Tot op heden is de Peter Benoitlaan een zone 50. Deze begint en eindigt in de Peter Benoitlaan. Een zone moet altijd bestaan uit meerdere straten en dat is niet het geval. Daarom stelt de dienst mobiliteit voor om dit aan te passen naar c43 borden met '50 km/u'. De snelheid zal niet gewijzigd worden, maar het reglement moet aangepast worden, zodat dit juridisch juist is.
De gemeenteraad besluit om dit agendapunt te verwerpen.
De technische dienst geeft volgend advies:
Na zorgvuldige evaluatie van de evolutie in Bonheiden betreffende aanvullende reglementen in de loop der jaren, hebben we vastgesteld dat het bestaande document aanzienlijk is gegroeid en momenteel te veel informatie bevat. Deze overmatige omvang heeft helaas geleid tot een aantal onnauwkeurigheden en fouten in het document, waardoor de effectiviteit en de naleving van de reglementen in het gedrang kunnen komen.
Om deze kwesties aan te pakken en ervoor te zorgen dat de aanvullende reglementen nauwkeurig en toegankelijk blijven, heeft de dienst mobiliteit besloten om een nieuwe aanpak te volgen. In de toekomst zullen we bij nieuwe herinrichtingen/verkeerssituaties ervoor kiezen om aanvullende reglementen op straatniveau te ontwikkelen. Deze strategie biedt meerdere voordelen voor onze gemeente.
Ten eerste maakt het opstellen van aanvullende reglementen op straatniveau het mogelijk om specifieke en gedetailleerde voorschriften te formuleren die nauwkeurig zijn afgestemd op de lokale omstandigheden en behoeften. Hierdoor kunnen we flexibeler inspelen op veranderende omstandigheden en de verkeerssituatie in verschillende delen van onze gemeente optimaliseren. Daarnaast is deze benadering in lijn met de aanbevelingen van het Agentschap Wegen en Verkeer (MOW).
Enig artikel - Past het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement NIET aan als volgt:
Op het kruispunt Peter Benoitlaan met de Mechelsesteenweg geldt: De bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen komende van de Peter Benoitlaan; de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeertekens:
Op locatie Peter Benoitlaan huisnummer 14 wordt het verkeersbord B5 aangekondigd. De bestuurders zullen over 150 meter moeten stoppen en voorrang verlenen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Op de Peter benoitlaan vanaf kruispunt Peter Benoitlaan met de Mechelsessteenweg tot het kruispunt Peter Benoitlaan met de Mechelsbroekstraat geldt: het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Op kruispunt Peter Benoitlaan met de Mechelsbroekstraat geldt: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden; de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Op kruispunt Peter Benoitlaan met de Mechelsbroekstraat geldt: De fietszone wordt afgebakend. Het begin van de fietszone wordt aangeduid; ook het einde van de fietszone wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Op kruispunt Peter Benoitlaan met de Mechelsesteenweg geldt: fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het dubbelrichtings- fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: