Overeenkomstig artikel 19 van het Decreet over het lokaal bestuur heb ik beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad dit aansluitend op de raad voor maatschappelijk welzijn.
De gemeenteraad stelde op 19/02/2020 Ethel Van den Wijngaert aan als nieuwe algemeen directeur en dit met ingang van 01/03/2020.
Het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad volgende eed aflegt in handen van de voorzitter:
"Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen".
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 26/05/2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Tijdens de gemeenteraad van 28/04/2021 werd het fusievoorstel in kader van de fusie door overneming van de besloten vennootschap Feestzaal Sint-Martinus door het Autonoom Gemeentebedrijf Patrimonium Bonheiden goedgekeurd.
Ondertussen werd dit fusievoorstel neergelegd en bekendgemaakt in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad en heeft de dienst Voorafgaande Beslissingen in fiscale zaken (DVB) bevestigd dat de geruisloze fusie beantwoordt aan artikel 183bis WIB92 en dat de boekhoudkundige retroactiviteitsclausule aanvaardbaar is voor zover de fusie plaatsvindt uiterlijk op 31/07/2021.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de fusie, zoals opgenomen in het fusievoorstel goedgekeurd op 28/04/2021, alsook de ontwerp notariële akte goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het deel van de aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 dat betrekking heeft op de gemeente, vast te stellen:
Art. 257 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het deel van de aanpassing meerjarenplan 2, 2020-2025 dat betrekking heeft op het OCMW, goed te keuren. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel (gemeente én OCMW) geacht definitief vastgesteld te zijn.
Art. 257 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt minstens een keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.
In de aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 worden de kredieten van zowel 2021 alsook 2022-2025 aangepast.De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten eerst hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna wordt aan de gemeenteraad voorgesteld het deel van het meerjarenplan dat door de raad voor maatschappelijk welzijn werd vastgesteld, goed te keuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw stelde op 10/02/2021 zijn rekening van 2019 vast.
De gewone exploitatietoelage bedroeg € 7.692 en een investeringstoelage van € 39.960,25.
Agentschap Binnenlands Bestuur liet, bij brief, weten dat in het rekeningresultaat van 2018 een kleine fout was geslopen en het Agentschap Binnenlands Bestuur maakte dezelfde opmerking bij de rekening 2019. De kerkfabriek heeft met deze opmerking opnieuw geen rekening gehouden waardoor er in het huidige rekeningresultaat ook opnieuw een kleine afwijking zit. Ook met de andere opmerkingen werd er geen rekening gehouden.
De rekening sluit met een gecorrigeerd exploitatieoverschot van € 29.499,96 en een investeringsoverschot van € 416,23.
Aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2020, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld gunstig advies te verlenen aan deze rekening.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Ludwina stelde op 22/04/2021 zijn rekening van 2020 vast.
De gewone exploitatietoelage bedroeg € 10.124,00 en een investeringstoelage van € 3.545,30.
De rekening sluit met een exploitatieoverschot van € 22.521,71 en een investeringsoverschot van € 425.
Aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2020, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld gunstig advies te verlenen aan deze rekening.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint Martinus stelde op 14/03/2021 zijn rekening van 2020 vast.
De gewone exploitatietoelage bedroeg € 17.690,00. Er is geen investeringstoelage.
De rekening sluit met een exploitatieoverschot van € 22.892,67 en een investeringsoverschot van € 611.52.
Aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2020, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld gunstig advies te verlenen aan deze rekening.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de budgetwijziging 1 2021 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw.
De kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw stelde op 13/04/2021 de budgetwijziging 2021 vast. De gemeentelijke bijdrage wijzigt niet en blijft dus binnen de grenzen van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om vanaf heden t.e.m. 2025 een belasting te heffen op elke interventie van de politie ten gevolge van:
Als aanslagvoet wordt € 125,00 per interventie van de politie bij bovenvermelde gevallen voorgesteld.
Vlaanderen werkte via CultuurConnect één systeem uit voor alle Vlaamse bibliotheken: het Eengemaakt Bibliotheek Systeem (EBS).
Er is vanuit Vlaanderen een sterke tendens en stimulans voor samenwerking tussen bibliotheken, ook binnen het EBS.
De bibliotheken van Bonheiden, Duffel, Lier , Putte en Sint-Katelijne-Waver willen bij de overgang naar het EBS een formeel samenwerkingsverband vormen.
Dit impliceert een uniform dienstreglement en identieke tarieven voor de betrokken bibliotheken.
Met het oog op de start van het EBS in oktober 2021 wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om voor de periode 2021-2025 het retributiereglement voor de diensten van de plaatselijke openbare bibliotheek aan te passen en volgende tarieven te voorzien:
- fotokopie A4 € 0,05/pagina
- fotokopie A3 € 0,10/pagina
- laattijdig binnenbrengen bibliotheekmateriaal € 0,10/dag/item
- verlies of zware beschadiging van materiaal kostprijs van het materiaal
- duplicaat lenerskaart € 1,00
- terbeschikkingstelling afgevoerde boeken € 0,25 per boek
- diensten interbibliothecair leenverkeer
- IBL-aanvraag voor werk van buiten het samenwerkingsverband € 3,00/aangevraagd werk
- IBL-aanvraag voor werk van binnen het samenwerkingsverband gratis
- maningsbrief aangetekend € 7,50
Het lokaal bestuur heeft subsidies aangevraagd voor de organisatie van noodopvang van schoolkinderen in de week voor de paasvakantie. In samenspraak met het lokaal bestuur hebben de scholen deze noodopvang georganiseerd. Er wordt voorgesteld de subsidies te verdelen onder de scholen die de opvang georganiseerd hebben, hiervoor dient een subsidiereglement te worden goedgekeurd.
De bibliotheken van Berlaar, Bonheiden, Duffel, Heist-op-den-Berg, Lier, Nijlen, Putte en Sint-Katelijne-Waver werken al jaren samen voor b.v. het organiseren van lezingen.
Sinds het opheffen van de provinciale bevoegdheden rond bibliotheken, regelt Vlaanderen de bibliotheekwerking, concreet ingevuld door CultuurConnect dat zich vooral toelegt op digitalisering van de bibliotheekwereld, ook voor wat betreft software. Hiervoor ontwikkelde CultuurConnect het Eengemaakt Bibliotheek Systeem (EBS) ter vervanging van de vroegere provinciale bibliotheeksystemen.
In dit EBS-kader promoot Vlaanderen (en dus ook het EBS) formele samenwerking tussen bibliotheken, variërend van groep 0 (geen samenwerking) tot groep 4 (fusie). Aangezien de voornoemde bibliotheken reeds ervaring hebben met samenwerken, ligt een geformaliseerde samenwerking in het verlengde hiervan.
De bibliothecarissen onderzochten in dit verband op vraag van het college van burgemeester en schepenen de mogelijkheden van samenwerking binnen een “groep 3a”, wat een uniform reglement, lidmaatschap en uniforme tarieven (retributiereglement) voor bibliotheekdiensten van alle deelnemende bibliotheken impliceert.
De bibliothecarissen en schepenen voor bibliotheek van de diverse gemeenten werkten een ontwerp uit van dienstreglement en van retributiereglement voor de bibliotheek dat hierbij wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
De bibliothecaris vraagt de goedkeuring voor het toetreden tot het samenwerkingsverband “Regiobib Rivierenland – een sterk verhaal” en van het dienstreglement voor de bibliotheken van dit samenwerkingsverband.
De goedkeuring van het retributiereglement voor de diensten van de bibliotheek maakt deel uit van een afzonderlijk dossier en besluit (hiernavolgend).
Het Decreet over het lokaal bestuur legt voor organisatiebeheersing een aantal verplichtingen vast (artikels 217-220) zoals:
Aan de gemeenteraad wordt het rapport organisatiebeheersing voorgelegd van het dienstjaar 2020.
Voor de herontwikkeling van het binnengebied in het centrum van Bonheiden (hoek Kerkplein-Dorp-Nieuwstraat), is het aangewezen onder meer een deel van het perceel (achtertuin) gelegen Dorp 30, 2820 Bonheiden, aan te kopen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de overeenkomst voor de aankoop van het perceel goed te keuren.
De geraamde kostprijs van de aankoop van het perceel bedraagt € 10.170,00.
De bestelwagen "Opel Movano" in het wagenpark van de technische dienst is aan vervanging toe.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om een overheidsopdracht voor de noodzakelijke vervangingsaankoop op te starten en om de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming: € 30.000,00 excl. btw of € 36.300,00 incl. 21% btw.
De gemeente Bonheiden wenst een aantal gemeentelijke gebouwen te voorzien van groendaken en groene gevels binnen het project ‘Bonheiden, groene gemeente van kop tot teen’. De hellende daken van gemeentelijke kleuterschool Gekko zijn de volgende daken die binnen dit project zullen worden voorzien van een groendak.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 47.849,06 excl. btw of € 50.720,00 incl. 6% btw.
De gemeente Bonheiden maakt deel uit van de interlokale vereniging GAS arrondissement Mechelen (GADAM).
Dit intergemeentelijk samenwerkingsverband heeft als doel de professionele organisatie van de gemeentelijke administratieve sancties, zoals voorzien in art. 119 bis van de Nieuwe Gemeentewet en de wet van 24/06/2013 betreffende de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om bijkomende sanctionerend ambtenaren aan te stellen voor het opleggen van Gemeentelijke Administratieve Sancties.
De vaststelling van het gemeentelijk politiereglement is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
In de vier Bodukap-gemeenten (Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte) wordt er evenwel naar gestreefd een zo uniform mogelijk politiereglement vast te stellen. Aldus wensen de vier gemeenten een aantal aanpassingen aan te brengen aan het gemeentelijk politiereglement.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het politiereglement aldus aan te passen.
Het bestuur had reeds een addendum i.v.m. contact- en bronopsporing COVID-19-pandemie, goedgekeurd op de gemeenteraad van 28/04/2021, ingediend. Het agentschap binnenlands bestuur liet weten dat er een nieuw addendum moet worden ingestuurd aangezien in het vorige addendum enkel verwezen werd naar het besluit van de Vlaamse regering van 23/04/2021 als rechtsgrond en niet naar het besluit van de Vlaamse regering van 07/05/2021.
De leden van het college van burgemeester en schepen hebben op 28/05/2021 dit addendum met hoogdringendheid goedgekeurd, dit besluit dient te worden bekrachtigd door de gemeenteraad.
Aan de leden van het college wordt gevraagd het addendum bij hoogdringendheid goed te keuren onder voorbehoud van bekrachtiging door de gemeenteraad.
Op 01/03/2020 startte de algemeen directeur in haar huidige functie, met een proefperiode van 1 jaar.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de algemeen directeur vast te benoemen in statutair verband, na gunstige evaluatie van de proefperiode.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad