Terug
Gepubliceerd op 08/12/2022

Notulen  Gemeenteraad

wo 26/10/2022 - 20:30 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden
Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Fonderie, gemeenteraadslid

De voorzitter opent de zitting op 26/10/2022 om 20:21.

  • De punten 11 (Trajectcontrole Achterdiedonken) en 12 (Trajectcontroles: burgers informeren) zijn samen behandeld maar apart gestemd.
  • Om 21.37 u. zijn de punten in openbare zitting behandeld en vraagt de voorzitter van de gemeenteraad aan het publiek de zaal te verlaten. Na een korte onderbreking vangt de besloten zitting aan. 
  • Tijdens de behandeling van het punt in besloten zitting (Deontologie - Klachten tegen mandatarissen: Bespreking), verlaten de fracties N-VA en Groen de zitting.
  • Openbaar

    • Gemeenteraad - Notulen vergadering 28/09/2022: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, gemeenteraadslid

      De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 28/09/2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Voorgeschiedenis

      28/09/2022: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.

      Feiten en context
      • De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      • Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering.  Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
      • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 50, vijfde lid, 277 en 278,§1.
      • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, inzonderheid Hoofdstuk 7.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 28/09/2022 goed.

    • Gemeenteraad - Zittingsverslag vergadering 31/08/2022: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, gemeenteraadslid

      Het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 31/08/2022 wordt ter goedkeuring voorgelegd.

      Voorgeschiedenis
      • 31/08/2022: Vergadering van de gemeenteraad waarvan het zittingsverslag ter goedkeuring wordt voorgelegd.
      • 28/09/2022: Het zittingsverslag wordt niet goedgekeurd door de gemeenteraad.
      Feiten en context
      • De zittingsverslagen van de vergaderingen van de gemeenteraad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondelinge en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.
      • De gemeenteraad kan beslissen om het zittingsverslag te vervangen door een audio- of audiovisuele opname van de openbare zitting van de gemeenteraad.
      • Voor de aangelegenheden die de gemeenteraad in besloten vergadering  behandelt wordt geen zittingsverslag opgesteld.
      • Het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      • Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, wordt het zittingsverslag in die zin aangepast.
      • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over het zittingsverslag van de vorige vergadering, wordt het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en wordt het ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 277 en 278.

      Argumentatie

      Wegens een technische fout in de audiovisuele opname, is er ter vervanging een zittingsverslag gemaakt.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen
      Onthouders: Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 9 onthoudingen
      Besluit

      Enig artikel - Keurt het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 31/08/2022 goed.

    • Patrimonium - Akte aankoop perceel 'Groenstraat': Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, gemeenteraadslid

      Het perceel met kadastrale aanduiding Bonheiden, 1ste afdeling, sectie B nr. 161/B werd te koop aangeboden.

      Het perceel omvat onder meer de wegbedding van de Groenstraat.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de grond aan te kopen tegen een bedrag van € 2.580,00 en de overeenkomstige akte goed te keuren.

      Voorgeschiedenis
      • 18/01/2021: Schattingsverslag van het perceel met kadastrale aanduiding Bonheiden, 1ste afdeling, sectie B nr. 161/B.
      • 02/03/2021: Besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende principieel akkoord met de aankoop tegen een bedrag van € 2.580.
      • 04/03/2021: Mail van notaris namens eigenaar met tegenbod van € 6.575,55.
      • 16/03/2021: Besluit van het college van burgemeester en schepen houdende niet akkoord met tegenbod. 
      • 11/02/2022: Brief van notaris waarbij perceel opnieuw te koop wordt aangeboden.
      • 01/03/2022: Besluit van het college van burgemeester en schepenen tot herhaling bod van € 2.580.
      • 18/03/2022: Mail van notaris met aanvaarding bod.
      • 29/03/2022: Besluit van het college van burgemeester en schepenen waarbij principieel akkoord werd gegaan met de aankoop van het perceel 'Groenstraat'.
      Feiten en context

      De eigenaar van het perceel met kadastrale aanduiding Bonheiden, 1ste afdeling, sectie B nr. 161/B heeft via de notaris laten weten het bod van de gemeente van € 2.580 voor de aankoop van het perceel te aanvaarden.

      De aankoop moet nog bij authentieke akte worden vastgelegd. Aangezien het hierbij om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen gaat is het aan de gemeenteraad de voorwaarden hiervan (akte) vast te stellen.

      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.
      • Het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen.
      Argumentatie

      De aankoop van het perceel met kadastrale aanduiding Bonheiden, 1ste afdeling, sectie B nr. 161/B in het algemeen en de wegbedding van de Groenstraat en voetweg nr. 34 in het bijzonder kan kaderen in het beleid inzake beheer van gemeentewegen en implementatie van het decreet houdende gemeentewegen.  

      Financiële gevolgen

      De aankoopprijs bedraagt € 2.580 te vermeerderen met notariskosten.

      Visum:

      Adviezen
      • Visum financieel beheerder

        Het visum van de financieel directeur wordt toegekend aan deze verbintenis. Daarmee wordt bevestigd dat er geen enkele aanwijzing is gevonden dat deze uitgave onwettig, onregelmatig of zonder voldoende krediet in het lopende boekjaar of zonder verbintenis mogelijk binnen het meerjarenplan, zou worden aangegaan.

        Gunstig visum Visum 2022/0285 van Els Van Bever van 10 oktober 2022

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de notariële akte voor de aankoop van het perceel met kadastrale aanduiding Bonheiden, 1ste afdeling, sectie B nr. 161/B, gelegen Groenstraat, tegen de prijs van € 2.580. 

      Artikel 2 - Beslist dat de burgemeester en de algemeen directeur de gemeente zullen vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.

    • Overheidsopdrachten - Voorwaarden van de overheidsopdracht 'GEBO: Blok A - Vernieuwen buitenschrijnwerk' en wijze van gunning: Vaststelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, gemeenteraadslid

      In het kader van het Burgemeestersconvenant wordt het buitenschrijnwerk van de gemeentelijke lagere school GEBO aangepakt. In 2020 en 2021 werden blokken C en B aangepakt, nu is het de beurt aan blok A.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.

      • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: GEBO: Blok A - Vernieuwen buitenschrijnwerk.
      • Wat de wijze van gunning betreft: onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.

      Raming: € 105.100 excl. btw of € 111.406 incl. 6% btw.

      Feiten en context
      • De gemeente ondertekende het Burgemeestersconvenant met de ambitie de CO₂-uitstoot te reduceren met 40% tegen 2030. Eén van de ingrepen op de planning om daaraan te voldoen is de vernieuwing van het buitenschrijnwerk van de GEBO. 
      • De uitvoering van deze werken is voorzien voor augustus 2023.
      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
      • De Wet van 17/06/2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
      • De Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42,§1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
      • Het Koninklijk Besluit van 18/04/2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, inzonderheid artikel 90 1°.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      • Het besluit van de gemeenteraad van 26/06/2019 houdende vaststelling van het begrip dagelijks bestuur i.h.k.v. overheidsopdrachten.
      Argumentatie
      • Aangezien het vooropgestelde bedrag lager ligt dan € 140.000 excl. btw, wordt er voorgesteld de overheidsopdracht te gunnen via de meest soepele procedure, namelijk de onderhandelingsprocedure zonder naleving van bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
      • Tevens moeten de voorwaarden van de overheidsopdrachten worden vastgesteld. In dit geval zijn de algemene uitvoeringsregels zoals deze werden vastgesteld bij het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken integraal van toepassing. De lastvoorwaarden omvatten het bijzonder bestek, inclusief samenvattende meetstaat en offerteformulier.
      Financiële gevolgen

      Raming: € 105.100 excl. btw of € 111.406 incl. 6% btw.

      Visum:

      Adviezen
      • Gunstig mits aanpassing visum FA 2022/00190 van Financiele dienst van 10 oktober 2022

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'GEBO: Blok A - Vernieuwen buitenschrijnwerk' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2022/MDC-393 voor de opdracht, opgesteld door de technische dienst en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. 

      Artikel 2  - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.

    • Overheidsopdrachten - Voorwaarden van de overheidsopdracht 'Aankoop bestelwagen met kipbak' en wijze van gunning: Vaststelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, gemeenteraadslid

      De bestelwagen 'Opel Movano', bouwjaar 2008, in het wagenpark van de technische dienst is aan vervanging toe.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om een overheidsopdracht voor de noodzakelijke vervangingsaankoop op te starten en om de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.

      • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Aankoop bestelwagen met kipbak.
      • Wat de wijze van gunning betreft: Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

      Raming: € 30.000 excl. btw of € 36.300 incl. 21% btw.

      Feiten en context

      De bestelwagen met kipbak 'Opel Movano', bouwjaar 2008, van de technische dienst is aan vervanging toe.

      Bij bestelling van een nieuw voertuig moet rekening worden gehouden met een leveringstermijn van min. 9 maanden, m.a.w. de levering en betaling van het voertuig vinden plaats in 2023.

      Advies

      Adviezen van de verschillende diensten:

      Adviezen
      • Advies

        De gemeente Bonheiden ondertekende in 2016 het Europees burgemeestersconvenant voor klimaat en energie met de ambitie de CO2 uitstoot met 40% te reduceren tegen 2030 en de gemeente te wapenen tegen de steeds vaker voorkomende gevolgen van klimaatwijziging. In 2021 ondertekende de gemeente Bonheiden eveneens het Lokaal Energie en Klimaat Pact vanuit de Vlaamse overheid. Ook binnen dit pact worden deze ambities herhaald en versterkt.

        De uitstoot van de gemeentelijke diensten vertegenwoordigt slechts een klein percentage binnen de gehele uitstoot maar het is in het voordeel van de gemeentelijke werking om maximaal in te zetten op deze maatregelen. Daarnaast dient de gemeente als lokaal bestuur het goede voorbeeld te geven zodat burgers, bedrijven en organisaties in de gemeente overtuigd geraken dit voorbeeld te volgen.

        Wat betreft het wagenpark van de gemeentelijke diensten werd voor de dienstverplaatsingen van het personeel in het gemeentehuis al overgeschakeld op elektrische (deel)mobiliteit. Een voorbeeldrol werd hier opgenomen als klein lokaal bestuur, wat vast te stellen is door de vele vragen van gemeenten uit gans Vlaanderen om de aanpak hier te delen.

        De dienstverplaatsingen/wagens van de medewerkers van het gemeentehuis maken echter maar een fractie uit van het totale wagenpark van de gemeentelijke werking. Om de bovenvermelde ambities kracht bij te zetten is het dan ook noodzakelijk de overige voertuigen van het wagenpark fossielvrij te krijgen.

        Het tussentijds klimaatrapport van de gemeente Bonheiden (met meest recente cijfers 2019) toont duidelijk dat er ten opzichte van de nulmeting in 2011 nagenoeg geen daling is van de CO2 uitstoot in het wagenpark van de gemeente. Dit toont aan dat een duidelijke visie richting duurzaamheid zich opdringt. Wagens die nu worden aangekocht zullen immers pas afgeschreven worden na 2030 en behouden op die wijze een belangrijke impact op de CO2 uitstoot van de gemeentelijke werking.

        Tot enkele jaren terug kon er teruggegrepen worden naar het argument dat er binnen het segment van lichte vracht geen volwaardige fossielvrije alternatieven beschikbaar waren. Dit argument is echter in tussentijd achterhaald. In tussentijd kan een gemeente zich beroepen op een aankoopcentrale voor fossielvrije alternatieven en staan meerdere dealers open om een proefperiode aan te bieden aan de gemeente voor een e-bestelwagen.

        Los van de keuze van voertuig naar aandrijving is het aangewezen de aankoop van een bijkomend voertuig of type voertuig te laten afhangen van een grondige studie van het volledige wagenpark van de gemeentelijke diensten (uitvoeringsdienst, sportdienst, cultuurdienst, OCMW) waaruit moet blijken welk aantal en welk type voertuigen er nodig zijn om de nodige taken zo efficiënt mogelijk uit te voeren met een juist aantal voertuigen. Voertuigen die slechts beperkt gebruikt worden zijn op dat vlak sowieso een slechte investering los van type aandrijving zowel op financieel vlak als op vlak van milieu-impact.

        Conclusie: Ongunstig advies voor aankoop bestelwagen met kipbak volgens huidige opmaak bestek.

        Advies ADV/2022/444 van Thomas Pluymers van 28 juli 2022: Ongunstig

      • Advies

        De huidige lichte vrachtwagen met kipbak Opel Movano (Euro 4) van 2008 is in 2023 aan vervanging toe. Dit voertuig wordt gebruikt door groenploeg 3. De leveringstermijnen zijn zo lang geworden dat de procedure nu al wordt opgestart. 

        Is er een milieuvriendelijk alternatief op de markt voor de lichte vrachtwagen met kipbak op diesel tegen het geraamd bedrag van € 36.000 incl. 21% btw. 

        De markt werd verkend waarbij het volgende werd geantwoord:

        • Mercedes kan geen milieuvriendelijk alternatief aanbieden.
        • Volkswagen bouwt een bestelwagen om naar lichte vracht met kipbak waarbij de afmetingen niet gehaald worden.
        • eDRIVE biedt een lichte vrachtwagen met gesloten bak aan. De bak is echter te klein. 
        • Renault kan een milieuvriendelijk alternatief aanbieden doch er werd nog geen prijs opgegeven.
        • Igemo biedt een milieuvriendelijk alternatief aan van Maxus. De kostprijs bedraagt € 84.588,68 incl. 21% btw.
        Advies:

        Voor het busje van het OCMW werd er enkele jaren geleden gezegd dat de aankoop toen enkele jaren te vroeg zou zijn. Vandaag hebben alle traditionele merken een elektrische gesloten bestelwagen in hun gamma. 

        Voor de lichte vrachtwagen met kipbak is het wederom enkele jaren te vroeg. De traditionele merken starten pas recent met ze op de markt te brengen. 

        Advies ADV/2022/595 van Rudy Rey van 12 oktober 2022: Gunstig

      Juridische grond
      • Het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
      • De Wet van 17/06/2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
      • De Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42,§1, 1° a (limiet van € 139.000 excl. btw niet bereikt).
      • Het Koninklijk Besluit van 18/04/2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, inzonderheid artikel 90,1°.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41,10° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad inzake het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
      Argumentatie
      • De gemeenteraad heeft beide adviezen met elkaar vergeleken. Gezien de financiële situatie wordt het vooropgestelde meerjarenplan gevolgd, waarin er voor de vervanging van de bestelwagen met kipbak € 36.000 incl. btw voorzien is. 
      • De aankoop van voertuigen is een overheidsopdracht voor aanneming van leveringen in de zin van artikel 2.20° van voormelde wet van 17/06/2016.
      • Overeenkomstig artikel 41, 10° van het Decreet over het lokaal bestuur stelt de gemeenteraad de wijze vast waarop de opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten worden gegund. De onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking is de meest soepele van de door de wet voorziene gunningswijzen en biedt als belangrijk voordeel dat over de contractuele afspraken daadwerkelijk kan worden onderhandeld. Aangezien het ramingsbedrag, zonder btw, lager ligt dan € 139.000 (Koninklijk Besluit van 18/04/2017), wordt er voldaan aan één van de voorwaarden om te kiezen voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers (Wet van 17/06/2016).
      • Anderzijds moeten ook de voorwaarden van de overheidsopdracht worden vastgesteld. In dit geval zijn de algemene uitvoeringsregels, zoals deze werden vastgesteld bij het Koninklijk Besluit van 14/01/2013, integraal van toepassing. De lastvoorwaarden omvatten verder het bijzonder bestek, inclusief samenvattende meetstaat en offerteformulier, waarin de technische uitvoeringsmodaliteiten worden vastgelegd.
      Financiële gevolgen

      De kostprijs voor de aankoop van de nieuwe bestelwagen wordt geraamd op € 30.000 excl. btw of € 36.300 incl. 21% btw.

      Financieel advies:

      Adviezen
      • Gunstig mits aanpassing visum FA 2022/00149 van Financiele dienst van 26 juli 2022

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes
      Tegenstanders: Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Charlotte Pittevils
      Resultaat: Met 19 stemmen voor, 3 stemmen tegen
      Besluit

      Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht vast voor de aankoop van een bestelwagen met kipbak voor de technische dienst, met een raming van € 30.000 excl. btw of € 36.300 incl. 21% btw. Deze lastvoorwaarden worden als bijlage aan dit besluit gehecht.

      Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    • Overheidsopdrachten - Voorwaarden van de overheidsopdracht 'Opmaak en drukken gemeentelijk drukwerk 2023-2024' en wijze van gunning: Vaststelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, gemeenteraadslid

      Voor de promotie van gemeentelijke activiteiten en evenementen worden er jaarlijks verschillende folders, affiches en brochures gedrukt. Voor de uniformiteit is het aangewezen om het drukwerk van alle betrokken diensten in één overheidsopdracht te verwerken. 

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Opmaak en drukken gemeentelijk drukwerk 2023-2024' vast te stellen en de wijze van gunnen te bepalen. 

      • Wat de voorwaarden van de overheidsopdracht betreft: Opmaak en drukken gemeentelijk drukwerk 2023-2024.
      • Wat de wijze van gunning betreft: Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. 

      Raming: € 38.954,00 excl. btw of € 41.291,24 incl. 6% btw.

      Voorgeschiedenis
      • 29/09/2022: Mail van Nele Serneels, diensthoofd doelgroepenwerking, met een overzicht van het drukwerk voor het OCMW.
      • 26/10/2022: Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende machtiging aan de gemeente om in naam en voor rekening van het OCMW op te treden voor de overheidsopdracht 'Opmaak en drukken gemeentelijk drukwerk 2023-2024'.
      Feiten en context

      Elk jaar worden er folders, affiches en brochures gedrukt om gemeentelijke activiteiten aan te kondigen en te promoten. Het gaat o.a. om publicaties van de gemeente, bibliotheek en de dienst sport & jeugd. Het OCMW liet weten ook interesse te hebben om drukwerk te voorzien binnen deze opdracht.

      Om al het drukwerk beter te coördineren en inhoudelijk en vormelijk op elkaar af te stemmen, is het aangewezen om al het drukwerk in één overheidsopdracht te verwerken. Er wordt tevens voorgesteld deze opdracht voor 2 jaar te gunnen.

      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
      • De Wet van 17/06/2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
      • De Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42,§1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
      • Het Koninklijk Besluit van 18/04/2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, inzonderheid artikel 90 1°.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      • Het besluit van de gemeenteraad van 26/06/2019 houdende vaststelling van het begrip dagelijks bestuur i.h.k.v. overheidsopdrachten.
      Argumentatie
      • Aangezien het vooropgestelde bedrag lager ligt dan € 140.000 excl. btw, wordt er voorgesteld de overheidsopdracht te gunnen via de meest soepele procedure, namelijk de onderhandelingsprocedure zonder naleving van bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
      • Tevens moeten de voorwaarden van de overheidsopdrachten worden vastgesteld. In dit geval zijn de algemene uitvoeringsregels zoals deze werden vastgesteld bij het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken integraal van toepassing. De lastvoorwaarden omvatten het bijzonder bestek, inclusief samenvattende meetstaat en offerteformulier.
      Financiële gevolgen

      Drukwerk voor gemeente, dienst sport & jeugd, bibliotheek en OCMW.

      Raming:

      • Aandeel gemeente: € 12.544,00 excl. btw of € 13.296,64 incl. 6% btw.
      • Aandeel VZW Berentrode: € 23.160,00 excl. btw of € 24.549,60 incl. 6% btw.
      • Aandeel OCMW: € 3.250,00 excl. btw of € 3.445,00 incl. 6% btw.

      Totaal: € 38.954,00 excl. btw of € 41.291,24 incl. 6% btw.

      Visum:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2022/00192 van Financiele dienst van 10 oktober 2022

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht 'Opmaak en drukken gemeentelijk drukwerk 2023-2024' vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2022/425 voor de opdracht, opgesteld door de technische dienst en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. 

      Artikel 2  - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.

    • Overheidsopdrachten - Toetreding tot opdrachtencentrale van de stad Brugge voor afname van het raamcontract 'ICT': Akkoord

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, gemeenteraadslid

      Voor de aankoop van ICT-producten en -diensten is het financieel voordelig beroep te kunnen doen op een opdrachtencentrale. 

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om toe te treden tot de opdrachtencentrale van de stad Brugge voor afname van het raamcontract 'ICT'.

      Voorgeschiedenis
      • 24/04/2018: Besluit van de gemeenteraad van Brugge houdende goedkeuring wijze van gunnen voor vernieuwing raamcontract ICT.
      • 11/06/2018: Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Brugge houdende goedkeuring technisch bestek door de gemeenteraad van Brugge.
      • 02/07/2018: Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Brugge houdende kandidatuurstelling raamcontract ICT.
      • 19/11/2018: Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Brugge houdende gunning van perceel 1 (hardware).
      • 19/11/2018: Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Brugge houdende gunning van perceel 2 (software).
      • 19/11/2018: Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Brugge houdende gunning van perceel 4 (softwareondersteuning).
      • 19/11/2018: Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Brugge houdende gunning van perceel 11 (audiovisuele oplossingen).
      • 10/12/2018: Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Brugge houdende gunning van perceel 12 (multifunctionals, printers en plotters).
      • 18/12/2018: Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Brugge houdende gunning van perceel 7 (glasvezel).
      • 11/02/2019: Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Brugge houdende gunning van perceel 3 (consultancy systeemondersteuning infrastructuur).
      • 11/02/2019: Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Brugge houdende gunning van perceel 8 (servers en storage).
      • 11/02/2019: Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Brugge houdende gunning van perceel 9 (GIS).
      • 18/02/2019: Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Brugge houdende gunning van perceel 5 (switching).
      • 18/02/2019: Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Brugge houdende gunning van perceel 6 (netwerk - en securitycomponenten en ondersteuning).
      • 18/02/2019: Besluit van het college van burgemeester en schepenen van Brugge houdende gunning van perceel 10 (draadloze netwerken).
      Feiten en context

      De stad Brugge treedt op als opdrachtencentrale voor de aankoop van ICT-producten en -diensten en biedt andere overheden de mogelijkheid hierop beroep te doen. Om van dit raamcontract gebruik te kunnen maken, dient gemeentebestuur Bonheiden toe te treden tot de opdrachtencentrale van de stad Brugge.

      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
      • De Wet van 17/06/2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
      • De Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikels 2 (6°), 43 (§ 1, tweede lid) en 47 (§1 en §2).
      • Het Koninklijk Besluit van 18/04/2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      • Het besluit van de gemeenteraad van 26/06/2019 houdende vaststelling van het begrip dagelijks bestuur i.h.k.v. overheidsopdrachten.
      Argumentatie

      De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van een raamovereenkomst via een opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47, §2 van de Wet van 17/06/2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.

      Aangezien we momenteel uitgefaseerd zijn uit de Citrix omgeving en alles terug in beheer van de IT-dienst zit van infrastructuur, dient er optimaal ingezet worden naar vervanging en beheer van een degelijk netwerk voor de medewerkers.

      Het raamcontract van Brugge biedt:

      • Een ruim aanbod en diversiteit van ICT infrastructuur op alle vlak, zoals netwerk, hardware, software, beveiliging, Audiovisueel, GIS, ...
      • Software-ondersteuning die in het huidig raamcontract ontbreekt
      • Professioneel materiaal aan zeer sterke prijzen, gezien de toch wel grotere spelers op de ICT markt (Dit vanwege het groot aantal deelnemers in het contract en de afname van diensten en materialen)
      • Een gemakkelijker manier van werken voor de ICT-dienst wat betreft het juiste materiaal voor elke dienst te voorzien door bij verschillende raamcontracten toe te treden en zo op een snelle en efficiënte manier stukken te vervangen.
      Financiële gevolgen
      Aan het toetreden tot de opdrachtencentrale van stad Brugge voor afname van het raamcontract 'ICT' zijn geen kosten verbonden.

      Financieel advies:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2022/00187 van Financiele dienst van 04 oktober 2022

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes
      Onthouders: Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Charlotte Pittevils
      Resultaat: Met 19 stemmen voor, 3 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1 – Treedt toe tot de opdrachtencentrale van de stad Brugge voor afname van het raamcontract 'ICT'.
      Artikel 2 – Bezorgt dit besluit ter kennisgeving aan de stad Brugge.

    • Omgeving - Intergemeentelijke Omgevingshandhavingscel (IGOHC) begroting 2023: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, gemeenteraadslid

      Binnen IGEMO werd een intergemeentelijke omgevingshandhavingscel (IGOHC) opgericht belast met omgevingshandhaving.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de begroting van de IGOHC voor het werkjaar 2023 goed te keuren.

      Voorgeschiedenis
      • 24/02/2016: De gemeenteraad beslist tot deelname aan de Intergemeentelijke Omgevingshandhavingscel (IGOHC) en keurt de samenwerkingsovereenkomst 'Intergemeentelijke aanpak omgevingshandhaving' goed.
      • 19/09/2022: Mail van Sophie Aerts van IGEMO met de vraag om de begroting van de IGOHC voor 2023 voor goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
      Feiten en context

      Er wordt een forfaitair budget geraamd voor basistaken, dat verdeeld wordt over de verschillende deelnemende gemeenten op basis van inwonersaantal. Voor Bonheiden bedraagt dit voor 2023 op basis van 15.073 inwoners € 2.559,83 net zoals de voorgaande jaren.

      Daarnaast is er een budget voorzien voor concrete handhavingstaken, waarbij enkel gefactureerd wordt wat gepresteerd werd. De IGOHC rapporteert per kwartaal aan de gemeente hoeveel uren er per concreet dossier aan handhaving besteed werden.

      Aangezien het moeilijk is om in te schatten hoeveel handhavingsdossiers er zullen worden behandeld en wat de complexiteit ervan is, wordt er rekening gehouden met een buffer van 10%. Alle genoemde bedragen zijn excl. btw.

      Voor 2021 bedroeg de totale kost voor de concrete handhavingstaken € 24.418,22 voor 33 handhavingsdossiers. Voor 2022 bedraagt de verwachte kost voor 33 handhavingsdossiers € 22.861,55. 

      Voor 2023 wordt uitgegaan van 35 handhavingsdossiers, met een kostprijs van € 26.250. Er wordt een financiële buffer van 10% aangerekend, waardoor de totale kost voor de handhavingsdossiers voor 2023 op € 28.875 geraamd wordt. De totale kost voor basistaken en handhavingstaken wordt voor 2023 geraamd op € 31.434,83. 

      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur.
      • Het Decreet van 05/04/1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.
      • Het Decreet van 06/07/2001 houdende intergemeentelijke samenwerking.
      • Het Decreet van 25/04/2014 betreffende de handhaving van de omgevingsvergunning.
      • Het Besluit van 09/02/2018 van de Vlaamse Regering betreffende de handhaving van de ruimtelijke ordening en tot wijziging en opheffing van diverse besluiten.
      Argumentatie

      Omgevingshandhaving is een belangrijk sluitstuk van het omgevingsbeleid. Het is dan ook noodzakelijk om hier de nodige middelen voor te voorzien.

      IGEMO rapporteert per kwartaal over de kosten voor de concrete handhavingsdossiers. Er wordt een overzicht gegeven van de uren die per dossier gepresteerd zijn. Het is echter wenselijk om als gemeente een meer gedetailleerde rapportering te ontvangen, waarbij er aangegeven wordt welke concrete handhavingstaken er per dossier werden uitgevoerd (vb. plaatsbezoek, aanmaning, PV,...).

      Financiële gevolgen

      In de meerjarenplanning is voor 2023 en de komende jaren telkens een budget voorzien van € 31.500 voor omgevingshandhaving. De begroting voor 2023 komt uit op een bedrag van € 31.434,83 excl.btw.

      Visum:

      Adviezen
      • Gunstig mits aanpassing visum FA 2022/00191 van Financiele dienst van 10 oktober 2022

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils
      Onthouders: Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Met 16 stemmen voor, 6 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1 - Keurt de begroting van de IGOHC voor het werkjaar 2023 goed, voor een totaalbedrag van € 31.434,83 excl.btw.

      Artikel 2 - Vraagt aan IGEMO op per handhavingsdossier een gedetailleerdere rapportering te ontvangen, waarin de verschillende ondernomen handhavingsstappen opgenomen zijn (vb. plaatsbezoek, aanmaning, PV,...).

    • Intergemeentelijke samenwerking - Afvaardiging in de organen van de interlokale vereniging scholengemeenschap Anker: Wijziging

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, gemeenteraadslid

      De gemeente Bonheiden is aangesloten bij de interlokale vereniging Anker.

      De vereniging beschikt over volgende bestuursorganen: het beheerscomité, het overlegcomité scholengemeenschap (OCSG) en de vertegenwoordigers van de reaffectatiecommissie.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om aan te duiden: 

      • Hilde Schueremans als plaatsvervangend lid voor het beheerscomité.
      Voorgeschiedenis
      • 25/06/2014: Besluit van de gemeenteraad houdende goedkeuring van de overeenkomst scholengemeenschap 2014-2020.
      • 25/06/2014: Besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling huishoudelijk reglement interlokale vereniging scholengemeenschap Anker (OCSG).
      • 27/04/2016: Besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling huishoudelijk reglement reaffectatiecommissie scholengemeenschap Anker.
      • 14/01/2018: Besluit van de burgemeester houdende afvaardiging overheidsdelegatie bij syndicale onderhandeling en overleg. 
      • 27/02/2019: Besluit van de gemeenteraad houdende aanduiding leden van het beheerscomité interlokale vereniging scholengemeenschap Anker.
      Feiten en context

      De scholengemeenschap bestaat uit de gemeentescholen van de gemeenten Bonheiden, Duffel en Sint-Katelijne-Waver.

      • Beheerscomité
        • De 'interlokale vereniging Anker' wordt bestuurd door een beheerscomité waarin afspraken gemaakt worden o.a. aanwending puntenenveloppen, zorgbeleid, personeelsbeleid. 
        • In het verleden kon elke gemeenteraad twee leden van het college van burgemeester en schepenen afvaardigen, alsmede een vervangend lid met hetzelfde mandaat ingeval van afwezigheid van het effectieve lid. Ingevolge de inwerkingtreding van het Decreet over het lokaal bestuur wordt er vanaf 01/01/2019 in beheerscomités nog slechts 1 afgevaardigde per deelnemer aangeduid. In de gemeenteraad van 27/02/2019 werden Bart Vanmarcke als effectief lid en Pascal Vercammen als plaatsvervangend lid aangeduid. Daar Pascal Vercammen geen schepen meer is, dient hij vervangen te worden. De meerderheidsfracties dragen Hilde Schueremans voor.
      • OCSG
        • Het overlegcomité scholengemeenschap pleegt overleg met de erkende representatieve vakorganisaties namens de drie gemeentes. 
        • De gemeenteraad (schoolbestuur) duidt de afgevaardigde(n) aan in het OCSG. In de gemeenteraad van 27/02/2019 zijn hiervoor Yves Goovaerts, Bart Vanmarcke en Daan Versonnen aangeduid.
        • De burgemeester bepaalde wie als technicus de vergadering bijwoont. Het gaat om:
          • de algemeen directeur
          • de directeur lagere gemeenteschool 
          • de directeur gemeentelijke kleuterschool.
          • en Anke Dehuisser, destijds afdelingshoofd beleid en organisatie, werd aangeduid als secretaris. Daar zij niet meer werkzaam is binnen de gemeente Bonheiden, dient zij vervangen te worden. Hiervoor wordt het diensthoofd personeel aangeduid of mens en zorg, dewelke bij afwezigheid vervangen kan worden door een andere medewerker (van de dienst).
      • Reaffectatiecommissie
        • Deze commissie bestaat uit 9 vakbondsafgevaardigden, de 8 directeurs van de aangesloten scholen en 1 schepen van onderwijs.
        • De schepen van onderwijs die hierin zetelt, is gedurende de eerste twee jaar de schepen van onderwijs van Duffel. De schepen van onderwijs van Sint-Katelijne-Waver en de schepen van onderwijs van Bonheiden zetelen ook elk twee (opvolgende) jaren.
        • De reaffectatiecommissie heeft als taak het uitvoeren van de reglementering inzake reaffectatie of wedertewerkstelling van de personeelsleden die ter beschikking werden gesteld wegens ontstentenis van betrekking in de instellingen van het gewoon basisonderwijs die behoren tot een scholengemeenschap. Reaffectatie betekent dat een school- of centrumbestuur een ter beschikking gesteld personeelslid een betrekking toewijst in hetzelfde ambt. Dit gebeurt wanneer er onvoldoende lestijden zijn om een vaste benoeming volledig te laten invullen. Hiermee krijgt een personeelslid voorrang op anderen om vacante uren in te vullen.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 392 tot en met 395.
      • De overeenkomst van de scholengemeenschap Anker voor de jaren 2014-2020.
      • Het huishoudelijk reglement van de interlokale vereniging Anker. 
      • Het huishoudelijk reglement van de reaffectatiecommissie.
      • Het Decreet betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad van 02/04/2004. 
      • Het Decreet basisonderwijs van 25/02/1997.
      Argumentatie

      De fracties, vertegenwoordigd in het college van burgemeester en schepenen

      • dragen voor als plaatsvervangend lid van het beheerscomité scholengemeenschap het Anker: Hilde Schueremans
      Geheime stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Gestemd: Charlotte Pittevils, Lode Van Looy, Eddy Michiels, Rudi Withaegels, Luc De Weerdt, Annick Van den Broeck, Yves Goovaerts, Wim Van der Donckt, Marcel Claes, Daan Versonnen, Guido Vaganée, Pascal Vercammen, Geert Teughels, Karl Theerens, Julie De Clerck, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Hilde Smets, Karolien Huibers, Barbara Maes, Hilde Schueremans
      Stemmen voor: 22
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 0
      Resultaat:

      Geheime stemming:

      Met 22 stemmen voor: Hilde Schueremans

      Besluit

      Artikel 1 - Duidt Hilde Schueremans, schepen, aan als plaatsvervangend lid in het beheerscomité van interlokale vereniging Anker.

      Artikel 2 - Duidt als secretaris het diensthoofd personeel / mens en zorg aan

    • Klachtenbehandeling - Algemeen reglement klachtenbehandeling: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, gemeenteraadslid

      Het gemeentelijk reglement inzake klachtenbehandeling zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 29/09/2010 is niet meer in overeenstemming met de huidige hogere regelgeving. Om de administratieve klachtenbehandeling vlot en correct te laten verlopen werd een nieuwe algemeen reglement klachtenbehandeling opgesteld, dat nu ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

      Voorgeschiedenis
      • 29/09/2010: Besluit van de gemeenteraad houdende de goedkeuring van het gemeentelijk reglement inzake klachtenbehandeling.
      • 27/03/2019: Besluit van de gemeenteraad houdende de nominatieve samenstelling van de bijzondere beoordelingscommissie.
      • 26/10/2022: Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende de goedkeuring van het algemeen reglement klachtenbehandeling.
      Feiten en context

      Het gemeentelijk reglement inzake klachtenbehandeling zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 29/09/2010 is niet meer in overeenstemming met de huidige hogere regelgeving. 

      Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, artikel 303,§1. geeft aan dat:

      Het systeem van klachtenbehandeling wordt zowel voor de gemeente als voor het openbaar centrum van maatschappelijk welzijn georganiseerd op het ambtelijke niveau en is maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. De algemeen directeur neemt dat op in het organisatiebeheersingssysteem, vermeld in artikel 218.

      Dit betekent dat het klachtenreglement zich enkel mag toespitsen op de administratieve dienstverlening. Klachten gericht tegen lokale mandatarissen moeten behandeld worden volgens de deontologische code die van toepassing is op het orgaan waarin de mandataris zetelt. Dit betekent ook dat de bijzondere beoordelingscommissie, zoals vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad van 27/03/2019, ontbonden wordt.

      Juridische grond

      Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 302-303.

      Argumentatie

      De klachtenbehandeling is een belangrijk sluitstuk in de gemeentelijke dienstverlening. Om dit correct en vlot te laten verlopen is het van belang dat het geldende reglement klachtenbehandeling in overeenstemming is met de hogere regelgeving en de normen en waarden van de organisatie. 

      Bijzonderheden bij de besluitvorming

      De fractie Groen stelt volgend amendement voor:

      Voegt artikel 3 toe aan het besluit:

      Zendt steeds zo snel als mogelijk een ontvangstmelding met vermelding van de procedure aan de klager.

      Het huidige artikel 4 wordt artikel 5.

      Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen goedgekeurd.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Heft het gemeentelijk reglement inzake klachtenbehandeling zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 29/09/2010 op.

      Artikel 2 - Ontbindt de bijzondere beoordelingscommissie zoals gedefinieerd in het gemeentelijk reglement inzake klachtenbehandeling van 29/09/2010.

      Artikel 3 - Keurt het nieuw algemeen reglement klachtenbehandeling goed als volgt:

      1. Inleiding

      Zoals voorgeschreven in het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur organiseert het lokaal bestuur van Bonheiden een systeem van klachtenbehandeling op ambtelijk niveau voor de gemeente (inclusief de scholen), het OCMW en het Autonoom Gemeentebedrijf Patrimonium van Bonheiden.

      2. Toepassingsgebied

      Artikel 1. Definities

      Voor de toepassing van dit reglement gelden volgende definities:

        • Informatievraag: eenvoudige vraag naar wie, wat, waar, enz.
        • Suggestie: een voorstel om een situatie of dienstverlening te verbeteren.
        • Melding: een neutrale signalisatie van een situatie of mankement waarbij een tussenkomst van een dienst in het lokaal bestuur gewenst is.
        • (Beleids)kritiek: een uiting van ongenoegen over een beleidsmaterie of beslissing van een bestuursorgaan.
        • Klacht: een manifeste uiting van ongenoegen waarbij de klachtindiener formeel aangeeft dat het de intentie is een klacht in te dienen. Dit kan blijken uit:
          • het gebruik van de term ‘klacht’ of
          • door het rechtstreeks aanschrijven van de klachtencoördinator of
          • de beoordeling door de klachtencoördinator van de algemene toon en intentie van het schrijven.

      Artikel 2. Niet-ontvankelijkheid van een klacht

      Worden beschouwd als niet-ontvankelijke klachten:

        • Informatievragen, suggesties en meldingen, zoals beschreven in artikel 1. Deze zaken worden behandeld als inkomende briefwisseling en gemeld aan de bevoegde dienst of via de geijkte kanalen (zoals het meldpunt op de gemeentelijke website).
        • (Beleids)kritieken zoals beschreven in artikel 1, deze worden doorgegeven aan de bevoegde schepen voor verdere behandeling.
        • Klachten die betrekking hebben op het handelen van een lokale mandataris die voor de gemeente, het OCMW of het AGBPB een positie bekleed. Deze klacht wordt behandeld zoals beschreven in de deontologische code voor lokale mandatarissen.  Indien de deontologische code voor de behandeling van zulke klachten geen werkwijze omvat, dan worden de klachten doorgegeven aan de voorzitter van de gemeenteraad.  Het is immers de gemeenteraad die bij het eventuele gebrek van werkwijze in zijn volledigheid bevoegd is.
        • Klachten die anoniem werden ingestuurd.
        • Klachten die enkel mondeling worden ingediend.
        • Klachten die het voorwerp zijn van een gerechtelijke procedure.
        • Klachten waarvoor een formele beroepsmogelijkheid voorzien is.
        • Klachten waarvoor een specifieke procedure voorzien is in de wetgeving.
        • Klachten waarbij het lokaal bestuur geen betrokken partij is.
        • Klachten waar de klachtindiener geen belang in kan aantonen.
        • Klachten over feiten die zich al meer dan een jaar geleden hebben afgespeeld, tenzij de gevolgen van deze feiten zich pas na meer dan een jaar manifesteren.
        • Klachten die betrekking hebben op feiten waarover al eerder een klacht werd ingediend en die al behandeld werd conform het reglement klachtenbehandeling zonder dat hiervoor nieuwe inhoudelijke elementen aangedragen worden.

      3. Procedure van klachtenbehandeling

      Artikel 3. Antwoordverbintenis

      Het lokaal bestuur van Bonheiden verbindt zich ertoe steeds te antwoorden aan de persoon die contact opneemt met het bestuur, ongeacht of het over een informatievraag, suggestie, melding, kritiek of klacht gaat.

      Artikel 4. Registratie van de klachten

      1° De klachtenbehandeling wordt gecoördineerd door de dienst communicatie die fungeert als klachtencoördinator.

      2° Na ontvangst registreert de klachtencoördinator de klacht in klachtenregister, met de volgende gegevens:

        • De datum van de klacht,
        • De identificatie- en contactgegevens van de klachtindiener,
        • Via welk communicatiekanaal de klacht werd gemeld,
        • Een korte omschrijving van de klacht,
        • De dienst/ persoon op wie de klacht betrekking had,
        • De datum van ontvangstmelding,
        • De datum van afhandeling,
        • Het resultaat van de klachtenbehandeling (beoordeling van gegrondheid, eventueel genomen maatregelen in navolging van de klacht).

      3° Wanneer een klacht meteen opgelost kan worden wordt deze nog steeds geregistreerd. Deze klacht wordt meteen geregistreerd als afgehandeld en niet verder behandeld.

      Artikel 5. Beoordeling van ontvankelijkheid en ontvangstmelding

      1° De klachtencoördinator onderzoekt of de klacht ontvankelijk is en stuurt binnen de 10 werkdagen een ontvangstmelding naar de klachtindiener met vermelding van de uitslag van het ontvankelijkheidsonderzoek en de motivering bij niet-ontvankelijkheid.

      2° Indien de klacht niet ontvankelijk bevonden wordt, wordt deze afgesloten in het klachtenregister.

      3° Indien de klacht wel ontvankelijk bevonden wordt, stuurt de klachtencoördinator deze door naar de klachtenbehandelaar.

      Artikel 6. De klachtenbehandelaar

      1° Wanneer de klacht betrekking heeft op een dienst of afdeling dan treedt het dienst- of afdelingshoofd op als klachtenbehandelaar. Wanneer het afdelingshoofd zelf betrokken is bij de klacht treedt de algemeen directeur op als klachtenbehandelaar.

      2° Wanneer de klacht gericht is tegen een medewerker dan treedt de hiërarchisch overste op als klachtenbehandelaar. Deze brengt de medewerker meteen op de hoogte van de klacht.

      3° Wanneer de klacht gericht is tegen de algemeen directeur of financieel directeur dan treedt een comité bestaande uit het college van burgemeester en schepenen en voorgezeten door de voorzitter van de gemeenteraad op als klachtenbehandelaar.

      4° Bij interne klachten treedt het diensthoofd personeel op als klachtenbehandelaar.

      Artikel 7. Behandeling en beoordeling van de klacht

      1° De klachtenbehandelaar onderzoekt de klacht op een neutrale en objectieve manier.

      2° Tijdens het onderzoek speelt de klachtenbehandelaar een bemiddelende rol en wordt gestreefd naar een compromis. Als tijdens het onderzoek een compromis bereikt wordt, wordt de procedure afgesloten.

      3° De klachtenbehandelaar bezorgt op eigen initiatief aan de klachtcoördinator ten laatste 45 kalenderdagen na ontvangst van de klacht een antwoord. De klachtencoördinator bezorgt het antwoord aan de klachtindiener, vult het klachtenregister aan en registreert de klacht als afgehandeld.

      4. Rapportering van klachten

      Artikel 9. Rapportering van klachten

      1° De klachtencoördinator bezorgt elk kwartaal een overzicht van de klachten en de behandeling ervan aan het managementteam. Het managementteam engageert zich om aan de hand van de resultaten de organisatie bij te sturen waar nodig.

      2° De klachtencoördinator brengt jaarlijks in de maand maart een rapport over de behandelde klachten ter kennis op een besloten zitting van de gemeenteraad / raad voor maatschappelijk welzijn / raad van bestuur van het AGBPB.  Het rapport handelt over de klachten van het jaar voordien.

      Artikel 4 - Zendt steeds zo snel als mogelijk een ontvangstmelding met vermelding van de procedure, aan de klager.

      Artikel 5 - Maakt dit reglement binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing, overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur en brengt de toezichthoudende overheid hiervan dezelfde dag op de hoogte, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur.

    • Trajectcontrole Achterdiedonken

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, gemeenteraadslid

      Dit punt werd geagendeerd op vraag van Barbara Maes, fractieleider Groen;

      De gemeenteraad vraagt om geen trajectcontrole in te voeren in Achterdiedonken en een mobiliteitsdeskundige de (eventuele) mobiliteitsproblemen in kaart te laten brengen.

      De gemeenteraad gaat NIET akkoord met dit voorstel.

      Voorgeschiedenis
      • GR 27/10/2021 – Goedgekeurd mobiliteitsplan
      • GR 25/05/2022 _ Toetreding tot de opdrachtencentrale van Cipal dv voor afname van de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving”, volgens de voorwaarden van het bestek nr. CSMRTIOH20.
      • CBS gunt de overheidsopdracht “Implementatie trajectcontroles GAS 5" aan Smartville, Steenweg Deinze 154, 9810 Nazareth, tegen het éénmalige bedrag van € 940.247,38 excl. btw of € 1.137.699,33 incl. 21% btw, en een jaarlijkse kost van € 57.051,65 excl. btw of € 69.032,50 incl. 21% btw (offerte versie CS016761b: SLA Standard).
      Feiten en context

      De gemeente Bonheiden wil bijkomend investeren in de volgende 10 trajectcontroles:

      • Gestellei
      • Zwarte Leeuwstraat
      • Achterdiedonken
      • Guldensporenlaan
      • Dorp
      • Oude Kasteellaan
      • Korte Dreef
      • Lange Dreef
      • Hoogstraat
      • Oude Keerbergsebaan

      Volgende argumentatie wordt daarvoor gebruikt : “Een groot deel van de straten zijn reeds jaren een “probleemstraat”. In het verleden zijn er in veel van deze straten reeds verschillende verkeersmaatregelen aangebracht. Spijtig genoeg zonder een goede verbetering van de veiligheid en de leefbaarheid. In het mobiliteitsplan van 2006 staan veel van deze straten opgenomen om mogelijke verbeteringen aan te brengen. In het “Actieplan” van het nieuwe mobiliteitsplan, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27/10/2021, zijn deze straten terug opgenomen waar in de toekomst een sterkere handhaving van snelheid verantwoord is. Ook in de straten die geselecteerd zijn in het Boven Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) en de straten waar een snelheidsproblematiek wordt vastgesteld, moet trajectcontroles als harde maatregel onderzocht worden.”

      Argumentatie

      Doch, er kunnen geen data voorgelegd worden over de straat Achterdiedonken :

      Welke maatregelen werden er in het verleden reeds genomen?

      Welke actuele statistieken over snelheden, over ongevallen, over aantallen weggebruikers kunnen voorgelegd worden, die duidelijk en objectief vaststellen dat een trajectcontrole het laatste redmiddel is geworden om een veronderstelde onveilige verkeerssituatie op te lossen?

      Op welke momenten werden bewoners van Achterdiedonken persoonlijk betrokken en geïnformeerd over een trajectcontrole in hun straat als oplossing van een eventueel mobiliteitsprobleem?

      Groen is op een doordeweekse dag tussen 7.30 en 8.30u gaan tellen. Het zijn geen cijfers om achterover te vallen: 19 auto’s en 12 fietsers in de richting naar de Waversesteenweg  en 18 auto’s en 16 fietsers in de richting naar de Zwarte Leeuwstraat. Wetende dat er amper 12 woningen zijn betekent dit grotendeels dat bijna alle wagens als sluipverkeer kunnen bestempeld worden.

      Het wegprofiel is er erg smal, er kan moeilijk gekruist worden, inhalen is uit den boze. De bochtige straat laat hoge snelheden niet toe.

      Fietsers hebben al eerder aangegeven dat het niet aangenaam is om achter wagens aan te rijden, ze rijden voldoende traag maar je kan ze niet inhalen. Dit zou het lage aantal fietsers misschien kunnen verklaren.

      Een bedrag van meer dan 100.000 euro voor trajectcontrole in een straat waar tijdens de spitsuren amper 40 wagens passeren die daar dan eigenlijk niet eens thuishoren, vindt Groen buiten proportie. De bestuurders omzeilen de file op de R6 richting Mechelen en naar de autostrade en gebruiken Achterdiedonken als sluipweg.

      Tegelijkertijd kiest het bestuur voor een permanentere belijning van deze fietsstraat. Opnieuw enkele duizenden euro’s die worden gespendeerd in Achterdiedonken. Met andere woorden: ze wil deze straat bestendigen als fietsstraat en alle ruimte geven aan fietsers: de auto is er louter te gast en wordt eigenlijk liefst geweerd.

      De invoering van een trajectcontrole komt niet tegemoet aan de noden in deze fietsstraat. Een mobiliteitsdeskundige kan hierover best bevraagd worden.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
      Tegenstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 13 stemmen tegen
      Besluit

      Enig artikel – De gemeenteraad gaat NIET akkoord met het voorstel van de fractie Groen om geen trajectcontrole in te voeren in Achterdiedonken en een mobiliteitsdeskundige de (eventuele) mobiliteitsproblemen in kaart te laten brengen.

    • Trajectcontroles: burgers informeren

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, gemeenteraadslid

      Dit punt werd geagendeerd op vraag van Barbara Maes, fractieleider Groen;

      De gemeenteraad vraagt om voorafgaand aan de installatie van een trajectcontrole burgers te informeren tijdens een bewonersvergaderingen met actuele statistieken over snelheden, over verkeersongevallen en over aantallen weggebruikers die duidelijk en objectief vaststellen dat een trajectcontrole noodzakelijk is en andere mobiliteitsingrepen onhaalbaar zijn.

      Voorgeschiedenis
      • GR 27/10/2021 – Goedgekeurd mobiliteitsplan
      • GR 25/05/2022 _ Toetreding tot de opdrachtencentrale van Cipal dv voor afname van de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving”, volgens de voorwaarden van het bestek nr. CSMRTIOH20.
      • CBS gunt de overheidsopdracht “Implementatie trajectcontroles GAS 5" aan Smartville, Steenweg Deinze 154, 9810 Nazareth, tegen het éénmalige bedrag van € 940.247,38 excl. btw of € 1.137.699,33 incl. 21% btw, en een jaarlijkse kost van € 57.051,65 excl. btw of € 69.032,50 incl. 21% btw (offerte versie CS016761b: SLA Standard).
      Feiten en context

      De gemeente Bonheiden wil bijkomend investeren in de volgende 10 trajectcontroles:

      • Gestellei
      • Zwarte Leeuwstraat
      • Achterdiedonken
      • Guldensporenlaan 
      • Dorp
      • Oude Kasteellaan
      • Korte Dreef
      • Lange Dreef
      • Hoogstraat
      • Oude Keerbergsebaan

      Volgende argumentatie wordt daarvoor gebruikt : “Een groot deel van de straten zijn reeds jaren een “probleemstraat”. In het verleden zijn er in veel van deze straten reeds verschillende verkeersmaatregelen aangebracht. Spijtig genoeg zonder een goede verbetering van de veiligheid en de leefbaarheid. In het mobiliteitsplan van 2006 staan veel van deze straten opgenomen om mogelijke verbeteringen aan te brengen. In het “Actieplan” van het nieuwe mobiliteitsplan, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27/10/2021, zijn deze straten terug opgenomen waar in de toekomst een sterkere handhaving van snelheid verantwoord is. Ook in de straten die geselecteerd zijn in het Boven Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) en de straten waar een snelheidsproblematiek wordt vastgesteld, moet trajectcontroles als harde maatregel onderzocht worden.”

      Argumentatie

      Doch, er werden in de hele dossierbehandeling  geen recente data voorgelegd.

      Welke maatregelen werden er in het verleden reeds genomen?

      Welke actuele statistieken over snelheden, over ongevallen, over aantallen weggebruikers kunnen voorgelegd worden, die duidelijk en objectief vaststellen dat een trajectcontrole het laatste redmiddel is geworden om een veronderstelde onveilige verkeerssituatie op te lossen?

      Waarom zijn verschillende ingrepen die bijdragen aan de verkeersveiligheid onmogelijk ?

      Zoals daar zijn:

      Een groen profiel kan bijdragen aan de aantrekkelijkheid van de route.

      Een smaller wegprofiel kan snelheidsremmend werken.

      Asverschuivingen en drempels.

      Omdat een trajectcontrole een erg ingrijpende mobiliteitsingreep is in een straat, is het belangrijk dat burgers goed geïnformeerd worden. Het is nodig  dat bovenvermelde data worden voorgelegd op bewonersvergaderingen om te duiden waarom een trajectcontrole noodzakelijk zou zijn.

      Elk lid van het college heeft de bevoegdheid ‘participatie’. Participatie begint met informatie!

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel – De gemeenteraad vraagt om voorafgaand aan de installatie van een trajectcontrole alle burgers relevante, actuele en transparante informatie te geven. (actuele statistieken over snelheden, over verkeersongevallen en over aantallen weggebruikers, kostprijs investeringen en jaarlijkse kosten)

    • Tijdelijke aanpassing van investeringstoelage aan erkende sportclubs actief op gemeentelijk eigendom

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
      Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jan Fonderie, gemeenteraadslid

      Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractieleider N-VA;

      In het strategisch meerjarenplan 2020-2025 (actie 3.4) wordt jaarlijks een investeringstoelage toegekend aan een sportclub die gemeentelijke infrastructuur beheert.

      Zoals reeds door collega Pascal Vercammen in april gesuggereerd, wordt aan de gemeenteraad gevraagd om opnieuw een tijdelijke aanpassing voor de duur van twee jaar (2023/2024) van het reglement goed te keuren opdat sportclubs, actief op gemeentelijke eigendom, zouden kunnen blijven investeren in veiligheid en energiebesparende maatregelen.

      Feiten en context

      In het strategisch meerjarenplan 2020-2025 (actie 3.4) wordt jaarlijks een investeringstoelage toegekend aan een sportclub die gemeentelijke infrastructuur beheert.

      Sportclubs met eigen infrastructuur in beheer worden geconfronteerd met hoge investeringskosten waardoor middelen verloren gaan om hun aandacht toe te spitsen op hun eigenlijke opdracht. Het bestaande reglement gaat uit van investeringen die betrekking hebben op veiligheid en energiebeheer. Het betreft een financiële ondersteuning via een investeringsreglement waarbij een evenwaardige tegenprestatie wordt geëist van de sportclub.

      Door de coronacrisis en de financiële gevolgen hiervan werd de aanpassing (75%/25%) dit en vorig jaar reeds met succes toegepast. Door de huidige energiecrisis worden die clubs opnieuw financieel getroffen en beschikken ze nog steeds niet over de vereiste middelen om verder te investeren. Onze N-VA fractie vraagt daarom om deze aanpassing opnieuw voor twee jaar (2023/2024) in te voeren opdat er alsnog investeringen kunnen plaatsvinden. Zeker op het gebied van energiebesparende maatregelen zijn heel wat sportclubs vragende partij!

      Zoals reeds door collega Pascal Vercammen in april gesuggereerd, wordt aan de gemeenteraad gevraagd om opnieuw een tijdelijke aanpassing voor de duur van twee jaar (2023/2024) van het reglement goed te keuren opdat sportclubs, actief op gemeentelijke eigendom, zouden kunnen blijven investeren in veiligheid en energiebesparende maatregelen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Binnen de perken van de door de Gemeenteraad op het budget goedgekeurde kredieten wordt voor kalenderjaar 2023 en 2024 afgeweken van het principe 50% betoelaging vanwege de gemeente Bonheiden en 50% investering vanwege de aanvragende club.

      Voor vermelde jaren wordt de verhouding 75% gemeente Bonheiden en 25% sportclub toegepast met ingang van 01/01/2023. Dit om gemeentelijke sportclubs actief op gemeentelijke eigendom extra te stimuleren om te blijven investeren in hun sportinfrastructuur nadat corona uitbrak en de energiecrisis het financieel nog moeilijker maakte.

      Artikel 2 - De sportvereniging moet door de gemeente erkend zijn. De gemeente Bonheiden is eigenaar van de grond of de sportclub beschikt over een gebruiksrecht van minstens 5 jaar.

      Artikel 3 - De sportvereniging kan geen subsidies ontvangen voor hetzelfde doel via andere gemeentelijke kanalen en maximum 1 aanvraag per jaar zonder een ander lopend investeringsdossier.

      Artikel 4 - Uitgesloten zijn werken die voortvloeien uit het gewone onderhoud van de sportinfrastructuur, losse materialen en toestellen, aanplantingen en inrichting. Volgende werken komen wel in aanmerking voor betoelaging : infrastructuurwerken die de veiligheid verhogen en het energieverbruik optimaliseren.

      Artikel 5 - De subsidies kan men verkrijgen door te voldoen aan de hierna omschreven procedure:

      • De aanvraag tot subsidiëring wordt door de sportvereniging ingediend bij de gemeentelijke sportdienst voor 01/05 van het lopende kalenderjaar. Om geldig te zijn moet de aanvraag ondertekend worden door minstens twee bestuursleden van de sportvereniging.
      • Bij de aanvraag moeten volgende stukken gevoegd worden: een gedetailleerde beschrijving en kostenraming of een offerte van de geplande werken. Ook dient de sportvereniging mee te geven welke extra impulsen zullen gegeven worden aan hun jeugdsportwerking.
      • Voor alle ingediende dossiers zal er een voorafgaandelijke controle gebeuren. Dit om het dossier te toetsen aan de vastgestelde voorwaarden (conform het reglement) alvorens opgenomen te worden in de subsidieerbare lijst.
      • Indien het totaalbedrag van alle tijdig ingediende dossiers het voorziene subsidiebedrag overschrijdt, wordt er een prioriteitenlijst opgesteld en voor advies voorgelegd aan de sportraad.
      • De lijst met alle ingediende dossiers wordt, samen met het advies van de sportraad, voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Deze zal haar antwoord schriftelijk aan de aanvragende sportvereniging meedelen en motiveren welke dossiers in aanmerking komen en welke niet.
      • Na de realisatie van het ingediende project zal er een eindcontrole gebeuren conform de aanvraag.
      • Het afrekeningsdossier dient geldige facturen te bevatten ten belope van het uit te keren toelagebedrag.
      • De uitbetaling van de subsidies gebeurt jaarlijks in december. Hiertoe moeten alle facturen,  betalingsbewijzen en stavingstukken ten laatste op 30/11 van het betrokken jaar in het bezit zijn van de gemeentelijke sportdienst.

      Artikel 6 - Het bedrag van de toelage wordt voor 2023 en 2024 vastgesteld op 75 %  van de gemaakte kosten en uitbetaald door overschrijving op de bankrekening van de erkende sportvereniging.

      Artikel 7 - Het goedgekeurde en aangepaste subsidiereglement wordt na goedkeuring toegezonden aan de gemeentelijke sportraad en bekendgemaakt overeenkomstig het Decreet over het lokaal bestuur.

De voorzitter sluit de zitting op 26/10/2022 om 23:50.

Namens Gemeenteraad,

Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur

Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad