Terug
Gepubliceerd op 27/06/2024

Besluit  Gemeenteraad

wo 19/06/2024 - 21:00

Mobiliteit - Aanvullend verkeersreglement blauwe zone Dorp: Wijziging

Aanwezig: Julie De Clerck, voorzitter gemeenteraad
Lode Van Looy, burgemeester
Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, schepenen
Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, gemeenteraadsleden
Ethel Van den Wijngaert, algemeen directeur
Verontschuldigd: Frans Uytterhoeven, gemeenteraadslid

Na een grondige evaluatie van het verkeerssysteem in Bonheiden is er vastgesteld dat er een aanzienlijke overlap is tussen de verschillende verkeersborden met betrekking tot parkeerregelingen. Met name viel het op dat er meerdere borden waren die verwijzen naar parkeerplaatsen met tijdsbeperkingen door middel van parkeerschijven, met uitzondering van bewoners. Dit heeft geleid tot overdreven veel verkeersborden in het centrum.

De dienst mobiliteit wenst dit probleem aan te pakken door een zonale geldigheid hiervan te maken. 

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze wijzigingen goed te keuren.

Feiten en context

De dienst mobiliteit stelt voor om de overlappende parkeerborden met schijf te vervangen door een meer gestroomlijnde en effectieve regeling, namelijk een zonale geldigheid voor het parkeren.

Er zal niets veranderen aan de huidige parkeerplaatsen, enkel de verkeersborden wijzigen. Waar nu al blauwe zone is, zal dit in de toekomst ook zijn. Het Kerkplein zal aan de voorkant binnen de blauwe zone liggen en aan de achterkant buiten de blauwe zone. Dit is in huidige situatie ook al zo. 

Advies

De technische dienst geeft volgend advies: 

  • Na zorgvuldige evaluatie van de evolutie in Bonheiden betreffende aanvullende reglementen in de loop der jaren, hebben we vastgesteld dat het bestaande document aanzienlijk is gegroeid en momenteel te veel informatie bevat. Deze overmatige omvang heeft helaas geleid tot een aantal onnauwkeurigheden en fouten in het document, waardoor de effectiviteit en de naleving van de reglementen in het gedrang kunnen komen.
  • Om deze kwesties aan te pakken en ervoor te zorgen dat de aanvullende reglementen nauwkeurig en toegankelijk blijven, heeft de technische dienst, afdeling mobiliteit, besloten om een nieuwe aanpak te volgen. In de toekomst zullen we bij nieuwe herinrichtingen/verkeerssituaties ervoor kiezen om aanvullende reglementen op straatniveau te ontwikkelen of voor zonale geldigheden voor de volledige zone. Deze strategie biedt meerdere voordelen voor onze gemeente: 
  • Ten eerste maakt het opstellen van aanvullende reglementen op straatniveau of zonaal het mogelijk om specifieke en gedetailleerde voorschriften te formuleren die nauwkeurig zijn afgestemd op de lokale omstandigheden en behoeften. Hierdoor kunnen we flexibeler inspelen op veranderende omstandigheden en de verkeerssituatie in verschillende delen van onze gemeente optimaliseren. 
  • Daarnaast is deze benadering in lijn met de aanbevelingen van het MOW-Vlaanderen (Mobiliteit en Openbare Werken-Vlaanderen).
  • Vermindering van verwarring: Het huidige systeem met meerdere borden voor parkeerschijfregelingen zorgt voor verwarring bij zowel bewoners als bezoekers. Door over te stappen op een zonale geldigheid wordt het systeem eenvoudiger en gemakkelijker te begrijpen.

  • Efficiënter gebruik van ruimte: Door het verwijderen van meerdere parkeerborden met schijf, kunnen we de ruimte op straat beter benutten. Dit kan helpen om de visuele vervuiling te verminderen en de esthetiek van ons dorp te verbeteren.

  • Flexibiliteit en gemak: Een zonale geldigheid voor parkeren biedt meer flexibiliteit voor bewoners en bezoekers. In plaats van te moeten letten op verschillende tijdsbeperkingen op verschillende locaties, kunnen bestuurders zich eenvoudig houden aan de geldende zone in het gebied waar ze zich bevinden.

Juridische grond
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16/03/1968.
  • Het koninklijk besluit van 01/12/1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11/10/1976, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • De nieuwe gemeentewet van 02/06/1988.
  • Decreet over het lokaal bestuur.
  • Het decreet van 16/05/2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23/01/2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Publieke stemming
Aanwezig: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani, Ethel Van den Wijngaert
Voorstanders: Julie De Clerck, Lode Van Looy, Mieke Van den Brande, Bart Vanmarcke, Yves Goovaerts, Daan Versonnen, Lola Vanderweyen, Jan Fonderie, Guido Vaganée, Eddy Michiels, Barbara Maes, Annick Van den Broeck, Wim Van der Donckt, Hilde Smets, Rudi Withaegels, Geert Teughels, Pascal Vercammen, Karl Theerens, Marcel Claes, Sofie Crauwels, Hilde De Ruysscher, Veerle Stephani
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1 - Past het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement aan als volgt: 

In de zone begrensd door:

  • Berentrodedreef ter hoogte van huisnummer 2A
  • Waversesteenweg ter hoogte van huisnummer 1
  • Kerkplein ter hoogte van huisnummer 6
  • Kerkplein ter hoogte van huisnummer 2
  • Kerkplein ter hoogte van huisnummer 17 aan de inrit naar de parking achter de kerk
  • Schommen ter hoogte van huisnummer 19
  • Dorp ter hoogte van huisnummer 2
  • Schoolstraat ter hoogte van huisnummer 11
  • Muizensteenweg ter hoogte van huisnummer 7
  • Dorp ter hoogte van huisnummer 123
  • Kerkveldenweg ter hoogte van huisnummer 2
  • Nieuwstraat ter hoogte van huisnummer 1A

geldt: het parkeren is toegelaten; de parkeertijd is beperkt tot maximaal 2uur; van 9u tot 18u op werkdagen en de parkeerschijf moet gebruikt worden. Er wordt een uitzondering voor bewoners toegelaten.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • ZE9a parkeerschijf

Artikel 2 - Heft alle voorgaande aanvullende reglementen op.

Artikel 3 - Maakt dit aanvullend reglement ter kennisgeving over aan de afdeling Beleid Mobiliteit en verkeersveiligheid.

Artikel 4 - Maakt deze beslissing, overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur, binnen de 10 dagen bekend op de gemeentelijke webtoepassing en brengt de toezichthoudende overheid, overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur hiervan dezelfde dag op de hoogte.