Terug
Gepubliceerd op 03/06/2025

Notulen  Raad Voor Maatschappelijk Welzijn

wo 30/04/2025 - 20:00 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden
Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Wim Van der Donckt, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

De voorzitter opent de zitting op 30/04/2025 om 20:08.

  • Openbaar

    • Raad voor maatschappelijk welzijn - Notulen vergadering 26/03/2025: Goedkeuring

      Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Van der Donckt, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26/03/2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.

      Voorgeschiedenis

      26/03/2025: Vergadering raad voor maatschappelijk welzijn waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.

      Feiten en context
      • De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
      • Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering.  Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast.
      • Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
      Juridische grond
      • Het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 32, 277 en 278.
      • Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26/03/2025 goed.

    • Raad voor maatschappelijk welzijn - Huishoudelijk reglement: Wijziging

      Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Van der Donckt, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd een wijziging aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn en sommige bepalingen voor het bijzonder comité voor de sociale dienst aan te brengen.

      Voorgeschiedenis
      • 18/12/2024: Vaststelling huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, van de raad voor maatschappelijk welzijn en sommige bepalingen voor het bijzonder comité van de sociale dienst door de gemeenteraad en door de raad voor maatschappelijk welzijn. 
      • 26/03/2025: Wijziging aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. 
      Feiten en context

      Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en sommige bepalingen voor het bijzonder comité voor de sociale dienst werd vastgesteld door de gemeenteraad dd. 18/12/2024. In de raad van maart 2025 werd een eerste wijziging aan het huishoudelijk reglement aangebracht.  Er werd vastgesteld dat er geen bepaling in het reglement stond in verband het aanduiden van de voorzitters van de raadscommissies. 

      Volgende wijzigingen worden voorgesteld, aan het deel van de gemeenteraad:

      • Invoeging van een 3de kapittel bij artikel 27: 'De voorzitters van de commissies worden aangeduid door het college van burgemeester en schepenen. De commissievoorzitters moeten gemeenteraadsleden zijn.'
      • Huidig kapittel 3 van artikel 27 wordt kapittel 4 van datzelfde artikel.
      • Huidig kapittel 4 van artikel 27 wordt kapittel 5 van datzelfde artikel.
      Juridische grond

      Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
      Onthouders: Jan Fonderie, Sofie Crauwels, Conny Van den Brande
      Resultaat: Met 21 stemmen voor, 3 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1 - Wijzigt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn en het bijzonder comité voor de sociale dienst, deel gemeenteraad als volgt:

      • Invoeging van een 3de kapittel bij artikel 27: 'De voorzitters van de commissies worden aangeduid door het college van burgemeester en schepenen. De commissievoorzitters moeten gemeenteraadsleden zijn.'
      • Huidig kapittel 3 van artikel 27 wordt kapittel 4 van datzelfde artikel.
      • Huidig kapittel 4 van artikel 27 wordt kapittel 5 van datzelfde artikel.

      Artikel 2 - Maakt een gecoördineerde versie van het gewijzigde huishoudelijk reglement, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.

    • Financiën - Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 6/Deel OCMW: Vaststelling

      Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Van der Donckt, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd het deel van Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 6, dat betrekking heeft op het OCMW, vast te stellen;

      • Art. 257 van het Decreet over het lokaal bestuur dat bepaalt dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.

      • In het Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 6 worden de kredieten van 2025, alsook 2026-2027-2028, aangepast.
      • De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten eerst hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
      Voorgeschiedenis
      • 02/04/2025: Het managementteam bespreekt het voorontwerp van aanpassing meerjarenplan 6, 2020-2025.
      • 16/04/2025: Verzending aanpassing meerjarenplan 6, 2020-2025 aan de raadsleden.
      • 22/04/2025: Toelichting op de gemeenteraadscommissie financiën.
      Feiten en context
      • De aanpassing meerjarenplan bestaat uit:
        • De wijzigingen van de strategische nota: hierin worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven.
        • De aangepaste financiële nota: hierin wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd.
        • De aangepaste toelichting: deze bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van meerjarenplan, die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen.
        • De motivering van de wijzigingen.
      • Het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW vormt een geïntegreerd geheel. Aldus is een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk, met respect voor de verschillende rechtspersonen die erbij betrokken zijn.
      • De ramingen voor de exploitatie, de investeringen en de financiering in het eerste jaar van de financiële nota van het meerjarenplan omvatten ook de kredieten voor de gemeente en de kredieten voor het OCMW voor dat boekjaar. Vanaf 2020 wordt het jaarlijks budget aldus geïntegreerd in het meerjarenplan.
      • Het evenwicht van het meerjarenplan blijkt uit twee parameters, meer bepaald het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge.
      • Bij het meerjarenplan hoort ook documentatie. Die omvat alle achtergrondinformatie die nuttig is om het meerjarenplan te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport zelf opgenomen moet zijn.
      Juridische grond
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 25/06/2010, betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra van maatschappelijk welzijn, inzonderheid Afdeling 3. Budgetwijzigingen en interne kredietaanpassingen.
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30/03/2018, betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra van maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.
      • Het Ministerieel besluit van 26/06/2018, en latere wijzigingen, tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de lokale besturen. In dit besluit worden de concrete schema's en rekeningstelsels vastgelegd.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur:
        • Titel 4. De beleids- en beheerscyclus van de gemeente en het OCMW, meer specifiek:
          • Hoofdstuk 1. De beleidsrapporten:
            • Afdeling 1. Algemene bepalingen;
            • Afdeling 2. Het meerjarenplan.
        • Art. 171,§2. De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor de opmaak van het voorontwerp van de beleidsrapporten.
        • Art. 176. De financieel directeur staat onder de functionele leiding van de algemeen directeur in voor het opstellen, in overleg met het managementteam, van het voorontwerp van de beleidsrapporten en de opvolgingsrapportering.
        • Art. 249,§1. De beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel.
        • Art. 249,§2. Het ontwerp van beleidsrapport wordt op ten minste 14 dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken aan ieder lid van de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn bezorgd.
        • Art. 249,§3. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van het beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
        • Art. 249,§4. Elke raad (gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn) stemt telkens over het geheel van zijn deel van het beleidsrapport. In afwijking daarvan kan elk raadslid de afzonderlijke stemming eisen over een of meer onderdelen, die hij aanwijst. In dat geval mag de betrokken raad pas over het geheel van zijn deel van het beleidsrapport stemmen na de afzonderlijke stemming. Als de afzonderlijke stemming tot gevolg heeft dat het ontwerp van beleidsrapport moet worden gewijzigd, wordt de stemming over het geheel verdaagd tot een volgende vergadering van de raad. Als de andere raad voordien zijn deel van het beleidsrapport al had vastgesteld, vervalt die vaststelling en stelt die raad het gewijzigde ontwerp van beleidsrapport vast op een volgende vergadering.
        • Art. 254. Voor het einde van het jaar volgend op de gemeenteraadsverkiezingen wordt een meerjarenplan vastgesteld. Dat meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. het meerjarenplan start in het tweede jaar dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen en loopt af op het einde van het jaar na de daaropvolgende gemeenteraadsverkiezingen.
      Financiële gevolgen

      Het evenwicht van het meerjarenplan blijkt uit twee parameters, meer bepaald het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Marcel Claes, Julie De Clerck, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Chantal Jacobs
      Onthouders: Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Sofie Crauwels, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Jef Jacobs
      Resultaat: Met 14 stemmen voor, 10 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1 - Stelt het deel van het OCMW van Meerjarenplan 2020-2025, aanpassing 6 vast, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit en met onderstaande schema van de kredieten M3:

        2025 2025 2026 2026
        Uitgaven  Ontvangsten    Uitgaven     Ontvangsten 
      Kredieten OCMW        
      Exploitatie 4.267.777        2.501.887 4.291.707 2.516.457
      Investeringen 154.754 0 0 250.000
      Financiering 14.658 0 13.019 0
      Leningen en leasings 14.658 0 13.019 0

      Artikel 2 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.

    • Financiën - Lijst nominatieve subsidies 2025 - 2028: Goedkeuring

      Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Van der Donckt, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om voor de periode 2025-2028 de lijst van nominatief toe te kennen subsidies goed te keuren.

      Voorgeschiedenis

      20/12/2023: Beslissing gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn betreffende de lijst van nominatieve subsidies 2023-2025. 

      Feiten en context
      • De lijsten zoals ze in de beleidsnota van de oude BBC (nominatieve subsidies, delegatie overheidsopdrachten, …) vervat zaten, bestaan niet meer. Het Decreet over het lokaal bestuur heeft de huidige lijsten bij het budget losgekoppeld van de beleidsrapporten. Gelet op het feit dat de lijsten losgekoppeld zijn van de beleidsrapporten, nemen ze nu de vorm aan van afzonderlijke besluiten van de raad. Deze kunnen nog altijd gebundeld worden op een lijst, maar dit hoeft niet meer.
      • Aangezien ze niet meer worden opgenomen in het meerjarenplan, kan de raad er afzonderlijk over beslissen, zonder een aanpassing van het meerjarenplan door te voeren, wat de flexibiliteit vergroot. In de documentatie bij het meerjarenplan wordt wel nog een overzicht opgenomen van de toegestane werkings- en investeringssubsidies, waaronder ook de nominatief toegekende subsidies behoren. Dat overzicht houdt echter niet langer een beslissing in, maar is louter informatief. De documentatie maakt geen deel uit van het meerjarenplan en moet enkel ter beschikking worden gesteld aan de raadsleden.
      Adviezen
      Juridische grond
      • De wet van 14/11/1983, betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30/03/2018 over de BBC (BVR BBC).
      • Het ministerieel besluit van 26/06/2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de BBC (MB BBC). De omzendbrief KB/ABB 2019/4 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de BBC.
      • Artikel 41,§1 23° van het Decreet over het lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
      • Vaststelling op 13/06/2019 door de algemeen directeur van het organisatiebeheerssysteem: de uitgavenprocedure gemeente/OCMW/AGBPB, meer bepaald onderdeel 2.3 Subsidies, samenwerking- en beheersovereenkomsten.
      • Besluit van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn van 26/06/2019 m.b.t. de vrijstelling van de voorgeschreven verplichtingen inzake controle op de toekenning en aanwending van sommige toelagen.
      Argumentatie

      De bevoegdheid voor 'het toekennen van nominatieve subsidies' komt toe aan de raad. De raad moet dus een besluit nemen tot nominatieve toekenning van elke subsidie afzonderlijk. Om niet elk dossier apart voor te leggen aan de raad, wordt thans globaal een lijst van nominatief toe te kennen subsidies voorgelegd aan de gemeenteraad, die deze kan goedkeuren voor uitbetaling in 2023-2025. Wanneer bij de toekenning van deze bedragen zou afgeweken worden of wanneer een nieuwe nominatieve subsidie zou toegekend worden aan een begunstigde die niet in deze overzichtslijst is opgenomen én deze binnen de grenzen van de globale exploitatie of investeringen blijft, dient dat betreffend dossier apart aan de gemeenteraad voorgelegd te worden voor goedkeuring, zonder dat een aanpassing van het meerjarenplan vereist is.

      De gemeenteraad geeft hiermee de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies uit te keren binnen het voorziene krediet per begunstigde, zoals opgenomen in de bijlage. Een nominatieve subsidie wordt uitgekeerd op basis van een (dotatie)besluit of een subsidieaanvraag en dit conform de afspraken in het organisatiebeheerssysteem, namelijk:

      • Nominatieve subsidies die van verantwoording worden vrijgesteld (≤ € 1.240) kunnen rechtstreeks aangerekend worden door de financiële dienst, waardoor de goedkeuring door college van burgemeester en schepenen / vast bureau / directiecomité van het AGBPB loopt via de goedkeuring van de verzamelstaat van de aanrekeningen.

      • Nominatieve subsidies die niet van verantwoording worden vrijgesteld (> € 1.240), dienen steeds ter goedkeuring voor betaling aan het college van burgemeester en schepenen / vast bureau / directiecomité van het AGBPB worden voorgelegd.

      • Volgende subsidies/toelagen worden omwille van andere wetgeving uitgekeerd op basis van een apart raadsbesluit: 
        • de dotatie aan de hulpverleningszone; 
        • de dotatie aan de politiezone;
        • de subsidies aan de kerkfabrieken.

      Zij worden enkel ter informatieve titel opgenomen in de lijst.

      Financiële gevolgen

      Visum: 

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2025/00073 van Financiele dienst van 11 april 2025

      Publieke stemming
      Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 - Keurt de lijst met toe te kennen nominatieve subsidies 2025-2028 goed.

      Artikel 2 - Geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve subsidies uit te keren binnen het voorziene krediet per begunstigde, zoals opgenomen in de lijst. Een nominatieve subsidie wordt uitgekeerd op basis van een (dotatie)besluit of een subsidieaanvraag en dit conform de afspraken in het organisatiebeheerssysteem.

      Artikel 3 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.

    • Overheidsopdrachten - Toetreding tot raamovereenkomst 'Aanmaken, verdelen, beheren en innen van elektronische maaltijdcheques en andere sociale vouchers' met looptijd van 05/2025 tot 30/06/2028 via Agentschap Facilitair Bedrijf van Vlaamse Overheid: Goedkeuring

      Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Van der Donckt, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      De werknemers van gemeente en OCMW Bonheiden ontvangen maaltijdcheques, ecocheques en sporadisch geschenkcheques. Tot op heden gebeurt dit steeds via Edenred en dit door stilzwijgende verlenging van een eerder aangegane overeenkomst. Door in te stappen in een raamovereenkomst van het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid blijft de leverancier dezelfde doch zijn de voorwaarden veel voordeliger.

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om beroep te doen op de raamovereenkomst 'Aanmaken, verdelen, beheren en innen van elektronische maaltijdcheques en andere social vouchers' via het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid. 

      Voorgeschiedenis

      05/12/2024: Overleg met Edenred m.b.t. de modaliteiten van het raamcontract van de Vlaamse Overheid.

      Feiten en context

      De werknemers van gemeente en OCMW Bonheiden ontvangen maaltijdcheques, ecocheques en sporadisch geschenkcheques. Tot op heden gebeurt dit steeds via Edenred en dit door stilzwijgende verlenging van een eerder aangegane overeenkomst. Door in te stappen in een raamovereenkomst van het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid blijft de leverancier dezelfde doch zijn de voorwaarden veel voordeliger.

      Momenteel wordt binnen het huidige overeenkomst zowel een prestatievergoeding aangerekend alsook kaartenverhuur. Binnen de nieuwe raamovereenkomst worden alle services volledig gratis aangeboden.

      Adviezen
      Juridische grond
      • Het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
      • De Wet van 17/06/2013, betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
      • De Wet van 17/06/2016, inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 47, §2.
      • Het Koninklijk Besluit van 18/04/2017, betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
      • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      • Het besluit van de gemeenteraad van 26/06/2019, houdende vaststelling van het begrip dagelijks bestuur i.h.k.v. overheidsopdrachten.
      Argumentatie

      Het OCMW kan van de mogelijkheid tot afname van een raamovereenkomst via een opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47,§2 van de Wet van 17/06/2017, is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.

      Financiële gevolgen
      • Aan het toetreden tot de raamovereenkomst 'Aanmaken, verdelen, beheren en innen van elektronische maaltijdcheques en andere social vouchers' zijn geen kosten verbonden. 
      • De gemeente heeft voor 2025 een geraamde uitgave van € 194.095 aan maaltijdcheques. Het OCMW heeft voor 2025 een geraamde uitgave van € 49.650. Hierop valt de prestatievergoeding van 2% weg, alsook de beheerskost van € 0,5/opgeladen rekening. 

      Financieel advies:

      Adviezen
      • Gunstig visum FA 2025/00060 van Financiele dienst van 23 maart 2025

      Publieke stemming
      Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel - Gaat akkoord om beroep te doen op de raamovereenkomst 'Aanmaken, verdelen, beheren en innen van elektronische maaltijdcheques en andere social vouchers' via het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid. 

    • Gemeentelijke adviesraad - Afvaardiging niet-stemgerechtigd lid in het lokaal overleg kinderopvang (LOK): Aanduiding

      Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Van der Donckt, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Het lokaal overleg kinderopvang fungeert als gemeentelijke adviesraad m.b.t. het lokaal beleid kinderopvang.

      De statuten van deze adviesraad voorzien in een aantal niet-stemgerechtigde leden, m.n.

      • een vertegenwoordiging van het gemeentebestuur;
      • een vertegenwoordiging van het OCMW-bestuur;
      • een afgevaardigde van Kind en Gezin.
      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de vertegenwoordiger namens het OCMW aan te duiden.
      Feiten en context

      Bij het begin van een nieuwe legislatuur dienen de niet-stemgerechtigde leden van het lokaal overleg kinderopvang terug te worden aangeduid.

      • De niet-stemgerechtigde leden zijn:
        • een vertegenwoordiging van het gemeentebestuur;
        • een vertegenwoordiging van het OCMW-bestuur;
        • een afgevaardigde van Kind en Gezin.
      • Stemgerechtigde leden zijn bijvoorbeeld:
        • een vertegenwoordiging van de lokale actoren:
          • diensten voor opvanggezinnen;
          • zelfstandige opvanginitiatieven;
          • IBO De Wiebelboom;
          • directies van de scholen van Bonheiden;
          • Gezinsbond;
          • plaatselijk jeugdwerk;
          • speelpleinwerking;
          • gemeentelijke vrijetijdscoördinator.
        • een vertegenwoordiging van de gebruikers:
          • gebruikers van diensten voor opvanggezinnen;
          • gebruikers van zelfstandige opvanginitiatieven;
          • gebruikers van het IBO Wiebelboom;
          • ouderverenigingen van de scholen van Bonheiden.
        • geïnteresseerde inwoners van de gemeente kunnen ook lid worden door coöptatie door de leden hiervoor vermeld:
          • vertegenwoordiging van het Imeldaziekenhuis;
          • vertegenwoordiging van het consultatiebureau van VZW Kind en Preventie.
      • Stemgerechtigde leden mogen geen politiek mandaat uitoefenen.
      Juridische grond
      • De statuten van het lokaal overleg kinderopvang.
      • Het Decreet over het lokaal bestuur.
      Bijzonderheden bij de besluitvorming
      • Over de aanwijzing van vertegenwoordigers van het OCMW in overlegorganen wordt geheim gestemd.
      • Over elke verkiezing of voordracht van kandidaten wordt afzonderlijk gestemd.
      Afvaardiging niet-stemgerechtigd lid van het lokaal overleg kinderopvang
      Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
      Gestemd: Yves Goovaerts, Sofie Crauwels, Bart Vanmarcke, Lode Van Looy, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Guido Vaganée, Karl Theerens, Cindy Symons, Marc Huyghe, Jan Fonderie, Peggy Aerts, Pascal Vercammen, Lukas De Backer, Marcel Claes, Jef Jacobs, Julie De Clerck, Chantal Jacobs, Mieke Van den Brande, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Edwin Stevens, Geert Teughels, Dirk Keuleers
      Resultaat:

      Lola Vanderweyen 24 stemmen voor.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Geheime stemming artikel 1: Lola Vanderweyen 24 stemmen voor.

      Artikel 1 - Duidt voor deze legislatuur Lola Vanderweyen aan als niet-stemgerechtigd lid van het lokaal overleg kinderopvang.

      Artikel 2 - Zendt een afschrift van dit besluit aan het LOK.

    • Intergemeentelijke samenwerking - Afvaardiging in de organen van VZW Palliatief Netwerk Mechelen: Aanduiding

      Aanwezig: Daan Versonnen, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Wim Van der Donckt, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn

      OCMW Bonheiden is al enkele jaren lid van VZW Palliatief Netwerk Mechelen en kan een kandidaat afvaardigen voor de algemene vergadering en het bestuursorgaan. Het gaat om 1 vaste vertegenwoordiger. 

      Voorgeschiedenis
      • 16/01/2025: Mail aan Palliatief Netwerk Mechelen met de vraag tot meer info m.b.t. het afvaardigen van vertegenwoordigers.
      • 18/03/2025: Antwoord van Griet Snackaert m.b.t. mogelijkheid afvaardigingen van vertegenwoordigers voor gemeente Bonheiden en OCMW (zie bijlage).
      Feiten en context

      Palliatief Netwerk Mechelen is een vzw die een netwerk tot stand brengt in de regio Mechelen met alle partners en belanghebbenden uit de palliatieve zorg. Het bestuursorgaan wordt om de 4 jaar verkozen. Er zijn momenteel nog plaatsen openstaand, dus een kandidatuur is mogelijk. 

      Palliatief Netwerk Mechelen werkt met 1 vaste vertegenwoordiger voor zowel in de algemene vergadering als in het bestuursorgaan. 

      De vertegenwoordigers van Palliatief Netwerk Mechelen ontvangen geen bezoldiging, op geen enkel niveau. 

      Juridische grond

      Het Decreet over het lokaal bestuur.

      Bijzonderheden bij de besluitvorming
      • Over de aanwijzing van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen van andere rechtspersonen dient geheim te worden gestemd.
      • Over elke verkiezing en elke voordracht van kandidaten wordt een afzonderlijke stemming gehouden.
      • De afgevaardigde mag een lid zijn van het vast bureau, een lid van de raad voor maatschappelijk welzijn, een personeelslid of eender welke andere vertegenwoordiger met kennis en voeling ter zake.
      Afvaardiging kandidaat bestuursorgaan PNM vzw
      Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
      Gestemd: Daan Versonnen, Mieke Van den Brande, Karl Theerens, Conny Van den Brande, Geert Teughels, Patricia Frederickx, Yves Goovaerts, Julie De Clerck, Lukas De Backer, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Edwin Stevens, Guido Vaganée, Marc Huyghe, Peggy Aerts, Cindy Symons, Jef Jacobs, Lola Vanderweyen, Chantal Jacobs, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Lode Van Looy, Marcel Claes, Jan Fonderie
      Resultaat:

      Lola Vanderweyen 24 stemmen voor.

      Aanduiding vertegenwoordiger algemene vergadering PNM vzw
      Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
      Gestemd: Daan Versonnen, Mieke Van den Brande, Karl Theerens, Conny Van den Brande, Geert Teughels, Patricia Frederickx, Yves Goovaerts, Julie De Clerck, Lukas De Backer, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Edwin Stevens, Guido Vaganée, Marc Huyghe, Peggy Aerts, Cindy Symons, Jef Jacobs, Lola Vanderweyen, Chantal Jacobs, Bart Vanmarcke, Pascal Vercammen, Lode Van Looy, Marcel Claes, Jan Fonderie
      Resultaat:

      Lola Vanderweyen 24 stemmen voor.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs, Ethel Van den Wijngaert
      Voorstanders: Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Julie De Clerck, Sofie Crauwels, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Conny Van den Brande, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Peggy Aerts, Chantal Jacobs, Jef Jacobs
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Geheime stemming artikel 1: Lola Vanderweyen 24 stemmen voor.

      Artikel 1 - Vaardigt Lola Vanderweyen af als kandidaat voor het bestuursorgaan van VZW Palliatief Netwerk Mechelen.

      Geheime stemming artikel 2: Lola Vanderweyen 24 stemmen voor.

      Artikel 2 - Duidt Lola Vanderweyen aan als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van VZW Palliatief Netwerk Mechelen.

      Artikel 3 - Zendt een afschrift van dit besluit aan de VZW Palliatief Netwerk Mechelen.

De voorzitter sluit de zitting op 30/04/2025 om 20:24.

Namens Raad Voor Maatschappelijk Welzijn,

Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur

Daan Versonnen
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn