De voorzitter opent de zitting op 26/10/2022 om 20:21.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 28/09/2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
28/09/2022: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 28/09/2022 goed.
Het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 31/08/2022 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 277 en 278.
Wegens een technische fout in de audiovisuele opname, is er ter vervanging een zittingsverslag gemaakt.
Enig artikel - Keurt het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 31/08/2022 goed.
Het perceel met kadastrale aanduiding Bonheiden, 1ste afdeling, sectie B nr. 161/B werd te koop aangeboden.
Het perceel omvat onder meer de wegbedding van de Groenstraat.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de grond aan te kopen tegen een bedrag van € 2.580,00 en de overeenkomstige akte goed te keuren.
De eigenaar van het perceel met kadastrale aanduiding Bonheiden, 1ste afdeling, sectie B nr. 161/B heeft via de notaris laten weten het bod van de gemeente van € 2.580 voor de aankoop van het perceel te aanvaarden.
De aankoop moet nog bij authentieke akte worden vastgelegd. Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat is het aan de gemeenteraad de voorwaarden hiervan (akte) vast te stellen.
De aankoop van het perceel met kadastrale aanduiding Bonheiden, 1ste afdeling, sectie B nr. 161/B in het algemeen en de wegbedding van de Groenstraat en voetweg nr. 34 in het bijzonder kan kaderen in het beleid inzake beheer van gemeentewegen en implementatie van het decreet houdende gemeentewegen.
De aankoopprijs bedraagt € 2.580 te vermeerderen met notariskosten.
Visum:
Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan, zou worden aangegaan.
Gunstig visum Visum 2022/0285 van Els Van Bever van 10 oktober 2022
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de notariële akte voor de aankoop van het perceel met kadastrale aanduiding Bonheiden, 1ste afdeling, sectie B nr. 161/B, gelegen Groenstraat, tegen de prijs van € 2.580.
Artikel 2 - Beslist dat de burgemeester en de algemeen directeur de gemeente zullen vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
In het kader van het Burgemeestersconvenant wordt het buitenschrijnwerk van de gemeentelijke lagere school GEBO aangepakt. In 2020 en 2021 werden blokken C en B aangepakt, nu is het de beurt aan blok A.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming: € 105.100 excl. btw of € 111.406 incl. 6% btw.
Raming: € 105.100 excl. btw of € 111.406 incl. 6% btw.
Visum:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2022/00190 van Financiele dienst van 10 oktober 2022
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'GEBO: Blok A - Vernieuwen buitenschrijnwerk' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2022/MDC-393 voor de opdracht, opgesteld door de technische dienst en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
De bestelwagen 'Opel Movano', bouwjaar 2008, in het wagenpark van de technische dienst is aan vervanging toe.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om een overheidsopdracht voor de noodzakelijke vervangingsaankoop op te starten en om de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming: € 30.000 excl. btw of € 36.300 incl. 21% btw.
De bestelwagen met kipbak 'Opel Movano', bouwjaar 2008, van de technische dienst is aan vervanging toe.
Bij bestelling van een nieuw voertuig moet rekening worden gehouden met een leveringstermijn van min. 9 maanden, m.a.w. de levering en betaling van het voertuig vinden plaats in 2023.
Adviezen van de verschillende diensten:
De gemeente Bonheiden ondertekende in 2016 het Europees burgemeestersconvenant voor klimaat en energie met de ambitie de CO2 uitstoot met 40% te reduceren tegen 2030 en de gemeente te wapenen tegen de steeds vaker voorkomende gevolgen van klimaatwijziging. In 2021 ondertekende de gemeente Bonheiden eveneens het Lokaal Energie en Klimaat Pact vanuit de Vlaamse overheid. Ook binnen dit pact worden deze ambities herhaald en versterkt.
De uitstoot van de gemeentelijke diensten vertegenwoordigt slechts een klein percentage binnen de gehele uitstoot maar het is in het voordeel van de gemeentelijke werking om maximaal in te zetten op deze maatregelen. Daarnaast dient de gemeente als lokaal bestuur het goede voorbeeld te geven zodat burgers, bedrijven en organisaties in de gemeente overtuigd geraken dit voorbeeld te volgen.
Wat betreft het wagenpark van de gemeentelijke diensten werd voor de dienstverplaatsingen van het personeel in het gemeentehuis al overgeschakeld op elektrische (deel)mobiliteit. Een voorbeeldrol werd hier opgenomen als klein lokaal bestuur, wat vast te stellen is door de vele vragen van gemeenten uit gans Vlaanderen om de aanpak hier te delen.
De dienstverplaatsingen/wagens van de medewerkers van het gemeentehuis maken echter maar een fractie uit van het totale wagenpark van de gemeentelijke werking. Om de bovenvermelde ambities kracht bij te zetten is het dan ook noodzakelijk de overige voertuigen van het wagenpark fossielvrij te krijgen.
Het tussentijds klimaatrapport van de gemeente Bonheiden (met meest recente cijfers 2019) toont duidelijk dat er ten opzichte van de nulmeting in 2011 nagenoeg geen daling is van de CO2 uitstoot in het wagenpark van de gemeente. Dit toont aan dat een duidelijke visie richting duurzaamheid zich opdringt. Wagens die nu worden aangekocht zullen immers pas afgeschreven worden na 2030 en behouden op die wijze een belangrijke impact op de CO2 uitstoot van de gemeentelijke werking.
Tot enkele jaren terug kon er teruggegrepen worden naar het argument dat er binnen het segment van lichte vracht geen volwaardige fossielvrije alternatieven beschikbaar waren. Dit argument is echter in tussentijd achterhaald. In tussentijd kan een gemeente zich beroepen op een aankoopcentrale voor fossielvrije alternatieven en staan meerdere dealers open om een proefperiode aan te bieden aan de gemeente voor een e-bestelwagen.
Los van de keuze van voertuig naar aandrijving is het aangewezen de aankoop van een bijkomend voertuig of type voertuig te laten afhangen van een grondige studie van het volledige wagenpark van de gemeentelijke diensten (uitvoeringsdienst, sportdienst, cultuurdienst, OCMW) waaruit moet blijken welk aantal en welk type voertuigen er nodig zijn om de nodige taken zo efficiënt mogelijk uit te voeren met een juist aantal voertuigen. Voertuigen die slechts beperkt gebruikt worden zijn op dat vlak sowieso een slechte investering los van type aandrijving zowel op financieel vlak als op vlak van milieu-impact.
Conclusie: Ongunstig advies voor aankoop bestelwagen met kipbak volgens huidige opmaak bestek.
Advies ADV/2022/444 van Thomas Pluymers van 28 juli 2022: Ongunstig
De huidige lichte vrachtwagen met kipbak Opel Movano (Euro 4) van 2008 is in 2023 aan vervanging toe. Dit voertuig wordt gebruikt door groenploeg 3. De leveringstermijnen zijn zo lang geworden dat de procedure nu al wordt opgestart.
Is er een milieuvriendelijk alternatief op de markt voor de lichte vrachtwagen met kipbak op diesel tegen het geraamd bedrag van € 36.000 incl. 21% btw.
De markt werd verkend waarbij het volgende werd geantwoord:
Voor het busje van het OCMW werd er enkele jaren geleden gezegd dat de aankoop toen enkele jaren te vroeg zou zijn. Vandaag hebben alle traditionele merken een elektrische gesloten bestelwagen in hun gamma.
Voor de lichte vrachtwagen met kipbak is het wederom enkele jaren te vroeg. De traditionele merken starten pas recent met ze op de markt te brengen.
Advies ADV/2022/595 van Rudy Rey van 12 oktober 2022: Gunstig
De kostprijs voor de aankoop van de nieuwe bestelwagen wordt geraamd op € 30.000 excl. btw of € 36.300 incl. 21% btw.
Financieel advies:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2022/00149 van Financiele dienst van 26 juli 2022
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht vast voor de aankoop van een bestelwagen met kipbak voor de technische dienst, met een raming van € 30.000 excl. btw of € 36.300 incl. 21% btw. Deze lastvoorwaarden worden als bijlage aan dit besluit gehecht.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Voor de promotie van gemeentelijke activiteiten en evenementen worden er jaarlijks verschillende folders, affiches en brochures gedrukt. Voor de uniformiteit is het aangewezen om het drukwerk van alle betrokken diensten in één overheidsopdracht te verwerken.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Opmaak en drukken gemeentelijk drukwerk 2023-2024' vast te stellen en de wijze van gunnen te bepalen.
Raming: € 38.954,00 excl. btw of € 41.291,24 incl. 6% btw.
Elk jaar worden er folders, affiches en brochures gedrukt om gemeentelijke activiteiten aan te kondigen en te promoten. Het gaat o.a. om publicaties van de gemeente, bibliotheek en de dienst sport & jeugd. Het OCMW liet weten ook interesse te hebben om drukwerk te voorzien binnen deze opdracht.
Om al het drukwerk beter te coördineren en inhoudelijk en vormelijk op elkaar af te stemmen, is het aangewezen om al het drukwerk in één overheidsopdracht te verwerken. Er wordt tevens voorgesteld deze opdracht voor 2 jaar te gunnen.
Drukwerk voor gemeente, dienst sport & jeugd, bibliotheek en OCMW.
Raming:
Totaal: € 38.954,00 excl. btw of € 41.291,24 incl. 6% btw.
Visum:
Gunstig visum FA 2022/00192 van Financiele dienst van 10 oktober 2022
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Opmaak en drukken gemeentelijk drukwerk 2023-2024' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2022/425 voor de opdracht, opgesteld door de technische dienst en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
Voor de aankoop van ICT-producten en -diensten is het financieel voordelig beroep te kunnen doen op een opdrachtencentrale.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om toe te treden tot de opdrachtencentrale van de stad Brugge voor afname van het raamcontract 'ICT'.
De stad Brugge treedt op als opdrachtencentrale voor de aankoop van ICT-producten en -diensten en biedt andere overheden de mogelijkheid hierop beroep te doen. Om van dit raamcontract gebruik te kunnen maken, dient gemeentebestuur Bonheiden toe te treden tot de opdrachtencentrale van de stad Brugge.
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van een raamovereenkomst via een opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47, §2 van de Wet van 17/06/2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Aangezien we momenteel uitgefaseerd zijn uit de Citrix omgeving en alles terug in beheer van de IT-dienst zit van infrastructuur, dient er optimaal ingezet worden naar vervanging en beheer van een degelijk netwerk voor de medewerkers.
Het raamcontract van Brugge biedt:
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2022/00187 van Financiele dienst van 04 oktober 2022
Artikel 1 – Treedt toe tot de opdrachtencentrale van de stad Brugge voor afname van het raamcontract 'ICT'.
Artikel 2 – Bezorgt dit besluit ter kennisgeving aan de stad Brugge.
Binnen IGEMO werd een intergemeentelijke omgevingshandhavingscel (IGOHC) opgericht belast met omgevingshandhaving.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de begroting van de IGOHC voor het werkjaar 2023 goed te keuren.
Er wordt een forfaitair budget geraamd voor basistaken, dat verdeeld wordt over de verschillende deelnemende gemeenten op basis van inwonersaantal. Voor Bonheiden bedraagt dit voor 2023 op basis van 15.073 inwoners € 2.559,83 net zoals de voorgaande jaren.
Daarnaast is er een budget voorzien voor concrete handhavingstaken, waarbij enkel gefactureerd wordt wat gepresteerd werd. De IGOHC rapporteert per kwartaal aan de gemeente hoeveel uren er per concreet dossier aan handhaving besteed werden.
Aangezien het moeilijk is om in te schatten hoeveel handhavingsdossiers er zullen worden behandeld en wat de complexiteit ervan is, wordt er rekening gehouden met een buffer van 10%. Alle genoemde bedragen zijn excl. btw.
Voor 2021 bedroeg de totale kost voor de concrete handhavingstaken € 24.418,22 voor 33 handhavingsdossiers. Voor 2022 bedraagt de verwachte kost voor 33 handhavingsdossiers € 22.861,55.
Voor 2023 wordt uitgegaan van 35 handhavingsdossiers, met een kostprijs van € 26.250. Er wordt een financiële buffer van 10% aangerekend, waardoor de totale kost voor de handhavingsdossiers voor 2023 op € 28.875 geraamd wordt. De totale kost voor basistaken en handhavingstaken wordt voor 2023 geraamd op € 31.434,83.
Omgevingshandhaving is een belangrijk sluitstuk van het omgevingsbeleid. Het is dan ook noodzakelijk om hier de nodige middelen voor te voorzien.
IGEMO rapporteert per kwartaal over de kosten voor de concrete handhavingsdossiers. Er wordt een overzicht gegeven van de uren die per dossier gepresteerd zijn. Het is echter wenselijk om als gemeente een meer gedetailleerde rapportering te ontvangen, waarbij er aangegeven wordt welke concrete handhavingstaken er per dossier werden uitgevoerd (vb. plaatsbezoek, aanmaning, PV,...).
In de meerjarenplanning is voor 2023 en de komende jaren telkens een budget voorzien van € 31.500 voor omgevingshandhaving. De begroting voor 2023 komt uit op een bedrag van € 31.434,83 excl.btw.
Visum:
Gunstig mits aanpassing visum FA 2022/00191 van Financiele dienst van 10 oktober 2022
Artikel 1 - Keurt de begroting van de IGOHC voor het werkjaar 2023 goed, voor een totaalbedrag van € 31.434,83 excl.btw.
Artikel 2 - Vraagt aan IGEMO op per handhavingsdossier een gedetailleerdere rapportering te ontvangen, waarin de verschillende ondernomen handhavingsstappen opgenomen zijn (vb. plaatsbezoek, aanmaning, PV,...).
De gemeente Bonheiden is aangesloten bij de interlokale vereniging Anker.
De vereniging beschikt over volgende bestuursorganen: het beheerscomité, het overlegcomité scholengemeenschap (OCSG) en de vertegenwoordigers van de reaffectatiecommissie.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om aan te duiden:
De scholengemeenschap bestaat uit de gemeentescholen van de gemeenten Bonheiden, Duffel en Sint-Katelijne-Waver.
De fracties, vertegenwoordigd in het college van burgemeester en schepenen
Geheime stemming:
Met 22 stemmen voor: Hilde Schueremans
Artikel 1 - Duidt Hilde Schueremans, schepen, aan als plaatsvervangend lid in het beheerscomité van interlokale vereniging Anker.
Artikel 2 - Duidt als secretaris het diensthoofd personeel / mens en zorg aan
Het gemeentelijk reglement inzake klachtenbehandeling zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 29/09/2010 is niet meer in overeenstemming met de huidige hogere regelgeving. Om de administratieve klachtenbehandeling vlot en correct te laten verlopen werd een nieuwe algemeen reglement klachtenbehandeling opgesteld, dat nu ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het gemeentelijk reglement inzake klachtenbehandeling zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 29/09/2010 is niet meer in overeenstemming met de huidige hogere regelgeving.
Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, artikel 303,§1. geeft aan dat:
Het systeem van klachtenbehandeling wordt zowel voor de gemeente als voor het openbaar centrum van maatschappelijk welzijn georganiseerd op het ambtelijke niveau en is maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. De algemeen directeur neemt dat op in het organisatiebeheersingssysteem, vermeld in artikel 218.
Dit betekent dat het klachtenreglement zich enkel mag toespitsen op de administratieve dienstverlening. Klachten gericht tegen lokale mandatarissen moeten behandeld worden volgens de deontologische code die van toepassing is op het orgaan waarin de mandataris zetelt. Dit betekent ook dat de bijzondere beoordelingscommissie, zoals vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad van 27/03/2019, ontbonden wordt.
Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 302-303.
De klachtenbehandeling is een belangrijk sluitstuk in de gemeentelijke dienstverlening. Om dit correct en vlot te laten verlopen is het van belang dat het geldende reglement klachtenbehandeling in overeenstemming is met de hogere regelgeving en de normen en waarden van de organisatie.
De fractie Groen stelt volgend amendement voor:
Voegt artikel 3 toe aan het besluit:
Zendt steeds zo snel als mogelijk een ontvangstmelding met vermelding van de procedure aan de klager.
Het huidige artikel 4 wordt artikel 5.
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen goedgekeurd.
Artikel 1 - Heft het gemeentelijk reglement inzake klachtenbehandeling zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 29/09/2010 op.
Artikel 2 - Ontbindt de bijzondere beoordelingscommissie zoals gedefinieerd in het gemeentelijk reglement inzake klachtenbehandeling van 29/09/2010.
Artikel 3 - Keurt het nieuw algemeen reglement klachtenbehandeling goed als volgt:
1. Inleiding
Zoals voorgeschreven in het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur organiseert het lokaal bestuur van Bonheiden een systeem van klachtenbehandeling op ambtelijk niveau voor de gemeente (inclusief de scholen), het OCMW en het Autonoom Gemeentebedrijf Patrimonium van Bonheiden.
2. Toepassingsgebied
Artikel 1. Definities
Voor de toepassing van dit reglement gelden volgende definities:
Artikel 2. Niet-ontvankelijkheid van een klacht
Worden beschouwd als niet-ontvankelijke klachten:
3. Procedure van klachtenbehandeling
Artikel 3. Antwoordverbintenis
Het lokaal bestuur van Bonheiden verbindt zich ertoe steeds te antwoorden aan de persoon die contact opneemt met het bestuur, ongeacht of het over een informatievraag, suggestie, melding, kritiek of klacht gaat.
Artikel 4. Registratie van de klachten
1° De klachtenbehandeling wordt gecoördineerd door de dienst communicatie die fungeert als klachtencoördinator.
2° Na ontvangst registreert de klachtencoördinator de klacht in klachtenregister, met de volgende gegevens:
3° Wanneer een klacht meteen opgelost kan worden wordt deze nog steeds geregistreerd. Deze klacht wordt meteen geregistreerd als afgehandeld en niet verder behandeld.
Artikel 5. Beoordeling van ontvankelijkheid en ontvangstmelding
1° De klachtencoördinator onderzoekt of de klacht ontvankelijk is en stuurt binnen de 10 werkdagen een ontvangstmelding naar de klachtindiener met vermelding van de uitslag van het ontvankelijkheidsonderzoek en de motivering bij niet-ontvankelijkheid.
2° Indien de klacht niet ontvankelijk bevonden wordt, wordt deze afgesloten in het klachtenregister.
3° Indien de klacht wel ontvankelijk bevonden wordt, stuurt de klachtencoördinator deze door naar de klachtenbehandelaar.
Artikel 6. De klachtenbehandelaar
1° Wanneer de klacht betrekking heeft op een dienst of afdeling dan treedt het dienst- of afdelingshoofd op als klachtenbehandelaar. Wanneer het afdelingshoofd zelf betrokken is bij de klacht treedt de algemeen directeur op als klachtenbehandelaar.
2° Wanneer de klacht gericht is tegen een medewerker dan treedt de hiërarchisch overste op als klachtenbehandelaar. Deze brengt de medewerker meteen op de hoogte van de klacht.
3° Wanneer de klacht gericht is tegen de algemeen directeur of financieel directeur dan treedt een comité bestaande uit het college van burgemeester en schepenen en voorgezeten door de voorzitter van de gemeenteraad op als klachtenbehandelaar.
4° Bij interne klachten treedt het diensthoofd personeel op als klachtenbehandelaar.
Artikel 7. Behandeling en beoordeling van de klacht
1° De klachtenbehandelaar onderzoekt de klacht op een neutrale en objectieve manier.
2° Tijdens het onderzoek speelt de klachtenbehandelaar een bemiddelende rol en wordt gestreefd naar een compromis. Als tijdens het onderzoek een compromis bereikt wordt, wordt de procedure afgesloten.
3° De klachtenbehandelaar bezorgt op eigen initiatief aan de klachtcoördinator ten laatste 45 kalenderdagen na ontvangst van de klacht een antwoord. De klachtencoördinator bezorgt het antwoord aan de klachtindiener, vult het klachtenregister aan en registreert de klacht als afgehandeld.
4. Rapportering van klachten
Artikel 9. Rapportering van klachten
1° De klachtencoördinator bezorgt elk kwartaal een overzicht van de klachten en de behandeling ervan aan het managementteam. Het managementteam engageert zich om aan de hand van de resultaten de organisatie bij te sturen waar nodig.
2° De klachtencoördinator brengt jaarlijks in de maand maart een rapport over de behandelde klachten ter kennis op een besloten zitting van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn / raad van bestuur van het AGBPB. Het rapport handelt over de klachten van het jaar voordien.
Artikel 4 - Zendt steeds zo snel als mogelijk een ontvangstmelding met vermelding van de procedure, aan de klager.
Artikel 5 - Maakt dit reglement binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing, overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Barbara Maes, fractieleider Groen;
De gemeenteraad vraagt om geen trajectcontrole in te voeren in Achterdiedonken en een mobiliteitsdeskundige de (eventuele) mobiliteitsproblemen in kaart te laten brengen.
De gemeenteraad gaat NIET akkoord met dit voorstel.
De gemeente Bonheiden wil bijkomend investeren in de volgende 10 trajectcontroles:
Volgende argumentatie wordt daarvoor gebruikt : “Een groot deel van de straten zijn reeds jaren een “probleemstraat”. In het verleden zijn er in veel van deze straten reeds verschillende verkeersmaatregelen aangebracht. Spijtig genoeg zonder een goede verbetering van de veiligheid en de leefbaarheid. In het mobiliteitsplan van 2006 staan veel van deze straten opgenomen om mogelijke verbeteringen aan te brengen. In het “Actieplan” van het nieuwe mobiliteitsplan, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27/10/2021, zijn deze straten terug opgenomen waar in de toekomst een sterkere handhaving van snelheid verantwoord is. Ook in de straten die geselecteerd zijn in het Boven Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) en de straten waar een snelheidsproblematiek wordt vastgesteld, moet trajectcontroles als harde maatregel onderzocht worden.”
Doch, er kunnen geen data voorgelegd worden over de straat Achterdiedonken :
Welke maatregelen werden er in het verleden reeds genomen?
Welke actuele statistieken over snelheden, over ongevallen, over aantallen weggebruikers kunnen voorgelegd worden, die duidelijk en objectief vaststellen dat een trajectcontrole het laatste redmiddel is geworden om een veronderstelde onveilige verkeerssituatie op te lossen?
Op welke momenten werden bewoners van Achterdiedonken persoonlijk betrokken en geïnformeerd over een trajectcontrole in hun straat als oplossing van een eventueel mobiliteitsprobleem?
Groen is op een doordeweekse dag tussen 7.30 en 8.30u gaan tellen. Het zijn geen cijfers om achterover te vallen: 19 auto’s en 12 fietsers in de richting naar de Waversesteenweg en 18 auto’s en 16 fietsers in de richting naar de Zwarte Leeuwstraat. Wetende dat er amper 12 woningen zijn betekent dit grotendeels dat bijna alle wagens als sluipverkeer kunnen bestempeld worden.
Het wegprofiel is er erg smal, er kan moeilijk gekruist worden, inhalen is uit den boze. De bochtige straat laat hoge snelheden niet toe.
Fietsers hebben al eerder aangegeven dat het niet aangenaam is om achter wagens aan te rijden, ze rijden voldoende traag maar je kan ze niet inhalen. Dit zou het lage aantal fietsers misschien kunnen verklaren.
Een bedrag van meer dan 100.000 euro voor trajectcontrole in een straat waar tijdens de spitsuren amper 40 wagens passeren die daar dan eigenlijk niet eens thuishoren, vindt Groen buiten proportie. De bestuurders omzeilen de file op de R6 richting Mechelen en naar de autostrade en gebruiken Achterdiedonken als sluipweg.
Tegelijkertijd kiest het bestuur voor een permanentere belijning van deze fietsstraat. Opnieuw enkele duizenden euro’s die worden gespendeerd in Achterdiedonken. Met andere woorden: ze wil deze straat bestendigen als fietsstraat en alle ruimte geven aan fietsers: de auto is er louter te gast en wordt eigenlijk liefst geweerd.
De invoering van een trajectcontrole komt niet tegemoet aan de noden in deze fietsstraat. Een mobiliteitsdeskundige kan hierover best bevraagd worden.
Enig artikel – De gemeenteraad gaat NIET akkoord met het voorstel van de fractie Groen om geen trajectcontrole in te voeren in Achterdiedonken en een mobiliteitsdeskundige de (eventuele) mobiliteitsproblemen in kaart te laten brengen.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Barbara Maes, fractieleider Groen;
De gemeenteraad vraagt om voorafgaand aan de installatie van een trajectcontrole burgers te informeren tijdens een bewonersvergaderingen met actuele statistieken over snelheden, over verkeersongevallen en over aantallen weggebruikers die duidelijk en objectief vaststellen dat een trajectcontrole noodzakelijk is en andere mobiliteitsingrepen onhaalbaar zijn.
De gemeente Bonheiden wil bijkomend investeren in de volgende 10 trajectcontroles:
Volgende argumentatie wordt daarvoor gebruikt : “Een groot deel van de straten zijn reeds jaren een “probleemstraat”. In het verleden zijn er in veel van deze straten reeds verschillende verkeersmaatregelen aangebracht. Spijtig genoeg zonder een goede verbetering van de veiligheid en de leefbaarheid. In het mobiliteitsplan van 2006 staan veel van deze straten opgenomen om mogelijke verbeteringen aan te brengen. In het “Actieplan” van het nieuwe mobiliteitsplan, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27/10/2021, zijn deze straten terug opgenomen waar in de toekomst een sterkere handhaving van snelheid verantwoord is. Ook in de straten die geselecteerd zijn in het Boven Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) en de straten waar een snelheidsproblematiek wordt vastgesteld, moet trajectcontroles als harde maatregel onderzocht worden.”
Doch, er werden in de hele dossierbehandeling geen recente data voorgelegd.
Welke maatregelen werden er in het verleden reeds genomen?
Welke actuele statistieken over snelheden, over ongevallen, over aantallen weggebruikers kunnen voorgelegd worden, die duidelijk en objectief vaststellen dat een trajectcontrole het laatste redmiddel is geworden om een veronderstelde onveilige verkeerssituatie op te lossen?
Waarom zijn verschillende ingrepen die bijdragen aan de verkeersveiligheid onmogelijk ?
Zoals daar zijn:
Een groen profiel kan bijdragen aan de aantrekkelijkheid van de route.
Een smaller wegprofiel kan snelheidsremmend werken.
Asverschuivingen en drempels.
Omdat een trajectcontrole een erg ingrijpende mobiliteitsingreep is in een straat, is het belangrijk dat burgers goed geïnformeerd worden. Het is nodig dat bovenvermelde data worden voorgelegd op bewonersvergaderingen om te duiden waarom een trajectcontrole noodzakelijk zou zijn.
Elk lid van het college heeft de bevoegdheid ‘participatie’. Participatie begint met informatie!
Enig artikel – De gemeenteraad vraagt om voorafgaand aan de installatie van een trajectcontrole alle burgers relevante, actuele en transparante informatie te geven. (actuele statistieken over snelheden, over verkeersongevallen en over aantallen weggebruikers, kostprijs investeringen en jaarlijkse kosten)
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractieleider N-VA;
In het strategisch meerjarenplan 2020-2025 (actie 3.4) wordt jaarlijks een investeringstoelage toegekend aan een sportclub die gemeentelijke infrastructuur beheert.
Zoals reeds door collega Pascal Vercammen in april gesuggereerd, wordt aan de gemeenteraad gevraagd om opnieuw een tijdelijke aanpassing voor de duur van twee jaar (2023/2024) van het reglement goed te keuren opdat sportclubs, actief op gemeentelijke eigendom, zouden kunnen blijven investeren in veiligheid en energiebesparende maatregelen.
In het strategisch meerjarenplan 2020-2025 (actie 3.4) wordt jaarlijks een investeringstoelage toegekend aan een sportclub die gemeentelijke infrastructuur beheert.
Sportclubs met eigen infrastructuur in beheer worden geconfronteerd met hoge investeringskosten waardoor middelen verloren gaan om hun aandacht toe te spitsen op hun eigenlijke opdracht. Het bestaande reglement gaat uit van investeringen die betrekking hebben op veiligheid en energiebeheer. Het betreft een financiële ondersteuning via een investeringsreglement waarbij een evenwaardige tegenprestatie wordt geëist van de sportclub.
Door de coronacrisis en de financiële gevolgen hiervan werd de aanpassing (75%/25%) dit en vorig jaar reeds met succes toegepast. Door de huidige energiecrisis worden die clubs opnieuw financieel getroffen en beschikken ze nog steeds niet over de vereiste middelen om verder te investeren. Onze N-VA fractie vraagt daarom om deze aanpassing opnieuw voor twee jaar (2023/2024) in te voeren opdat er alsnog investeringen kunnen plaatsvinden. Zeker op het gebied van energiebesparende maatregelen zijn heel wat sportclubs vragende partij!
Zoals reeds door collega Pascal Vercammen in april gesuggereerd, wordt aan de gemeenteraad gevraagd om opnieuw een tijdelijke aanpassing voor de duur van twee jaar (2023/2024) van het reglement goed te keuren opdat sportclubs, actief op gemeentelijke eigendom, zouden kunnen blijven investeren in veiligheid en energiebesparende maatregelen.
Artikel 1 - Binnen de perken van de door de Gemeenteraad op het budget goedgekeurde kredieten wordt voor kalenderjaar 2023 en 2024 afgeweken van het principe 50% betoelaging vanwege de gemeente Bonheiden en 50% investering vanwege de aanvragende club.
Voor vermelde jaren wordt de verhouding 75% gemeente Bonheiden en 25% sportclub toegepast met ingang van 01/01/2023. Dit om gemeentelijke sportclubs actief op gemeentelijke eigendom extra te stimuleren om te blijven investeren in hun sportinfrastructuur nadat corona uitbrak en de energiecrisis het financieel nog moeilijker maakte.
Artikel 2 - De sportvereniging moet door de gemeente erkend zijn. De gemeente Bonheiden is eigenaar van de grond of de sportclub beschikt over een gebruiksrecht van minstens 5 jaar.
Artikel 3 - De sportvereniging kan geen subsidies ontvangen voor hetzelfde doel via andere gemeentelijke kanalen en maximum 1 aanvraag per jaar zonder een ander lopend investeringsdossier.
Artikel 4 - Uitgesloten zijn werken die voortvloeien uit het gewone onderhoud van de sportinfrastructuur, losse materialen en toestellen, aanplantingen en inrichting. Volgende werken komen wel in aanmerking voor betoelaging : infrastructuurwerken die de veiligheid verhogen en het energieverbruik optimaliseren.
Artikel 5 - De subsidies kan men verkrijgen door te voldoen aan de hierna omschreven procedure:
Artikel 6 - Het bedrag van de toelage wordt voor 2023 en 2024 vastgesteld op 75 % van de gemaakte kosten en uitbetaald door overschrijving op de bankrekening van de erkende sportvereniging.
Artikel 7 - Het goedgekeurde en aangepaste subsidiereglement wordt na goedkeuring toegezonden aan de gemeentelijke sportraad en bekendgemaakt overeenkomstig het Decreet over het lokaal bestuur.
De voorzitter sluit de zitting op 26/10/2022 om 23:50.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad