Dit punt werd geagendeerd op vraag van Barbara Maes, fractieleider Groen;
De gemeenteraad vraagt om geen trajectcontrole in te voeren in Achterdiedonken en een mobiliteitsdeskundige de (eventuele) mobiliteitsproblemen in kaart te laten brengen.
De gemeenteraad gaat NIET akkoord met dit voorstel.
De gemeente Bonheiden wil bijkomend investeren in de volgende 10 trajectcontroles:
Volgende argumentatie wordt daarvoor gebruikt : “Een groot deel van de straten zijn reeds jaren een “probleemstraat”. In het verleden zijn er in veel van deze straten reeds verschillende verkeersmaatregelen aangebracht. Spijtig genoeg zonder een goede verbetering van de veiligheid en de leefbaarheid. In het mobiliteitsplan van 2006 staan veel van deze straten opgenomen om mogelijke verbeteringen aan te brengen. In het “Actieplan” van het nieuwe mobiliteitsplan, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27/10/2021, zijn deze straten terug opgenomen waar in de toekomst een sterkere handhaving van snelheid verantwoord is. Ook in de straten die geselecteerd zijn in het Boven Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) en de straten waar een snelheidsproblematiek wordt vastgesteld, moet trajectcontroles als harde maatregel onderzocht worden.”
Doch, er kunnen geen data voorgelegd worden over de straat Achterdiedonken :
Welke maatregelen werden er in het verleden reeds genomen?
Welke actuele statistieken over snelheden, over ongevallen, over aantallen weggebruikers kunnen voorgelegd worden, die duidelijk en objectief vaststellen dat een trajectcontrole het laatste redmiddel is geworden om een veronderstelde onveilige verkeerssituatie op te lossen?
Op welke momenten werden bewoners van Achterdiedonken persoonlijk betrokken en geïnformeerd over een trajectcontrole in hun straat als oplossing van een eventueel mobiliteitsprobleem?
Groen is op een doordeweekse dag tussen 7.30 en 8.30u gaan tellen. Het zijn geen cijfers om achterover te vallen: 19 auto’s en 12 fietsers in de richting naar de Waversesteenweg en 18 auto’s en 16 fietsers in de richting naar de Zwarte Leeuwstraat. Wetende dat er amper 12 woningen zijn betekent dit grotendeels dat bijna alle wagens als sluipverkeer kunnen bestempeld worden.
Het wegprofiel is er erg smal, er kan moeilijk gekruist worden, inhalen is uit den boze. De bochtige straat laat hoge snelheden niet toe.
Fietsers hebben al eerder aangegeven dat het niet aangenaam is om achter wagens aan te rijden, ze rijden voldoende traag maar je kan ze niet inhalen. Dit zou het lage aantal fietsers misschien kunnen verklaren.
Een bedrag van meer dan 100.000 euro voor trajectcontrole in een straat waar tijdens de spitsuren amper 40 wagens passeren die daar dan eigenlijk niet eens thuishoren, vindt Groen buiten proportie. De bestuurders omzeilen de file op de R6 richting Mechelen en naar de autostrade en gebruiken Achterdiedonken als sluipweg.
Tegelijkertijd kiest het bestuur voor een permanentere belijning van deze fietsstraat. Opnieuw enkele duizenden euro’s die worden gespendeerd in Achterdiedonken. Met andere woorden: ze wil deze straat bestendigen als fietsstraat en alle ruimte geven aan fietsers: de auto is er louter te gast en wordt eigenlijk liefst geweerd.
De invoering van een trajectcontrole komt niet tegemoet aan de noden in deze fietsstraat. Een mobiliteitsdeskundige kan hierover best bevraagd worden.
Enig artikel – De gemeenteraad gaat NIET akkoord met het voorstel van de fractie Groen om geen trajectcontrole in te voeren in Achterdiedonken en een mobiliteitsdeskundige de (eventuele) mobiliteitsproblemen in kaart te laten brengen.