Recentelijk is het busaanbod binnen de gemeente gewijzigd, wat heeft geleid tot een verminderde basisbereikbaarheid in de kern Rijmenam. De gemeente wil adequaat reageren op deze aanpassingen en een plan van aanpak ontwikkelen om verbeteringen door te voeren. Hiervoor is een evaluatie van de huidige situatie noodzakelijk.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit plan van aanpak goed te keuren.
14/01/2025: Principiële goedkeuring door het college van burgemeester er schepenen houdende ondersteuning bij evaluatie vervoerplan De Lijn.
De kern van Rijmenam heeft recent een verminderd busaanbod gekregen, wat een negatieve impact heeft op de basisbereikbaarheid binnen de gemeente. Dit verlies treft zowel de inwoners als de bezoekers van de gemeente. Hoewel de gemeente in het verleden betrokken was bij de ontwikkeling van de basisbereikbaarheid (Hoppin) in de regio, wordt nu duidelijk dat de praktijk op het terrein niet altijd overeenkomt met de verwachtingen.
Om deze situatie te evalueren en verbeteringen door te voeren, wordt de onafhankelijke organisatie TreinTramBus ingeschakeld. Deze organisatie heeft uitgebreide ervaring en expertise in openbaar vervoer en ondersteunt gemeenten bij het analyseren en optimaliseren van vervoersnetwerken. TreinTramBus zal het huidige openbaar vervoersnetwerk analyseren, de belangrijkste tekortkomingen in kaart brengen en voorstellen formuleren die de gemeente kan bespreken in de Vervoerregioraad. Het college van burgemeester en schepenen gaf hier op 14/01/2025 principiële goedkeuring voor.
Daarnaast zal de gemeente meldingen en klachten van inwoners verzamelen via private enquêtes. Om de participatie verder te bevorderen, wordt via het online participatieplatform '2820 vraagt' een bevraging georganiseerd. Dit stelt de gemeente in staat om een breder beeld te krijgen van de behoeften en ervaringen van de inwoners. Ten slotte wordt De Lijn gevraagd om gebruikersaantallen te verstrekken van zowel voor als na de recente wijzigingen. Deze gegevens zijn essentieel om objectief te kunnen evalueren wat de effecten van de aanpassingen zijn geweest.
Aangezien de gemeentelijke mobiliteitsambtenaar zich nog moet inwerken en opleidingen volgt, is het belangrijk om expertise in te schakelen om het openbaar vervoersnetwerk te evalueren en mogelijke verbeteringen te formuleren.
TreinTramBus biedt de nodige kennis en ervaring om de gemeente te ondersteunen in dit proces. Daarnaast worden inwoners en gebruikers actief betrokken bij het formuleren van oplossingen via enquêtes en participatieplatforms.
De fractie N-VA vraagt dit punt te verdagen naar een volgende zitting.
Deze verdaging wordt met 7 stemmen voor (Guido Vaganée, Geert Teughels, Wim Van der Donckt, Karl Theerens, Patricia Frederickx, Cindy Symons, Jef Jacobs) en 14 stemmen tegen (Daan Versonnen, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Pascal Vercammen, Lola Vanderweyen, Marcel Claes, Julie De Clerck, Dirk Keuleers, Marc Huyghe, Lukas De Backer, Edwin Stevens, Chantal Jacobs) en 4 onthoudingen (Jan Fonderie, Sofie Crauwels, Conny Van den Brande, Peggy Aerts) niet goedgekeurd.
Enig artikel – Keurt het plan van aanpak goed met betrekking tot het vervoersplan van De Lijn, zoals voorgesteld.