Terug
Gepubliceerd op 08/12/2022

Besluit  Gemeenteraad

wo 26/10/2022 - 20:30

Trajectcontroles: burgers informeren

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Fonderie, gemeenteraadslid

Dit punt werd geagendeerd op vraag van Barbara Maes, fractieleider Groen;

De gemeenteraad vraagt om voorafgaand aan de installatie van een trajectcontrole burgers te informeren tijdens een bewonersvergaderingen met actuele statistieken over snelheden, over verkeersongevallen en over aantallen weggebruikers die duidelijk en objectief vaststellen dat een trajectcontrole noodzakelijk is en andere mobiliteitsingrepen onhaalbaar zijn.

Voorgeschiedenis
  • GR 27/10/2021 – Goedgekeurd mobiliteitsplan
  • GR 25/05/2022 _ Toetreding tot de opdrachtencentrale van Cipal dv voor afname van de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving”, volgens de voorwaarden van het bestek nr. CSMRTIOH20.
  • CBS gunt de overheidsopdracht “Implementatie trajectcontroles GAS 5" aan Smartville, Steenweg Deinze 154, 9810 Nazareth, tegen het éénmalige bedrag van € 940.247,38 excl. btw of € 1.137.699,33 incl. 21% btw, en een jaarlijkse kost van € 57.051,65 excl. btw of € 69.032,50 incl. 21% btw (offerte versie CS016761b: SLA Standard).
Feiten en context

De gemeente Bonheiden wil bijkomend investeren in de volgende 10 trajectcontroles:

  • Gestellei
  • Zwarte Leeuwstraat
  • Achterdiedonken
  • Guldensporenlaan 
  • Dorp
  • Oude Kasteellaan
  • Korte Dreef
  • Lange Dreef
  • Hoogstraat
  • Oude Keerbergsebaan

Volgende argumentatie wordt daarvoor gebruikt : “Een groot deel van de straten zijn reeds jaren een “probleemstraat”. In het verleden zijn er in veel van deze straten reeds verschillende verkeersmaatregelen aangebracht. Spijtig genoeg zonder een goede verbetering van de veiligheid en de leefbaarheid. In het mobiliteitsplan van 2006 staan veel van deze straten opgenomen om mogelijke verbeteringen aan te brengen. In het “Actieplan” van het nieuwe mobiliteitsplan, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27/10/2021, zijn deze straten terug opgenomen waar in de toekomst een sterkere handhaving van snelheid verantwoord is. Ook in de straten die geselecteerd zijn in het Boven Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) en de straten waar een snelheidsproblematiek wordt vastgesteld, moet trajectcontroles als harde maatregel onderzocht worden.”

Argumentatie

Doch, er werden in de hele dossierbehandeling  geen recente data voorgelegd.

Welke maatregelen werden er in het verleden reeds genomen?

Welke actuele statistieken over snelheden, over ongevallen, over aantallen weggebruikers kunnen voorgelegd worden, die duidelijk en objectief vaststellen dat een trajectcontrole het laatste redmiddel is geworden om een veronderstelde onveilige verkeerssituatie op te lossen?

Waarom zijn verschillende ingrepen die bijdragen aan de verkeersveiligheid onmogelijk ?

Zoals daar zijn:

Een groen profiel kan bijdragen aan de aantrekkelijkheid van de route.

Een smaller wegprofiel kan snelheidsremmend werken.

Asverschuivingen en drempels.

Omdat een trajectcontrole een erg ingrijpende mobiliteitsingreep is in een straat, is het belangrijk dat burgers goed geïnformeerd worden. Het is nodig  dat bovenvermelde data worden voorgelegd op bewonersvergaderingen om te duiden waarom een trajectcontrole noodzakelijk zou zijn.

Elk lid van het college heeft de bevoegdheid ‘participatie’. Participatie begint met informatie!

Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel – De gemeenteraad vraagt om voorafgaand aan de installatie van een trajectcontrole alle burgers relevante, actuele en transparante informatie te geven. (actuele statistieken over snelheden, over verkeersongevallen en over aantallen weggebruikers, kostprijs investeringen en jaarlijkse kosten)