De voorzitter opent de zitting op 30/06/2021 om 20:59.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 26/05/2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 26/05/2021 goed.
Tijdens de gemeenteraad van 28/04/2021 werd het fusievoorstel in kader van de fusie door overneming van de besloten vennootschap Feestzaal Sint-Martinus door het Autonoom Gemeentebedrijf Patrimonium Bonheiden goedgekeurd.
Ondertussen werd dit fusievoorstel neergelegd en bekendgemaakt in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad en heeft de dienst Voorafgaande Beslissingen in fiscale zaken (DVB) bevestigd dat de geruisloze fusie beantwoordt aan artikel 183bis WIB92 en dat de boekhoudkundige retroactiviteitsclausule aanvaardbaar is voor zover de fusie plaatsvindt uiterlijk op 31/07/2021.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de fusie, zoals opgenomen in het fusievoorstel goedgekeurd op 28/04/2021, alsook de ontwerp notariële akte goed te keuren.
De bestuurders van AGB Patrimonium Bonheiden en de BV Feestzaal Sint-Martinus maakten een fusievoorstel op dat werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 28/04/2021.
Dit fusievoorstel werd eveneens goedgekeurd door de raad van bestuur van AGB Patrimonium Bonheiden op 28/04/2021.
Nadien werd dit neergelegd en bekendgemaakt in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad.
De BV Feestzaal Sint-Martinus en AGB Patrimonium Bonheiden beogen een geruisloze fusie te bewerkstelligen en hiervoor werd volgende toelichting opgenomen in de notulen van de Gemeenteraad van 28/04/2021:
“Het Decreet over het lokaal bestuur laat toe dat een AGB participeert in een andere rechtspersoon (art.240,§5). Het autonoom gemeentebedrijf kan andere rechtspersonen oprichten, erin deelnemen of zich erin laten vertegenwoordigen, als dat past in zijn opdracht.
De oprichting, deelname of vertegenwoordiging mag geen speculatieve oogmerken nastreven en gebeurt in overeenstemming met het gelijkheidsbeginsel, de regelgeving over de mededinging en de staatssteun en de voorwaarden, vermeld in de beheersovereenkomst.
De beslissing tot oprichting, deelname of vertegenwoordiging toont aan dat aan de voormelde voorwaarden is voldaan. De deelname is onderworpen aan de voorwaarde dat aan het AGB minstens een mandaat van bestuurder wordt toegekend.
Art. 225,§2, 2de lid van het decreet bepaalt evenwel dat gemeentelijke EVA's zoals het AGB hun beleidsuitvoerende taak van gemeentelijk belang niet kunnen overdragen aan andere rechtspersonen. Dit betekent dat het AGB haar beleidsuitvoerende taak niet mag overdragen naar de BVBA. Voorgaande feiten en decretale bepalingen verhinderen niet dat de BVBA de feestzaal zou renoveren en uitbaten.
Het wordt wel minder evident om gemeentelijke subsidies/financiering toe te kennen aan de renovatie vermits de feestzaal sensu stricto niet wordt ingeschakeld in de beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang. In dezelfde context wordt het moeilijk om de feestzaal op te nemen in de klassieke tarief- en retributiereglementen van de gemeente.
Indien de feestzaal deel uitmaakt van het patrimonium van de gemeente of het AGB stelt zich dit probleem uiteraard niet.
Verder is een geruisloze fusie aangewezen in plaats van een zuivere ontbinding en vereffening omdat de boekwaarde van de feestzaal op de balans van de BVBA symbolisch laag is. Dit zou bij een klassieke vereffening tot gevolg hebben dat het verschil tussen de reële verkoopwaarde en de symbolische boekwaarde zou worden belast in de vennootschapsbelasting.
Bij een fiscaal neutrale geruisloze fusie is deze meerwaardebelasting niet verschuldigd bij het verdwijnen van de BVBA als rechtspersoon, onder voorbehoud van aanvaarding door de fiscus. Hiervoor werd door GD&A, het advocatenkantoor die ons begeleid in deze fusie, in 2019 een voorafgaand overleg georganiseerd met de Dienst Voorafgaande Beslissingen.”
GD&A diende een aanvraag in bij de dienst Voorafgaande Beslissingen in fiscale zaken (DVB) die ertoe strekte een voorafgaande beslissing te bekomen overeenkomstig artikel 20 van de Wet van 24/12/2002 tot wijziging van de vennootschapsregeling inzake inkomstenbelastingen en tot instelling van een systeem van voorafgaande beslissingen in fiscale zaken. Bij beslissing van 1 juni van DVB wordt bevestigd dat de geruisloze fusie beantwoordt aan artikel 183bis WIB92 (lees: beantwoord/t aan zakelijke overwegingen) en dat de boekhoudkundige retroactiviteitsclausule aanvaardbaar is voor zover de fusie plaatsvindt uiterlijk op 31/07/2021.
In bijlage van dit besluit zit het ontwerp voor de notariële fusieaktes betreffende de overdracht van het vermogen van BV Feestzaal Sint-Martinus naar AGB Patrimonium Bonheiden en de ontbinding zonder vereffening van BV Feestzaal Sint-Martinus, dat de gemeenteraad ook dient goed te keuren.
Deze geruisloze fusie heeft geen directe financiële gevolgen.
Artikel 1 - De gemeenteraad keurt de fusie zoals voorzien in het fusievoorstel en het ontwerp voor de notariële fusieaktes goed. De gemeenteraad bevestigt de boekhoudkundige cijfers van Feestzaal Sint-Martinus BV op basis waarvan het fusievoorstel werd goedgekeurd en verleent kwijting aan de bestuurder van Feestzaal Sint-Martinus BV. Voor zover als nodig verleent de gemeenteraad machtiging aan de raad van bestuur van het AGB Patrimonium Bonheiden voor de verdere uitvoering en formalisering van de fusie, met inbegrip van de ondertekening van de notariële fusieaktes en het vervullen van alle nodige formaliteiten.
Artikel 2 - Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de raad van bestuur van het AGB Patrimonium Bonheiden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het deel van de aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 dat betrekking heeft op de gemeente, vast te stellen:
Art. 257 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.
De Omzendbrief KB/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Het evenwicht van het meerjarenplan blijkt uit twee parameters, meer bepaald het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge.
Artikel 1 - Stelt het deel van de gemeente van de aanpassing meerjarenplan 2, 2020-2025 vast zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit en met onderstaande schema van de kredieten M3:
Artikel 2 - Maakt de beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het deel van de aanpassing meerjarenplan 2, 2020-2025 dat betrekking heeft op het OCMW, goed te keuren. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel (gemeente én OCMW) geacht definitief vastgesteld te zijn.
Art. 257 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt minstens een keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.
In de aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 worden de kredieten van zowel 2021 alsook 2022-2025 aangepast.De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten eerst hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna wordt aan de gemeenteraad voorgesteld het deel van het meerjarenplan dat door de raad voor maatschappelijk welzijn werd vastgesteld, goed te keuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De Omzendbrief KB/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Het evenwicht van het meerjarenplan blijkt uit twee parameters, meer bepaald het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge.
Artikel 1 - Keurt de aanpassing meerjarenplan 2, 2020-2025/Deel OCMW, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 30/06/2021 goed.
Artikel 2 - Door deze goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel, zoals hieronder wordt voorgesteld, geacht definitief te zijn:
Artikel 3 - Maakt de beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
De kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw stelde op 10/02/2021 zijn rekening van 2019 vast.
De gewone exploitatietoelage bedroeg € 7.692 en een investeringstoelage van € 39.960,25.
Agentschap Binnenlands Bestuur liet, bij brief, weten dat in het rekeningresultaat van 2018 een kleine fout was geslopen en het Agentschap Binnenlands Bestuur maakte dezelfde opmerking bij de rekening 2019. De kerkfabriek heeft met deze opmerking opnieuw geen rekening gehouden waardoor er in het huidige rekeningresultaat ook opnieuw een kleine afwijking zit. Ook met de andere opmerkingen werd er geen rekening gehouden.
De rekening sluit met een gecorrigeerd exploitatieoverschot van € 29.499,96 en een investeringsoverschot van € 416,23.
Aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2020, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld gunstig advies te verlenen aan deze rekening.
Deze rekening werd ingediend conform de voorschriften en geeft aanleiding tot 2 kleine opmerkingen, nl.
Enig artikel – Verleent gunstig advies aan de rekening Onze-Lieve-Vrouw, dienstjaar 2020 met volgend gecorrigeerd resultaat:
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Ludwina stelde op 22/04/2021 zijn rekening van 2020 vast.
De gewone exploitatietoelage bedroeg € 10.124,00 en een investeringstoelage van € 3.545,30.
De rekening sluit met een exploitatieoverschot van € 22.521,71 en een investeringsoverschot van € 425.
Aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2020, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld gunstig advies te verlenen aan deze rekening.
Deze rekening werd ingediend conform de voorschriften en geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
Enig artikel – Verleent gunstig advies aan de rekening Sint-Ludwina, dienstjaar 2020, die werd ingediend als volgt:
De kerkraad van de kerkfabriek Sint Martinus stelde op 14/03/2021 zijn rekening van 2020 vast.
De gewone exploitatietoelage bedroeg € 17.690,00. Er is geen investeringstoelage.
De rekening sluit met een exploitatieoverschot van € 22.892,67 en een investeringsoverschot van € 611.52.
Aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2020, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld gunstig advies te verlenen aan deze rekening.
Deze rekening werd ingediend conform de voorschriften en geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
Enig artikel – Verleent gunstig advies aan de rekening Sint-Martinus, dienstjaar 2020, die werd ingediend als volgt:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de budgetwijziging 1 2021 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw.
De kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw stelde op 13/04/2021 de budgetwijziging 2021 vast. De gemeentelijke bijdrage wijzigt niet en blijft dus binnen de grenzen van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan.
Voor een budgetwijziging is het advies van het erkend representatief orgaan niet vereist.
Deze budgetwijziging voldoet aan de voorschriften.
De gemeentelijke toelage wijzigt niet en blijft binnen de grenzen van het bedrag opgenomen in het goedgekeurd meerjarenplan.
Artikel 1 - Neemt akte van de budgetwijziging 1 2021 vastgesteld door de kerkraad van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw op 13/04/2021.
Artikel 2 - Zendt een afschrift van dit besluit toe aan het Centraal Kerkbestuur Bonheiden, de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw, de gouverneur en het erkend representatief orgaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om vanaf heden t.e.m. 2025 een belasting te heffen op elke interventie van de politie ten gevolge van:
Als aanslagvoet wordt € 125,00 per interventie van de politie bij bovenvermelde gevallen voorgesteld.
Op voorstel van de politiezone BODUKAP wordt een nieuw belastingreglement ingevoerd op valse alarmmeldingen.
De politiezone BODUKAP wordt regelmatig geconfronteerd met valse alarmmeldingen. Elke alarmmelding wordt steeds ernstig genomen en onderzocht met de nodige aandacht en mankracht. Als achteraf blijkt dat dit om een valse melding ging, is er steeds veel tijd, geld en energie verloren gegaan. Bovendien ondermijnt dit de mogelijkheden om echte alarmmeldingen snel en adequaat te onderzoeken.
Voor de toepassing van het reglement wordt verstaan onder:
De belasting is verschuldigd door de gebruiker(s) van de alarminstallatie en zal worden toegepast vanaf de derde interventie binnen een periode van 1 jaar, na de invoering van deze belasting.
Deze belasting helpt het financieel evenwicht van de gemeente te bewaren.
De opbrengst van deze belasting wordt in het meerjarenplan 2021-2025 ingeschreven onder A28.32 0020-00/7313000.
Artikel 1 - Stelt het belastingreglement op de valse alarmmeldingen vanaf heden t.e.m. 2025 vast als volgt:
Artikel 1 - Heft vanaf heden t.e.m. 2025 een belasting op elke interventie van de politie ten gevolge van :
- een valse alarmmelding
- een alarmmelding waarbij binnen de tijdspanne van aankomst bij de plaats van het alarm afgesproken met de politiediensten de gebruiker, een contactpersoon of een bewakingsagent niet aanwezig is.
De belasting zal worden toegepast vanaf de 3de interventie binnen een periode van 1 jaar ten gevolge van de hierboven vermelde alarmmeldingen per installatie, na de invoering van deze belasting.
Artikel 2 - Voor de toepassing van het reglement wordt verstaan onder:
- een valse alarmmelding: elke alarmmelding ten gevolge van een alarmsignaal dat niet het gevolg is van een inbraak of een poging daartoe
- gebruiker van de alarminstallatie: een natuurlijke persoon, rechtspersoon of feitelijke vereniging die het genot heeft van de alarminstallatie.
Artikel 3 - De belasting bedraagt € 125,00 per interventie van de politie bij de in artikel 1 bepaalde gevallen.
Artikel 4 - De belasting is verschuldigd door de gebruiker(s) van de alarminstallatie.
Artikel 5 - De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs of via overschrijving na ontvangst van een factuur.
Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.
Artikel 6 - De vestiging en de invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen terzake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Vlaanderen werkte via CultuurConnect één systeem uit voor alle Vlaamse bibliotheken: het Eengemaakt Bibliotheek Systeem (EBS).
Er is vanuit Vlaanderen een sterke tendens en stimulans voor samenwerking tussen bibliotheken, ook binnen het EBS.
De bibliotheken van Bonheiden, Duffel, Lier , Putte en Sint-Katelijne-Waver willen bij de overgang naar het EBS een formeel samenwerkingsverband vormen.
Dit impliceert een uniform dienstreglement en identieke tarieven voor de betrokken bibliotheken.
Met het oog op de start van het EBS in oktober 2021 wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om voor de periode 2021-2025 het retributiereglement voor de diensten van de plaatselijke openbare bibliotheek aan te passen en volgende tarieven te voorzien:
- fotokopie A4 € 0,05/pagina
- fotokopie A3 € 0,10/pagina
- laattijdig binnenbrengen bibliotheekmateriaal € 0,10/dag/item
- verlies of zware beschadiging van materiaal kostprijs van het materiaal
- duplicaat lenerskaart € 1,00
- terbeschikkingstelling afgevoerde boeken € 0,25 per boek
- diensten interbibliothecair leenverkeer
- IBL-aanvraag voor werk van buiten het samenwerkingsverband € 3,00/aangevraagd werk
- IBL-aanvraag voor werk van binnen het samenwerkingsverband gratis
- maningsbrief aangetekend € 7,50
Bibliotheken vallen niet meer onder de bevoegdheden van de provincies, dit is integraal een Vlaamse bevoegdheid.
Samen met de bibliotheken van Duffel, Putte, Lier en Sint-Katelijne-Waver is de bibliotheek volop in de overgang naar nieuwe bibsoftware en daarmee samenhangend het Eengemaakt Bibliotheek Systeem. Met deze bibliotheken wil de POB van de gemeente Bonheiden binnen dit EBS samenwerken in een "groep 3a". Dit betekent een gevorderd niveau van samenwerking waarbinnen men o.a. een uniform dienstreglement gebruikt. Dit gemeenschappelijk dienstreglement wordt samen met de toetreding tot het samenwerkingsverband Regiobib Rivierenland op 30/06/2021 voorgelegd aan de gemeenteraad. Dit houdt in dat de opgenomen tarieven in het retributiereglement op de diensten van de plaatselijke openbare bibliotheek 2020-2025 aangepast moeten worden.
De toetreding tot het samenwerkingsverband gaat in vanaf 01/07/2021.
Het dienst- en retributiereglement gaan samen met de bijhorende software Wise in voege in oktober 2021.
Deze retributie helpt het financieel evenwicht van de gemeente te bewaren en vormt een bescheiden vergoeding voor de dienst die de gemeente aanbiedt.
De ontvangsten van de retributie worden in het meerjarenplan 2020-2025 ingeschreven onder volgende acties:
Artikel 1 - Past het retributiereglement op de diensten van de plaatselijke openbare bibliotheek 2020-2025 aan als volgt:
Enig artikel - Heft met ingang van 01/10/2021-2025 een retributie op de hieronder vermelde prestaties
- voor alle volwassenen vanaf 18 jaar €5,00 /jaar
- bib aan huis €5,00 /jaar
- vrijetijdspas (met kansentarief) €1,00 /jaar
- lenen van materialen gratis
- fotokopie A4 € 0,05/pagina
- fotokopie A3 € 0,10/pagina
- laattijdig binnenbrengen bibliotheekmateriaal € 0,10/dag/item
- verlies of zware beschadiging van materiaal kostprijs van het materiaal
- duplicaat lenerskaart € 1,00
- terbeschikkingstelling afgevoerde boeken € 0,25 per boek
- diensten interbibliothecair leenverkeer
- IBL-aanvraag voor werk van buiten het samenwerkingsverband € 3,00/aangevraagd werk
- IBL-aanvraag voor werk van binnen het samenwerkingsverband gratis
- maningsbrief aangetekend € 7,50
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Het lokaal bestuur heeft subsidies aangevraagd voor de organisatie van noodopvang van schoolkinderen in de week voor de paasvakantie. In samenspraak met het lokaal bestuur hebben de scholen deze noodopvang georganiseerd. Er wordt voorgesteld de subsidies te verdelen onder de scholen die de opvang georganiseerd hebben, hiervoor dient een subsidiereglement te worden goedgekeurd.
De Vlaamse Regering besliste op 20/11/2020 een subsidie toe te kennen aan lokale besturen voor de financiering van initiatieven die instaan voor het creëren van bijkomend opvangaanbod voor de noodopvang van schoolkinderen. Zowel tijdens een schoolperiode als tijdens een vakantieperiode kan het nodig zijn om noodopvang voor schoolkinderen te organiseren. Onder bepaalde voorwaarden kan het lokaal bestuur beroep doen op een subsidie om deze noodopvang te bekostigen.
De subsidie bedraagt:
In het geval dat er voor de noodopvang tijdens de paasvakantie een ouderbijdrage wordt gevraagd zoals vermeld in artikel 7, tweede lid, bedraagt de subsidie:
Lokale actoren hebben voor de kosten die gemaakt werden voor het creëren van bijkomend opvangaanbod recht op deze bedragen.
Onder de inzet van infrastructuur wordt begrepen: kosten die gemaakt worden voor infrastructuur en daarmee gepaard gaande kosten, omkadering, verbruiksmaterialen, wifi, dagelijkse ontsmetting, schoonmaak, georganiseerd vervoer...
In de week voor de paasvakantie, 29/03/2021 tot en met 02/04/2021, werd beslist om de lagere scholen een week te sluiten in de strijd tegen het coronavirus. Elke school, met uitzondering van GEKKO (aangezien de kleuters naar school konden) zorgde voor opvang tijdens de schooluren. Ze organiseerde deze opvang met eigen personeel. Het toezichthoudend personeel van de gemeente werd ingezet voor de voor en naschoolse uren. De opvang was kosteloos voor de ouders.
Er wordt voorgesteld de subsidies te verdelen onder de scholen pro rata de subsidies die het lokaal bestuur ontvangt:
Voorstel verdeling subsidies:
Visum:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2021/00120 van Financiele dienst van 14 juni 2021
Artikel 1 - Keurt onderstaand subsidiereglement goed:
Artikel 1 - Scholen gevestigd op het grondgebied Bonheiden die noodopvang hebben georganiseerd in de week van 29 maart 2021 tot 2 april 2021 komen in aanmerking voor een éénmalige subsidie.
Artikel 2 - De subsidie bedraagt:
Artikel 3 - De aanvraag gebeurt op basis van een ingevuld en ondertekend aanvraagdocument dat ter beschikking wordt gesteld door de coördinator kinderopvang.
Artikel 4 - Dit reglement treedt in werking zodra de aangevraagde subsidies bij het agentschap binnenlands bestuur werden toegekend aan het lokaal bestuur Bonheiden.
Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomst artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
De bibliotheken van Berlaar, Bonheiden, Duffel, Heist-op-den-Berg, Lier, Nijlen, Putte en Sint-Katelijne-Waver werken al jaren samen voor b.v. het organiseren van lezingen.
Sinds het opheffen van de provinciale bevoegdheden rond bibliotheken, regelt Vlaanderen de bibliotheekwerking, concreet ingevuld door CultuurConnect dat zich vooral toelegt op digitalisering van de bibliotheekwereld, ook voor wat betreft software. Hiervoor ontwikkelde CultuurConnect het Eengemaakt Bibliotheek Systeem (EBS) ter vervanging van de vroegere provinciale bibliotheeksystemen.
In dit EBS-kader promoot Vlaanderen (en dus ook het EBS) formele samenwerking tussen bibliotheken, variërend van groep 0 (geen samenwerking) tot groep 4 (fusie). Aangezien de voornoemde bibliotheken reeds ervaring hebben met samenwerken, ligt een geformaliseerde samenwerking in het verlengde hiervan.
De bibliothecarissen onderzochten in dit verband op vraag van het college van burgemeester en schepenen de mogelijkheden van samenwerking binnen een “groep 3a”, wat een uniform reglement, lidmaatschap en uniforme tarieven (retributiereglement) voor bibliotheekdiensten van alle deelnemende bibliotheken impliceert.
De bibliothecarissen en schepenen voor bibliotheek van de diverse gemeenten werkten een ontwerp uit van dienstreglement en van retributiereglement voor de bibliotheek dat hierbij wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
De bibliothecaris vraagt de goedkeuring voor het toetreden tot het samenwerkingsverband “Regiobib Rivierenland – een sterk verhaal” en van het dienstreglement voor de bibliotheken van dit samenwerkingsverband.
De goedkeuring van het retributiereglement voor de diensten van de bibliotheek maakt deel uit van een afzonderlijk dossier en besluit (hiernavolgend).
De bibliotheken van Berlaar, Bonheiden, Duffel, Heist-op-den-Berg, Lier, Nijlen, Putte en Sint-Katelijne-Waver werken al jaren samen voor de organisatie van lezingen. De bibliotheken van Berlaar, Bonheiden, Lier, Nijlen en Sint-Katelijne-Waver zijn ook PBS-bibliotheken (= gekoppeld aan het provinciaal bibliotheeksysteem Antwerpen met software Brocade).
De bevoegdheid voor bibliotheken ligt inmiddels bij Vlaanderen i.p.v. bij de provincies. Vlaanderen vervangt alle provinciale systemen in diverse golven door het EBS (= eengemaakt bibliotheeksysteem met software “Wise”. De bibliotheken van Berlaar, Bonheiden, Lier, Nijlen en Sint-Katelijne-Waver maken deel uit van golf 6 en gaan live met Wise in oktober 2021. De bibliotheken van Heist-op-den-Berg, Duffel en Putte gaan om technische redenen live in de loop van 2022.
Dit EBS promoot formele samenwerking tussen bibliotheken. De bibliothecarissen en schepenen voor bibliotheek van de diverse gemeenten werkten een ontwerp uit van het dienstreglement en van het retributiereglement voor de bibliotheek binnen een “groep 3a”, wat een uniform reglement en uniforme tarieven (retributiereglement) voor bibliotheekdiensten van alle deelnemende bibliotheken impliceert.
Dit dienstreglement wordt hierbij voorgelegd aan het college en de gemeenteraad.
De essentie van het dienstreglement:
De essentie van het retributiereglement
Advies van het beheersorgaan van de bibliotheek van 06/10/2020.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Voordelen samenwerking
Samenwerking tussen verschillende bibliotheken kan veel ruimer dan het organiseren van lezingen. Daarnaast biedt samenwerking een absolute meerwaarde, zowel voor de klanten als voor de medewerkers:
Overgang EBS/Wise
Momenteel loopt de conversie van de Antwerpse bibliotheken van het PBS naar het EBS, evenals de overgang naar de bibliotheeksoftware “Wise”, i.k.v. het EBS.
Het EBS maakt i.k.v. de software Wise samenwerking tussen bibliotheken ook technisch toegankelijk en ontwierp daarvoor diverse graden van samenwerking, gaande van groep 0 (geen samenwerking) tot groep 4 (fusie van bibliotheken). Het college van burgemeester en schepenen verklaarde zich op 17/11/2020 akkoord met het verder uitwerken van een samenwerkingsverband groep 3a. Dit impliceert een eengemaakt dienstreglement en dezelfde retributies voor een aantal bibliotheekdiensten (lidgeld, maningsgelden…).
Tijdens de vergadering van de schepenen en de bibliothecarissen in Lier op 22/09/2020 en van het beheersorgaan van de bibliotheek van Bonheiden, bleek dat een denkpiste voor een jaarlijks lidgeld van € 5,00 waarbij ook rekening wordt gehouden met een ander tarief voor bepaalde kansengroepen, zeker overwogen kan worden.
Onmiddellijk toetreden tot het samenwerkingsverband heeft ook voordelen: bij het live gaan van Wise zijn er geen extra kosten verbonden aan de organisatie van een samenwerkingsverband; aansluiten bij een bestaand samenwerkingsverband of er later een oprichten heeft wel financiële gevolgen.
Het is dan ook belangrijk om bij het live gaan van Wise in oktober te starten met het samenwerkingsverband en het uniforme dienstreglement en identiek retributiereglement op de diensten van de bibliotheek..
Fasering
De impact op de inkomsten van de bibliotheek zijn moeilijk in te schatten, maar vermoedelijk is dit beperkt. De elementen met de grootste impact zijn enerzijds lidgeld en anderzijds boete. De prijs voor een lidmaatschap verhoogt van € 2,50 naar € 5, maar anderzijds daalt de boete voor dvd’s, luisterboeken en gezelschapsspellen van € 0,50 per dag per item naar € 0,10 per dag per item. De boete voor boeken blijft gelijk.
De financiële dienst agendeert het volledige retributiereglement in een afzonderlijke beslissing.
Artikel 1 - Gaat akkoord met de toetreding tot het samenwerkingsverband Regiobib Rivierenland – een sterk verhaal, vanaf 01/07/2021.
Artikel 2 - Gaat akkoord met het gezamenlijk en uniform dienstreglement voor alle bibliotheken van het samenwerkingsverband, als volgt:
Gebruikersreglement Regiobib Rivierenland - Een sterk verhaal
Regiobib Rivierenland “Een sterk verhaal”, hierna “Regiobib Rivierenland” genoemd, dat zijn de openbare bibliotheken van de lokale besturen van Bonheiden, Duffel, Lier, Putte en Sint-Katelijne-Waver. Deze vijf bibliotheken hanteren een gemeenschappelijk gebruikersreglement.
1. Welkom
2. Lidmaatschap
3. Lenen, leentermijnen en verlengen
4. Reserveren
5. Inleveren
6. Verlies of beschadiging
7. Algemene bepalingen
Artikel 3 - Dit reglement vervangt alle voorgaande dienstreglementen van de bibliotheek en gaat in bij het live gaan van het EBS en Wise in oktober 2021.
Artikel 4 - Maakt deze beslissing, overeenkomst artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Het Decreet over het lokaal bestuur legt voor organisatiebeheersing een aantal verplichtingen vast (artikels 217-220) zoals:
Aan de gemeenteraad wordt het rapport organisatiebeheersing voorgelegd van het dienstjaar 2020.
Het Decreet over het lokaal bestuur legt voor organisatiebeheersing een aantal verplichtingen vast (artikels 217-220) zoals:
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
14/06/2021: Gunstig advies M-team.
Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald de artikels 217 tot 220.
Enig artikel - Neemt kennis van het rapport organisatiebeheersing van het dienstjaar 2020
Voor de herontwikkeling van het binnengebied in het centrum van Bonheiden (hoek Kerkplein-Dorp-Nieuwstraat), is het aangewezen onder meer een deel van het perceel (achtertuin) gelegen Dorp 30, 2820 Bonheiden, aan te kopen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de overeenkomst voor de aankoop van het perceel goed te keuren.
De geraamde kostprijs van de aankoop van het perceel bedraagt € 10.170,00.
De gemeente Bonheiden wenst het gebied Dorp - Nieuwstraat - Kerkplein in ruimtelijke zin op te waarderen, en hier deels een kwaliteitsvolle openbare ruimte te creëren. De ruimtelijke kaders hiervoor zijn opgenomen in een, in opdracht van het gemeentebestuur opgemaakt, masterplan. Dit plan is inmiddels goedgekeurd door de gemeenteraad en ter kennisgeving overgemaakt aan de Provincie.
Inmiddels doen zich enkele concrete ruimtelijke herontwikkelingsmogelijkheden binnen dit gebied voor, die de uitvoering van het masterplan mogelijk maakt. Dit betreft de situatie dat de eigenaars van Dorp 32-34-36 een herontwikkeling wensen op hun eigendom, de eigenaar van Dorp 26-28 eveneens een herontwikkeling wenst, en de gemeente een traject heeft ingezet dat moet leiden tot afstoot en herinvulling van de panden Kerkplein 1 + 2. Met deze private eigenaren vinden thans gesprekken plaats.
De in het masterplan voorziene herbestemming van het achterliggende binnengebied tot een kwalitatieve openbare ruimte en doorgang voor langzaam verkeer, vergt de verwerving van twee private eigendommen: een gedeelte van de tuinen van Dorp 30 en Dorp 32-34-36. Inmiddels is met de eigenaar van Dorp 30 overeenstemming bereikt voor de aankoop van een gedeelte van het perceel, waarvoor een overeenkomst is opgemaakt. Met de aankoop van dit perceel wordt de noodzakelijke basis gelegd voor de realisatie van een kwaliteitsvol openbaar binnengebied en het creëren van de verbinding voor het langzaam verkeer. Dit rechtvaardigt de kosten voor het ondergronds brengen van de 5 parkeergarages. De gemeente blijft overigens eigenaar van deze ondergrondse parkeergarages.
Vooruitlopend op het vinden van overeenstemming met de andere private actoren, wordt de gemeenteraad gevraagd de overeenkomst met de eigenaar van Dorp 30 te bestendigen. Hiermee wordt de positie van de gemeente Bonheiden verankerd. In deze overeenkomst zijn overigens de ontbindende voorwaarden opgenomen dat de gemeente het recht heeft (niet de plicht) de aankoop niet door te laten gaan, indien zij het andere private perceel niet zou kunnen verwerven en/of geen oplossing kan bieden voor de verplaatsing van de 5 parkeergarages op het perceel.
De aankoopprijs voor de achtertuin van Dorp 30 bedraagt € 45,00/m² wat met een benaderende oppervlakte van circa 226 m² neerkomt op een totaalprijs van € 10.170,00. Dit bedrag ligt binnen de grenzen van de door het schattingsverslag bepaalde waarde.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41,11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Aangezien het in deze om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat is het aan de gemeenteraad de voorwaarden hiervan (koopovereenkomst) vast te stellen.
De N-VA fractie (Guido Vaganée) vraagt dit punt van de agenda te verdagen en op een later tijdstip opnieuw te agenderen.
Met 10 stemmen ja (Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens en Marcel Claes) en 11 stemmen neen (Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Eddy Michiels, Hilde Smets, Daan Versonnen, Bart Vanmarcke, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen en Julie De Clerck)
wordt het agendapunt niet verdaagd.
De aankoopprijs wordt geraamd op € 10.170,00.
Financieel advies:
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan zou worden aangegaan mits goedkeuring MJPA2.
Gunstig mits aanpassing visum Visum 2021/0166 van Els Van Bever van 11 juni 2021
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de overeenkomst voor de aankoop van een perceel gelegen Dorp 30 met perceelidentificatie Bonheiden 1ste afdeling sectie B 359/02/A(deel), die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, en er integrerend deel van uitmaakt.
Artikel 2 - De burgemeester en de algemeen directeur zullen de gemeente vertegenwoordigen bij het ondertekenen van de koopovereenkomst.
Op 28/07/2016 leverde het college van burgemeester en schepenen een vergunning af voor een verkaveling gelegen in de Eikendreef.
In deze vergunning werd als voorwaarde opgelegd dat de grond bestemd voor de inlijving in de wegenis, zoals in geel aangeduid als lot A op het verkavelingsplan, gratis aan de gemeente dient te worden afgestaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
28/07/2016: Het college van burgemeester en schepenen geeft een vergunning af voor de verkaveling van het terrein gelegen in de Eikendreef met kadastrale aanduiding Bonheiden 1ste afdeling, sectie D nr(s). 214/B/2 en 214/Z.
De verkaveling omvat en perceel voor het oprichten van een halfopen bebouwing.
In de vergunning werd opgelegd dat de grond bestemd voor de inlijving in de wegenis, als Lot A in geel aangeduid op het verkavelingsplan, gratis aan de gemeente moet worden afgestaan.
Een perceel met een oppervlakte van 46m² wordt gratis aan de gemeente afgestaan.
Het nieuw gecreëerde perceel, aangeduid als lot 3 op het opmetingsplan, krijgt de kadastrale aanduiding Bonheiden 1ste afdeling/Bonheiden D 214 S 2 P0000.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017, meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
In een private verkaveling gelegen in de Eikendreef werd een perceel bestemd om te worden opgenomen in de wegenis.
De overdracht van het perceel moet nog bij authentieke akte worden vastgelegd.
Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat is het aan de gemeenteraad om de voorwaarden hiervan (akte) vast te stellen.
De voorzitter stelt voor punt "Patrimonium - Akte grondafstand Eikendreef: Goedkeuring", als punt 14a., bij hoogdringendheid, aan de agenda toe te voegen.
Stemming over de hoogdringendheid: Met eenparigheid van stemmen.
Aan de overdracht zelf van het onroerend goed zijn geen kosten verbonden.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de notariële akte voor de kosteloze overdracht van een perceel gelegen in de Eikendreef met gereserveerde perceelidentificatie Bonheiden 1ste afdeling/Bonheiden D 214 S 2 P0000, die als bijlage bij dit besluit is gevoegd, en er integrerend deel van uitmaakt.
Artikel 2 - De burgemeester en de algemeen directeur zullen de gemeente vertegenwoordigen bij het verlijden van de authentieke akte.
De bestelwagen "Opel Movano" in het wagenpark van de technische dienst is aan vervanging toe.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om een overheidsopdracht voor de noodzakelijke vervangingsaankoop op te starten en om de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming: € 30.000,00 excl. btw of € 36.300,00 incl. 21% btw.
15/06/2021: Het college van burgemeester en schepenen verzoekt de voorzitter van de gemeenteraad dit punt te agenderen op de zitting van de gemeenteraad van 30/06/2021.
De bestelwagen met kipbak "Opel Movano", bouwjaar 2007, van de technische dienst is aan vervanging toe.
Bij bestelling van een nieuw voertuig moet rekening worden gehouden met een leveringstermijn van min. 9 maanden m.a.w. levering van het voertuig en betaling vinden plaats in 2022.
De kostprijs voor de aankoop van de nieuwe bestelwagen wordt geraamd € 30.000,00 excl. btw of € 36.300,00 incl. 21% btw.
Visum:
Gunstig visum FA 2021/00115 van Financiele dienst van 14 juni 2021
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht vast voor de aankoop van een bestelwagen met kipbak voor de technische dienst, met een raming van € 30.000,00 excl. btw of € 36.300,00 incl. 21% btw. Deze lastvoorwaarden worden als bijlage aan dit besluit gehecht.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeente Bonheiden wenst een aantal gemeentelijke gebouwen te voorzien van groendaken en groene gevels binnen het project ‘Bonheiden, groene gemeente van kop tot teen’. De hellende daken van gemeentelijke kleuterschool Gekko zijn de volgende daken die binnen dit project zullen worden voorzien van een groendak.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 47.849,06 excl. btw of € 50.720,00 incl. 6% btw.
Raming: € 47.849,06 excl. btw of € 50.720,00 incl. 6% btw.
Gunstig mits aanpassing visum FA 2021/00114 van Financiele dienst van 11 juni 2021
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht “Realisatie van een groendak op hellende daken Gekko” vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2021/368 voor de opdracht, opgesteld door de technische dienst en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
De gemeente Bonheiden maakt deel uit van de interlokale vereniging GAS arrondissement Mechelen (GADAM).
Dit intergemeentelijk samenwerkingsverband heeft als doel de professionele organisatie van de gemeentelijke administratieve sancties, zoals voorzien in art. 119 bis van de Nieuwe Gemeentewet en de wet van 24/06/2013 betreffende de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om bijkomende sanctionerend ambtenaren aan te stellen voor het opleggen van Gemeentelijke Administratieve Sancties.
Bepaalde inbreuken van het gemeentelijk politiereglement kunnen worden bestraft met een administratieve sanctie.
De Procureur des Konings verleende gunstig advies voor de aanstelling van Eva Casier, Karolien Vandersmissen en Eliza Marinus tot sanctionerend ambtenaar voor de 12 deelnemende gemeenten van GASAM waaronder de gemeente Bonheiden.
Mevrouw Karolien Vandersmissen (in plaats van Veerle Moernaut die uit dienst is getreden), mevrouw Eva Casier (in plaats van Margot Leysen die is overgestapt naar dienst Mobiliteit) en mevrouw Elisa Marinus zijn in de loop van 2020 in dienst getreden om dossiers GAS te behandelen voor Mechelen en de andere aangesloten gemeenten van de interlokale vereniging GASAM. Deze personen behandelen sinds hun aantreding mee de dossiers GAS maar kunnen deze beslissingen nog zelf niet formeel ondertekenen omdat ze eerst moeten aangeduid worden door de gemeenteraad en hiervoor moeten voldoen aan de wettelijke voorwaarden.
Ondertussen voldoen zij aan al deze wettelijke voorwaarden, meer bepaald:
Enig artikel - Duidt mevrouw Karolien Vandersmissen (°14/05/1983), Eva Casier (°27/12/1973) en Elisa Marinus (°31/01/1991) aan tot ambtenaar belast met het opleggen van gemeentelijke administratieve geldboetes in het kader van de GAS-wet van 24/06/2013.
De vaststelling van het gemeentelijk politiereglement is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
In de vier Bodukap-gemeenten (Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte) wordt er evenwel naar gestreefd een zo uniform mogelijk politiereglement vast te stellen. Aldus wensen de vier gemeenten een aantal aanpassingen aan te brengen aan het gemeentelijk politiereglement.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het politiereglement aldus aan te passen.
- De vaststelling van het gemeentelijk politiereglement is een bevoegdheid van de gemeenteraad. In de vier Bodukap-gemeenten (Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Putte) wordt er evenwel naar gestreefd een zo uniform mogelijk politiereglement vast te stellen.
Het Decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald art. 40,§3 en art. 41, punt 2.
Artikel 1 - Past het politiereglement aan als volgt:
- PE en PET plastic flessen en flacons
- metalen verpakkingen: ook spuitbussen van voedingsmiddelen en cosmetica;
- schaaltjes en bakjes,
- drankkartons
- schaaltjes;
- vlootjes en bakjes;
- potjes en tubes;
- folies;
- zakjes;
- drank- en conservenblikken;
- deksels en doppen;
Met uitzondering van:
Artikel 3.1.7.7
Het onderhoud van het tuintje of plantenbak en van de verharding er rond, valt ten laste van de bewoner, en moet in zulke staat worden onderhouden dat het geen hinder of gevaar oplevert voor het verkeer. De voorwerpen of planten mogen niet buiten de rand uitspringen en moeten derwijze onderhouden worden dat de vereiste minimum doorgang op gelijk welke hoogte vrij blijft. Klimplanten mogen niet voor de woning op het buurperceel of boven de kroonlijst uitsteken, tenzij de buren hier expliciet toestemming voor verlenen. Ze mogen geen raamopeningen bedekken.
1° het maken van vuur in open lucht in bos- en natuurgebieden, als beheermaatregel wanneer afvoer of verwerking ter plaatse van het biomassa-afval niet mogelijk is. Die activiteit mag pas plaatsvinden als de gemeentelijke overheid schriftelijke toestemming heeft gegeven of als die activiteit als beheermaatregel is opgenomen in een goedgekeurd beheerplan of vergund door het Agentschap voor Natuur en Bos zoals voorzien in het Bosdecreet en het decreet Natuurbehoud;
2° de verbranding in open lucht van plantaardige afvalstoffen die afkomstig zijn van eigen bedrijfslandbouwkundige werkzaamheden, als afvoer of verwerking ter plaatse van het biomassa-afval niet mogelijk is;
3° de verbranding in open lucht van plantaardige afvalstoffen die afkomstig zijn van het onderhoud van landschapselementen, als afvoer of verwerking ter plaatse van het biomassa-afval niet mogelijk is;
4° de verbranding in open lucht van plantaardige afvalstoffen als dat vanuit fytosanitair oogpunt noodzakelijk is;
5° het verbranden van droog onbehandeld hout bij het maken van een kampvuur;
6° het verbranden van droog onbehandeld hout of een vaste fossiele brandstof in een sfeerverwarmer;
7° het verbranden van dierlijk afval, in overeenstemming met de bepalingen, vermeld in artikel 6 van het besluit van de Vlaamse Regering van 21 juni 2013 betreffende dierlijke bijproducten en afgewerkte producten. Die activiteit mag pas plaatsvinden met schriftelijke toestemming van de toezichthouder;
8° het verbranden van droog brandbaar materiaal, met uitzondering van afvalstoffen, droog onbehandeld hout en onversierde kerstbomen in het kader van folkloristische evenementen. Die activiteit mag pas plaatsvinden als de gemeentelijke overheid schriftelijke toestemming heeft gegeven en de activiteit op een afstand van meer dan 100 meter van bewoning plaatsvindt;
9° de verbranding in open lucht, met uitzondering van afvalstoffen, in het kader van blusoefeningen, uitgevoerd door de brandweer van een gemeente, regio of bedrijf of door de civiele bescherming.
In open lucht is het gebruik van werktuigen aangedreven door ontploffings- of elektrische motoren (vb. grasmaaiers, houtzagen, haagscharen, bladblazers…) verboden op zondagen, wettelijke feestdagen alsook tussen 22u ’s avonds en 7u ’s morgens op weekdagen.
Dit verbod geldt niet:
[Bonheiden]
In open lucht is het gebruik van werktuigen aangedreven door ontploffings- of elektrische motoren (vb. grasmaaiers, houtzagen,…) verboden op wettelijke feestdagen alsook tussen 22u ’s avonds en 7u ’s morgens op weekdagen.
Dit verbod geldt niet:
Op zondagen is het gebruik van dergelijke machines enkel toegestaan tussen 10u en 15u.
[SKW en Putte]
§2 Het is verboden dieren in een bewoonde plaats zonder toestemming van de bewoner te laten binnendringen.
§3 De eigenaars of begeleiders van dieren zijn verplicht in alle omstandigheden te zorgen dat de dieren in behoorlijke omstandigheden gehouden worden, rekening houdend met de grootte en de specifieke eigenheid van het dier. De eigenaars of begeleiders zijn verplicht ervoor te zorgen dat de dieren zich kunnen beschermen tegen alle weersomstandigheden. Stallingen en hokken dienen behoorlijk ingericht en onderhouden te worden. De dieren moeten voldoende bewegingsvrijheid hebben. De verblijfplaats van het dier moet verzorgd en onderhouden worden. De nodige aandacht moet besteed worden aan ondergrond, temperatuur, beschutting en hygiëne.
§4 Het is aan alle honden- en katteneigenaren verplicht om hun dier te laten chippen en registreren bij een erkende dierenarts en om de chipgegevens aan te passen bij een verhuis. Enkel zo kan de rechtmatige eigenaar van weglopers worden terug gevonden.
§4bis Alle kittens moeten gesteriliseerd of gecastreerd worden voor ze 5 maanden oud zijn. Elke kat moet worden gecastreerd of gesteriliseerd vóór ze verkocht of weggegeven wordt.
Uitzonderingen op de castratieverplichting zijn
1° katten die naar een erkende fokker (met HK-nummer) gaan.
2° katten die voor het buitenland bestemd zijn.
§5 De eigenaar blijft te allen tijde verantwoordelijk voor het gedrag van zijn of haar huisdier. Een goede opvoeding, professionele begeleiding en gezonde voeding zijn hier voor prioritair belang.
§6 Het is aan particulieren verboden exotisch in het wild levende dieren te houden, te vervoeren, kosteloos of tegen betaling af te staan, tenzij namens een erkende zoo, dierenpark, private inzameling, circus of dolfinarium, zonder schriftelijke en voorafgaande toelating van de burgemeester. De zoogdieren en reptielen die je mag houden staan op een positieve lijst. Van andere diersoorten is er geen positieve lijst. Daarnaast zijn er lijsten van diersoorten die je niet mag houden omwille van hun invasief karakter of omdat ze beschermd zijn. Deze lijsten kan je terugvinden op de website www.huisdierinfo.be. Deze bepaling is evenwel niet van toepassing wanneer de dieren gehouden worden in een inrichting waarvoor een vergunning is vereist krachtens het algemeen reglement voor de dierenbescherming.
Er wordt geen vergunning voor de vestiging van een privaat bureau voor telecommunicatie verleend indien de vestigingseenheid zich in een van de volgende gevallen bevindt:
- binnen de gemeentekern: indien binnen een straal van 400 meter, gemeten vanaf de toegangsdeur, een ander privaat bureau voor telecommunicatie gevestigd is.
- buiten de gemeentekern: indien binnen een straal van 500 meter, gemeten vanaf de toegangsdeur, een ander privaat bureau voor telecommunicatie gevestigd is in handelscomplexen of winkelcentra in of naast een meergezinswoning in de zones waar handelsactiviteiten niet toegestaan zijn.
Onverminderd de bovenstaande opsomming geldt voor het hele grondgebied dat het aantal vestigingen van nachtwinkels en/of privaat bureaus voor telecommunicatie de sociale en ruimtelijke draagkracht van het gebied niet mag overschrijden. Hiervoor baseert het College van Burgemeester en Schepenen zich op een advies van de (inter-) gemeentelijke diensten m.b.t de sociale draagkracht van het gebied.
- De handhaving van de openbare orde, veiligheid en rust
Hiervoor baseert het College van Burgemeester en Schepenen zich op een advies van de politiediensten met betrekking tot de mogelijke verstoring van de openbare orde, veiligheid en rust door deze handelszaak en tot eventuele aanbevelingen om deze verstoring te voorkomen.
- Artikel 10.1.10
De uitbatingsvergunning wordt verleend door de burgemeester en kan enkel worden verleend na een administratief onderzoek dat volgende componenten bevat :
a) Een brandveiligheidsonderzoek: een onderzoek of de vestigingseenheid waar de handelsactiviteit wordt uitgeoefend, voldoet aan de minimumnormen inzake brandpreventie zoals omschreven in de Politieverordening Hulpverleningszone Rivierenland houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke inrichtingen, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door de brandweer;
b) Een onderzoek naar de naleving van de verzekeringsverplichtingen zoals omschreven door de wet betreffende de preventie van brand en ontploffing en betreffende de verplichte verzekering van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid in dergelijke gevallen;
c) Een financieel onderzoek: een onderzoek naar de betaling van alle verschuldigde gemeentefacturen en aanslagbiljetten, van welke aard ook, die betrekking hebben op de vestigingseenheid en de uitbater. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door de (inter-) gemeentelijke diensten. Het financieel onderzoek wordt uitgevoerd op de exploitant. Indien de exploitant een rechtspersoon is, wordt het financieel onderzoek uitgevoerd op de organen van de exploitant en/of de vertegenwoordigers;
d) Een omgevingsonderzoek: een onderzoek naar de naleving van de geldende stedenbouwkundige - en milieuvoorwaarden en het beschikken over de benodigde vergunningen, zowel op gemeentelijk als op Vlaams en federaal niveau. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door de (inter-) gemeentelijke diensten;
e) Een moraliteitsonderzoek: dit onderzoek wordt verricht door de lokale politie en bestaat uit:
• Een onderzoek naar vaststellingen en/of veroordelingen, al dan niet met uitstel, opschorting, of eenvoudige schuldverklaring, voor inbreuken op de regelgeving inzake het verkoop van alcohol en tabaksproducten ten aanzien van een persoon jonger dan 18 jaar;
• Een onderzoek naar vaststellingen en/of veroordelingen, al dan niet met uitstel, opschorting, of eenvoudige schuldverklaring, voor inbreuken op de mensenhandel, zoals bedoeld in hoofdstuk III ter van Titel VIII van boek II van het Strafwetboek;
• Een onderzoek naar recente – tijdens de drie voorgaande jaren - vaststellingen en/of veroordelingen, al dan niet met uitstel, opschorting, of eenvoudige schuldverklaring, voor inbreuken op de wet op het racisme en/of de xenofobie en/of tegen de drugswetgeving en/of wegens daden van weerspannigheid ten overstaan van politie of andere overheidsdiensten;
• Een onderzoek of er ernstige aanwijzingen zijn van fraude;
• Een onderzoek of er ernstige aanwijzingen voorhanden zijn dat in de private doch voor het publiek toegankelijke plaats, herhaaldelijk illegale activiteiten plaatsvinden die betrekking hebben op de verkoop, de aflevering of het vergemakkelijken van het gebruik van gifstoffen slaapmiddelen, verdovende middelen, psychotrope stoffen, antiseptica of stoffen die gebruikt worden voor de illegale vervaardiging van verdovende middelen en psychotrope stoffen, waardoor de openbare veiligheid en rust in het gedrang komt;
• Een onderzoek naar vaststellingen van en veroordelingen voor inbreuken op wettelijke verplichtingen die verband houden met of naar aanleiding van de exploitatie, zoals de niet naleving van vestigingsvoorwaarden, persoonsgebonden beroepsuitoefeningsvoorwaarden (o.m. leeftijd, verblijfskaart, beroepskaart, leurderkaart, arbeidskaart), administratieve verplichtingen t.a.v. de Kruispuntbank van Ondernemingen, sociaal- en arbeidsrechtelijke verplichtingen van de personen die op enigerlei wijze deelnemen aan de exploitatie (o.m. aangifte en bijdrageplicht sociale zekerheid), boekhoudkundige en fiscale verplichtingen, vennootschapsrechtelijke verplichtingen, vergunningen, erkenningen en toelatingen met betrekking tot de beroepsuitoefening, de regelgeving met betrekking tot de openingsuren, voedselveiligheid, rookverbod, vzw’s e.a.
Dit moraliteitsonderzoek wordt, al naargelang het geval, uitgevoerd op de voor het publiek toegankelijke plaats, op de exploitant, op de organen en/of vertegenwoordigers van de exploitant en op de natuurlijke personen die in feite belast zijn met de exploitatie. Deze personen dienen meerderjarig te zijn en een uittreksel uit het strafregister voor te leggen van het land van de woonplaats of een hieraan gelijkwaardig document, desgevallend behoorlijk beëdigd vertaald.
Voor andere personen die in welke hoedanigheid ook, deelnemen of zullen deelnemen aan de exploitatie van de instelling, dient de exploitant te verklaren dat niemand van hen valt onder de hierboven vermelde weigeringsgronden. Alle voormelde personen dienen het bewijs te leveren van hun identiteitsgegevens, met inbegrip van een officiële woonplaats.
De burgemeester kan steeds alle nuttige inlichtingen inwinnen bij de politie en/of parket en beslist discretionair of het resultaat van het moraliteitsonderzoek zwaarwichtig genoeg is om de vergunning al dan niet te weigeren en/of in te trekken waarbij hij steeds het gevaar voor de openbare orde voor ogen zal houden;
g) Een onderzoek naar de vestigingsformaliteiten als ondernemer (inclusief beroepskaart) of enige andere vergunning die wettelijk voorgeschreven is;
h) Een onderzoek naar de mogelijke verstoring van de openbare orde, veiligheid en rust door de vestigingseenheid en naar eventuele aanbevelingen om deze verstoring te voorkomen. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door de lokale politie.
Artikel 2 - Maakt deze wijzigingen aan het politiereglement bekend overeenkomstig de bepalingen van het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 3 - Zendt een afschrift van dit besluit dadelijk toe aan
Het bestuur had reeds een addendum i.v.m. contact- en bronopsporing COVID-19-pandemie, goedgekeurd op de gemeenteraad van 28/04/2021, ingediend. Het agentschap binnenlands bestuur liet weten dat er een nieuw addendum moet worden ingestuurd aangezien in het vorige addendum enkel verwezen werd naar het besluit van de Vlaamse regering van 23/04/2021 als rechtsgrond en niet naar het besluit van de Vlaamse regering van 07/05/2021.
De leden van het college van burgemeester en schepen hebben op 28/05/2021 dit addendum met hoogdringendheid goedgekeurd, dit besluit dient te worden bekrachtigd door de gemeenteraad.
Aan de leden van het college wordt gevraagd het addendum bij hoogdringendheid goed te keuren onder voorbehoud van bekrachtiging door de gemeenteraad.
Het bestuur had reeds een addendum, goedgekeurd op de gemeenteraad van 28/04/2021, ingediend. Het agentschap binnenlands bestuur liet weten dat er een nieuw addendum moet worden ingestuurd aangezien in in het vorige addendum enkel verwezen werd naar het besluit van de Vlaamse regering van 23/04/2021 als rechtsgrond en niet naar het besluit van de Vlaamse regering van 0/05/2021.
De Vlaamse Regering gaf vrijdag 07/05/2021 haar definitieve goedkeuring aan het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23/4/2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 01/04/2021 tot en met 30/06/2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 101/04/2021 tot en met 31/05/2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Het definitieve besluit bevat, naast de verlenging van de subsidieperiode voor optie 1 tot 31/08/2021, ook een paar administratieve wijzigingen t.o.v. het BVR van 23/04/2021:
In scenario 1 ontvangt het lokaal bestuur € 0,125/inwoner per maand. Bonheiden ontvangt maandelijks € 1.884,16.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2021/00121 van Financiele dienst van 14 juni 2021
Enig artikel - De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende de goedkeuring van onderstaand addendum:
Addendum bij de samenwerkingsovereenkomst in het kader van het besluit Vlaamse Regering 13/11/2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19- pandemie te versterken en het besluit van de Vlaamse regering van 23/04/2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken tot verderzetting van de engagementen in het kader van het wijzigingsbesluit van de Vlaamse Regering van 07/05/021.
Ondergetekenden:
Het Agentschap Zorg en Gezondheid (AZG), vertegenwoordigd door de Vlaamse Regering, bij delegatie, in de persoon van de leidend ambtenaar van agentschap zonder rechtspersoonlijkheid AZG, de heer Dirk Dewolf ingeschreven in het KBO met ondernemingsnummer 0316.380.84 waarvan de administratieve zetel zich bevindt te Koning Albert II laan 35 / 33, 1030 Schaarbeek
hierna: “AZG”
en
De gemeente Bonheiden met zetel Jacques Morrensplein 10, vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen, voor wie tekenen Lode Van Looy, burgemeester en Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur in uitvoering van het gemeenteraadsbesluit van 28/04/2021 ingeschreven in het KBO met nummer 0207534171. waarvan de administratieve zetel zich bevindt te Jacques Morrensplein 10.
Hebben op 27/01/2021 een samenwerkingsovereenkomst gesloten In het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 13/11/2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken – optie 1 .
Hebben op 28/04/2021 een addendum bij de samenwerkingsovereenkomst in het kader van het besluit Vlaamse Regering 13/11/020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken tot verderzetting van de engagementen gesloten.
De samenwerkingsovereenkomst is op 01/11/2020) ingegaan en eindigt op 30/06/2021.
In aanvulling op en zo nodig in afwijking van deze overeenkomst zijn partijen het volgende overeengekomen:
.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Barbara Maes, fractievoorzitter Groen.
De gemeenteraad vraagt de burgemeester het vernieuwde Europees burgemeesterconvenant - dat klimaatneutraliteit in 2050 nastreeft - te ondertekenen.
In 2008 lanceerde Europa het burgemeestersconvenant met de ambitie om lokale besturen samen te brengen die zich vrijwillig engageren om de klimaat- en energiedoelstellingen van de Europese Unie te behalen en zelfs te overtreffen.
De vernieuwde afspraken, gelanceerd in april 2021 betekenen dat de ambities worden opgevoerd en deze in lijn zijn met de doelstelling van de EU en haar lidstaten om Europa in 2050 klimaatneutraal te maken.
De voornaamste redenen zijn :
De hernieuwde ambities van het Convenant betekenen dat de ondertekenaars zich verbinden tot:
Steden en gemeenten die intekenen, verplichten zich tot het ontwikkelen van een actieplan voor duurzame energie (en klimaat) binnen de twee jaar na toetreding.
Er zijn 10 redenen om mee te doen:
De meerderheidsfracties (BR, CD&V en Open VLD) wensen dit agendapunt te amenderen als volgt:
"De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen een werk- en participatietraject op te zetten teneinde het vernieuwde Europese burgemeestersconvenant - dat klimaatneutraliteit in 2050 nastreeft - te ondertekenen".
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen
aangenomen.
Enig artikel - De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen een werk- en participatietraject op te zetten teneinde het vernieuwde Europese burgemeestersconvenant - dat klimaatneutraliteit in 2050 nastreeft - te ondertekenen.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA en ter zitting door de N-VA- fractie (Geert Teughels) van de agenda afgevoerd.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA.
Een kabel over de stoep leggen, laadpalen op parkings van supermarkten of een laadpaal nabij je huis zodra je een elektrische auto hebt gekocht. Het zijn enkele voorbeelden die Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) op tafel legt om tegen 2030 66.000 laadpunten in Vlaanderen te realiseren. Somers verwacht nu van elke gemeente een laadpaalplan om dat doel te bereiken. De Vlaamse regering zal de lokale besturen daarin ondersteunen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het college van burgemeester en schepenen te verzoeken:
In de krant : “Minister Somers verwacht van gemeenten "laadpaalplan" voor elektrische auto's, lokale besturen bezorgd over uitvoering”
De federale regering besliste om vanaf 2026 alleen nog emissievrije salariswagens fiscaal te stimuleren..
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters lanceert de projectoproep voor (semi-)publieke laadpunten op privaat domein. Ze voorziet hiervoor een budget van 3 miljoen euro. De oproep kadert in de ambitie van minister Peeters om tegen 2025 30.000 extra (CPE) laadpunten te voorzien.
Buiten het bedenkelijke opbod van het aantal laadpunten tussen 2 O-VLD ministers in de Vlaamse regering is de boodschap duidelijk: De lokale besturen moeten de lead nemen om de extra laadpunten te voorzien op het openbaar en semi-openbaar domein.
“De Vlaamse regering zou de lokale besturen een handleiding bezorgen met modelbesluiten en hen ondersteunen in het uitrollen van goede initiatieven die vandaag elders al bestaan", klinkt het in een persbericht. "Aan de hand van enkele eenvoudige gemeenteraadsbeslissingen kunnen we het gebruik van elektrische wagens enorm stimuleren. Ook een bevraging van de intenties van de bevolking om in de toekomst een elektrische auto aan te kopen zal de nodige informatie moeten bijeen schrapen.”
De projectoproep van minister Peeters over (semi-)publieke laadpunten op privaat domein richt zich op laadinfrastructuur die minstens 10 uur per dag publiek toegankelijk is.
“Het kan dus gaan over parkings aan horeca, supermarkten maar evengoed ook om tankstations”, aldus minister Peeters. “Iedereen moet er kunnen laden, het moet gaan om groene stroom en de statische en dynamische info over de oplaadpunten moet gedeeld worden. De bestuurder moet zo de nodige info krijgen over het laadpunt: is er een wachttijd? Wat is de prijs? Wat is het vermogen? …”
De oproep werd gelanceerd via www.milieuvriendelijkevoertuigen.be en de aanvragen kunnen ingediend worden tot 1 september 2021. De subsidie bedraagt 20% van de kostprijs, geplafonneerd op 1000 euro per CPE. De projecten moeten binnen de 2 jaar gerealiseerd worden.
De volledige projectoproep kan je bekijken via onderstaande link.
Suggestie:
Als N-VA fractie doen wij enkele suggesties over thema’s binnen het concept elektrisch laden die van toepassing kunnen zijn en best bevraagd worden bij de toekomstige gebruikers.( niet limitatief)
De meerderheidsfracties (BR, CD&V en Open VLD) wensen dit punt te amenderen als volgt:
"De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om te starten met de opmaak van een laadpalenplan".
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen
aangenomen.
Enig artikel - De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om te starten met de opmaak van een laadpalenplan.
De gemeenteraad stelde op 19/02/2020 Ethel Van den Wijngaert aan als nieuwe algemeen directeur en dit met ingang van 01/03/2020.
Het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad volgende eed aflegt in handen van de voorzitter:
"Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen".
Tijdens de periode 01/03/2020 t.e.m. 01/05/2020 staat de nieuwe algemeen directeur de uittredende algemeen directeur bij in de vervulling van zijn taken en de uitoefening van zijn bevoegdheden.
Bij de beëindiging van het ambt van de uittredende algemeen directeur neemt de nieuwe algemeen directeur het ambt van algemeen directeur op.
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid art. 163 dat het volgende bepaalt:
Na hun aanstelling leggen de algemeen directeur, de adjunct-algemeen directeur en de financieel directeur tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad de volgende eed af in handen van de voorzitter: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen.’.
Een personeelslid als vermeld in het eerste lid, dat zonder wettige reden de eed niet aflegt nadat het met een aangetekende brief, met een brief die afgegeven wordt tegen ontvangstbewijs, of via een elektronische melding van gegevens die voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 2281 van het Burgerlijk Wetboek, en die een bewijs oplevert van die melding, van het tijdstip waarop ze is verricht en van de authenticiteit en de integriteit van de verwerkte gegevens, uitgenodigd is om de eed af te leggen, wordt geacht zijn aanstelling niet te aanvaarden. Die eedaflegging weigeren staat gelijk aan afstand doen van de aanstelling. Van de eedaflegging of de weigering ervan wordt een proces-verbaal opgemaakt.
De voorzitter van de gemeenteraad roept Ethel Van den Wijngaert ter zitting voor de eedaflegging in openbare vergadering.
Ethel Van den Wijngaert legt in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de eed af als volgt:
"Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen".
Van deze eedaflegging wordt proces-verbaal opgesteld.
Enig artikel - Neemt kennis van de eedaflegging door Ethel Van den Wijngaert in haar functie van algemeen directeur.
De voorzitter sluit de zitting op 30/07/2021 om 23:59.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad