Terug
Gepubliceerd op 29/06/2023

Besluit  Gemeenteraad

wo 21/06/2023 - 20:30

Verzoekschrift gemeenteraad Bonheiden i.v.m. knip Oude Kasteellaan: Standpuntbepaling

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, schepenen
Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Charlotte Pittevils, gemeenteraadslid

Op 10/05/2023 overhandigde de actiegroep een 'voorstel van burgers aan de gemeenteraad'. Het verzoekschrift werd in de gemeenteraad van mei 2023 mondeling toegelicht door de eerste ondertekenaar, met name Bart Van Dievel.

Op de gemeenteraad van mei 2023 werd beslist de inhoud van het punt te verdagen naar de gemeenteraad van juni 2023 en deze materie voor te bereiden op de gemeenteraadscommissie mobiliteit van 07/06/2023.

Het punt wordt op deze gemeenteraad voorgelegd. 

Voorgeschiedenis
  • 10/05/2023: De actiegroep overhandigt een voorstel van burgers aan de gemeenteraad.
  • 31/05/2023: Gemeenteraad waarop dhr. Van Dievel wordt gehoord en waarop wordt beslist het punt te verdagen naar de zitting van juni 2023.
  • 07/06/2023: Gemeenteraadscommissie mobiliteit.
Feiten en context

Het verzoekschrift luidt als volgt:

Feiten en context

Bonheiden-Rijmenam kreunt onder het autoverkeer. Het vorige gemeentebestuur heeft getracht de leefbaarheid van onze gemeente en tevens de mobiliteit te verhogen door de uitwerking van een plan dat erin bestaat 

    1. de verkeerstromen te kanaliseren, het doorgaand verkeer te weren uit de woongebieden en auto's zo snel en efficient mogelijk naar de hoofdassen te leiden 
    2. de doorstroming op die hoofdassen vlot te laten verlopen door de plaatsing van slimme verkeerslichten 
    3. alternatieve mobiliteit te promoten door het reserveren van veilige en aangename fiets- en wandelroutes en meer in te zetten op openbaar vervoer. 

De positieve effecten hiervan worden stilaan zichtbaar. De files zijn korter geworden en de autoluwe straten worden massaal gebruikt door fietsers en voetgangers, door jongeren en ouderen op weg naar school, werk, sportvelden en recreatiedomeinen.

Beleidsmatige en juridische grond

  1. Het vorige bestuur heeft de genomen maatregelen goedgekeurd na grondige afweging en gebaseerd op een deskundig onderzoek uitgevoerd door expertisebureau Vectris, waarin de verweving van ruimte en mobiliteit centraal staat.
  2. De uitvoering van het plan sluit aan op een globaal beleid dat in gans Vlaanderen vooropgesteld wordt en welk een modal shift wil bewerkstelligen naar minder autogebruik. Hierdoor kan openbaar vervoer efficienter en daadkrachtiger worden ingezet en hierdoor kan een duurzamere leefwereld tot stand komen waarin fietsen en wandelen zullen bijdragen aan ieders gezondheid. 
  3. Dit vergt een visie op lange termijn die verder reikt dan een legislatuur.

Aanleiding voor verzoekschrift

  1. Het weghalen van de knip in de Oude Kasteellaan wijzigt het statuut van deze en andere straten tussen R6 en Rijmenamseweg van woonstraten (fiets- en voetgangersvriendelijk) naar doorgangswegen. Deze straten hebben noch een voetpad, noch een fietspad. Ze zijn bovendien vaak te smal om doorgaand verkeer toe te laten. 
  2. Door het aanzuigeffect van verkeer uit de ruimere rand -fileontwijkend verkeer- zal de drukte en onveiligheid in gans het gebied verder toenemen. 
  3. Fietsers en voetgangers zullen hier worden verjaagd. De eufemistische benaming 'fietsvriendelijke straat' en het aanbrengen van fietssuggestiestroken (de zgn. 'moordstrookjes' waarvan men in gans Vlaanderen zo snel mogelijk af wil) zullen hier niets aan veranderen. 
  4. De voorgestelde oplossing -camera (anpr) en trajectcontrole- is op deze weg moeilijk toe te passen. Op het traject liggen maar liefst 4 zijstraten waarlangs de camera's gemakkelijk zullen kunnen worden ontweken. Gehaaste autogebruikers zullen dit snel doorhebben waardoor sluipverkeer zich sowieso naar deze zijstraten zal verplaatsen. Tevens komt bestemmingsverkeer richting KV Bonheiden niet op de foto. 
  5. Wat met de snelheid van het autoverkeer in de Grote Doelstraat, Berentrodedreef, Pelgrimstraat, Eisenhowerlaan, Uyerenboslaan? Uit een tussenkomst op de gemeenteraad van 26/4/2023 bleek dat onze politie niet over voldoende manschappen beschikt om in deze straten de snelheid regelmatig te controleren. 
  6. Het voornemen van het bestuur is des te ongelukkiger daar zich net hier verschillende wandelpaden, fietsroutes en sportvelden bevinden. Plaatsen waar Vlaanderen op termijn zelfs alle gemotoriseerd verkeer zo veel als mogelijk wil weren. 
  7. De huidige maatregel in de Oude Kasteellaan wordt asociaal genoemd. Deze redenering is ronduit pervers. Eigenlijk zegt men: 'De oplossing bij jullie moet sneuvelen omdat we andere problemen niet willen/kunnen oplossen/ Verder wijzen we op de consequentie van de maatregel: alle verkeersremmende en of verkeersbeperkende maatregelen in Bonheiden zijn asociaal en dus bedreigd. De inwoners van de Oude Baan, Hairgracht, Zellaerstraat, Zellaerdreef, Domis de Semerpontlaan, Kapelweg, Cardijnlaan, Hondshoek,.... weten wat hen te wachten staat.

Wat vragen we?

  1. Het behoud van de knip in de Oude Kasteellaan en het bijhorend circulatieplan. 
  2. Dat het huidige bestuur zou stoppen met het opruien van bewoners uit verschillende straten door te stellen dat deze positieve verkeersmaatregelen asociaal en ten nadele van andere straten zouden zijn terwijl het bestuur zelf als maar meer autoverkeer wil faciliteren en aanmoedigen. 
  3. Dat het bestuur zou ingaan op de verzuchtingen van bewoners uit andere straten die vandaag ook te kampen krijgen met veel sluipverkeer en ook een veilige en aangename buurt willen. De geplande anpr-camera's en trajectcontrole voor de Oude Kasteellaan zijn wellicht nuttiger in te schakelen in sommige van deze straten indien die hiervoor beter geschikt zijn en indien andere meer pragmatische oplossingen er niet mogelijk zijn. 
  4. Dat het bestuur deze gerechtmatigde vragen niet langer aangrijpt om eerdere positieve verkeersmaatregelen terug te draaien. Dat er dus niet zal worden geraakt aan de bestaande maatregelen die hebben gezorgd voor meer autoluwe buurten, zoals in de Zellaerdreef, Kapelweg, Cardijnwijk,... 
  5. Dat het bestuur besluiten die ingrijpen op de verkeersleefbaarheid in woonwijken en een wijziging betekenen van het bestaande mobiliteitsplan voortaan eerst zou laten onderbouwen met een mobiliteitseffectenstudie, een verkeersanalyse op wijkniveau en op grotere schaal. Dat ze bij zulke beslissingen tevens alle belanghebbenden laat participeren in de besluitvorming. Nu wordt een besluit genomen zonder inzicht in de effecten. Een beleidsbeslissing moet consequent zijn. Dit zomaar wijzigen met enkel een verkiezingspanflet in handen is onbehoorlijk bestuur.

verder opvolging indien geen positief antwoord

De actiegroep zal alle wettelijke middelen gebruiken om de genomen beslissing aan te vechten.
- bezwaar tegen eventueel besluit bij de gouverneur (kan dit schorsen wegens niet onderbouwd)
- bewonersacties

Op de gemeenteraadscommissie mobiliteit van 07/06/2023 werd het punt inhoudelijk besproken. 

Juridische grond
  • Het Decreet over het lokaal bestuur.
  • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.
Bijzonderheden bij de besluitvorming

Raadslid Rudi Withaegels stelt volgend amendement voor:

De knip kan pas verwijderd worden nadat het verkeer in het dorp vlot is getrokken en er na 6 maanden een evaluatie is geweest.

Stemming over het amendement van Rudi Withaegels:

  • Met 1 stem ja: Rudi Withaegels;
  • Met 12 stemmen nee: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Pascal Vercammen;
  • Met 10 onthoudingen: Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels.

Het amendement wordt niet aangenomen.

De meerderheidsfracties stellen volgend amendement voor: 

Op 20/06/2023 besliste het college van burgemeester en schepenen het mobiliteitsplatform FlowCheck aan te kopen. Het mobiliteitsplatform FlowCheck is een uniek softwareplatform voor het inkoppelen van alle relevante mobiliteitsdata te Bonheiden gebaseerd op de ontsluiting van de historische ‘Floating Car Data’. Met het Floating Car Data-platform wordt het verkeer continu gemeten door voertuiggegevens te verwerken. Daarbij worden de data op een digitale kaart gezet en voor de verschillende toepassingen bijgehouden. Voor de opvolging van verkeersmaatregelen is het gewenst de informatie verkregen uit deze floating car data te gebruiken. Aan de gemeenteraad wordt dan ook gevraagd om dit toe te voegen in artikel 1 van het besluit.
Wijzigt de tekst van artikel 1 als volgt:

  • Na de zin ‘Alles wordt nauwgezet opgevolgd: we organiseren nu verkeerstellingen, alsook enkele maanden na opheffing van de ‘knip’’ wordt volgende zin toegevoegd. Bovendien wordt alles gemonitord via de floating car data.
  • De zin ‘De resultaten van de verkeerstellingen zullen – samen met een bevraging van buurtbewoners – in het voorjaar van 2024 het uitgangspunt vormen van een brede evaluatie.’ Wordt vervangen door: De resultaten van de verkeerstellingen en de resultaten van de floating car data zullen – samen met een bevraging van de buurtbewoners – in het voorjaar van 2024 het uitgangspunt vormen van een brede evaluatie.

Stemming over het amendement van de meerderheidsfracties:

  • Met 12 stemmen ja: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Pascal Vercammen;
  • Met 11 stemmen nee: Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels.

Het amendement wordt aangenomen.

Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Jan Fonderie, Luc De Weerdt, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Eddy Michiels, Hilde Schueremans, Frans Uytterhoeven, Luc De Weerdt, Hilde Smets, Daan Versonnen, Pascal Vercammen
Tegenstanders: Jan Fonderie, Guido Vaganée, Karolien Huibers, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels
Resultaat: Met 12 stemmen voor, 11 stemmen tegen
Besluit

Artikel 1 - De gemeenteraad formuleert volgende argumentatie omtrent de opgeworpen punten: 

Uw verzoekschrift werd goed ontvangen en grondig doorgesproken.

Op 25 juni 2014 ‘knipte’ de gemeente Bonheiden de Oude Kasteellaan ter hoogte van de Eisenhowerlaan. Men vreesde een te grote toevloed aan wagens bij de opening van de R6 enkele weken later. Er lag echter geen concrete motivatie voor waarom net de Oude Kasteellaan ‘geknipt’ werd.

Studiebureau VECTRIS gaf enkele maanden eerder aan dat men geen uitspraken kon doen over welke straten nu precies bijkomend verkeer zouden te verduren krijgen door openstelling van de R6 (Pelgrimstraat, Berentrodedreef, Oude Kasteellaan, Eisenhowerlaan, Kanonniersweg, Grote Doelstraat, Uyerenboslaan, Harentstraat…).

Wat wel voorlag, was een actuele verkeersanalyse van de Oude Kasteellaan:

‘Uit de kruispunttellingen op de Oude Kasteellaan kan worden afgeleid dat de totale intensiteiten de grenzen van de leefbaarheid zeker niet overschrijden, maar dat er niettemin vooral in de ochtendspits sprake is van enig sluipverkeer vanuit oostelijke richting.’

Enerzijds was er dus geen bestaand probleem. Anderzijds was het niet zeker dat er een probleem zou ontstaan. Toch werd de Oude Kasteellaan preventief ‘geknipt’.

De Oude Kasteellaan heeft een gemiddelde breedte van 5,6 meter. Bij de Pelgrimstraat is dat slechts 4 meter, bij de Edgar Tinellaan eveneens. De Uyerenboslaan en de Kleinhoflaan zijn amper 3 meter breed…

Door het knippen van de Oude Kasteellaan, de breedste straat van het wegkwadrant tussen Dorp en Putsesteenweg (richting R6), zocht het verkeer haar weg doorheen de vele andere straten van dit wegkwadrant, die stuk voor stuk smaller zijn.

Deze vaststellingen doen ons besluiten dat de ‘knip’ moeilijk te verantwoorden valt en best verwijderd wordt.

Conform het mobiliteitsplan wensen we uiteraard in te zetten op fiets- en wandelveiligheid, ook in de Oude Kasteellaan. Dit is immers geen lokale ontsluitingsweg, wel een belangrijke route voor zwakke weggebruikers, waarop gemotoriseerd verkeerd te gast is.

De maximaal toegelaten snelheid verlaagt er van 50 km/h naar 30 km/h en de straat wordt ingericht als fietsvriendelijke route. Dit betreft de uitvoering van een actie uit het fietsbeleidsplan.

Er wordt passende signalisatie voorzien. Een trajectcontrole vormt het sluitstuk om de maximumsnelheid te handhaven.

Door gelijktijdig verbeteringen aan te brengen aan de doorstroming te Bonheiden-Dorp, zijn we ervan overtuigd dat er geen grote verkeersverplaatsing zal zijn richting de Oude Kasteellaan (en zijstraten).

Alles wordt nauwgezet opgevolgd: we organiseren nu verkeerstellingen, alsook enkele maanden na opheffing van de ‘knip’. Bovendien wordt alles gemonitord via de floating car data.

De resultaten van de verkeerstellingen en de resultaten van de floating car data zullen – samen met een bevraging van de buurtbewoners – in het voorjaar van 2024 het uitgangspunt vormen van een brede evaluatie.

Verkeersveiligheid vormt een hoeksteen van het mobiliteitsbeleid in de gemeente Bonheiden. Niet alleen worden nu enkele straten met een trajectcontrole uitgerust, ook breidde politiezone BODUKAP het personeelsbestand van de verkeerssectie gevoelig uit. De overige straten op ons grondgebied zullen dus systematisch vaker het voorwerp vormen van snelheidscontroles.

Voorts is het geenszins zo dat ook de overige knips in de gemeente Bonheiden automatisch mee ter discussie staan. Zoals hierboven aangegeven, betreft de maatregel in de Oude Kasteellaan een specifieke ingreep in een specifiek wegkwadrant omwille van specifieke redenen. Het is wel zo dat vragen tot ‘knip’ vanuit gelijkaardige straten in andere wegkwadranten gelijkaardig beantwoord zullen worden.

Artikel 2 - De gemeenteraad beslist het volgende betreffende de vijf vragen uit het verzoekschrift:

  1. Negatief antwoord op de vraag. De knip in de Oude Kasteellaan en het bijkomend circulatieplan worden niet behouden. 
  2. Het gemeentebestuur heeft op geen enkel moment bewoners bewust opgeruid. Het is bijzonder jammer moest dit wel zo overgekomen zijn. De promotie van alternatieven voor privé-autoverkeer vormt een kernpunt voor het beleid. 
  3. De verkeermaatregels, inclusief trajectcontrole m.b.t. de Oude Kasteellaan, werden weloverwogen genomen. Uiteraard wordt ook voor andere straten maximaal ingezet op verkeersveiligheid. 
  4. Het bestuur grijpt geen vragen aan om positieve maatregelen terug te draaien. Het is geenszins de overige knips in de gemeente Bonheiden automatisch mee ter discussie staan. 
  5. De beleidsbeslissing is consequent en kadert binnen een duidelijke visie. De mobiliteitseffecten zullen grondig gemonitord worden met het oog op evaluatie. 

Artikel 3 - Geeft opdracht aan de administratie om aan de actiegroep, p.a. Bart Van Dievel, binnen één week een afschrift van dit besluit alsook het gemotiveerd antwoord te bezorgen.