Terug
Gepubliceerd op 18/03/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 15/12/2021 - 20:30

Omgeving - Intergemeentelijke Omgevingshandhavingscel (IGOHC) Actieplan 2022: Goedkeuring

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, gemeenteraadslid

De Intergemeentelijke Omgevingshandhavingscel (verder: IGOHC) werd opgericht door een samenwerkingsovereenkomst tussen IGEMO en een aantal gemeenten om de handhaving inzake ruimtelijke ordening en milieu te optimaliseren. De IGOHC werkte een handhavingsprogramma uit aan de hand van een intergemeentelijk omgevingshandhavingsplan, een samenwerkingsprotocol en een jaarlijks actieplan dat algemene en thematische prioriteiten uiteenzet.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het Actieplan 2022 goed te keuren.

Voorgeschiedenis
  • 24/02/2016: De gemeenteraad beslist tot deelname aan de Intergemeentelijke Omgevingshandhavingscel (IGOHC) en keurt de samenwerkingsovereenkomst 'Intergemeentelijke aanpak omgevingshandhaving' goed.
  • 29/06/2016: Het college van burgemeester en schepenen duidt de vertegenwoordigers in het Beheercomité van de IGOHC aan.
  • 16/12/2020: De gemeenteraad neemt kennis van het Omgevingshandhavingsplan, het Samenwerkingsprotocol en het Actieplan 2021 en keurt deze goed.
  • 22/09/2021: Mail van IGEMO met de vraag om de handhavingsprioriteiten uit het Actieplan 2021 te evalueren met het oog op de opmaak van het Actieplan 2022.
  • 12/10/2021: Het college van burgemeester en schepenen neemt standpunt in met betrekking tot de handhavingsprioriteiten voor 2022.
  • 03/11/2021: Mail IGEMO met vraag om het Actieplan 2022 ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Feiten en context

Een performant vergunningenbeleid kan pas slagen wanneer er ook een handhavingsbeleid tegenover staat. Gelet op het feit dat beperkte middelen en beperkte tijd vragen om een efficiënte en realistische aanpak, wordt gewerkt met een aantal doelstellingen die in het beleidsplan zijn uiteengezet en worden prioriteiten bepaald, waaraan concrete acties worden gekoppeld in het actieplan.
In het actieplan worden de doelstellingen jaarlijks concreet gemaakt, en worden de intergemeentelijke en lokale prioriteiten bepaald.

De prioriteitenbepaling heeft invloed op het handhavingstraject van een dossier. Voor wat ruimtelijke ordening betreft, is de prioriteitenbepaling van cruciaal belang.
Het openbaar ministerie kan namelijk rekening houden met de door de gemeenteraad goedgekeurde prioriteitenbepaling voor de eventuele strafrechtelijke vervolging.
Tevens houdt de afdeling Handhaving van het departement Omgeving voor de bestuurlijke beboeting rekening met de door de gemeenteraad goedgekeurde prioriteiten inzake ruimtelijke ordening.
Dit volgt uit het beleidskader van de Vlaamse Regering van 22/06/2018. Wanneer een bepaalde belangrijke schending voor een lokaal bestuur noch voor het openbaar ministerie noch voor het Vlaams Gewest prioritair is, zal deze door de afdeling Handhaving, wanneer het dossier door het handhavingstraject bij hen is terechtgekomen, niet bestuurlijk worden beboet, behoudens in uitzonderlijke gevallen.
Wanneer daarentegen een lokaal bestuur een door de gemeenteraad goedgekeurde prioriteitenbepaling heeft, houdt de afdeling Handhaving hier rekening mee en kan er bestuurlijk worden beboet.

Algemene prioriteiten (intergemeentelijk):

Naast de prioriteiten de gewestelijke prioriteiten en prioriteiten van het openbaar ministerie vermeld in de Omzendbrief COL 04/2019, kunnen de handhavingsdossiers op grond van de volgende algemene criteria in elk lokaal bestuur dat deel uitmaakt van de IGOHC, prioritair zijn. De volgorde van deze criteria is willekeurig gekozen.

1. De ernst van de schending:

  • betekenisvolle of potentiële schade aan de volksgezondheid
  • wezenlijke impact op de goede ruimtelijke ordening
  • schade is moeilijk te herstellen of onherstelbaar
  • schade is omvangrijk
  • schade aan beschermde (zoals beschermingszones van grondwaterwinningen), hetzij kwetsbare gebieden
  • betekenisvolle niet-naleving van toepasselijke grenswaarden
  • ernstige schade of hinder voor omwonenden en/of schending van rechten van derden
  • bijkomende schendingen van andere regelgeving, complexe of gemengde misdrijven
  • vervolgen van schendingen met overdreven hinder voor de ruimere omgeving, die de private belangen overschrijdt
  • waterimpact (o.a. reliëf, verharding …) en vergunningsplichtige functiewijziging in ruimtelijk kwetsbaar gebied
2. Hoedanigheid en gedrag van de overtreder:
  • recidive
  • professionelen
  • weigeren of belemmeren van toegang, van inzage of kopie zakelijke gegevens, van onderzoek van zaken, van onderzoek van transportmiddelen, van doen van vaststellingen door middel van audiovisuele middelen
  • niet uitvoeren, niet betalen of negeren van opgelegde bestuurlijke maatregelen, bestuurlijke geldboeten, voordeelontnemingen, veiligheidsmaatregelen of door de rechter opgelegde maatregelen
  • agressie tegenover toezichthouders, verbalisanten en inspecteurs (fysieke agressie, bedreigingen,…), beschadiging van eigendommen van de overheid of toezichthouders, verbalisanten en inspecteurs verbonden aan de uitoefening van hun functie
3. Belangrijk vermogensvoordeel
4. Georganiseerde karakter:
  • betrokkenheid van meerdere inrichtingen of personen
  • interregionale of internationale schaal waarop de misdrijven zich afspelen
  • systematisch en langdurig karakter: zelfs wanneer de ernst van de feiten beperkt is, zijn dossiers sowieso prioritair, als blijkt dat de feiten systematisch of langdurig gepleegd worden
  • fraude-aspect
5. Verbod of ontbreken van vergunning:
  • exploitatie zonder vergunning of zonder een begin van regularisatie
  • exploiteren na algemeen verbod
  • herhaald uitvoeren van werken zonder of in strijd met een vergunning, om nadien (spontaan of na aanmaning) te (proberen te) regulariseren
  • doorbreken van een stakingsbevel

Voor de gemeente Bonheiden waren de thematische prioriteiten voor 2021:

  • aanmerkelijke reliëfwijzigingen en terreinwerken
  • wijzigen of vernietigen van kleine landschapselementen
  • onvergunde verhardingen
  • controle uitzetten bouwlijn en hoogtepeil
  • bodemverontreiniging
  • niet naleven van bijzondere voorwaarden in omgevingsvergunningen m.b.t. groenaanleg
  • verontreiniging van oppervlaktewateren

Verder zal de IGOHC in elke gemeente ook een aantal proactieve controles uitvoeren om een ontradend effect te creëren. Voor de gemeente Bonheiden zullen er controles gebeuren rond het niet aanplanten van bomen en groen zoals opgelegd in verleende vergunningen.

Bij het bepalen van de prioritaire acties is het belangrijk dat het bestuur zich de vraag stelt of het voor deze acties ook effectief bereid is om -indien nodig en het dossier dit vereist- verder te gaan in het handhavingstraject wanneer een schending van het prioritair thema zich voordoet (bestuurlijke handhaving, herstelvordering, bestuurlijke beboeting,… indien aan de orde in het dossier).

Juridische grond
  • Het Decreet van 05/04/1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.
  • Het Decreet van 06/07/2001 houdende intergemeentelijke samenwerking.
  • Het Decreet van 25/04/2014 betreffende de handhaving van de omgevingsvergunning.
  • Het Besluit van 09/02/2018 van de Vlaamse Regering betreffende de handhaving van de ruimtelijke ordening en tot wijziging en opheffing van diverse besluiten.
Argumentatie

In het voorgestelde actieplan worden de prioriteiten voor 2022 overgenomen van 2021, maar wordt volgende prioriteit toegevoegd:

  • Het vellen van hoogstammige bomen zonder vergunning.
    Bonheiden is een bomenrijke gemeente, maar de laatste jaren verdwijnen er zeer veel bomen waardoor het karakter van de gemeente aangetast wordt. Bij vergunningen voor het vellen van bomen wordt steeds in een heraanplant voorzien. Voor monumentale of beeldbepalende bomen kan een heraanplant de schade die veroorzaakt werd door het vellen niet steeds compenseren.

Verder wordt ook de prioriteit "niet naleven van bijzondere voorwaarden in omgevingsvergunningen m.b.t. groenaanleg" algemener geformuleerd, zodat deze van toepassing is op alle bijzondere voorwaarden in de omgevingsvergunning:

  • Naleving bijzondere voorwaarden in omgevingsvergunningen
    Bijzondere voorwaarden worden opgenomen in de vergunning om de hinder naar mens en milieu tot een aanvaardbaar niveau te beperken. Het naleven van deze
    voorwaarden in een vergunning zijn vaak belangrijk omdat deze mee verantwoorden waarom de vergunning kan worden verleend.
Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel - Neemt kennis van het Actieplan 2022 van de IGOHC en keurt dit goed.