Wed 25/05/2022 - 20:30 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 27/04/2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Ter zitting van 28/04/2021 keurde de gemeenteraad de aanpassingen aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn goed.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn nogmaals aan te passen wat betreft:
Het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks aan de gemeenteraad moet rapporteren over de klachten die ingediend werden tegen het gemeentebestuur.
Op 12/04/2022 kreeg het bestuur via het loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur, ABB, een melding dat er een klacht was ingediend tegen het besluit van de burgemeester van 28/10/2021 houdende het plaatsen van een omheining op het perceel Donkerstraat 18.
Het college van burgemeester en schepenen verzond op 06/05/2022 en 09/05/2022 antwoord op de klacht. Op 24/04/2022 liet de gouverneur van de provincie Antwerpen in haar antwoord weten dat ze niet zal optreden in dit dossier.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de beslissing van de gouverneur van de provincie Antwerpen.
De kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw stelde op 31/12/2021 zijn rekening van 2021 vast.
De gewone exploitatietoelage bedroeg € 18.737 en de investeringstoelage € 12.608.
De rekening sluit met een exploitatieoverschot van € 46.203,57 en een investeringsoverschot van € 0,00.
Uit nazicht blijkt dat de kerkfabriek de opmerkingen van Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling lokale financiën, m.b.t. de rekening 2020 niet heeft verwerkt en ook zijn er enkele kleinere boekingsfoutjes gemaakt.
Aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2021, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld gunstig advies mits aanpassing te verlenen aan deze rekening.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Ludwina stelde op 23/04/2022 zijn rekening van 2021 vast.
De gewone exploitatietoelage bedroeg € 4.597,00. Er is geen investeringstoelage.
De rekening sluit met een exploitatieoverschot van € 27.237,96 en een investeringsoverschot van € 0,00.
Aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2021, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld gunstig advies te verlenen aan deze rekening.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint Martinus stelde op 20/01/2022 zijn rekening van 2021 vast.
De gewone exploitatietoelage bedroeg € 15.380,00. Er is geen investeringstoelage.
De rekening sluit met een exploitatieoverschot van € 27.324,43 en een investeringsoverschot van € 611,52.
Aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2021, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld gunstig advies te verlenen aan deze rekening.
De financieel directeur maakte de rekening van het OCMW en gemeente dienstjaar 2021 op.
Deze rekening omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening.
De rekening van het OCMW/gemeente geeft volgend resultaat:
Budgettair resultaat | Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo | 3.221.416 |
II. Investeringssaldo | -1.552.340 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 1.669.076 |
IV. Financieringssaldo | -753.373 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 915.703 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 6.535.028 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 7.450.731 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 7.450.731 |
Autofinancieringsmarge | Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo | 3.221.416 |
II. Netto periodieke aflossingen | 530.217 |
III. Autofinancieringsmarge | 2.691.199 |
ACTIVA | 71.063.469 |
I. Vlottende activa | 9.513.031 |
II. Vaste activa | 61.550.438 |
PASSIVA | 71.063.469 |
I. Schulden | 11.472.127 |
II. Nettoactief | 59.591.342 |
I. Kosten | 21.663.282 |
A. Operationele kosten | 21.585.084 |
B. Financiële kosten | 78.198 |
II. Opbrengsten | 22.648.274 |
A. Operationele opbrengsten | 21.771.852 |
B. Financiële opbrengsten | 876.422 |
III. Overschot of tekort van het boekjaar | 984.992 |
IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | 984.992 |
De financieel directeur maakte de rekening van het OCMW en gemeente dienstjaar 2021 op.
Deze rekening omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
De rekening van het OCMW/gemeente geeft volgend resultaat:
Budgettair resultaat | Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo | 3.221.416 |
II. Investeringssaldo | -1.552.340 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 1.669.076 |
IV. Financieringssaldo | -753.373 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 915.703 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 6.535.028 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 7.450.731 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 7.450.731 |
Autofinancieringsmarge | Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo | 3.221.416 |
II. Netto periodieke aflossingen | 530.217 |
III. Autofinancieringsmarge | 2.691.199 |
ACTIVA | 71.063.469 |
I. Vlottende activa | 9.513.031 |
II. Vaste activa | 61.550.438 |
PASSIVA | 71.063.469 |
I. Schulden | 11.472.127 |
II. Nettoactief | 59.591.342 |
I. Kosten | 21.663.282 |
A. Operationele kosten | 21.585.084 |
B. Financiële kosten | 78.198 |
II. Opbrengsten | 22.648.274 |
A. Operationele opbrengsten | 21.771.852 |
B. Financiële opbrengsten | 876.422 |
III. Overschot of tekort van het boekjaar | 984.992 |
IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | 984.992 |
Jaarlijks wordt voor de leerlingen van de verschillende scholen in onze gemeente gemeenschappelijk leerlingenvervoer ingericht.
Het is de bedoeling dit ook in het schooljaar 2022–2023 te voorzien.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld een overheidsopdracht voor het organiseren van leerlingenvervoer op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming: € 83.720,00 excl. btw of € 88.743,20 incl. 6% btw.
Voor een nog vlotter verloop van de dienstverlening, is het aangewezen een klantgeleidingssysteem aan te schaffen. Deze dient gekoppeld te kunnen worden aan de reeds bestaande afsprakenmodule.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming:
De Vlaamse Waterweg, samen met de gemeente Haacht, Boortmeerbeek en Bonheiden, wenst 2 fiets- en voetgangersbruggen over de Bovendijle aan te leggen en de rechteroever tussen Rijmenam en Mechelen te asfalteren. De gemeente Bonheiden participeert in 1 fiets- en voetgangersbrug en de fietsverbinding tussen de Broekstraat en deze brug.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om een overheidsopdracht voor de bouw van 2 fiets- en voetgangersbruggen en heraanleg jaagpad Bovendijle, de voorwaarden van de overheidsopdracht, en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming van: € 1.327.648,51 excl. btw of € 1.606.454,70 incl. 21% btw.
Het gemeentelijk aandeel wordt geraamd op: € 157.695,28 excl. btw of € 190.811,29 incl. 21% btw.
De gemeente Bonheiden wenst trajectcontroles op haar grondgebied te installeren. In het kader van het voeren van een marktonderzoek hieromtrent is het aanbod van Smartville een mogelijke oplossing. Echter, om toegang te krijgen tot de Smartville-catalogus dient te worden ingestapt in de desbetreffende raamovereenkomst.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om toe te treden tot de opdrachtencentrale van de dienstverlenende vereniging Cipal dv voor afname van de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving”.
Op 27/10/2021 beslist de gemeenteraad het onroerend goed gelegen Rijmenamseweg 99 te verkopen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de verkoopsvoorwaarden vast te stellen.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Op 10/06/2022 vindt er een algemene vergadering plaats van de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVERLEK.
Op 17/06/2022 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVAREM.
Op 17/06/2022 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging TMVS/FARYS.
Op 21/06/2022 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging CIPAL.
Op 23/06/2022 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PONTES.
Op 23/06/2022 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PONTES.
Op 23/06/2022 vindt er een bijzondere algemene vergadering plaats, waarop een wijziging van de statuten staat geagendeerd.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze bijzondere algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Op 24/06/2022 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is aandeelhouder in cvba Kleine Landeigendom Mechelen en Omstreken, oftewel KLEMO.
Op 01/06/2022 vindt er een jaarlijkse statutaire algemene vergadering plaats.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda goed te keuren.
Het gemeentebestuur van Bonheiden is aandeelhouder van KLEMO cvba-so met 112 aandelen, voor een volstort bedrag van € 350,00. De nominale waarde van een volstort aandeel bedraagt € 12,50. In het vooruitzicht van de fusie van KLEMO met Woonpunt Mechelen en De Vrije Woonst die momenteel wordt voorbereid, wordt aan het bestuur gevraagd uit de vennootschap te treden, en de aandelen hetzij te laten uitbetalen, hetzij over te dragen aan de Stad Mechelen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de uittreding uit de vennootschap Kleine Landeigendom Mechelen en Omstreken (KLEMO) en laat de aandelen uitbetalen.
Op 31/05/2022 vindt er een algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechterlijke vorm vzw Krankhoeve.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het EVA moet handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van de algemene vergadering voorafgaand aan deze gemeenteraad worden voorgelegd.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Op 13/06/2022 vindt er een algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm vzw Berentrode.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het Extern Verzelfstandigd Agentschap moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld deze agendapunten goed te keuren.
Lokale besturen hebben vanaf dit jaar, naast de bestaande telefonische bijstand, de mogelijkheid om in overleg met de FOD Financiën lokale zitdagen te organiseren en om gegevens uit te wisselen via een gedeelde map.
Lokale besturen dienen hiervoor een samenwerkingsovereenkomst worden af te sluiten, waarbij de lokale besturen onder meer de zitdagen kenbaar maken aan de bevolking, voorzien in een werkruimte met wifi, de afspraken van hun bewoners centraliseren,…
Aan de raadsleden wordt gevraagd deze samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
In april 2020 werd het kader voor maatregelen in het flankerend onderwijs aangepast. Er wordt voorgesteld om dit met ingang van 01/09/2022 opnieuw aan te passen en te werken met een enveloppenfinanciering.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit nieuwe kader goed te keuren.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA.
Aan het college van Burgemeester en schepenen wordt gevraagd een schrijven te richten aan de Vlaamse overheid om de bezorgdheid van de gemeenteraad over te maken over de precaire gevolgen m.b.t. het ontoereikende budget om de lopende en toekomstige fietsdossiers via het fietsfonds te financieren.
Tevens zal aan de Vlaamse regering worden gevraagd een gedeelte van het budget van het Kopenhagenfonds te gebruiken voor de financiering van het fietsfonds zodat lopende en geplande fietsdossiers kunnen uitbetaald worden.