Terug
Gepubliceerd op 27/06/2024

Besluit  Gemeenteraad

wo 19/06/2024 - 21:00

Mobiliteit - Aanvullend verkeersreglement Schommen: Wijziging

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Frans Uytterhoeven, gemeenteraadslid

Na grondig overleg met de scholen in de Schommen worden er een aantal aangepaste verkeersmaatregelen voorgesteld. Hierbij wordt de Kiss en Ride-zone beperkt tot de ochtend, omdat deze 's avonds niet goed functioneert en de verkeersveiligheid en doorstroming negatief beïnvloedt. Ook wordt de parkeerplaats voor de bus verplaatst naar een andere schoolpoort om het in- en uitstapproces te verbeteren.

Hiervoor dient het aanvullend verkeersreglement aangepast te worden. 

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze wijzigingen goed te keuren.

Advies

De technische dienst geeft volgend advies: 

  • Na zorgvuldige evaluatie van de evolutie in Bonheiden betreffende aanvullende reglementen in de loop der jaren, hebben we vastgesteld dat het bestaande document aanzienlijk is gegroeid en momenteel te veel informatie bevat. Deze overmatige omvang heeft helaas geleid tot een aantal onnauwkeurigheden en fouten in het document, waardoor de effectiviteit en de naleving van de reglementen in het gedrang kunnen komen.

  • Om deze kwesties aan te pakken en ervoor te zorgen dat de aanvullende reglementen nauwkeurig en toegankelijk blijven, heeft de dienst mobiliteit besloten om een nieuwe aanpak te volgen. In de toekomst zullen we bij nieuwe herinrichtingen/verkeerssituaties ervoor kiezen om aanvullende reglementen op straatniveau te ontwikkelen. Deze strategie biedt meerdere voordelen voor onze gemeente.

  • Ten eerste maakt het opstellen van aanvullende reglementen op straatniveau het mogelijk om specifieke en gedetailleerde voorschriften te formuleren die nauwkeurig zijn afgestemd op de lokale omstandigheden en behoeften. Hierdoor kunnen we flexibeler inspelen op veranderende omstandigheden en de verkeerssituatie in verschillende delen van onze gemeente optimaliseren. Daarnaast is deze benadering in lijn met de aanbevelingen van het Agentschap Wegen en Verkeer (MOW).

  • Na zorgvuldige evaluatie hebben we besloten om de Kiss en Ride-zone te beperken tot de ochtenden. We merken namelijk dat het 's avonds niet naar behoren functioneert en zorgen met zich meebrengt voor de verkeersveiligheid en de doorstroming.

  • Met het oog op het gemak van onze busdienst en om de doorstroming te verbeteren, zullen we de parkeerplaats voor de bus verplaatsen naar de andere schoolpoort. Deze nieuwe locatie zal het in- en uitstapproces voor onze buspassagiers stroomlijnen.

Juridische grond
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16/03/1968.
  • Het koninklijk besluit van 01/12/1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11/10/1976, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • De nieuwe gemeentewet van 02/06/1988. 
  • Decreet over het lokaal bestuur.
  • Het decreet van 16/05/2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23/01/2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Past het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement aan als volgt:

Op de Schommen van Schoolstraat richting Guidogezellelaan, verboden rijrichting voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs. In de tegenovergestelde richting geldt: toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer; fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in de twee richtingen rijden.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C1
  • M12
  • F19
  • M18

Op locatie Schommen ter hoogte van huisnummers 34 geldt: de bestuurders hebben voorrang.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • B15a

Op locatie Schommen ter hoogte van huisnummer 2 tot 28 geldt: het stilstaan en parkeren is verboden: het begin en het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • E3
  • GXa
  • E3
  • GXb

Op locatie Schommen tegenover huisnummer 28 geldt: het parkeren is verboden, de maatregel geldt tussen 8u en 9u15; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 25m.

Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:

  • E1
  • GV
  • GXc

Op locatie Schommen tegenover huisnummer 16 geldt: het parkeren is voorbehouden voor autocars; de maatregel geldt tussen 7u en 16u; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 15m.

Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:

  • E9d
  • GV
  • GXc

Op locatie Schommen ter hoogte van huisnummer 12, 19 en 20 geldt: Voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:

  • WM76.3

Op locatie Schommen ter hoogte van huisnummers: 1, 5, 7-9, 11-13 en 15 wordt de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren.

Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:

  • WM75.2

Op locatie Schommen ter hoogte van huisnummers: 5-7, 11, 13-15 en 15-19 is het parkeren op de rijbaan verboden.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • WM75.1.2

Artikel 2 - Heft alle voorgaande aanvullende reglementen op.

Artikel 3 - Maakt dit aanvullend reglement ter kennisgeving over aan de afdeling Beleid Mobiliteit en verkeersveiligheid.

Artikel 4 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.