Terug
Gepubliceerd op 24/02/2022

Notulen  Gemeenteraad

wo 15/12/2021 - 20:30 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden
Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, gemeenteraadslid

De voorzitter opent de zitting op 15/12/2021 om 20:12.

  • Openbaar

    • Gemeenteraad - Notulen vergadering 24/11/2021: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, gemeenteraadslid

      De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 24/11/2021 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Voorgeschiedenis

      24/11/2021: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.

      Feiten en context
      • De notulen van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      • Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering.  Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
      • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 50, vijfde lid, 277 en 278,§1.
      • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, inzonderheid Hoofdstuk 7.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes
      Tegenstanders: Jan Fonderie, Barbara Maes, Annick Van den Broeck
      Resultaat: Met 19 stemmen voor, 3 stemmen tegen
      Besluit

      Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 24/11/2021 goed.

    • Openbare gezondheid - Besluit van de burgemeester ter voorkoming van de verdere verspreiding van het Covid-19-virus: Bekrachtiging

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, gemeenteraadslid

      In het kader van de bestrijding van het Covid-19-virus nam de burgemeester een beslissing om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd navermeld besluit te bekrachtigen:

      • Besluit burgemeester van 25/11/2021 m.b.t. de organisatie van vergaderingen van de lokale bestuursorganen.
      Voorgeschiedenis

      25/11/2021: Besluit van de burgemeester betreffende de organisatie van vergaderingen van de lokale bestuursorganen.

      Feiten en context

      Gezien de hoogdringendheid en gelet de verstrengde maatregelen betreft het tegengaan van de verspreiding van Covid-19, besliste de burgemeester passende maatregelen te nemen voor de organisatie van de lokale bestuursorganen. Tot nader order zullen de vergaderingen van de gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn, de raad van bestuur van het AGBPB en de gemeenteraadscommissies digitaal plaats vinden. Waar verplicht, zullen de vergaderingen middels livestream voor de burgers te volgen zijn.

      Juridische grond
      • De Nieuwe gemeentewet, meer bepaald artikel 134 en 135,§2.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 25/11/2021 betreffende de organisatie van vergaderingen van de lokale bestuursorganen.

    • Financiën - AGBPB Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 2: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, gemeenteraadslid

      De raad van bestuur van het AGBPB stelde op 15/12/2021 het AGBPB Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 2 vast.
      Dit meerjarenplan is onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om AGBPB Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 2 goed te keuren.

      Voorgeschiedenis
      • 30/11/2021: Bespreking van het meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 2 op het directiecomité.
      • 01/12/2021: Verzending AGBPB meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 2 aan de leden van de raad van bestuur.
      • 15/12/2021: De raad van bestuur van het AGBPB stelt het AGBPB meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 2 vast.
      Feiten en context
      • De raad van bestuur van het AGBPB stelt het AGBPB meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 2 vast.
      • De gemeenteraad keurt het AGBPB meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 2 goed.
      • Het AGBPB bezorgt, conform het Planlastendecreet van 15/07/2012, haar AGBPB meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 2 aan de Vlaamse Overheid.
      • Eenmaal het voorgelegde AGBPB meerjarenplan 2020-2025 aanpassing 2 werd goedgekeurd door de gemeenteraad, wordt het uitvoerbaar op voorwaarde dat de gegevens van de vastgestelde beleidsrapporten in een digitaal bestand werden bezorgd aan de Vlaamse Regering.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 242.
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30/03/2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
      • De Grondwet, inzonderheid art. 170,§3 en §4 betreffende de fiscale autonomie van provincies en gemeenten.
      • De Omzendbrief KB/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
      Financiële gevolgen

      De financiële toelagen van de gemeente aan het AGBPB zorgen er voor dat het resultaat op kasbasis en de autofinancieringsmarge positief is, en bedragen:

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels
      Tegenstanders: Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes
      Onthouders: Jan Fonderie, Barbara Maes, Annick Van den Broeck
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 6 stemmen tegen, 3 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1 – Keurt het AGBPB Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 2 goed zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit en met onderstaande schema van de kredieten M3:

      Artikel 2 - Maakt de beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte. 

    • Financiën - Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 3/Deel OCMW: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, gemeenteraadslid

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het deel van het Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 3 dat betrekking heeft op het OCMW, goed te keuren. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel (gemeente én OCMW) geacht definitief vastgesteld te zijn.

      • Art. 257 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.

        In het Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 3 worden de kredieten van 2021, 2022 alsook 2023-2025 aangepast.
      • De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten eerst hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna wordt aan de gemeenteraad voorgesteld het deel van het meerjarenplan dat door de raad voor maatschappelijk welzijn werd vastgesteld, goed te keuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
      Voorgeschiedenis
      • 30/11/2021: Besluit college van burgemeester en schepenen houdende vaststelling van het ontwerp van aanpassing meerjarenplan 3, 2020-2025 en stuurt het door naar de gemeenteraad.
      • 29/11/2021: Het managementteam bespreekt het voorontwerp van aanpassing meerjarenplan 3, 2020-2025.
      • 01/12/2021: Verzending aanpassing meerjarenplan 3, 2020-2025 aan de gemeenteraadsleden.
      • 06/12/2021: Toelichting op de gemeenteraadscommissie financiën.
      • 15/12/2021: Vaststelling aanpassing meerjarenplan 3, 2020-2025, deel OCMW, door de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • 15/12/2021: Vaststelling aanpassing meerjarenplan 3, 2020-2025, deel gemeente, door de gemeenteraad.
      Feiten en context
      • De aanpassing meerjarenplan bestaat uit
        • de wijzigingen van de strategische nota: hierin worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven
        • de aangepaste financiële nota: hierin wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd
        • de aangepaste toelichting: deze bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van meerjarenplan die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen.
        • de motivering van de wijzigingen.
      • Het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW vormt een geïntegreerd geheel. Aldus is een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk, met respect voor de verschillende rechtspersonen die erbij betrokken zijn.
      • De ramingen voor de exploitatie, de investeringen en de financiering in het eerste jaar van de financiële nota van het meerjarenplan omvatten ook de kredieten voor de gemeente en de kredieten voor het OCMW voor dat boekjaar. Vanaf 2020 wordt het jaarlijks budget aldus geïntegreerd in het meerjarenplan.
      • Het evenwicht van het meerjarenplan blijkt uit twee parameters, meer bepaald het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge.
      • Bij het meerjarenplan hoort ook documentatie. Die omvat alle achtergrondinformatie die nuttig is om het meerjarenplan te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport zelf opgenomen moet zijn.
      Advies
      • 14/11/2021: Advies seniorenraad
      • 17/11/2021: Advies bibliotheekraad.
      • 18/11/2021: Advies Lokaal Overleg Kinderopvang.
      • 22/11/2021: Advies cultuurraad.
      • 29/11/2021: Advies sportraad.
      • 29/11/2021: Advies M-team.
      • 03/12/2021: Advies jeugdraad
      • 06/12/2021: Advies milieuraad, inclusief memorandum.
      Juridische grond
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 25/06/2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra van maatschappelijk welzijn, inzonderheid Afdeling 3. Budgetwijzigingen en interne kredietaanpassingen.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur:
        • Titel 4. De beleids- en beheerscyclus van de gemeente en het OCMW, meer specifiek
          • Hoofdstuk 1. De beleidsrapporten
            • Afdeling 1. Algemene bepalingen
            • Afdeling 2. Het meerjarenplan.
        • Art. 171,§2. De algemeen directeur zorgt in overleg met het M-team voor de opmaak van het voorontwerp van de beleidsrapporten.
        • Art. 176. De financieel directeur staat onder de functionele leiding van de algemeen directeur in voor het opstellen, in overleg met het M-team, van het voorontwerp van de beleidsrapporten en de opvolgingsrapportering.
        • Art. 249,§1. De beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel.
        • Art. 249,§2. Het ontwerp van beleidsrapport wordt op zijn minste 14 dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken aan aan ieder lid van de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn bezorgd.
        • Art. 249,§3. De GR en de RMW stemmen over hun deel van het beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de RMW goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
        • Art. 249,§4. Elke raad (GR/RMW) stemt telkens over het geheel van zijn deel van het beleidsrapport. In afwijking daarvan kan elk raadslid de afzonderlijke stemming eisen over een of meer onderdelen die hij aanwijst. In dat geval mag de betrokken raad pas over het geheel van zijn zijn deel van het beleidsrapport stemmen na de afzonderlijke stemming. Als de afzonderlijke stemming tot gevolg heeft dat het ontwerp van beleidsrapport moet worden gewijzigd, wordt de stemming over het geheel verdaagd tot een volgende vergadering van de raad. Als de andere raad voordien zijn deel van het beleidsrapport al had vastgesteld, vervalt die vaststelling en stelt die raad het gewijzigde ontwerp van beleidsrapport vast op een volgende vergadering.
        • Art. 254. Voor het einde van het jaar volgend op de gemeenteraadsverkiezingen wordt een meerjarenplan vastgesteld. Dat meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. het meerjarenplan start in het tweede jaar dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen en loopt af op het einde van het jaar na de daaropvolgende gemeenteraadsverkiezingen.
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30/03/2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra van maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.
      • Het Ministerieel besluit van 26/06/2018, en latere wijzigingen, tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de lokale besturen. In dit besluit worden de concrete schema's en rekeningstelsels vastgelegd.
      • De Omzendbrief KB/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.

      Financiële gevolgen

      Het evenwicht van het meerjarenplan blijkt uit twee parameters, meer bepaald het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels
      Tegenstanders: Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes
      Onthouders: Jan Fonderie, Barbara Maes, Annick Van den Broeck
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 6 stemmen tegen, 3 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1 - Keurt Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 3/Deel OCMW, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 15/12/2021 goed.

      Artikel 2 - Door deze goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel, zoals hieronder wordt voorgesteld, geacht definitief te zijn:

      Artikel 3 - Maakt de beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte. 

    • Financiën - Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 3/Deel gemeente: Vaststelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, gemeenteraadslid

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het deel van de aanpassing meerjarenplan 3 2020-2025 dat betrekking heeft op de gemeente, vast te stellen;

      • Art. 257 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.

      • In de aanpassing meerjarenplan 3 2020-2025 worden de kredieten van 2021, 2022 alsook 2023-2025 aangepast.
      • De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten eerst hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
      Voorgeschiedenis
      • 30/11/2021: Het managementteam bespreekt het voorontwerp van het meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 3.
      • 30/11/2021: Besluit college van burgemeester en schepenen houdende vaststelling van het ontwerp van het meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 3.
      • 01/12/2021: Verzending meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 3 aan de gemeenteraadsleden.
      • 06/12/2021: Toelichting op de gemeenteraadscommissie financiën.
      Feiten en context
      • De aanpassing meerjarenplan bestaat uit
        • de wijzigingen van de strategische nota: hierin worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven.
        • de aangepaste financiële nota: hierin wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd.
        • de aangepaste toelichting: deze bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van meerjarenplan die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen.
        • de motivering van de wijzigingen.
      • Het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW vormt een geïntegreerd geheel. Aldus is een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk, met respect voor de verschillende rechtspersonen die erbij betrokken zijn.
      • De ramingen voor de exploitatie, de investeringen en de financiering in het eerste jaar van de financiële nota van het meerjarenplan omvatten ook de kredieten voor de gemeente en de kredieten voor het OCMW voor dat boekjaar. Vanaf 2020 wordt het jaarlijks budget aldus geïntegreerd in het meerjarenplan.
      • Het evenwicht van het meerjarenplan blijkt uit twee parameters, meer bepaald het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge.
      • Bij het meerjarenplan hoort ook documentatie. Die omvat alle achtergrondinformatie die nuttig is om het meerjarenplan te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport zelf opgenomen moet zijn.
      Advies
      • 14/11/2021: Advies seniorenraad
      • 17/11/2021: Advies bibliotheekraad.
      • 18/11/2021: Advies Lokaal Overleg Kinderopvang.
      • 22/11/2021: Advies cultuurraad.
      • 29/11/2021: Advies sportraad.
      • 29/11/2021: Advies M-team.
      • 03/12/2021: Advies jeugdraad
      • 06/12/2021: Advies milieuraad, inclusief memorandum.
      Juridische grond
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 25/06/2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra van maatschappelijk welzijn, inzonderheid Afdeling 3. Budgetwijzigingen en interne kredietaanpassingen.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur:
        • Titel 4. De beleids- en beheerscyclus van de gemeente en het OCMW, meer specifiek
          • Hoofdstuk 1. De beleidsrapporten
            • Afdeling 1. Algemene bepalingen
            • Afdeling 2. Het meerjarenplan.
        • Art. 171,§2. De algemeen directeur zorgt in overleg met het M-team voor de opmaak van het voorontwerp van de beleidsrapporten.
        • Art. 176. De financieel directeur staat onder de functionele leiding van de algemeen directeur in voor het opstellen, in overleg met het M-team, van het voorontwerp van de beleidsrapporten en de opvolgingsrapportering.
        • Art. 249,§1. De beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel
        • Art. 249,§2. Het ontwerp van beleidsrapport wordt op zijn minste 14 dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken aan aan ieder lid van de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn bezorgd.
        • Art. 249,§3. De GR en de RMW stemmen over hun deel van het beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de RMW goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
        • Art. 249,§4. Elke raad (GR/RMW) stemt telkens over het geheel van zijn deel van het beleidsrapport. In afwijking daarvan kan elk raadslid de afzonderlijke stemming eisen over een of meer onderdelen die hij aanwijst. In dat geval mag de betrokken raad pas over het geheel van zijn zijn deel van het beleidsrapport stemmen na de afzonderlijke stemming. Als de afzonderlijke stemming tot gevolg heeft dat het ontwerp van beleidsrapport moet worden gewijzigd, wordt de stemming over het geheel verdaagd tot een volgende vergadering van de raad. Als de andere raad voordien zijn deel van het beleidsrapport al had vastgesteld, vervalt die vaststelling en stelt die raad het gewijzigde ontwerp van beleidsrapport vast op een volgende vergadering.
        • Art. 254. Voor het einde van het jaar volgend op de gemeenteraadsverkiezingen wordt een meerjarenplan vastgesteld. Dat meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. het meerjarenplan start in het tweede jaar dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen en loopt af op het einde van het jaar na de daaropvolgende gemeenteraadsverkiezingen.
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30/03/2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra van maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.
      • Het Ministerieel besluit van 26/06/2018, en latere wijzigingen, tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de lokale besturen. In dit besluit worden de concrete schema's en rekeningstelsels vastgelegd.
      • De Omzendbrief KB/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.

      Bijzonderheden bij de besluitvorming

      De N-VA-fractie wenst dit punt te amenderen als volgt:

      "Actiecode A7.3.6. Bonheiden investeert in fietsparkeerinfrastructuur (oa Mobipunten) aan te passen als volgt:

      • uitgaven 2022: 50.000 euro (ipv 15.000 euro)
      • ontvangsten 2022: 50.000 euro (subsidies)
      • uitgaven 2024: 50.000 euro (ipv 35.000 euro)
      • ontvangsten: 50.000 euro (subsidies)"

      Met 6 stemmen voor (Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens en Marcel Claes), 13 stemmen tegen (Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Eddy Michiels, Hilde Smets, Hilde Schueremans, Daan Versonnen, Bart Vanmarcke, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen en Julie De Clerck) en 3 onthoudingen (Jan Fonderie, Barbara Maes en Annick Van den Broeck), wordt dit amendement verworpen.

      Vervolgens wenst de N-VA-fractie dit punt te amenderen als volgt:

      "Alle budgetten ivm TAAS die zijn opgenomen in deze tabel in mindering te brengen van de uitgaven.

      Met 9 stemmen voor (Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens en Marcel Claes) en 13 stemmen tegen (Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Eddy Michiels, Hilde Smets, Hilde Schueremans, Daan Versonnen, Bart Vanmarcke, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen en Julie De Clerck), wordt dit amendement verworpen.

      Financiële gevolgen

      Het evenwicht van het meerjarenplan blijkt uit twee parameters, meer bepaald het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels
      Tegenstanders: Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes
      Onthouders: Jan Fonderie, Barbara Maes, Annick Van den Broeck
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 6 stemmen tegen, 3 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1 – Stelt het deel van de gemeente van het Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 3 vast zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit en met onderstaande schema van de kredieten M3:

      Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.

    • Financiën - Retributiereglement voor projecten met ondersteuning van de kwaliteitskamer 2022-2025: Vaststelling

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, gemeenteraadslid

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor de periode 2022-2025 een retributiereglement vast te stellen voor de projecten met ondersteuning van de kwaliteitskamer.

      Voor de projecten bedoeld in artikel 2 wordt een tarief van € 3.000,00 voorgesteld.

      Voorgeschiedenis
      • 23/03/2021: Besluit van het college van burgemeester en schepenen betreffende de gunning voor ondersteuning via een kwaliteitskamer aan IGEMO.
      • 07/10/2021: In overleg met IGEMO wordt een voorstel van retributiereglement voor kwaliteitskamer bezorgd.
      • 20/10/2021: Mail van schepen Mieke Van den Brande in verband met evaluatie doorlopen kwaliteitskamer en voorstel van retributiereglement.
      • 29/10/2021: Bespreking van het voorontwerp van reglement op het team omgeving, inclusief advies.
      • 16/11/2021: Besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende retributie voor projecten met ondersteuning van de kwaliteitskamer: princiepsbeslissing.
      Feiten en context

      Ruimtelijke projecten die enige complexiteit vertonen of een impact hebben op de omgeving binnen het grondgebied van de gemeente verdienen de nodige aandacht, ze dragen immers bij aan de ruimtelijke kwaliteit en de identiteit van de gemeente. Het evalueren van deze projecten vereist een grote inzet van de administraties en het bestuur. In die omstandigheden kan de gemeente zich beroepen op de kwaliteitskamer die een onafhankelijk advies kan verstrekken over het project, in zoverre de initiatiefnemer van het project hiermee akkoord gaat. De kosten voor het raadplegen van de kwaliteitskamer inclusief, de voorbereiding, de bespreking en het verslag vallen ten laste van de initiatiefnemer van het project. De multidisciplinaire kwaliteitskamer van IGEMO heeft een expertenpool die het lokale bestuur hierin adviseert en ondersteunt.

      Advies

      29/10/2021: Advies team omgeving.

      Juridische grond
      • De Grondwet, art. 173.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur.
      Argumentatie

      Ruimtelijke projecten die enige complexiteit vertonen of een impact hebben op de omgeving binnen het grondgebied van de gemeente verdienen de nodige aandacht, ze dragen immers bij aan de ruimtelijke kwaliteit en de identiteit van de gemeente. Het evalueren van deze projecten vereist een grote inzet van de administraties en het bestuur. In die omstandigheden is het aangewezen dat de gemeente zich laat bijstaan door een team van experten, waarmee wordt ingezet op de kwaliteit van het project en de inpasbaarheid in z’n omgeving. In het kader van een dergelijke kwaliteitstoets wordt tevens aandacht besteed aan de impact van het project op het algemeen belang, wat bijdraagt tot een beter draagvlak bij de omwonenden/burgers.

      De kwaliteitskamer ad hoK (“huis voor omgevingsKwaliteit”) is een adviescommissie voor ruimtelijke projecten die bestaat uit onafhankelijke, externe deskundigen/experten met bijzondere kennis inzake o.m. architectuur, stedenbouw, ruimtelijke ordening, erfgoed, mobiliteit, milieu en landschap.

      Om de kwaliteit en de inpasbaarheid van een project te beoordelen, kan de gemeente aan de initiatiefnemer van een project adviseren om voorafgaandelijk aan het indienen van de aanvraag tot omgevingsvergunning het project voor te leggen aan de kwaliteitskamer. Door de omgevingsdienst van de gemeente kan in geval van akkoord door de initiatiefnemer aan de kwaliteitskamer een advies worden gevraagd.

      Voor de aanvrager van de omgevingsvergunning of initiatiefnemer van het project heeft de kwaliteitskamer het voordeel dat er naast een kwaliteitstoets op basis van een externe beoordeling een objectief, deskundig en omstandig gemotiveerd advies wordt opgemaakt en overgemaakt aan de omgevingsdienst van de gemeente. Dit maakt proactieve bijsturing gedurende het ontwerpproces mogelijk en kan het latere vergunningstraject vlotter doen verlopen. Tevens komt dit de transparantie t.a.v. het project en gerichte communicatie tussen alle partijen ten voordele. Het onderwerpen van een project aan het advies van de kwaliteitskamer geeft echter geen garanties op het bekomen van een vergunning.

      Met onderhavig retributiereglement wordt een reglementair kader geboden op grond waarvan de kosten voor de organisatie van de kwaliteitskamer en de voorbereiding en bespreking en verslag van het project ten laste van de initiatiefnemer van het project vallen voor het raadplegen van de kwaliteitskamer.

      Gemeenten en steden hebben financiële middelen nodig voor hun werking en investeringen in het kader van hun bevoegdheden op vlak van vergunningverlening. In die zin dient de initiatiefnemer of aanvrager van het project voorafgaandelijk en tijdig op de hoogte gebracht te worden door de gemeente en uitdrukkelijk akkoord te gaan met de ondersteuning van de kwaliteitskamer alsook de modaliteiten en vooropgestelde prijs zoals bepaald in onderhavig retributiereglement.

      Teneinde een vlotte en kwaliteitsvolle behandeling van het aanvraagdossier te garanderen, dient de initiatiefnemer of aanvrager van het project voorafgaandelijk aan de zitting van de kwaliteitskamer de kosten te betalen en de stukken van het dossier tijdig te bezorgen.

      Financiële gevolgen

      Er is vanaf 2022 in het meerjarenplan een ontvangstenkrediet voorzien van € 9.000,00 op budgetsleutel  A28.32/0600-00/7020000.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels
      Tegenstanders: Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Met 16 stemmen voor, 6 stemmen tegen
      Besluit

      Artikel 1 - Stelt het retributiereglement voor projecten met ondersteuning van de kwaliteitskamer 2022-2025 vast als volgt:

      Artikel 1 -  Er is door de natuurlijke persoon of rechtspersoon, die akkoord gaat om een project waarvan hij/zij initiatiefnemer is in de kwaliteitskamer te bespreken, vanaf 01/01/2022 een retributie verschuldigd voor de bespreking van dat project in de kwaliteitskamer.
      Artikel 2 -  Volgende niet-cumulatieve criteria bepalen of het project onderworpen kan worden aan het advies van de kwaliteitskamer:

        • Het project bevat 5 of meer woongelegenheden;
        • Het project bevat meer dan 100m² handelsruimte, dienstenruimte, werkplaats, loods, stalling, …;
        • Het project ontvangt zwaar vervoer (+3,5T);
        • Meer dan 250 vervoersbewegingen;
        • Afwijkend van referentiebeeld in de omgeving;
        • Het project bevat beschermd bouwkundig erfgoed, beschermd dorpsgezicht of beschermd landschap, of gelegen binnen het gezichtsveld van beschermd erfgoed, dorpsgezicht of landschap;
        • Het project bevat geïnventariseerd bouwkundig erfgoed of palend aan geïnventariseerd bouwkundig erfgoed.

      Artikel 3 - De retributie is verschuldigd uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan de bespreking van het project in de kwaliteitskamer.

      Artikel 4 - De retributie bedraagt € 3000,00 voor de projecten bedoeld in artikel 2 besproken in de kwaliteitskamer

      Artikel 5 - De retributie is niet verschuldigd voor projecten waarvan de stad, de gemeente, het autonoom gemeentebedrijf, het OCMW, de intercommunale waarbij de gemeente is aangesloten, de bouw van sociale huurwoningen door de VMSW en door de haar erkende huisvestingsmaatschappijen en hogere overheden (het Rijk, het Vlaams Gewest en de provincie), de initiatiefnemer van het project is.

      Artikel 6 - De retributie wordt door middel van een factuur aan de heffingsplichtige overgemaakt.

      Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.

    • Politie - Gemeentelijke dotatie 2021 politiezone Bodukap: Aanpassing

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, gemeenteraadslid

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de gemeentelijke dotatie dienstjaar 2021 van de gemeente Bonheiden voor de politiezone Bodukap te verlagen van € 1.717.203,00 naar € 1.545.714,00. De bijdrage voor de buitengewone dienst blijft ongewijzigd.

      Op 07/12/2021 verleende de raad van de politiezone Bodukap zijn principiële goedkeuring aan de begrotingswijziging 1 (gewone dienst) en 2 (buitengewone dienst) 2021.

      In de gewone dienst wordt de gemeentelijke bijdrage vanwege Bonheiden verminderd met € 171.489,00.

      Voorgeschiedenis
      • 04/06/2019: Besluit van de politieraad houdende aanpassing van de verdeelsleutel voor de berekening van de dotatie van de verschillende gemeenten.
      • 01/12/2020: Goedkeuring van de begroting van de politiezone Bodukap - dienstjaar 2021.
      • 16/12/2020: Besluit van de gemeenteraad houdende vaststelling gemeentelijke dotatie - dienstjaar 2021.
      • 20/09/2021: Mail van Peter Ledegen m.b.t. de aanpassing van de dotatie dienstjaar 2021.
      • 19/11/2021: Principiële goedkeuring van het politiecollege houdende vaststelling van begrotingswijziging 1 van de gewone dienst en 2 van de buitengewone dienst - dienstjaar 2021.
      • 07/12/2021: Voorlegging van begrotingswijziging 1 van de gewone dienst en 2 van de buitengewone dienst - dienstjaar 2021 aan de politieraad.
      Feiten en context

      In de meergemeentenzone wordt de begroting van het lokale politiekorps goedgekeurd door de politieraad, overeenkomstig de door de Koning vastgestelde minimale begrotingsnormen. De begroting van deze politiezone komt ten laste van de verschillende gemeenten van de zone en van de Federale Staat. Wanneer de meergemeentenzone niet over voldoende middelen beschikt om de uitgaven te dekken die voortkomen uit de vervulling van haar opdracht, wordt het verschil gedragen door de gemeenten die er deel van uitmaken.

      Elke gemeenteraad van de gemeenten die deel uitmaken van de zone stemt de dotatie die aan het lokaal politiekorps moet worden toegekend en die aan de politiezone wordt gestort.

      Bij de bepaling van de gemeentelijke dotatie dienstjaar 2021 werd rekening gehouden met de nieuwe verdeelsleutel, namelijk Bonheiden 21,6%, Duffel 29%, Sint-Katelijne-Waver 28,1% en Putte 21,3%.

      De bijdragen van de verschillende gemeenten worden als volgt aangepast:

       Gewone dienst:

      •  Bonheiden                           € 1.717.203,00 - € 171.489,00 = € 1.545.714,00
      •  Duffel                                  € 2.305.504,00 - € 230.239,00 = € 2.075.265,00
      •  Sint-Katelijne-Waver             € 2.233.953,00 - € 223.093,00 = € 2.010.860,00
      •  Putte                                   € 1.693.353,00 - € 169.107,00 = € 1.524.246,00

      Buitengewone dienst:

      • Bonheiden: € 69.120,00
      • Duffel: € 92.800,00
      • Sint-Katelijne-Waver: € 89.920,00
      • Putte: € 68.160,00.
      Juridische grond
      • De Wet van 07/12/1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus inzonderheid de artikelen 40.
      • Het Besluit van de gemeenteraad van 22/08/2001 houdende financiering van de politiezone Bodukap.
      • Het Koninklijk Besluit van 24/12/2001 tot vaststelling van de minimale begrotingsnormen van de lokale politie.
      • Het Koninklijk Besluit van 07/04/2005 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van de meergemeentenpolitiezone.
      • Het Koninklijk Besluit van 05/08/2006 houdende wijziging van het Koninklijk Besluit van 07/04/2005 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentenpolitiezone.
      Financiële gevolgen
      • De gewone dotatie wordt verminderd met € 171.489,00.
      • De buitengewone dotatie blijft ongewijzigd, nl. € 69.120,00.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels
      Tegenstanders: Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes
      Onthouders: Jan Fonderie, Barbara Maes, Annick Van den Broeck
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 6 stemmen tegen, 3 onthoudingen
      Besluit

      Enig artikel - Verlaagt de gewone dotatie aan de politiezone Bodukap voor het dienstjaar 2021 van € 1.717.203,00 naar € 1.545.714,00. Voor de buitengewone dotatie blijft de bijdrage ongewijzigd.

    • Politie - Gemeentelijke dotatie 2022 politiezone Bodukap: Stemming

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, gemeenteraadslid

      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de gemeentelijke dotatie dienstjaar 2022 van de gemeente Bonheiden voor de politiezone Bodukap te stemmen.

      Op 07/12/2021 stelde de politieraad van de politiezone Bodukap zijn begroting voor het dienstjaar 2022 vast.

      In deze begroting is de gemeentelijke toelage voor de gewone dienst voor de gemeente Bonheiden voor het dienstjaar 2022 vastgesteld op € 1.858.505,00 en voor de buitengewone dienst op € 69.120,00.

      Voorgeschiedenis
      • 04/06/2019: Besluit van de politieraad houdende de aanpassing van de verdeelsleutel voor de berekening van de dotatie van de verschillende gemeenten.
      • 19/11/2021: Principiële goedkeuring van het politiecollege houdende vaststelling van de begroting politiezone Bodukap 2022.
      • 19/11/2021: Ontvangst begroting politiezone Bodukap 2022.
      • 07/12/2021: Voorlegging van de begroting politiezone Bodukap 2022 aan de politieraad.
      Feiten en context

      In de meergemeentenzone wordt de begroting van het lokale politiekorps goedgekeurd door de politieraad, overeenkomstig de door de Koning vastgesteld minimale begrotingsnormen.

      De begroting van deze politiezone komt ten laste van de verschillende gemeenten van de zone en van de Federale Staat. Wanneer de meergemeentenzone niet over voldoende middelen beschikt om de uitgaven te dekken die voortkomen uit de vervulling van haar opdracht, wordt het verschil gedragen door de gemeenten die er deel van uitmaken.

      Elke gemeenteraad van de gemeenten die deel uitmaken van de zone stemt de dotatie die aan het lokaal politiekorps moet worden toegekend en die aan de politiezone wordt gestort.

      Bij de bepaling van de gemeentelijke dotatie dienstjaar 2022 werd er rekening gehouden met de nieuwe verdeelsleutel, namelijk Bonheiden 21,6%, Duffel 29%, Sint-Katelijne-Waver 28,1% en Putte 21,3%.

      De bijdragen van de verschillende gemeenten worden als volgt vastgesteld:

          • Bonheiden    € 1.858.505,00         
          • Duffel € 2.495.215,00
          • Sint-Katelijne-Waver      € 2.417.777,00
          • Putte  € 1.832.692,00
      Juridische grond
      • De Wet van 07/12/1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus inzonderheid de artikelen 40 en 71.
      • Het Besluit van de gemeenteraad van 22/08/2001 houdende financiering van de politiezone Bodukap.
      • Het Koninklijk Besluit van 24/12/2001 tot vaststelling van de minimale begrotingsnormen van de lokale politie.
      • Het Koninklijk Besluit van 07/04/2005 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van de meergemeentenpolitiezone.
      • Het Koninklijk Besluit van 05/08/2006 houdende wijziging van het Koninklijk Besluit van 07/04/2005 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentenpolitiezone.
      Bijzonderheden bij de besluitvorming

      De N-VA-fractie wenst dit punt te amenderen als volgt:

      "De actiecode AP 24.A2.2.Bodukap aan te passen als volgt:

      • Uitgaven 2022 = 1.858.505 aanpassen naar 1.749.767
      • Uitgaven 2023 = 1.868.854 aanpassen naar 1.782.985
      • Uitgaven 2024 = 1.969.244 aanpassen naar 1.816.908
      • Uitgaven 2025 = 2.016.714 aanpassen naar 1.851.427"

      Met 6 stemmen voor (Guido Vaganée, Karolien Huibers, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens en Marcel Claes), 13 stemmen tegen (Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Eddy Michiels, Hilde Smets, Hilde Schueremans, Daan Versonnen, Bart Vanmarcke, Rudi Withaegels, Pascal Vercammen en Julie De Clerck) en 3 onthoudingen (Jan Fonderie, Barbara Maes en Annick Van den Broeck), wordt dit amendement verworpen.

      Financiële gevolgen
      • Het bedrag van € 1.858.505,00 zal worden opgenomen in het budget 2022 op boekhoudsleutel A24.2/0400-00/6494000.
      • Het bedrag van € 69.120,00 zal worden opgenomen in het budget 2022 op boekhoudsleutel A24.3/0400-00/6640000.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels
      Tegenstanders: Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 9 stemmen tegen
      Besluit

      Artikel 1 – Stemt de dotatie die voor het jaar 2022 aan de politiezone Bodukap wordt toegekend als volgt:

      • Gewone dotatie: € 1.858.505,00.
      • Buitengewone dotatie: € 69.120,00.

      Artikel 2 – Zendt dit besluit binnen de 10 dagen digitaal naar de toezichthoudende overheid.

    • Omgeving - Intergemeentelijke Omgevingshandhavingscel (IGOHC) Actieplan 2022: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, gemeenteraadslid

      De Intergemeentelijke Omgevingshandhavingscel (verder: IGOHC) werd opgericht door een samenwerkingsovereenkomst tussen IGEMO en een aantal gemeenten om de handhaving inzake ruimtelijke ordening en milieu te optimaliseren. De IGOHC werkte een handhavingsprogramma uit aan de hand van een intergemeentelijk omgevingshandhavingsplan, een samenwerkingsprotocol en een jaarlijks actieplan dat algemene en thematische prioriteiten uiteenzet.
      Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het Actieplan 2022 goed te keuren.

      Voorgeschiedenis
      • 24/02/2016: De gemeenteraad beslist tot deelname aan de Intergemeentelijke Omgevingshandhavingscel (IGOHC) en keurt de samenwerkingsovereenkomst 'Intergemeentelijke aanpak omgevingshandhaving' goed.
      • 29/06/2016: Het college van burgemeester en schepenen duidt de vertegenwoordigers in het Beheercomité van de IGOHC aan.
      • 16/12/2020: De gemeenteraad neemt kennis van het Omgevingshandhavingsplan, het Samenwerkingsprotocol en het Actieplan 2021 en keurt deze goed.
      • 22/09/2021: Mail van IGEMO met de vraag om de handhavingsprioriteiten uit het Actieplan 2021 te evalueren met het oog op de opmaak van het Actieplan 2022.
      • 12/10/2021: Het college van burgemeester en schepenen neemt standpunt in met betrekking tot de handhavingsprioriteiten voor 2022.
      • 03/11/2021: Mail IGEMO met vraag om het Actieplan 2022 ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
      Feiten en context

      Een performant vergunningenbeleid kan pas slagen wanneer er ook een handhavingsbeleid tegenover staat. Gelet op het feit dat beperkte middelen en beperkte tijd vragen om een efficiënte en realistische aanpak, wordt gewerkt met een aantal doelstellingen die in het beleidsplan zijn uiteengezet en worden prioriteiten bepaald, waaraan concrete acties worden gekoppeld in het actieplan.
      In het actieplan worden de doelstellingen jaarlijks concreet gemaakt, en worden de intergemeentelijke en lokale prioriteiten bepaald.

      De prioriteitenbepaling heeft invloed op het handhavingstraject van een dossier. Voor wat ruimtelijke ordening betreft, is de prioriteitenbepaling van cruciaal belang.
      Het openbaar ministerie kan namelijk rekening houden met de door de gemeenteraad goedgekeurde prioriteitenbepaling voor de eventuele strafrechtelijke vervolging.
      Tevens houdt de afdeling Handhaving van het departement Omgeving voor de bestuurlijke beboeting rekening met de door de gemeenteraad goedgekeurde prioriteiten inzake ruimtelijke ordening.
      Dit volgt uit het beleidskader van de Vlaamse Regering van 22/06/2018. Wanneer een bepaalde belangrijke schending voor een lokaal bestuur noch voor het openbaar ministerie noch voor het Vlaams Gewest prioritair is, zal deze door de afdeling Handhaving, wanneer het dossier door het handhavingstraject bij hen is terechtgekomen, niet bestuurlijk worden beboet, behoudens in uitzonderlijke gevallen.
      Wanneer daarentegen een lokaal bestuur een door de gemeenteraad goedgekeurde prioriteitenbepaling heeft, houdt de afdeling Handhaving hier rekening mee en kan er bestuurlijk worden beboet.

      Algemene prioriteiten (intergemeentelijk):

      Naast de prioriteiten de gewestelijke prioriteiten en prioriteiten van het openbaar ministerie vermeld in de Omzendbrief COL 04/2019, kunnen de handhavingsdossiers op grond van de volgende algemene criteria in elk lokaal bestuur dat deel uitmaakt van de IGOHC, prioritair zijn. De volgorde van deze criteria is willekeurig gekozen.

      1. De ernst van de schending:

      • betekenisvolle of potentiële schade aan de volksgezondheid
      • wezenlijke impact op de goede ruimtelijke ordening
      • schade is moeilijk te herstellen of onherstelbaar
      • schade is omvangrijk
      • schade aan beschermde (zoals beschermingszones van grondwaterwinningen), hetzij kwetsbare gebieden
      • betekenisvolle niet-naleving van toepasselijke grenswaarden
      • ernstige schade of hinder voor omwonenden en/of schending van rechten van derden
      • bijkomende schendingen van andere regelgeving, complexe of gemengde misdrijven
      • vervolgen van schendingen met overdreven hinder voor de ruimere omgeving, die de private belangen overschrijdt
      • waterimpact (o.a. reliëf, verharding …) en vergunningsplichtige functiewijziging in ruimtelijk kwetsbaar gebied
      2. Hoedanigheid en gedrag van de overtreder:
      • recidive
      • professionelen
      • weigeren of belemmeren van toegang, van inzage of kopie zakelijke gegevens, van onderzoek van zaken, van onderzoek van transportmiddelen, van doen van vaststellingen door middel van audiovisuele middelen
      • niet uitvoeren, niet betalen of negeren van opgelegde bestuurlijke maatregelen, bestuurlijke geldboeten, voordeelontnemingen, veiligheidsmaatregelen of door de rechter opgelegde maatregelen
      • agressie tegenover toezichthouders, verbalisanten en inspecteurs (fysieke agressie, bedreigingen,…), beschadiging van eigendommen van de overheid of toezichthouders, verbalisanten en inspecteurs verbonden aan de uitoefening van hun functie
      3. Belangrijk vermogensvoordeel
      4. Georganiseerde karakter:
      • betrokkenheid van meerdere inrichtingen of personen
      • interregionale of internationale schaal waarop de misdrijven zich afspelen
      • systematisch en langdurig karakter: zelfs wanneer de ernst van de feiten beperkt is, zijn dossiers sowieso prioritair, als blijkt dat de feiten systematisch of langdurig gepleegd worden
      • fraude-aspect
      5. Verbod of ontbreken van vergunning:
      • exploitatie zonder vergunning of zonder een begin van regularisatie
      • exploiteren na algemeen verbod
      • herhaald uitvoeren van werken zonder of in strijd met een vergunning, om nadien (spontaan of na aanmaning) te (proberen te) regulariseren
      • doorbreken van een stakingsbevel

      Voor de gemeente Bonheiden waren de thematische prioriteiten voor 2021:

      • aanmerkelijke reliëfwijzigingen en terreinwerken
      • wijzigen of vernietigen van kleine landschapselementen
      • onvergunde verhardingen
      • controle uitzetten bouwlijn en hoogtepeil
      • bodemverontreiniging
      • niet naleven van bijzondere voorwaarden in omgevingsvergunningen m.b.t. groenaanleg
      • verontreiniging van oppervlaktewateren

      Verder zal de IGOHC in elke gemeente ook een aantal proactieve controles uitvoeren om een ontradend effect te creëren. Voor de gemeente Bonheiden zullen er controles gebeuren rond het niet aanplanten van bomen en groen zoals opgelegd in verleende vergunningen.

      Bij het bepalen van de prioritaire acties is het belangrijk dat het bestuur zich de vraag stelt of het voor deze acties ook effectief bereid is om -indien nodig en het dossier dit vereist- verder te gaan in het handhavingstraject wanneer een schending van het prioritair thema zich voordoet (bestuurlijke handhaving, herstelvordering, bestuurlijke beboeting,… indien aan de orde in het dossier).

      Juridische grond
      • Het Decreet van 05/04/1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.
      • Het Decreet van 06/07/2001 houdende intergemeentelijke samenwerking.
      • Het Decreet van 25/04/2014 betreffende de handhaving van de omgevingsvergunning.
      • Het Besluit van 09/02/2018 van de Vlaamse Regering betreffende de handhaving van de ruimtelijke ordening en tot wijziging en opheffing van diverse besluiten.
      Argumentatie

      In het voorgestelde actieplan worden de prioriteiten voor 2022 overgenomen van 2021, maar wordt volgende prioriteit toegevoegd:

      • Het vellen van hoogstammige bomen zonder vergunning.
        Bonheiden is een bomenrijke gemeente, maar de laatste jaren verdwijnen er zeer veel bomen waardoor het karakter van de gemeente aangetast wordt. Bij vergunningen voor het vellen van bomen wordt steeds in een heraanplant voorzien. Voor monumentale of beeldbepalende bomen kan een heraanplant de schade die veroorzaakt werd door het vellen niet steeds compenseren.

      Verder wordt ook de prioriteit "niet naleven van bijzondere voorwaarden in omgevingsvergunningen m.b.t. groenaanleg" algemener geformuleerd, zodat deze van toepassing is op alle bijzondere voorwaarden in de omgevingsvergunning:

      • Naleving bijzondere voorwaarden in omgevingsvergunningen
        Bijzondere voorwaarden worden opgenomen in de vergunning om de hinder naar mens en milieu tot een aanvaardbaar niveau te beperken. Het naleven van deze
        voorwaarden in een vergunning zijn vaak belangrijk omdat deze mee verantwoorden waarom de vergunning kan worden verleend.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Neemt kennis van het Actieplan 2022 van de IGOHC en keurt dit goed.

    • Overheidsopdrachten - Samenwerkingsovereenkomst rioleringsproject PIDPA en Aquafin: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, gemeenteraadslid

      PIDPA en Aquafin plannen de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in een aantal straten van de gemeenten Keerbergen en Bonheiden nl.:

      • Project K-11-055: Rivierenlaan, Dennenlaan, Taboralaan, Raambeeklaan, Watermolenstraat, Kleine Paalstraat en Nieuwe Dreef. 

      Aangezien PIDPA het grootste aandeel heeft, treden ze op als bouwheer. PIDPA stelt voor om voor een eventueel gemeentelijk aandeel in de werken een samenwerkingsovereenkomst met de gemeente af te sluiten.

      Het gemeentelijk aandeel zou bestaan uit het herinrichten en/of verfraaien van de wegenis.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de samenwerkingsovereenkomst voor de gezamenlijke werken goed te keuren waarbij PIDPA zal optreden als opdrachtgevend bestuur voor het gehele project.

      Voorgeschiedenis
      • 31/03/2010: Besluit van de gemeenteraad houdende goedkeuring van de overeenkomst met PIDPA inzake de overdracht van de volle eigendom van de rioleringsinfrastructuur (incl. de accessoire rechten) en de regeling van de wederzijdse rechten en verplichtingen in verband met de uitbreiding van de opdracht gegeven aan PIDPA in het kader van de implementatie van project Hidrorio.
      • 07/10/2021: Samenwerkingsovereenkomst tussen PIDPA, Aquafin, gemeente Keerbergen en gemeente Bonheiden voor de wegen- en rioleringswerken Rivierenlaan, Dennenlaan, Taboralaan, Raambeeklaan, Watermolenstraat, Kleine Paalstraat en Nieuwe Dreef.
      Feiten en context

      In uitvoering van de overeenkomst met PIDPA met betrekking tot de implementatie van project Hidrorio staat deze laatste in voor de aanleg en/of uitbreiding van het
      rioleringsstelsel in de gemeente.
      In dat kader plant PIDPA samen met Aquafin project K-11-055, weg- en rioleringswerken Rivierenlaan, Dennenlaan, Taboralaan, Raambeeklaan, Watermolenstraat, Kleine Paalstraat en Nieuwe Dreef. 

      De kosten voor de sleufwerken en het wegherstel worden door PIDPA en Aquafin gedragen.

      Als de gemeente opteert voor de totale vernieuwing of verfraaiing van de rijweg waar rioleringsprojecten worden uitgevoerd zijn deze kosten ten laste van de gemeente.

      Juridische grond
      • De Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur meer bepaald artikel 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      Argumentatie

      De uitvoering van rioleringswerken in de bovenvermelde straten enerzijds en de heraanleg van het wegdek in de straten waar de riolering wordt aangelegd anderzijds kunnen als afzonderlijke aannemingen worden beschouwd die door verschillende partijen, namelijk PIDPA, Aquafin en de gemeenten, worden uitgevoerd

      Overeenkomstig artikel 48 van de Wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten kunnen twee of meer aanbestedende overheden overeenkomen om bepaalde specifieke opdrachten gezamenlijk te plaatsen.

      De regels van de samenwerking tussen de gemeenten, Aquafin en PIDPA worden in een samenwerkingsovereenkomst vastgelegd.

      Financiële gevolgen

      Het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomst op zich heeft geen financiële gevolgen.

      Aangezien alle partijen financieel instaan voor hun aandeel in het project moeten in eerste instantie kredieten worden voorzien voor de studieopdracht met betrekking tot het gemeentelijk aandeel en later ook voor de uitvoering ervan.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Keurt de samenwerkingsovereenkomst met PIDPA goed voor de projecten K-11-055 “Gemeente Bonheiden en Keerbergen: Weg- en rioleringswerken Rivierenlaan, Dennenlaan, Taboralaan, Raambeeklaan, Watermolenstraat, Kleine Paalstraat en Nieuwe Dreef”, die als bijlage aan dit besluit wordt gehecht.

      Artikel 2 - De burgemeester en de algemeen directeur zullen de samenwerkingsovereenkomst namens de gemeente ondertekenen.

    • Mobiliteit - Kantmelding intrekking gemeenteraadsbesluit 27/10/2021 "Mobiliteit - Concessieovereenkomst TAAS: Goedkeuring": Kennisneming

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, gemeenteraadslid

      Op 27/10/2021 keurde de gemeenteraad de concessieovereenkomst met TAAS (Trajectcontrole as-a-service), goed.

      Deze beslissing werd door de gemeenteraad ingetrokken op 17/11/2021.

      De algemeen directeur maakte in de notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27/10/2021 een kantmelding en brengt de gemeenteraad hiervan op de hoogte.

      Voorgeschiedenis
      • 27/10/2021: Besluit van de gemeenteraad houdende goedkeuring van de concessieovereenkomst met TAAS (Trajectcontrole as-a-service).
      • 17/11/2021: Besluit van de gemeenteraad waarbij het besluit van de gemeenteraad van 27/10/2021 wordt ingetrokken.
      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 278 en 284.

      Besluit

      Enig artikel - Neemt kennis van het aanbrengen van een kantmelding in de notulen van 27/10/2021 door de algemeen directeur naar aanleiding van de intrekking van het besluit "Mobiliteit - Concessieovereenkomst TAAS: Goedkeuring" door de gemeenteraad in zitting van 17/11/2021.

    • Begraafplaatsen - Oplossing dubbele grafzerken: Akkoord

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, gemeenteraadslid

      Na overleg wordt punt nr. 12 "Begraafplaatsen - Oplossing dubbele grafzerken: Akkoord", met eenparigheid van stemmen, van de agenda afgevoerd.

    • Personeel - Gemeenschappelijk organogram: Wijziging

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, gemeenteraadslid

      Omwille van een dynamisch personeelsbeleid en met het oog op een efficiëntere werking van de diensten van de gemeente en het OCMW wordt voorgesteld het gemeenschappelijk organogram te wijzigen.

      Voorgeschiedenis
      • 18/12/2019: Besluit van de gemeenteraad houdende wijziging van het gemeenschappelijk organogram 2020.
      • 16/12/2020: Besluit van de gemeenteraad houdende wijziging van het gemeenschappelijk organogram 2021. 
      • 06/12/2021: Advies BOCHOC aangaande de wijzigingen gemeenschappelijk organogram 2022.
      Feiten en context

      Voorstel tot wijziging van het gemeenschappelijk organogram:

      1) Opsplitsing afdeling grondgebiedszaken in afdelingen 'Omgeving' en 'Infrastructuur'.

      Gevolgen:

      Functie 'afdelingshoofd grondgebiedszaken' verdwijnt.

      Het betreffende afdelingshoofd wordt afdelingshoofd van de afdeling 'Infrastructuur'.

      De afdeling 'Omgeving' heeft voorlopig geen afdelingshoofd.  De algemeen directeur neemt deze functie bijkomend waar. 

      2) Uitbreiding stafdienst secretariaat. 

      Gevolgen:

       Extra functie 'diensthoofd secretariaat/beleidsmedewerker' op A-niveau. 

      3) Uitbreiding afdeling financiën en IT met een juridische cel.

      Gevolgen:

      Extra functie 'sanctionerend ambtenaar - jurist' op A-niveau.

      Wijziging benaming 'afdeling financiën en IT' naar afdeling 'ondersteuning'.

      4) Upgrade binnen afdeling 'Ondersteuning', cel IT.

      Gevolgen:

      In het organogram verdwijnt de functie 'medewerker It' op D-niveau.  Deze functie wordt geüpgrade naar een B-functie, 'diensthoofd IT'.

      5) Upgrade binnen afdeling 'Vrije Tijd', cultuurdienst.

      Gevolgen:

      In het organogram verdwijnt de functie 'administratief medewerker evenementen' op C-niveau.  Deze functie wordt geüpgrade naar een B-functie, 'evenementencoördinator'.

      6) Verschuiving 'scholen' van stafdiensten naar afdeling 'Mens en Zorg'. 

      Gevolgen:

      De directies van GEBO en GEKKO ressorteren onder het afdelingshoofd Mens en Zorg en niet langer rechtstreeks onder de algemeen directeur. 

      Zie ook de powerpoint als bijlage.

      Advies
      • Het managementteam verleende op 29/11/2020 gunstig advies.
      • Gunstig advies van het Bijzonder Onderhandelings- en Hoog Overlegcomité werd gegeven op 06/12/2021.
      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 07/12/2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, inzonderheid Titel III. De personeelsformatie.

      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 50, vijfde lid, 277 en 278,§1.

      Financiële gevolgen

      Visum:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2021/00232 van Financiele dienst van 06 december 2021

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels
      Onthouders: Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 9 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1 - Gaat akkoord met volgende wijzigingen aan het gemeenschappelijk organogram: 

      • Opsplitsing afdeling grondgebiedszaken in afdelingen 'Omgeving' en 'Infrastructuur'.

      Met volgende gevolgen:

      • Functie 'afdelingshoofd grondgebiedszaken' verdwijnt.
      • Het betreffende afdelingshoofd wordt afdelingshoofd van de afdeling 'Infrastructuur'.
      • De afdeling 'Omgeving' heeft voorlopig geen afdelingshoofd.  De algemeen directeur neemt deze functie bijkomend waar. 
      • Uitbreiding stafdienst secretariaat met een contractuele functie 'diensthoofd secretariaat/beleidsmedewerker' op A1-A3 niveau.

      • Wijziging van benaming afdeling 'financiën en IT' naar afdeling 'Ondersteuning'

      • Uitbreiding afdeling 'Ondersteuning', juridische cel met een contractuele functie 'sanctionerend ambtenaar - jurist' op A1-A3 niveau. 

      • Verdwijnen van de functie 'medewerker IT' op D1-D3 niveau en upgraden van deze functie naar een contractuele functie op B1-B3 niveau 'diensthoofd IT'. 

      • Verdwijnen van de functie 'administratief medewerker evenementen' op C1-C3 niveau.  Deze functie wordt geüpgrade naar een contractuele B1-B3 functie, 'evenementencoördinator'.

      • Verschuiving van de 'scholen' GEKKO en GEBO naar de afdeling 'Mens en Zorg'. 

      Artikel 2 - Het gemeenschappelijk organogram gemeente/OCMW heeft een bindend kader waaraan de aanstellende overheid zich moet houden bij de aanstellingen in statutair verband of aanstellingen in contractueel verband met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
    • Personeel - Implementatie sectoraal akkoord publieke sector: Goedkeuring

      Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
      Lode Van Looy, burgemeester
      Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, schepenen
      Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, gemeenteraadslid
      Op 10/04/2020 en 09/06/2021 sloten de sociale partners een sectoraal akkoord af voor het personeel van de lokale en provinciale besturen. 
      Om tegemoet te komen aan de eisen uit het sectoraal akkoord wordt aan de gemeenteraad gevraagd dit akkoord te vertalen in de volgende acties:
      • Maaltijdcheques: verhoging koopkracht met € 100 per VTE naar € 8 
      • Recurrente koopkrachtverhoging van € 200 per VTE 
      Voorgeschiedenis
      • 10/04/2020: Sectoraal akkoord publieke sector.
      • 20/05/2020: Omzendbrief.
      • 17/06/2020: Lokaal vakbondsoverleg.
      • 30/06/2020: Besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende principiële goedkeuring maaltijdcheques en ecocheque.
      • 26/08/2020: Kennisneming door de gemeenteraad.
      • 09/06/2021: Sectoraal akkoord publieke sector.
      • juni 2021: Brief minister Somers.
      • 06/12/2021: Lokaal vakbondsoverleg.
      Feiten en context
      • Op 10/04/2020 bereikten de drie grote vakbonden, het VVSG (dat de Vlaamse gemeenten vertegenwoordigt) en de Vlaamse Regering, na lang onderhandelen, een akkoord over de loonsvoorwaarden binnen de lokale publieke sector. De overeengekomen koopkrachtverhoging geldt voor alle Vlaamse lokale besturen en voor alle Vlaamse provincies en is verplicht door te voeren.

      Het sectoraal akkoord van de publieke sector omvat drie verplichte delen:

      • Maaltijdcheques: recurrente verhoging koopkracht met € 100 per VTE
      • Recurrente koopkrachtverhoging van € 200 per VTE
      • Verhoging minimale bijdragevoet tweede pensioenpijler naar 2,5% voor contractuelen

      Voor 2020 werd volgend voorstel uitgewerkt door het managementteam, na onderhandeling met het lokale vakbondsoverleg: verhoging MTC naar €7,50 + éénmalige ecocheque van € 100.

      In Bonheiden werd de bijdragevoet van de tweede pensioenpijler voor contractuelen van 2,5% naar 3% opgetrokken en was er dus al voldaan aan deze voorwaarde uit het sectoraal akkoord.

      • Op 09/06/2021 sloten de sociale partners een sectoraal akkoord af voor het personeel van de lokale en provinciale besturen. Ze beslisten om de plafonnering van de eindejaarstoelage van de VIA-personeelsleden in de publieke sector te schrappen. Dit was nodig om ook de lagere lonen een volwaardige koopkrachtverhoging toe te kennen.

      Daarnaast bereikten de sociale partners een akkoord over de vervroegde uitkanteling van de publieke socio-culturele sector uit de VIA-akkoorden, de compensatie aan de lokale besturen voor het personeel dat niet onder het toepassingsgebied van het VIA6-akkoord valt, en de koopkrachtmaatregelen voor deze groep van niet-VIA personeelsleden. Deze maatregel maakt een einde aan de indirecte discriminatie van vorige VIA-akkoorden. Het voelde voor een lokaal bestuur als werkgever immers onrechtvaardig aan om alléén voor VIA-medewerkers een koopkrachtverhoging toe te passen.

      Hieruit volgt dat het variabele gedeelte van de eindejaarstoelage van alle personeelsleden van de lokale en provinciale besturen vanaf 2021 verhoogd zal worden van 2,5 % naar 3,6 % van het jaarsalaris.

      De rechtspositiebesluiten voor het personeel van de lokale en provinciale besturen zullen overeenkomstig het bovenstaande aangepast worden.

      Tot slot bereikten de sociale partners een akkoord over het handhaven van de sociale vrede in de sector van de lokale en provinciale besturen. Van nu af aan zal slechts 1 sectoraal akkoord rond koopkrachtverhoging per bestuursperiode worden onderhandeld.

      Voor 2021 en 2022 moet nog worden voldaan aan de volgende voorwaarden:

      • Maaltijdcheques: verhoging koopkracht met € 100 per VTE naar € 8 vanaf 01/01/2021
      • Recurrente koopkrachtverhoging van € 200 per VTE vanaf 01/01/2021

      Volgend voorstel werd uitgewerkt door het managementteam, na onderhandeling met het lokale vakbondsoverleg:

      • Maaltijdcheques koopkrachtverhoging van 100 euro per VTE voor 2021 en 2022
        De maaltijdcheques werden in Bonheiden op 01/07/2020 opgetrokken van € 6,50 naar € 7,50 per VTE. Voor 2021 dienen de maaltijdcheques opgetrokken te worden naar maximaal € 8 per maaltijdcheque per VTE.
        Bij beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30/11/2021 kan de verhoging van de maaltijdcheques ten snelste ingaan op 01/01/2022, aangezien aanpassingen aan de maaltijdcheques niet retro-actief mogen toegepast worden.
        • Gevolg voor 2021: voor 2021 is de verhoging van € 7,50 naar € 8 per maaltijdcheque per VTE niet mogelijk. Voor deze periode dient een andere manier van koopkrachtverhoging te worden aangewend.
          Het betreft voor die periode nog een koopkrachtverhoging van € 100 per VTE. Om dit op te vangen wordt ervoor gekozen om voor 2021 enerzijds ecocheques ter waarde van € 50 per VTE uit te keren, en anderzijds om Rijmheidebons ter waarde van € 50 per VTE toe te kennen.
        • Gevolg voor 2022: vanaf 01/01/2022 worden de maaltijdcheques effectief verhoogd naar € 8 per maaltijdcheque per VTE.

      Hiermee voldoet het lokaal bestuur aan de in het sectoraal akkoord gevraagde koopkrachtverhoging.

      • Recurrente koopkrachtverhoging van € 200 per VTE
        De verhoging kan gegeven worden in verschillende vormen:
        • Verhoging maaltijdcheques
        • Uitkering ecocheque, cultuur- of sportcheque, lokale handelaarsbon
        • Combinaties

      Voor 2021 en volgende jaren wordt er geopteerd om deze koopkrachtverhoging om te zetten in ecocheques, onder voorbehoud van wijzigende wetgeving terzake.

      • Verhoging bijdragevoet tweede pensioenpijler naar 2,5%

      Op 01/01/2020 reeds verhoogde het lokaal bestuur Bonheiden de tweede pensioenpijler voor contractuelen van 2,5% naar 3%.
      Hiermee voldoet het lokaal bestuur sedert 2020 aan de gevraagde verhoging in het sectoraal akkoord.

      Advies

      Advies van het managementteam: Gunstig.

      Advies van de financieel en algemeen directeur: Gunstig.

      Adviezen
      Juridische grond

      Sectoraal akkoord publieke sector van 10/04/2020.

      Argumentatie

      In 2020 werden de maaltijdcheques verhoogd van € 6,50 naar € 7,50 en werd er een éénmalige ecocheque van € 100 per voltijds equivalent uitgekeerd. Dit is niet genoeg om te voldoen aan de recurrente koopkrachtverhoging uit het sectoraal akkoord van 10/04/2020 uit de publieke sector die bestaat uit:

      • Maaltijdcheques: verhoging koopkracht met € 100 per VTE naar € 8 vanaf 01/01/2020
      • Recurrente koopkrachtverhoging van € 200 per VTE vanaf 01/01/2020.

      De bepalingen van het sectoraal akkoord dienen verplicht ingevoerd te worden bij elk lokaal bestuur. Maaltijdcheques kunnen niet retro-actief gewijzigd worden. Door deze beslissing kan de verhoging ingang vinden vanaf 01/01/2022. Om de koopkrachtverhoging te garanderen is volgend voorstel, goedgekeurd door het managementteam, de algemeen directeur, de financieel directeur en vakbonden, uitgewerkt:

      • Coronapremiecheques t.w.v. € 300 (VTE) (waarbij € 200 de recurrente koopkrachtverhoging dekt die in 2021 ook niet toegekend is, en € 100 dient om de verhoging van de maaltijdcheques te dekken)

      Op 06/12/2021 werd het sectoraal akkoord besproken op het lokale vakbondsoverleg en werd het protocol opgesteld door de gemeente goedgekeurd.

      Financiële gevolgen

      Visum:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2021/00233 van Financiele dienst van 08 december 2021

      Publieke stemming
      Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Frans Uytterhoeven, Pascal Vercammen, Hilde Schueremans, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Yves Goovaerts, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Besluit het sectoraal akkoord voor de publieke sector te vertalen in:

      • Maaltijdcheques: verhoging koopkracht met € 100 per VTE naar € 8 vanaf 01/01/2022
      • Recurrente koopkrachtverhoging van € 200 per VTE vanaf 01/01/2022

      Om tegemoet te komen aan de koopkrachtverhoging die in 2021 niet gerealiseerd is, wordt dit gecompenseerd door:

      • Coronapremiecheques t.w.v. € 300 (VTE) (waarbij € 200 de recurrente koopkrachtverhoging dekt die in 2021 ook niet toegekend is, en € 100 dient om de verhoging van de maaltijdcheques te dekken)

      Artikel 2 - Besluit de desbetreffende artikelen in de rechtspositieregeling en in het arbeidsreglement in die zin aan te passen.

De voorzitter sluit de zitting op 15/12/2021 om 22:45.

Namens Gemeenteraad,

Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur

Julie De Clerck
voorzitter gemeenteraad