Terug
Gepubliceerd op 08/12/2022

Besluit  Gemeenteraad

wo 26/10/2022 - 20:30

Trajectcontrole Achterdiedonken

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Fonderie, gemeenteraadslid

Dit punt werd geagendeerd op vraag van Barbara Maes, fractieleider Groen;

De gemeenteraad vraagt om geen trajectcontrole in te voeren in Achterdiedonken en een mobiliteitsdeskundige de (eventuele) mobiliteitsproblemen in kaart te laten brengen.

De gemeenteraad gaat NIET akkoord met dit voorstel.

Voorgeschiedenis
  • GR 27/10/2021 – Goedgekeurd mobiliteitsplan
  • GR 25/05/2022 _ Toetreding tot de opdrachtencentrale van Cipal dv voor afname van de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving”, volgens de voorwaarden van het bestek nr. CSMRTIOH20.
  • CBS gunt de overheidsopdracht “Implementatie trajectcontroles GAS 5" aan Smartville, Steenweg Deinze 154, 9810 Nazareth, tegen het éénmalige bedrag van € 940.247,38 excl. btw of € 1.137.699,33 incl. 21% btw, en een jaarlijkse kost van € 57.051,65 excl. btw of € 69.032,50 incl. 21% btw (offerte versie CS016761b: SLA Standard).
Feiten en context

De gemeente Bonheiden wil bijkomend investeren in de volgende 10 trajectcontroles:

  • Gestellei
  • Zwarte Leeuwstraat
  • Achterdiedonken
  • Guldensporenlaan
  • Dorp
  • Oude Kasteellaan
  • Korte Dreef
  • Lange Dreef
  • Hoogstraat
  • Oude Keerbergsebaan

Volgende argumentatie wordt daarvoor gebruikt : “Een groot deel van de straten zijn reeds jaren een “probleemstraat”. In het verleden zijn er in veel van deze straten reeds verschillende verkeersmaatregelen aangebracht. Spijtig genoeg zonder een goede verbetering van de veiligheid en de leefbaarheid. In het mobiliteitsplan van 2006 staan veel van deze straten opgenomen om mogelijke verbeteringen aan te brengen. In het “Actieplan” van het nieuwe mobiliteitsplan, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27/10/2021, zijn deze straten terug opgenomen waar in de toekomst een sterkere handhaving van snelheid verantwoord is. Ook in de straten die geselecteerd zijn in het Boven Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) en de straten waar een snelheidsproblematiek wordt vastgesteld, moet trajectcontroles als harde maatregel onderzocht worden.”

Argumentatie

Doch, er kunnen geen data voorgelegd worden over de straat Achterdiedonken :

Welke maatregelen werden er in het verleden reeds genomen?

Welke actuele statistieken over snelheden, over ongevallen, over aantallen weggebruikers kunnen voorgelegd worden, die duidelijk en objectief vaststellen dat een trajectcontrole het laatste redmiddel is geworden om een veronderstelde onveilige verkeerssituatie op te lossen?

Op welke momenten werden bewoners van Achterdiedonken persoonlijk betrokken en geïnformeerd over een trajectcontrole in hun straat als oplossing van een eventueel mobiliteitsprobleem?

Groen is op een doordeweekse dag tussen 7.30 en 8.30u gaan tellen. Het zijn geen cijfers om achterover te vallen: 19 auto’s en 12 fietsers in de richting naar de Waversesteenweg  en 18 auto’s en 16 fietsers in de richting naar de Zwarte Leeuwstraat. Wetende dat er amper 12 woningen zijn betekent dit grotendeels dat bijna alle wagens als sluipverkeer kunnen bestempeld worden.

Het wegprofiel is er erg smal, er kan moeilijk gekruist worden, inhalen is uit den boze. De bochtige straat laat hoge snelheden niet toe.

Fietsers hebben al eerder aangegeven dat het niet aangenaam is om achter wagens aan te rijden, ze rijden voldoende traag maar je kan ze niet inhalen. Dit zou het lage aantal fietsers misschien kunnen verklaren.

Een bedrag van meer dan 100.000 euro voor trajectcontrole in een straat waar tijdens de spitsuren amper 40 wagens passeren die daar dan eigenlijk niet eens thuishoren, vindt Groen buiten proportie. De bestuurders omzeilen de file op de R6 richting Mechelen en naar de autostrade en gebruiken Achterdiedonken als sluipweg.

Tegelijkertijd kiest het bestuur voor een permanentere belijning van deze fietsstraat. Opnieuw enkele duizenden euro’s die worden gespendeerd in Achterdiedonken. Met andere woorden: ze wil deze straat bestendigen als fietsstraat en alle ruimte geven aan fietsers: de auto is er louter te gast en wordt eigenlijk liefst geweerd.

De invoering van een trajectcontrole komt niet tegemoet aan de noden in deze fietsstraat. Een mobiliteitsdeskundige kan hierover best bevraagd worden.

Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
Tegenstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen
Resultaat: Met 9 stemmen voor, 13 stemmen tegen
Besluit

Enig artikel – De gemeenteraad gaat NIET akkoord met het voorstel van de fractie Groen om geen trajectcontrole in te voeren in Achterdiedonken en een mobiliteitsdeskundige de (eventuele) mobiliteitsproblemen in kaart te laten brengen.