Terug
Gepubliceerd op 18/03/2025

Notulen  Raad Voor Maatschappelijk Welzijn

wo 15/12/2021 - 20:00 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden
Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, leden vast bureau
Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, OCMW raadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, OCMW raadslid

De voorzitter opent de zitting op 15/12/2021 om 20:01.

  • Openbaar

    • Raad voor maatschappelijk welzijn - Notulen vergadering 24/11/2021: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, OCMW raadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, OCMW raadslid

      De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24/11/2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Voorgeschiedenis

      24/11/2021: Vergadering raad voor maatschappelijk welzijn waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.

      Feiten en context
      • De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      • Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering.  Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
      • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 277 en 278.
      • Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24/11/2021 goed.

    • Financiën - Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 3/Deel OCMW: Vaststelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, OCMW raadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, OCMW raadslid

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd het deel van Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 3 dat betrekking heeft op het OCMW, vast te stellen;

      • Art. 257 van het Decreet over het lokaal bestuur dat bepaalt dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.

      • In het Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 3 worden de kredieten van zowel 2021, 2022 alsook 2023-2025 aangepast.
      • De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten eerst hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
      Voorgeschiedenis
      • 29/11/2021: Het managementteam bespreekt het voorontwerp van aanpassing meerjarenplan 3, 2020-2025.
      • 30/11/2021: Besluit college van burgemeester en schepenen houdende vaststelling van het ontwerp van aanpassing meerjarenplan 3, 2020-2025 en stuurt het door naar de gemeenteraad.
      • 01/12/2021: Verzending aanpassing meerjarenplan 3, 2020-2025 aan de gemeenteraadsleden.
      • 06/12/2021: Toelichting op de gemeenteraadscommissie financiën.
      • 15/12/2021: Vaststelling aanpassing meerjarenplan 3, 2020-2025, deel OCMW, door de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Feiten en context
      • De aanpassing meerjarenplan bestaat uit
        • de wijzigingen van de strategische nota: hierin worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven.
        • de aangepaste financiële nota: hierin wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd.
        • de aangepaste toelichting: deze bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van meerjarenplan die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen.
        • de motivering van de wijzigingen.
      • Het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW vormt een geïntegreerd geheel. Aldus is een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk, met respect voor de verschillende rechtspersonen die erbij betrokken zijn.
      • De ramingen voor de exploitatie, de investeringen en de financiering in het eerste jaar van de financiële nota van het meerjarenplan omvatten ook de kredieten voor de gemeente en de kredieten voor het OCMW voor dat boekjaar. Vanaf 2020 wordt het jaarlijks budget aldus geïntegreerd in het meerjarenplan.
      • Het evenwicht van het meerjarenplan blijkt uit twee parameters, meer bepaald het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge.
      • Bij het meerjarenplan hoort ook documentatie. Die omvat alle achtergrondinformatie die nuttig is om het meerjarenplan te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport zelf opgenomen moet zijn.
      Advies
      • 14/11/2021: Advies seniorenraad
      • 17/11/2021: Advies bibliotheekraad.
      • 18/11/2021: Advies Lokaal Overleg Kinderopvang.
      • 22/11/2021: Advies cultuurraad.
      • 29/11/2021: Advies sportraad.
      • 29/11/2021: Advies M-team.
      • 03/12/2021: Advies jeugdraad
      • 06/12/2021: Advies milieuraad, inclusief memorandum.
      Juridische grond
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 25/06/2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra van maatschappelijk welzijn, inzonderheid Afdeling 3. Budgetwijzigingen en interne kredietaanpassingen.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur:
        • Titel 4. De beleids- en beheerscyclus van de gemeente en het OCMW, meer specifiek
          • Hoofdstuk 1. De beleidsrapporten
            • Afdeling 1. Algemene bepalingen
            • Afdeling 2. Het meerjarenplan.
        • Art. 171,§2. De algemeen directeur zorgt in overleg met het M-team voor de opmaak van het voorontwerp van de beleidsrapporten.
        • Art. 176. De financieel directeur staat onder de functionele leiding van de algemeen directeur in voor het opstellen, in overleg met het M-team, van het voorontwerp van de beleidsrapporten en de opvolgingsrapportering.
        • Art. 249,§1. De beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel
        • Art. 249,§2. Het ontwerp van beleidsrapport wordt op zijn minste 14 dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken aan aan ieder lid van de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn bezorgd.
        • Art. 249,§3. De GR en de RMW stemmen over hun deel van het beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de RMW goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
        • Art. 249,§4. Elke raad (GR/RMW) stemt telkens over het geheel van zijn deel van het beleidsrapport. In afwijking daarvan kan elk raadslid de afzonderlijke stemming eisen over een of meer onderdelen die hij aanwijst. In dat geval mag de betrokken raad pas over het geheel van zijn zijn deel van het beleidsrapport stemmen na de afzonderlijke stemming. Als de afzonderlijke stemming tot gevolg heeft dat het ontwerp van beleidsrapport moet worden gewijzigd, wordt de stemming over het geheel verdaagd tot een volgende vergadering van de raad. Als de andere raad voordien zijn deel van het beleidsrapport al had vastgesteld, vervalt die vaststelling en stelt die raad het gewijzigde ontwerp van beleidsrapport vast op een volgende vergadering.
        • Art. 254. Voor het einde van het jaar volgend op de gemeenteraadsverkiezingen wordt een meerjarenplan vastgesteld. Dat meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. het meerjarenplan start in het tweede jaar dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen en loopt af op het einde van het jaar na de daaropvolgende gemeenteraadsverkiezingen.
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30/03/2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra van maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.
      • Het Ministerieel besluit van 26/06/2018, en latere wijzigingen, tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de lokale besturen. In dit besluit worden de concrete schema's en rekeningstelsels vastgelegd.
      • De Omzendbrief KB/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
      Financiële gevolgen

      Het evenwicht van het meerjarenplan blijkt uit twee parameters, meer bepaald het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieriongsmarge.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels
      Tegenstanders: Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes
      Onthouders: Jan Fonderie, Barbara Maes, Annick Van den Broeck
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 6 stemmen tegen, 3 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1 - Stelt het deel van het OCMW van Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 3 vast zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit en met onderstaande schema van de kredieten M3:

      Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.

    • Personeel - Gemeenschappelijk organogram: Wijziging

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, OCMW raadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, OCMW raadslid

      Omwille van een dynamisch personeelsbeleid en met het oog op een efficiëntere werking van de diensten van de gemeente en het OCMW wordt voorgesteld het gemeenschappelijk organogram te wijzigen.

      Voorgeschiedenis
      • 18/12/2019: Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende wijziging van het gemeenschappelijk organogram 2020.
      • 27/01/2021: Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende wijziging van het gemeenschappelijk organogram 2021. 
      • 06/12/2021: Advies BOCHOC aangaande de wijzigingen gemeenschappelijk organogram 2022.
      Feiten en context

      Voorstel tot wijziging van het gemeenschappelijk organogram:

      1) Opsplitsing afdeling grondgebiedszaken in afdelingen 'Omgeving' en 'Infrastructuur'.

      Gevolgen:

      Functie 'afdelingshoofd grondgebiedszaken' verdwijnt.

      Het betreffende afdelingshoofd wordt afdelingshoofd van de afdeling 'Infrastructuur'.

      De afdeling 'Omgeving' heeft voorlopig geen afdelingshoofd.  De algemeen directeur neemt deze functie bijkomend waar. 

      2) Uitbreiding stafdienst secretariaat. 

      Gevolgen:

       Extra functie 'diensthoofd secretariaat/beleidsmedewerker' op A-niveau. 

      3) Uitbreiding afdeling financiën en IT met een juridische cel.

      Gevolgen:

      Extra functie 'sanctionerend ambtenaar - jurist' op A-niveau.

      Wijziging benaming 'afdeling financiën en IT' naar afdeling 'ondersteuning'.

      4) Upgrade binnen afdeling 'Ondersteuning', cel IT.

      Gevolgen:

      In het organogram verdwijnt de functie 'medewerker It' op D-niveau.  Deze functie wordt geüpgrade naar een B-functie, 'diensthoofd IT'.

      5) Upgrade binnen afdeling 'Vrije Tijd', cultuurdienst.

      Gevolgen:

      In het organogram verdwijnt de functie 'administratief medewerker evenementen' op C-niveau.  Deze functie wordt geüpgrade naar een B-functie, 'evenementencoördinator'.

      6) Verschuiving 'scholen' van stafdiensten naar afdeling 'Mens en Zorg'. 

      Gevolgen:

      De directies van GEBO en GEKKO ressorteren onder het afdelingshoofd Mens en Zorg en niet langer rechtstreeks onder de algemeen directeur. 

      Zie ook de powerpoint als bijlage.

      Advies
      • Het managementteam verleende op 29/11/2020 gunstig advies.
      • Gunstig advies van het Bijzonder Onderhandelings- en Hoog Overlegcomité werd gegeven op 06/12/2021.
      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 07/12/2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, inzonderheid Titel III. De personeelsformatie.

      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 50, vijfde lid, 277 en 278,§1.

      Financiële gevolgen

      Visum:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2021/00232 van Financiele dienst van 06 december 2021

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels
      Onthouders: Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 9 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1 - Gaat akkoord met volgende wijzigingen aan het gemeenschappelijk organogram: 

      • Opsplitsing afdeling grondgebiedszaken in afdelingen 'Omgeving' en 'Infrastructuur'.

      Met volgende gevolgen:

      • Functie 'afdelingshoofd grondgebiedszaken' verdwijnt.
      • Het betreffende afdelingshoofd wordt afdelingshoofd van de afdeling 'Infrastructuur'.
      • De afdeling 'Omgeving' heeft voorlopig geen afdelingshoofd.  De algemeen directeur neemt deze functie bijkomend waar. 
      • Uitbreiding stafdienst secretariaat met een contractuele functie 'diensthoofd secretariaat/beleidsmedewerker' op A1-A3 niveau.

      • Wijziging van benaming afdeling 'financiën en IT' naar afdeling 'Ondersteuning'

      • Uitbreiding afdeling 'Ondersteuning', juridische cel met een contractuele functie 'sanctionerend ambtenaar - jurist' op A1-A3 niveau. 

      • Verdwijnen van de functie 'medewerker IT' op D1-D3 niveau en upgraden van deze functie naar een contractuele functie op B1-B3 niveau 'diensthoofd IT'. 

      • Verdwijnen van de functie 'administratief medewerker evenementen' op C1-C3 niveau.  Deze functie wordt geüpgrade naar een contractuele B1-B3 functie, 'evenementencoördinator'.

      • Verschuiving van de 'scholen' GEKKO en GEBO naar de afdeling 'Mens en Zorg'. 

      Artikel 2 - Het gemeenschappelijk organogram gemeente/OCMW heeft een bindend kader waaraan de aanstellende overheid zich moet houden bij de aanstellingen in statutair verband of aanstellingen in contractueel verband met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
    • Personeel - Implementatie sectoraal akkoord publieke sector: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, leden vast bureau
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, OCMW raadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, OCMW raadslid
      Op 10/04/2020 en 09/06/2021 sloten de sociale partners een sectoraal akkoord af voor het personeel van de lokale en provinciale besturen. 
      Om tegemoet te komen aan de eisen uit het sectoraal akkoord wordt aan de raad voor maatschappelijk welzijn gevraagd dit akkoord te vertalen in de volgende acties:
      • Maaltijdcheques: verhoging koopkracht met € 100 per VTE naar € 8 
      • Recurrente koopkrachtverhoging van € 200 per VTE 
      Voorgeschiedenis
      • 10/04/2020: Sectoraal akkoord publieke sector.
      • 20/05/2020: Omzendbrief.
      • 17/06/2020: Lokaal vakbondsoverleg.
      • 30/06/2020: Besluit van het vast bureau houdende principiële goedkeuring maaltijdcheques en ecocheque.
      • 26/08/2020: Kennisneming door de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • 09/06/2021: Sectoraal akkoord publieke sector.
      • juni 2021: Brief minister Somers.
      • 06/12/2021: Lokaal vakbondsoverleg.
      Feiten en context
      • Op 10/04/2020 bereikten de drie grote vakbonden, het VVSG (dat de Vlaamse gemeenten vertegenwoordigt) en de Vlaamse Regering, na lang onderhandelen, een akkoord over de loonsvoorwaarden binnen de lokale publieke sector. De overeengekomen koopkrachtverhoging geldt voor alle Vlaamse lokale besturen en voor alle Vlaamse provincies en is verplicht door te voeren.

      Het sectoraal akkoord van de publieke sector omvat drie verplichte delen:

      • Maaltijdcheques: recurrente verhoging koopkracht met € 100 per VTE
      • Recurrente koopkrachtverhoging van € 200 per VTE
      • Verhoging minimale bijdragevoet tweede pensioenpijler naar 2,5% voor contractuelen

      Voor 2020 werd volgend voorstel uitgewerkt door het managementteam, na onderhandeling met het lokale vakbondsoverleg: verhoging MTC naar €7,50 + éénmalige ecocheque van € 100.

      In Bonheiden werd de bijdragevoet van de tweede pensioenpijler voor contractuelen van 2,5% naar 3% opgetrokken en was er dus al voldaan aan deze voorwaarde uit het sectoraal akkoord.

      • Op 09/06/2021 sloten de sociale partners een sectoraal akkoord af voor het personeel van de lokale en provinciale besturen. Ze beslisten om de plafonnering van de eindejaarstoelage van de VIA-personeelsleden in de publieke sector te schrappen. Dit was nodig om ook de lagere lonen een volwaardige koopkrachtverhoging toe te kennen.

      Daarnaast bereikten de sociale partners een akkoord over de vervroegde uitkanteling van de publieke socio-culturele sector uit de VIA-akkoorden, de compensatie aan de lokale besturen voor het personeel dat niet onder het toepassingsgebied van het VIA6-akkoord valt, en de koopkrachtmaatregelen voor deze groep van niet-VIA personeelsleden. Deze maatregel maakt een einde aan de indirecte discriminatie van vorige VIA-akkoorden. Het voelde voor een lokaal bestuur als werkgever immers onrechtvaardig aan om alléén voor VIA-medewerkers een koopkrachtverhoging toe te passen.

      Hieruit volgt dat het variabele gedeelte van de eindejaarstoelage van alle personeelsleden van de lokale en provinciale besturen vanaf 2021 verhoogd zal worden van 2,5 % naar 3,6 % van het jaarsalaris.

      De rechtspositiebesluiten voor het personeel van de lokale en provinciale besturen zullen overeenkomstig het bovenstaande aangepast worden.

      Tot slot bereikten de sociale partners een akkoord over het handhaven van de sociale vrede in de sector van de lokale en provinciale besturen. Van nu af aan zal slechts 1 sectoraal akkoord rond koopkrachtverhoging per bestuursperiode worden onderhandeld.

      Voor 2021 en 2022 moet nog worden voldaan aan de volgende voorwaarden:

      • Maaltijdcheques: verhoging koopkracht met € 100 per VTE naar € 8 vanaf 01/01/2021
      • Recurrente koopkrachtverhoging van € 200 per VTE vanaf 01/01/2021

      Volgend voorstel werd uitgewerkt door het managementteam, na onderhandeling met het lokale vakbondsoverleg:

      • Maaltijdcheques koopkrachtverhoging van 100 euro per VTE voor 2021 en 2022
        De maaltijdcheques werden in Bonheiden op 01/07/2020 opgetrokken van € 6,50 naar € 7,50 per VTE. Voor 2021 dienen de maaltijdcheques opgetrokken te worden naar maximaal € 8 per maaltijdcheque per VTE.
        Bij beslissing van het vast bureau van  30/11/2021 kan de verhoging van de maaltijdcheques ten snelste ingaan op 01/01/2022, aangezien aanpassingen aan de maaltijdcheques niet retro-actief mogen toegepast worden.
        • Gevolg voor 2021: voor 2021 is de verhoging van € 7,50 naar € 8 per maaltijdcheque per VTE niet mogelijk. Voor deze periode dient een andere manier van koopkrachtverhoging te worden aangewend.
          Het betreft voor die periode nog een koopkrachtverhoging van € 100 per VTE. Om dit op te vangen wordt ervoor gekozen om voor 2021 enerzijds ecocheques ter waarde van € 50 per VTE uit te keren, en anderzijds om Rijmheidebons ter waarde van € 50 per VTE toe te kennen.
        • Gevolg voor 2022: vanaf 01/01/2022 worden de maaltijdcheques effectief verhoogd naar € 8 per maaltijdcheque per VTE.

      Hiermee voldoet het lokaal bestuur aan de in het sectoraal akkoord gevraagde koopkrachtverhoging.

      • Recurrente koopkrachtverhoging van € 200 per VTE
        De verhoging kan gegeven worden in verschillende vormen:
        • Verhoging maaltijdcheques
        • Uitkering ecocheque, cultuur- of sportcheque, lokale handelaarsbon
        • Combinaties

      Voor 2021 en volgende jaren wordt er geopteerd om deze koopkrachtverhoging om te zetten in ecocheques, onder voorbehoud van wijzigende wetgeving terzake.

      • Verhoging bijdragevoet tweede pensioenpijler naar 2,5%

      Op 01/01/2020 reeds verhoogde het lokaal bestuur Bonheiden de tweede pensioenpijler voor contractuelen van 2,5% naar 3%.
      Hiermee voldoet het lokaal bestuur sedert 2020 aan de gevraagde verhoging in het sectoraal akkoord.

      Advies

      Advies van het managementteam: Gunstig.

      Advies van de financieel en algemeen directeur: Gunstig.

      Adviezen
      Juridische grond

      Sectoraal akkoord publieke sector van 10/04/2020.

      Argumentatie

      In 2020 werden de maaltijdcheques verhoogd van € 6,50 naar € 7,50 en werd er een éénmalige ecocheque van € 100 per voltijds equivalent uitgekeerd. Dit is niet genoeg om te voldoen aan de recurrente koopkrachtverhoging uit het sectoraal akkoord van 10/04/2020 uit de publieke sector die bestaat uit:

      • Maaltijdcheques: verhoging koopkracht met € 100 per VTE naar € 8 vanaf 01/01/2020
      • Recurrente koopkrachtverhoging van € 200 per VTE vanaf 01/01/2020.

      De bepalingen van het sectoraal akkoord dienen verplicht ingevoerd te worden bij elk lokaal bestuur. Maaltijdcheques kunnen niet retro-actief gewijzigd worden. Door deze beslissing kan de verhoging ingang vinden vanaf 01/01/2022. Om de koopkrachtverhoging te garanderen is volgend voorstel, goedgekeurd door het managementteam, de algemeen directeur, de financieel directeur en vakbonden, uitgewerkt:

      • Coronapremiecheques t.w.v. € 300 (VTE) (waarbij € 200 de recurrente koopkrachtverhoging dekt die in 2021 ook niet toegekend is, en € 100 dient om de verhoging van de maaltijdcheques te dekken)

      Op 06/12/2021 werd het sectoraal akkoord besproken op het lokale vakbondsoverleg en werd het protocol opgesteld door de gemeente goedgekeurd.

      Financiële gevolgen

      Visum:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2021/00233 van Financiele dienst van 08 december 2021

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Besluit het sectoraal akkoord voor de publieke sector te vertalen in:

      • Maaltijdcheques: verhoging koopkracht met € 100 per VTE naar € 8 vanaf 01/01/2022
      • Recurrente koopkrachtverhoging van € 200 per VTE vanaf 01/01/2022

      Om tegemoet te komen aan de koopkrachtverhoging die in 2021 niet gerealiseerd is, wordt dit gecompenseerd door:

      • Coronapremiecheques t.w.v. € 300 (VTE) (waarbij € 200 de recurrente koopkrachtverhoging dekt die in 2021 ook niet toegekend is, en € 100 dient om de verhoging van de maaltijdcheques te dekken)

      Artikel 2 - Besluit de desbetreffende artikelen in de rechtspositieregeling en in het arbeidsreglement in die zin aan te passen.

De voorzitter sluit de zitting op 15/12/2021 om 20:10.

Namens Raad Voor Maatschappelijk Welzijn,

Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur

Julie De Clerck
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn