Terug
Gepubliceerd op 02/06/2022

Besluit  Gemeenteraad

wo 25/05/2022 - 20:30

Gemeenteraad - Huishoudelijk reglement: Aanpassing

Aanwezig: Yves Goovaerts, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Guido Vaganée, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, gemeenteraadsleden

Ter zitting van 28/04/2021 keurde de gemeenteraad de aanpassingen aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn goed.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn nogmaals aan te passen wat betreft:

  • Aanduiding van de voorzitter van de gemeenteraadscommissies voor belangrijke onderwerpen en beleidsthema's;
  • Modaliteiten van vergaderen (digitaal of fysiek). 
Voorgeschiedenis
  • 27/03/2019: De gemeenteraad stelt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vast.
  • 27/03/2019: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn vast.
  • 26/06/2019: De gemeenteraad wijzigt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad (betreffende het vraagrecht).
  • 26/06/2019: De raad voor maatschappelijk welzijn wijzigt het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
  • 23/10/2019: De gemeenteraad wijzigt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad (betreffende de gemeenteraadscommissies).
  • 06/03/2021: Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord met de voorgestelde wijzigingen van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.
  • 28/04/2021: De gemeenteraad vult ter zitting hoofdstuk 10, artikel 36,§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn aan en keurt het goed.
  • 18/02/2022: Opmerking van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de "verenigde gemeenteraadscommissie voor belangrijke onderwerpen en beleidsthema's".
  • 10/05/2022: Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord met de voorgestelde wijzigingen van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.
Feiten en context

In zitting van 28/04/2021 ging de gemeenteraad akkoord met de voorgestelde aanpassingen en vulde ter zitting artikel hoofdstuk 10, artikel 36,§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn aan met de "verenigde gemeenteraadscommissie voor belangrijke onderwerpen en beleidsthema's", waar alle gemeenteraadsleden lid van zijn en de burgemeester voorzitter van is. Het Agentschap Binnenlands Bestuur merkte op dat de aanduiding van de burgemeester als voorzitter van deze commissie, in strijd is met artikel 37,§4 van het Decreet over het lokaal bestuur. Er dient dus een andere voorzitter, die geen lid is van het college van burgemeester en schepenen, te worden aangeduid voor de verenigde gemeenteraadscommissie. 

Daarnaast dient, volgens artikel 20 van het Decreet over het lokaal bestuur, het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad (raad voor maatschappelijk welzijn) ook te bepalen of de raad digitaal en/of hybride kan vergaderen alsook de wijze waarop dit gebeurt.

Het fysiek vergaderen blijft het uitgangspunt, men kan enkel digitaal of hybride vergaderen onder de uitzonderlijke omstandigheden vermeld in het huishoudelijk reglement. Het lokaal bestuur is volledig vrij om al dan niet te voorzien in de mogelijkheid van digitaal en/of hybride vergaderen. Er kan ook geopteerd worden om enkel te voorzien in de mogelijkheid van digitaal vergaderen of enkel in de mogelijkheid van hybride vergaderen. De democratische principes die voor een fysieke vergadering gelden, blijven van toepassing en moeten gegarandeerd zijn bij digitale en hybride vergaderingen. Er wordt geopteerd de optie 'digitaal' op te nemen in het huishoudelijk reglement.

Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn dient bijgevolg aangepast te worden.

Juridische grond
  • Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.
  • Besluit Vlaamse Regering over digitaal of hybride vergaderen lokale besturen.
Publieke stemming
Aanwezig: Yves Goovaerts, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Pascal Vercammen, Charlotte Pittevils, Marcel Claes
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Neemt kennis van de opmerking van het Agentschap Binnenlands Bestuur over hoofdstuk 10, artikel 36,§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.

Artikel 2 - Duidt in plaats van burgemeester Lode Van Looy, gemeenteraadslid Frans Uytterhoeven aan als voorzitter van de verenigde gemeenteraadscommissie voor belangrijke onderwerpen en beleidsthema's.

Artikel 3 - Past hoofdstuk 10, artikel 36,§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn aan, als volgt:

HOOFDSTUK 10. GEMEENTERAADSCOMMISSIES

Artikel 36.

§1. De gemeenteraad richt volgende gemeenteraadscommissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden:

    • gemeenteraadscommissie voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling onder de leden van het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen aan de burgemeester
    • gemeenteraadscommissie voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling onder de leden van het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen aan de eerste schepen
    • gemeenteraadscommissie voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling onder de leden van het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen aan de tweede schepen
    • gemeenteraadscommissie voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling onder de leden van het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen aan de derde schepen
    • gemeenteraadscommissie voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling onder de leden van het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen aan de vierde schepen
    • gemeenteraadscommissie voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling onder de leden van het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen aan de vijfde schepen
    • verenigde gemeenteraadscommissie voor belangrijke onderwerpen en beleidsthema's. Deze vergadering wordt bijeengeroepen op initiatief van het college van burgemeester en schepenen, afhankelijk van de noodwendigheden en de actualiteit. Gemeenteraadslid Frans Uytterhoeven is voorzitter. Alle gemeenteraadsleden zijn lid van deze gemeenteraadscommissie.

Artikel 4 - Voegt een artikel 4 toe aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn toe als volgt:

Artikel 4
§1 De vergaderingen van de gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraadscommissies vinden in principe fysiek plaats. In uitzonderlijke omstandigheden kan afgeweken worden van het fysieke vergaderen en kan beslist worden om, naar gelang de omstandigheid, digitaal te vergaderen. In geval van digitaal vergaderen nemen alle leden van de vergadering deel op digitale wijze. 
§2 De digitale raad moet openbaar te volgen zijn via een audiovisuele livestream. De gemeentelijke website communiceert hoe pers en publiek de vergadering kunnen volgen via de livestream.
§3 Een digitale vergadering kan doorgaan als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

1° ieder lid heeft afzonderlijk digitaal toegang tot de beraadslaging en de stemming;
2° de leden zijn zichtbaar en hoorbaar herkenbaar op een wijze waardoor hun identiteit kan worden vastgesteld;
3° de voorzitter is in staat om de orde te handhaven;
4° bij een stemming over een onderwerp waarvoor geen geheime stemming is voorgeschreven, maakt ieder lid dat aan de vergadering deelneemt, zijn stem uitdrukkelijk kenbaar. De voorzitter controleert de authenticiteit van de uitgebrachte stem en maakt de uitslag onmiddellijk bekend. Bij een geheime stemming wordt de stemming op zodanige digitale wijze georganiseerd dat de voorzitter de authenticiteit van de uitgebrachte stem kan controleren, waarbij een geheime stem niet herleid kan worden tot het lid dat de stem heeft uitgebracht. De voorzitter maakt de uitslag onmiddellijk bekend.

Artikel 5 - Pas de nummering aan vanaf artikel 4 (4 wordt 5, 5 wordt 6, enzovoorts) alsook alle verwijzingen naar de artikelen in de rest van de tekst.

Artikel 6 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.