Terug
Gepubliceerd op 18/03/2025

Besluit  Raad Voor Maatschappelijk Welzijn

wo 15/12/2021 - 20:00

Personeel - Gemeenschappelijk organogram: Wijziging

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, leden vast bureau
Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, OCMW raadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, OCMW raadslid

Omwille van een dynamisch personeelsbeleid en met het oog op een efficiëntere werking van de diensten van de gemeente en het OCMW wordt voorgesteld het gemeenschappelijk organogram te wijzigen.

Voorgeschiedenis
  • 18/12/2019: Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende wijziging van het gemeenschappelijk organogram 2020.
  • 27/01/2021: Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende wijziging van het gemeenschappelijk organogram 2021. 
  • 06/12/2021: Advies BOCHOC aangaande de wijzigingen gemeenschappelijk organogram 2022.
Feiten en context

Voorstel tot wijziging van het gemeenschappelijk organogram:

1) Opsplitsing afdeling grondgebiedszaken in afdelingen 'Omgeving' en 'Infrastructuur'.

Gevolgen:

Functie 'afdelingshoofd grondgebiedszaken' verdwijnt.

Het betreffende afdelingshoofd wordt afdelingshoofd van de afdeling 'Infrastructuur'.

De afdeling 'Omgeving' heeft voorlopig geen afdelingshoofd.  De algemeen directeur neemt deze functie bijkomend waar. 

2) Uitbreiding stafdienst secretariaat. 

Gevolgen:

 Extra functie 'diensthoofd secretariaat/beleidsmedewerker' op A-niveau. 

3) Uitbreiding afdeling financiën en IT met een juridische cel.

Gevolgen:

Extra functie 'sanctionerend ambtenaar - jurist' op A-niveau.

Wijziging benaming 'afdeling financiën en IT' naar afdeling 'ondersteuning'.

4) Upgrade binnen afdeling 'Ondersteuning', cel IT.

Gevolgen:

In het organogram verdwijnt de functie 'medewerker It' op D-niveau.  Deze functie wordt geüpgrade naar een B-functie, 'diensthoofd IT'.

5) Upgrade binnen afdeling 'Vrije Tijd', cultuurdienst.

Gevolgen:

In het organogram verdwijnt de functie 'administratief medewerker evenementen' op C-niveau.  Deze functie wordt geüpgrade naar een B-functie, 'evenementencoördinator'.

6) Verschuiving 'scholen' van stafdiensten naar afdeling 'Mens en Zorg'. 

Gevolgen:

De directies van GEBO en GEKKO ressorteren onder het afdelingshoofd Mens en Zorg en niet langer rechtstreeks onder de algemeen directeur. 

Zie ook de powerpoint als bijlage.

Advies
  • Het managementteam verleende op 29/11/2020 gunstig advies.
  • Gunstig advies van het Bijzonder Onderhandelings- en Hoog Overlegcomité werd gegeven op 06/12/2021.
Adviezen
Juridische grond
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 07/12/2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, inzonderheid Titel III. De personeelsformatie.

  • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 50, vijfde lid, 277 en 278,§1.

Financiële gevolgen

Visum:

Adviezen
  • Gunstig visum FA 2021/00232 van Financiele dienst van 06 december 2021

Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels
Onthouders: Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes
Resultaat: Met 13 stemmen voor, 9 onthoudingen
Besluit

Artikel 1 - Gaat akkoord met volgende wijzigingen aan het gemeenschappelijk organogram: 

  • Opsplitsing afdeling grondgebiedszaken in afdelingen 'Omgeving' en 'Infrastructuur'.

Met volgende gevolgen:

  • Functie 'afdelingshoofd grondgebiedszaken' verdwijnt.
  • Het betreffende afdelingshoofd wordt afdelingshoofd van de afdeling 'Infrastructuur'.
  • De afdeling 'Omgeving' heeft voorlopig geen afdelingshoofd.  De algemeen directeur neemt deze functie bijkomend waar. 
  • Uitbreiding stafdienst secretariaat met een contractuele functie 'diensthoofd secretariaat/beleidsmedewerker' op A1-A3 niveau.

  • Wijziging van benaming afdeling 'financiën en IT' naar afdeling 'Ondersteuning'

  • Uitbreiding afdeling 'Ondersteuning', juridische cel met een contractuele functie 'sanctionerend ambtenaar - jurist' op A1-A3 niveau. 

  • Verdwijnen van de functie 'medewerker IT' op D1-D3 niveau en upgraden van deze functie naar een contractuele functie op B1-B3 niveau 'diensthoofd IT'. 

  • Verdwijnen van de functie 'administratief medewerker evenementen' op C1-C3 niveau.  Deze functie wordt geüpgrade naar een contractuele B1-B3 functie, 'evenementencoördinator'.

  • Verschuiving van de 'scholen' GEKKO en GEBO naar de afdeling 'Mens en Zorg'. 

Artikel 2 - Het gemeenschappelijk organogram gemeente/OCMW heeft een bindend kader waaraan de aanstellende overheid zich moet houden bij de aanstellingen in statutair verband of aanstellingen in contractueel verband met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.