Terug
Gepubliceerd op 12/03/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 04/03/2025 - 12:30

Tijdelijk aanvullend verkeersreglement Achterdiedonken: Principieel akkoord

Aanwezig: Mieke Van den Brande, wnd. burgemeester
Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, schepenen
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Lode Van Looy, burgemeester-voorzitter

Aan het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd het tijdelijk aanvullend verkeersreglement Achterdiedonken principieel goed te keuren.

Feiten en context

Bewoners van Achterdiedonken melden meerdere malen het probleem van de intensiteit van het verkeer in de straat, mede door de aanwijzing in verschillende route planners zoals Waze, Google Maps, ... Dit kan omzeild worden door de uitzonderlijk plaatselijke verkeersregel toe te passen. Op deze manier wordt de straat niet meer aangeduid als 'sluipweg' en zal de intensiteit van het verkeer afnemen. Deze aanpassing dient opgenomen te worden in het aanvullend verkeersreglement.

Advies

De dienst mobiliteit geeft volgend advies:

  • Na zorgvuldige evaluatie van de evolutie in Bonheiden betreffende aanvullende reglementen in de loop der jaren, hebben we vastgesteld dat het bestaande document aanzienlijk is gegroeid en momenteel te veel informatie bevat. Deze overmatige omvang heeft helaas geleid tot een aantal onnauwkeurigheden en fouten in het document, waardoor de effectiviteit en de naleving van de reglementen in het gedrang kunnen komen.
  • Om deze kwesties aan te pakken en ervoor te zorgen dat de aanvullende reglementen nauwkeurig en toegankelijk blijven, heeft de dienst mobiliteit besloten om een nieuwe aanpak te volgen. In de toekomst zullen we bij nieuwe herinrichtingen/verkeerssituaties ervoor kiezen om aanvullende reglementen op straatniveau te ontwikkelen. Deze strategie biedt meerdere voordelen voor onze gemeente.
  • Ten eerste maakt het opstellen van aanvullende reglementen op straatniveau het mogelijk om specifieke en gedetailleerde voorschriften te formuleren die nauwkeurig zijn afgestemd op de lokale omstandigheden en behoeften. Hierdoor kunnen we flexibeler inspelen op veranderende omstandigheden en de verkeerssituatie in verschillende delen van onze gemeente optimaliseren. Daarnaast is deze benadering in lijn met de aanbevelingen van het Agentschap Wegen en Verkeer (MOW).
  • Er werd opgemerkt dat deze route vaak gebruikt werd als sluiproute en dat deze via Waze, Google Maps, enz. werd aangegeven. Door er uitzonderlijk plaatselijk verkeer van te maken, gaat men ervoor zorgen dat deze route niet meer wordt weergeven. Ook zal hier dan beter op gehandhaafd kunnen worden.
Juridische grond
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16/03/1968.
  • Het koninklijk besluit van 01/12/1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11/10/1976, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • De nieuwe gemeentewet van 02/06/1988.
  • Het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.
  • Het decreet van 16/05/2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23/01/2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009.
Publieke stemming
Aanwezig: Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 -  Past het gemeentelijk verkeersreglement - gemeentewegen - Achterdiedonken tijdelijk aan als volgt:

  • Ter hoogte van kruispunt Achterdiedonken x Waversesteenweg geldt: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden; fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen rijden in de twee rijrichtingen op de dwarslopende openbare weg die men gaat oprijden; de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
    • Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
      • B1
      • M10
      • WM76.2
  • Ter hoogte van kruispunt Achterdiedonken x Waversesteenweg geldt: De toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
  • In de straat Achterdiedonken in Bonheiden, ter hoogte van de gemeentegrens met Sint-Katelijne-Waver geldt: De toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
    • Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
      • C3
      • GIV
  • Ter hoogte van kruispunt Achterdiedonken x Waversesteenweg geldt: de fietszone wordt afgebakend. Het begin van de fietszone wordt aangeduid; ook het einde van de fietszone wordt aangeduid. De fietsstraat gaat over de gemeentegrens heen met Sint-Katelijne-Waver.
    • Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
      • F111
      • F113

Artikel 2 - Maakt dit reglement ter kennisgeving over aan de afdeling Beleid Mobiliteit en verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.

Artikel 3 - Agendeert het tijdelijk aanvullend verkeersreglement Achterdiedonken op een volgende gemeenteraad.

Artikel 4 - Maakt dit tijdelijk verkeersreglement bekend volgens de bepalingen in het Decreet over het lokaal bestuur.