Op 10/05/2023 overhandigde de actiegroep een 'voorstel van burgers aan de gemeenteraad'. Het verzoekschrift werd in de gemeenteraad van mei 2023 mondeling toegelicht door de eerste ondertekenaar, met name Bart Van Dievel.
Op de gemeenteraad van mei 2023 werd beslist de inhoud van het punt te verdagen naar de gemeenteraad van juni 2023 en deze materie voor te bereiden op de gemeenteraadscommissie mobiliteit van 07/06/2023.
Het punt wordt op deze gemeenteraad voorgelegd.
Het verzoekschrift luidt als volgt:
Feiten en context
Bonheiden-Rijmenam kreunt onder het autoverkeer. Het vorige gemeentebestuur heeft getracht de leefbaarheid van onze gemeente en tevens de mobiliteit te verhogen door de uitwerking van een plan dat erin bestaat
De positieve effecten hiervan worden stilaan zichtbaar. De files zijn korter geworden en de autoluwe straten worden massaal gebruikt door fietsers en voetgangers, door jongeren en ouderen op weg naar school, werk, sportvelden en recreatiedomeinen.
Beleidsmatige en juridische grond
Aanleiding voor verzoekschrift
Wat vragen we?
verder opvolging indien geen positief antwoord
De actiegroep zal alle wettelijke middelen gebruiken om de genomen beslissing aan te vechten.
- bezwaar tegen eventueel besluit bij de gouverneur (kan dit schorsen wegens niet onderbouwd)
- bewonersacties
Op de gemeenteraadscommissie mobiliteit van 07/06/2023 werd het punt inhoudelijk besproken.
Raadslid Rudi Withaegels stelt volgend amendement voor:
De knip kan pas verwijderd worden nadat het verkeer in het dorp vlot is getrokken en er na 6 maanden een evaluatie is geweest.
Stemming over het amendement van Rudi Withaegels:
Het amendement wordt niet aangenomen.
De meerderheidsfracties stellen volgend amendement voor:
Op 20/06/2023 besliste het college van burgemeester en schepenen het mobiliteitsplatform FlowCheck aan te kopen. Het mobiliteitsplatform FlowCheck is een uniek softwareplatform voor het inkoppelen van alle relevante mobiliteitsdata te Bonheiden gebaseerd op de ontsluiting van de historische ‘Floating Car Data’. Met het Floating Car Data-platform wordt het verkeer continu gemeten door voertuiggegevens te verwerken. Daarbij worden de data op een digitale kaart gezet en voor de verschillende toepassingen bijgehouden. Voor de opvolging van verkeersmaatregelen is het gewenst de informatie verkregen uit deze floating car data te gebruiken. Aan de gemeenteraad wordt dan ook gevraagd om dit toe te voegen in artikel 1 van het besluit.
Wijzigt de tekst van artikel 1 als volgt:
Stemming over het amendement van de meerderheidsfracties:
Het amendement wordt aangenomen.
Artikel 1 - De gemeenteraad formuleert volgende argumentatie omtrent de opgeworpen punten:
Uw verzoekschrift werd goed ontvangen en grondig doorgesproken.
Op 25 juni 2014 ‘knipte’ de gemeente Bonheiden de Oude Kasteellaan ter hoogte van de Eisenhowerlaan. Men vreesde een te grote toevloed aan wagens bij de opening van de R6 enkele weken later. Er lag echter geen concrete motivatie voor waarom net de Oude Kasteellaan ‘geknipt’ werd.
Studiebureau VECTRIS gaf enkele maanden eerder aan dat men geen uitspraken kon doen over welke straten nu precies bijkomend verkeer zouden te verduren krijgen door openstelling van de R6 (Pelgrimstraat, Berentrodedreef, Oude Kasteellaan, Eisenhowerlaan, Kanonniersweg, Grote Doelstraat, Uyerenboslaan, Harentstraat…).
Wat wel voorlag, was een actuele verkeersanalyse van de Oude Kasteellaan:
‘Uit de kruispunttellingen op de Oude Kasteellaan kan worden afgeleid dat de totale intensiteiten de grenzen van de leefbaarheid zeker niet overschrijden, maar dat er niettemin vooral in de ochtendspits sprake is van enig sluipverkeer vanuit oostelijke richting.’
Enerzijds was er dus geen bestaand probleem. Anderzijds was het niet zeker dat er een probleem zou ontstaan. Toch werd de Oude Kasteellaan preventief ‘geknipt’.
De Oude Kasteellaan heeft een gemiddelde breedte van 5,6 meter. Bij de Pelgrimstraat is dat slechts 4 meter, bij de Edgar Tinellaan eveneens. De Uyerenboslaan en de Kleinhoflaan zijn amper 3 meter breed…
Door het knippen van de Oude Kasteellaan, de breedste straat van het wegkwadrant tussen Dorp en Putsesteenweg (richting R6), zocht het verkeer haar weg doorheen de vele andere straten van dit wegkwadrant, die stuk voor stuk smaller zijn.
Deze vaststellingen doen ons besluiten dat de ‘knip’ moeilijk te verantwoorden valt en best verwijderd wordt.
Conform het mobiliteitsplan wensen we uiteraard in te zetten op fiets- en wandelveiligheid, ook in de Oude Kasteellaan. Dit is immers geen lokale ontsluitingsweg, wel een belangrijke route voor zwakke weggebruikers, waarop gemotoriseerd verkeerd te gast is.
De maximaal toegelaten snelheid verlaagt er van 50 km/h naar 30 km/h en de straat wordt ingericht als fietsvriendelijke route. Dit betreft de uitvoering van een actie uit het fietsbeleidsplan.
Er wordt passende signalisatie voorzien. Een trajectcontrole vormt het sluitstuk om de maximumsnelheid te handhaven.
Door gelijktijdig verbeteringen aan te brengen aan de doorstroming te Bonheiden-Dorp, zijn we ervan overtuigd dat er geen grote verkeersverplaatsing zal zijn richting de Oude Kasteellaan (en zijstraten).
Alles wordt nauwgezet opgevolgd: we organiseren nu verkeerstellingen, alsook enkele maanden na opheffing van de ‘knip’. Bovendien wordt alles gemonitord via de floating car data.
De resultaten van de verkeerstellingen en de resultaten van de floating car data zullen – samen met een bevraging van de buurtbewoners – in het voorjaar van 2024 het uitgangspunt vormen van een brede evaluatie.
Verkeersveiligheid vormt een hoeksteen van het mobiliteitsbeleid in de gemeente Bonheiden. Niet alleen worden nu enkele straten met een trajectcontrole uitgerust, ook breidde politiezone BODUKAP het personeelsbestand van de verkeerssectie gevoelig uit. De overige straten op ons grondgebied zullen dus systematisch vaker het voorwerp vormen van snelheidscontroles.
Voorts is het geenszins zo dat ook de overige knips in de gemeente Bonheiden automatisch mee ter discussie staan. Zoals hierboven aangegeven, betreft de maatregel in de Oude Kasteellaan een specifieke ingreep in een specifiek wegkwadrant omwille van specifieke redenen. Het is wel zo dat vragen tot ‘knip’ vanuit gelijkaardige straten in andere wegkwadranten gelijkaardig beantwoord zullen worden.
Artikel 2 - De gemeenteraad beslist het volgende betreffende de vijf vragen uit het verzoekschrift:
Artikel 3 - Geeft opdracht aan de administratie om aan de actiegroep, p.a. Bart Van Dievel, binnen één week een afschrift van dit besluit alsook het gemotiveerd antwoord te bezorgen.