Terug
Gepubliceerd op 06/07/2021

Besluit  Gemeenteraad

wo 30/06/2021 - 20:30

Financiën - Belastingreglement op de valse alarmmeldingen vanaf heden t.e.m. 2025: Vaststelling

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, schepenen
Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Hilde Schueremans, schepen

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om vanaf heden t.e.m. 2025 een belasting te heffen op elke interventie van de politie ten gevolge van:

  • een valse alarmmelding
  • een alarmmelding waarbij binnen de tijdspanne van aankomst bij de plaats van het alarm afgesproken met de politiediensten, de gebruiker, een contactpersoon of een bewakingsagent niet aanwezig is.
De belasting zal worden toegepast vanaf de 3de interventie binnen een periode van 1 jaar ten gevolge van de hierboven vermelde alarmmeldingen per installatie, na de invoering van deze belasting.

Als aanslagvoet wordt € 125,00 per interventie van de politie bij bovenvermelde gevallen voorgesteld.

Voorgeschiedenis
  • 04/06/2021: Mail van de Lokale politiezone BODUKAP, met als bijlage  het ontwerp politiereglement en belastingreglement valse alarmen.
  • 15/06/2021: Het college van burgemeester en schepenen verzoekt de voorzitter van de gemeenteraad dit punt te agenderen op de zitting van de gemeenteraad van 30/06/2021.
Feiten en context

Op voorstel van de politiezone BODUKAP wordt een nieuw belastingreglement ingevoerd op valse alarmmeldingen.

De politiezone BODUKAP wordt regelmatig geconfronteerd met valse alarmmeldingen. Elke alarmmelding wordt steeds ernstig genomen en onderzocht met de nodige aandacht en mankracht. Als achteraf blijkt dat dit om een valse melding ging, is er steeds veel tijd, geld en energie verloren gegaan. Bovendien ondermijnt dit de mogelijkheden om echte alarmmeldingen snel en adequaat te onderzoeken.

Voor de toepassing van het reglement wordt verstaan onder:

  • een valse alarmmelding: elke alarmmelding ten gevolge van een alarmsignaal dat niet het gevolg is van een inbraak of een poging daartoe
  • gebruiker van de alarminstallatie: een natuurlijke persoon, rechtspersoon of feitelijke vereniging die het genot heeft van de alarminstallatie

De belasting is verschuldigd door de gebruiker(s) van de alarminstallatie en zal worden toegepast vanaf de derde interventie binnen een periode van 1 jaar, na de invoering van deze belasting.

Juridische grond
  • De Grondwet, inzonderheid art 170,§3 en §4 betreffende de fiscale autonomie van provincies en gemeenten.
  • De Wet van 07/12/1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst op twee niveaus voor bepaalde opdrachten van bestuurlijke politiediensten, inzonderheid art. 90 dat bepaalt dat de gemeenteraad of de politieraad kan een reglement vaststellen betreffende de inning van een vergoeding voor opdrachten van bestuurlijke politie van de lokale politie.
  • Het Decreet van 30/05/2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
  • Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald 
    • art. 40,§3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt en dat deze reglementen o.m. betrekking kunnen hebben op de gemeentelijke belastingen en retributies
    • art. 41/14 dat bepaalt dat de bevoegdheid tot het vaststellen van gemeentebelastingen en tot het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies en de voorwaarden ervan (inclusief verminderingen en vrijstellingen) tot de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad behoort. Deze bevoegdheid kan m.a.w. niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd.
  • De Omzendbrief KB/ABB 2019/2 inzake de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
Argumentatie

Deze belasting helpt het financieel evenwicht van de gemeente te bewaren.

Financiële gevolgen

De opbrengst van deze belasting wordt in het meerjarenplan 2021-2025 ingeschreven onder A28.32 0020-00/7313000.

Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Stelt het belastingreglement op de valse alarmmeldingen vanaf heden t.e.m. 2025 vast als volgt:

Artikel 1 - Heft vanaf heden t.e.m. 2025 een belasting op elke interventie van de politie ten gevolge van:

  •  een valse alarmmelding 
  •  een alarmmelding waarbij binnen de tijdspanne van aankomst bij de plaats van het alarm afgesproken met de politiediensten de gebruiker, een contactpersoon of een bewakingsagent niet aanwezig is.

    De belasting zal worden toegepast vanaf de 3de interventie binnen een periode van 1 jaar ten gevolge van de hierboven vermelde alarmmeldingen per installatie, na de invoering van deze belasting. 

Artikel 2 - Voor de toepassing van het reglement wordt verstaan onder:

  • een valse alarmmelding: elke alarmmelding ten gevolge van een alarmsignaal dat niet het gevolg is van een inbraak of een poging daartoe
  • gebruiker van de alarminstallatie: een natuurlijke persoon, rechtspersoon of feitelijke vereniging die het genot heeft van de alarminstallatie.

Artikel 3 - De belasting bedraagt € 125,00 per interventie van de politie bij de in artikel 1 bepaalde gevallen.

Artikel 4 - De belasting is verschuldigd door de gebruiker(s) van de alarminstallatie.

Artikel 5 - De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs of via overschrijving na ontvangst van een factuur.

Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.

Artikel 6 - De vestiging en de invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen terzake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.

Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.