkheid om het maximum 3 maal met telkens één jaar te verlengen.
Dit zal gepaard gaan met een herziening van de eenheidsprijzen. De verlenging zal telkens twee maand voor het verstrijken van de duurtijd op het college van burgemeester en schepenen worden gebracht.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2024/00091 van Financiele dienst van 05 april 2024
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Onderhoud en herstellingen verkeerslichten' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2024/RS-1413, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Er dient een nieuwe opdracht opgestart te worden voor een nieuwe dakbedekking en het bijkomend isoleren van het dak van sportzaal De Gentiaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
De raming bedraagt € 57.851,24 excl. btw of € 70.000 incl. 21% btw.
De gemeenteraad beslist om dit punt te verdagen naar de zitting van mei.
Gunstig visum FA 2024/00090 van Financiele dienst van 05 april 2024
Enig artikel - Verdaagt het punt naar de gemeenteraad van mei.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld een overheidsopdracht voor de bouw van een smidse op erfgoedsite 't Smiske op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming: € 205.309,64 excl. btw of € 248.424,66 incl. 21% btw.
Raming: € 205.309,64 excl. btw of € 248.424,66 incl. 21% btw.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2024/00086 van Financiele dienst van 09 april 2024
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Bouwen van een smidse op erfgoedsite 't Smiske' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2024/RR-1408, opgesteld door de technische dienst en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 205.309,64 excl. btw of € 248.424,66 incl. 21% btw.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de openbare procedure.
De gevels en het dak van de burelen van de technische uitvoeringsdienst worden bijkomend geïsoleerd. Tevens wordt het buitenschrijnwerk vernieuwd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld een overheidsopdracht voor de gevel- en dakrenovatie van de burelen van de technische uitvoeringsdienst op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming: € 212.542,02 excl. btw of € 257.175,84 incl. 21% btw.
In de meerjarenplanning zijn er 2 acties opgenomen om de gevel en het dak van de burelen van de technische uitvoeringsdienst bijkomend te isoleren.
De architectuuropdracht voor de realisatie van de gevel-en dakrenovatie van de burelen van de technische uitvoeringsdienst werd aan Architectenassociatie ARAS bvba, Leopoldstraat 113 B te 2800 Mechelen gegund.
Er werd een ontwerp opgemaakt waarbij er geïsoleerde sandwichpanelen voor de bestaande gevels en dak van de burelen van de technische uitvoeringsdienst wordt geplaatst. De panelen hebben een lichtgrijze kleur. Al het buitenschrijnwerk wordt wordt eveneens vernieuwd. Deze zal een antracietgrijze kleur krijgen.
Raming: € 212.542,02 excl. btw of € 257.175,84 incl. 21% btw.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2024/00093 van Financiele dienst van 05 april 2024
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Gevel- en dakrenovatie van de burelen van de technische uitvoeringsdienst' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2024/RR-1353, opgesteld door de technische dienst en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 212.542,02 excl. btw of € 257.175,84 incl. 21% btw.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de openbare procedure.
De wegbermen van de gemeentewegen dienen jaarlijks onderhouden te worden volgens de voorwaarden voorzien in het gemeentelijk bermbeheersplan. De bermen in het natuurgebied Cassenbroek blijft vzw Natuurpunt onderhouden.
PIDPA heeft een opdracht uitgeschreven voor het ruimen en maaien van grachten en maaien van bermen. PIDPA biedt de gemeentes de mogelijkheid aan om in te stappen in de aankoopcentrale.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om beroep te doen op de aankoopcentrale van PIDPA voor het ruimen en maaien van grachten en maaien van bermen.
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van een raamovereenkomst via een aankoopcentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47,§2 van de Wet van 17/06/2017, is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren
Aan het toetreden tot de aankoopcentrale van PIDPA zijn geen kosten verbonden.
In 2023 werd de opdracht 'Maaien wegbermen 2023' gegund aan een bedrag van € 66.971,53 excl. btw of in totaal € 81.035,55 incl. 21% btw.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2024/00095 van Financiele dienst van 12 april 2024
Enig artikel - Treedt toe tot de aankoopcentrale PIDPA voor het ruimen en maaien van grachten en het maaien van bermen.
De Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) bepaalt dat overheidsorganisaties een functionaris gegevensbescherming moeten aanstellen.
Aan de gemeenteraadsleden wordt voorgesteld de opdracht toe te wijzen aan C-smart voor de periode van 01/05/2024 tot en met 30/04/2027.
C-smart is onderdeel van CIPAL. Vennoten van CIPAL kunnen beroep doen op een externe functionaris gegevensbescherming, oftewel DPO (Data Protection Officer), van CIPAL om het volledige informatieveiligheidsbeleid te organiseren onder volgende voorwaarden:
De DPO krijgt volgende opdrachten mee:
De contactgegevens van de functionaris moeten bekend gemaakt worden aan interne medewerkers, vrijwilligers en mandatarissen als ook aan de inwoners van Bonheiden in zijn privacyverklaring. Daarnaast moet de aanstelling aan de Vlaamse Toezichtcommissie, Autoriteit gegevensbescherming en de KSZ gemeld worden.
C-smart begeleidt lokale besturen inzake Informatieveiligheid. C-smart beschikt over een team van medewerkers met de benodigde kwalificaties om op te treden als functionaris gegevensbescherming. Door de opdracht toe te wijzen aan C-smart als organisatie kan een grotere continuïteit in de dienstverlening gegarandeerd worden.
De kostprijs voor een externe functionaris gegevensbescherming (DPO) voor 15 dagen op jaarbasis en een looptijd van drie jaar is € 10.884,45 per jaar excl. btw of in totaal € 13.170,18 incl. 21% btw per jaar.
Mogelijkheid bij te bestellen aan dagtarief € 725,63 excl. btw.
Financieel advies:
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan, zou worden aangegaan.
Gunstig visum Visum 2024/0129 van Els Van Bever van 05 april 2024
Artikel 1- Wenst in te gaan op de offerte van C-smart voor het ter beschikking stellen van een functionaris gegevensbescherming voor 15 dagen op jaarbasis en een looptijd van drie jaar. Jaarlijkse kostprijs € 10.884,45 per jaar excl. btw en € 13.170,18 incl. btw. Mogelijkheid bij te bestellen aan dagtarief € 725,63.
Artikel 2- Stelt C-smart met ingang van 01/05/2024 aan als functionaris gegevensbescherming, zoals bedoeld in artikel 37 van de Europese verordening 2016/679, inzake gegevensbescherming.
Artikel 3 - Meldt de aanstelling van de DPO aan de gegevensbeschermingsautoriteit, de Vlaamse Toezichtcommissie en de KSZ.
Artikel 4 - Maakt de contactgegevens van de functionaris bekend aan alle interne medewerkers, vrijwilligers en mandatarissen als ook aan de inwoners van Bonheiden in zijn privacyverklaring.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVERLEK.
Op 26/06/2024 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVERLEK.
Op 26/06/2024 vindt er om 18.00 u. een algemene vergadering plaats te Quartier Papier, Fabrieksstraat 55/59 te 1930 Zaventem.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van IVERLEK dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van IVERLEK die op 26/06/2024 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - Hecht goedkeuring aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door IVERLEK. De Algemene Vergadering van IVERLEK wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (€ 2.000,00), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtingen.
Artikel 3 - Verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 26/06/2024 van de intergemeentelijke vereniging IVERLEK het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 4 - Bevestigt de aanstelling van Yves Goovaerts als afgevaardigde en Bart Vanmarcke als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 29/03/2023.
Artikel 5 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving aan de dienstverlenende vereniging IVERLEK op volgend e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De vertegenwoordiging in de algemene vergadering van Volkswoningen van Duffel CVBA werd weliswaar vastgelegd voor de volledige legislatuur, maar door de oprichting van Woonstroom BV is het belangrijk om een nieuwe beslissing van de gemeenteraad te hebben omtrent de benoeming van de vertegenwoordigers van de gemeente en het OCMW Bonheiden in de algemene vergaderingen van de nieuwe woonmaatschappij.
Naast een afgevaardigde voor de toewijzingsraad, dient de gemeente Bonheiden ook een vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergaderingen van Woonstroom BV.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
De fracties die vertegenwoordigd zijn in het college van burgemeester en schepenen dragen volgende de volgende kandidaat voor:
Hilde Schueremans.
Geheime stemming over de afvaardiging in de algemene vergadering van woonmaatschappij Woonstroom BV:
Artikel 1 - Duidt Hilde Schueremans aan als effectieve vertegenwoordiger om de gemeente Bonheiden te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van de woonmaatschappij Woonstroom BV tot het einde van de huidige legislatuur.
Artikel 2 - Stelt woonmaatschappij Woonstroom BV op de hoogte van dit besluit.
Het lokaal overleg kinderopvang (LOK) fungeert als gemeentelijke adviesraad m.b.t. het lokaal beleid kinderopvang. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een nieuwe afgevaardigde voor de algemene vergadering aan te duiden.
Geheime stemming over de wijziging van afvaardiging van het niet-stemgerechtigd lid in het lokaal overleg kinderopvang (LOK):
Artikel 1 - Draagt Daan Versonnen voor als niet-stemgerechtigd lid van het lokaal overleg kinderopvang (LOK).
Artikel 2 - Stelt het LOK op de hoogte van dit besluit.
De voorzitter sluit de zitting op 24/04/2024 om 22:24.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad