Terug
Gepubliceerd op 06/07/2021

Besluitenlijst  Gemeenteraad

wo 30/06/2021 - 20:30 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden
  • Openbaar

    • Gemeenteraad - Notulen vergadering 26/05/2021: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 26/05/2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.

    • AGBPB - Fusie door overneming van de besloten vennootschap Feestzaal Sint-Martinus door het Autonoom Gemeentebedrijf Patrimonium Bonheiden en ontwerp notariële fusieakte: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      Tijdens de gemeenteraad van 28/04/2021 werd het fusievoorstel in kader van de fusie door overneming van de besloten vennootschap Feestzaal Sint-Martinus door het Autonoom Gemeentebedrijf Patrimonium Bonheiden goedgekeurd.

      Ondertussen werd dit fusievoorstel neergelegd en bekendgemaakt in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad en heeft de dienst Voorafgaande Beslissingen in fiscale zaken (DVB) bevestigd dat de geruisloze fusie beantwoordt aan artikel 183bis WIB92 en dat de boekhoudkundige retroactiviteitsclausule aanvaardbaar is voor zover de fusie plaatsvindt uiterlijk op 31/07/2021.

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de fusie, zoals opgenomen in het fusievoorstel goedgekeurd op 28/04/2021, alsook de ontwerp notariële akte goed te keuren.

    • Financiën - Aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025/Deel gemeente: Vaststelling

      Goedgekeurd

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het deel van de aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 dat betrekking heeft op de gemeente, vast te stellen:

      • Art. 257 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.

      • In de aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 worden de kredieten van zowel 2021 alsook 2022-2025 aangepast.
      • De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten eerst hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
    • Financiën - Aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025/Deel OCMW: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het deel van de aanpassing meerjarenplan 2, 2020-2025 dat betrekking heeft op het OCMW, goed te keuren. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel (gemeente én OCMW) geacht definitief vastgesteld te zijn.

      • Art. 257 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt minstens een keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.

        In de aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 worden de kredieten van zowel 2021 alsook 2022-2025 aangepast.

      De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten eerst hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna wordt aan de gemeenteraad voorgesteld het deel van het meerjarenplan dat door de raad voor maatschappelijk welzijn werd vastgesteld, goed te keuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.

    • Financiën - Rekening 2020 kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw: Advies

      Goedgekeurd

      De kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw stelde op 10/02/2021 zijn rekening van 2019 vast.

      De gewone exploitatietoelage bedroeg € 7.692 en een investeringstoelage van € 39.960,25.

      Agentschap Binnenlands Bestuur liet, bij brief, weten dat in het rekeningresultaat van 2018 een kleine fout was geslopen en het Agentschap Binnenlands Bestuur maakte dezelfde opmerking bij de rekening 2019. De kerkfabriek heeft met deze opmerking opnieuw geen rekening gehouden waardoor er in het huidige rekeningresultaat ook opnieuw een kleine afwijking zit. Ook met de andere opmerkingen werd er geen rekening gehouden.

      De rekening sluit met een gecorrigeerd exploitatieoverschot van € 29.499,96 en een investeringsoverschot van € 416,23.

      Aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2020, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld gunstig advies te verlenen aan deze rekening.

    • Financiën - Rekening 2020 kerkfabriek Sint-Ludwina: Advies

      Goedgekeurd

      De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Ludwina stelde op 22/04/2021 zijn rekening van 2020 vast.

      De gewone exploitatietoelage bedroeg € 10.124,00 en een investeringstoelage van € 3.545,30.

      De rekening sluit met een exploitatieoverschot van € 22.521,71 en een investeringsoverschot van € 425.

      Aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2020, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld gunstig advies te verlenen aan deze rekening.

    • Financiën - Rekening 2020 kerkfabriek Sint-Martinus: Advies

      Goedgekeurd

      De kerkraad van de kerkfabriek Sint Martinus stelde op 14/03/2021 zijn rekening van 2020 vast.

      De gewone exploitatietoelage bedroeg € 17.690,00. Er is geen investeringstoelage.

      De rekening sluit met een exploitatieoverschot van € 22.892,67 en een investeringsoverschot van € 611.52.

      Aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2020, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld gunstig advies te verlenen aan deze rekening.

    • Financiën - Budgetwijziging 1 2021 kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw: Akteneming

      Goedgekeurd

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de budgetwijziging 1 2021 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw.

      De kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw stelde op 13/04/2021 de budgetwijziging 2021 vast. De gemeentelijke bijdrage wijzigt niet en blijft dus binnen de grenzen van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan.

    • Financiën - Belastingreglement op de valse alarmmeldingen vanaf heden t.e.m. 2025: Vaststelling

      Goedgekeurd

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om vanaf heden t.e.m. 2025 een belasting te heffen op elke interventie van de politie ten gevolge van:

      • een valse alarmmelding
      • een alarmmelding waarbij binnen de tijdspanne van aankomst bij de plaats van het alarm afgesproken met de politiediensten, de gebruiker, een contactpersoon of een bewakingsagent niet aanwezig is.
      De belasting zal worden toegepast vanaf de 3de interventie binnen een periode van 1 jaar ten gevolge van de hierboven vermelde alarmmeldingen per installatie, na de invoering van deze belasting.

      Als aanslagvoet wordt € 125,00 per interventie van de politie bij bovenvermelde gevallen voorgesteld.

    • Financiën - Retributiereglement op de diensten van de plaatselijke openbare bibliotheek 2020-2025: Aanpassing

      Goedgekeurd

      Vlaanderen werkte via CultuurConnect één systeem uit voor alle Vlaamse bibliotheken: het Eengemaakt Bibliotheek Systeem (EBS).

      Er is vanuit Vlaanderen een sterke tendens en stimulans voor samenwerking tussen bibliotheken, ook binnen het EBS.

      De bibliotheken van Bonheiden, Duffel, Lier, Putte en Sint-Katelijne-Waver willen bij de overgang naar het EBS een formeel samenwerkingsverband vormen.

      Dit impliceert een uniform dienstreglement en identieke tarieven voor de betrokken bibliotheken.

      Met het oog op de start van het EBS in oktober 2021 wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om voor de periode 2021-2025 het retributiereglement voor de diensten van de plaatselijke openbare bibliotheek aan te passen en volgende tarieven te voorzien:

      • Inschrijvingsgeld
        • voor alle volwassenen vanaf 18 jaar              €5,00 /jaar
        • bib aan huis                                                 €5,00 /jaar
        • vrijetijdspas (met kansentarief)                     €1,00 /jaar
        • lenen van materialen                                    gratis
      •  Fotokopie/print
      • fotokopie A4                                € 0,05/pagina
      • fotokopie A3                                € 0,10/pagina
      • Bijkomende heffingen
      • laattijdig binnenbrengen bibliotheekmateriaal       € 0,10/dag/item
      • verlies of zware beschadiging van materiaal         kostprijs van het materiaal
      • duplicaat lenerskaart                                        € 1,00
      • terbeschikkingstelling afgevoerde boeken           € 0,25 per boek
      • diensten interbibliothecair leenverkeer
        • IBL-aanvraag voor werk van buiten het samenwerkingsverband    
          3,00/aangevraagd werk
        • IBL-aanvraag voor werk van binnen het samenwerkingsverband    
          gratis
        • Acht weken na de overschrijding van de uiterste inleverdatum beschouwt de bibliotheek de geleende materialen definitief als verloren. De lener moet dan de aankoopprijs van het werk betalen, verhoogd met een administratieve kost van € 6,00 per item.
        • deelname aan workshops/lezingen i.s.m. Avansa Regio Mechelen            
          €5,00/deelnemer/lezing of lesdeel
        • reservering                                                                                          
          gratis
      • Port- en administratiekosten
      • maningsbrief aangetekend        € 7,50
    • Financiën - Subsidiereglement verdeling projectsubsidie voor de noodopvang van schoolkinderen aan de scholen die opvang georganiseerd hebben: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      Het lokaal bestuur heeft subsidies aangevraagd voor de organisatie van noodopvang van schoolkinderen in de week voor de paasvakantie. In samenspraak met het lokaal bestuur hebben de scholen deze noodopvang georganiseerd. Er wordt voorgesteld de subsidies te verdelen onder de scholen die de opvang georganiseerd hebben, hiervoor dient een subsidiereglement te worden goedgekeurd.

    • Bibliotheek - Toetreding tot het samenwerkingsverband “Regiobib Rivierenland – een sterk verhaal” met gemeenschappelijk uniform dienstreglement: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      De bibliotheken van Berlaar, Bonheiden, Duffel, Heist-op-den-Berg, Lier, Nijlen, Putte en Sint-Katelijne-Waver werken al jaren samen voor b.v. het organiseren van lezingen.

      Sinds het opheffen van de provinciale bevoegdheden rond bibliotheken, regelt Vlaanderen de bibliotheekwerking, concreet ingevuld door CultuurConnect dat zich vooral toelegt op digitalisering van de bibliotheekwereld, ook voor wat betreft software. Hiervoor ontwikkelde CultuurConnect het Eengemaakt Bibliotheek Systeem (EBS) ter vervanging van de vroegere provinciale bibliotheeksystemen.

      In dit EBS-kader promoot Vlaanderen (en dus ook het EBS) formele samenwerking tussen bibliotheken, variërend van groep 0 (geen samenwerking) tot groep 4 (fusie). Aangezien de voornoemde bibliotheken reeds ervaring hebben met samenwerken, ligt een geformaliseerde samenwerking in het verlengde hiervan.

      De bibliothecarissen onderzochten in dit verband op vraag van het college van burgemeester en schepenen de mogelijkheden van samenwerking binnen een “groep 3a”, wat een uniform reglement, lidmaatschap en uniforme tarieven (retributiereglement) voor bibliotheekdiensten van alle deelnemende bibliotheken impliceert.

      De  bibliothecarissen en schepenen voor bibliotheek van de diverse gemeenten werkten een ontwerp uit van dienstreglement en van retributiereglement voor de bibliotheek dat hierbij wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

      De bibliothecaris vraagt de goedkeuring voor het toetreden tot het samenwerkingsverband “Regiobib Rivierenland – een sterk verhaal” en van het dienstreglement voor de bibliotheken van dit samenwerkingsverband.

      De goedkeuring van het retributiereglement voor de diensten van de bibliotheek maakt deel uit van een afzonderlijk dossier en besluit (hiernavolgend).

    • Organisatiebeheersing - Rapportage over het dienstjaar 2020: Kennisneming

      Goedgekeurd

      Het Decreet over het lokaal bestuur legt voor organisatiebeheersing een aantal verplichtingen vast (artikels 217-220) zoals:

      • de algemeen directeur legt het organisatiebeheersingssysteem vast;
      • dit gebeurt binnen het kader dat goedgekeurd moet worden door de bevoegde raden;
      • de algemeen directeur moet jaarlijks en ten laatste op 30 juni, rapporteren over de organisatiebeheersing aan de raden.

      Aan de gemeenteraad wordt het rapport organisatiebeheersing voorgelegd van het dienstjaar 2020.

    • Patrimonium - Koopovereenkomst Dorp 30: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      Voor de herontwikkeling van het binnengebied in het centrum van Bonheiden (hoek Kerkplein-Dorp-Nieuwstraat), is het aangewezen onder meer een deel van het perceel (achtertuin) gelegen Dorp 30, 2820 Bonheiden, aan te kopen.
      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de overeenkomst voor de aankoop van het perceel goed te keuren.
      De geraamde kostprijs van de aankoop van het perceel bedraagt € 10.170,00.

    • Patrimonium - Akte grondafstand Eikendreef: Goedkeuring

      Goedgekeurd

      Op 28/07/2016 leverde het college van burgemeester en schepenen een vergunning af voor een verkaveling gelegen in de Eikendreef.

      In deze vergunning werd als voorwaarde opgelegd dat de grond bestemd voor de inlijving in de wegenis, zoals in geel aangeduid als lot A op het verkavelingsplan, gratis aan de gemeente dient te worden afgestaan.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.

    • Overheidsopdrachten - Voorwaarden van de overheidsopdracht "Aankoop bestelwagen met kipbak" en wijze van gunning: Vaststelling

      Goedgekeurd

      De bestelwagen "Opel Movano" in het wagenpark van de technische dienst is aan vervanging toe.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om een overheidsopdracht voor de noodzakelijke vervangingsaankoop op te starten en om de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.

      • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Aankoop bestelwagen met kipbak.
      • Wat de wijze van gunning betreft: Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

      Raming: € 30.000,00 excl. btw of € 36.300,00 incl. 21% btw.

    • Overheidsopdrachten - Voorwaarden van de overheidsopdracht “Realisatie van een groendak op hellende daken Gekko” en wijze van gunning: Vaststelling

      Goedgekeurd

      De gemeente Bonheiden wenst een aantal gemeentelijke gebouwen te voorzien van groendaken en groene gevels binnen het project ‘Bonheiden, groene gemeente van kop tot teen’. De hellende daken van gemeentelijke kleuterschool Gekko zijn de volgende daken die binnen dit project zullen worden voorzien van een groendak.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.

      • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Realisatie van een groendak op hellende daken Gekko.
      • Wat de wijze van gunning betreft: Onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.

      Raming: € 47.849,06 excl. btw of € 50.720,00 incl. 6% btw.

    • Politie - Bijkomende sanctionerend ambtenaren in het kader van de reglementering omtrent de gemeentelijke administratieve sancties: Aanstelling

      Goedgekeurd

      De gemeente Bonheiden maakt deel uit van de interlokale vereniging GAS arrondissement Mechelen (GADAM).

      Dit intergemeentelijk samenwerkingsverband heeft als doel de professionele organisatie van de gemeentelijke administratieve sancties, zoals voorzien in art. 119 bis van de Nieuwe Gemeentewet en de wet van 24/06/2013 betreffende de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om bijkomende sanctionerend ambtenaren aan te stellen voor het opleggen van Gemeentelijke Administratieve Sancties.

    • Politie - Gemeentelijk politiereglement: Aanpassing

      Goedgekeurd

      De vaststelling van het gemeentelijk politiereglement is een bevoegdheid van de gemeenteraad.

      In de vier Bodukap-gemeenten (Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte) wordt er evenwel naar gestreefd een zo uniform mogelijk politiereglement vast te stellen. Aldus wensen de vier gemeenten een aantal aanpassingen aan te brengen aan het gemeentelijk politiereglement.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het politiereglement aldus aan te passen.

    • Sociaal beleid - Besluit betreffende addendum samenwerkingsovereenkomst Agentschap Zorg en Gezondheid i.v.m. contact- en bronopsporing COVID-19-pandemie: Bekrachtiging

      Goedgekeurd

      Het bestuur had reeds een addendum i.v.m. contact- en bronopsporing COVID-19-pandemie, goedgekeurd op de gemeenteraad van 28/04/2021, ingediend. Het agentschap binnenlands bestuur liet weten dat er een nieuw addendum moet worden ingestuurd aangezien in het vorige addendum enkel verwezen werd naar het besluit van de Vlaamse regering van 23/04/2021 als rechtsgrond en niet naar het besluit van de Vlaamse regering van 07/05/2021.

      De leden van het college van burgemeester en schepen hebben op 28/05/2021 dit addendum met hoogdringendheid goedgekeurd, dit besluit dient te worden bekrachtigd door de gemeenteraad.

      Aan de leden van het college wordt gevraagd het addendum bij hoogdringendheid goed te keuren onder voorbehoud van bekrachtiging door de gemeenteraad.

    • Burgemeestersconvenant 2050

      Goedgekeurd

      Dit punt werd geagendeerd op vraag van Barbara Maes, fractievoorzitter Groen.

      De gemeenteraad vraagt de burgemeester het vernieuwde Europees burgemeesterconvenant - dat klimaatneutraliteit in 2050 nastreeft - te ondertekenen.

    • Teken in op de groepsaankopen voor buitensportinfrastructuur

      Goedgekeurd

      Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA en ter zitting door de N-VA- fractie (Geert Teughels) van de agenda afgevoerd.

    • Opmaak actieplan elektrisch laden en bestuderen projectoproep Semi-publieke laadpunten

      Goedgekeurd

      Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA.

      Een kabel over de stoep leggen, laadpalen op parkings van supermarkten of een laadpaal nabij je huis zodra je een elektrische auto hebt gekocht. Het zijn enkele voorbeelden die Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) op tafel legt om tegen 2030 66.000 laadpunten in Vlaanderen te realiseren. Somers verwacht nu van elke gemeente een laadpaalplan om dat doel te bereiken. De Vlaamse regering zal de lokale besturen daarin ondersteunen.

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het college van burgemeester en schepenen te verzoeken:

      • onverwijld initiatief te nemen om de mogelijkheden te bekijken of de gemeente Bonheiden samen met haar lokale bedrijven een project kan indienen binnen de projectaanvraag en hiermee de 20 % subsidies kan inzetten in lokale projecten.
      • een bevraging te organiseren bij zijn inwoners en bedrijven  over de intenties tot elektrische mobiliteit en elektrisch laden, en deze in kaart te brengen.
      • na het verzamelen van de nodige data en gegevens  de commissie mobiliteit samen te roepen en de resultaten te bespreken ter voorbereiding van de opmaak van een lokaal actieplan zoals gevraagd door minister Somers.
    • Personeel - Algemeen directeur: Eedaflegging

      Goedgekeurd

      De gemeenteraad stelde op 19/02/2020 Ethel Van den Wijngaert aan als nieuwe algemeen directeur en dit met ingang van 01/03/2020.

      Het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat  de algemeen directeur tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad volgende eed aflegt in handen van de voorzitter: 

      "Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen".

  • Besloten

    • Personeel - Algemeen directeur: Vaste benoeming in statutair verband

      Goedgekeurd

      Op 01/03/2020 startte de algemeen directeur in haar huidige functie, met een proefperiode van 1 jaar.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de algemeen directeur vast te benoemen in statutair verband, na gunstige evaluatie van de proefperiode.

Namens Gemeenteraad,

Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur

Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad