Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de statuten voor de seniorenadviesraad goed te keuren.
29/01/2025: De gemeenteraad keurt de oprichting van de gemeentelijke adviesraden goed.
De gemeenteraad stelde op 29/01/2025 vast welke gemeentelijke adviesraden ingesteld zullen worden met als opdracht om het gemeentebestuur op regelmatige en systematische wijze te adviseren. De gemeenteraad dient voor elke adviesraad statuten of een organiek reglement vast te stellen, met daarin nadere aanduiding van het adviesdomein, de (wijze van) samenstelling, de voornaamste werkingsregels, alsook op welke wijze het gevolg meegedeeld zal worden dat aan de adviezen wordt gegeven.
De wijze van samenstelling wordt door de gemeenteraad bepaald in functie van voldoende representativiteit voor het betrokken domein. Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen stemgerechtigd lid zijn. Ten hoogste twee derde van de leden van een adviesraad of andere overlegstructuur mag van hetzelfde geslacht zijn. Als dat niet het geval is, kan er niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht. Aan elke adviesraad of overlegstructuur worden de nodige middelen ter beschikking gesteld voor een vlotte werking en vervulling van de adviesopdracht.
Voor adviesorganen of andere overlegstructuren die door specifieke hogere regelgeving ingesteld zijn, gelden de betreffende hogere voorschriften inzake taak, bevoegdheid, samenstelling en werking.
Het Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 1 - Keurt de statuten van de seniorenadviesraad goed als volgt:
HOOFDSTUK 1 – ERKENNING
Artikel 1 - Erkenning
De seniorenadviesraad wordt erkend als gemeentelijk adviesorgaan voor seniorenbeleid zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 januari 2025.
HOOFSTUK 2 – DOEL
Artikel 2 - Doel
§1 De gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen zullen de bovengenoemde seniorenadviesraad betrekken bij de voorbereiding en de uitvoering van het gemeentelijk beleid inzake het seniorenbeleid.
§2 De seniorenadviesraad zal bijgevolg in het kader van de beleidsvoorbereiding en evaluatie om advies gevraagd worden over alle aangelegenheden die betrekking hebben tot het seniorenbeleid. De seniorenadviesraad zal tevens om advies worden gevraagd bij de opmaak en de uitvoering van het gemeentelijk meerjarenplan.
§3 Daarnaast heeft de seniorenadviesraad de mogelijkheid om over alle hierboven genoemde aangelegenheden en over alle andere beleidsdossiers, waarvan het vindt dat er belangen inzake seniorenbeleid in het geding zijn, advies uit te brengen aan de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen.
§4 De seniorenadviesraad heeft als doel zoveel mogelijk relevante en verschillende zienswijzen te krijgen om tot een degelijke besluitvorming door het bestuur te kunnen komen. Het is echter niet de bedoeling dat politieke debatten in de seniorenadviesraad worden gevoerd.
HOOFDSTUK 3 – SAMENSTELLING
Artikel 3 – De leden
§1 De samenstelling van de seniorenadviesraad wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
§2 Samenstelling:
§2.1 Stemgerechtigde leden:
§2.2 Niet stemgerechtigde leden:
§2.3 Externe deskundigen kunnen gehoord worden in het kader van de adviesverlening over een specifiek item.
Professionele deskundigen kunnen deelnemen aan de seniorenadviesraad op spontaan eenvoudig verzoek aan de voorzitter van de seniorenadviesraad of op uitnodiging van de voorzitter van de seniorenadviesraad. De voorzitter onderzoekt of de aanvraag beantwoordt aan de gestelde criteria alvorens de toestemming te geven om deel te nemen aan de seniorenadviesraad.
§2.4 Ten hoogste twee derde van de leden van de seniorenadviesraad mag van hetzelfde geslacht zijn, anders kan de seniorenadviesraad niet op rechtsgeldige wijze advies uitbrengen.
§2.5 Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen mogen geen stemgerechtigd lid zijn van de seniorenadviesraad.
§2.6 De seniorenadviesraad richt werkgroepen op en kan deze ook ontbinden. Elk stemgerechtigd lid van de seniorenadviesraad kan hiervan deel uitmaken. Externe deskundigen en geïnteresseerde inwoners kunnen aan deze werkgroepen toegevoegd worden. De werkgroepen vergaderen afzonderlijk. Alle voorstellen en ontwerpadviezen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de seniorenadviesraad.
§3 Aan het lidmaatschap van de seniorenadviesraad komt een einde:
Artikel 4 - Procedure van samenstelling
De seniorenadviesraad wordt telkens weer samengesteld, uiterlijk binnen de zes maanden volgend op de installatie van de nieuwe gemeenteraad, bij het begin van elke nieuwe bestuursperiode van de gemeenteraad, volgens volgende procedure:
HOOFDSTUK 4 – RECHTEN EN PLICHTEN VAN DE LEDEN
Artikel 5
§1 Alle stemgerechtigde leden:
§2 Alle niet-stemgerechtigde leden mogen een toelichting houden maar mogen niet deelnemen aan de debatten en de stemming over het besproken onderwerp.
HOOFDSTUK 5 – TOEGANG TOT INFORMATIE
Artikel 6
§1 Wanneer het gemeentebestuur de seniorenadviesraad om advies vraagt, zal het bij de adviesvraag de nodige informatie voegen. Tevens hebben de leden van de seniorenadviesraad het recht om inzage te nemen in alle documenten en dossiers die betrekking hebben op het dossier, tenzij er wettelijke bezwaren zijn. Dit inzagerecht kan uitgeoefend worden via de gemeentelijk ambtenaar die toegewezen wordt aan de adviesraad.
§2 Wanneer de seniorenadviesraad op eigen initiatief een advies wenst uit te brengen, kan het steeds informatie opvragen aan het college van burgemeester en schepenen, die deze informatie zal ter beschikking stellen tenzij er wettelijke bezwaren zijn.
HOOFDSTUK 6 - WERKING
Artikel 7
De seniorenadviesraad vergadert in besloten zitting.
Artikel 8 – Adviesvraag vanuit het gemeentebestuur
§1 Het gemeentebestuur zal de vragen om advies steeds schriftelijk stellen, met:
§2 Het gemeentebestuur zal de seniorenadviesraad minimaal een termijn van zes weken geven te rekenen vanaf de datum van aankomst van de adviesvraag bij de seniorenadviesraad. Slechts om uitzonderlijke redenen en omwille van hoogdringendheid, kan het gemeentebestuur deze termijn gemotiveerd inkorten. In onderlinge afspraak tussen seniorenadviesraad en gemeentebestuur kan de termijn ook verlengd worden.
De maanden juli en augustus worden bij het berekenen van de termijn buiten beschouwing gelaten.
Artikel 9 - Advies uitbrengen
§1 De seniorenadviesraad zal de adviezen die het uitbrengt steeds schriftelijk bezorgen aan het gemeentebestuur en in de adviezen melding maken van:
§2 De tekst van de adviezen maakt deel uit van het desbetreffende dossier dat wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad.
§3 Indien de seniorenadviesraad geen advies uitbrengt binnen de afgesproken termijn wordt het advies als gunstig beschouwd.
Artikel 10 - Beantwoorden van adviezen
Het gemeentebestuur zal binnen een redelijke termijn een gemotiveerd antwoord op het advies bezorgen aan de seniorenadviesraad.
Artikel 11 – Ondersteuning
Het gemeentebestuur zal de seniorenadviesraad ondersteunen door:
Artikel 12 – Nota interne werking
De seniorenadviesraad stelt een nota betreft de interne werking op waarin de werking nader wordt geregeld. Deze nota mag niet in strijd zijn met de bepalingen van het statuut van de seniorenadviesraad.
HOOFDSTUK 7 - ONTBINDING
Artikel 13 - Ontbinding
§1 De seniorenadviesraad is opgericht voor de huidige legislatuur.
§2 De seniorenadviesraad kan te allen tijde worden ontbonden. De ontbinding kan worden uitgesproken door de seniorenadviesraad bij twee derde meerderheid van de in functie zijnde stemgerechtigde leden, ofwel door de gemeenteraad.
Artikel 2 - Maakt de statuten van de seniorenadviesraad bekend volgens de bepalingen in het Decreet over het lokaal bestuur.