Terug
Gepubliceerd op 23/12/2021

Besluit  Gemeenteraad

wo 15/12/2021 - 20:30

Financiën - Retributiereglement voor projecten met ondersteuning van de kwaliteitskamer 2022-2025: Vaststelling

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, gemeenteraadslid

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor de periode 2022-2025 een retributiereglement vast te stellen voor de projecten met ondersteuning van de kwaliteitskamer.

Voor de projecten bedoeld in artikel 2 wordt een tarief van € 3.000,00 voorgesteld.

Voorgeschiedenis
  • 23/03/2021: Besluit van het college van burgemeester en schepenen betreffende de gunning voor ondersteuning via een kwaliteitskamer aan IGEMO.
  • 07/10/2021: In overleg met IGEMO wordt een voorstel van retributiereglement voor kwaliteitskamer bezorgd.
  • 20/10/2021: Mail van schepen Mieke Van den Brande in verband met evaluatie doorlopen kwaliteitskamer en voorstel van retributiereglement.
  • 29/10/2021: Bespreking van het voorontwerp van reglement op het team omgeving, inclusief advies.
  • 16/11/2021: Besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende retributie voor projecten met ondersteuning van de kwaliteitskamer: princiepsbeslissing.
Feiten en context

Ruimtelijke projecten die enige complexiteit vertonen of een impact hebben op de omgeving binnen het grondgebied van de gemeente verdienen de nodige aandacht, ze dragen immers bij aan de ruimtelijke kwaliteit en de identiteit van de gemeente. Het evalueren van deze projecten vereist een grote inzet van de administraties en het bestuur. In die omstandigheden kan de gemeente zich beroepen op de kwaliteitskamer die een onafhankelijk advies kan verstrekken over het project, in zoverre de initiatiefnemer van het project hiermee akkoord gaat. De kosten voor het raadplegen van de kwaliteitskamer inclusief, de voorbereiding, de bespreking en het verslag vallen ten laste van de initiatiefnemer van het project. De multidisciplinaire kwaliteitskamer van IGEMO heeft een expertenpool die het lokale bestuur hierin adviseert en ondersteunt.

Advies

29/10/2021: Advies team omgeving.

Juridische grond
  • De Grondwet, art. 173.
  • Het Decreet over het lokaal bestuur.
Argumentatie

Ruimtelijke projecten die enige complexiteit vertonen of een impact hebben op de omgeving binnen het grondgebied van de gemeente verdienen de nodige aandacht, ze dragen immers bij aan de ruimtelijke kwaliteit en de identiteit van de gemeente. Het evalueren van deze projecten vereist een grote inzet van de administraties en het bestuur. In die omstandigheden is het aangewezen dat de gemeente zich laat bijstaan door een team van experten, waarmee wordt ingezet op de kwaliteit van het project en de inpasbaarheid in z’n omgeving. In het kader van een dergelijke kwaliteitstoets wordt tevens aandacht besteed aan de impact van het project op het algemeen belang, wat bijdraagt tot een beter draagvlak bij de omwonenden/burgers.

De kwaliteitskamer ad hoK (“huis voor omgevingsKwaliteit”) is een adviescommissie voor ruimtelijke projecten die bestaat uit onafhankelijke, externe deskundigen/experten met bijzondere kennis inzake o.m. architectuur, stedenbouw, ruimtelijke ordening, erfgoed, mobiliteit, milieu en landschap.

Om de kwaliteit en de inpasbaarheid van een project te beoordelen, kan de gemeente aan de initiatiefnemer van een project adviseren om voorafgaandelijk aan het indienen van de aanvraag tot omgevingsvergunning het project voor te leggen aan de kwaliteitskamer. Door de omgevingsdienst van de gemeente kan in geval van akkoord door de initiatiefnemer aan de kwaliteitskamer een advies worden gevraagd.

Voor de aanvrager van de omgevingsvergunning of initiatiefnemer van het project heeft de kwaliteitskamer het voordeel dat er naast een kwaliteitstoets op basis van een externe beoordeling een objectief, deskundig en omstandig gemotiveerd advies wordt opgemaakt en overgemaakt aan de omgevingsdienst van de gemeente. Dit maakt proactieve bijsturing gedurende het ontwerpproces mogelijk en kan het latere vergunningstraject vlotter doen verlopen. Tevens komt dit de transparantie t.a.v. het project en gerichte communicatie tussen alle partijen ten voordele. Het onderwerpen van een project aan het advies van de kwaliteitskamer geeft echter geen garanties op het bekomen van een vergunning.

Met onderhavig retributiereglement wordt een reglementair kader geboden op grond waarvan de kosten voor de organisatie van de kwaliteitskamer en de voorbereiding en bespreking en verslag van het project ten laste van de initiatiefnemer van het project vallen voor het raadplegen van de kwaliteitskamer.

Gemeenten en steden hebben financiële middelen nodig voor hun werking en investeringen in het kader van hun bevoegdheden op vlak van vergunningverlening. In die zin dient de initiatiefnemer of aanvrager van het project voorafgaandelijk en tijdig op de hoogte gebracht te worden door de gemeente en uitdrukkelijk akkoord te gaan met de ondersteuning van de kwaliteitskamer alsook de modaliteiten en vooropgestelde prijs zoals bepaald in onderhavig retributiereglement.

Teneinde een vlotte en kwaliteitsvolle behandeling van het aanvraagdossier te garanderen, dient de initiatiefnemer of aanvrager van het project voorafgaandelijk aan de zitting van de kwaliteitskamer de kosten te betalen en de stukken van het dossier tijdig te bezorgen.

Financiële gevolgen

Er is vanaf 2022 in het meerjarenplan een ontvangstenkrediet voorzien van € 9.000,00 op budgetsleutel  A28.32/0600-00/7020000.

Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels
Tegenstanders: Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes
Resultaat: Met 16 stemmen voor, 6 stemmen tegen
Besluit

Artikel 1 - Stelt het retributiereglement voor projecten met ondersteuning van de kwaliteitskamer 2022-2025 vast als volgt:

Artikel 1 -  Er is door de natuurlijke persoon of rechtspersoon, die akkoord gaat om een project waarvan hij/zij initiatiefnemer is in de kwaliteitskamer te bespreken, vanaf 01/01/2022 een retributie verschuldigd voor de bespreking van dat project in de kwaliteitskamer.
Artikel 2 -  Volgende niet-cumulatieve criteria bepalen of het project onderworpen kan worden aan het advies van de kwaliteitskamer:

    • Het project bevat 5 of meer woongelegenheden;
    • Het project bevat meer dan 100m² handelsruimte, dienstenruimte, werkplaats, loods, stalling, …;
    • Het project ontvangt zwaar vervoer (+3,5T);
    • Meer dan 250 vervoersbewegingen;
    • Afwijkend van referentiebeeld in de omgeving;
    • Het project bevat beschermd bouwkundig erfgoed, beschermd dorpsgezicht of beschermd landschap, of gelegen binnen het gezichtsveld van beschermd erfgoed, dorpsgezicht of landschap;
    • Het project bevat geïnventariseerd bouwkundig erfgoed of palend aan geïnventariseerd bouwkundig erfgoed.

Artikel 3 - De retributie is verschuldigd uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan de bespreking van het project in de kwaliteitskamer.

Artikel 4 - De retributie bedraagt € 3000,00 voor de projecten bedoeld in artikel 2 besproken in de kwaliteitskamer

Artikel 5 - De retributie is niet verschuldigd voor projecten waarvan de stad, de gemeente, het autonoom gemeentebedrijf, het OCMW, de intercommunale waarbij de gemeente is aangesloten, de bouw van sociale huurwoningen door de VMSW en door de haar erkende huisvestingsmaatschappijen en hogere overheden (het Rijk, het Vlaams Gewest en de provincie), de initiatiefnemer van het project is.

Artikel 6 - De retributie wordt door middel van een factuur aan de heffingsplichtige overgemaakt.

Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.