De voorzitter opent de zitting op 25/05/2022 om 20:09.
Stemming over het bij hoogdringendheid toevoegen van het punt 'College van burgemeester en schepenen - Beslissing gouverneur provincie Antwerpen houdende klacht tegen besluit van de burgemeester Donkerstraat 18: Kennisneming':
Met eenparigheid van stemmen goedgekeurd.
Het punt wordt als 4e punt toegevoegd aan de agenda van de gemeenteraad.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 27/04/2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
27/04/2022: Vergadering gemeenteraad waarvan de notulen ter goedkeuring worden voorgelegd.
Enig artikel - Keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 27/04/2022 goed.
Ter zitting van 28/04/2021 keurde de gemeenteraad de aanpassingen aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn goed.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn nogmaals aan te passen wat betreft:
In zitting van 28/04/2021 ging de gemeenteraad akkoord met de voorgestelde aanpassingen en vulde ter zitting artikel hoofdstuk 10, artikel 36,§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn aan met de "verenigde gemeenteraadscommissie voor belangrijke onderwerpen en beleidsthema's", waar alle gemeenteraadsleden lid van zijn en de burgemeester voorzitter van is. Het Agentschap Binnenlands Bestuur merkte op dat de aanduiding van de burgemeester als voorzitter van deze commissie, in strijd is met artikel 37,§4 van het Decreet over het lokaal bestuur. Er dient dus een andere voorzitter, die geen lid is van het college van burgemeester en schepenen, te worden aangeduid voor de verenigde gemeenteraadscommissie.
Daarnaast dient, volgens artikel 20 van het Decreet over het lokaal bestuur, het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad (raad voor maatschappelijk welzijn) ook te bepalen of de raad digitaal en/of hybride kan vergaderen alsook de wijze waarop dit gebeurt.
Het fysiek vergaderen blijft het uitgangspunt, men kan enkel digitaal of hybride vergaderen onder de uitzonderlijke omstandigheden vermeld in het huishoudelijk reglement. Het lokaal bestuur is volledig vrij om al dan niet te voorzien in de mogelijkheid van digitaal en/of hybride vergaderen. Er kan ook geopteerd worden om enkel te voorzien in de mogelijkheid van digitaal vergaderen of enkel in de mogelijkheid van hybride vergaderen. De democratische principes die voor een fysieke vergadering gelden, blijven van toepassing en moeten gegarandeerd zijn bij digitale en hybride vergaderingen. Er wordt geopteerd de optie 'digitaal' op te nemen in het huishoudelijk reglement.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn dient bijgevolg aangepast te worden.
Artikel 1 - Neemt kennis van de opmerking van het Agentschap Binnenlands Bestuur over hoofdstuk 10, artikel 36,§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 2 - Duidt in plaats van burgemeester Lode Van Looy, gemeenteraadslid Frans Uytterhoeven aan als voorzitter van de verenigde gemeenteraadscommissie voor belangrijke onderwerpen en beleidsthema's.
Artikel 3 - Past hoofdstuk 10, artikel 36,§1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn aan, als volgt:
HOOFDSTUK 10. GEMEENTERAADSCOMMISSIES
Artikel 36.
§1. De gemeenteraad richt volgende gemeenteraadscommissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden:
Artikel 4 - Voegt een artikel 4 toe aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn toe als volgt:
Artikel 4
§1 De vergaderingen van de gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraadscommissies vinden in principe fysiek plaats. In uitzonderlijke omstandigheden kan afgeweken worden van het fysieke vergaderen en kan beslist worden om, naar gelang de omstandigheid, digitaal te vergaderen. In geval van digitaal vergaderen nemen alle leden van de vergadering deel op digitale wijze.
§2 De digitale raad moet openbaar te volgen zijn via een audiovisuele livestream. De gemeentelijke website communiceert hoe pers en publiek de vergadering kunnen volgen via de livestream.
§3 Een digitale vergadering kan doorgaan als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
1° ieder lid heeft afzonderlijk digitaal toegang tot de beraadslaging en de stemming;
2° de leden zijn zichtbaar en hoorbaar herkenbaar op een wijze waardoor hun identiteit kan worden vastgesteld;
3° de voorzitter is in staat om de orde te handhaven;
4° bij een stemming over een onderwerp waarvoor geen geheime stemming is voorgeschreven, maakt ieder lid dat aan de vergadering deelneemt, zijn stem uitdrukkelijk kenbaar. De voorzitter controleert de authenticiteit van de uitgebrachte stem en maakt de uitslag onmiddellijk bekend. Bij een geheime stemming wordt de stemming op zodanige digitale wijze georganiseerd dat de voorzitter de authenticiteit van de uitgebrachte stem kan controleren, waarbij een geheime stem niet herleid kan worden tot het lid dat de stem heeft uitgebracht. De voorzitter maakt de uitslag onmiddellijk bekend.
Artikel 5 - Pas de nummering aan vanaf artikel 4 (4 wordt 5, 5 wordt 6, enzovoorts) alsook alle verwijzingen naar de artikelen in de rest van de tekst.
Artikel 6 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks aan de gemeenteraad moet rapporteren over de klachten die ingediend werden tegen het gemeentebestuur.
Er werden in 2021 28 klachten ingediend bij het gemeentebestuur, waarvan 8 niet-ontvankelijk verklaard werden.
Het Decreet over het lokaal bestuur titel 6, Hoofdstuk 1.
Enig artikel - Neemt kennis van de klachtenanalyse 2021, toegevoegd als bijlage aan dit besluit.
Op 12/04/2022 kreeg het bestuur via het loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur, ABB, een melding dat er een klacht was ingediend tegen het besluit van de burgemeester van 28/10/2021 houdende het plaatsen van een omheining op het perceel Donkerstraat 18.
Het college van burgemeester en schepenen verzond op 06/05/2022 en 09/05/2022 antwoord op de klacht. Op 24/04/2022 liet de gouverneur van de provincie Antwerpen in haar antwoord weten dat ze niet zal optreden in dit dossier.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de beslissing van de gouverneur van de provincie Antwerpen.
Op 12/04/2022 kreeg het bestuur via het loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur, ABB, een melding dat er een klacht was ingediend tegen het besluit van de burgemeester van 28/10/2021 houdende het plaatsen van een omheining op het perceel Donkerstraat 18. In de klacht werd gesteld dat de burgemeester zijn bevoegdheden heeft misbruikt om, onder het mom van een besluit kaderend in openbare orde en veiligheid, de beslissing tot weigering van de aanvraag tot het bekomen van een omgevingsvergunning voor het plaatsen van een tuinafsluiting te omzeilen.
De gouverneur van de provincie Antwerpen, Cathy Berx, schrijft in haar antwoord van 24/05/2022 dat zij niet zal optreden in dit dossier omdat het burgemeestersbesluit niet is bekrachtigd op de eerstvolgende gemeenteraad (wat wel had gemoeten) en dus het besluit van de burgemeester dan ook opgehouden te bestaan op dat moment.
Tevens was er ten tijden van het schrijven van het antwoord, was er nog geen duidelijkheid over het besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende de omgevingsvergunning voor het regulariseren van een tuinafsluiting en het plaatsen van een nieuwe tuinafsluiting.
De gouverneur van de provincie Antwerpen vraagt dit antwoord ter kennis te brengen op de eerstvolgende gemeenteraad.
Zie bijlage voor het antwoord.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Enig artikel - Neemt kennis van het antwoord van de gouverneur van de provincie Antwerpen van 24/05/2022 op de klacht van 12/04/2022 tegen het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28/10/2021 houdende het plaatsen van een omheining op het perceel Donkerstraat 18.
De kerkraad van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw stelde op 31/12/2021 zijn rekening van 2021 vast.
De gewone exploitatietoelage bedroeg € 18.737 en de investeringstoelage € 12.608.
De rekening sluit met een exploitatieoverschot van € 46.203,57 en een investeringsoverschot van € 0,00.
Uit nazicht blijkt dat de kerkfabriek de opmerkingen van Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling lokale financiën, m.b.t. de rekening 2020 niet heeft verwerkt en ook zijn er enkele kleinere boekingsfoutjes gemaakt.
Aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2021, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld gunstig advies mits aanpassing te verlenen aan deze rekening.
Deze rekening werd ingediend conform de voorschriften en geeft aanleiding tot volgende opmerkingen:
Het exploitatieresultaat van € 46.203,57 zal worden verrekend met de toelage aan de kerkfabriek van het dienstjaar 2023.
Enig artikel – Verleent gunstig advies, mits aanpassing, aan de rekening Onze-Lieve-Vrouw, dienstjaar 2021 met volgend resultaat:
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Ludwina stelde op 23/04/2022 zijn rekening van 2021 vast.
De gewone exploitatietoelage bedroeg € 4.597,00. Er is geen investeringstoelage.
De rekening sluit met een exploitatieoverschot van € 27.237,96 en een investeringsoverschot van € 0,00.
Aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2021, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld gunstig advies te verlenen aan deze rekening.
Deze rekening werd ingediend conform de voorschriften en geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
Enig artikel – Verleent gunstig advies aan de rekening Sint-Ludwina, dienstjaar 2021, die werd ingediend als volgt:
De kerkraad van de kerkfabriek Sint Martinus stelde op 20/01/2022 zijn rekening van 2021 vast.
De gewone exploitatietoelage bedroeg € 15.380,00. Er is geen investeringstoelage.
De rekening sluit met een exploitatieoverschot van € 27.324,43 en een investeringsoverschot van € 611,52.
Aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2021, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld gunstig advies te verlenen aan deze rekening.
Deze rekening werd ingediend conform de voorschriften en geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
De afspraken m.b.t. de overeenkomst m.b.t. de aanpassingswerken en verhuring bovenverdieping pastorie Rijmenam werden correct verwerkt.
Enig artikel – Verleent gunstig advies aan de rekening Sint-Martinus, dienstjaar 2021, die werd ingediend als volgt:
De financieel directeur maakte de rekening van het OCMW en gemeente dienstjaar 2021 op.
Deze rekening omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening.
De rekening van het OCMW/gemeente geeft volgend resultaat:
Budgettair resultaat | Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo | 3.221.416 |
II. Investeringssaldo | -1.552.340 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 1.669.076 |
IV. Financieringssaldo | -753.373 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 915.703 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 6.535.028 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 7.450.731 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 7.450.731 |
Autofinancieringsmarge | Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo | 3.221.416 |
II. Netto periodieke aflossingen | 530.217 |
III. Autofinancieringsmarge | 2.691.199 |
ACTIVA | 71.063.469 |
I. Vlottende activa | 9.513.031 |
II. Vaste activa | 61.550.438 |
PASSIVA | 71.063.469 |
I. Schulden | 11.472.127 |
II. Nettoactief | 59.591.342 |
I. Kosten | 21.663.282 |
A. Operationele kosten | 21.585.084 |
B. Financiële kosten | 78.198 |
II. Opbrengsten | 22.648.274 |
A. Operationele opbrengsten | 21.771.852 |
B. Financiële opbrengsten | 876.422 |
III. Overschot of tekort van het boekjaar | 984.992 |
IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | 984.992 |
De jaarrekening dient vastgesteld te worden in de loop van het eerste semester van het financiële boekjaar dat volgt op het financiële boekjaar waarop de rekening betrekking heeft (het Decreet over het lokaal bestuur – art. 260).
Het Decreet over het lokaal bestuur, eveneens artikel 260 bepaalt dat de jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
Naast dit beleidsdocument zelf waarover de raad dient te stemmen, wordt ook nog bijkomende documentatie aangeleverd. Deze documentatie biedt de raadsleden achtergrondinformatie bij de jaarrekening. De documentatie moet ter beschikking zijn vanaf het ogenblik dat de raadsleden het ontwerp van de jaarrekening ontvangen.
Deze documentatie maakt echter geen deel uit van de besluitvorming.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
Artikel 1 - Stelt de jaarrekening van het dienstjaar 2021/deel gemeente vast als volgt:
Budgettair resultaat | Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo | 3.221.416 |
II. Investeringssaldo | -1.552.340 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 1.669.076 |
IV. Financieringssaldo | -753.373 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 915.703 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 6.535.028 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 7.450.731 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 7.450.731 |
Autofinancieringsmarge | Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo | 3.221.416 |
II. Netto periodieke aflossingen | 530.217 |
III. Autofinancieringsmarge | 2.691.199 |
ACTIVA | 71.063.469 |
I. Vlottende activa | 9.513.031 |
II. Vaste activa | 61.550.438 |
PASSIVA | 71.063.469 |
I. Schulden | 11.472.127 |
II. Nettoactief | 59.591.342 |
I. Kosten | 21.663.282 |
A. Operationele kosten | 21.585.084 |
B. Financiële kosten | 78.198 |
II. Opbrengsten | 22.648.274 |
A. Operationele opbrengsten | 21.771.852 |
B. Financiële opbrengsten | 876.422 |
III. Overschot of tekort van het boekjaar | 984.992 |
IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | 984.992 |
Artikel 2 - Bezorgt dit besluit binnen de 10 dagen digitaal aan de Vlaamse Regering, inclusief de vermelding van de datum waarop ze via de gemeentelijke website wordt bekendgemaakt.
De financieel directeur maakte de rekening van het OCMW en gemeente dienstjaar 2021 op.
Deze rekening omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
De rekening van het OCMW/gemeente geeft volgend resultaat:
Budgettair resultaat | Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo | 3.221.416 |
II. Investeringssaldo | -1.552.340 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 1.669.076 |
IV. Financieringssaldo | -753.373 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 915.703 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 6.535.028 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 7.450.731 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 7.450.731 |
Autofinancieringsmarge | Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo | 3.221.416 |
II. Netto periodieke aflossingen | 530.217 |
III. Autofinancieringsmarge | 2.691.199 |
ACTIVA | 71.063.469 |
I. Vlottende activa | 9.513.031 |
II. Vaste activa | 61.550.438 |
PASSIVA | 71.063.469 |
I. Schulden | 11.472.127 |
II. Nettoactief | 59.591.342 |
I. Kosten | 21.663.282 |
A. Operationele kosten | 21.585.084 |
B. Financiële kosten | 78.198 |
II. Opbrengsten | 22.648.274 |
A. Operationele opbrengsten | 21.771.852 |
B. Financiële opbrengsten | 876.422 |
III. Overschot of tekort van het boekjaar | 984.992 |
IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | 984.992 |
De jaarrekening dient vastgesteld te worden in de loop van het eerste semester van het financiële boekjaar dat volgt op het financiële boekjaar waarop de rekening betrekking heeft (het Decreet over het lokaal bestuur – art. 260).
Het Decreet over het lokaal bestuur, eveneens artikel 260 bepaalt dat de jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
Naast dit beleidsdocument zelf waarover de raad dient te stemmen, wordt ook nog bijkomende documentatie aangeleverd. Deze documentatie biedt de raadsleden achtergrondinformatie bij de jaarrekening. De documentatie moet ter beschikking zijn vanaf het ogenblik dat de raadsleden het ontwerp van de jaarrekening ontvangen.
Deze documentatie maakt echter geen deel uit van de besluitvorming.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
Artikel 1 - Keurt de jaarrekening van het dienstjaar 2021 / deel OCMW goed als volgt:
Budgettair resultaat | Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo | 3.221.416 |
II. Investeringssaldo | -1.552.340 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 1.669.076 |
IV. Financieringssaldo | -753.373 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 915.703 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 6.535.028 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 7.450.731 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 7.450.731 |
Autofinancieringsmarge | Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo | 3.221.416 |
II. Netto periodieke aflossingen | 530.217 |
III. Autofinancieringsmarge | 2.691.199 |
ACTIVA | 71.063.469 |
I. Vlottende activa | 9.513.031 |
II. Vaste activa | 61.550.438 |
PASSIVA | 71.063.469 |
I. Schulden | 11.472.127 |
II. Nettoactief | 59.591.342 |
I. Kosten | 21.663.282 |
A. Operationele kosten | 21.585.084 |
B. Financiële kosten | 78.198 |
II. Opbrengsten | 22.648.274 |
A. Operationele opbrengsten | 21.771.852 |
B. Financiële opbrengsten | 876.422 |
III. Overschot of tekort van het boekjaar | 984.992 |
IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | 984.992 |
Artikel 2 - Bezorgt dit besluit binnen de 10 dagen digitaal aan de Vlaamse Regering, inclusief de vermelding van de datum waarop ze via de gemeentelijke website wordt bekendgemaakt.
Jaarlijks wordt voor de leerlingen van de verschillende scholen in onze gemeente gemeenschappelijk leerlingenvervoer ingericht.
Het is de bedoeling dit ook in het schooljaar 2022–2023 te voorzien.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld een overheidsopdracht voor het organiseren van leerlingenvervoer op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming: € 83.720,00 excl. btw of € 88.743,20 incl. 6% btw.
Verschillende leerlingen van de gemeentelijke kleuter- en basisschool GEKKO en GEBO, vrije basisschool Sinte-Maria en vrije basisschool De Knipoog maken gebruik van de ophaaldienst die door het gemeentebestuur wordt ingericht.
Deze ophaaldienst bestaat uit twee trajecten: een traject voor de deelgemeente Bonheiden en een traject voor de deelgemeente Rijmenam.
Het vervoeren van leerlingen is een overheidsopdracht voor aanneming van diensten in de zin van artikel 2.21° van voormelde wet van 17/06/2016.
Overeenkomstig artikel 41,10° van het Decreet over het lokaal bestuur stelt de gemeenteraad de wijze vast waarop de opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten worden gegund.
De onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking is de meest soepele van de door de wet voorziene gunningswijzen en biedt als belangrijk voordeel dat over de contractuele afspraken daadwerkelijk kan worden onderhandeld. Aangezien het ramingsbedrag, zonder btw, lager ligt dan € 140.000,00 (Koninklijk Besluit van 18/04/2017) wordt er voldaan aan een van de voorwaarden om te kiezen voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers (Wet van 17/06/2016).
Anderzijds moeten ook de voorwaarden van de overheidsopdracht worden vastgesteld. In dit geval zijn de algemene uitvoeringsregels zoals deze werden vastgesteld bij het Koninklijk Besluit van 14/01/2013 integraal van toepassing.
De lastvoorwaarden omvatten verder het bijzonder bestek, inclusief samenvattende meetstaat en offerteformulier, waarin de technische uitvoeringsmodaliteiten worden vastgelegd.
De kostprijs voor het inrichten van een ophaaldienst voor de leerlingen van de verschillende scholen voor het schooljaar 2022 – 2023 wordt geraamd € 83.720,00 excl. btw of € 88.743,20 incl. 6% btw.
Visum:
Gunstig visum FA 2022/00076 van Financiele dienst van 29 april 2022
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht vast voor het inrichten van een ophaaldienst voor de leerlingen van de verschillende scholen voor het schooljaar 2022–2023, bestaande uit twee ritten, zijnde een traject in de deelgemeente Bonheiden en een traject in de deelgemeente Rijmenam, met een raming van € 83.720,00 excl. btw of € 88.743,20 incl. 6% btw. Deze lastvoorwaarden worden als bijlage aan dit besluit gehecht.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Voor een nog vlotter verloop van de dienstverlening, is het aangewezen een klantgeleidingssysteem aan te schaffen. Deze dient gekoppeld te kunnen worden aan de reeds bestaande afsprakenmodule.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
Raming:
09/02/2021: Besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende gunning van de overheidsopdracht "Leveren en implementeren afsprakenmodule".
Door de coronacrisis is het duidelijk geworden dat het werken op afspraak noodzakelijk is. In 2021 werd er daarvoor al een afsprakenmodule aangeschaft.
Deze opdracht omvat de aankoop, implementatie en onderhoud van een klantgeleidingssysteem aangeboden als SaaS-oplossing (Software as a Service). Het klantgeleidingssysteem bestaat uit een aanmeldzuil met geïntegreerde ticketprinter en een losse printer aan de onthaalbalie.
De software van het systeem kan volledig geïntegreerd worden met de huidige afsprakenmodule en kan spreken met het bestaande mediascherm in het gemeentehuis. Uit het klantgeleidingssysteem kunnen de nodige statistieken getrokken worden om de opvolging en verbetering van de dienstverlening te vergemakkelijken.
Raming:
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2022/00087 van Financiele dienst van 10 mei 2022
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht “Aankoop, implementatie en onderhoud van een klantgeleidingssysteem” vast, zoals vermeld in het bestek met nr. 2022/411, opgesteld door de technische dienst, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure, doch indien mogelijk, na raadpleging van meerdere ondernemers.
De Vlaamse Waterweg, samen met de gemeente Haacht, Boortmeerbeek en Bonheiden, wenst 2 fiets- en voetgangersbruggen over de Bovendijle aan te leggen en de rechteroever tussen Rijmenam en Mechelen te asfalteren. De gemeente Bonheiden participeert in 1 fiets- en voetgangersbrug en de fietsverbinding tussen de Broekstraat en deze brug.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om een overheidsopdracht voor de bouw van 2 fiets- en voetgangersbruggen en heraanleg jaagpad Bovendijle, de voorwaarden van de overheidsopdracht, en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming van: € 1.327.648,51 excl. btw of € 1.606.454,70 incl. 21% btw.
Het gemeentelijk aandeel wordt geraamd op: € 157.695,28 excl. btw of € 190.811,29 incl. 21% btw.
In 2021 werd de samenwerkingsovereenkomst tussen de Vlaamse Waterweg, de gemeente Haacht, de gemeente Boortmeerbeek en de gemeente Bonheiden voor de aanleg van recreatieve en functionele verbindingen naast en over de Dijle.
De Vlaamse Waterweg heeft de plannen en het bestek opgemaakt voor de aanleg van 2 fiets- en voetgangersbruggen over de Bovendijle en de asfaltering van de rechteroever van de Dijle tussen Rijmenam en Mechelen. De totale kostprijs hiervan wordt geraamd op € 1.327.648,51 excl. btw of € 1.606.454,70 incl. 21% btw. De Vlaamse Waterweg treedt op als bouwheer.
De gemeente Bonheiden participeert in 1 fiets- en voetgangersbrug en de fietsverbinding tussen Broekstraat en deze brug. Het is een vakwerkbrug en krijgt de naam "Regenboogbrug". Ze zal in de kleuren van de regenboog geschilderd worden. Het gemeentelijk aandeel wordt geraamd op € 157.695,28 excl. btw of € 190.811,29 incl. 21% btw.
Het gemeentelijk aandeel voor de realisatie van de fiets- en voetgangersbrug over de Dijle wordt geraamd op: € 157.695,28 excl. btw of € 190.811,29 incl. 21% btw en is voorzien in de meerjarenplanning op ACT 7.3.3.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2022/00090 van Financiele dienst van 10 mei 2022
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden van de overheidsopdracht "Bouw van 2 fiets- en voetgangersbruggen en heraanleg jaagpad Bovendijle" vast met een raming van € 1.327.648,51 excl. btw of € 1.606.454,70 incl. 21% btw en een gemeentelijk aandeel van € 157.695,28 excl. btw of € 190.811,29 incl. 21% btw. Deze lastvoorwaarden worden als bijlage aan dit besluit gehecht.
Artikel 2 - Kiest als wijze van gunning voor de openbare procedure.
De gemeente Bonheiden wenst trajectcontroles op haar grondgebied te installeren. In het kader van het voeren van een marktonderzoek hieromtrent is het aanbod van Smartville een mogelijke oplossing. Echter, om toegang te krijgen tot de Smartville-catalogus dient te worden ingestapt in de desbetreffende raamovereenkomst.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om toe te treden tot de opdrachtencentrale van de dienstverlenende vereniging Cipal dv voor afname van de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving”.
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale gebruik maken waardoor zij krachtens artikel 47,§2 van de wet van 17/06/2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Financieel advies:
Gunstig visum FA 2022/00078 van Financiele dienst van 10 mei 2022
Artikel 1 – Treedt toe tot de opdrachtencentrale van Cipal dv voor afname van de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving”, volgens de voorwaarden van het bestek nr. CSMRTIOH20.
Artikel 2 – Belast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering.
Artikel 3 – Bezorgt dit besluit ter kennisgeving aan Cipal dv.
Op 27/10/2021 beslist de gemeenteraad het onroerend goed gelegen Rijmenamseweg 99 te verkopen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de verkoopsvoorwaarden vast te stellen.
Op 27/10/2021 beslist de gemeenteraad het onroerend goed gelegen Rijmenamseweg 99 met kadastrale aanduiding Bonheiden afdeling 1, sectie C nr. 122 B, ook bekend als "Huis Dirksen" openbaar te verkopen.
De notaris die werd aangesteld om de openbare verkoop te organiseren heeft hiervoor de nodige verkoopsvoorwaarden opgesteld.
Het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur meer bepaald artikel 41, 11° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 293.
Bij de verkoop van de woning en aanhorigheden gelegen Rijmenamseweg 99 gaat het om een daad van beschikking met betrekking tot onroerende goederen.
Overeenkomstig artikel 41, 11° van het Decreet over het lokaal bestuur is het aan de gemeenteraad om de voorwaarden van de verkoop vast te stellen.
Volgens artikel 293 van het Decreet over het lokaal bestuur worden onroerende goederen van de gemeente worden altijd vervreemd volgens de principes van mededinging en transparantie.
Artikel 1 - Stelt de voorwaarden vast voor de verkoop van het onroerend goed gelegen Rijmenamseweg 99 met kadastrale aanduiding Bonheiden afdeling 1, sectie C nr. 122 B. Deze voorwaarden worden als bijlage bij dit besluit gevoegd en maken er integrerend deel van uit.
Artikel 2 - Geeft hierbij aan notaris Marc De Backer te Mechelen de formele opdracht om voormeld onroerend goed te verkopen door middel van een online verkoop, zijnde een online verkoop via het internetplatform www.biddit.be.
Artikel 3 - De burgemeester en de algemeen directeur zullen de gemeente vertegenwoordigen bij onderhavige verkoop.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Op 10/06/2022 vindt er een algemene vergadering plaats van de dienstverlenende vereniging IGEMO.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
Wat betreft de statutenwijzigingen (punt 6 van de agenda) wordt het volgende voorgesteld:
Een wijziging van de statuten van de intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het gewest Mechelen (IGEMO) dringt zich op om volgende redenen:
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van IGEMO dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om de agendapunten niet goed te keuren.
Artikel 1 - Keurt de agenda goed van de algemene vergadering van IGEMO die op 10/06/2022 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigden in de algemene vergadering van 10/06/2022 van de intergemeentelijke vereniging IGEMO het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Daan Versonnen en Pascal Vercammen als vertegenwoordigers, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van respectievelijk 31/01/2019 en 24/11/2021.
Artikel 4 - Een afschrift van deze beslissing wordt aan de dienstverlenende vereniging IGEMO, toegezonden.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVERLEK.
Op 17/06/2022 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVERLEK.
Op 17/06/2022 vindt er om 18.00 u. een algemene vergadering plaats in Quartier Papier, Fabrieksstraat 55/59 te 1930 Zaventem.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van IVERLEK dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van IVERLEK die op 17/06/2022 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 17/06/2022 van de intergemeentelijke vereniging IVERLEK het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Pascal Vercammen als afgevaardigde en Bart Vanmarcke als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/03/2019.
Artikel 4 - Deze beslissing wordt ter kennisgeving toegezonden aan de dienstverlenende vereniging IVERLEK.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVAREM.
Op 17/06/2022 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVAREM.
Op 17/06/2022 vindt er om 17.30 u. een algemene vergadering plaats in de vergaderzaal Themis op de derde verdieping van het administratief gebouw van IVAREM, Leuvensesteenweg 443 D in Muizen.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van IVAREM dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Keurt de agenda goed van de algemene vergadering van IVAREM die op 17/06/2022 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 17/06/2022 van de intergemeentelijke vereniging IVAREM het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Lode Van Looy als eerste afgevaardigde, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019. De eerste afgevaardigde vertegenwoordigt het volledige stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IVAREM.
Artikel 4 - Bevestigt de aanstelling van Bart Vanmarcke als tweede vertegenwoordiger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019. De tweede afgevaardigde vertegenwoordigt geen stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IVAREM. Bij afwezigheid van de in artikel 1 van dit besluit aangewezene eerste afgevaardigde, verleent de gemeenteraad aan de tweede afgevaardigde het mandaat om het volledige stemmenaandeel van de gemeente in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IVAREM te vertegenwoordigen.
Artikel 4 - Deze beslissing wordt ter kennisgeving toegezonden aan de dienstverlenende vereniging IVAREM.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging TMVS/FARYS.
Op 21/06/2022 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging TMVS/FARYS.
Op 21/06/2022 vindt er om 14.30 u. een algemene vergadering plaats in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
Volgende punten staan geagendeerd:
Varia
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De actualisering van de statuten heeft betrekking op toetredingen van een aantal deelnemers. Ingevolge van de de toetredingen dienen op basis van artikels 6 en 7 van de statuten de bijlagen 1 en 2 bij de statuten te worden aangepast:
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van TMVS/FARYS dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van TMVS/FARYS die op 21/06/2022 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Varia
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 21/06/2022 van de intergemeentelijke vereniging TMVS/FARYS het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Eddy Michiels als afgevaardigde, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019.
Artikel 4 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving toe aan de dienstverlenende vereniging TMVS/FARYS.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging CIPAL.
Op 23/06/2022 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze dienstverlenende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de dienstverlenende vereniging CIPAL.
Op 23/06/2022 vindt er om 16.00 u. een algemene vergadering plaats in Technologiehuis in Geel.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van CIPAL dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van CIPAL die op 23/06/2022 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 23/06/2022 van de intergemeentelijke vereniging CIPAL het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Rudi Withaegels als afgevaardigde en Bart Vanmarcke als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad van 27/02/2019.
Artikel 4 - Deze beslissing wordt ter kennisgeving toegezonden aan de dienstverlenende vereniging CIPAL.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PONTES.
Op 23/06/2022 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PONTES.
Op 23/06/2022 vindt er om 19.00 u. een algemene vergadering plaats. Deze vergadering zal verlopen via het digitaal platform Zoom.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van PONTES dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van PONTES die op 23/06/2022 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 23/06/2022 van de intergemeentelijke vereniging PONTES het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Luc De Weerdt als afgevaardigde en Pascal Vercammen als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019.
Artikel 4 - Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Intercommunale Vereniging PONTES, gevestigd J. Moretuslei 2 te 2610 Wilrijk.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PONTES.
Op 23/06/2022 vindt er een bijzondere algemene vergadering plaats, waarop een wijziging van de statuten staat geagendeerd.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze bijzondere algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PONTES.
Op 23/06/2022 vindt er om 19.00 u. een bijzondere algemene vergadering plaats in crematorium Stuifduin te Lommel, Vonderdreef 10.
Volgende punten staan geagendeerd:
Nieuwe wetgeving voor de vennootschappen en verenigingen leidt er toe dat de bestaande statuten moeten worden aangepast en conform moeten worden gemaakt met deze wetgeving. Een ontwerp van statutenwijziging werd na nazicht door de bedrijfsrevisor voorgelegd aan de raad van bestuur en thans ter goedkeuring aan de algemene vergadering. De belangrijkste wijzigingen van de statuten kunnen als volgt worden samengevat:
Tevens worden de artikelnummering als gevolg van een aantal niet-goedgekeurde bepalingen uit de statuten hersteld (artikel 13).
De vertegenwoordiger van de gemeente in de bijzondere algemene vergadering van PONTES dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Neemt kennis van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van PONTES die op 23/06/2022 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - Keurt de voorgelegde statutenwijziging goed.
Artikel 3 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de bijzondere algemene vergadering van 23/06/2022 van de intergemeentelijke vereniging PONTES het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 4 - Bevestigt de aanstelling van Luc De Weerdt als afgevaardigde en Pascal Vercammen als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019.
Artikel 5 - Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Intercommunale Vereniging PONTES, gevestigd J. Moretuslei 2 te 2610 Wilrijk.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Op 24/06/2022 vindt er een algemene vergadering plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Op 24/06/2022 vindt er om 11.30 u. een algemene vergadering plaats in Salons Van Dijck, Frederik de Merodestraat 33 te 2800 Mechelen.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van PIDPA dient te handelen overeenkomstige de instructies van de gemeenteraad.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van PIDPA die op 24/06/2022 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
Artikel 2 - De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde(n) in de algemene vergadering van 24/06/2022 van de intergemeentelijke vereniging PIDPA het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Bevestigt de aanstelling van Yves Goovaerts als afgevaardigde en Eddy Michiels als plaatsvervanger, aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 27/02/2019.
Artikel 4 - Zendt een afschrift van deze beslissing wordt aan de opdrachthoudende vereniging PIDPA, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
De gemeente Bonheiden is aandeelhouder in cvba Kleine Landeigendom Mechelen en Omstreken, oftewel KLEMO.
Op 01/06/2022 vindt er een jaarlijkse statutaire algemene vergadering plaats.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda goed te keuren.
De gemeente beschikt over 112 aandelen in deze vennootschap. De algemene vergadering bestaat uit alle vennoten.
De eerstvolgende jaarlijkse statutaire algemene vergadering van de aandeelhouders van Kleine Landeigendom Mechelen en Omstreken (KLEMO) cvba-so vindt plaats op woensdag 01/06/2022 om 18.00 u. De locatie wordt later nog meegedeeld. De agenda is bepaald als volgt:
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Artikel 1 - Keurt de agenda voor de jaarlijkse statutaire algemene vergadering van de aandeelhouders van Kleine Landeigendom Mechelen en Omstreken (KLEMO) cvba-so van 01/06/2022 goed als volgt:
Artikel 2 - Draagt de afgevaardigde(n) in de jaarlijkse statutaire algemene vergadering van de aandeelhouders van Kleine Landeigendom Mechelen en Omstreken (KLEMO) cvba-so op te handelen conform deze beslissing.
Artikel 3 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving toe aan Kleine Landeigendom Mechelen en Omstreken (KLEMO) cvba-so.
Het gemeentebestuur van Bonheiden is aandeelhouder van KLEMO cvba-so met 112 aandelen, voor een volstort bedrag van € 350,00. De nominale waarde van een volstort aandeel bedraagt € 12,50. In het vooruitzicht van de fusie van KLEMO met Woonpunt Mechelen en De Vrije Woonst die momenteel wordt voorbereid, wordt aan het bestuur gevraagd uit de vennootschap te treden, en de aandelen hetzij te laten uitbetalen, hetzij over te dragen aan de Stad Mechelen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de uittreding uit de vennootschap Kleine Landeigendom Mechelen en Omstreken (KLEMO) en laat de aandelen uitbetalen.
In het Vlaamse regeerakkoord is opgenomen dat de Sociale Huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en de Sociale Verhuurkantoren (SVK’s) tegen 01/01/2023 één actor dienen te vormen zodat in iedere gemeente maar één sociale verhuurder meer actief is: de woonmaatschappij. Elke woonmaatschappij opereert in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied. Ze verenigt de Sociale Huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en Sociale Verhuurkantoren (SVK’s) in het werkingsgebied.
Momenteel is de gemeente Bonheiden lid van de SHM KLEMO.
In een eerste stap in het proces tot oprichting van de woonmaatschappij hebben de gemeentebesturen van het werkingsgebied van KLEMO op 31/10/2021 een advies over de afbakening van de woonmaatschappijen geformuleerd. De Vlaamse Regering heeft op vrijdag 04/02/2022 de afbakening van de woonmaatschappijen definitief vastgelegd.
Voor de gemeente Bonheiden betekent dit dat er één woonmaatschappij zal gevormd worden met Lier, Duffel en Sint-Katelijne-Waver samen.
Een ander gevolg is dat de gemeente Bonheiden uit KLEMO dient uit te treden aangezien de raad van bestuur van KLEMO heeft beslist om een fusietraject op te starten met “Woonpunt Mechelen”, waartoe ook Willebroek in de toekomst zal toetreden, en KLEMO niet langer actief zal zijn in Bonheiden vanaf het actief worden van de nieuwe woonmaatschappij.
Uit het schrijven van KLEMO van 09/02/2022 blijkt dat in het kader van de vooropgestelde fusie tussen KLEMO en Woonpunt Mechelen gevraagd wordt aan de gemeente Bonheiden om uit te treden en dat hiervoor een keuze wordt geboden: ofwel uittreden uit de vennootschap met uitbetaling van de volstortte het volstort gedeelte van de aandelen, ofwel overdracht van de aandelen aan Mechelen tegen de waarde van de volstortte aandelen. In dit laatste geval is het akkoord van de stad Mechelen wel noodzakelijk aangezien zij de aandelen dienen over te nemen.
In beide gevallen zal zou de gemeente Bonheiden dus de waarde van de volstortte aandelen verkrijgen, hetgeen voor de gemeente Bonheiden zou neerkomen op een bedrag van € 350,00.
De voorkeur gaat uit naar de eerste optie.
Visum:
Gunstig visum FA 2022/00059 van Financiele dienst van 11 april 2022
Enig artikel - Treedt uit de vennootschap Kleine Landeigendom Mechelen en Omstreken (KLEMO) met uitbetaling van de volstortte aandelen.
Op 31/05/2022 vindt er een algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechterlijke vorm vzw Krankhoeve.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het EVA moet handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van de algemene vergadering voorafgaand aan deze gemeenteraad worden voorgelegd.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Keurt de agendapunten goed van de algemene vergadering van vzw Krankhoeve die op 31/05/2022 plaatsvindt, en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van deze agendapunten. Deze agendapunten zijn:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Krankhoeve, met name Mieke Van den Brande, schepen van cultuur, het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving aan vzw Krankhoeve.
Op 13/06/2022 vindt er een algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm vzw Berentrode.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het Extern Verzelfstandigd Agentschap moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Volgende punten staan geagendeerd:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld deze agendapunten goed te keuren.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Hecht goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van vzw Berentrode die op 13/06/2022 plaatsvindt en aan de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van deze agendapunten. Deze agendapunten zijn:
Artikel 2 - Verleent aan zijn afgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Berentrode, met name Eddy Michiels, schepen van sport, het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 3 - Zendt deze beslissing ter kennisgeving toe aan vzw Berentrode.
Lokale besturen hebben vanaf dit jaar, naast de bestaande telefonische bijstand, de mogelijkheid om in overleg met de FOD Financiën lokale zitdagen te organiseren en om gegevens uit te wisselen via een gedeelde map.
Lokale besturen dienen hiervoor een samenwerkingsovereenkomst worden af te sluiten, waarbij de lokale besturen onder meer de zitdagen kenbaar maken aan de bevolking, voorzien in een werkruimte met wifi, de afspraken van hun bewoners centraliseren,…
Aan de raadsleden wordt gevraagd deze samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
26/04/2022: Principieel akkoord van het college van burgemeester en schepenen in verband met samenwerking tussen de FOD financiën en Bonheiden i.h.k.v. lokale hulp bij het invullen van belastingaangifte onder de vorm van zitdagen.
De FOD Financiën zal net als vorige jaren opnieuw telefonische bijstand verlenen voor het invullen van de belastingaangifte. Dit was de vorige jaren een noodzaak omwille van de COVID-crisis, maar werd positief onthaald en wordt bijgevolg opnieuw georganiseerd.
Samengevat biedt de FOD Financiën drie mogelijkheden aan die de gemeente aan de burgers kan aanbieden:
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Keurt onderstaande samenwerkingsovereenkomst voor de organisatie van zitdagen tussen het lokaal bestuur Bonheiden en de FOD financiën goed:
Zitdagen
1. Doel:
De samenwerkingsovereenkomst heeft als doel:
2. Bedoelde belastingplichtigen:
De lokale hulp die de FOD Financiën aan de steden en gemeenten biedt, is bestemd voor de belastingplichtigen die hulp nodig hebben bij het invullen van hun belastingaangifte.
3. Lokale zitdagen
3.1 Verbintenissen van de FOD FINANCIEN:
Mevrouw/Mijnheer Fleurie Bellon, teamchef, zal de contactpersoon zijn voor het centrum Particulieren Mechelen.
Telefoon: +32257 534 47 E-mail: fleurie.bellon@minfin.fed.be
Deze contactgegevens zullen in geen enkel geval worden meegedeeld aan het publiek.
De FOD Financiën verbindt zich ertoe :
3.2 Verbintenissen van de steden en gemeenten:
Mevrouw/Mijnheer Lien Tuymans, afdelingshoofd Mens en Zorg., zal de contactpersoon zijn wat betreft de organisatie voor de stad/gemeente
Telefoon: +3215500423 . E-mail:lien.tuymans@ocmwbonheiden.be
Mevrouw/Mijnheer Danny De Neef, ICT medewerker, zal de contactpersoon zijn wat betreft ICT voor de stad/gemeente
Telefoon: +3215502845 E-mail: .danny.deneef@bonheiden.be
De stad/gemeente verbindt zich ertoe, voorafgaand aan de periode vermeld onder punt 3.1:
De stad/gemeente verbindt zich ertoe, tijdens de periode vermeld onder punt 3.1, de volgende middelen ter beschikking te stellen van de FOD Financiën:
1. Een functioneel lokaal om het publiek te ontvangen waarvan het dagelijks onderhoud wordt verzekerd.
Het ter beschikking gestelde lokaal beantwoordt aan volgende voorwaarden:
2. Een wachtzaal
3. De nodige ICT-middelen, namelijk:
Opmerking: de agenten van de FOD Financiën zullen hun eigen draagbare PC meebrengen.
4. Veiligheidspersoneel of personeel van de stad/gemeente om het onthaal van de bezoekers, de veiligheid van de burgers en medewerkers van de FOD Financiën (en indien van toepassing de opvolging van de sanitaire maatregelen van kracht) te allen tijde te garanderen.
Artikel 2 - Keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de FOD Financiën en gemeenten in het kader van de hulp bij het invullen van belastingaangiften goed:
Uitwisseling van informatie
1. Doel:
De samenwerkingsovereenkomst heeft als doel de samenwerking te optimaliseren tussen de FOD Financiën Administratie Particulieren en alle steden/gemeenten die actief deelnemen aan de hulp voor het invullen van de aangiften in de personenbelasting door de contactgegevens van een deel van hun burgers mee te delen.
2. Bedoelde belastingplichtigen:
De mogelijkheid tot uitwisseling van gegevens die de FOD Financiën aan de steden en gemeenten biedt, is bestemd voor belastingplichtigen die hulp nodig hebben bij het invullen van hun belastingaangifte en over een telefoon/GSM nummer beschikken.
3. GDPR regelgeving
Om te voldoen aan de regels van de GDPR, zal de uitwisseling van persoonsgegevens plaatsvinden via een beveiligd uitwisselingsplatform.
Alle deelnemende steden en gemeenten zullen toegang hebben tot;
E-mailadressen van de mensen in de stad of gemeente die toegang moeten krijgen tot het gedeelde platform:
1. ……@........
2. ……@........
3. ……@........
4. Verbintenissen van de FOD Financiën:
Mevr/Dhr …….., graad ………, zal de contactpersoon zijn voor het centrum Particulieren ………….
Telefoon: +32 ….... E-mail: ...............@minfin.fed.be
Deze contactgegevens zullen in geen enkel geval worden meegedeeld aan het publiek.
De FOD Financiën verbindt zicht ertoe de betrokken belastingplichtigen rechtstreeks telefonisch te contacteren om hen de best mogelijke bijstand aan te bieden: hulp via telefoon of een face-to-face afspraak in onze kantoren.
5. Verbintenissen van de steden en gemeenten:
Mevrouw/Mijnheer………, (functie)……..., zal de contactpersoon zijn wat betreft de organisatie voor de stad/gemeente
Telefoon: +32 ….... E-mail: ...............@........
De stad/gemeente verbindt zich ertoe:
✓ Rijksregisternummer
✓ Naam & Voornaam
✓ Telefoonnummer/GSM
Artikel 3 - Machtigt Lode Van Looy om deze overeenkomst namens de gemeenteraad te ondertekenen.
In april 2020 werd het kader voor maatregelen in het flankerend onderwijs aangepast. Er wordt voorgesteld om dit met ingang van 01/09/2022 opnieuw aan te passen en te werken met een enveloppenfinanciering.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit nieuwe kader goed te keuren.
Dankzij het flankerend onderwijsbeleid kunnen gemeenten een beleid voeren waarmee ze alle kinderen bereiken die op hun grondgebied school lopen.
Flankerend onderwijsbeleid wordt gedefinieerd als het geheel van acties van een lokaal bestuur om een onderwijsbeleid te ontwikkelen in samenwerking met de lokale actoren en legt een sterke focus op gelijke onderwijskansen.
Het kader werd vastgelegd in het Decreet betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau.
Het Decreet bestaat uit twee onderdelen: de sociale voordelen en andere voordelen.
De sociale voordelen hebben een verplichtend karakter. Zodra de gemeente beslist een sociaal voordeel toe te kennen is ze verplicht dit toe te kennen aan al de scholen binnen de gemeente.
De lijst met sociale voordelen is limitatief:
De andere voordelen zijn meer vrijblijvend. Ze moeten pas worden toegekend als de gemeente ze toekent aan één school waarvan zijzelf niet de inrichter is.
Het gemeentebestuur mag ervoor kiezen om dit voordeel als inrichter alleen in de eigen scholen toe te kennen.
In 2006 werd een kader opgemaakt voor ochtend-, middag- en avondtoezicht, dit kader werd met ingang van september 2020 herzien.
Er is echter een grote ongelijkheid tussen de verschillende scholen omtrent het aantal leerlingen per toezichter omdat elke school, ongeacht de grootte, eenzelfde urenpakket krijgt. Bovendien wordt het toezicht momenteel georganiseerd door de gemeente, hierdoor is er niet altijd voldoende voeling met de school en de specifieke cultuur op school.
Om de ongelijkheid tussen de scholen recht te trekken, wordt voorgesteld een budget uit te keren per ingeschreven leerling. Dit budget wordt aan de scholen uitbetaald en er wordt van hen verwacht dat zij - binnen het vooropgestelde kader - toezicht organiseren. Ze kunnen met dit budget zelf eigen accenten leggen.
Om het budget per leerling te bepalen is er gekeken naar de effectieve uitgaven van de voor- en naschoolse opvang in de voorbije schooljaren. Dit budget is evenredig verdeeld over alle leerlingen die school lopen op grondgebied Bonheiden. Zo werd een toelage van € 90 per kind per jaar bekomen voor de organisatie van het ochtend- en avondtoezicht.
Bijkomend wordt er per school een eenmalige subsidie per jaar toegekend voor de aankoop van spelmateriaal. Er zal ook de mogelijkheid worden geboden om deel te nemen aan vormingen georganiseerd door de gemeente.
Aan de voorwaarden wordt weinig gewijzigd. Om in aanmerking te komen voor de subsidies dienen scholen het ochtendtoezicht minimaal één uur aan te bieden en het avondtoezicht minimaal twee uur aan te bieden.
Aan de scholen wordt wel de mogelijkheid gegeven om aan de ouders een financiële tussenkomst te vragen waarbij dezelfde maxima worden gehanteerd als in de erkende buitenschoolse opvang, momenteel bepaald op € 1 per begonnen half uur. We laten de scholen hierin de vrijheid omdat ze zo de mogelijkheid hebben om het aantal leerlingen per begeleider sterk te verminderen en op deze wijze de kwaliteit nog meer te verhogen.
Bij de evaluatie van het huidig kader werd gezien dat de uitbetaling van het middagtoezicht in praktijk anders verloopt dan hoe was opgenomen in het reglement. Het reglement wordt in die zin aangepast.
De regeling omtrent toegang tot het zwembad, leerlingenvervoer van huis naar school en terug en het ter beschikking stellen van de voor het publiek toegankelijke gemeentelijke infrastructuur blijft momenteel behouden.
Gunstig mits aanpassing visum FA 2022/00095 van Johan Muyldermans van 16 mei 2022
Artikel 1 - Heft met ingang van 01/09/2022 volgend besluit op:
Artikel 2 - Stelt met ingang van 01/09/2022 het kader voor maatregelen in het kader van flankerend onderwijsbeleid vast als volgt:
1. VISIE
Het idee achter de reglementering rond de sociale voordelen is dat een lokaal bestuur geen concurrentievoordeel mag creëren ten opzichte van de andere onderwijsnetten door vanuit het gemeentebudget, niet de werkingstoelagen of remgelden, uitsluitend voor de eigen scholen dingen te organiseren en te financieren.
Het gemeentebestuur wilt, binnen de budgettaire mogelijkheden, een beleid voeren waarmee ze alle kinderen bereiken die op hun grondgebied naar school gaan en het onderwijs steunen in zijn maatschappelijk taak om gelijke kansen te creëren.
2. TOEPASSINGSGEBIED
Dit reglement is van toepassing op alle basisscholen van andere schoolbesturen die gelegen zijn op het grondgebied van Bonheiden.
3. BEGRIPPEN EN ALGEMENE PRINCIPES
In dit reglement wordt verstaan onder:
1° Sociale voordelen
Sociale voordelen zijn een onderdeel van het decreet betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau van 30/11/2007 en zijn latere wijzigingen.
Het gemeentebestuur is verplicht om dezelfde voordelen toe te kennen aan de scholen van andere schoolbesturen, gelegen op hun grondgebied, als die erom verzoeken. De andere scholen worden pas rechthebbend als zij zich minimaal aan dezelfde voorwaarden houden als door het gemeentebestuur opgelegd aan de eigen scholen.
2° Soorten sociale voordelen
3° Ochtend- en avondtoezicht: is elke vorm van toezicht die voor of na de normale aanwezigheid georganiseerd wordt. De ‘normale aanwezigheid van de leerlingen’ begint een kwartier voor het belsignaal tot een kwartier na het belsignaal. Dit geldt zowel voor ‘s morgens als ‘s avonds. Binnen deze periode vallen de leerlingen onder de hoede van de school.
4° Middagtoezicht: Dit betreft zowel middag-als middagmaaltoezicht gedurende één uur op volledige schooldagen. Woensdagmiddagtoezicht blijft dus buiten de scope van sociaal voordeel.
4. OCHTEND- EN AVONDTOEZICHT
Artikel 1 Voorwaarden
§1 Het toekennen van sociaal voordeel ochtend- en avondtoezicht is van toepassing zolang de gemeente dit sociaal voordeel toekent aan de gemeentescholen rekening houdend met de budgettaire mogelijkheden.
§2 De schoolbesturen die gebruik willen maken van dit sociaal voordeel moeten:
De tarieven volgen vastgelegd in de buitenschoolse kinderopvang, De Wiebelboom, heden bepaald op € 1 per begonnen half uur .
§3 Dit sociaal voordeel heeft enkel betrekking op de (bruto) vergoeding incl. vakantiegeld, eindejaartoelage, fietsvergoeding en maaltijdcheques van de toezichters.
§4 Toezichters worden aangeworven door het schoolbestuur die het voordeel geniet.
Artikel 2 Berekening
§1 Het beschikbare budget van € 90 per leerling per dienstjaar voor ochtend- en avondtoezicht toezicht wordt verdeeld op basis van het leerlingenaantal van de telling van 1 februari van het jaar waarin het sociaal voordeel wordt gerekend.
§2 Het toegekende bedrag mag nooit meer zijn dan de effectieve uitgave aan toezicht. De
financiële dienst kan dit bekijken op basis van loonstaten of onkostennota’s.
§3 De afrekening gebeurt twee keer op een jaar:
§4 De scholen bezorgen ten laatste eind maart een kopie van het document van de Vlaamse overheid waarin vermeld staat hoeveel leerlingen er zijn ingeschreven op 1 februari aan de financiële dienst.
§5 Bijkomend ontvangen de scholen per jaar een budget van € 150 voor spelmateriaal. Dit wordt uitbetaald in december na voorlegging van aankoopbewijzen.
§6 De financiële dienst zorgt voor de uitbetaling na de goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.
5. MIDDAGTOEZICHT
Artikel 3 Voorwaarden
§1 Het toekennen van sociaal voordeel middag toezicht is van toepassing zolang de gemeente dit sociaal voordeel toekent aan de gemeentescholen rekening houdend met de budgettaire mogelijkheden.
§2 Het middagtoezicht gebeurt in de lokalen waar de leerlingen hun middagmaal nuttigen.
§3 Het middagtoezicht is kosteloos voor de ouders.
§4 Het personeel wordt minimaal vergoed ofwel via loonbarema 202 (onderwijs) ofwel niveau C (gemeente)
§5 Dit sociaal voordeel heeft enkel betrekking op de (bruto) vergoeding incl. vakantiegeld, eindejaartoelage, fietsvergoeding en maaltijdcheques van de toezichters.
§6 Toezichters worden aangeworven door het schoolbestuur die het voordeel geniet.
Artikel 4. Berekening
§1 Er wordt een toelage verleend per volledige schijf van 50 leerlingen.
§2 Het aantal rechthebbende leerlingen wordt bepaald op basis van het gemiddelde van tijdens de middagbewaking aanwezige leerlingen tijdens de maanden september, oktober en november. De gemeente doet hiervoor een steekproef.
§3 De vergoeding wordt als volgt berekend:
Minimaal bruto uurloon x aantal toezichters x 160 (dagen) = € …
Het minimaal bruto uurloon is gelijk aan B1 0de jaar anciënniteit of C1 0de jaar anciënniteit
(loonschaal gemeente).
Hiervan wordt het bedrag dat vervat zit in de werkingstoelagen afgetrokken: Aantal leerlingen op 01/02 x bedrag vervat in werkingstoelage € = € X.
§4 Het toegekende bedrag mag nooit meer zijn dan de effectieve uitgave aan toezicht. De personeelsdienst/financiële dienst kan dit bekijken op basis van loonstaten of onkostennota’s.
§5 De afrekening gebeurt in de maand maart van jaar X+1.
§6 De financiële dienst zorgt voor de uitbetaling na de goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.
6. TOEGANG TOT HET ZWEMBAD
Artikel 5. Principe
§1 Dit sociaal voordeel omvat de vergoeding van € 1 voor de toegang tot het zwembad voor de leerlingen lager onderwijs.
§2 De kosten verbonden aan het verstrekken van één schooljaar gratis zwemmen, waar elke leerling lager onderwijs recht op heeft, worden niet als sociaal voordeel beschouwd.
§3 Het busvervoer van en naar het zwemmen valt niet onder toepassing van het sociaal voordeel.
§4 De schoolbesturen die gebruik willen maken van dit sociaal voordeel mogen dit niet door factureren aan de ouders.
§5 Het sociaal voordeel wordt uitgerekend op basis van het reëel aantal kinderen die gezwommen hebben.
§6 De afrekening gebeurt na voorleggen van de facturen en een schrijven tot terugbetaling aan de financiële dienst en dit tenminste jaarlijks in december.
§7 De financiële dienst zorgt voor de uitbetaling na de goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.
7. LEERLINGENVERVOER
Artikel 6. Principe
§1 De gemeente voorziet 2 busritten ’s morgens en ’s avonds op de dagen dat de scholen geopend zijn.
§2 Eén busrit vindt plaats op grondgebied Bonheiden, de andere op grondgebied Rijmenam.
§3 Er wordt door de gemeente 1 toezichter aangesteld per begonnen schijf van 30 leerlingen.
8. OVERGANGSMAATREGELEN
Artikel 7. Datum invoegen.
Het kader treedt in voege op 01/09/2022. Voor artikel 5 geldt volgende overgangsmaatregel: het beschikbare budget wordt per dienstjaar verminderd a rato van 6/10de.
Artikel 3 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke website en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.
Dit punt werd geagendeerd op vraag van Guido Vaganée, fractievoorzitter N-VA.
Aan het college van Burgemeester en schepenen wordt gevraagd een schrijven te richten aan de Vlaamse overheid om de bezorgdheid van de gemeenteraad over te maken over de precaire gevolgen m.b.t. het ontoereikende budget om de lopende en toekomstige fietsdossiers via het fietsfonds te financieren.
Tevens zal aan de Vlaamse regering worden gevraagd een gedeelte van het budget van het Kopenhagenfonds te gebruiken voor de financiering van het fietsfonds zodat lopende en geplande fietsdossiers kunnen uitbetaald worden.
De laatste weken kregen de lokale besturen een alarmerende brief van hun provincie in de bus.
Via het fietsfonds worden initiatieven van en met lokale besturen maximaal ondersteund door budgetten van provincie en Vlaams gewest. Hierdoor kunnen moeilijk en grote fietsdossiers eindelijk worden aangepakt. De provincie neemt de ganse uitbetaling van zowel het voorschot als het saldo voor zich. Daarna vordert ze het Vlaams gedeelte terug.
De deputatie van de provincie Antwerpen wil graag de aandacht vestigen op een nieuwe aanpak van het fietsfonds en de mogelijke verlate uitbetaling van voorschot en saldo.
In 2021 trok de Vlaamse minister voor mobiliteit Lydia Peeters het budget op van 10 naar 15 miljoen per jaar voor alle gemeenten en provincies terwijl er in 2021 voor ruim 25 miljoen euro aan subsidiegerechtigde dossiers werden ingediend waarvan er maar voor 14,5 miljoen euro door Vlaanderen werd uitbetaald.
Hierdoor heeft de Vlaamse overheid op 1 januari 2022 een achterstand in terugbetaling aan de provincie Antwerpen van 5,2 miljoen euro. De deputatie gaat er van uit dat dit tekort de komende jaren nog fors zal stijgen door de vele projecten.
De Vlaamse overheid voorziet ook de volgende jaren immers slechts maximaal 3 miljoen per jaar per provincie om haar aandeel in het fietsfondssubsidie te financieren. De voorbije twee jaar kaartten de provincies bij de bevoegde minister aan dat het Vlaams aandeel budgettair ontoereikend is om alle projecten die subsidie toegekend kregen, laat staan alle projecten die in de pijplijn zitten te financieren. Tot op heden is de minister nog niet bereid gevonden het Vlaams budget voor het Fietsfonds verder te verhogen zodat alle dossiers betaald kunnen worden.
Nochtans is er wel degelijk budget ter beschikking binnen de begroting van Vlaanderen. Het is aan de betrokken ministers om deze middelen efficiënt in te zetten.
Plan Kopenhagen: 150 miljoen euro extra voor betere fietspaden
De Vlaamse regering heeft op voorstel van minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers 150 miljoen euro vrijgemaakt voor lokale besturen die nieuwe fietspaden willen aanleggen. Bart Somers: “Meer en meer Vlamingen gebruiken de fiets. We investeren daarom extra in meer en betere fietspaden. Een visie die we met z’n allen kunnen onderschrijven.
Steden en gemeenten kunnen tot eind september 2022 subsidies aanvragen. Een voorwaarde is dat de geplande werken ten laatste in 2025 zijn afgerond.
Door de specifieke verdeelsleutel zorgde de oproep voor geen grote toeloop van dossiers. Het lijkt ons dan ook niet meer dan logisch dat een gedeelte van het voorziene budget uit het zogenaamde Kopenhagenfonds wordt overgeheveld naar het gekende fietsfonds om enerzijds de achterstallen te financieren en een financiële zekerheid te creëren voor toekomstige projecten en dossiers.
Fragmenteren budgetten zorgt voor perverse situatie
Door fietsdossierbudgetten te fragmenteren van over verschillende departementen ( mobiliteit en binnenlands bestuur) bekomt men een perverse situatie waar men meer budget vrijgemaakt heeft voor de fiets en anderzijds lokale besturen fietsdossiers zullen moeten annuleren, verschuiven of downsizen.
Onze gemeente is ook financieel zwaar getroffen
Onze gemeente is volop bezig aan de verwezenlijking van het fietsdossier Weynesbaan-Tinstraat
Tijdens de vorige legislatuur werd het project samen met de provincie en de gemeente Putte opgestart en werden er 1.300.000 euro gealloceerd via het gekende fietsfonds.
Een enorme investering met een grote impact op de gemeentelijke begroting.
Ook impact op de meerjarenplanning van Bonheiden
Hierdoor komt het geplande fietsdossier Muizensteenweg mogelijks in het gedrang.
De meerderheidsfracties stellen volgend amendement voor:
Artikel 3 - Vraagt aan de provincie Antwerpen om de voorwaarden voor het bekomen van subsidies van het Fietsfonds aan te passen waardoor elke verbetering aan een fietspad van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk in aanmerking komt voor subsidies.
Dit amendement wordt met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Artikel 1 - Vraagt aan het college van Burgemeester en schepenen een schrijven te richten aan de Vlaamse overheid om de bezorgdheid van de gemeenteraad over te maken over de precaire gevolgen m.b.t. het ontoereikende budget om de lopende en toekomstige fietsdossiers via het fietsfonds te financieren.
Artikel 2 - Vraagt aan de Vlaamse regering een gedeelte van het budget van het Kopenhagenfonds te gebruiken voor de financiering van het fietsfonds zodat lopende en geplande fietsdossiers kunnen uitbetaald worden.
Artikel 3 - Vraagt aan de provincie Antwerpen om de voorwaarden voor het bekomen van subsidies van het Fietsfonds aan te passen waardoor elke verbetering aan een fietspad van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk in aanmerking komt voor subsidies.
De voorzitter sluit de zitting op 25/05/2022 om 22:10.
Namens Gemeenteraad,
Ethel Van den Wijngaert
algemeen directeur
Yves Goovaerts
voorzitter gemeenteraad