De voorzitter opent de zitting op 15/12/2021 om 20:01.
De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24/11/2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.
24/11/2021: Vergadering raad voor maatschappelijk welzijn waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24/11/2021 goed.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd het deel van Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 3 dat betrekking heeft op het OCMW, vast te stellen;
Art. 257 van het Decreet over het lokaal bestuur dat bepaalt dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.
Het evenwicht van het meerjarenplan blijkt uit twee parameters, meer bepaald het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieriongsmarge.
Artikel 1 - Stelt het deel van het OCMW van Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 3 vast zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit en met onderstaande schema van de kredieten M3:
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Omwille van een dynamisch personeelsbeleid en met het oog op een efficiëntere werking van de diensten van de gemeente en het OCMW wordt voorgesteld het gemeenschappelijk organogram te wijzigen.
Voorstel tot wijziging van het gemeenschappelijk organogram:
1) Opsplitsing afdeling grondgebiedszaken in afdelingen 'Omgeving' en 'Infrastructuur'.
Gevolgen:
Functie 'afdelingshoofd grondgebiedszaken' verdwijnt.
Het betreffende afdelingshoofd wordt afdelingshoofd van de afdeling 'Infrastructuur'.
De afdeling 'Omgeving' heeft voorlopig geen afdelingshoofd. De algemeen directeur neemt deze functie bijkomend waar.
2) Uitbreiding stafdienst secretariaat.
Gevolgen:
Extra functie 'diensthoofd secretariaat/beleidsmedewerker' op A-niveau.
3) Uitbreiding afdeling financiën en IT met een juridische cel.
Gevolgen:
Extra functie 'sanctionerend ambtenaar - jurist' op A-niveau.
Wijziging benaming 'afdeling financiën en IT' naar afdeling 'ondersteuning'.
4) Upgrade binnen afdeling 'Ondersteuning', cel IT.
Gevolgen:
In het organogram verdwijnt de functie 'medewerker It' op D-niveau. Deze functie wordt geüpgrade naar een B-functie, 'diensthoofd IT'.
5) Upgrade binnen afdeling 'Vrije Tijd', cultuurdienst.
Gevolgen:
In het organogram verdwijnt de functie 'administratief medewerker evenementen' op C-niveau. Deze functie wordt geüpgrade naar een B-functie, 'evenementencoördinator'.
6) Verschuiving 'scholen' van stafdiensten naar afdeling 'Mens en Zorg'.
Gevolgen:
De directies van GEBO en GEKKO ressorteren onder het afdelingshoofd Mens en Zorg en niet langer rechtstreeks onder de algemeen directeur.
Zie ook de powerpoint als bijlage.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 07/12/2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, inzonderheid Titel III. De personeelsformatie.
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 50, vijfde lid, 277 en 278,§1.
Visum:
Gunstig visum FA 2021/00232 van Financiele dienst van 06 december 2021
Artikel 1 - Gaat akkoord met volgende wijzigingen aan het gemeenschappelijk organogram:
Opsplitsing afdeling grondgebiedszaken in afdelingen 'Omgeving' en 'Infrastructuur'.
Met volgende gevolgen:
- Functie 'afdelingshoofd grondgebiedszaken' verdwijnt.
- Het betreffende afdelingshoofd wordt afdelingshoofd van de afdeling 'Infrastructuur'.
- De afdeling 'Omgeving' heeft voorlopig geen afdelingshoofd. De algemeen directeur neemt deze functie bijkomend waar.
Uitbreiding stafdienst secretariaat met een contractuele functie 'diensthoofd secretariaat/beleidsmedewerker' op A1-A3 niveau.
Wijziging van benaming afdeling 'financiën en IT' naar afdeling 'Ondersteuning'
Uitbreiding afdeling 'Ondersteuning', juridische cel met een contractuele functie 'sanctionerend ambtenaar - jurist' op A1-A3 niveau.
Verdwijnen van de functie 'medewerker IT' op D1-D3 niveau en upgraden van deze functie naar een contractuele functie op B1-B3 niveau 'diensthoofd IT'.
Verdwijnen van de functie 'administratief medewerker evenementen' op C1-C3 niveau. Deze functie wordt geüpgrade naar een contractuele B1-B3 functie, 'evenementencoördinator'.
Verschuiving van de 'scholen' GEKKO en GEBO naar de afdeling 'Mens en Zorg'.
Het sectoraal akkoord van de publieke sector omvat drie verplichte delen:
- Maaltijdcheques: recurrente verhoging koopkracht met € 100 per VTE
- Recurrente koopkrachtverhoging van € 200 per VTE
- Verhoging minimale bijdragevoet tweede pensioenpijler naar 2,5% voor contractuelen
Voor 2020 werd volgend voorstel uitgewerkt door het managementteam, na onderhandeling met het lokale vakbondsoverleg: verhoging MTC naar €7,50 + éénmalige ecocheque van € 100.
In Bonheiden werd de bijdragevoet van de tweede pensioenpijler voor contractuelen van 2,5% naar 3% opgetrokken en was er dus al voldaan aan deze voorwaarde uit het sectoraal akkoord.
Daarnaast bereikten de sociale partners een akkoord over de vervroegde uitkanteling van de publieke socio-culturele sector uit de VIA-akkoorden, de compensatie aan de lokale besturen voor het personeel dat niet onder het toepassingsgebied van het VIA6-akkoord valt, en de koopkrachtmaatregelen voor deze groep van niet-VIA personeelsleden. Deze maatregel maakt een einde aan de indirecte discriminatie van vorige VIA-akkoorden. Het voelde voor een lokaal bestuur als werkgever immers onrechtvaardig aan om alléén voor VIA-medewerkers een koopkrachtverhoging toe te passen.
Hieruit volgt dat het variabele gedeelte van de eindejaarstoelage van alle personeelsleden van de lokale en provinciale besturen vanaf 2021 verhoogd zal worden van 2,5 % naar 3,6 % van het jaarsalaris.
De rechtspositiebesluiten voor het personeel van de lokale en provinciale besturen zullen overeenkomstig het bovenstaande aangepast worden.
Tot slot bereikten de sociale partners een akkoord over het handhaven van de sociale vrede in de sector van de lokale en provinciale besturen. Van nu af aan zal slechts 1 sectoraal akkoord rond koopkrachtverhoging per bestuursperiode worden onderhandeld.
Voor 2021 en 2022 moet nog worden voldaan aan de volgende voorwaarden:
Volgend voorstel werd uitgewerkt door het managementteam, na onderhandeling met het lokale vakbondsoverleg:
Hiermee voldoet het lokaal bestuur aan de in het sectoraal akkoord gevraagde koopkrachtverhoging.
Voor 2021 en volgende jaren wordt er geopteerd om deze koopkrachtverhoging om te zetten in ecocheques, onder voorbehoud van wijzigende wetgeving terzake.
Op 01/01/2020 reeds verhoogde het lokaal bestuur Bonheiden de tweede pensioenpijler voor contractuelen van 2,5% naar 3%.
Hiermee voldoet het lokaal bestuur sedert 2020 aan de gevraagde verhoging in het sectoraal akkoord.
Advies van het managementteam: Gunstig.
Advies van de financieel en algemeen directeur: Gunstig.
Sectoraal akkoord publieke sector van 10/04/2020.
In 2020 werden de maaltijdcheques verhoogd van € 6,50 naar € 7,50 en werd er een éénmalige ecocheque van € 100 per voltijds equivalent uitgekeerd. Dit is niet genoeg om te voldoen aan de recurrente koopkrachtverhoging uit het sectoraal akkoord van 10/04/2020 uit de publieke sector die bestaat uit:
De bepalingen van het sectoraal akkoord dienen verplicht ingevoerd te worden bij elk lokaal bestuur. Maaltijdcheques kunnen niet retro-actief gewijzigd worden. Door deze beslissing kan de verhoging ingang vinden vanaf 01/01/2022. Om de koopkrachtverhoging te garanderen is volgend voorstel, goedgekeurd door het managementteam, de algemeen directeur, de financieel directeur en vakbonden, uitgewerkt:
Op 06/12/2021 werd het sectoraal akkoord besproken op het lokale vakbondsoverleg en werd het protocol opgesteld door de gemeente goedgekeurd.
Visum:
Gunstig visum FA 2021/00233 van Financiele dienst van 08 december 2021
Artikel 1 - Besluit het sectoraal akkoord voor de publieke sector te vertalen in:
Om tegemoet te komen aan de koopkrachtverhoging die in 2021 niet gerealiseerd is, wordt dit gecompenseerd door:
Artikel 2 - Besluit de desbetreffende artikelen in de rechtspositieregeling en in het arbeidsreglement in die zin aan te passen.
De voorzitter sluit de zitting op 15/12/2021 om 20:10.
Namens Raad Voor Maatschappelijk Welzijn,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn