Terug
Gepubliceerd op 07/07/2022

Besluit  Gemeenteraad

wo 25/05/2022 - 20:30

Sociaal beleid - Samenwerkingsovereenkomst tussen de FOD Financiën en de steden en gemeenten i.h.k.v. lokale hulp bij het invullen van de belastingaangiften: Goedkeuring

Aanwezig: Yves Goovaerts, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Guido Vaganée, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, gemeenteraadsleden

Lokale besturen hebben vanaf dit jaar, naast de bestaande telefonische bijstand, de mogelijkheid om in overleg met de FOD Financiën lokale zitdagen te organiseren en om gegevens uit te wisselen via een gedeelde map.
Lokale besturen dienen hiervoor een samenwerkingsovereenkomst worden af te sluiten, waarbij de lokale besturen onder meer de zitdagen kenbaar maken aan de bevolking, voorzien in een werkruimte met wifi, de afspraken van hun bewoners centraliseren,…

Aan de raadsleden wordt gevraagd deze samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.

Voorgeschiedenis

26/04/2022: Principieel akkoord van het college van burgemeester en schepenen in verband met samenwerking tussen de FOD financiën en Bonheiden i.h.k.v. lokale hulp bij het invullen van belastingaangifte onder de vorm van zitdagen.

Feiten en context

De FOD Financiën zal net als vorige jaren opnieuw telefonische bijstand verlenen voor het invullen van de belastingaangifte. Dit was de vorige jaren een noodzaak omwille van de COVID-crisis, maar werd positief onthaald en wordt bijgevolg opnieuw georganiseerd.

Samengevat biedt de FOD Financiën drie mogelijkheden aan die de gemeente aan de burgers kan aanbieden:

  • Zitdag in de gemeente: 
    • Iemand van de FOD is aanwezig en helpt de burger verder 
    • Beperkte flexibiliteit: bepaalde dag en tijdstip 
    • Opvangruimte nodig voor de burger 
    • Afspraken tussen 09.00 u. en 12.00 u. en van 13.00 u. tot 15.00 u. 
      • 12 minuten per afspraak 
    • Er worden maximaal 3 medewerkers per zitdag voorzien, hierbij is steeds eerst de 1ste medewerker volledig vol te boeken, dan de 2de en dan de 3de 
    • 1 zitdag/gemeente 
    • Voor deze optie dient een samenwerkingsovereenkomst getekend te worden 
  • Specifiek nummer om afspraken te maken in de kantoren van de FOD: 
    • De medewerker van de gemeente belt een specifiek nummer om een afspraak te maken in een kantoor van de FOD 
      • Dit kan perfect in aanwezigheid van de burger (bijvoorbeeld aan het onthaal) 
      • Vraagt iets meer tijd aan de medewerker van de gemeente omdat er via telefoon een afspraak wordt gemaakt 
      • Er kan een wachttijd zijn 
    • Direct contact met iemand van de FOD 
    • Meerdere beschikbare dagen en tijdstippen 
      • Zowel afspraken per telefoon als fysiek in een kantoor mogelijk 
    • Praktische afhandeling in handen van de FOD 
    • Voor deze optie dient geen samenwerkingsovereenkomst getekend te worden 
  • Uitwisseling van inlichtingen via een Sharepoint: 
    • Gedeelde map tussen de gemeente en de FOD (unieke toegang) 
    • Zowel voor 
      • Gegevens van de burger te noteren zodat de FOD een afspraak met die persoon kan maken
        als 
      • Uitwisselen van documenten tussen gemeente en FOD (bijvoorbeeld samenwerkingsakkoord) 
        • Het wordt niet gebruikt om documenten van de burger aan de FOD te bezorgen 
    • Burger wordt gecontacteerd en een telefonische afspraak wordt gemaakt of de aangifte wordt onmiddellijk ingevuld 
      • Tijdens het gesprek met de burger, kan de FOD een telefonische of een fysieke afspraak voorstellen 
    • Snelle en efficiënte manier om de burger verder te helpen en gerust te stellen dat hij/zij geholpen zal worden 
    • Voor deze optie dient een samenwerkingsovereenkomst getekend te worden
Juridische grond

Het Decreet over het lokaal bestuur.

Publieke stemming
Aanwezig: Yves Goovaerts, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Keurt onderstaande samenwerkingsovereenkomst voor de organisatie van zitdagen tussen het lokaal bestuur Bonheiden en de FOD financiën goed:

Zitdagen

1. Doel:

De samenwerkingsovereenkomst heeft als doel:

    • de samenwerking te optimaliseren tussen de FOD Financiën Administratie Particulieren en alle steden/gemeenten die actief deelnemen aan de organisatie van de zitdagen voor het invullen van aangiften in de personenbelasting;
    • de noodzakelijke voorwaarden op te lijsten om de zitdagen in goede omstandigheden te laten doorgaan rekening houdende met de COVID maatregelen op het moment van organisatie zowel voor de burger als voor de medewerkers van de gemeentelijke diensten en van de FOD Financiën.

2. Bedoelde belastingplichtigen:

De lokale hulp die de FOD Financiën aan de steden en gemeenten biedt, is bestemd voor de belastingplichtigen die hulp nodig hebben bij het invullen van hun belastingaangifte.

3. Lokale zitdagen

3.1 Verbintenissen van de FOD FINANCIEN:
Mevrouw/Mijnheer Fleurie Bellon, teamchef, zal de contactpersoon zijn voor het centrum Particulieren Mechelen.
Telefoon: +32257 534 47 E-mail: fleurie.bellon@minfin.fed.be
Deze contactgegevens zullen in geen enkel geval worden meegedeeld aan het publiek.
De FOD Financiën verbindt zich ertoe :

    • 3 ambtenaren ter beschikking te stellen in de stad/gemeente volgens volgende modaliteiten:
    • Plaats: Gemeentehuis Bonheiden
    • Data: 3 juni 2022
    • Uren: 9u-12u & 13u-15u: in totaal 25 afspraken per dag per beschikbare medewerker van de FOD Financiën
    • 1 slot = 1 aangifte = 12 minuten
      • de burger die een afspraak bij de stad/gemeente heeft gemaakt te helpen bij het invullen van haar of zijn aangifte in de personenbelasting via de applicatie TOW ambtenaar

3.2 Verbintenissen van de steden en gemeenten:
Mevrouw/Mijnheer Lien Tuymans, afdelingshoofd Mens en Zorg., zal de contactpersoon zijn wat betreft de organisatie voor de stad/gemeente
Telefoon: +3215500423 . E-mail:lien.tuymans@ocmwbonheiden.be
Mevrouw/Mijnheer Danny De Neef, ICT medewerker, zal de contactpersoon zijn wat betreft ICT voor de stad/gemeente
Telefoon: +3215502845  E-mail: .danny.deneef@bonheiden.be
De stad/gemeente verbindt zich ertoe, voorafgaand aan de periode vermeld onder punt 3.1:

    • Een afsprakensysteem op te zetten voor de burgers die gebruik wensen te maken van de zitdag rekening houdende met de ter beschikking gestelde tijdsloten door de FOD Financiën.
    • De burger duidelijk te maken dat er per tijdsslot van 12 minuten maar één aangifte wordt ingevuld
    • De burger erop te wijzen dat hij/zij alle relevante documenten moet meebrengen en dat hij/zij een volmacht nodig heeft indien hij zich op een zitdag aanmeldt met een aangifte van een andere persoon (bv. familielid)

De stad/gemeente verbindt zich ertoe, tijdens de periode vermeld onder punt 3.1, de volgende middelen ter beschikking te stellen van de FOD Financiën:
1. Een functioneel lokaal om het publiek te ontvangen waarvan het dagelijks onderhoud wordt verzekerd.
Het ter beschikking gestelde lokaal beantwoordt aan volgende voorwaarden:

    • de inrichting van het lokaal waarborgt de privacy van de burgers die zich aanbieden;
    • aangepast en ingericht volgens de Covid maatregelen die van kracht zijn op het moment van de zitdag;
    • per ambtenaar worden een bureau of tafel en minimaal 3 stoelen voorzien;
    • het lokaal geeft toegang tot sanitaire voorzieningen voor de medewerkers van de FOD Financiën;
    • het lokaal beantwoordt aan de veiligheidsnormen en normen met betrekking tot de hygiëne en bescherming op het werk;
    • het lokaal zal ten laatste 30 minuten voor het aanvangen van de invulsessies toegankelijk zijn voor de ambtenaren van de FOD Financiën.

2. Een wachtzaal

    • Het onthaal en wachtrijbeheer wordt door de stad/gemeente verzekerd.

3. De nodige ICT-middelen, namelijk:

    • een snelle en veilige internetverbinding voor iedere PC;
    • alle toebehoren nodig voor de aansluiting van de draagbare PC van onze ambtenaar op het internet. (netwerkkabel, voldoende stopcontacten…)
    • de contactpersoon komt onmiddellijk tussen in geval van ICT problemen
    • Voorafgaand aan de organisatie van de zitdagen zal die contactpersoon een overlegmoment organiseren met de contactpersoon van de FOD Financiën (zie hoger) om voorafgaandelijk de aansluiting van de draagbare PC’s op de ter beschikking gestelde netwerkaansluiting te testen;

Opmerking: de agenten van de FOD Financiën zullen hun eigen draagbare PC meebrengen.
4. Veiligheidspersoneel of personeel van de stad/gemeente om het onthaal van de bezoekers, de veiligheid van de burgers en medewerkers van de FOD Financiën (en indien van toepassing de opvolging van de sanitaire maatregelen van kracht) te allen tijde te garanderen.

Artikel 2 - Keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de FOD Financiën en gemeenten in het kader van de hulp bij het invullen van belastingaangiften goed:

Uitwisseling van informatie
1. Doel:

De samenwerkingsovereenkomst heeft als doel de samenwerking te optimaliseren tussen de FOD Financiën Administratie Particulieren en alle steden/gemeenten die actief deelnemen aan de hulp voor het invullen van de aangiften in de personenbelasting door de contactgegevens van een deel van hun burgers mee te delen.

2. Bedoelde belastingplichtigen:

De mogelijkheid tot uitwisseling van gegevens die de FOD Financiën aan de steden en gemeenten biedt, is bestemd voor belastingplichtigen die hulp nodig hebben bij het invullen van hun belastingaangifte en over een telefoon/GSM nummer beschikken.

3. GDPR regelgeving

Om te voldoen aan de regels van de GDPR, zal de uitwisseling van persoonsgegevens plaatsvinden via een beveiligd uitwisselingsplatform.
Alle deelnemende steden en gemeenten zullen toegang hebben tot;

    • een algemene map met de verschillende te gebruiken documenten, die door de FOD Financiën ter beschikking zullen worden gesteld (bv. aan te vullen template met de identificatiegegevens van de betrokken belastingplichtigen).
    • een eigen map waarin zij de ingevulde templates kunnen opladen.

E-mailadressen van de mensen in de stad of gemeente die toegang moeten krijgen tot het gedeelde platform:
1. ……@........
2. ……@........
3. ……@........

4. Verbintenissen van de FOD Financiën:

Mevr/Dhr …….., graad ………, zal de contactpersoon zijn voor het centrum Particulieren ………….
Telefoon: +32 ….... E-mail: ...............@minfin.fed.be
Deze contactgegevens zullen in geen enkel geval worden meegedeeld aan het publiek.
De FOD Financiën verbindt zicht ertoe de betrokken belastingplichtigen rechtstreeks telefonisch te contacteren om hen de best mogelijke bijstand aan te bieden: hulp via telefoon of een face-to-face afspraak in onze kantoren.

5. Verbintenissen van de steden en gemeenten:

Mevrouw/Mijnheer………, (functie)……..., zal de contactpersoon zijn wat betreft de organisatie voor de stad/gemeente
Telefoon: +32 ….... E-mail: ...............@........
De stad/gemeente verbindt zich ertoe:

    • via het beveiligde platform aan de FOD Financiën de template met identificatie- EN contactgegevens van de burger wekelijks door te geven naarmate de verzoeken worden ontvangen en uiterlijk op 14.06.2022
      • verplichte gegevens:

✓ Rijksregisternummer
✓ Naam & Voornaam
✓ Telefoonnummer/GSM

    • om de burger te informeren dat de administratie telefonisch contact met haar/hem zal opnemen om hulp te verlenen bij het invullen van de belastingaangifte
    • om deze dienst niet aan te bieden aan burgers die reeds een afspraak hebben gemaakt voor een zitdag in de stad/gemeente

Artikel 3 - Machtigt XXX.