Wed 21/06/2023 - 20:30 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 31/05/2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Charlotte Pittevils deelde bij mail van 19/04/2023 mee dat zij met ingang van 01/06/2023 ontslag wenst te nemen als gemeenteraadslid.
Het ontslag als raadslid is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt.
Overeenkomstig het Decreet over het lokaal bestuur blijft Charlotte Pittevils haar mandaten van gemeenteraadslid vervullen tot de installatie van haar opvolger in die mandaten.
Mieke (Anne-Marie) Van Looy werd als eerste opvolger verkozen op de lijst Groen. Zij komt aldus als eerste in aanmerking om in de plaats van Charlotte Pittevils te treden, die ontslag neemt als gemeenteraadslid.
Mieke van Looy deelde evenwel mee dat zij afstand wenst te doen van haar mandaat.
De afstand van mandaat wordt definitief zodra de gemeenteraad daarvan heeft kennis genomen.
Bij e-mail van 19/04/2023 diende raadslid Charlotte Pittevils schriftelijk haar ontslag in als gemeenteraadslid. De voorzitter van de gemeenteraad nam van dit ontslag kennis op 19/04/2023.
Overeenkomstig de bepalingen van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet wordt een vacature opgevuld door de eerste opvolger. Dit is Mieke Van Looy. Zij deed evenwel afstand van mandaat.
De tweede opvolger is Sofie Crauwels.
Vooraleer tot de installatie van deze opvolger kan worden overgegaan dient de gemeenteraad de geloofsbrieven te onderzoeken.
Ingevolge het ontslag van Charlotte Pittevils als gemeenteraadslid en de installatie van Sofie Crauwels als haar opvolger, dient de rangorde van de gemeenteraadsleden te worden aangepast.
Charlotte Pittevils die als gemeenteraadslid ontslag nam was namens de fractie Groen ook vast lid van de gemeenteraadscommissies voor materies die overeenkomstig de interne taakverdeling tussen de leden van het college van burgemeester en schepenen werden toegewezen aan de tweede schepen en de vierde schepen.
Zij dient in deze gemeenteraadscommissies te worden vervangen. Deze vervanging gebeurt aan de hand van akten van voordracht die door de fractie Groen werden ingediend.
Op 06/04/2023 kreeg het bestuur via het loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur, ABB, een melding dat er een klacht was ingediend tegen de besluiten van de gemeenteraad van 29/03/2023, houdende de vervanging van een raadslid in verschillende samenwerkingsverbanden.
Het college van burgemeester en schepenen verzond op 03/05/2023 een antwoord op de klacht. Op 02/06/2023 liet de gouverneur van de provincie Antwerpen in haar antwoord weten dat ze niet zal optreden in dit dossier.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de beslissing van de gouverneur van de provincie Antwerpen.
De gemeenteraad nam in de zitting van 03/01/2019 kennis van de aanduiding van de fractieleiders.
De fractie OpenVLD liet weten vanaf 02/03/2023 een nieuwe fractieleider te hebben aangeduid. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd hiervan kennis te nemen.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint Martinus stelde op 25/01/2023 zijn rekening van 2022 vast.
De gewone exploitatietoelage bedroeg € 522,00. Er is geen investeringstoelage.
De rekening sluit met een exploitatieoverschot van € 4.852,53 en een investeringsoverschot van € 611,52.
Aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2022, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld gunstig advies te verlenen aan deze rekening.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Ludwina stelde op 01/04/2023 zijn rekening van 2022 vast.
De gewone exploitatietoelage bedroeg € 801,00. Er is geen investeringstoelage.
De rekening sluit met een exploitatieoverschot van € 28.053,65 en een investeringsoverschot van € 425,00.
Aangezien het globale rekeningresultaat (exploitatie en investeringen) overeenstemt met het saldo vermeld op de rekeninguittreksels per 31/12/2022, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld gunstig advies te verlenen aan deze rekening.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voor de periode van 21/06/2023-2025 het retributiereglement op de verzorging van grafsteden aan te passen. De jaarlijkse retributie wordt verhoogd van € 40 naar € 60 en de titel van het reglement wordt aangepast.
Tevens worden nog een tweetal administratieve verduidelijkingen toegevoegd m.b.t. de verschuldigde van de retributie alsook de manier van innen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het Lokaal Energie en KlimaatPact 2.1 (LEKP 2.1) goed te keuren. Dit pact versterkt het LEKP 1.0 en 2.0 dat werd opgesteld door de Vlaamse Regering en houdt sterke wederzijdse engagementen in om de lokale sleutelrol in het Vlaams klimaat- en energiebeleid te beklemtonen. Het LEKP 2.1 wenst vooral extra in te zetten op een energiereductie bij de huishoudens en legt hierbij ook een focus op de inwoners die dreigen in energiearmoede te belanden.
De Vlaamse overheid wenst lokale besturen te ondersteunen in de handhaving van zwerfvuil. In samenspraak met de lokale besturen wil OVAM de handhaving van zwerfvuil via de GAS-reglementering verder versterken. OVAM zal een 30-tal handhavers aanwerven, die in samenspraak met de lokale besturen en op basis van de lokale politiereglementen zullen werken als GAS-vaststellers. Het lokaal bestuur stelt de gewestelijke personeelsleden betreffende de gemeentelijke administratieve sancties aan.
De gemeenteraad stelde reeds gewestelijke handhavers voor zwerfvuil aan. Intussen behaalden nog 4 handhavers het nodige brevet. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld deze bijkomende gewestelijke handhavers voor zwerfvuil aan te stellen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de bakfiets van de gemeente op te nemen in de vloot van Dégage om op die manier deze fietsen vlot toegankelijk te maken voor inwoners.
Op 24/01/2023 leverde het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning af voor een verkaveling gelegen langs de Peulisbaan.
De strook grond, gelegen voor de rooilijn, wordt gratis aan de gemeente afgestaan.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de kosteloze grondafstand te aanvaarden en de overeenkomstige akte goed te keuren.
In het kader van de het Aquafinproject 20.566 "Verbindingsriolering Weynesbaan" moeten er voor het gemeentelijk aandeel een grondverwerving gebeuren.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de notariële akte van aankoop van een deel van een perceel naast het kerkhof in de Weynesbaan (inneming nr. 1) goed te keuren.
De aankoopprijs van deze inneming bedraagt € 26.658,45 + € 522,90 vergoeding uitwinning schade.
Als gevolg van plaatselijke noodwendigheden is het aangewezen om het aanvullend verkeersreglement aan te passen.
Deze aanpassingen zijn:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement aldus aan te passen.
Op 10/05/2023 overhandigde de actiegroep een 'voorstel van burgers aan de gemeenteraad'. Het verzoekschrift werd in de gemeenteraad van mei 2023 mondeling toegelicht door de eerste ondertekenaar, met name Bart Van Dievel.
Op de gemeenteraad van mei 2023 werd beslist de inhoud van het punt te verdagen naar de gemeenteraad van juni 2023 en deze materie voor te bereiden op de gemeenteraadscommissie mobiliteit van 07/06/2023.
Het punt wordt op deze gemeenteraad voorgelegd.
Vlaanderen is opgedeeld in 15 vervoerregio’s waarvoor een regionaal mobiliteitsplan opgemaakt moet worden. De gemeente Bonheiden behoort tot de vervoerregio Mechelen. Het regionaal mobiliteitsplan legt de visie en ambities van de vervoerregio vast met een tijdshorizon 2030 – 2050.
De procedure om tot het mobiliteitsplan te komen, kent drie fases: de oriëntatiefase, de uitwerkingsfase en de laatste fase om te komen tot het definitieve beleidsplan en actieplan. De uitkomst van de oriëntatiefase was de oriëntatienota. In deze nota werd de bestaande toestand in kaart gebracht en een SWOT-analyse opgemaakt voor de verschillende vervoersmiddelen. De vervoerregioraad keurde de oriëntatienota goed in juli 2020. De tweede stap in het planproces betrof de opbouw van de strategische visie en operationele doelstellingen. Dit is vertaald in de synthesenota die voorgelegd werd in december 2021. Gelijktijdig werd ook het ontwerp van regionaal mobiliteitsplan opgemaakt. In maart 2023 werd de synthesenota goedgekeurd en werd het voorlopig ontwerp van regionaal mobiliteitsplan voorlopig vastgesteld door de vervoerregioraad van einde maart 2023. Het openbaar onderzoek loopt van 31/05/2023 tot 29/07/2023.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd advies te geven over het regionaal mobiliteitsplan.
De gemeenteraad heeft in zitting van 31/08/2022 de statuten voor de oprichting van een mobiliteitsraad goedgekeurd.
Uit de geïnteresseerde bewoners heeft het college van burgemeester en schepenen in de zitting van 25/04/2023 kandidaten gekozen.
Dit besluit wordt ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd.
In het kader van het onderhoud van de gemeentewegen moet de verharding van een aantal wegen worden vernieuwd en/of hersteld.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld een overheidsopdracht voor de noodzakelijke herstellingswerken op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming: € 138.049,50 excl. btw of € 167.039,90 incl. 21% btw.
Op 27/05/2020 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst met Regionaal Landschap Rivierenland voor het Loket Onderhoud Buitengebied goed. Regionaal Landschap Rivierenland werd ingevolge deze samenwerkingsovereenkomst aangesteld als opdrachtgevend bestuur.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het bestek voor de overheidsopdracht 'Boomverzorging Bonheiden' en de bijhorende raming goed te keuren.
Raming: € 40.000 incl. btw.
Jaarlijks wordt voor de leerlingen van de verschillende scholen in onze gemeente gemeenschappelijk leerlingenvervoer georganiseerd. Het is aangewezen dit ook voor het schooljaar 2023–2024 te voorzien.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld een overheidsopdracht voor het organiseren van leerlingenvervoer op te starten en de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunnen vast te stellen.
Raming: € 82.810,00 excl. btw of € 87.778,60 incl. 6% btw.
De gemeente Bonheiden is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging IVERLEK.
Op 28/08/2023 vindt er een algemene vergadering in buitengewone zitting plaats.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in vergaderingen van deze opdrachthoudende vereniging moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad, moet de agenda van deze algemene vergadering in buitengewone zitting vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de agenda goed te keuren.
Op basis van artikel 29quater van de wet van 06/03/1968 (hierna wegverkeerswet) kan een stad of gemeente overtredingen betreffende beperkte snelheidsovertredingen sanctioneren met een gemeentelijke administratieve geldboete. Artikel 29quater van de wegverkeerswet bepaalt de voorwaarden, procedures en modaliteiten verbonden aan deze gemeentelijke administratieve geldboetes. De gemeenteraad heeft op 29/06/2022 de bijzondere politieverordening GAS 5 goedgekeurd. De inhoud van artikel 29quater van de wegverkeerwet werd integraal opgenomen in deze bijzondere politieverordening.
Op 21/04/2023 werd in het Belgisch Staatsblad het (herstel)decreet van 23/03/2023 houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid gepubliceerd.
Hierin zijn een aantal kleinere, doch nuttige aanpassingen opgenomen. Het hersteldecreet bevestigt nu dat het voldoende is om een afschrift van het proces-verbaal mee te sturen en ook de sanctionerend ambtenaar krijgt meer tijd om verweren te behandelen (3 maanden i.p.v. 1 maand). Daarnaast omvat het ook een verduidelijking van welke info aan buitenlandse overtreders gezonden moet worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze aanpassingen goed te keuren.
In 2024 start het nieuwe programma van Europa WSE (ESF) “Social inclusion”. Daarmee wil Europa WSE de inclusie van kwetsbare inactieven en werkzoekenden met een complexe problematiek bevorderen. De bedoeling is om een lokaal partnerschap voor niet-beroepsactieven en werkzoekenden met een complexe problematiek op te richten. Hiervoor dienen partnerschappen te worden aangegaan. Europa WSE heeft beslist dat het matchingsproces geformaliseerd dient te worden. Dat betekent dat per werkingsgebied een samenwerkingsovereenkomst dient te worden opgesteld. In deze samenwerkingsovereenkomst wordt dan aangegeven welke gemeente uit het samenwerkingsverband zich juridisch aansprakelijk stelt.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met het samenwerkingsverband.