Wed 19/06/2024 - 21:00 raadzaal van het gemeentehuis, Jacques Morrensplein 10, 2820 Bonheiden
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 29/05/2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De financieel directeur maakte de rekening van het OCMW en gemeente dienstjaar 2023 op.
Deze rekening omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
De rekening van het OCMW/gemeente geeft volgend resultaat:
Budgettair resultaat:
I. Exploitatiesaldo | 6.130.272,00 |
II. Investeringssaldo | -6.310.071,00 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -179.800,00 |
IV. Financieringssaldo | -182.931,00 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -362.731,00 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 4.782.822,00 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 4.420.091,00 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 4.420.091,00 |
Autofinancieringsmarge:
I. Exploitatiesaldo | 6.130.272,00 |
II. Netto periodieke aflossingen | 469.346,00 |
III. Autofinancieringsmarge | 5.660.926,00 |
Balans
ACTIVA | 74.333.163 |
I. Vlottende activa | 6.307.460 |
II. Vaste activa | 68.025.704 |
PASSIVA | 74.333.163 |
I. Schulden | 12.530.095 |
II. Nettoactief | 61.803.069 |
Staat van opbrengsten en kosten
I. Kosten | 26.807.624,00 |
II. Opbrengsten | 29.182.815,00 |
III. Overschot of tekort van het boekjaar | 2.375.191,00 |
IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | 2.375.191,00 |
De financieel directeur maakte de rekening van het OCMW en gemeente dienstjaar 2023 op.
Deze rekening omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening.
De rekening van het OCMW/gemeente geeft volgend resultaat:
Budgettair resultaat:
I. Exploitatiesaldo | 6.130.272,00 |
II. Investeringssaldo | -6.310.071,00 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -179.800,00 |
IV. Financieringssaldo | -182.931,00 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -362.731,00 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 4.782.822,00 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 4.420.091,00 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 4.420.091,00 |
Autofinancieringsmarge:
I. Exploitatiesaldo | 6.130.272,00 |
II. Netto periodieke aflossingen | 469.346,00 |
III. Autofinancieringsmarge | 5.660.926,00 |
Balans
ACTIVA | 74.333.163 |
I. Vlottende activa | 6.307.460 |
II. Vaste activa | 68.025.704 |
PASSIVA | 74.333.163 |
I. Schulden | 12.530.095 |
II. Nettoactief | 61.803.069 |
Staat van opbrengsten en kosten
I. Kosten | 26.807.624,00 |
II. Opbrengsten | 29.182.815,00 |
III. Overschot of tekort van het boekjaar | 2.375.191,00 |
IV. Verwerking van het overschot of tekort van het boekjaar | 2.375.191,00 |
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voor de periode van heden tot en met 2025 het retributiereglement op deelname aan #MAAK vast te stellen.
De kostprijs voor deelname aan een workshop bedraagt € 5,00/workshop.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voor de periode van heden tot 2025 het retributiereglement op onderhoud graven aan te passen. De jaarlijkse retributie van € 60 voor een onderhoudsbeurt van een graf met het plaatsen van een chrysant blijft ongewijzigd, maar wordt vermenigvuldigd met het aantal plaatsen, rekening houdend met meervoudige zerken. Tevens wordt de mogelijkheid geboden om alleen een chrysant te plaatsen zonder te voorzien in een onderhoud van een graf aan de kostprijs van € 15.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om voor 2024 de lijst van nominatief toegekende toelage aan te passen met volgende nominatieve toelages:
Vzw Daar-Events voor de organisatie van Bigband Battle: € 3.000.
Het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, goedgekeurd door de deputatie van de provincie Antwerpen op 24/05/2006, voorziet in het richtinggevend gedeelte onder titel ‘2.3.3. woningbouwprogrammatie’ de ontwikkeling van verschillende sites in woongebied en woonuitbreidingsgebied op korte (periode tot 2007), middellange (tussen 2007 en 2013) en lange termijn (na 2013). Daarnaast worden ook diverse gebieden aangeduid als te herbestemmen naar een open ruimte bestemming.
Eén van de woonuitbreidingsgebieden die op korte termijn ontwikkeld zou worden, betreft de site van 'Grote Heide'. Alvorens dit woonuitbreidingsgebied te kunnen aansnijden, dient aangetoond te worden dat er een woonbehoefte is. Een gemeentelijke woonbehoeftestudie is eveneens nodig als start voor een toekomstig gemeentelijk beleidsplan Bonheiden.
Aan de gemeenteraad van Bonheiden wordt gevraagd de opmaak van een gemeentelijk woonbehoeftestudie te gunnen aan IGEMO en hiervoor een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met IGEMO.
Na een grondige evaluatie van het verkeerssysteem in Bonheiden is er vastgesteld dat de zones 30 niet leesbaar en aaneengesloten zijn. Ook zijn de borden niet correct geplaatst.
Daarom wordt er voorgesteld om de onduidelijke zone 30 duidelijker te maken door een aaneengesloten zone, met het installeren van thermoplasten op de invalswegen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze wijzigingen goed te keuren.
Na een grondige evaluatie van het verkeerssysteem in Bonheiden is er vastgesteld dat er een aanzienlijke overlap is tussen de verschillende verkeersborden met betrekking tot parkeerregelingen. Met name viel het op dat er meerdere borden waren die verwijzen naar parkeerplaatsen met tijdsbeperkingen door middel van parkeerschijven, met uitzondering van bewoners. Dit heeft geleid tot overdreven veel verkeersborden in het centrum.
De dienst mobiliteit wenst dit probleem aan te pakken door een zonale geldigheid hiervan te maken.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze wijzigingen goed te keuren.
Uit een bevraging blijkt dat de voorrangsregeling op het kruispunt van de Pelgrimstraat met de Oude Kasteellaan niet heel duidelijk is. Daarom wordt voorgesteld om dit aan te pakken met een stopstreep en verkeerssignalisatie. De bestuurders van de Pelgrimstraat dienen dan voorrang te geven. Hiervoor dient het aanvullend verkeersreglement aangepast te worden.
De gemeenteraad beslist ter zitting dit punt te verdagen naar de gemeenteraad van 28/08/2024.
Tot op heden is de Peter Benoitlaan een zone 50. Deze begint en eindigt in de Peter Benoitlaan. Een zone moet altijd bestaan uit meerdere straten en dat is niet het geval. Daarom stelt de dienst mobiliteit voor om dit aan te passen naar c43 borden met '50 km/u'. De snelheid zal niet gewijzigd worden, maar het reglement moet aangepast worden, zodat dit juridisch juist is.
De gemeenteraad besluit om dit agendapunt te verwerpen.
Na grondig overleg met de scholen in de Schommen worden er een aantal aangepaste verkeersmaatregelen voorgesteld. Hierbij wordt de Kiss en Ride-zone beperkt tot de ochtend, omdat deze 's avonds niet goed functioneert en de verkeersveiligheid en doorstroming negatief beïnvloedt. Ook wordt de parkeerplaats voor de bus verplaatst naar een andere schoolpoort om het in- en uitstapproces te verbeteren.
Hiervoor dient het aanvullend verkeersreglement aangepast te worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze wijzigingen goed te keuren.
Er dient een nieuwe opdracht opgestart te worden voor GeBo: Blok F - vernieuwen verwarmingsketels.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorwaarden van de overheidsopdracht en de wijze van gunning vast te stellen.
De raming bedraagt € 89.242,04 excl. btw of € 94.596,56 incl. 6% btw.
Vanaf 01/01/2025 gaat het lokaal bestuur Bonheiden fietslease aanbieden aan de medewerkers van de gemeente en het OCMW. Teneinde fietslease te kunnen implementeren in het Lima verloningspakket van Cipal-Schaubroeck dient er een overeenkomst gesloten te worden met Payflip, partner van Cipal-Schuabroeck.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de samenwerking met Payflip, partner van Cipal-Schaubroeck aan te gaan.
De gemeente Bonheiden maakt deel uit van de interlokale vereniging GAS arrondissement Mechelen (GASAM). Dit intergemeentelijk samenwerkingsverband heeft als doel de professionele organisatie van de gemeentelijke administratieve sancties, zoals voorzien in art. 119 bis van de Nieuwe Gemeentewet en de wet van 24/06/2013 betreffende de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om bijkomende sanctionerende ambtenaren aan te stellen voor het opleggen van Gemeentelijke Administratieve Sancties.
Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen trad op 01/01/2024 ook een nieuw toewijsmodel in werking. De Vlaamse overheid schetste een breed kader waarmee de toewijzingsraden van de woonmaatschappijen aan de slag gaan om tot een concrete invulling te komen.
De woonmaatschappij neemt het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. Alle gemeenten van het werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad, aangevuld met relevante huisvestings- en welzijnsactoren uit het werkingsgebied van de woonmaatschappij. De woonmaatschappij zit de toewijzingsraad voor.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven over het ontwerp van toewijzingsreglement en kennis te nemen van de genomen beslissingen door Woonstroom BV met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2).
Op 24/06/2024 vindt er een algemene vergadering plaats van het Gemeentelijk Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm vzw Berentrode.
Aangezien de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van het Extern Verzelfstandigd Agentschap moet handelen volgens de instructies van de gemeenteraad moet de agenda van deze algemene vergadering vooraf aan de gemeenteraad worden voorgelegd.