Terug
Gepubliceerd op 08/12/2022

Besluit  Gemeenteraad

wo 26/10/2022 - 20:30

Overheidsopdrachten - Voorwaarden van de overheidsopdracht 'Aankoop bestelwagen met kipbak' en wijze van gunning: Vaststelling

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Fonderie, gemeenteraadslid

De bestelwagen 'Opel Movano', bouwjaar 2008, in het wagenpark van de technische dienst is aan vervanging toe.

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om een overheidsopdracht voor de noodzakelijke vervangingsaankoop op te starten en om de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.

  • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Aankoop bestelwagen met kipbak.
  • Wat de wijze van gunning betreft: Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Raming: € 30.000 excl. btw of € 36.300 incl. 21% btw.

Feiten en context

De bestelwagen met kipbak 'Opel Movano', bouwjaar 2008, van de technische dienst is aan vervanging toe.

Bij bestelling van een nieuw voertuig moet rekening worden gehouden met een leveringstermijn van min. 9 maanden, m.a.w. de levering en betaling van het voertuig vinden plaats in 2023.

Advies

Adviezen van de verschillende diensten:

Adviezen
  • Advies

    De gemeente Bonheiden ondertekende in 2016 het Europees burgemeestersconvenant voor klimaat en energie met de ambitie de CO2 uitstoot met 40% te reduceren tegen 2030 en de gemeente te wapenen tegen de steeds vaker voorkomende gevolgen van klimaatwijziging. In 2021 ondertekende de gemeente Bonheiden eveneens het Lokaal Energie en Klimaat Pact vanuit de Vlaamse overheid. Ook binnen dit pact worden deze ambities herhaald en versterkt.

    De uitstoot van de gemeentelijke diensten vertegenwoordigt slechts een klein percentage binnen de gehele uitstoot maar het is in het voordeel van de gemeentelijke werking om maximaal in te zetten op deze maatregelen. Daarnaast dient de gemeente als lokaal bestuur het goede voorbeeld te geven zodat burgers, bedrijven en organisaties in de gemeente overtuigd geraken dit voorbeeld te volgen.

    Wat betreft het wagenpark van de gemeentelijke diensten werd voor de dienstverplaatsingen van het personeel in het gemeentehuis al overgeschakeld op elektrische (deel)mobiliteit. Een voorbeeldrol werd hier opgenomen als klein lokaal bestuur, wat vast te stellen is door de vele vragen van gemeenten uit gans Vlaanderen om de aanpak hier te delen.

    De dienstverplaatsingen/wagens van de medewerkers van het gemeentehuis maken echter maar een fractie uit van het totale wagenpark van de gemeentelijke werking. Om de bovenvermelde ambities kracht bij te zetten is het dan ook noodzakelijk de overige voertuigen van het wagenpark fossielvrij te krijgen.

    Het tussentijds klimaatrapport van de gemeente Bonheiden (met meest recente cijfers 2019) toont duidelijk dat er ten opzichte van de nulmeting in 2011 nagenoeg geen daling is van de CO2 uitstoot in het wagenpark van de gemeente. Dit toont aan dat een duidelijke visie richting duurzaamheid zich opdringt. Wagens die nu worden aangekocht zullen immers pas afgeschreven worden na 2030 en behouden op die wijze een belangrijke impact op de CO2 uitstoot van de gemeentelijke werking.

    Tot enkele jaren terug kon er teruggegrepen worden naar het argument dat er binnen het segment van lichte vracht geen volwaardige fossielvrije alternatieven beschikbaar waren. Dit argument is echter in tussentijd achterhaald. In tussentijd kan een gemeente zich beroepen op een aankoopcentrale voor fossielvrije alternatieven en staan meerdere dealers open om een proefperiode aan te bieden aan de gemeente voor een e-bestelwagen.

    Los van de keuze van voertuig naar aandrijving is het aangewezen de aankoop van een bijkomend voertuig of type voertuig te laten afhangen van een grondige studie van het volledige wagenpark van de gemeentelijke diensten (uitvoeringsdienst, sportdienst, cultuurdienst, OCMW) waaruit moet blijken welk aantal en welk type voertuigen er nodig zijn om de nodige taken zo efficiënt mogelijk uit te voeren met een juist aantal voertuigen. Voertuigen die slechts beperkt gebruikt worden zijn op dat vlak sowieso een slechte investering los van type aandrijving zowel op financieel vlak als op vlak van milieu-impact.

    Conclusie: Ongunstig advies voor aankoop bestelwagen met kipbak volgens huidige opmaak bestek.

    Advies ADV/2022/444 van Thomas Pluymers van 28 juli 2022: Ongunstig

  • Advies

    De huidige lichte vrachtwagen met kipbak Opel Movano (Euro 4) van 2008 is in 2023 aan vervanging toe. Dit voertuig wordt gebruikt door groenploeg 3. De leveringstermijnen zijn zo lang geworden dat de procedure nu al wordt opgestart. 

    Is er een milieuvriendelijk alternatief op de markt voor de lichte vrachtwagen met kipbak op diesel tegen het geraamd bedrag van € 36.000 incl. 21% btw. 

    De markt werd verkend waarbij het volgende werd geantwoord:

    • Mercedes kan geen milieuvriendelijk alternatief aanbieden.
    • Volkswagen bouwt een bestelwagen om naar lichte vracht met kipbak waarbij de afmetingen niet gehaald worden.
    • eDRIVE biedt een lichte vrachtwagen met gesloten bak aan. De bak is echter te klein. 
    • Renault kan een milieuvriendelijk alternatief aanbieden doch er werd nog geen prijs opgegeven.
    • Igemo biedt een milieuvriendelijk alternatief aan van Maxus. De kostprijs bedraagt € 84.588,68 incl. 21% btw.
    Advies:

    Voor het busje van het OCMW werd er enkele jaren geleden gezegd dat de aankoop toen enkele jaren te vroeg zou zijn. Vandaag hebben alle traditionele merken een elektrische gesloten bestelwagen in hun gamma. 

    Voor de lichte vrachtwagen met kipbak is het wederom enkele jaren te vroeg. De traditionele merken starten pas recent met ze op de markt te brengen. 

    Advies ADV/2022/595 van Rudy Rey van 12 oktober 2022: Gunstig

Juridische grond
  • Het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
  • De Wet van 17/06/2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
  • De Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42,§1, 1° a (limiet van € 139.000 excl. btw niet bereikt).
  • Het Koninklijk Besluit van 18/04/2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, inzonderheid artikel 90,1°.
  • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41,10° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad inzake het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Argumentatie
  • De gemeenteraad heeft beide adviezen met elkaar vergeleken. Gezien de financiële situatie wordt het vooropgestelde meerjarenplan gevolgd, waarin er voor de vervanging van de bestelwagen met kipbak € 36.000 incl. btw voorzien is. 
  • De aankoop van voertuigen is een overheidsopdracht voor aanneming van leveringen in de zin van artikel 2.20° van voormelde wet van 17/06/2016.
  • Overeenkomstig artikel 41, 10° van het Decreet over het lokaal bestuur stelt de gemeenteraad de wijze vast waarop de opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten worden gegund. De onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking is de meest soepele van de door de wet voorziene gunningswijzen en biedt als belangrijk voordeel dat over de contractuele afspraken daadwerkelijk kan worden onderhandeld. Aangezien het ramingsbedrag, zonder btw, lager ligt dan € 139.000 (Koninklijk Besluit van 18/04/2017), wordt er voldaan aan één van de voorwaarden om te kiezen voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers (Wet van 17/06/2016).
  • Anderzijds moeten ook de voorwaarden van de overheidsopdracht worden vastgesteld. In dit geval zijn de algemene uitvoeringsregels, zoals deze werden vastgesteld bij het Koninklijk Besluit van 14/01/2013, integraal van toepassing. De lastvoorwaarden omvatten verder het bijzonder bestek, inclusief samenvattende meetstaat en offerteformulier, waarin de technische uitvoeringsmodaliteiten worden vastgelegd.
Financiële gevolgen

De kostprijs voor de aankoop van de nieuwe bestelwagen wordt geraamd op € 30.000 excl. btw of € 36.300 incl. 21% btw.

Financieel advies:

Adviezen
  • Gunstig mits aanpassing visum FA 2022/00149 van Financiele dienst van 26 juli 2022

Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes
Tegenstanders: Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Charlotte Pittevils
Resultaat: Met 19 stemmen voor, 3 stemmen tegen
Besluit

Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht vast voor de aankoop van een bestelwagen met kipbak voor de technische dienst, met een raming van € 30.000 excl. btw of € 36.300 incl. 21% btw. Deze lastvoorwaarden worden als bijlage aan dit besluit gehecht.

Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.