Dit punt werd geagendeerd op vraag van Barbara Maes, fractieleider Groen;
De gemeenteraad vraagt om voorafgaand aan de installatie van een trajectcontrole burgers te informeren tijdens een bewonersvergaderingen met actuele statistieken over snelheden, over verkeersongevallen en over aantallen weggebruikers die duidelijk en objectief vaststellen dat een trajectcontrole noodzakelijk is en andere mobiliteitsingrepen onhaalbaar zijn.
De gemeente Bonheiden wil bijkomend investeren in de volgende 10 trajectcontroles:
Volgende argumentatie wordt daarvoor gebruikt : “Een groot deel van de straten zijn reeds jaren een “probleemstraat”. In het verleden zijn er in veel van deze straten reeds verschillende verkeersmaatregelen aangebracht. Spijtig genoeg zonder een goede verbetering van de veiligheid en de leefbaarheid. In het mobiliteitsplan van 2006 staan veel van deze straten opgenomen om mogelijke verbeteringen aan te brengen. In het “Actieplan” van het nieuwe mobiliteitsplan, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27/10/2021, zijn deze straten terug opgenomen waar in de toekomst een sterkere handhaving van snelheid verantwoord is. Ook in de straten die geselecteerd zijn in het Boven Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) en de straten waar een snelheidsproblematiek wordt vastgesteld, moet trajectcontroles als harde maatregel onderzocht worden.”
Doch, er werden in de hele dossierbehandeling geen recente data voorgelegd.
Welke maatregelen werden er in het verleden reeds genomen?
Welke actuele statistieken over snelheden, over ongevallen, over aantallen weggebruikers kunnen voorgelegd worden, die duidelijk en objectief vaststellen dat een trajectcontrole het laatste redmiddel is geworden om een veronderstelde onveilige verkeerssituatie op te lossen?
Waarom zijn verschillende ingrepen die bijdragen aan de verkeersveiligheid onmogelijk ?
Zoals daar zijn:
Een groen profiel kan bijdragen aan de aantrekkelijkheid van de route.
Een smaller wegprofiel kan snelheidsremmend werken.
Asverschuivingen en drempels.
Omdat een trajectcontrole een erg ingrijpende mobiliteitsingreep is in een straat, is het belangrijk dat burgers goed geïnformeerd worden. Het is nodig dat bovenvermelde data worden voorgelegd op bewonersvergaderingen om te duiden waarom een trajectcontrole noodzakelijk zou zijn.
Elk lid van het college heeft de bevoegdheid ‘participatie’. Participatie begint met informatie!
Enig artikel – De gemeenteraad vraagt om voorafgaand aan de installatie van een trajectcontrole alle burgers relevante, actuele en transparante informatie te geven. (actuele statistieken over snelheden, over verkeersongevallen en over aantallen weggebruikers, kostprijs investeringen en jaarlijkse kosten)