De voorzitter opent de zitting op 24/11/2021 om 20:00.
Vooraleer met de agenda te beginnen wordt er een minuut stilte in acht genomen naar aanleiding van het overlijden van mevrouw Gaby Cools, moeder van schepen Hilde Schueremans.
De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27/10/2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.
27/10/2021: Vergadering raad voor maatschappelijk welzijn waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27/10/2021 goed.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd kennis te nemen van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening 2020, die door de raad voor maatschappelijk welzijn vastgesteld werd op 26/05/2021.
De gouverneur keurde de jaarrekening 2020 goed en brengt via het Agentschap voor Binnenlands Bestuur volgende verantwoording ter kennis:
Uit het onderzoek van de jaarrekening blijkt niet dat ze onjuist en onvolledig is of dat ze geen waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand.
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 173,§2.
Artikel 1 - Neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Antwerpen van 07/10/2021, houdende goedkeuring van de jaarrekening 2020.
Artikel 2 - Neemt kennis van de brief van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Afdeling Antwerpen, dienst toezicht financiën, van 11/10/2021, betreffende de jaarrekening 2020.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de nieuwe samenwerkingsovereenkomst DAV Rolkar Rivierenland goed te keuren.
De huidige samenwerkingsovereenkomst m.b.t de dienstverlening van aangepast vervoer loopt af op 31/12/2021.
Elke inwoner van Bonheiden kan zonder doorverwijzing van de Minder Mobiele Centrale (MMC) een rit aanvragen bij Rolkar Rivierenland.
In de samenwerkingsovereenkomst worden enkele verplichtingen opgenomen voor zowel Rolkar Rivierenland als het OCMW.
Voor het jaar 2020 werden volgende cijfers doorgegeven:
Voor het jaar 2021 van januari tot en met september werden volgende cijfers doorgekregen:
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Deze samenwerkingsovereenkomst werd opgenomen in de meerjarenplanning, nl. onder nummer A1.1.1O Solidariteitsbijdrage DAV Rolkar Rivierenland.
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan zou worden aangegaan mits €45 euro extra te voorzien bij eerstvolgende aanpassing meerjarenplan.
Gunstig mits aanpassing visum Visum 2021/0315 van Els Van Bever van 07 november 2021
Enig artikel - Keurt volgende samenwerkingsovereenkomst DAV Rolkar Rivierenland - OCMW Bonheiden m.b.t. de dienstverlening van aangepast vervoer goed:
Tussen Vlotter Facilities vzw, met maatschappelijke zetel te 2850 Boom, Col. Silvertopstraat 15, vertegenwoordigd door Bram Van Keer, voorzitter, en Idriss Ibnou-Cheikh, secretaris, hierna genoemd ‘de vervoerder’
en het OCMW van Bonheiden, vertegenwoordigd door Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur, en Lode Van Looy, voorzitter vast bureau,
is overeengekomen wat volgt:
TOELICHTING
Deze overeenkomst wordt gesloten in functie van het vervoer van personen met een handicap of een ernstig beperkte mobiliteit.
DAV Rolkar Rivierenland treedt hierbij op als ‘de vervoerder’.
Deze overeenkomst maakt een samenwerkingsovereenkomst uit die bedoeld is om de voorwaarden te regelen waaronder inwoners van de gemeente Bonheiden gebruik kunnen maken van de dienstverlening van DAV Rolkar Rivierenland.
Artikel 1 - VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST
Artikel 1.1. Begripsomschrijving Het doel van de dienstverlening is om personen op een comfortabele manier en zittend in een rolstoel veilig te vervoeren. Het aanbod van het aangepast vervoer moet voldoende kwaliteit bieden om aan de mobiliteitsbehoefte van deze doelgroep te voldoen. Aangepast vervoer heeft geen betrekking op ziekenvervoer, collectief instellingsvervoer en collectief werknemersvervoer. Aangepast vervoer verschilt ook van toegankelijk openbaar vervoer. Omdat voor de doelgroep de beschikbaarheid van vervoer het grootste probleem is worden geen criteria gesteld over het inkomen van de gebruiker.
Artikel 1.2. Voorwerp Deze overeenkomst strekt ertoe de rechten en verplichtingen vast te stellen tussen de vervoerder en OCMW Bonheiden zodoende dat er een aanbod aangepast vervoer verzekerd kan worden dat voldoet aan de noden van de inwoners van Bonheiden.
Artikel 2 - VERPLICHTINGEN VAN DE PARTIJEN
Artikel 2.1. De vervoerder verbindt er zich toe:
Artikel 2.2. Het OCMW van Bonheiden verbindt er zich toe
Artikel 3 - DUUR EN OPZEGGING VAN DE OVEREENKOMST
Artikel 3.1. De overeenkomst is gesloten voor één jaar en is jaarlijks opzegbaar, minimaal 2 maand voor de eerste dag van het nieuwe werkingsjaar (dat samenvalt met het kalenderjaar). De opzegging gebeurt aangetekend aan de andere partij.
Artikel 4 - TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANKEN
Artikel 4.1 Het Belgische recht is van toepassing op deze overeenkomst.
Artikel 4.2 Partijen zullen alles in het werk stellen om eventuele geschillen in der minne te regelen. Als er geen oplossing wordt gevonden, zijn enkel de bevoegde rechtbanken van Antwerpen bevoegd om in het geschil uitspraak te doen.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd het reglement voor de dienst Minder Mobielen Centrale te wijzigen.
De wijzigingen die aangebracht dienen te worden is de naam Taxistop vzw en de kilometervergoeding.
OCMW Bonheiden heeft in 1998 een overeenkomst gesloten met Centrum voor Positieve Aanwending vzw Taxistop, omtrent het reglement dat het vrijwilligerswerk voor de Minder Mobielen Centrale regelt. vzw Taxistop fungeert als koepel voor de Minder Mobielen Centrales te Vlaanderen en de Minder Mobielen Centrale van Bonheiden is lid hiervan.
Taxistop Vzw is in mei 2021 van naam veranderd en zet zijn werking verder onder de naam Mpact.
De laatste prijsstijging dateert van 01/01/2018. Toen werd de kilometervergoeding van € 0,33/km opgetrokken naar € 0,35/km, omwille van de jaarlijkse prijsindexering.
Vanaf 01/07/2021 is de kilometervergoeding voor het overheidspersoneel opgetrokken naar € 0,3707/km, omwille van de indexering. De kilometervergoeding van de chauffeurs van de Minder Mobielen Centrale volgt gelijke tred met de vergoeding voor het overheidspersoneel. Elke organisatie kan zelf kiezen om de prijzen te wijzigen binnen de wettelijke bepaalde maximumbedragen. De kilometervergoeding kan maximum € 0,3707/km bedragen.
Er wordt geopteerd om vanaf 01/01/2022 de kilometervergoeding te verhogen van € 0,35/km naar € 0,37/km, de minimumvergoeding zal bijgevolg ook opgetrokken worden van € 3,5 naar € 3,7 voor een enkele rit minder dan 10km. Hierdoor hanteren we dezelfde prijzen als de andere Minder Mobiele Centrales uit de regio (Mechelen, Sint-Katelijne-Waver en Heist-op-den-Berg) en andere vervoersdiensten vanuit de mutualiteiten (CM en De Voorzorg).
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Wijzigt het reglement van de Minder Mobielen Centrale.
Artikel 2 - Stelt het reglement Minder Mobielen Centrale als volgt op:
REGLEMENT MINDER MOBIELEN CENTRALE
Artikel 1. Minder Mobielen Centrale (MMC)
De MMC is een dienst die met vrijwilligers-chauffeurs, personen vervoert die omwille van ouderdom of een handicap minder mobiel zijn.
Dit reglement regelt het vrijwilligersvervoer dat overkoepeld is door Mpact vzw en vastgelegd in een overeenkomst tussen Mpact (voormalig CPA vzw Taxistop) en OCMW Bonheiden.
Volgende personen komen in aanmerking voor het vrijwilligersvervoer in geval ze cumulatief aan de volgende voorwaarden voldoen:
- minder mobiel zijn d.w.z. moeilijkheden hebben om zich te verplaatsten.
- een netto belastbaar gezinsinkomen hebben dat niet hoger is dan tweemaal het corresponderend bedrag van het wettelijk leefloon. Het gezinsinkomen wordt gedefinieerd als het inkomen van iedereen die op het adres van de aanvrager gedomicilieerd is.
- in de gemeente Bonheiden wonen.
Artikel 2. Lidgeld
Het lidgeld bedraagt € 12 per jaar voor alleenstaande personen en € 18 voor een gezin (meerdere personen gedomicilieerd op hetzelfde adres). Een jaar loopt van 1 januari tot en met 31 december.
Indien men lid wordt na 1 juli van het betreffende jaar, wordt slechts de helft van het jaarlijks te betalen bedrag aangerekend. Het lidgeld bedraagt dan € 6 voor een alleenstaande en € 9 voor een gezin.
Na de betaling ontvangt het lid een lidkaart met een persoonlijk lidnummer.
Artikel 3. Ritten en bestemmingen
De chauffeur zal tijdens de rit de meest logische weg volgen, rekening houdend met de wegwerkzaamheden en omleidingen.
De ritten van de MMC vinden meestal plaats om sociale redenen: familiebezoek, kapper, boodschappen, controle ziekenhuis, tandartsbezoek, oogarts ….
Er worden geen residenten van gemeenschapsinstellingen vervoerd zoals rustoorden en dergelijke.
Een rit kan geweigerd worden aan de gebruiker wanneer de veiligheid van de chauffeur in gevaar wordt gebracht, de goede zeden en /of de openbare orde in het gedrang komen, de gebruiker(s) in staat van dronkenschap verkeren. De MMC behoudt zich het recht voor om ritten te weigeren bij oneigenlijk gebruik of misbruik van de dienst. Om diezelfde redenen kan de MMC het lidmaatschap ook stopzetten.
De gebruiker moet, mits enige ondersteuning, zelfstandig in en uit de wagen kunnen stappen.
Minderjarigen moeten vergezeld worden door een ouder of een voogd. Voor kinderen kleiner dan 1m 35cm dient de gebruiker zelf voor een reglementair kinderzitje te zorgen.
De MMC vervoert geen goederen.
De gebruikers moeten vertrekkensklaar zijn, zodat de chauffeurs niet onnodig moeten wachten.
De chauffeurs blijven ten alle tijde de baas in hun wagen.
Niet alle chauffeurs willen een huisdier in hun wagen. De gebruiker dient de centrale te verwittigen indien hij een huisdier wenst mee te nemen.
Artikel 4. Een rit aanvragen
4.1. Wanneer
Een rit moet minstens 2 werkdagen op voorhand worden aangevraagd bij de MMC en ten vroegste 4 weken op voorhand. Bij een aanvraag is het ook belangrijk om rekening te houden met de feestdagen. De aanvraag kan telefonisch, via voicemail of e-mail gebeuren tussen 10u en 12u in de voormiddag.
4.2. Waar: Een rit aanvragen bij de Minder Mobiele Centrale:
- Per telefoon 015 50 05 06
- Per e-mail (mmc@ocmwbonheiden.be)
Nooit kan een rit rechtstreeks aan de chauffeur worden gevraagd of met de chauffeur worden geregeld!
4.3. Welke gegevens dienen bij de aanvraag te worden meegedeeld
- Naam lid en /of lidnummer, telefoonnummer
- Datum van de rit
- Adres van ophaling, adres van bestemming en eventuele tussenbestemmingen
- Uur van ophalen heenrit en uur van ophalen terugrit, indien mogelijk
- Aantal te vervoeren personen , leden en begeleiders
- Gebruik van rollator, kruk,…
- Doel of bestemming van de rit: bezoek arts, culturele uitstap, kapper,….
4.4. Opvolging
Na een ritaanvraag gaat de MMC op zoek naar een gepaste chauffeur. De gebruiker krijgt steeds een bevestiging van de rit of een bericht als de rit niet kan doorgaan.
Er wordt bij het zoeken naar de juiste match rekening gehouden met de voorkeuren van de chauffeurs, de beschikbare dagen en tijdstippen van de dag, de bereidheid om al dan niet dieren mee te nemen enz.
De chauffeur kan een rit weigeren, wanneer de gebruiker zich niet houdt aan de vooraf gemaakte afspraken inzake uur, bestemming, aantal te vervoeren personen of route. De kilometers die door de chauffeur dan al gereden werden naar de gebruiker en terug, worden aangerekend.
Artikel 5. Vergoeding van de chauffeur
De prijs die voor een rit wordt aangerekend aan de gebruiker, wordt berekend door het aantal gereden kilometers te vermenigvuldigen met de vastgestelde prijs per km nl. € 0,37. Er wordt een minimumvergoeding vastgelegd van € 3,70 voor enkele ritten van minder dan 10 kilometer.
Alle kilometers worden geteld vanaf de woning van de chauffeur tot diens aankomst thuis. De prijs per rit kan dus variëren naargelang de woonplaats van de chauffeur, de beschikbaarheid van een chauffeur in uw buurt, en de route die een chauffeur neemt.
Boetes ingevolge verkeersovertredingen zijn steeds ten laste van de chauffeur.
De chauffeur kan meerdere personen tegelijk vervoeren tijdens eenzelfde verplaatsing. De chauffeur kan slechts éénmaal € 0,37 per gereden kilometer aanrekenen.
De chauffeur heeft een kilometerboekje waarmee het aantal gereden kilometers wordt afgerekend. Het witte briefje is een betalingsbewijs.
Elke gereden rit wordt na afloop onmiddellijk aan de chauffeur betaald. De gebruiker dient er voor te zorgen voldoende en gepast geld bij zich te hebben om de chauffeur te betalen.
Artikel 6. Wachttijd
Indien de gebruiker slechts korte tijd op zijn bestemming aanwezig dient te zijn, zal de chauffeur ter plaatse wachten. Dit wordt bij de bevestiging van de rit doorgegeven aan de gebruiker. Dan weet de gebruiker dat de terugrit door dezelfde chauffeur wordt uitgevoerd.
Bij een wachttijd van minstens een halfuur vraagt de chauffeur een koffievergoeding van € 2,50. Voor een rit van minstens een uur bedraagt deze koffievergoeding € 5. Dit wordt bij de bevestiging van de rit meegedeeld aan de gebruiker.
Bijkomende kosten zoals parkeergeld, zijn ten laste van de gebruiker.
Artikel 7. Taken van de chauffeur
De taken van de chauffeurs van de MMC beperken zich tot het vervoeren van de gebruikers van deur tot deur. De chauffeur mag de gebruiker helpen bij het in- en uitstappen, alsook bij het uitladen van de boodschappen.
De chauffeur is niet meer verzekerd bij Mpact tijdens de begeleiding in de winkel, uitladen van boodschappen in huis of bij andere taken die buiten het vervoer vallen.
De chauffeur vervoert geen personen met een rolstoel. Rolstoelgebruikers worden doorverwezen naar de vervoerdienst Rolkar Rivierenland.
Artikel 8. Privacy van de chauffeur
De contactgegevens van de chauffeur worden enkel aan de gebruiker gegeven om het tijdstip van de terugrit door te geven. Alle andere communicatie over ritten dient via de MMC te gebeuren. De privacy van de chauffeur dient te worden gerespecteerd.
Artikel 9. Verzekering
Alle ritten dienen tijdig te worden aangevraagd bij de MMC en worden dan in het systeem van Mpact ingevoerd. Dan pas zijn de ritten officieel erkend voor de verzekering.
De ritten moeten daarom steeds bij de centrale worden aangevraagd en nooit via de chauffeur.
De verzekering is enkel van toepassing op de verplaatsing.
De gebruiker is door het lidmaatschap van de MMC automatisch verzekerd voor Burgerlijke Aansprakelijkheid. De gebruiker is verzekerd voor onvrijwillige schade aan derden door eigen toedoen zoals schade bij het in- en uitstappen van de wagen of tijdens de rit, aan de chauffeur, aan toevallige voorbijgangers of aan de auto zelf.
De schade moet onmiddellijk gemeld worden aan de MMC.
Indien de chauffeur een ongeval veroorzaakt, is de gebruiker verzekerd door de autoverzekering van de chauffeur. De gebruiker kan optreden als getuige voor de chauffeur.
De begeleider van de gebruiker, die meerijdt en zelf geen lid is van de MMC, geniet niet van de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid via Mpact. Begeleiders zijn wel verzekerd door de verzekeringspolis van de chauffeur.
Artikel 10. Annuleren vervoer
10.1. Annuleren door MMC
Soms gebeurt het dat er geen chauffeur beschikbaar is om een rit uit te voeren, ondanks alle inspanningen van de MMC. De MMC kan hiervoor niet verantwoordelijk worden gesteld. De MMC zal de gebruiker steeds tijdig verwittigen wanneer een rit niet kan gereden worden en er kan dan samen gezocht worden naar een andere oplossing.
10.2. Annuleren door de gebruiker
Indien een gebruiker een geplande rit wil afzeggen moet de MMC 24 u voor het tijdstip van de geplande rit verwittigd worden. De MMC zal de chauffeur op de hoogte brengen van de annulatie. Bij een tijdige annulatie wordt geen vergoeding aangerekend. Bij het laattijdig annuleren van een rit, wordt een vergoeding aangerekend van € 20.
Artikel 11. Klachten
Bij geschillen kunnen zowel de gebruikers als de chauffeurs terecht bij de verantwoordelijke van de MMC, tel: 015 500 500, e-mail: thuiszorg@ocmwbonheiden.be. De verantwoordelijke zoekt naar een gepaste oplossing.
Indien één van de partijen met de voorgestelde oplossing geen genoegen kan nemen, kan de betrokkene beroep doen op de klachtenprocedure van het OCMW.
Artikel 3 - Maakt dit reglement binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing, overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 4 - Heft het reglement van de Minder Mobielen Centrale van 30/10/2017 op met ingang vanaf 01/01/2022.
De voorzitter sluit de zitting op 24/11/2021 om 20:03.
Namens Raad Voor Maatschappelijk Welzijn,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn