Terug
Gepubliceerd op 26/09/2024

Notulen  Raad Voor Maatschappelijk Welzijn

wo 28/08/2024 - 20:00 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden
Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, leden vast bureau
Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
Verontschuldigd: Frans Uytterhoeven, Rudi Withaegels, Sofie Crauwels, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

De voorzitter opent de zitting op 28/08/2024 om 20:00.

  • Openbaar

    • Raad voor maatschappelijk welzijn - Notulen vergadering 19/06/2024: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, leden vast bureau
      Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
      Verontschuldigd: Frans Uytterhoeven, Rudi Withaegels, Sofie Crauwels, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19/06/2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Voorgeschiedenis

      19/06/2024: Vergadering raad voor maatschappelijk welzijn waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.

      Feiten en context
      • De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      • Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering.  Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
      • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 277 en 278.
      • Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ineke van Rijsbergen
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19/06/2024 goed.

    • Overheidsopdrachten - Voorwaarden van de overheidsopdracht 'Leveren maaltijden aan huis 2025' en wijze van gunning: Vaststelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, leden vast bureau
      Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
      Verontschuldigd: Frans Uytterhoeven, Rudi Withaegels, Sofie Crauwels, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Er moet een nieuwe opdracht opgestart worden voor de levering van maaltijden aan huis, aan de cliënten van het OCMW. Op 31/12/2024 eindigt de huidige opdracht.

      Er wordt voorgesteld deze opdracht voor 1 jaar te gunnen. Na gunstige evaluatie kan de opdracht maximaal 2 keer met 1 jaar verlengd worden.

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.

      • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Het leveren van maaltijden aan huis voor het jaar 2025.
      • Wat de wijze van gunning betreft: Onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.

      Raming: € 39.000 excl. btw of € 41.340 incl. 6% btw (voor één jaar).

      Feiten en context

      De dienst thuiszorg voorziet in de levering van maaltijden aan huis. Deze dienstverlening ondersteunt inwoners om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen.

      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
      • De Wet van 17/06/2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
      • De Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42,§1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet) en artikel 2, 6°a en 7°a.
      • Het Koninklijk Besluit van 18/04/2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, inzonderheid artikel 90 1°.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 78,10° betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn inzake het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
      Argumentatie
      • Aangezien het vooropgestelde bedrag lager ligt dan € 143.000 exclusief btw wordt er voorgesteld de overheidsopdracht te gunnen via de meest soepele procedure, namelijk de onderhandelingsprocedure zonder naleving van bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
      • Tevens moeten de voorwaarden van de overheidsopdrachten worden vastgesteld. In dit geval zijn de algemene uitvoeringsregels zoals deze werden vastgesteld bij het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken integraal van toepassing. De lastvoorwaarden omvatten het bijzonder bestek, inclusief samenvattende meetstaat en offerteformulier.
      Bijzonderheden bij de besluitvorming

      De meerderheidsfracties stellen voor om de overheidsopdracht niet voor 3 jaar, maar voor 1 jaar te gunnen. Zo kan er tussentijds geëvalueerd worden of de maaltijden voldoen aan de vooropgestelde eisen. Daarom wordt volgend amendement voorgesteld:

        • De zin "Voorwaarden van de overheidsopdracht ‘Leveren van maaltijden aan huis 2025-2027’" wordt gewijzigd naar "Voorwaarden van de overheidsopdracht ‘Leveren van maaltijden aan huis 2025’" en dit zowel in het agendapunt als in het bestek.
        • Wijzigt de termijn van 3 jaar naar 1 jaar met een mogelijke verlenging van maximaal 2 keer met 1 jaar, zowel in het agendapunt als in het bestek.
        • Voegt in het bestek de volgende zinnen toe bij de leveringstermijn: 
          • De overeenkomst loopt initieel van 01/01/2025 tot en met 31/12/2025. Na gunstige evaluatie kan de opdracht maximaal 2 keer met 1 jaar verlengd worden.
          • De beslissing over het verlengen of het beëindigen van het contract moet genomen worden minimaal 3 maanden voor de einddatum.

      Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen.

      Financiële gevolgen

      Raming:

      • € 39.000 excl. btw of € 41.340 incl. 6% btw per jaar.
      • € 117.000 excl. btw of € 124.020 incl. 6% btw voor 3 jaar.

      Financieel advies:

      Adviezen
      • Gunstig mits aanpassing visum FA 2024/00173 van Financiele dienst van 18 juli 2024

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ineke van Rijsbergen
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Leveren maaltijden aan huis 2025' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2024/RS-1332, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.

      Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.

    • Overheidsopdrachten - Voorwaarden van de overheidsopdracht 'Leveren van maaltijden buurtrestaurant OCMW 2025' en wijze van gunning: Vaststelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, leden vast bureau
      Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
      Verontschuldigd: Frans Uytterhoeven, Rudi Withaegels, Sofie Crauwels, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Er moet een nieuwe opdracht opgestart worden voor de levering van maaltijden voor het buurtrestaurant van het OCMW. 

      Er wordt voorgesteld deze opdracht voor 1 jaar te gunnen. Na gunstige evaluatie kan de opdracht maximaal 2 keer met 1 jaar verlengd worden.

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.

      • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Het leveren van maaltijden voor het buurtrestaurant van het OCMW 2025.
      • Wat de wijze van gunning betreft: Onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.

      Raming: € 12.000 excl. btw of € 12.720 incl. 6% btw (voor één jaar).

      Feiten en context

      Het dienstencentrum organiseert tweemaal per maand een buurtrestaurant (in dienstencentrum De Metteberg) waar telkens 50 inwoners een maaltijd kunnen nuttigen. De inwoners betalen de kostprijs van de maaltijd terug. Tot op heden is de kostprijs voor een maaltijd € 10.

      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
      • De Wet van 17/06/2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
      • De Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42,§1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet) en artikel 2, 6°a en 7°a.
      • Het Koninklijk Besluit van 18/04/2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, inzonderheid artikel 90 1°.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 78,10° betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn inzake het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
      Argumentatie
      • Aangezien het vooropgestelde bedrag lager ligt dan € 143.000 exclusief btw wordt er voorgesteld de overheidsopdracht te gunnen via de meest soepele procedure, namelijk de onderhandelingsprocedure zonder naleving van bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
      • Tevens moeten de voorwaarden van de overheidsopdrachten worden vastgesteld. In dit geval zijn de algemene uitvoeringsregels zoals deze werden vastgesteld bij het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken integraal van toepassing. De lastvoorwaarden omvatten het bijzonder bestek, inclusief samenvattende meetstaat en offerteformulier.
      Bijzonderheden bij de besluitvorming

      De meerderheidsfracties stellen voor om de overheidsopdracht niet voor 3 jaar, maar voor 1 jaar te gunnen. Zo kan er tussentijds geëvalueerd worden of de maaltijden voldoen aan de vooropgestelde eisen. Daarom wordt volgend amendement voorgesteld:

      • De zin "Voorwaarden van de overheidsopdracht ‘Leveren van maaltijden buurtrestaurant OCMW 2025-2027’" wordt gewijzigd naar "Voorwaarden van de overheidsopdracht ‘Leveren van maaltijden buurtrestaurant OCMW 2025’" en dit zowel in het agendapunt als in het bestek.
      • Wijzigt de termijn van 3 jaar naar 1 jaar met een mogelijke verlenging van maximaal 2 keer met 1 jaar, zowel in het agendapunt als in het bestek.
      • Voegt in het bestek de volgende zinnen toe bij de leveringstermijn: 
        • De overeenkomst loopt initieel van 01/01/2025 tot en met 31/12/2025. Na gunstige evaluatie kan de opdracht maximaal 2 keer met 1 jaar verlengd worden.
        • De beslissing over het verlengen of het beëindigen van het contract moet genomen worden minimaal 3 maanden voor de einddatum.

      Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen goedgekeurd.

      Financiële gevolgen

      Raming:

      • € 12.000 excl. btw of € 12.720 incl. 6% btw per jaar.
      • € 36.000 excl. btw of € 38.160 incl. 6% btw voor 3 jaar.

      Financieel advies:

      Adviezen
      • Gunstig mits aanpassing visum FA 2024/00173 van Financiele dienst van 18 juli 2024

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ineke van Rijsbergen
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Leveren van maaltijden buurtrestaurant OCMW 2025' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2024/RS-1331, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.

      Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.

    • Sociaal beleid - Samenwerkingsovereenkomst tussen Agentschap Opgroeien (Kind en Gezin Neteland) en het OCMW: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, leden vast bureau
      Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
      Verontschuldigd: Frans Uytterhoeven, Rudi Withaegels, Sofie Crauwels, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om akkoord te gaan met het opzetten van een lokale samenwerking tussen het Agentschap Opgroeien en het OCMW.

      Feiten en context
      • Vanuit het Agentschap Opgroeien en het OCMW is er de gezamenlijke ambitie om alle kinderen en jongeren kansrijk te laten opgroeien. Heel wat kinderen en jongeren groeien immers op in gezinnen die kampen met armoede en uitsluiting of hebben onvoldoende toegang tot hun grondrechten. Een sterke samenwerking tussen het Agentschap Opgroeien en het OCMW kan hier verandering in brengen en onderbescherming tegengaan.
      • Vanuit de gemeente en het OCMW worden er al bepaalde acties ondernomen naar specifieke doelgroepen. Denk bijvoorbeeld maar aan de Vrijetijdscheques. In de meeste gevallen zijn er voor dergelijke initiatieven persoonsgegevens nodig. Het Agentschap Opgroeien bracht het lokaal bestuur op de hoogte van de mogelijkheid dat het OCMW een samenwerkingsakkoord kan afsluiten met het Lokaal Team van Kind en Gezin. 
      • De doelstelling is hier om de hulp en dienstverlening te verbeteren en onderbescherming voor kwetsbare gezinnen tegen te gaan. Concreet wordt er dan afgesproken dat er met toestemming van de cliënt de identificatiegegevens (voornaam, naam, adres, gsm en e-mail) worden doorgegeven. Dit kan op volgende manieren:
      1. via mail van het Agentschap Opgroeien aan het OCMW;
      2. via een toeleiding op papier voor het gezin;
      3. via een beveiligd webformulier samen met het gezin;
      4. via een beveiligd webformulier in naam van het gezin.
      • Voorwaarde is wel dat er een samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten (in alle gevallen) en dat indien er via mail wordt gewerkt ook nog een protocol wordt afgesloten. Andere lokale afspraken dienen in bijlage te worden toegevoegd.
      • Daarom wordt er voorgesteld om akkoord te gaan met het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen het Lokaal Team van Kind en Gezin en het OCMW. Om een gegevensoverdracht via mail mogelijk te maken is het ook nodig dat er ook een protocol wordt afgesloten voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens vanuit opgroeien Regie (lokaal Team Kind en Gezin) naar OCMW. Vanuit het Agentschap Opgroeien wordt gevraagd om andere lokale afspraken in bijlage toe te voegen.
      • Om dit geheel in goede banen te leiden werd er een advies gevraagd aan de Data Protection Officer (DPO); dit werd gunstig geadviseerd. Er wordt wel geadviseerd dat het protocol op de website van de ontvangende en meedelende partij wordt geplaatst (zie bijlage). Na ondertekening van het protocol zal dit op de gemeentelijke website gepubliceerd worden.
      Advies

      06/08/2024: Gunstig advies van de Data Protection Officer, Rik Geerts (zie advies omtrent protocol als bijlage). 

      Juridische grond
      • Het Decreet van 09/02/2018 betreffende het lokaal sociaal beleid dat als doelstelling heeft het verhogen van de toegang tot de sociale hulp- en dienstverlening en het tegengaan van onderbescherming.
      • Het Decreet van 04/02/2022 tot wijziging van het decreet van 30/04/2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie wat betreft de gegevensdeling met het OCMW.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur.
      Argumentatie

      Om onderbescherming tegen te gaan en om ondersteuning van kwetsbare doelgroepen te maximaliseren is een samenwerking met het lokaal team van Kind en Gezin cruciaal. Het lokale Team van Kind en Gezin kan immers een (mogelijke) kwetsbaarheid vaststellen bij mensen die nog niet gekend zijn bij het OCMW. Daarom is het aangewezen dat het lokale team deze informatie, per casus, zou mogen overmaken aan het OCMW. Om dit in goede banen te leiden werden er basisdocumenten opgesteld. Concreet gaat het over een samenwerkingsovereenkomst en een protocol. 

      Financiële gevolgen

      Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze lokale samenwerking.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ineke van Rijsbergen
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       Artikel 1- Keurt onderstaande samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal team van Kind en Gezin Neteland en het OCMW van Bonheiden goed:

      Deze overeenkomst geeft aan binnen welk kader en omwille van welke doelstellingen, identificatiegegevens van kwetsbare mensen kunnen doorgegeven worden vanuit het lokaal team Kind naar Gezin naar het OCMW van de verblijfplaats van de betreffende perso(o)n(en). In het kader van deze overeenkomst kunnen ook meer concrete acties worden opgezet, waarbij de samenwerkingsafspraken als bijlage bij deze overeenkomst kunnen gaan.

      Artikel 1: Contracterende partijen

      Deze samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten tussen:

        • Voor het lokaal team Kind en Gezin NETELAND van het Agentschap Opgroeien regie, met zetel te Hallepoortlaan 27, 1060 Brussel rechtsgeldig vertegenwoordigd door leidend ambtenaar Leo Van Loo, waarnemend Administrateur-Generaal Agentschap Opgroeien.
        • Voor het OCMW van gemeente Bonheiden, vertegenwoordigd door mevrouw Julie De Clerck. voorzitter van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn, en mevrouw, Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur.

      Artikel 2: Doel en voorwerp van de samenwerkingsovereenkomst

      Deze samenwerkingsovereenkomst kadert in

        • het decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid dat als doelstelling heeft het verhogen van de toegang tot de sociale hulp- en dienstverlening en het tegengaan van onderbescherming;
        • het decreet van 4 februari 2022 tot wijziging van het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie wat betreft de gegevensdeling met het OCMW.

      In deze overeenkomst gaat het concreet over de samenwerkingsafspraken bij het doorgeven

        • van bepaalde identificatiegegevens van cliënten waarmee de lokale teamleden van Kind en Gezin, bij de uitvoering van hun taken, in contact komen, en steeds met toestemming van deze cliënten
        • vanuit die lokale teamleden van het agentschap die gebonden zijn aan het beroepsgeheim (vermeld in art. 458 van het Strafwetboek) aan maatschappelijk werkers van het OCMW van de verblijfplaats van de cliënt in kwestie die concrete hulp- en dienstverlening namens het OCMW aan die cliënt kan bieden en die door hetzelfde beroepsgeheim gebonden zijn.”

      Artikel 3: Doelstellingen, acties en engagementen

      Deze overeenkomst concretiseert de samenwerking binnen de globale doelstellingen die beide organisaties hebben.

      Voor het lokaal team Kind en Gezin zijn dit doelstellingen op het vlak van geïntegreerde preventieve gezinsondersteuning, waaronder de ondersteuning van gezinnen in de realisatie van hun grondrechten en het toegankelijk maken van basisvoorzieningen en materiële en financiële ondersteuning.
      Concreet gaat dit over:

        • tijdens de cliëntcontacten de ondersteuningsnoden op de verschillende levensdomeinen bespreekbaar maken met de cliënt;
        • samen met de cliënt de nodige acties ondernemen om gepaste expertise, ondersteuning en hulp bij te schakelen en hiertoe ook de nodige samenwerkingsafspraken te maken met partners; als het OCMW hierin mogelijks een meerwaarde kan betekenen, kan de cliënt doorverwezen worden naar de sociale dienst van het OCMW en kunnen de identificatiegegevens doorgegeven worden, als de cliënt hierover voldoende geïnformeerd is en zijn akkoord gegeven heeft;
        • waar nodig deel te nemen aan cliëntoverleg of op eigen initiatief cliëntoverleg bij elkaar te roepen;

      Voor het OCMW zijn dit dezelfde strategische doelstellingen als omschreven in de organieke wet op de OCMW’s van 8 juli 1976 en het decreet lokaal sociaal beleid, namelijk het verhogen van de toegang tot de sociale hulp- en dienstverlening en het tegengaan van onderbescherming.

      Concreet gaat dit over :

        • Als het OCMW identificatiegegevens ontvangt van een lid van het lokaal team Kind en Gezin, gaat een maatschappelijk werker van het OCMW van de gemeente waarin de cliënt verblijft, contact opnemen met de cliënt.
        • Bij dat contact, gaat er gestreefd worden naar een verdere vraagverduidelijking.
        • Als de cliënt aangegeven heeft te willen geholpen worden door het OCMW, dan zal er hulpverlening opgestart worden. Er wordt ook gezocht naar de meest passende hulpverlening.
        • Indien noodzakelijk en indien gewenst door de cliënt, zal het OCMW ook andere partners/hulpverleners inschakelen.

      Specifieke acties of samenwerkingsafspraken naast deze met betrekking tot gegevensdeling zijn opgenomen in de bijlage bij deze overeenkomst.

      Artikel 4: Gegevensdeling

      De gegevensdeling kan gebeuren vanuit een lokaal teamlid Kind en Gezin die gebonden is aan het beroepsgeheim (vermeld in art. 458 van het Strafwetboek) naar (een) maatschappelijk werker(s) van het OCMW van de verblijfplaats van de cliënt in kwestie die concrete hulp- en dienstverlening namens het OCMW aan die cliënt kan bieden en die door hetzelfde beroepsgeheim gebonden is/zijn.

      De cliënt moet vooraf geïnformeerd zijn over:

        • het doel van de gegevensdeling
        • welke gegevens worden gedeeld
        • met wie de gegevens worden gedeeld
        • wat er verder met de gegevens gebeurt
        • en wat de cliënt mag verwachten.

      Het delen van de betreffende gegevens is vrijwillig en alleen mogelijk als de cliënt daarvoor zijn vrije en uitdrukkelijke toestemming heeft verleend.

      Het gaat concreet over de volgende gegevens van de cliënt:

        • Naam en voornaam
        • Adres
        • Telefoonnummer
        • E-mailadres.

      Elektronische gegevensdeling gebeurt ad hoc volgens een getekend protocol en geldende richtlijnen naar volgende mailbox info@ocmwbonheiden.be enkel toegankelijk voor medewerkers van het OCMW, onderworpen aan het beroepsgeheim. In het kader van deze samenwerkingsovereenkomst dient in deze een protocol inzake elektronische gegevensdeling tussen het lokaal team Kind en Gezin en het OCMW te worden afgesloten. De geldende voorwaarden voor de gegevensdeling zijn in dit protocol omschreven. Het protocol gaat als bijlage bij deze samenwerkingsovereenkomst.

      Een maatschappelijk werker van het OCMW neemt contact op met de cliënt. Hij luistert naar zijn hulpvragen, verschaft hem informatie, bekijkt, samen met de cliënt, of zijn rechten uitgeput zijn, biedt hem sociale hulp- en dienstverlening aan en/of verwijst hem door naar de gepaste lokale sociale hulp- en dienstverlening.”

      Artikel 5: Contactpersonen i.v.m. deze samenwerkingsovereenkomst

      Voor het OCMW van Bonheiden

      Organisatie Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn
      Vertegenwoordiger(s) van de rechtspersoon: mevrouw Julie De Clerck. voorzitter van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn, en mevrouw, Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur.
      Functionaris gegevensbescherming (FGB) of Data protection officer (DPO) (bij de ondertekening van deze overeenkomst en bijhorend protocol: voornaam, naam en e-mailadres) :Rik Geerts -privacy@c-smart.be
      Contactpersoon in het kader van deze overeenkomst: Tim Gordts, projectmedewerker welzijn
      Adres maatschappelijke zetel Baxbos 15-17 2820 Bonheiden
      Correspondentieadres Baxbos 15-17 2820 Bonheiden
      Algemeen telefoon/gsm-nummer 015/50 04 10
      Algemeen e-mailadres info@ocmwbonheiden.be

      Voor het lokaal team Kind en Gezin Neteland van Opgroeien regie

      Organisatie Opgroeien regie
      Rechtsvorm Intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid
      Vertegenwoordiger van de rechtspersoon Leidend ambtenaar Leo Van Loo, waarnemend administrateur-generaal
      Functionaris gegevensbescherming (FGB) of Data protection officer (DPO) (bij de ondertekening van deze overeenkomst en bijhorend protocol: voornaam, naam en e-mailadres) Johan Behets, dpo@opgroeien.be
      Contactperso(o)n(en) in het kader van deze overeenkomst Stijn De Haes, intersectoraal medewerker
      Maatschappelijke zetel Hallepoortlaan 27
      1060 Brussel
      Correspondentieadres Kind en Gezin Neteland, Ballaarweg 1,2590 Berlaar neteland@kindengezin.be
      Algemeen telefoonnummer en/of gsm-nummer 078150 100
      Algemeen e-mailadres info@kindengezin.be

      Regiomailbox: neteland@kindengezin.be

      Elke wijziging van de contactpersoon wordt onmiddellijk schriftelijk (brief of e-mail) gemeld aan de andere partij. Deze schriftelijke melding maakt dan onlosmakelijk deel uit van huidige overeenkomst.

      Artikel 6: Communicatie

      De partijen verbinden zich ertoe om de relevante informatie die betrekking heeft op het correct naleven van deze overeenkomst tijdig uit te wisselen en op regelmatige tijdstippen met elkaar overleg te plegen over alle aspecten van deze overeenkomst.

      Artikel 7: Evaluatie en wijziging overeenkomst

      De partijen evalueren elk jaar de uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst.
      In onderling akkoord kan de samenwerkingsovereenkomst bijgestuurd worden in functie van de concrete acties.

      Artikel 8: Inwerkingtreding en duur van de samenwerkingsovereenkomst

      • De overeenkomst gaat in op 01/09/2024 en geldt voor onbepaalde duur
      • Beide partijen kunnen deze overeenkomst schriftelijk beëindigen mits in achtneming van een opzegtermijn van zes maanden.

      Artikel 9: Aansprakelijkheid

      De partij die onrechtmatig handelt jegens de andere partij is jegens die partij aansprakelijk voor alle uit dat handelen voortvloeiende schade. Dezelfde aansprakelijkheid geldt indien een door de partij ingeschakelde derde de onrechtmatige handeling verricht.

      De partij die naar aanleiding van door de andere partij verrichte samenwerkingsactiviteiten aansprakelijk wordt gesteld door een derde of geconfronteerd wordt met een claim zal door de andere partij volledig worden gevrijwaard. De andere partij zal op eerste verzoek van de eerstgenoemde partij de behandeling van de betreffende aanspraken en eventuele vorderingen overnemen.

      De samenwerkende partners die als uitvoerder optreden zijn elk voor hun eigen deel van de overeenkomst aansprakelijk. Slechts indien sprake is van opzet en/of grove schuld van een der partijen is deze partij voor de totale daaruit voortvloeiende schade aansprakelijk.

      Artikel 10: Bijzondere bepalingen

      Alle geschillen die uit deze overeenkomst voortvloeien zullen zoveel mogelijk in onderling overleg tussen ondertekende partijen tot een oplossing worden gebracht. In geval van blijvende betwistingen in de uitvoering van deze overeenkomst zijn alleen de hoven en rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement van Brussel bevoegd.

      Artikel 2 - Gaat akkoord dat onderstaand protocol wordt afgesloten voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens vanuit opgroeien Regie (lokaal Team Kind en Gezin) naar OCMW:

      Dit protocol wordt gesloten conform artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.

      TUSSEN

      Het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie, ingeschreven in het KBO met nummer 0886.886.638, gelegen te Hallepoortlaan 27, 1060 Brussel, vertegenwoordigd door de leidend ambtenaar Leo Van Loo waarnemend administrateur-generaal;

      hierna: “Opgroeien regie”;

      EN

      het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) van Bonheiden, ingeschreven in het KBO met nummer 0212.242.037, met maatschappelijke zetel te Baxbos 15-17 2820 Bonheiden, vertegenwoordigd door mevrouw Julie De Clerck. voorzitter van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn, en mevrouw, Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur.

      hierna: “OCMW Bonheiden”;

      Opgroeien regie en OCMW Bonheiden worden hieronder ook wel afzonderlijk aangeduid als een “partij” of gezamenlijk als de “partijen”;

      NA TE HEBBEN UITEENGEZET

      A. Opgroeien regie is een Vlaamse instantie als bedoeld in artikel 2, 10° e-govdecreet, opgericht bij het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie.

      B. OCMW Bonheiden is een OCMW waarvan de werking is beschreven in de organieke wet van 8 juli 1976 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

      C. Het decreet van 4 februari 2022 tot wijziging van het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie, heeft een rechtsgrond ingevoerd voor gegevensdeling tussen Opgroeien regie en het OCMW. Hierdoor kunnen lokale teamleden van Opgroeien regie die gebonden zijn aan het beroepsgeheim met het oog op het verhogen van de toegang tot de sociale hulp- en dienstverlening en het tegengaan van onderbescherming identificatiegegevens van maatschappelijk kwetsbare gezinnen waarmee ze in uitvoering van hun taken in contact komen, delen met een maatschappelijk werker van het OCMW van de woonplaats van de cliënt die concrete dienstverlening namens het OCMW aan de cliënt  kan bieden en door hetzelfde beroepsgeheim  gebonden is (artikel 10/1 decreet 30 april 2004). De cliënt moet voldoende geïnformeerd zijn (zie lager) en moet ook zijn toestemming tot het delen van deze gegevens gegeven hebben. Op 01/09/2024 hebben Opgroeien regie (lokaal team Kind en Gezin Neteland) en het OCMW Bonheiden een samenwerkingsovereenkomst  gesloten met het oog op het verhogen van de toegang tot de sociale hulp- en dienstverlening en het tegengaan van onderbescherming (zie bijlage). In het kader daarvan zal Opgroeien regie (lokaal team Kind en Gezin), onder de voorwaarden vermeld in artikel 10/1 van het decreet van 30 april 2004, identificatiegegevens van cliënten aan het OCMW bezorgen..

      D. De partijen wensen overeenkomstig artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol te sluiten met betrekking tot de elektronische mededeling van persoonsgegevens. Dat protocol wordt bekendgemaakt op de website van beide partijen.

      E. De functionaris voor gegevensbescherming van Opgroeien regie heeft op [DATUM] advies met betrekking tot een ontwerp van dit protocol gegeven.

      F. De functionaris voor gegevensbescherming van OCMW Bonheiden heeft op 6/08/2024 advies met betrekking tot een ontwerp van dit protocol gegeven

      WORDT OVEREENGEKOMEN WAT VOLGT:

      Artikel 1: Onderwerp

      In dit protocol worden de voorwaarden en modaliteiten van de elektronische mededeling van de persoonsgegevens zoals omschreven in artikel 3 door Opgroeien regie aan OCMW Bonheiden uiteengezet.

       Artikel 2: Rechtvaardigingsgronden van zowel de mededeling als de inzameling van de persoonsgegevens

      Opgroeien regie heeft de opgevraagde gegevens oorspronkelijk verzameld voor het aanbieden van preventieve gezinsondersteuning aan gezinnen en toekomstige ouders, zoals vermeld in artikel 7 van het decreet van 30 april 2004.

      Gemeenten en OCMW’s in Vlaanderen voeren een lokaal sociaal beleid. Hierbinnen kunnen zij ook de focus leggen op een gezinsbeleid waarbij er een ondersteuning voorzien kan worden voor kinderen en/of gezinnen met kinderen. Die ondersteuning kan verschillende vormen aannemen, gaande van bijv. het aanbieden van bepaalde dienstverlening, het uitkeren van een toelage, het verlenen van een korting, enz. Voor sommige acties is het noodzakelijk om te beschikken over bepaalde persoonsgegevens van deze kinderen / gezinnen met kinderen; persoonsgegevens waarover zij zelf niet beschikken.

      De wettelijke/decretale basis voor de lokale besturen is:

        • het decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid (meer bepaald de artikels 3, 4, 6, 9 en 20)
        • het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 november 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid (meer bepaald de artikels 3 en 4)
        • de organieke wet op de OCMW’s van 8 juli 1976.

      Zoals hierboven aangegeven, kan het OCMW, binnen dit kader, proactief hulp- en dienstverlening aanbieden aan maatschappelijk kwetsbare gezinnen (die bij hen nog niet gekend zouden kunnen zijn).

      OCMW BONHEIDEN zal de opgevraagde gegevens verwerken om  de vraag te verhelderen en op zoek te gaan naar de meest passende hulpverlening 

      Het doeleinde van de verdere verwerking van deze persoonsgegevens door OCMW Bonheiden is verenigbaar met de doeleinden waarvoor Opgroeien regie de gegevens oorspronkelijk heeft verzameld, gezien beiden inzetten op het vroegtijdig detecteren van gezinnen en kinderen in armoede, het vroegtijdig opzetten van ondersteuning en het voorkomen van onderbescherming. Opgroeien regie werkt voor de realisatie van zijn taken ook samen en sluit samenwerkingsakkoorden af met andere instanties die op het vlak van de taken van het agentschap actief zijn (art. 11 decreet 30 april 2004). Artikel 10/1 van het decreet voorziet een expliciete rechtsgrond voor de gegevensdeling binnen deze doeleinden.

      Artikel 3: De gevraagde persoonsgegevens en de categorieën en omvang van de gevraagde persoonsgegevens conform het proportionaliteitsbeginsel

      In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de verschillende persoonsgegevens die worden meegedeeld, alsook de verantwoording van de proportionaliteit en de bewaartermijn van de gegevens.

      Het betreft geen persoonsgegevens als vermeld in artikel 9 en/of 10 van de algemene verordening gegevensbescherming. Indien dat wel het geval is, wordt dit gespecificeerd in onderstaande tabel.

      Gegeven 1

      Voornaam en naam van de cliënt

      Verantwoording proportionaliteit

      Noodzakelijk om de cliënt te kunnen identificeren

      Gegeven 2

      Contactgegevens (adres, telefoonnummer en e-mailadres van de cliënt)

      Verantwoording proportionaliteit

      Noodzakelijk om de cliënt te kunnen contacteren

      De meegedeelde gegevens zullen door OCMW Bonheiden in ieder geval bewaard worden tot er een contactname plaatsgevonden heeft en duidelijk is of de cliënt een verdere hulp- en dienstverlening wenst.

      Als de cliënt een verdere hulp- en dienstverlening van het OCMW wenst, zal er door het OCMW een cliëntdossier aangemaakt worden. De gegevens die opgenomen worden in het dossier (incl. uiteraard deze contactgegevens) worden bewaard conform de archiveringsrichtlijnen voor sociale dossiers van OCMW’s (10 jaar na het afsluiten van het dossier).

      Artikel 4: De categorieën van ontvangers en derden die mogelijks de gegevens eveneens verkrijgen

      OCMW Bonheiden zal de meegedeelde persoonsgegevens in het kader van de in artikel 2, 2°, vooropgestelde finaliteiten kunnen meedelen aan volgende categorie(ën) van ontvangers:

      de maatschappelijk werker van het OCMW die door het beroepsgeheim gebonden is en die concrete dienstverlening aan de cliënt zal aanbieden
      Daarnaast kunnen de gegevens worden uitgewisseld met de actoren die deel uitmaken van het samenwerkingsverband geïntegreerd breed onthaal met toepassing van de regels, vermeld in het decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid.

      Artikel 5. Periodiciteit van de mededeling en de duur van de mededeling

      De persoonsgegevens zullen permanent worden doorgegeven, telkens wanneer een lokaal teamlid van Opgroeien regie in samenspraak met en met de toestemming van de cliënt oordeelt dat een doorverwijzing naar het OCMW is aangewezen.

      De mededeling van de persoonsgegevens gebeurt voor de duur van deze samenwerkingsovereenkomst.

      Artikel 6: Beveiligingsmaatregelen

      Volgende maatregelen worden getroffen ter beveiliging van de mededeling van de persoonsgegevens, vermeld in artikel 2:

      Het lokale teamlid van Opgroeien regie verzendt de persoonsgegevens naar een maatschappelijk werker/mailbox van de maatschappelijk werkers van het OCMW van de verblijfplaats van de cliënt. De elektronische gegevensdeling gebeurt ad hoc volgens de geldende richtlijnen (AES 256 encryptie via 7-zip.) naar volgende mailadres: info@ocmwbonheiden.be

        • Het OCMW heeft een veiligheidsbeleid met een veiligheidsplan.
        • Het OCMW heeft een functionaris voor gegevensbescherming (FGB) of data protection officer (DPO)
        • De bekomen en verwerkte gegevens zullen opgenomen worden in het verwerkingsregister van het OCMW.

      OCMW Bonheiden moet kunnen aantonen dat de in dit artikel opgesomde maatregelen werden getroffen.  Op eenvoudig verzoek van Opgroeien regie moet OCMW Bonheiden hiervan aan Opgroeien regie het bewijs overmaken.

      Van toepassing indien er een contactname geweest is, de cliënt effectief hulp- en dienstverlening van het OCMW wenst en er een cliëntdossier aangemaakt wordt:

      In het geval OCMW Bonheiden voor de verwerking van persoonsgegevens die het voorwerp zijn van voorliggend protocol, beroep doet op een verwerker (of meerdere verwerkers), doet de OCMW Bonheiden uitsluitend beroep op verwerkers die afdoende garanties met betrekking tot het toepassen van passende technische en organisatorische maatregelen bieden opdat de verwerking aan de vereisten van de algemene verordening gegevensbescherming voldoet en de bescherming van de rechten van de betrokkene is gewaarborgd. OCMW Bonheiden sluit in voorkomend geval met alle verwerkers een verwerkersovereenkomst in overeenstemming met artikel 28 van de algemene verordening gegevensbescherming. Partijen bezorgen elkaar  een overzicht van de verwerkers die de gevraagde gegevens verwerken, en actualiseren dit overzicht zo nodig.

      Artikel 7: Kwaliteit van de persoonsgegevens

      Zodra OCMW Bonheiden één of meerdere foutieve, onnauwkeurige, onvolledige, ontbrekende, verouderde of overtollige gegevens in de persoonsgegevens, vermeld in artikel 3, vaststelt al dan niet op basis van een mededeling van de betrokkene, meldt het dat onmiddellijk aan Opgroeien regie die na onderzoek binnen redelijke termijn van de voornoemde vaststellingen de gepaste maatregelen treft en OCMW Bonheiden daarvan vervolgens op de hoogte brengt.

      Artikel 8: Sanctie bij niet-naleving

      Onverminderd haar recht om een schadevergoeding te vorderen en in afwijking van artikel 5, 2°, kan Opgroeien regie dit protocol middels eenvoudige kennisgeving en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling eenzijdig beëindigen indien OCMW Bonheiden deze persoonsgegevens verwerkt in strijd met hetgeen bepaald is in dit protocol, met de algemene verordening gegevensbescherming of met andere relevante wet- of regelgeving inzake de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens.

      Artikel 9: Meldingsplichten

      Partijen engageren zich in het licht van artikel 33 van de algemene verordening gegevensbescherming om elkaar [via de functionarissen voor gegevensbescherming] zonder onredelijke vertraging op de hoogte te stellen van elk gegevenslek dat zich voordoet betreffende de meegedeelde gegevens met impact op beide partijen en in voorkomend geval onmiddellijk gezamenlijk te overleggen teneinde alle maatregelen te nemen om de gevolgen van het gegevenslek te beperken en te herstellen. De partijen verschaffen elkaar alle informatie die ze nuttig of nodig achten om de beveiligingsmaatregelen te optimaliseren.

      Contacten hiervoor zijn:

        • Opgroeien regie: dpo@opgroeien.be
        • OCMW Bonheiden: privacy@c-smart.be 

      OCMW Bonheiden brengt Opgroeien regie onmiddellijk op de hoogte van wijzigingen van wetgeving met impact op voorliggend protocol, zoals de finaliteit, proportionaliteit, frequentie, duurtijd enz. en in voorkomend geval van wijzigingen omtrent de verwerkers.

      Artikel 10: Toepasselijk recht en geschillenbeslechting

      Dit protocol wordt beheerst door het Belgisch recht.

      Alle geschillen die voortvloeien uit of verband houden met dit protocol worden beslecht door de bevoegde rechtbank in Brussel.

      Artikel 11: Inwerkingtreding en opzegging

      Dit protocol treedt in werking op 01/09/2024

      Partijen kunnen dit protocol schriftelijk opzeggen mits inachtneming van een opzegtermijn van 6 maanden

      Het protocol eindigt tevens van rechtswege wanneer er geen rechtsgrond meer bestaat voor de gevraagde doorgifte van persoonsgegevens.

    • Senioren - Reglement Mobitwin Centrale: Wijziging

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, leden vast bureau
      Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ineke van Rijsbergen, wnd. algemeen directeur
      Verontschuldigd: Frans Uytterhoeven, Rudi Withaegels, Sofie Crauwels, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de wijzigingen in het reglement voor de Mobitwin Centrale goed te keuren.

      Voorgeschiedenis
      • 21/09/1998: Goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende de overeenkomst met het Centrum voor Positieve Aanwending vzw.
      • 28/01/2002: Goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende de vaststelling van de lidmaatschapsbijdrage en omzetting naar euro.
      • 09/01/2012: Goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende de aanpassing van het lidgeld en ten laste nemen van bijdrage omniumverzekering voor de chauffeurs van de Minder Mobielen Centrale.
      • 27/11/2017: Goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende het reglement Minder Mobielen Centrale.
      • 17/09/2020: Brief Taxistop vzw met aankondiging aanpassing kostprijs lidmaatschap Minder Mobielen Centrale.
      • 16/12/2020: Goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende aanpassingen kostprijs lidmaatschap in het reglement Minder Mobielen Centrale.
      • 05/05/2021: E-mail Mpact met aankondiging naamsverandering.
      • 30/06/2021: E-mail Mpact met aankondiging aanpassing kilometervergoeding.
      • 24/11/2021: Goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende aanpassingen kilometervergoeding in het reglement Minder Mobielen Centrale.
      • 30/06/2022: E-mail Mpact met aankondiging aanpassing kilometervergoeding.
      • 31/08/2023: Goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende aanpassingen kilometervergoeding in het reglement Minder Mobielen Centrale.
      • 10/07/2023: E-mail Mpact met aankondiging aanpassing kilometervergoeding.
      • 30/08/2023: Goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende aanpassingen kilometervergoeding in het reglement Minder Mobielen Centrale.
      • 25/10/2023: Goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende de naamswijziging in het reglement Mobitwin Centrale. 
      • 26/06/2024: E-mail Mpact aankondiging aanpassing kilometervergoeding.
      Feiten en context
      • De Mobitwin Centrale heeft in 1998 een overeenkomst gesloten met Mpact (voormalig Taxistop vzw) voor het gebruik van hun administratie en werkingsmaterialen. Het Lokaal Bestuur betaalt voor deze dienst jaarlijks een vaste kost.
      • De laatste prijsverhoging voor het lidgeld van de centrale dateert van 2021. Mpact verhoogt de prijzen vanaf 01/01/2024 in het kader van stijgende vaste kosten. Het jaarlijkse lidmaatschap voor de centrale wordt opgetrokken van € 95 naar € 130 (incl. btw). Dit lidmaatschap dekt de vaste kosten van de administratie, ondersteuning door de IT-afdeling en het werkingsmateriaal van Mpact.
      • Vanaf 01/07/2024 is de kilometervergoeding voor het overheidspersoneel opgetrokken naar € 0,4415/km, omwille van de indexering. De kilometervergoeding van de chauffeurs van de Mobitwin Centrale volgt een gelijke tred met de vergoeding voor het overheidspersoneel. Elke organisatie kan zelf kiezen om de prijzen te wijzigen binnen de wettelijke bepaalde maximumbedragen. De kilometervergoeding kan maximum € 0,4415/km bedragen.
      • De laatste prijsstijging dateert van 01/09/2023. Toen werd de kilometervergoeding van € 0,41/km opgetrokken naar € 0,42/km, omwille van de jaarlijkse prijsindexering.
      • De voorbije jaren werd er vanuit de organisatie steeds voor gekozen om deze indexering van het derde kwartaal te volgen (zie bijlage e-mail Mpact kilometervergoeding). Daarom wordt er ook nu geopteerd om vanaf 01/09/2024 de kilometervergoeding te verhogen:
        • van € 0,42/km naar € 0,44/km;
        • de minimumvergoeding zal bijgevolg opgetrokken worden van € 4,20 naar € 4,40 voor een enkele rit minder dan 10 km.
      • Hierdoor worden er dezelfde prijzen gehanteerd als de Mobitwin Centrales uit de regio Mechelen, Sint-Katelijne-Waver en Heist-op-den-Berg. 
      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ineke van Rijsbergen
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Keurt de wijzigingen in het reglement van de Mobitwin Centrale goed.

      Artikel 2 - Heft het reglement van de Mobitwin Centrale van 01/11/2023 op met ingang vanaf 01/09/2024.

      Artikel 3 - Stelt het reglement Mobitwin Centrale als volgt op:

      REGLEMENT MOBITWIN CENTRALE

      Artikel 1. Mobitwin Centrale (MTC)

      De MTC is een dienst die met vrijwilligers-chauffeurs, personen vervoert die omwille van ouderdom of een handicap minder mobiel zijn.

      Dit reglement regelt het vrijwilligersvervoer dat overkoepeld is door Mpact vzw en vastgelegd in een overeenkomst tussen Mpact (voormalig CPA vzw Taxistop) en OCMW Bonheiden.

      Volgende personen komen in aanmerking voor het vrijwilligersvervoer in geval ze cumulatief aan de volgende voorwaarden voldoen:

        • minder mobiel zijn d.w.z. moeilijkheden hebben om zich te verplaatsten.
        • een netto belastbaar gezinsinkomen hebben dat niet hoger is dan tweemaal het corresponderend bedrag van het wettelijk leefloon. Het gezinsinkomen wordt gedefinieerd als het inkomen van iedereen die op het adres van de aanvrager gedomicilieerd is.
        • in de gemeente Bonheiden wonen.

      Indien het inkomen te hoog is, maar er zijn zeer hoge medische of andere noodzakelijke kosten, dan kan na een sociaal onderzoek door de maatschappelijk werker van het OCMW en na goedkeuring door het Vast Bureau van het OCMW toch nog beslist worden tot een lidmaatschap MTC.

      Artikel 2. Lidgeld

      Het lidgeld bedraagt € 12 per jaar voor alleenstaande personen en € 18 voor een gezin (meerdere personen gedomicilieerd op hetzelfde adres). Een jaar loopt van 1 januari tot en met 31 december.

      Indien men lid wordt na 1 juli van het betreffende jaar, wordt slechts de helft van het jaarlijks te betalen bedrag aangerekend. Het lidgeld bedraagt dan € 6 voor een alleenstaande en € 9 voor een gezin.

      Na de betaling ontvangt het lid een lidkaart met een persoonlijk lidnummer.

      Artikel 3. Ritten en bestemmingen

      De chauffeur zal tijdens de rit de meest logische weg volgen, rekening houdend met de wegwerkzaamheden en omleidingen.

      De ritten van de MTC vinden meestal plaats om sociale redenen: familiebezoek, kapper, boodschappen, controle ziekenhuis, tandartsbezoek, oogarts ….

      Er worden geen residenten van gemeenschapsinstellingen vervoerd zoals rustoorden en dergelijke.

      Een rit kan geweigerd worden aan de gebruiker wanneer de veiligheid van de chauffeur in gevaar wordt gebracht, de goede zeden en /of de openbare orde in het gedrang komen, de gebruiker(s) in staat van dronkenschap verkeren. De MTC behoudt zich het recht voor om ritten te weigeren bij oneigenlijk gebruik of misbruik van de dienst. Om diezelfde redenen kan de MTC het lidmaatschap ook stopzetten.

      De gebruiker moet, mits enige ondersteuning, zelfstandig in en uit de wagen kunnen stappen.

      Minderjarigen moeten vergezeld worden door een ouder of een voogd. Voor kinderen kleiner dan 1m 35cm dient de gebruiker zelf voor een reglementair kinderzitje te zorgen.

      De MTC vervoert geen goederen.

      De gebruikers moeten vertrekkensklaar zijn, zodat de chauffeurs niet onnodig moeten wachten.

      De chauffeurs blijven ten alle tijde de baas in hun wagen.

      Niet alle chauffeurs willen een huisdier in hun wagen. De gebruiker dient de centrale te verwittigen indien hij een huisdier wenst mee te nemen.

      Artikel 4. Een rit aanvragen

      4.1. Wanneer

      Een rit moet minstens 2 werkdagen op voorhand worden aangevraagd bij de MTC en ten vroegste 4 weken op voorhand. Bij een aanvraag is het ook belangrijk om rekening te houden met de feestdagen. De aanvraag kan telefonisch, via voicemail of e-mail gebeuren tussen 10u en 12u in de voormiddag.

      4.2. Waar

      Een rit aanvragen bij de MTC:

        • Per telefoon 015 50 05 06
        • Per e-mail (mtc@ocmwbonheiden.be)
        • Nooit kan een rit rechtstreeks aan de chauffeur worden gevraagd of met de chauffeur worden geregeld!

      4.3. Welke gegevens dienen bij de aanvraag te worden meegedeeld

      • Naam lid en /of lidnummer, telefoonnummer
      • Datum van de rit
      • Adres van ophaling, adres van bestemming en eventuele tussenbestemmingen
      • Uur van ophalen heenrit en uur van ophalen terugrit, indien mogelijk
      • Aantal te vervoeren personen , leden en begeleiders
      • Gebruik van rollator, kruk,…
      • Doel of bestemming van de rit: bezoek arts, culturele uitstap, kapper,….

      4.4. Opvolging

      Na een ritaanvraag gaat de MTC op zoek naar een gepaste chauffeur. De gebruiker krijgt steeds een bevestiging van de rit of een bericht als de rit niet kan doorgaan.

      Er wordt bij het zoeken naar de juiste match rekening gehouden met de voorkeuren van de chauffeurs, de beschikbare dagen en tijdstippen van de dag, de bereidheid om al dan niet dieren mee te nemen enz.

      De chauffeur kan een rit weigeren, wanneer de gebruiker zich niet houdt aan de vooraf gemaakte afspraken inzake uur, bestemming, aantal te vervoeren personen of route. De kilometers die door de chauffeur dan al gereden werden naar de gebruiker en terug, worden aangerekend.

      Artikel 5. Vergoeding van de chauffeur

      De prijs die voor een rit wordt aangerekend aan de gebruiker, wordt berekend door het aantal gereden kilometers te vermenigvuldigen met de vastgestelde prijs per km nl. € 0,44. Er wordt een minimumvergoeding vastgelegd van € 4,40 voor enkele ritten van minder dan 10 kilometer.

      Alle kilometers worden geteld vanaf de woning van de chauffeur tot diens aankomst thuis. De prijs per rit kan dus variëren naargelang de woonplaats van de chauffeur, de beschikbaarheid van een chauffeur in uw buurt, en de route die een chauffeur neemt.

      Boetes ingevolge verkeersovertredingen zijn steeds ten laste van de chauffeur.

      De chauffeur kan meerdere personen tegelijk vervoeren tijdens eenzelfde verplaatsing. De chauffeur kan slechts éénmaal € 0,44 per gereden kilometer aanrekenen.

      De chauffeur heeft een kilometerboekje waarmee het aantal gereden kilometers wordt afgerekend. Het witte briefje is een betalingsbewijs.

      Elke gereden rit wordt na afloop onmiddellijk aan de chauffeur betaald. De gebruiker dient er voor te zorgen voldoende en gepast geld bij zich te hebben om de chauffeur te betalen.

      Artikel 6. Wachttijd

      Indien de gebruiker slechts korte tijd op zijn bestemming aanwezig dient te zijn, zal de chauffeur ter plaatse wachten. Dit wordt bij de bevestiging van de rit doorgegeven aan de gebruiker. Dan weet de gebruiker dat de terugrit door dezelfde chauffeur wordt uitgevoerd.

      Bij een wachttijd van minstens een halfuur vraagt de chauffeur een koffievergoeding van € 2,50. Voor een rit van minstens een uur bedraagt deze koffievergoeding € 5. Dit wordt bij de bevestiging van de rit meegedeeld aan de gebruiker.

      Bijkomende kosten zoals parkeergeld, zijn ten laste van de gebruiker.

      Artikel 7. Taken van de chauffeur

      De taken van de chauffeurs van de MTC beperken zich tot het vervoeren van de gebruikers van deur tot deur. De chauffeur mag de gebruiker helpen bij het in- en uitstappen, alsook bij het uitladen van de boodschappen.

      De chauffeur is niet meer verzekerd bij Mpact tijdens de begeleiding in de winkel, uitladen van boodschappen in huis of bij andere taken die buiten het vervoer vallen.

      De chauffeur vervoert geen personen met een rolstoel. Rolstoelgebruikers worden doorverwezen naar de vervoerdienst Rolkar Rivierenland.

      Artikel 8. Privacy van de chauffeur

      De contactgegevens van de chauffeur worden enkel aan de gebruiker gegeven om het tijdstip van de terugrit door te geven. Alle andere communicatie over ritten dient via de MTC te gebeuren. De privacy van de chauffeur dient te worden gerespecteerd.

      Artikel 9. Verzekering

      Alle ritten dienen tijdig te worden aangevraagd bij de MTC en worden dan in het systeem van Mpact ingevoerd. Dan pas zijn de ritten officieel erkend voor de verzekering.

      De ritten moeten daarom steeds bij de centrale worden aangevraagd en nooit via de chauffeur.

      De verzekering is enkel van toepassing op de verplaatsing.

      De gebruiker is door het lidmaatschap van de MTC automatisch verzekerd voor Burgerlijke Aansprakelijkheid. De gebruiker is verzekerd voor onvrijwillige schade aan derden door eigen toedoen zoals schade bij het in- en uitstappen van de wagen of tijdens de rit, aan de chauffeur, aan toevallige voorbijgangers of aan de auto zelf.

      De schade moet onmiddellijk gemeld worden aan de MTC.

      Indien de chauffeur een ongeval veroorzaakt, is de gebruiker verzekerd door de autoverzekering van de chauffeur. De gebruiker kan optreden als getuige voor de chauffeur.

      De begeleider van de gebruiker, die meerijdt en zelf geen lid is van de MTC, geniet niet van de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid via Mpact. Begeleiders zijn wel verzekerd door de verzekeringspolis van de chauffeur.

      Artikel 10. Annuleren vervoer

      10.1. Annuleren door MTC

      Soms gebeurt het dat er geen chauffeur beschikbaar is om een rit uit te voeren, ondanks alle inspanningen van de MTC. De MTC kan hiervoor niet verantwoordelijk worden gesteld. De MTC zal de gebruiker steeds tijdig verwittigen wanneer een rit niet kan gereden worden en er kan dan samen gezocht worden naar een andere oplossing.

      10.2. Annuleren door de gebruiker

      Indien een gebruiker een geplande rit wil afzeggen moet de MTC 24 u voor het tijdstip van de geplande rit verwittigd worden. De MTC zal de chauffeur op de hoogte brengen van de annulatie. Bij een tijdige annulatie wordt geen vergoeding aangerekend. Bij het laattijdig annuleren van een rit, wordt een vergoeding aangerekend van € 20.

      Artikel 11. Klachten

      Bij geschillen kunnen zowel de gebruikers als de chauffeurs terecht bij de verantwoordelijke van de MTC, tel: 015 500 500, e-mail: thuiszorg@bonheiden.be. De verantwoordelijke zoekt naar een gepaste oplossing.

      Indien één van de partijen met de voorgestelde oplossing geen genoegen kan nemen, kan de betrokkene beroep doen op de klachtenprocedure van het OCMW.

      Artikel 4 - Maakt dit reglement binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing, overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur.

De voorzitter sluit de zitting op 28/08/2024 om 20:29.

Namens Raad Voor Maatschappelijk Welzijn,

Ineke van Rijsbergen
wnd. algemeen directeur

Julie De Clerck
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn